Så sant som det er sagt; jeg undres mange ganger over ar folk ikke sjekker ut denne topp-produsenten istedet for å kjøpe hvilket som helst "flavour-of-the-month" produkt fra alle slags hjørner av kloden... (no offense..)Naim har dessverre ikke kommet inn under Fidelity's vinge.
Dette er topp produkter med ekstremt god kvalitet.........
.....
Interessant dette. Ikke noe nytt i det jeg nå skriver, men allikevel.bare synd å se at mange ikke kopler denne eminente match'en her..
Mvh Vidar P
Da har vi samme lydideal, so!For min del vil jeg gjerne ha fart og rytme, men vil også ha kropp og litt varme, samt denne sjelsaktige opplevelsen...at det appellerer til følelsene.
Allae er sikkert en god match med cdx2-202-200, men også et startpunkt med disse hvis de er mere avslørende enn Ariva. Naim's ht gir ikke noe gratis og jeg vil tro at en Hicap-xps og en 200 må til i systemet før f.eks Arivaene når opp mot sitt fulle potensiale. De har styrker f.eks eksepsjonell rytme timing og de roter ikke så lenge elektronikken er god nok. Men jeg tror uansett det vil gjøre litt vondt av og til med Naim's ht og at hjemlån er obligatorisk.Viktig å ikke gå i fella altså. Ens egen musikksmak og klangideal må måles opp mot det selgere eller forumdeltagere sier/ mener. At f.eks Allae er en god match med 202-200, vil derfor bare stemme delvis EMM.
Man kan si mye om Freddy og Andre, men de selger svært gjerne JM Lab, helst til alle. Jeg liker sjelden og aldri lyden i høyttalerne fra denne produsenten, men igjen; høyttalerklang er så utpreget subjektivt.Når jeg ringte HifiHuset omtales MA som "grumsete" eller hva det nå var, mens jeg heller burde satse på Focal/JM lab til Naim.
Mener ikke annet enn som du beskriver, dette er subjektivt og lytting er obligatorisk.Allae er sikkert en god match med cdx2-202-200
PS so!
har du hørt noe fra grahams hifi ang. Hydra?
Mvh
Sendte en mail til Avondale og fikk nesten umidddelbart svar at de kunne levere en omgående. Ny mail ble sendt hvor jeg forespurte om ønsket betalingsmåte og om de trakk fra engelsk moms på enheten. Siden har jeg ikke hørt noe ;D Kanskje jeg gjorde noe feil?Hva med deg og Avondale PSU`er?
Her har jeg jo ingen erfaring, men jeg har jo lest mye om forskjellen mellom disse. For det første skal de ha en ulik lydsignatur hvor inntrykket er at 200 og 300 er beslektet, mens 250.2 og 500 er litt i samme familie. 200 og 300 skal være mer lett på foten enn 250.2 og noe mindre varm, og noen påstår de skal være mer musikalske. 300 gir en del mer kontroll over høyttalerene enn 250.2 selv om den på papiret ikke har mye mer krefter. For å få et godt inntrykk av forskjellen mellom 250.2 og 300 bør man minst ha en 252 pre.Videre; er det et stort sprang fra NAP250-2 til NAP300 i deres mening?
Takk for godt svar, og takk til Svein for fin link.Går du med planer om å investere i Naim?
NAC552/NAP300 evnt NAP250.2 skal jo være ekstremt gode kombinasjoner. 552 går for å være et helt spesielt produkt som visstnok skal inneha de ekstreme PRaT-egenskapene til olive-serien samtidig som den har alt 252 har + en del til. Mulig jeg vil investere i 552 til neste høst, men jeg burde jo hatt muligheten til en audition når det koster såpass mye. Det vil i så fall smerte godt i lommeboka...Ser ikke bort ifra at noe slik som NAC252/NAP300 eller liknende kan være et godt alternativ for meg. Ellers har jeg snust på NAC552/NAP500, men synes det blir i overkant dyrt.
Det er lett å bli merkelojal når man har brukt store summer på et merke, og når dette merket samtidig profiterer veldig på synergy. En av grunnene til å velge Naim har jo vært det å slippe å lete etter de rette kablene/matchingen o.s.v.; noe som til tider har fortont seg som et mareritt. Nå er jo jeg ikke noe hi-fi menneske heller. Helst vil jeg utelukkende konsentrere meg om å kjøpe CD'er og utforske mer musikk (selv om jeg har begynt å få kraftige plassproblemer i forhold til alle CD-platene da... ).Et slikt innkjøp fordrer kanskje at man (om man ikke er svært merkelojal til Naim) også lytter på konkurransen; det er lett å nevne Linn Klimax og Audio Research Reference 3 blant konkurrenter for min egen del..
Støttes og støttes.En av grunnene til å velge Naim har jo vært det å slippe å lete etter de rette kablene/matchingen o.s.v.; noe som til tider har fortont seg som et mareritt.
Kikket på en link du la ut tidligere ang. Hydra. Slik det så ut, kobles kablene i parallell, samme fase mot hverandre, samme med jord. Deretter en felles kabel ut til stikkontakten?...eller?HH,
Skal prøve på en beskrivelse etter hvert.
Var i kontakt idag. For etpar hundrelapper ble sjansen vesentlig større for å motta QS før jul...faktisk identisk med bildet ditt.Var i kontakt med Terje Nilsen, Audioaktøren, og Q4 ble visstnok sendt fra England i dag. Han skulle prøve å sende det så snart som mulig, slik at det kom fram til jul..............blir spennende å prøve med Naim.....
mvh
Riktig beskrivelse og så enkelt er detKikket på en link du la ut tidligere ang. Hydra. Slik det så ut, kobles kablene i parallell, samme fase mot hverandre, samme med jord. Deretter en felles kabel ut til stikkontakten?...eller?
I såfall såre enkelt.
Venter i spenning.
Hehe.. faktisk har det stått slik, og vært hovedanlegg, i 10 år. Vel, jeg har byttet pu'er noen ganger (av naturlige årsaker), og sist byttet jeg til Chord Co kabler mest fordi jeg ikke lengre kunne bruke de 1 meter lange Linn høyttalerkablene, de ble for korte..Som kona har sagt. Fornøyd blir du ALDRI. Å se Vidar P sin komponentopplisting stå nærmest urørt, måned etter måned...det står det respekt av. Eneste endringen jeg har registrert er Chord kabler??
Tenker å sjekke ut om det finnes en pen liten koblingsboks med gode skruterminaler. Må være strekkavlastning. Alternativet kan være skjøtehylser og en god presstang. Deretter krympestrømpe/- smukk.Tar gjerne mot gode tips.
Mvh
Jepp og gjerne. Er sjøl mye på farten...menJa, og så var det messa ja, so.. den ble solgt til kirka forsto jeg. Tragisk!
Skulle kanskje gitt lyd fra meg neste gang ja!
Mvh Vidar P
Har planer om ditt siste alternativ og dette er vel arbeidsbeskrivelse god nok. Nettledninger er på vei, finner jeg resten av det jeg trenger er jeg vel fullstendig hydrert i løpet av romjula.Tenker å sjekke ut om det finnes en pen liten koblingsboks med gode skruterminaler. Må være strekkavlastning. Alternativet kan være skjøtehylser og en god presstang. Deretter krympestrømpe/- smukk.
Beskrivelsen din stemmer bra med mitt inntrykk også. Gode høyttalere. Her går det bra med Arivaene enda tettere på sideveggene og et lite snev vinkling mot lytteposisjon. En Hydra kan rydde opp mye ( gjorde underverker her med tre forskjellige typer nettkabler og tuneren er ikke med enda men på samme kurs).Etter 6 uker med Ariva, har jeg blitt litt klokere... Sitter nå å spiller Black Sabbath vol.4, på full guffe ;D Og det spiller meget bra. Alt stemmer liksom. Rockefoten går som bare fy..
Men setter jeg på noen av mine plater med referanse lyd, samt naim sine egne innspillinger, sliter jeg med en noe Booomy bass. Virker som om det er noen frekvenser ødelegger alt. Er nok noe med rommet å gjøre, men har ikke kommet frem til optimal ht plassering. Slik de står nå, 52 cm fra bakvegg- 60 cm fra sidevegg- uten vinkling, er det beste jeg har fått til..
Har nå spillt godt over 100timer så det er vel ikke så mye mere å hente her heller. Men når det er sagt, så har de strammet seg betraktlig opp i bassen etter 60-70 timer.
Ariva virker som en høyttaler som liker å spille litt høyt, trenger liksom litt volum for å våkne. De gir deg det som er på platen, hverken mer eller mindre. Det er ingen sukkersøt diskant, men heller ingen slitsomme sss-er. Jeg liker høyttaleren bedre og bedre og det vil være meget synd om jeg ikke klarer å få bort bass problemet. Har slitt med slike problemer i rommet før og det har resultert i uttallige ht bytter. Har vel hatt 8-10 høyttalere i hus siste 2 åra :-/ Har fungert best med stativ-ht, men savner da dypbass. Har forsøkt med sub, uten hell.. Ja,ja.. kan vel ikke få både i pose og sekk
:'(
Bestiller du originale Naim, eller fra el.butikken?Nettledninger er på vei.......
Mvh
Nå er den på plass, identisk med denne. Mer enn godkjent fra hele familien.
HEI.Nå er den på plass, identisk med denne. Mer enn godkjent fra hele familien.
Naim tar seg godt ut i denne, ryddig og lite luft mellom hyllene.
Takk til Audioaktøren for rask og smidig levering.
Skal bruke vanlig apparatkabel fra Clas Ohlson, artnr. 32-5432. Denne er 10a-250v, akkurat spesifikasjonene på Naimkablene. Har alt jeg trenger i hus nå bortsett fra appparatkablene som blir levert express på døra i morgenBestiller du originale Naim, eller fra el.butikken?
Derfor er de imho på en måte fine til Naim, men de lar ikke hele spekteret av PRaT-egenskaper slippe igjennom..
Sammenlignet dem med N805s. Det skal sies at dette var en kort og overfladisk seanse.Lyttet såvidt til B&W 804s på klubben..... D