toriamos skrev:
ET MØTE MED NAP202/NAC200:
Hadde et par uker Naim Nait5i til lån. Dette gav mersmak. Bedre enn Adyton Opera på stemmegjengivelse men egentlig ikke noe bedre i forhold til liv og rytme. Men mersmak som sagt. Siden Nait5i ikke blir en oppgradering men en sideveis forflyttning falt oppmerksomheten på 202/200 og siden jeg fikk et generøst tilbud om å låne sakene noe dager, har jeg nå hatt 202/200 i stua en tid.
Hva synes jeg?
Vi tar kritikken først:
Noen småting irriterer: Volumpotmeteret på 202 oppfører seg ikke helt som det skal. Ved lavt volum er det kun lyd i høyre høyttaler. (Har sett at andre også har problemer med dette) Man KAN løse dette ved å bruke balansekontrollen på fjernkontrollen men dette er tungvint.
Videre så kommer det lyd ut av høyttalerene selv når volumet er skrudd helt ned. Ingen stor sak, men for smånevrotikere som undertegnede er dette en kilde til irritasjon.
Mer kritikk: På noen innspillinger blir tolkningen av musikken vel "asketisk" - lydbildet oppleves "skrinnt" og fattig på kropp og substans. Dette er vel smak og behag og tildels en vanesak. Det som er verre er at kvinnelig vokal lider litt under denne tendensen og kan bli tildels skjærende i toppen av og til. Og da også med litt lite substans.
Skryt: Vel vel vel.. dynamikk og livlighet og tempo og detaljer og spilleglede og åpning av en slags musikkalsk dimensjon man sitter og lener seg stadig lenger inn i. Klassisk musikk har aldri blitt gjengitt så naturtro og men en slik rasp i fiolinene i min stue. Man føler at man kan følge hvert enkelt lite instrument i et stort orkester gjennom hele konserten.
Konklusjon: Musikkgjengivelse uten filter - på godt og vondt. Skulle ønsket meg et litt mindre kvasst lydbildet til tider. Eller er jeg bedøvet med kunstig varme og søtningstoffer og trenger en periode med nyorintering for å oppdage hva musikk EGENTLIG handler om? Tja, si det.
Siden det er mitt forsterkersett som kommenteres;
Vi lytta pånytt igår kveld, i mitt lytterom, med min kilde. Prøvde alt fra ingen psu, til napsc, til hicap2.
Slik jeg forstod Toriamos låt kun 202-200 i mitt lytterom, HELT annerledes enn hos ham, til det bedre slik jeg forstod det.
Jeg opplevde ikke 202-200 som skrinn eller pågående på noen måte overhodet. Jeg er veldig fornøyd!!
Ulike lytterom, ulik kilde, ulike høyttalere og ulik tilkoblet inngang. Dette sier ALT IMO.
Når det kommer til volumpot og lekkasje ved volum i null, samt at ene kanalen dør ved lavt volum.
1. Lekkasje ved volum i null? Slå av kilden.
2. Venstre kanal dør ut ved et volum som for meg er tilnærma null. Dvs, jeg lytter ikke på et slikt nivå.
Ingen av ovenfor nevnte lyter er spesiellt for Naim.
Det var fint å få musikkanlegget i drift igjen.