Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    :)

    Vidar P. og Joaquin antydet mismatch med Proac og det er nok ting som tyder på at de kan ha litt rett og det spørs om jeg kanskje må revurdere oppgraderingsplanene mine.  D15 kan nok være litt for høflige og kjedelige sammen med Naim.
    Må bare få modifisere; for min del antydet jeg at den litt hardere linja fra Naim før i tiden passet dårlig med den litt hardere linja fra ProAc på samme tid. Dette har de siste årene i begge produsenters tilfelle dreid seg litt i retning av noe mer varme og lettlyttethet.

    Nå til dags synes jeg ikke det jeg har hørt av disse sammen er direkte mismatch; men heller ikke noen veldig god match, da jeg synes ProAc's ellers utmerkede høyttalere ikke har den "leading edge" og snert i rytmene som skal til for å utnytte det beste i Naims elektronikk..

    Mvh Vidar P
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    Jeg var innom lyric på lørdag, for å hente Arivaene. Hørte også litt på Allae, virket meget lovende rett fra esken... Skal nok ta meg en tur å høre på de når de er innspillt.... Men nå får jeg konsentrere meg om å spille inn Ariva. Kommer med tilbakemelding etterhvert
    :D
    Hvordan går det med Arivaene?
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Endelig hjemme igjen.

    Prøvd ut Black Diamond racing cones som jeg har liggende. Først under cd. Positivt, men må forskes mer her.

    Deretter under pre. Samme resultat som sist. Bassen forsvant, gløden, gnisten og noe av det levende forsvant. Samme opplevelsen som da jeg erstattet NACA5 med WW Equinox 5, sistnevnte riktignok ikke helt innspilt
    Fysj...bort med dem.

    Virket som om forvrengningsproblemene ved stemmer på høyt volum forsvant etter at h.t ble flyttet enda lenger ut på gulvet. 1m fra vegg til h.t rygg/bakside.

    Nettkablene (Jorma) skal under lupen ved neste anledning.
    Dette spiller fremdeles musikk :)
    Jeg har lagt bort/solgt alle sånne dippedutter - Ceraball, SD, PulsarPoints etc.etc. Fungerer ikke på Naim. Også Jorma har jeg solgt. :)

    Etter hvert som elektronikken ble innspilt forsvant problemene i mellomtonen på høyt volum, eller kanskje det var NAPSC'en som gjorde susen. :)

    mvh
     
    S

    so

    Gjest
    Først, jeg lyttet ikke til verken Allae eller ProAc hos Lyric. Hadde ikke tid. Allae var forresten en ganske så liten høyttaler..uten at det har betydning selvfølgelig.
    Får bedre tid på nyåret.

    Har sjøl lett og tenkt rundt dette med passende høyttalere. Akkurat nå er jeg veldig fornøyd med Xenon, som jo har gode dynamiske egenskaper.
    Endret avstand til bakvegg og rettet opp toe in til nærmest ingenting. Var veldig positivt. Åpent og bedre dynamikk.
    Vel, av kandidater nå er Allae som skal prøves, samt Linn Ninka. Ninka er såpass spesiell at her må gjøres research.
    Skal ikke se bort ifra at jeg prøver ut B&W 805/4 også, uansett hva Vidar P sier ;)

    Duppeditter ja. Velger å teste dem ut før jeg legger dem bort. Gir god erfaring. ;)

    Mao bare velstand :)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Skal ikke se bort ifra at jeg prøver ut B&W 805/4 også, uansett hva Vidar P sier  ;)
    Hey hey hey! Kan ikke huske å ha sagt at disse ikke passer Naim... :eek: :D

    Har da gode minner fra Naim med M801 og M805, i UK har jeg sett at større Naim-forhandlere anbefaler å høre på Naim også sammen med Nautilus-serien..

    Mvh Vidar P
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    Tøffe bilder. Dette var nok før min olivengrønne tid ja, men det var tøft å se igjen en slik aktiv sixpack; disse anleggene låt skikkelig tøft!

    Mvh Vidar P
    Har en eldre utgave av What-Hifi med en omtale og bilder av et sixpack system med 3 supercaps, 3 Snaxo, NAC52/PSU og CDS/PSU stablet i en rack. Litt av et tårn! Høyttalerne var DBL.

    Mvh
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Har en eldre utgave av What-Hifi med en omtale og bilder av et sixpack system med 3 supercaps, 3 Snaxo, NAC52/PSU og CDS/PSU stablet i en rack.  Litt av et tårn!  Høyttalerne var DBL.

    Mvh
    Det var vel fra den tida man måtte ta seg en øl eller to før Naim-demo.. disse sixpack-systemene var temmelig upfront! Det var som å dra scenen på Valle Hovin rett inn i stua!

    Mvh Vidar P
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    :)

    Xenon er bra, ja. Og det hadde kanskje ikke vært dumt å høre seneste versjon (mk3?). Fidelity skrøt jo fælt av denne i sommer....Hvordan den funker på Naim vet jeg ikke.

    Har hatt B&W 805 Matrix en gang i tiden og det låt veldig bra sammen med Doxa, men manglet dypbass (selvfølgelig). Har hatt best erfaringer med de minste B&W.

    mvh
     
    S

    so

    Gjest
    Hey hey hey! Kan ikke huske å ha sagt at disse ikke passer Naim...  :eek:   :D


    Mvh Vidar P
    Tenkte på denne og var ikke vondt ment nei ;)

    (Bare sånn fra sidelinjen; B&W gikk for en mer "klinisk", skarp og ren gjengivelse med overgangen til Nautilus, imho oppfattes Matrix som kroppsligere og litt mer "tilgivende".. )
    Ikke akkurat positivt ladd denne? :)

    Registrerer at mange brukere av NYERE Naim utstyr benytter Nautilus.
    Sjøl sier jeg ikke annet enn at det kanskje skal prøves. Har jo også med tilgjengelighet å gjøre.

    Tenker mest Amphion fordi det er det jeg har.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    (Bare sånn fra sidelinjen; B&W gikk for en mer "klinisk", skarp og ren gjengivelse med overgangen til Nautilus, imho oppfattes Matrix som kroppsligere og litt mer "tilgivende".. )
    Ikke akkurat positivt ladd denne? :)
    Nja... tjo og tja.. mente vel å nevne at det skjedde et klangmessig skifte ved overgangen fra Matrix til Nautilus, det var ikke meningen å karakterisere Nautilus som noen dårligere høyttaler; merk at jeg bruker "klinisk" i hermetegn, og at skarp og ren lyd vel egentlig ikke er negativt ladet, heller et forsøk på å beskrive hovedforskjellene fra M til N... ;)

    Mvh Vidar P
     

    kibsgard

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1
    Jeg har i første omgang tenkt å prøve B&W 804S, JM Lab 1027 Be og Tannoy Dimension TD10 hjemme hos meg selv. De to siste skal være forholdsvis lettdrevne (91 dB, og ingen stygge impedans-dipper på kurven), mens B&W er notorisk kjent for å være tungdrevne. Disse er jo meget gode høyttalere (spesielt høyttalerene med diamant-diskant som skal være svært langt fra å være pågående, skarp og klinisk), men er usikker på om Naim effektforsterkere klarer å få dynamikken frem i dem. Mulig det såvidt går med en 250 til å drive 804. Dette blir spennende å sjekke.

    Det er også mulig jeg vil sjekke ut Allæ og en eller annen Epos-høyttaler. Er det noen som har forslag på en Epos høyttaler som er verdt å teste? Det er fryktelig vanskelig å finne høyttalere. Først og fremst må de være minst like hurtige som Cabassene, samt at de må ha en bedre mellomtone og mindre pågående diskant enn Cabassene. Mulig det hadde vært en ide å bytte ut Mana-racket med Fraim? Men jeg tror vel egentlig ikke at det fullt ut myker opp diskanten på Cabassene.

    En annen sak er at rock, jazz og rytmisk musikk er det som spilles mest hjemme hos meg, slik at dette er viktig med tanke på valg av høyttalere. Allikevel vil jeg jo gjerne at også f.eks. klassisk musikk skal gjengis på en engasjerende måte.

    Jeg er klar over at eldre Linn-høyttalere skulle passe meget bra med Naim. Dog er jeg ikke fullt så sikker på om dette stemmer med dagens Linn-høyttalere. Jeg har ikke inntrykk av at det er så mange på Naim-forumet som bruker Linn-høyttalere av nyere dato.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.802
    Antall liker
    21.579
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    kibsgard:
    epos es14 er jo en evig klassiker sammen med naim, og din 250 bør ha nok krefter.
    andre høyttaler som spiller fantastisk med naim: reference 3a (mm decapo i, eller enda bedre: royal master / royal virtuoso), og spendor sp 1/2e.
    begge disse har jeg testet med naim.
     

    kibsgard

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1
    Jeg er noe usikker på om Epos ES14 nødvendigvis er noen bedre match med Naim enn dagens M12.2 (eller hva med de gulvstående M15 eller M22?). Jeg har jo fått med meg at Epos ES14 og Linn Kan var perfekte matcher med datidens Naim-systemer, men dette var spesielt med en analog kilde (som Linn LP12). Har fått inntrykk fra Naim -forumet at begge disse høyttalerene kan være litt "harsh" med en CD-spiller som kilde.

    Når det gjelder Spendor og Reference 3A er jo dette høyttalere uten norsk importør, så disse er jo vanskelig og få hørt. Dette gjelder jo flere svært interessante høyttalere og da spesielt Neat-høyttalere og Art Emotion. Mulig jeg vil ta Englands-tur neste vår og få sjekket ut Art Emotion i alle fall.
     
    K

    Konrad_Johnsen

    Gjest
    Ville bare si at dette er en kjempetråd!!!

    Morro å titte innom i ny og ne :)

    R
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har jo fått med meg at Epos ES14 og Linn Kan var perfekte matcher med datidens Naim-systemer, men dette var spesielt med en analog kilde (som Linn LP12). Har fått inntrykk fra Naim -forumet at begge disse høyttalerene kan være litt "harsh" med en CD-spiller som kilde.
    Linn Kan og ES14 låt temmelig forskjellig, ES14 er forresten en skikkelig svær stativhøyttaler, mens Kan er ei lita skoeske. Kan er mye mindre tilgivende og frempå enn ES14 i min erfaring; de nyere Tukan er litt enklere å lytte til i så måte.
    Soveromsanlegget med Axis, Nait og Kan var forresten veldig underholdende, om enn i liten skala..

    Mvh Vidar P
     
    S

    so

    Gjest
    Jeg har i første omgang tenkt å prøve B&W 804S, JM Lab 1027 Be og Tannoy Dimension TD10 hjemme hos meg selv. De to siste skal være forholdsvis lettdrevne (91 dB, og ingen stygge impedans-dipper på kurven), mens B&W er notorisk kjent for å være tungdrevne. Disse er jo meget gode høyttalere (spesielt høyttalerene med diamant-diskant som skal være svært langt fra å være pågående, skarp og klinisk), men er usikker på om Naim effektforsterkere klarer å få dynamikken frem i dem. Mulig det såvidt går med en 250 til å drive 804. Dette blir spennende å sjekke.

    Det er fryktelig vanskelig å finne høyttalere. Først og fremst må de være minst like hurtige som Cabassene, samt at de må ha en bedre mellomtone og mindre pågående diskant enn Cabassene.
    En annen sak er at rock, jazz og rytmisk musikk er det som spilles mest hjemme hos meg, slik at dette er viktig med tanke på valg av høyttalere. Allikevel vil jeg jo gjerne at også f.eks. klassisk musikk skal gjengis på en engasjerende måte.

    Jeg er klar over at eldre Linn-høyttalere skulle passe meget bra med Naim. Dog er jeg ikke fullt så sikker på om dette stemmer med dagens Linn-høyttalere. Jeg har ikke inntrykk av at det er så mange på Naim-forumet som bruker Linn-høyttalere av nyere dato.
    Dette er utrolig spennende. Enig i at det finnes mange merker en burde prøvd ut, men mangel på Norsk importør gjør det vanskelig.
    Om du bor i Oslo kibsgard. kanskje du kan søke etter eiere i tigerstaden av mer eksotiske høyttalermerker?

    Ved å lese testen av B&W805s i Fidelity (ikke at jeg tror alt jeg leser) registrerer jeg at denne ikke nødvendigvis er så tungdreven. B&W har jo beholdt matrix konseptet i Nautilus og 803M våknet virkelig til med gode 100W. Skjønner selvfølgelig at dette er en helt annen h.t.

    Hørte 805(den eksklusive utgaven) på klubben her i Trondheim.....tror det var på Classè elektronikk. De låt rett og slett helt nydelig. Kanskje de manglet litt på farten.
    Min erfaring med B&W stativhøyttaler, i motsetning til Costello? er at jeg synes de leverer fremragende bass til størrelsen. Dette skal jo være en av forcene til 805s. Nå skal det sies at det var grunnen til at jeg byttet inn 805 mot 803, nettopp fordi jeg ønsket enda mer dypbass.

    Håper kibsgard som bor i hovedstaden?? tester ut det som er av interesse der, Linn, Epos, JM lab, Tannoy mm.

    Vurderer forresten å investere i et Quadraspire rack. Noen som mener noe om glass i deler eller hele hylla?

    :) ;)
     
    S

    so

    Gjest
    kibsgard:
    Denne Dynaudio Contour 3.4s som står på bruktbørsen.(Oslo). Er ikke dette også en anbefalt h.t leverandør til Naim?

    Finnes en tilsvarende i Stockholmsområdet til ca 15NOK. Må nevne at jeg aldri har hørt Dynaudio.
     
    S

    so

    Gjest
    4. innlegget på rad! Noen må tro jeg ikke er edru eller ikke har annet å gjøre. Det er jeg og det har jeg.

    En artig sak. Etter noen runder i denne tråden, eller var det ved salg av min Naim cd5x, oppdaget jeg at jeg korresponderte med forrige eier av mine Amphion Xenon. Dette viste seg igjen å være "Costello" fra denne tråden. Vi bor i samme landsdel, men allikevel.

    :)
     

    kibsgard

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1
    Det er noen som mener at B&W skal gå godt sammen med Naim, men det er vel sikkert litt avhengig av musikksmak samt hvor høyt man spiller. Jeg har litt vanskelig for å tro at de er spesielt hurtige, men dette vil jeg jo helst prøve.

    Dynaudio skal jo passe bra sammmen med Naim, men samtidig er de jo også beryktet for å være tungdrevne. P.g.a. at JM Lab er mer lettdrevne samt Beryllium-diskanten (som jo fungerer på samme måte som B&W's diamantdiskant ved å "forsvinne") står disse høyttalerene noe høyere på audition-lista enn Dynaudio.
     
    S

    so

    Gjest
    Det er noen som mener at B&W skal gå godt sammen med Naim, men det er vel sikkert litt avhengig av musikksmak samt hvor høyt man spiller. Jeg har litt vanskelig for å tro at de er spesielt hurtige, men dette vil jeg jo helst prøve.

    JM Lab er mer lettdrevne samt Beryllium-diskanten (som jo fungerer på samme måte som B&W's diamantdiskant ved å "forsvinne")
    Skjønner. Dette må jo bare prøves. For min del blir det en gang på nyåret.
    Det begynner å bli noen modeller med s og d i denne Nautilus serien og en må vel trå varsomt der også.

    Mener du at B&W nautilus profiterer på en viss musikksjanger?

    Spennende.
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    Først og fremst må de være minst like hurtige som Cabassene, samt at de må ha en bedre mellomtone og mindre pågående diskant enn Cabassene.
    Du må prøve et par fra Naim, her spør du direkte etter dette;)
     

    kibsgard

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1
    Svein, mener du at diskanten til Naim-høyttalerene er mindre pågående enn Cabasse? Det kan jo godt være, men er dette med god margin? Den perfekte høyttaleren for meg tror jeg hadde vært Naim SL2 med en berylliums- eller diamant-diskant, men dette eksisterer jo ikke foreløpig. Ellers tror jeg at det vil være et problem at Naim Allæ må stå halvskjult bak en stor TV for å komme opp i mot bakvegg. Det er mulig at jeg på et gitt tidspunkt vil teste dem allikevel, men er skeptisk da jeg ikke har noe særlig spillerom i forhold til plassering for disse Naim-høyttalerene.

    Hva synes du om Arivaene i forhold til Epos M12 etter at du har hatt førstnevnte en stund? Hvilke av disse spiller best på rock og hva med heavy (hvis du spiller noe av det da)?

    Jeg mener ikke nødvendigvis at B&W profiterer på en viss musikksjanger, men hvis de pares med en Naim-forsterker som ikke fullt ut får frem dynamikken i dem så fungerer de kanskje greit på mindre kompleks musikk (ala akustisk gitar, vokal). Derimot vil det kanskje kunne bli problematisk i forhold til mer komplekse innspillinger hvor kravet til dynamikk er høyt.
    Den fremste høyttaler-anmelderen i England, Paul Messenger (i Hi-Fi+), spiller jo til daglig med CDS3-552-500-B&W800D så det fungerer antakeligvis mer enn kurant. De største B&W høyttalerene er jo kjent for å takle all slags musikk på en overbevisende måte så lenge de blir tilført nok krefter (og de står i et stort nok rom).
     
    S

    so

    Gjest
    CDS3-552-500-B&W800D så det fungerer antakeligvis mer enn kurant. De største B&W høyttalerene er jo kjent for å takle all slags musikk på en overbevisende måte så lenge de blir tilført nok krefter (og de står i et stort nok rom).
    Da er jeg med og du har nok helt rett. Lite krefter, faller sammen ved kompleks musikk.

    Anmelderens løsning ligger da antakeligvis i 500!!

    Men, stemmer ikke det at høyttalere med høy effektivitet ofte er bassfattige? Ved å velge en slik løsning som da er passende for den dedikerte Naim forsterker, vil man raskt tenke sub??, med dertilhørende nye problemstillinger?

    De fleste høyttaleralternativer jeg har søkt på på nett, har ikke oppgitt impedansekurve/ minimum, og det er jo også avgjørende for effektiviteten. Ikke bare db og nominell/ohmsk ?? impedanse?
     

    Rocco

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    207
    Antall liker
    0
    Denne tråden blei meget lang dvs. at Naim er nok ett kvalitets produkt fra Taa.import / lyrich , det er enkelte her som påstår at Tor er " Hai " men hver gang jeg har vært der har han fulgt dollar el. pund kurs og omregnet direkte til Nkr. :p .
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    Svein, mener du at diskanten til Naim-høyttalerene er mindre pågående enn Cabasse? Det kan jo godt være, men er dette med god margin? Den perfekte høyttaleren for meg tror jeg hadde vært Naim SL2 med en berylliums- eller diamant-diskant, men dette eksisterer jo ikke foreløpig. Ellers tror jeg at det vil være et problem at Naim Allæ må stå halvskjult bak en stor TV for å komme opp i mot bakvegg. Det er mulig at jeg på et gitt tidspunkt vil teste dem allikevel, men er skeptisk da jeg ikke har noe særlig spillerom i forhold til plassering for disse Naim-høyttalerene.

    Hva synes du om Arivaene i forhold til Epos M12 etter at du har hatt førstnevnte en stund? Hvilke av disse spiller best på rock og hva med heavy (hvis du spiller noe av det da)?
    Husker Farella som mer pågående, men det er en stund siden jeg hadde dem og brukte annen elektronikk den gangen.  

    M12 er mer tilgivende og låter litt varmere og har en virkelig flott mellomtonegjengivelse.  Spiller ikke mye heavy, men Audioslave f.eks låter bra.  Ariva har mye bedre bassdrive og timing og er en bedre høyttaler på de fleste områder.  Mellomtonen  er nok ikke like stor og flott som på Epos M12 eller ES14(og mange vil nok foretrekke dem fremfor Ariva) men de gir bedre innsikt i innspillingene  og ting blir lettere å forstå.  Jeg synes ikke de favoriserer noen spesielle musikkformer.  Det går mye i klassisk og jazz om dagen.  Hørte akkurat på Coltrane og låta Mr. PC, for en energisk fremførelse.  Har ikke hørt den slik før, men det er både et par høyttalere og en preamp siden jeg sist hørte på denne plata :)  

    Mvh
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Vurderer forresten å investere i et Quadraspire rack. Noen som mener noe om glass i deler eller hele hylla?

    :) ;)
    :)

    Glasshyller i racket er fint å se på, men lyden blir mer frampå.  Dette påstår i hvertfall de som har prøvd racket fra Quadraspire.  Iflg Naim-forumet er det hyller i MDF som er å anbefale....Jeg har bestilt et 5 hyllers Q4 med 14cm hylleavstand fra Audioaktøren.    ;)

    Rocco:  Har heller ingen oppfattelse av Lyric-Tor som hai, men det lønner seg å ha is magen og ikke godta første (eller andre) tilbud han kommer med.  Han har så innmari lyst til å selge!  ;)

    B&W 805 spiller mye bass i forhold til størrelsen, men den har sine (naturlige) begrensninger. Og dette gjelder vel alle små stativhøyttalere.

    Hadde virkelig likt å prøve Allæ, men jeg stiller i samme bås som kibsgard når det gjelder plassering i rommet. Helt uvisst hva jeg ender opp med - egentlig kjempefornøyd slik jeg har det nå...... ;D

    mvh
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    ;)

    Kunne bare ikke la være!




    Tenk å ha det slik i stua si!! ;D

    Høyttalerene er fra Totem, tror jeg. Og Fraim racket er da ganske lekkert! (Legg merke til Soundcare spikes).

    Bildet er hentet fra Naim forumet.

    mvh
     
    S

    so

    Gjest
    Totem Mani, er svaret.

    Tenker også MDF og 14cm, men fikk tilbud om glass på toppen. Ganske pent, men har en dårlig følelse på glass. Nå vet jeg at Frame kan leveres med glasshyller??

    På samme måten med metall. Mener f.eks å høre "ringing"/ sibilanter i diskant ved bruk av BASE.

    Powerkabel til Naim ;D Ja, jeg må bare le. Her er det mange meninger å lese, svært få av dem er ufarget. Naim-Forumet flyter over av standardkabler, Hydra, Powerigle, hjemmesnekra mm.
    Lyric kan fortelle meg idag at de sverger til Wireworld (selvfølgelig).
    Har testet ut mine Jorma Design idag. NAP200. Strammer opp, litt tørrere, litt mer kontroll og stillere bakgrunn. Jorma på alt. Mer av det samme.

    Noe av gløden forsvinner...tror jeg, litt av sammme som med cones. Samtidig er det positivt at Jormaen gir følelsen av litt mer fart og atakk og at bassen ikke er fullt så utflytende og udefinert lenger..
    Akkurat nå velger jeg litt fra begge verdener. 200-x2 standard og Jorma til powere.

    En annen forunderlig sak er at noen av boksene er levert med plugg som kan åpnes og som har fargemerking på ene fasen. Andre er helt standard powerkabel, innstøpt og uten fargemerking. Lyric sier siste modeller er innstøpt og uten fargemerking??
    Selv om Naim standard tilsynelatende er lik den som fåes for 50,- i butikken, sverger de til sine egne til
    200-250.- ?

    Konklusjon: Naim verdenen sier at standard Naim låter best, men blandt brukerne flyter det over av hummer og kanari?
    Finnes sikkert en historikk her også hvor svein, Vidar eller andre kan supplere?

    Odd Andrè hos Lyric sier forresten at Allae nå er ferdig innspilt!
    ;)
     

    Medeski

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Innlegg
    500
    Antall liker
    83
    Hei SO,

    Fikk mitt naim oppsett med noe tjafs av noen strømkabler som Lyric hadde liggende. Jeg var på det daværende tidspunkt ikke klar over at naim anbefalte egne nettkabler, og eksperimenterte litt med hjemmemekket solid core nettkabler. Jeg opplevde en markant bedring i trykk og dynamikk med disse kablene (spesielt med solid core på effekttrinnet). I ettertid har jeg fått tak i naims egne nettkabler og eksperimentert med disse vs solid core over tid. Jeg har konkludert med at dynamikk er ganske mye bedre med solid core, men at dette går på bekostning av musikalitet og sammenheng i musikken. Det virker rett og slett som om noen frekvensområder blir fremhevet i forhold til andre. Prøv å spill med jorma en ukes tid og så skift til naim en uke. Bytt så tilbake. Vedder på at du også foretrekker naim's egne :)

    Mvh
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Konklusjon: Naim verdenen sier at standard Naim låter best, men blandt brukerne flyter det over av hummer og kanari?
    Finnes sikkert en historikk her også hvor svein, Vidar eller andre kan supplere?
    ;)
    Kan dessverre ikke supplere med prøving av nettkabler til Naim; disse kablene ble "in" en tid etter at jeg hadde tilgang til hauger og stabler av Naim for lek og utprøving..

    Mvh Vidar P
     
    S

    so

    Gjest
    Saken er den at Naims standard kabler unektelig ser ut som de som følger hifikomponenter forøvrig. Unntatt er de 2 jeg har som har markert den ene pinnen.

    Kunne vært gøy å åpna og sammenlignet en av de innstøpte.

    HH Du har sikikert rett. Kablene har noe ved seg på forskjellige måter. Litt av den ene og litt av den andre kanskje. Som alltid er det tiden som avgjør ;)
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    Bruker standard nettkabler hele veien. Har testet ut RS-nettkabler på Rega, Densen og Naim og har alltid gått tilbake til de som fulgte med apparatene. Naim har vel ikke funnet noe nettfilter/kabler eller strømrensere som klart forbedrer noe, heller det motsatte.

    so,
    nettkablene dine som ikke er innstøpt kan vel være av britisk type og omterminert for skandinavisk bruk?
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    Dette er vel Naim's syn på saken fortsatt:

    -----Date: March 16, 1998 04:41 PM
    Author: julian vereker
    Subject: power cords

    We spend a lot of time choosing and supplying the best cords, all the
    others are less good, but I don't know why - they just are.

    Every type of line conditioner that we have tried has sapped
    the music, again (sorry) better is better.

    julian

    -----------------------------------

    En dels av JV's bidrag på Naim's forum finnes her:

    http://members.shaw.ca/mikesae/vereker.txt
     
    S

    so

    Gjest
    nettkablene dine som ikke er innstøpt kan vel være av britisk type og omterminert for skandinavisk bruk?
    Der har du nok et poeng og svaret på den. :)

    Forøvrig takk for svar. Er ikke av typen som trenger tekniske fornuftsbaserte svar på alt, ble bare litt forundret.
     
    S

    so

    Gjest
    Der har du nok et poeng og svaret på den.  :)
    202 og 200 er kjøpt i UK.

    Forøvrig takk for svar. Er ikke av typen som trenger tekniske fornuftsbaserte svar på alt, ble bare litt forundret.
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    ;) Enda en kabeldebatt (og jeg som trodde jeg skulle slippe det da jeg gikk over til Naim)..... ;)

    Prøvde ut Jorma nettkabel (samt Supra) et par dagers tid, og må bare si meg enig med HH over her.  Høres flott ut med det samme og når jeg gikk tilbake til Naims nettkabler hørtes musikken mere naturlig ut. Så nå bruker jeg original Naim over det hele....

    Og bassen hos meg er stram, dynamisk og dyp!

    Lyric anbefalte bruk av strømrenser også, men dette har jeg ikke testet ut enda.

    mvh
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Dette med kabeldebatt og Naim; jeg har alltid syntes at Naim-brukere er i en særstilling; det er litt hyggelig å se at brukerne av dette merket tenderer til ikke å "hive seg på" keiserens nye klær, men nærer en sunn skepsis til alt nytt ift sitt system. Ikke alt som er dyrt eller gullglitrende er nødvendigvis bedre enn det som Naim (og andre) leverer til egne produkter.
    Det har også pleid å være det typiske at ting blir prøvd mye innenfor brukergruppen av Naim, og at man utveksler erfaringer på en positiv måte.
    Derfor veldig hyggelig å se at denne fine tradisjonen videreføres av dere som er nye til Naim's lydverden!

    Mvh Vidar P
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Naim anbefaler jo ikke noen form for strømrensere, men når jeg får tid skal jeg ta fram en Furutech tp-80 som jeg har gode erfaringer med fra tidligere. Blir vel til helga...

    mvh
     
    K

    Konrad_Johnsen

    Gjest
    Siden det kom et bilde her.......

    Dette hørte jeg på Arken-messa 2004.

    DET spillte bra det!!!




    R
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn