Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Paal Iksom skrev:
    Svein skrev:
    Paal Iksom skrev:
    "Analogue Rules, OK!" i følge mytologien.

    Hva skjer med anlegget ditt for tiden, Svein?
    Har også hørt, eller lest "Analog Rules OK" men mener det har en annen forklaring også.

    Det har ikke skjedd noe med anlegget enda. Du skal få høre på det før jeg eventuelt selger. Sender deg en PM.
    Googlet litt:
    "Footnote 1: What's in a naim? Few people realize that the Naim ARO derives its name from what its armtube is made of: specifically, an aluminum-alloy tube originally designed as the shaft for competition-grade arrows. Chris West: "We were looking for a rigid, uniform, straight material for the tonearm, and so we sourced it from the manufacturer of what were, at the time, the best arrows for Olympic competition. Those arrows have to be incredibly straight—they check the shafts with a laser—so we were assured of a consistently close tolerance material."—Wes Phillips" (Stereophile)

    Så langt jeg skjønner, uttales "aro" på samme måte som "arrow".

    Ser fram til Fåbergtur, og få et inntrykk av Olive.
    Egne anskaffelser vil nok ligge et godt stykke fram i tid. Utfra lesning ser det ut til at 82/Hi/250 må til for å få fart i både Chord ls5/12a og Epos ES14. Og da er jeg usikker på om Tarantellaen vil klare å henge med.
    Og jeg som trodde ARO var en forkortelse for Analog Rules Ok
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    Paal Iksom skrev:
    Googlet litt:
    "Footnote 1: What's in a naim? Few people realize that the Naim ARO derives its name from what its armtube is made of: specifically, an aluminum-alloy tube originally designed as the shaft for competition-grade arrows. Chris West: "We were looking for a rigid, uniform, straight material for the tonearm, and so we sourced it from the manufacturer of what were, at the time, the best arrows for Olympic competition. Those arrows have to be incredibly straight—they check the shafts with a laser—so we were assured of a consistently close tolerance material."—Wes Phillips" (Stereophile)

    Så langt jeg skjønner, uttales "aro" på samme måte som "arrow".

    Ser fram til Fåbergtur, og få et inntrykk av Olive.
    Egne anskaffelser vil nok ligge et godt stykke fram i tid. Utfra lesning ser det ut til at 82/Hi/250 må til for å få fart i både Chord ls5/12a og Epos ES14. Og da er jeg usikker på om Tarantellaen vil klare å henge med.
    Takker, googlet litt sjøl og overså dette. Leste Markus Sauers omtale men der var ikke dette nevnt.

    82/hi/250 vil nok få fart på ES14. Denne forsterkerkombinasjon spiller med god fart og leverer et stort lydbilde.
     

    Paal_Iksom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.07.2003
    Innlegg
    790
    Antall liker
    6
    La ut spørsmål på Naimforumet tidligere, og de aller fleste var enige om at, jo, 250 (om man gikk for Olive) var obligatorisk for å få liv i ES 14.

    Har ellers observert en "SKTN77a" på PinkFish og Naim som har Chord ls5/12a (81,5 dB) i enden av LP12, Ekos, Argo i/CDX2/252,250.2, så det er kanskje mulig å få liv i disse også (selv om 250.2 er kraftigere enn 250 olive, er det ikke så?).
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    C._Alshus skrev:
    naim cdx2-xps2-hiline-nac282-hicap2-napsc-nap200-nac a5-grahams hydra-quadraspire q4....tivoli pal....og neat momentum 4i

    Så mye flott utstyr, men hvor er platespillern? ;)
    :D Ja, den har også vært i tankene mine en god stund, men etter oppgraderingssyken nå i høst tror jeg det er best å sperre bankkontoen for en stund... ;)

    Ellers gikk jeg i oppvarmingsfella igjen. Trodde det spesielt var PSU'ene som trengte noen dager påslått før det begynte å løsne. Men dette gjelder 282 også. Og ankepunktet om litt lys lyd er borte nå idag...på den 5te dag. Sammenlignet med 202 er 282 simpelthen mer av alt!

    Og Neat'ene følger opp. Det er ikke høyttalere som briljerer sånn med en gang. Liten imponatoreffekt. Her er ingen festbass eller oppsvulmet mellomtone. De liksom bare er der, i musikkens tjeneste, på en måte. Og bedre skussmål kan vel ikke høyttalere få?

    Mvh
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.333
    Antall liker
    3.873
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    NOEN SOM BOR I STAVANGER HER?



    Jeg kjøper SBLene , men selgeren trenger noen for å hente dem lokalt i Stavanger og sende dem til meg.


    -Christian Alshus

    41435195
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.333
    Antall liker
    3.873
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Men det blir dyrt.. Har siklet på disse leenge.

    Fly ned, taxi fram og tilbake, sovecoupe opp igjen.


    ;D
     

    e-h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    377
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Jeg får legge til at hvis været holder seg så får du en knallfin tur ;)

    Må jo bli den beste start på et fremtidig forhold det der ;D
     

    e-h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    377
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Jeg sikler som tidligere skrevet etter en billig Naim cd-spiller og har ved flere anledninger prøvd meg på CD5. Nå har jeg muligheten til en laget i år 2000. Hvilken effekt vil dette ha på laser og drivverk? Er det f.eks. sannsynlig at noe vil måtte skiftes ut eller hele enheten kasseres?

    Håper på noen meninger da jeg ikke helt vet om det kanskje kan være smartere å gå for en nyere CD5i og heller betale litt mer for "mindre"...
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.333
    Antall liker
    3.873
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Om du får serienummer, kan du ringe Naim og spørre om eventuell sørvishistorei på spillern.

    Om den er fra 2000 her vel lite å si. Tipper Naim har masse deler til denne. Og så kan du oppgradere den med ekstra PSU, for eks den Hicapen som Svein selger.


    Om prisen er god, kjøp.
     

    e-h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    377
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Så er jo det evinnelige spørsmålet om hva som er en god pris på en så gammel spiller. Noen som vet hva nypris opprinnelig var? ???
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.333
    Antall liker
    3.873
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Sakset fra moderforumet:

    I couldn't find a price list on the Naim site, I thought it would be useful when weighing up the options for upgrading. So, (according to Audio Excellence at least) the current retails prices are:

    Naim CDX CD Player - £2,335.00
    Naim CD3-5 CD Player - £1,112.00
    Naim CD5 CD Player - £1,125.00
    Naim CDSII CD Player - £3,920.00
    Naim Credo Speakers - £1,285.00
    Naim Flat Cap 2 Power Supply - £475.00
    Naim Headline H/Phone Amplifier - £216.00
    Naim Hi-Cap Power Supply - £760.00
    Naim Intro 2 Speakers - £760.00
    Naim NAC 52 Pre Amplifier - £3,655.00
    Naim NAC 82 Pre Amplifier - £2,360.00
    Naim NAC 92 Pre Amplifier - £514.00
    Naim NAC 92R Pre Amplifier - £689.00
    Naim NAC 102 Pre Amplifier - £1,145.00
    Naim NAC 112 Pre Amplifier - £625.00
    Naim NAIT 3 Amplifier - £650.00
    Naim NAIT 3R Amplifier - £799.00
    Naim NAIT 5 Amplifier - £799.00
    Naim NAP 135 Power Amplifier (Each) - £1,805.00
    Naim NAP 140 Power Amplifier - £815.00
    Naim NAP 150 Power Amplifier - £750.00
    Naim NAP 180 Power Amplifier - £1,155.00
    Naim NAP 250 Power Amplifier - £1,805.00
    Naim NAP 500 Power Amplifier - £9,995.00
    Naim NAT 01/NA PST Tuner - £1,885.00
    Naim NAT 02 Tuner - £1,200.00
    Naim NAT 05 Tuner - £725.00
    Naim NBL Speakers - £6,175.00
    Naim SBL Speakers - £2,290.00
    Naim Super-Cap Power Supply - £2,250.00
    Naim XPS Power Supply CDX/CDS - £1,980.00


    En CD5i ligger vel på 6000-6500 brukt, eller noe slikt. Så kanskje litt lavere?
     

    e-h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    377
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Takker! Den der har nok gått meg hus forbi :)
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.333
    Antall liker
    3.873
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Meg og, iallefall originalt, for den ble skrevet 28.03.2001.

    SBL er flotte saker.

    De spiller med større autoritet enn MAene, de er litt mer frampå, uten at det blir skarpt.
    Herlig å gå bananas i platesamlingen.
     

    e-h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    377
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Bra du blir fornøyd!

    Jeg heller desverre mot å ikke kjøpe CD5. Fikk ikke kontakt med Tomtom, men regner med prisen dem vil ha overstiger gjengs pris på eBay. Når jeg i tillegg fikk jeg greie på at man kan forvente at drivverket bør kunne vare i 10 år, samt at et eventuelt bytte koster 300 pund, ser det heller dårlig ut...

    Tar man så høyde for et slikt bytte kan det vel være fordelaktig å heller legge pengene med en gang på noe nyere tenker jeg :-\
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    C._Alshus skrev:
    Meg og, iallefall originalt, for den ble skrevet 28.03.2001.

    SBL er flotte saker.

    De spiller med større autoritet enn MAene, de er litt mer frampå, uten at det blir skarpt.
    Herlig å gå bananas i platesamlingen.
    Har du de oppe allerede? Er det SBL'n på bildet ser den strøken ut. Vanskelig å sette opp?
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.333
    Antall liker
    3.873
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Jeg kom inn døra halv ni. Kvart over ti stod dem og spilte.


    Å sette dem opp var egentlig ganske enkelt. Til og med en fjott som meg klarte det.


    Selgeren hadde CDS/82/HI/250 som han sendte hjem til familien i Australia. Han ville ikke ta det med til Nigeria, av forstålige grunner. Da tok han med anlegg nummer to; CDI/42,5/110. ;)


    Nå spiller det bra. ;D
     
    S

    Stover

    Gjest
    SBL`ene ser flotte ut. Var selv i kontakt med selger, men jeg ville tydeligvis ikke betale like mye som deg :D
    Hvem som var smartest? begge antakelig, på hvert sitt grunnlag.

    Har selv en CD5 fra 2003 (sn 197xxx). Dette med å skifte drivverk etter 10 år? Come on!!

    Det du må se for deg er en ny puck til noen skarve kroner.

    Om jeg liker cdx2 som jeg kanskje får på hjemlån, om noen der sørpå våkner fra vintersøvnen, kan det bli en CD5 til salgs.

    CD5 kostet kr 21 000,- fra Lyric, uten PSU. Jeg kjøpte selv en cd5x rett etter at cd5 gikk ut. 5x kostet også 21 000,- Min CD5 ble kjøpt ny av forrige eier, fra Lyric, rett etter test i Fidelity. Det må bety at den stod drøye 2 år i butikken før salg. Det var på den tiden da kun noen få hardcore i Norge visste hva naim var, derav det lange lageroppholdet.

    Lyric solgte ut sine siste CD5 med FC2 til ca 20K.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.333
    Antall liker
    3.873
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Jeg gav ham 9k.

    Flyreise, 3xtaxi og sovecoupe var heller ikke gratis, men nå har jeg høyttalere for alltid. ;)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Steinar O skrev:
    Har selv en CD5 fra 2003 (sn 197xxx). Dette med å skifte drivverk etter 10 år? Come on!!

    Det du må se for deg er en ny puck til noen skarve kroner.
    Enig så det gir gjenklang; dette med å bytte etter 10 år var det mest pessimistiske jeg har hørt på lenge tror jeg :)
    Jeg velger å se det slik som at drivverket "kan" slites på 10 år... teoretisk sett. Teoretisk kan jo laseren ta kvelden dagen etter at garantien går ut også; men drivverk fra Naim vil i de aller fleste tilfeller ikke ha problemer med normalt bruk i mye, mye lengre tid. Lengre enn de fleste faktisk, dersom statistikk er noe å tro på. Statistisk er Naim suveren i UK på holdbarhet, også på cd-spillere, sammen med produsenter som f.eks Meridian, Chord og Audiolab (UK) som også bruker pro-verk fra Philips i sinnrike implementeringer; og langt mer langlivede enn sine japanske konkurrenter (som forresten slett ikke kan tiltros å tilby noen aftermarket backup heller).
    Jeg har iallefall aldri hørt om et Naim drivverk som tar kvelden etter skarve 10 år; dette drivverket i CD5 er faktisk ikke mye forskjellig fra drivverket i min Meridian 200 som spiller som en drøm etter 15 år med langt fra sjelden bruk, og jeg vil bli skuffet over Meridian om det oppstår en feil allerede. :)

    Mvh Vidar P
     

    e-h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    377
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Hei, hei, folkens. Ikke skyt budbringeren ;)
    Jeg spurte Naim et ledende spørsmål mtp cd-spilleren og fikk som svar at hvis noe skulle gå galt var det mest sannsynlig dette. Siden det er snakk om kjøp fra england prøver jeg selvfølgelig å resonnere meg frem til en ok pris på spilleren i forhold til alder og nypris der over. Norsk pris er således ikke så relevant.

    Som jeg skrev så er jeg desverre skeptisk til alder og føler det er lettere å spytte i litt mer penger og føle tryggheten... At dere andre synes at 10 år er i minste laget for "antatt" minste levetid teller jo således positivt, men føler fortsatt at de gamle spillerne holder seg vel høyt i pris. Dette er selvsagt tatt i betraktning at jeg ikke har hørt lyden av disse opp mot nyere saker.

    Men takk for svar. Har enda ikke bestemt meg. Får ringe igjen i morgen og høre om det er noe svar da.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.333
    Antall liker
    3.873
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Du kan jo kjøpe en brukt CDX. Den er enda bedre enn en ny CD5i. ;)


    Naim her reservedeler til eldre spillere også.
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    Så på AV-forum at du har lagt ut flere bilder SBL'ene Alshus. Brukte du noe middel før du påførte silikonen slik at den blir lettere å fjerne? Vurderte også et par for en stund siden ;) og sendte drifteren av SBL-siden en mail med beskrivelse av kilder/forsterkere og mål på lytterom. Svaret jeg fikk:
    "I started out with SBLs on the end of a 92/90. To be honest they can sound a little shouty at reasonable volumes when the amp is under powered. However in your room they should work really well.
    The SBL is a reasonably easy drive so you should get a feel for what they can do."

    Lenke til bilder av SBL;-
    http://avforum.no/forum/hvilket-uts...o-hjemmekino-nye-hoyttalere-16-10-07-a-3.html
     

    e-h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    377
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    C._Alshus skrev:
    Du kan jo kjøpe en brukt CDX. Den er enda bedre enn en ny CD5i. ;)


    Naim her reservedeler til eldre spillere også.
    Fikk vite av Naim at de fortsatt tok service på enheter som var over 30 år gamle og at de som oftest hadde mer enn nok deler. Helt enormt spør du meg :)

    Mtp cd-spiller er jeg linket til noe som passer SN i utseende om damen også skal bli fornøyd. Det begrenser markedet endel. Lydmessig så tror jeg nok at det meste tilfredstiller ;)
    Har selv troen på NaimNet og tilsvarende for fremtiden så noen ny cd-spiller er utelukket for min del. Det er også grunnen til at jeg prøver å begrense utlegget en CDP. (Har jo selvfølgelig mest lyst på en ny CDX2...uff)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    e-h skrev:
    Hei, hei, folkens. Ikke skyt budbringeren ;)
    Jeg spurte Naim et ledende spørsmål mtp cd-spilleren og fikk som svar at hvis noe skulle gå galt var det mest sannsynlig dette. Siden det er snakk om kjøp fra england prøver jeg selvfølgelig å resonnere meg frem til en ok pris på spilleren i forhold til alder og nypris der over. Norsk pris er således ikke så relevant.

    Som jeg skrev så er jeg desverre skeptisk til alder og føler det er lettere å spytte i litt mer penger og føle tryggheten... At dere andre synes at 10 år er i minste laget for "antatt" minste levetid teller jo således positivt, men føler fortsatt at de gamle spillerne holder seg vel høyt i pris. Dette er selvsagt tatt i betraktning at jeg ikke har hørt lyden av disse opp mot nyere saker.

    Men takk for svar. Har enda ikke bestemt meg. Får ringe igjen i morgen og høre om det er noe svar da.
    Det å kjøpe nyere er alltid tryggere, gjennomsnittlig sett.

    Men la meg skyte gjennom 5-serie-pratet her e-h; du bør ha en CDX2. Det er ikke til å komme bort fra; en Supernait som driver 805S skal ikke ha noen CD5... med mindre du ønsker å dypdykke ned i kompromittert lydkvalitet til høyest mulig pris da.

    En CDX2, helst med en XPS2 siden du først har stilt kanonsiktet så høyt som SN/805S, er et åpenbart valg som kilde for en forsterker som ligger på nivå 202/200, og for høyttalere som er mer avslørende enn det meste på markedet. CD5 er og blir entrylevel i forhold; og siden dette er en Naim-tråd så tillater jeg meg å poengtere at dette med entrylevel kilder og høyere nivå forsterkere er helt i strid med alt Naim i alle år; med god grunn. Det er en sikker-som-banken måte å skusle bort alt mellom julegratiale og feriepenger på mindre-enn-gledelig musikkgjengivelse.

    Når du først har tatt deg råd til så god forsterker og kilde; om du ikke ser deg i stand til å følge opp med kilden som systemet har fortjent; ikke knusle med midlertidigheter; spar og vent, og skaff deg hva du egentlig bør ha. Du kan velge å kjøpe noe "midlertidig"... det vil ikke tilfredsstille; eller du kan velge å gjøre som nevnt; du vil aldri angre. Om du er glad i musikk. Imho.

    Mvh Vidar P
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Men la meg skyte gjennom 5-serie-pratet her e-h; du bør ha en CDX2. Det er ikke til å komme bort fra; en Supernait som driver 805S skal ikke ha noen CD5... med mindre du ønsker å dypdykke ned i kompromittert lydkvalitet til høyest mulig pris da.
    Vil ikke tro at en cd5 eller cd5x er noe dypdykk ned i kompromittert lydkvalitet i denne sammenhengen akkurat. Startnivåspillerne har styrker som mellomklassespillerne ikke har og omvendt. Vil man ha alt kan en CDS1, 2 eller 3 være løsningen. Vet ikke om 805s er spesielt vanskelig og mer avslørende enn f.eks. Naim SL2, Martin Colloms avsluttet i hverfall testen av SL2 i Hificritic slik:
    Thus I can envisage a starter system, using a
    SUPERNAIT and modest CD player (eg a CD5x), all
    for well under £10,000, which would still maintain the
    primary qualities of the SL2. It would still deliver that fast,
    highly tuneful and percussively expressive bass, the crystal
    clear treble and the overall speed and dynamics inherent
    in the deal. While cables will likely be thrown in, sound
    tables will be needed for the CD player and amp.
    Hele testen: http://www.naim-audio.com/download/HFC_review.pdf
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    e-h.

    Har du virkelig ikke fått SuperNait'en ennå?

    Vidar P. tar vel opp noe viktig i sitt siste innlegg. Det er ingen enkel/rimelig vei til lyd-nirvana med Naim heller. Det som er viktig i denne sammenheng er ikke å glemme source first. Og en CDX2, evt. XPS2 senere, er nærmest et must skal du få fullt utbytte av SuperNait'en. Mulig at CDX/XPS (til en rimelig penge) også kan være et godt valg (har ikke hørt dem). Uansett er begge disse livelige, detaljerte og rytmeorienterte kilder. Og det spiller som bare det på gode opptak... :D

    Men som sagt, Naim er dyrt. For min egen del hadde det ikke vært noe vits i å investere i 282/250 uten å ha CDX2/XPS2 som kilde.

    Gratulerer med nye høyttalere, Alshus. Du er en ekte Naimist... :D
    Sikker på at det er bra. Er ikke dette forgjengerne til SL2? I såfall er var vel ikke prisen avskrekkende. Har du prøvd dem nære bakveggen?

    Mine Neat'er? Og ja, de åpner seg og strammer seg til! Dyre, men.... ;D

    Mvh
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.333
    Antall liker
    3.873
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Har ikke prøvd dem nærme bakvegg, det får jeg vente litt med. Uansett så spiller det meget bra nå også. Pratet litt med Svein for noen dager siden. Han haddde konversert med Frank Abela og disse. Abela mente at de kunne stå langt fra bakvegg også, og det kan dem, iallefall i mitt rom.


    Det er vel forgjengeren til SL2, ja. SL2 går for å være mye bedre, men det skulle bare mangle. SBL kostet 2400 pund da de stoppet prosuksjonen. SL2 kostet det dobbelte da den ble introdusert.




    Svein: det var zalo eller lignende på høyttalerne fra før av, så jeg trykket silikon rett på. Funket som bare det.

    Gonatt.
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    Kilden er viktig, ingen tvil. Men det er ingen grunn til å undervurdere entrylevelspillerne til Naim. Balansen vil i et Naimsystem vil dessuten nesten alltid alltid tippe den ene aller andre veien. En plass må man jo også starte.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Svein; du har helt rett i at man ikke skal undervurdere entrylevel Naim-spillere; jeg er vel blant de som har strødd om meg med lovord omkring f.eks CD5i etter å ha blitt kjent med de.

    Imidlertid; CD5x/ext psu er noe helt annet, også prismessig, og det er ikke entrylevel Naim. Jeg har ikke god erfaring med entrylevel CD5i i systemer på nivå 282/250, og ser ingen åpenbar grunn til at det skulle fungere mye bedre med SN.
    Men det er ikke det samme som å undervurdere de; tvert om er de kanongode til prisen; men det er og blir en entrylevel kilde hvis svakheter og mangler blir tydeliggjort mer og mer dess større forsterker/høyttaler man har. Ikke nok med det; men dens voicing er ikke nødvendigvis passende SN heller; uten at jeg har hørt det. Slikt må prøves, det er ikke en idiotsikker kilde å velge i dette systemet :)

    Det er noe med å ikke tro at alt Naim er vellydende og velpassende bare det står Naim på boksen; slik er det ikke; og jeg er svært skeptisk til CD5i og CD5 (som jeg ikke klarer å høre forskjell på) som kilde til SN/805S... det blir i beste fall et mellomsteg som fra dag en vil føles som et midlertidig kompromiss. Vil jeg tro. Slik er det også å bruke CD5i på 282/250 hos meg.

    Mvh Vidar P
     

    Medeski

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Innlegg
    499
    Antall liker
    82
    Gratulerer med noen flotte høyttalere og et komplett naim anlegg Alshus! Er jo delte meninger rundt Naim høyttalere men min erfaring er meget positive. Har hatt Allae på hjemlån og hørt Ariva hos Lyric, men endte opp med et sett Credo (forgjengeren til Allae) kjøpt inn fra sverige. Kort fortalt ligner de veldig på Allae (hvis du har hørt dem) med en dynamisk og naturtro mellomtone men med noe mindre i bunnen.

    Tenkte bare dele noen erfaringer ifbm plassering o.l på Credoene, som sikkert kan gjøre seg gjeldende på SBL også.
    1. Delefilter. Du har sikkert fått med deg tweaket med å løsne skruene på delefilteret og la det henge fritt? Dette fungerte faktisk veldig bra hos meg, og ga åpnere mellomtone og topp samt litt bedre definisjon i bunnen. Tar kun 5 minutter og er fullstendig reversibelt.
    2. Plassering. Mine står 11,5 cm fra bakvegg og spiller aldeles strålende der. 2 cm lenger fram forsvinner det en del fylde fra lydbildet og gir et litt hardt lydbilde. 2 cm lenger bak og fyldigheten går over i lett boom i bassen. I mitt rom og mitt anlegg er det altså ganske soleklare forskjeller på selv små justeringer på plassering ift. bakvegg. Hvis du har mulighet i ditt rom ville jeg helt klart forsøkt disse mot bakvegg.
    3. Spikes. Har hatt svært forskjellig resultat ved bruk av Soundcare spikes, men på Credo (på mitt gulv og i mitt rom) gav dette en betydelig bedre definisjon i bassen. Det ble riktignok litt mindre av den, men her gjelder vel kvalitet fremfor kvantitet...
    4. Vinkling mot lytteposisjon. En meget liten vinkling gir best resultat hos meg. 11,5 cm i innerkant og 11,9 cm i ytterkant.

    Det er som sagt mye å hente på eksperimentere med dette, og som sagt er det gratis (ikke soundcare da...) og fullstendig reversibelt. Hold oss gjerne oppdatert hvis du bestemmer deg for å teste ut noe av dette :)

    Mvh
    Hallgeir
     
    S

    Stover

    Gjest
    Jeg tror man bør være mer forsiktig med å uttale seg om utstyr man ikke har hørt eller sammenlignet, ihvertfal bør man presisere at dette TROR jeg, har IKKE hørt det.

    Etter hva jeg har lest om SN og det jeg har hørt av 805s, vil jeg TRO at CD5 vil balansere disse 2 på en fin måte. Begge førstnevnte balanserer på en knivegg mht det litt for ivrige.

    En annen ting. CDX2 ligger i naturlig nærhet til både 202-200 og SN. Pass allikevel opp for å tro at det er en match made in heaven. CDX2, som CDX (har jeg lest) har en helt annen klang/ presentasjon enn f. eks CD5 og CDS3.
    Litt for mye av det "gode" blir for mye av det "gode".

    Vi får alle vise litt ydmykhet i skribleriene våre (inkl. undertegnede).

    CD5 er kanskje ikke den mest oppløste og dynamiske cdp fra naim. Spørsmålet er om du vil ha musikken slengt i trynet, som fort kan bli motsetningen?
    Det finnes unntak fra regelen også hos naim.
    Alt IMO.
     

    e-h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    377
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Vel... etter en kjapp samtale trakk jeg "du rykker tilbake til start"-kortet og er nå kommet like langt som før. Får se etter nye prospekter så lenge mens jeg fortsetter å sette av penger til formålet. I mellomtiden får jeg teste ut SN sin DAC som tross alt var hovedgrunnen til kjøpet i utgangspunktet ::)

    EDIT: Jeg har virkelig ikke fått min SN enda :-X
     

    e-h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    377
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Det takker jeg selvfølgelig ja til hvis tilbudet fortsatt står ved lag når SN en vakker dag står utfor døra og venter. PM-er deg når den tid kommer :)
     
    S

    Stover

    Gjest
    Kan noen si meg om det finnes noen god eller naturlig grunn til at naimprodukter er vesentlig dyrere i Norge/ Sverige i forhold til europa forøvrig?

    Norge kontra UK f. eks: For base + 4 standard hyller skiller det NOK 10 000,- :eek:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn