Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • K

    Kaarelars

    Gjest
    Nap110 uten lokk. Dette er ikke min 110, har en eldre versjon men med Holden@Fisher trafo. Disse trafoene spiller visstnok bedre jo eldre de blir og min versjon spiller mellom 25 og 30 ganger bedre enn Naim bygget etter 2002 ;)

     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Svein skrev:
    Disse trafoene spiller visstnok bedre jo eldre de blir og min versjon spiller mellom 25 og 30 ganger bedre enn Naim bygget etter 2002 ;)
    :eek: :eek:

    Hvordan måler man det, Svein? ;D

    (Tilbake til stua for å høre på Scott Walker og Robert Wyatt). 8)

    mvh
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    :D Slik så det ut hos meg imorges.. ;D



    Naim bak og Neat Momentum foran... ;D
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    Gratulerer med Fraim, har du satt den opp? Du må vel i gang med en ny innspilling av Momentumene også?

    Det er nok flere av Naims effektforsterkere som spiller bedre enn Nap110. Men innenfor sitt arbeidsområde er 110 en artig forsterker, åpen, dynamisk, rytmisk og den kan i hvertfall ikke beskyldes for å være treg.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    costello skrev:
    :D Slik så det ut hos meg imorges.. ;D



    Naim bak og Neat Momentum foran... ;D
    Dette så ut som nedpakket hifi.. ? Sunndalsøras eneste Naim-system på tur ut?

    Mvh Vidar P
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Svein skrev:
    Det er nok flere av Naims effektforsterkere som spiller bedre enn Nap110. Men innenfor sitt arbeidsområde er 110 en artig forsterker, åpen, dynamisk, rytmisk og den kan i hvertfall ikke beskyldes for å være treg.
    Bob Surgeoner (Neat) bruker denne (+250 Mk.1 og 2) under utvikling av sine høyttalere, også Momentum-serien... :D.

    Og det høres...!

    Sunndalsøras eneste Naim-system på tur ut?
    He-He...ikke på tur UT, tvert imot!
    (Og IKKE Sunndalsøras eneste Naim anlegg, heller..):D


    mvh
     
    S

    Stover

    Gjest
    Svein skrev:
    Stover skrev:
    Jeg har vært oppe i denne stigen tidligere. Jeg stoler langt på vei på Naims "suggested systems"

    Jeg befinner meg ved system 3 og her er videre oppgraderingsforslag.

    XPS2: Allerede på plass
    CDS3: Ønske om jeg selger både lp12 og CDX2. LP12 overgår CDX2-XPS2 på musikalitet, selv med Stageline. Vinyl krever nærmere dobbel fokus på softwarekjøp + litt andre årsaker. CDX2 er helt suveren pr. idag, men etter å ha hørt lp12 og hva den gir, er det et ønske om at CDS3 fører meg litt nærmere.

    Super-Cap: Neste hopp.

    NAC 282 or NAC 252: Mest sannsynlig 252 om CDS3.

    NAP 300: Oppgradere snart Vidar? ;D

    n-SUB subwoofer: Allerede i hus.
    SL2 mangler Stover ;)
    Hadde veldig lyst til å slå til på noen "Svenske" som seilte forbi, men SL2 fordrer nok annen forsterker.
    Er ikke klar for det enda......om det ikke seiler en forbi da.

    Mitt kommende lytterrom, 2 måneder kanskje, er mindre enn nåværende. Er spent på hvordan Spendor fungerer der, men har lyst til å beholde dem om mulig. Alternativt har jeg lyst til å prøve n-sats siden jeg har suben ifra før?
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    ;)


    Hvor skal man begynne? Men etterhvert gikk det som en lek å sette sammen Fraim.





    Og racket begynner å ta form..





    ;D


    Gikk bra til slutt.. 8)
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.365
    Antall liker
    3.989
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Ser bra ut.

    Tipper du har hatt en hyggelig fredagskveld.....?
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    :D




    Håndholdt Nikon Coolpix på 1/4 sek.


    ;D
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.365
    Antall liker
    3.989
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Herlig bilde.

    Du har forforsterkern øverst fordi den er "passiv". ?
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    C._Alshus skrev:
    Du har forforsterkern øverst fordi den er "passiv". ?
    Iflg. erfarne Naimister skal 282 stå lengst unna PSU'ene. Og så lenge jeg bare har ett Fraim rack er dette eneste måten å gjøre det på.

    Når CDS3 eller CD555 kommer inn selvfølgelig disse stå på toppen. Men innen den tid har jeg vel 2 (eller 3) Fraim !

    mvh
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.365
    Antall liker
    3.989
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Hva med å ha CD-spiller på vegghylle. Det er vel det ultimate.
     

    Eplemac

    Medlem
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    20
    Antall liker
    0
    Hei alle naim venner! (Anbefaling til gode høretelefoner?)
    Har et lite problem, snart er det tid for bacheloroppgaveskriving til alle døgnets tider, og skulle derfor hatt nye høretelefoner. Har igrunnen alltid vært fornøyd med Koss porta pro, men nå etter en god uker med naim anlegget, var ikke koss porta pro så tilfredsstillene lenger. Queen var så tilslørt at det var på grensen til deprimerende, og slik kan jeg ikke ha det i tiden fremover.

    Noen som har gode erfaringer med en høretelefon <3000 kr?

    Øretelefonen vil bli brukt på pc 90% av tiden dessverre, og jeg vurderer derfor også innkjøp av dac. (Beresford TC7510 fra homehifi.co.uk) som jeg kan ha imellom pc og høretelefonene.

    Håper ikke innlegget er for offtopic mtp. på at det er "naim vennetråd".

    mvh
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Svein skrev:
    Gratulerer med Fraim, har du satt den opp? Du må vel i gang med en ny innspilling av Momentumene også?
    Så var det nye paret Momentum på plass, heldigvis ferdig innspilte hos Neat. Og ting tyder på at det forrige paret ikke var helt innspilte ennå. Det nye paret spiller ihverfall med bravur!

    ;D
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Eplemac skrev:
    Hei alle naim venner! (Anbefaling til gode høretelefoner?)
    Har et lite problem, snart er det tid for bacheloroppgaveskriving til alle døgnets tider, og skulle derfor hatt nye høretelefoner. Har igrunnen alltid vært fornøyd med Koss porta pro, men nå etter en god uker med naim anlegget, var ikke koss porta pro så tilfredsstillene lenger. Queen var så tilslørt at det var på grensen til deprimerende, og slik kan jeg ikke ha det i tiden fremover.

    Noen som har gode erfaringer med en høretelefon <3000 kr?

    Øretelefonen vil bli brukt på pc 90% av tiden dessverre, og jeg vurderer derfor også innkjøp av dac. (Beresford TC7510 fra homehifi.co.uk) som jeg kan ha imellom pc og høretelefonene.

    Håper ikke innlegget er for offtopic mtp. på at det er "naim vennetråd".

    mvh
    Er du sikker på at det er Koss sin feil at det hele blir tilslørt? Jeg synes ikke de låter så halvgærnt på CDS3/Headline/Napsc her...

    Mvh Vidar P
     

    Eplemac

    Medlem
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    20
    Antall liker
    0
    Er ikke overbevist om at det er Koss sin feil nei, men det er lettere å billigere skifte høretelefoner enn macbook proen som de primært skal brukes med... Er derfor på jakt etter høretelefoner, og evt. dac, slik at følelsen av musikken blir litt mer åpen, og bedre samsvar mellom mellom mellomtone/bass.
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    C._Alshus skrev:
    Hva med å ha CD-spiller på vegghylle. Det er vel det ultimate.
    Tror at Fraim er det ultimate underlag for CD-spiller.

    Vegghylle får komme den dagen jeg blir vinyl-mann... ;)

    P9 eller LP12.
     
    S

    Stover

    Gjest
    costello skrev:
    C._Alshus skrev:
    Hva med å ha CD-spiller på vegghylle. Det er vel det ultimate.
    Tror at Fraim er det ultimate underlag for CD-spiller.

    Vegghylle får komme den dagen jeg blir vinyl-mann... ;)

    P9 eller LP12.
    CDX2 fikk en ytterligere ro når plassert på Fraim hos meg.

    P9 eller lp12?
    Ikke vet jeg.
    Det jeg vet er at når det kommer til musikkgjengivelse og naturlighet, banker lp12 cdx2-XPS2 ned i støvlene.
    Sagt på en annen måte. Cdx2 må sammenlignes med en annen cdp.

    Bestillt Superline jeg....og ny plinth til lp12.
    Vel, sånn er det med den saken og da er vel avgjørelsen tatt og roen kan senke seg.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.365
    Antall liker
    3.989
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Om vegghylle er det bedre for en platespiller, burde ikke det også være tilfellet for CD-spiller og pre?
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    Pardini skrev:
    SBL kom idag :D
    Gratulerer! Har du satt dem opp? Liker du SBL har du høyttalere lenge. Personlig synes jeg Naims høyttalere er noe av det mest spennende de produserer. På bildene under kan du sjekke om de har de siste elementene.

    Mk1

    Mk2
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Naim KAN dette med CD-spillere.

    Fant denne testrapporten fra Hi-Fi Critics (Colloms) og Naim's spillere gjør det svært bra!

    Colloms Archive: CD Player Sound Reference

    Accuphase DP70v cd/pre 33
    Arcam CD192 15
    Arcam Solo (CD sect.) 16
    Audiolab 8000 CDP 15
    Audio Note DAC 5 53
    Audio Synthesis DAX 46
    Audio Synthesis DAX Decade 50
    Boulder 2020 Dac 32
    Cambridge Audio CD1 ('87) 14.5
    Cary 300 CD 26
    Chord DSC 1500 DAC 35
    Classe DAC 1 26
    Creek Classic 22
    DCS Elgar 48 hd, 38 (cd input)
    Krell MD10 - 64 43
    Krell KPS 20 i 48
    Krell KPS25cx 50
    Krell KPS28 cd 35
    Krell 300i CD 28
    Linn Sondek CD12 42
    Linn Karik/Numerik CD/T 17
    Marantz CD 65 SE 12.5
    Marantz CD-7 CDP 50
    Marantz CD 17 KI 22
    Marantz CD60 SE 15
    Marantz CD 85 14
    Mark Levinson ML30dac /T 45
    Meridian 602 CDT 23
    Meridian 203 DAC 25
    Meridian MCD mk1 8
    Muse Model 9 CD 30
    Naim CD 5i 14
    Naim cds2 50
    Naim cds3 78
    Naim CD 555 89
    Resolution Audio OPUS 21 cdp 40
    Revox B226S CDP 9.4
    Sony 337 SE CDP 12.5
    Sony SCD1 CD38 / SACD 55
    Sony 557es 11.5
    Wadia 16 43
    Wadia 860 45
    Wadia 7/8 dacT 47
    Zanden 3 box CDP 105
    KUN lydgjengivelse det er fokus på her, ikke pris.

    Har'n testet Naim på Fraim, mon tro? ;)
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.365
    Antall liker
    3.989
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Legg ut samme liste på forsterkere også. ;)


    Personlig bryr jeg meg ikke så mye om tester. Ser på dem hovedsaklig som underholdning.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Det gleder meg å høre at du har beholdt platespilleren, Stover!

    Stover skrev:
    costello skrev:
    C._Alshus skrev:
    Hva med å ha CD-spiller på vegghylle. Det er vel det ultimate.
    Tror at Fraim er det ultimate underlag for CD-spiller.

    Vegghylle får komme den dagen jeg blir vinyl-mann... ;)

    P9 eller LP12.
    CDX2 fikk en ytterligere ro når plassert på Fraim hos meg.

    P9 eller lp12?
    Ikke vet jeg.
    Det jeg vet er at når det kommer til musikkgjengivelse og naturlighet, banker lp12 cdx2-XPS2 ned i støvlene.
    Sagt på en annen måte. Cdx2 må sammenlignes med en annen cdp.

    Bestillt Superline jeg....og ny plinth til lp12.
    Vel, sånn er det med den saken og da er vel avgjørelsen tatt og roen kan senke seg.
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    Anbefalte forsterkere fra Hi-Fi Review 1989. Naim var representert på listen med hele forsterkersortimentet.

     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Hvordan er det med Naim og amerikansk nettfrekvens? Om man kjøper fra Audigon for eksempel?
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    toriamos skrev:
    Hvordan er det med Naim og amerikansk nettfrekvens? Om man kjøper fra Audigon for eksempel?
    Ville holdt meg til ting uten trafo, preamper og høyttalere. Hvorfor Audiogon? Det er meget bra utvalg av Naim på Ebay.uk og PFM om dagen.
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Svein skrev:
    toriamos skrev:
    Hvordan er det med Naim og amerikansk nettfrekvens? Om man kjøper fra Audigon for eksempel?
    Ville holdt meg til ting uten trafo, preamper og høyttalere. Hvorfor Audiogon? Det er meget bra utvalg av Naim på Ebay.uk og PFM om dagen.
    Tenkte på dollarkursen. PFM? - hva er det?
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    SBL elementer, mk1. Har ikke mye greie på høyttalere, men elementene ser litt spesielle ut for meg. Noen som kan forklare?

     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    toriamos skrev:
    Hvordan er det med Naim og amerikansk nettfrekvens? Om man kjøper fra Audigon for eksempel?
    Naim er jo ikke spesielt billig i US...? Og billigere blir det vel ikke etter frakt og trafo? Jeg har hørt det blir sagt at europeiske Naim-apparater låter en anelse bedre enn amerikanske versjoner, noe med spenning og nettfrekvens og at den europeiske standarden passer Naim-psu'ene bedre, om det er rett aner jeg ikke.
    Tips; demobrukte apparater fra forhandler kan selges utenlands "på eksport", dvs uten engelsk VAT. Fra velvillige forhandlere selvsagt.

    Mvh Vidar P
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    C._Alshus skrev:
    Dempemateriale bakpå? Eller noe du har lagt på?
    Aner ikke. Fant bildet på nettet og vet at mk1 elemenetene på SBL er modifiserte og fra Mordaunt Short og lurte bare på hva Naim hadde funnet på.
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Vidar P skrev:
    toriamos skrev:
    Hvordan er det med Naim og amerikansk nettfrekvens? Om man kjøper fra Audigon for eksempel?
    Naim er jo ikke spesielt billig i US...? Og billigere blir det vel ikke etter frakt og trafo? Jeg har hørt det blir sagt at europeiske Naim-apparater låter en anelse bedre enn amerikanske versjoner, noe med spenning og nettfrekvens og at den europeiske standarden passer Naim-psu'ene bedre, om det er rett aner jeg ikke.
    Tips; demobrukte apparater fra forhandler kan selges utenlands "på eksport", dvs uten engelsk VAT. Fra velvillige forhandlere selvsagt.

    Mvh Vidar P
    Mulig Naim ikke er spesielt billige i USA per se, men - som du selv sier - dollaren ER lav.
    Anyway - en eller annen plass fra kommer det muligens 202/200. Har både Stageline og ASR mini basis som riaa. ASR klart best - til no-naim-utstyr vel og merke. Stageline surfer på synergieffekten og sjarmen og ender som en favoritt - tvilsom favoritt men dog. Ser og leser men kan ikke finne annet enn at den eneste forsterkeren som kan gi strøm til Stageline er Nait 5? Kan dette være tilfelle? (Nei, jeg vil ikke bestille Supernait. Ved kjøp av 202/200 må jeg likevel spise havregrynsgrøt resten av året og ved kjøp av Supernait må i tillegg selge mormors gebiss, noe jeg ikke vil, siden vi deler på det og jeg får bruke det mest - hun er temmelig dement stakkar)


    edit: Skrev "duggeldangel" - det korrekte er selvfølgelig "mosemangel."
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Neida, Stageline kan strømforsynes fra Aux 2 (strømførende linjeinngang) på alle black Naim-preamper. Du trenger ikke egen psu til Stageline da; den benytter seg av reguleringen i den psu du velger til preampen.
    202 kan forsynes direkte fra 200 uten flere bokser. Så kan man senere valgfritt legge til Napsc og/eller evt en separat psu (HiCap er vel det mest opplagte valg).

    Du er inne på noe helt vesentlig når du snakker om Naim og synergi; du har jo også tidigere kommentert hvordan f.eks Krix er usympatiserende med Naim 5-serie. Det synes noe glemt i disse jubeldager her i tråden, men Naim-utstyr er og blir altså svært følsomt på å få synergiske partnere for å låte som det skal; og det er langt fra alt som passer sammen med Naim! Det kan ikke understrekes nok. Og det er betimelig å gjenta det nå som det er mange som er nye til Naim. Det er mye akkumulert erfaring (mye dyrekjøpt sådan også) blant Naim-eiere gjennom flere tiår; det er klokt å ha tunga rett i munnen når man setter ting sammen, og gløtte ikke så rent lite på hva som er generell konsensus; det er mye akkumulert lærdom i den som sagt. Det er imidlertid ikke dermed sagt at det ikke fins hederlige unntak.

    Mvh Vidar P
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Har jo på lån Nait 5i nå. Hadde den hjemme for et halvår siden også. Da var jeg ikke så imponert. Den spilte koselig men rotet det til nedover og framsto mørk i lydbildet. Nå er den en annen dans - den er NESTEN så god at jeg har lyst til å ha en selv (istedet for å gidde å bry meg med 202/200) og er nesten like god og av og til bedre enn Adyton Opera - som i utgangspunktet tilhører et høyere prissjikt. Adyton Opera er klart "flinkere" - Nait 5i er klart "naturligere." I forhold til Nait får Operaen sin gjengivelse av vokal et litt syntetisk tilsnitt - som om lyden kommer ut av en elektrisk boks - noe den vitterlig også gjør. Forskellen mellom Nait og Opera minner meg litt om forskjellen mellom CD og vinyl.

    Okei - strømforsyning ikke noe problem med Stageline da skjønner jeg. Det er ingen hindring at min Stageline kun har EN DIN-utgang og at denne er 4-polet?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn