Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Jarll

Medlem
    Ble medlem
    22.09.2004
    Antall liker
    4
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    8
    Hei,

jeg har kjøpt Nait 5i, CD 5i og NAT05 hos forhandler i Sverige.

Bruker dem sammen med Totem Model One Signature.

Er egentlig veldig fornøyd med anlegget, bortsett fra CD spilleren som er veldig kresen på CD'er.

Den vil ikke spille av mange CD'er ("Err"-melding) som er det i utganspunktet ikke skulle være problemmer å spille av, bla. John Butler Trios siste og Beck (SACD-hybrid).

Er det flere som har dette problemmert, eller er dette en garantisak?

mvh
    Jarle

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    - Dette høres ut som en garantisak. Har en CD5X selv og har ikke hatt ett problem foreløpig.

Kanskje det er puck'en som kan være årsak til problemet? (Tror jeg har lest om det på Naim-forumet).

mvh

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Ser at Naim anbefaler å gjøre ren puck'en med blutac av og til.

Men, dersom spilleren er ny, skal det jo ikke være sånn!

mvh

glory

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    0
    Jeg har ingen problemer med min CD5i, spiller alt av cd`er samt SACD-hybrider. Er den ny så er det vel bare å reklamere på den...

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    Min CD5 har til tider samme symptomer. Skrev en mail til naim og spurte om det var noe galt med spilleren. Her er svaret:
    --------------------------------------------------------------------------------------------------
    Do the problem discs make an unpleasant noise for a couple of seconds and then - ERROR?

If so (and it seems this is the case here) the puck is not gripping the CD sufficiently during the initial acceleration to playing speed. This can be because the rubber grips have become deformed - this problem usually manifests itself initially with thinner than standard CDs.

If so - just rotate the rubber tubes in the puck through 90 degrees. This restores them to a position "proud" of the puck and they will grip thin discs. They would also benefit from a little clean with isopropyl alcohol (if you can get some) to remove any grease.

I have 2 pucks and rotate their use - day to day. Also try to avoid leaving the puck on a cd overnight. Eventually the rubber will become too old to get a grip. A new puck will normally sort matters out.

Adam Meredith
    Customer Relations Manager
    --------------------------------------------------------------------------------------------------

Faktisk bestilte jeg ny puck hos Lyric i dag, nettopp for å kunne rotere dem, slik herr Meredith her foreslår.

Mvh

S

so

Gjest
    Naca5 krever overraskende lang innspillingstid iflg. Lyric.

Hadde en cd5i på lån etpar måneder. Spilte det som var av cd`er.

Lurer på om en ikke blir lurt av disse lytteopplevelsene av Allæ(ae) hos Lyric. Selv om den låter godt rett fra esken, er den vel ikke helt innspillt? Venter til nyåret jeg. ;)

Costello: Du virker å være på jakt etter ny høyttaler? Hvor ligger manglene hos D15, om jeg har forstått deg rett?

Hvilken høyttaler spiller godt sammen med Nait5i? Hva med Epos els3.....?

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    ;)

Hei so, hyggelig å ha deg tilbake på forumet!

D15 har aldri hørtes så bra ut etter at Naim kom i hus. Men, det er mulig dem blir litt for tilbakelente til å utnytte PRaT effekten fullt ut. Jeg har ikke hørt Allæ, men de har jo ikke BARE fått positive omtaler (farving, kalde osv.) Det beste ville vært å låne dem hjem, noe som ikke er noe problem med Lyric).

Ellers så står jeg fremdeles fast på at jeg skal bytte til CDX2 så snart som mulig. (Men det låter da flott med 5X'n også!!). ;D

mvh

S

so

Gjest
    ;)

Hei so, hyggelig å ha deg tilbake på forumet!

D15 har aldri hørtes så bra ut etter at Naim kom i hus. Men, det er mulig dem blir litt for tilbakelente til å utnytte PRaT effekten fullt ut.  Jeg har ikke hørt Allæ, men de har jo ikke BARE fått positive omtaler (farving, kalde osv.) Det beste ville vært å låne dem hjem, noe som ikke er noe problem med Lyric).

Ellers så står jeg fremdeles fast på at jeg skal bytte til CDX2 så snart som mulig. (Men det låter da flott med 5X'n også!!). ;D

mvh
    Takk for det. Er travel for tiden, mye bortreist.

Mørkere, større autoritet med cdx2 slik jeg kan huske.

D15. Skjønner hva du sikter til. Stillt spørsmål på Naim-forum. Allæ og B&W Nautilus er svarene jeg har fått.

Hvor bestiller du Quadraspire fra?

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    :)

Var litt kjapt ute med å legge ut Quadraspire rack nederst på sia, men fikk så beskjed fra importøren (Audioaktøren) at det er 3 ukers ventetid. Har bestilt et 5 hyllers Q4.

mvh

K

Kaarelars

Gjest

Lurer på om en ikke blir lurt av disse lytteopplevelsene av Allæ(ae) hos Lyric. Selv om den låter godt rett fra esken, er den vel ikke  helt innspillt? Venter til nyåret jeg. ;)

quote]

Tror denne innspillingstiden er litt overdrevet.

Når det gjelder lytteopplevelsene hos Lyric er jeg enig selv om Allæ låt tøft og dynamisk der og da. Naim lager gode og krevende høyttalere som ikke gir noe gratis.

S

so

Gjest
    Sushi:
    Et tips fra en Allae tråd på Naim forum.
    Løsne delefilterboksen og justere spikene slik at h.t "vipper"

Also, the Allae works best when the crossover is not screwed to the cabinets. If you can get 2x 1-2 inch thick pieces of foam, use these between the XO and cabinet, and leave them dangling from their input sockets. This is something you can try immediately.

og...

If the crossovers are screwed tightly to the cabinet, undo the screws a little to allow the crossover case to move. This seems to free up the sound a bit.

og...

Now, very important, the Allaes must bounce! They have a sprung suspension system. The 4 spikes should be located to the floor with no rocking, but then you should be able to put your index finger against the top front of the speaker and cause it to oscillate with a little pressure in the front/back plane. You should be able to keep the oscillation going so it swings with about an inch or so of action. Letting go, it should go back to rest in just a few moments.

This experience is all on concrete floors. If you have wooden or sprung floors, then the oscillation needs to be less since the sprung floor joins in the fun.

;)

Edit:
    Mer spennende saker:
    I know what you are saying regarding the Allaes. I bought some to go with my CD5i/112/150 and found the resulting sound to be on the cold side. BUT since getting them I have made some significant mods and now they sound wonderful. As mentioned previously in this thread you don't realise just how good they are until you put other speakers in their place. I did this recently with some KEF 105’s and putting the Allaes back was like a beautiful scene suddenly snapping into focus.

The mods that helped my system were:
    1) Isoblue equipment stand - this made a massive difference.
    2) Careful positioning of the speakers – see below
    3) Adding a Flatcap 2 – this warmed things up.
    4) Detaching the crossovers – this gave the speakers more punch and weight.

In general the Allaes have a tendency to be slightly heavy in the low base region and light in the upper base region. This is why careful positioning with respect to the rear wall is important, too close and I found the lower base takes off and relatively makes the upper base region sound restrained, too far and you loose the low base punch which makes the Allaes rock.

og like godt hele tråden som var utrolig interessant.

http://forums.naim-audio.com/groupee/forums/a/tpc/f/48019385/m/3472985107/p/1

K

Kaarelars

Gjest
    Det er mange interessante tråder på Naimforumet. En annen som er verdt å lese er "CDS3, 552, Snaxo/SC, 3 x 500s into DBLs!". Tråden tar litt av når deltager og DBL-eier Jawed kommer med denne påstanden:"f you don't have DBLs, why bother? Music starts with DBLs. Do not pass go - go straight to DBLs."
    Det er et par bilder der av en som setter opp DBL.

Har vel plass til et par DBL i stua forresten. Det hender jeg ser dem for meg her sammen med en CDS3, 552 osv.

http://forums.naim-audio.com/groupee/forums/a/tpc/f/48019385/m/1982914107/p/1

S

so

Gjest
    Det er mange interessante tråder på Naimforumet.
    Enig.
    Det som var litt spesielt med denne synes jeg, var at den inneholdt konkrete råd og var ikke altfor proNaim.

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2

Lurer på om en ikke blir lurt av disse lytteopplevelsene av Allæ(ae) hos Lyric. Selv om den låter godt rett fra esken, er den vel ikke  helt innspillt? Venter til nyåret jeg. ;)

quote]

Tror denne innspillingstiden er litt overdrevet.  

Når det gjelder lytteopplevelsene hos Lyric er jeg enig selv om Allæ låt tøft og dynamisk der og da.  Naim lager gode og krevende høyttalere som ikke gir noe gratis.  

;)

Innspillingstiden er nok ikke overdrevet!

Litt over en uke siden jeg koblet til NACA5 (og NAPSC) og jeg må nok bare si at lyden forandrer seg hver dag (til det positive, heldigvis). Lyric har nok rett når de påstår at NACA5 krever flere hundre timer før alt faller på plass.

Og det gjelder garantert høyttalerne til Naim også. ;)

Men, bevares, for en lyd jeg har fått allerede nå! ;D

Og ikke et vondt ord lenger om D15! Mellomtonen er magisk! :D

mvh

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2

Litt (britisk) humor skader vel ikke....

Det negative jeg vil trekke fram ang. Naim er alle kablene!

Med 5 svarte bokser blir det jo mange ledninger å forholde seg til - lett å gå seg bort. :mad:

Jeg har forsøkt å skille strømkabler og signalkabler så godt jeg kan, men uansett blir det et kaos bak racket. :-/

(Og husets hunkjønn har allerde bemerket det flere ganger!!) :(

mvh

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.759
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    jøye meg, folkens.
    i forrige uke gikk jeg bananas og betalte hele 5000 for en naim nait 2 olive på ebay.
    way overpriset, selvfølgelig, med tanke på at den er 15 år gammel.
    men klassikere som f.eks. nait 2 og ls3/5a høyttalere stiger jo i bruktpris med åra...hmmm.

en avstemning blant fansen på naimforumet for et par år siden plasserte nait 2 olive på topp blant alle naims integrerte gjennom tidene - foran nye saker som nait 3r, nait 5 og nait 5i.
    det er også omkvedet på pinkfishmedia og ausioasylum.
    dermed MÅTTE jeg jo bare få kloa i denne lille rakker'n.

og DÆVEN for en lyd! dette er flat earth-lyd og PRaT på sitt aller beste. det svinger noe sinnsykt, og samtidig varmt og oppløst (litt som en...ehem...rørforsterker....). ikke pågående og in-your-face som jeg har opplevd med enkelte andre naimsaker jeg har hatt i hus. men det rytmiske drivet er fantastisk, man blir sittende med et fårete glis og snurrer skive etter skive.

borsett fra at den kun byr på 20 watt (noe som ikke plager meg da jeg har hornhøyttalere), så spiller den fletta av langt tyngre naims som jeg har hatt opp gjennom årene.

prøv en nait 2 dersom dere har mulighet! "hvorfor i all verden skal jeg bruke mer penger på hi-fi" kommer kjapt.

det går mange historier om hardcore naimfreaks som selger unna saker som nap 250, nap 200 og til og med nap 135 for å trappe ned til nait 2, og nå forstår jeg hvorfor.

bruker forøvrig nait 2 sammen med en cdx og et par impulse h2 hornhøyttalere i pendlerkåken på grunerløkka. blir spennende å ta en shootout når jeg får somlet meg til å frakte ear yoshino v20 rørforsterkeren (som koster ganske mye mer enn nait 2) over fra bergen.

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    ;D

Velkommen til Naim-tråden, Joaquin!

mvh ;D

S

so

Gjest
    Kabler...Uryddig?
    Synes du det?.....følger ikke helt der, synes det er ganske så ryddig jeg. Legges i pene sløyfer, bruk strips f.eks. ;)
    Benytter Black Magic jumpere, men her skulle jeg kanskje laget noe av Naca5?

Spennende å høre om D15. Proac h.t skal jeg absolutt lytte til på nyåret...i tillegg til Allae selvfølgelig.

S

so

Gjest
    jøye meg, folkens.
    i forrige uke gikk jeg bananas og betalte hele 5000 for en naim nait 2 olive på ebay.
    Hyggelig å høre joaquin! Spennende lesning.

bruker forøvrig nait 2 sammen med en cdx og et par impulse h2 hornhøyttalere i pendlerkåken på grunerløkka. blir spennende å ta en shootout når jeg får somlet meg til å frakte ear yoshino v20 rørforsterkeren (som koster ganske mye mer enn nait 2) over fra bergen.
    Sjøl benytter jeg Ipod-MF XCan-Tivoli PAL og de ulike tilkoblingsmuligheter i pendlerboligen på Østlandet. Fungerer bra det også  ;D ;)

K

Kaarelars

Gjest
    Gratulerer Joaquin. Har forsøkt å få fatt i en Nait2 flere ganger uten å lykkes. Hadde forresten lignende opplevelser med Nait5- Flatcap2-CDX-Naca5-Epos M12. Denne kombinasjonen hadde en magi og driv den ikke hadde rett til. Synes Nait5 er mye bedre enn Nait3R(jeg har en slik) Nait5i og 112x/150x. Ville ha mer og "oppgraderte" til 112x/Flat2/150x og magien forsvant og lyden ble for tørr og kjedelig. Magien kom først tilbake (med renter!) med en 202 som er virkelig fantastisk.

Mvh

K

Kaarelars

Gjest
    ;)

Innspillingstiden er nok ikke overdrevet!

Litt over en uke siden jeg koblet til NACA5 (og NAPSC) og jeg må nok bare si at lyden forandrer seg hver dag (til det positive, heldigvis). Lyric har nok rett når de påstår at NACA5 krever flere hundre timer før alt faller på plass.

mvh
    Hei,
    Har ikke merket meg noen lang innspillingstid på noen av Naimproduktene jeg har kjøpt nye bortsett fra en Flatcap2 som gjorde ting værre en hel måned før alt falt på plass. Har forøvrig kun opplevd markante forbedringer de første 24 timene.

Ser at du nevner kablene også, det blir mange av dem ja ;). Har du prøvd å skru ut låseringene på alle DIN-pluggene og la de hvile mot skruen på kroppen av pluggene? Dette kan forbedre lyden i noen tilfeller og er helt gratis og risikabelt med nysgjerrige unger i heimen.

Mvh

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.759
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    ;D

Velkommen til Naim-tråden, Joaquin!

mvh ;D
    takk for det, costello.
    jeg har forsåvidt god kjennskap til naim, og startet forumets første skikkelige flat earth-tråd for mange år tilbake.

har siden den gang blitt rørmann på heltid.

men det er jo noe helt spesielt med naim.

ser forresten at du bruker proac sammen med naim - det er kanskje litt spesielt? proac er vel først og fremst kjent som høyttalere for rørfreaks - iallfall den gamle response-serien og nå d-serien.

likevel spennende å prøve ting utenfor konvensjonene, og det funker tydeligvis bra for deg.

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    takk for det, costello.
    jeg har forsåvidt god kjennskap til naim, og startet forumets første skikkelige flat earth-tråd for mange år tilbake.

har siden den gang blitt rørmann på heltid.

men det er jo noe helt spesielt med naim.

ser forresten at du bruker proac sammen med naim - det er kanskje litt spesielt? proac er vel først og fremst kjent som høyttalere for rørfreaks - iallfall den gamle response-serien og nå d-serien.

likevel spennende å prøve ting utenfor konvensjonene, og det funker tydeligvis bra for deg.  

Hei.
    I 1 1/2 år også jeg prøvd ut rør i mange konstellasjoner og har hatt mange fine opplevelser med det, men det ble litt kjedelig, liksom. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men det svingte ikke helt og det ble etter hvert kjedelig å lytte. Mulig at jeg var uheldig med det rørutstyret som ble forsøkt.

Etter 4 uker med Naim kan jeg slå fast at dette IKKE er kjedelig og det er spennende å ta fram CD'er fra samlinga igjen. Får fram detaljer og melodilinjer jeg ikke hadde observert tidligere.

Ang. Proac så er dette høyttalere som har fulgt med fra rør-tida. Du har rett når du påpeker at de er kjent for fungere best på rør, men ser på Naim-forumet at det er en del som bruker Proac der og Lyric brukte høyttalerne når de skulle demonstrere Naim i butikken.

Men nå er jeg ikke helt i mål med anlegget. Øverst på lista står CDX2 og etterpå blir det kanskje en runde med høyttalere. Skulle likt å høre Wilson Benesch, Totem, Epos, Neat + Naims Allæ......

mvh ;)

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Det hadde vært artig å høre en Nait 2, og jeg funderer litt på om jeg skal skaffe meg en. Fungerer denne godt til alle typer musikk? Jeg bare tenker på om det fungerer med f.eks. metall på en så liten forsterker? Blir det noe særlig slam og punch? Jeg har aldri hørt om de høyttalerne du bruker (Impulse H2). Er det noen i Norge som fører dem?

K

Kaarelars

Gjest
    Det var Tony L, grunnleggeren av PFM-forumet som gjorde kultklassiker av Nait2. Han foretrakk til slutt en Densen Beat100. Ellers var det vel Top-Cat (du kjenner han fra det gamle Mana-forumet kibsgard?) som solgte 52/250 komboen til fordel for en Nait2 og har vel siden byttet anlegg ca hver 6. måned.
    Men er selvsagt fortsatt interessert i en Nait2 og kjøper en hvis prisen er fornuftig.
    http://www.pinkfishmedia.net/flatearth/nait.htm

Impulse hare vel ingen produksjon i dag? Acoustica.org har en del info om disse ht.

http://www.acoustica.org.uk/

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.759
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Det hadde vært artig  å høre en Nait 2, og jeg funderer litt på om jeg skal skaffe meg en. Fungerer denne godt til alle typer musikk? Jeg bare tenker på om det fungerer med f.eks. metall på en så liten forsterker? Blir det noe særlig slam og punch? Jeg har aldri hørt om de høyttalerne du bruker (Impulse H2). Er det noen i Norge som fører dem?

høyttalerne mine er som sagt hornladet - både mellomtone og bass, pluss en focal diskant. 95db og aldri under 7.5 ohm.
    derfor holder nait 2 i massevis, også til mer krevende musikk på relativt høyt nivå.

dessuten er h2 ganske kompakte, ikke kjøleskapsstørrelse som hornhøyttalere flest. (jeg regner ikke høyttalere med kun hornladet diskant som "hornhøyttaler").

impulse er et lite, britisk entusiastfirma som ikke eksisterer lengre. de var entusiaster som snekret høyttalere etter helt spesielle prinsipper og filosofi (i likhet med f.eks. duelund), og solgte dem altfor billig (igjen i likhet med dueleund). dermed gikk de duken, til tross for panegyriske tester overalt. smått legendariske jimmy hughes i audiophile erklærte modellen h2 som den beste høyttaleren han har hørt, uansett pris. h2 regnes som deres mest vellykkede konstruksjon, mens impulse lali (mindre, billigere) var den mest solgte.

jeg vet ikke hvor mange par h2 det finnes i norge idag, sikkert ikke mange. vet heller ikke hvem som hadde agenturet, jeg kjøpte mine brukt.

de kostet £2300, eller i overkant av kr. 30.000 i norge. de veier brutale 45 kg pr. stk, og er håndbygget fra a-å.

som kultmerker flest, så har også impulse en "fanside":

http://www.acoustica.org.uk/impulse/impulse.html

du kan komme opp til meg for en lytt til neste uke.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.759
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Det var Tony L, grunnleggeren av PFM-forumet som gjorde kultklassiker av Nait2.  Han foretrakk til slutt en Densen Beat100.  Ellers var det vel Top-Cat (du kjenner han fra det gamle Mana-forumet kibsgard?)  som solgte 52/250 komboen til fordel for en Nait2 og har vel siden byttet anlegg ca hver 6. måned.
    Men er selvsagt fortsatt interessert i en Nait2 og kjøper en hvis prisen er fornuftig.
    http://www.pinkfishmedia.net/flatearth/nait.htm

Impulse hare vel ingen produksjon i dag?  Acoustica.org har en del info om disse ht.  

http://www.acoustica.org.uk/
    prisen på nait 2 er absurd høy for tiden. og den stiger stadig. når nait 2 olive (mk2) en sjelden gang dukker opp enten på hififorsale, pfm eller ebay, så blir den plukket opp for over £300.

jeg måtte som sagt ut med nærmere kr 5.000 inkludert frakt for mitt (strøkne) eksemplar, som har riia.

nait 1 eller nait 2 chrome bumper (mk1) er lettere å få fatt i til en rimelig penge.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.759
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Gratulerer Joaquin.  Har forsøkt å få fatt i en Nait2 flere ganger uten å lykkes.  Hadde forresten lignende opplevelser med Nait5- Flatcap2-CDX-Naca5-Epos M12.  Denne kombinasjonen hadde en magi og driv den ikke hadde rett til.  Synes Nait5 er mye bedre enn Nait3R(jeg har en slik) Nait5i og 112x/150x.  Ville ha mer og "oppgraderte" til 112x/Flat2/150x og magien forsvant og lyden ble for tørr og kjedelig.  Magien kom først tilbake (med renter!) med en 202 som er virkelig fantastisk.  

Mvh
    takk for det, svein.
    jeg hadde også en nait 3r for noe år siden, og ble ikke spesielt imponert. den var på langt nær like engasjerende og morsomt å lytte til som en nait 1 som en kompis av meg hadde (han har den forresten fremdeles, etter 20 år!).

nait 5 hørte jeg hos lyric en gang, og det var omtrent på denne tiden at jeg mistet interessen for naim. synes den nye lyden, med tilnærming mot round earth, gjorde at merket mistet sitt særpreg. men nå skal det sies at naim sjelden låter bra hos lyric...

K

Kaarelars

Gjest
    nait 5 hørte jeg hos lyric en gang, og det var omtrent på denne tiden at jeg mistet interessen for naim. synes den nye lyden, med tilnærming mot round earth, gjorde at merket mistet sitt særpreg. men nå skal det sies at naim sjelden låter bra hos lyric...
    Synes den nye Naimlyden som finnes i bl.a Nait5 og 200 serien er fantastisk. Har sett Nait5 omtalt som en mini-552/500.
    Flat-earth eller round-earth hva er nå det. Round-earth er etter min mening hifiprodusenter som prøver å oppnå det umulige(USA high-end er et godt eksempel).
    Hva flat-earth finnes det en bra forklaring på her:
    http://63.99.108.232/forum/showthread.php?t=397

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ang. Proac så er dette høyttalere som har fulgt med fra rør-tida. Du har rett når du påpeker at de er kjent for fungere best på rør, men ser på Naim-forumet at det er en del som bruker Proac der og Lyric brukte høyttalerne når de skulle demonstrere Naim i butikken.
    Ang ProAc og Naim; Lyric setter vel dette sammen mer fordi de tilfeldigvis har ført ProAc i alle år..
    Uansett har disse to produsentene ikke ofte vært å se sammen, og ikke vært kjent for å låte bra sammen..
    Dagens ProAc-Naim lydsignatur matcher i mine ører langt bedre enn gårsdagens Naim-ProAc; som joaquin var inne på så var ikke akkurat dette noe folk ville ha i husene sine..  :D

Imidlertid er det vel enkelte, meg inklusive, som fortsatt synes det er ganske langt fra ideell match; selv føler jeg at ProAc-høyttalerne stjeler litt "nerve", liv og rytmedriv fra Naim-produktene. I et oppsett med CD5x/NAC202/HiCap/NAP250 nylig avlyttet var det påfallende å se at "lille" Epos M12.2 faktisk (for meg) overgikk ProAc D15 på engasjement og prat, selv om den 4 ganger dyrere D15 nok hadde et mer "akademisk" og detaljerikt lydbilde..

Mvh Vidar P

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Mulig jeg kommer til å deponere på noen høyttalere til helga eller neste helg. I utgangspunktet (med mitt oppsett) hadde jeg først og fremst tenkt å låne JM Lab Electra 1027 Be, Tannoy TD10 Dimension og muligens B&W 804S. Jeg har faktisk også innimellom fundert på om jeg også burde ha lyttet på Epos 12.2 i mitt oppsett? I utgangspunktet ville jeg vel tro at dette ville bli et ubalansert system, men Epos-høyttalerene er vel i stand til å gjengi forbedringer i et system opp til et ganske høyt nivå?

Jeg er jo opptatt av PRT og av at et system skal få de fleste CD'er til å bli engasjerende. Dette er vel noe Epos-høyttalere burde være i stand tl da de ikke er super-avslørende (noe som ikke er et must)? I tillegg kan det jo være en del penger spart.....

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.189
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Mulig jeg kommer til å deponere på noen høyttalere til helga eller neste helg. I utgangspunktet (med mitt oppsett) hadde jeg først og fremst tenkt å låne JM Lab Electra 1027 Be, Tannoy TD10 Dimension og muligens B&W 804S. Jeg har faktisk også innimellom fundert på om jeg også burde ha lyttet på Epos 12.2 i mitt oppsett? I utgangspunktet ville jeg vel tro at dette ville bli et ubalansert system, men Epos-høyttalerene er vel i stand til å gjengi forbedringer i et system opp til et ganske høyt nivå?

Jeg er jo opptatt av PRT og av at et system skal få de fleste CD'er til å bli engasjerende. Dette er vel noe Epos-høyttalere burde være i stand tl da de ikke er super-avslørende (noe som ikke er et must)? I tillegg kan det jo være en del penger spart.....
    Nå har jeg ikke lest hele tråden, og ikke har jeg hørt naim i noe større grad heller, men er ikke Farellaen en ganske ok høyttaler da? Du har jo 402 som skal overgå 401.

Håvard

K

Kaarelars

Gjest
    Hadde Epos M12 og synes de var gode.  De slet litt med bassinformasjon og fart på enkelte innspillinger i forhold til hva f.eks Ariva presterer.  Ifølge Lyric er dette kraftig forbedret på M12.2  og det må de være skal yte elektronikken din rettferdighet IMO.  Ser at JM Lab ELectra 1007 får gode attester på Naimforumet.  B&W 805s får også stort sett bare skryt, disse kunne jeg tenke meg å prøve etter hvert.  Har Hifiklubben i nærheten.  Mangler bare penga ;)

Mvh

S

so

Gjest
    Dette med valg av høyttalere til Naim føles som en hårfin balansegang.
    1.
    Blir h.t for dyr (Mullet), feilprioritering ift source first.
    2.
    Er den for tungdreven, vil effekten slite med å yte dens beste.
    3.
    Stativhøyttalere har ofte lavere effektivitet og ofte bassfattige.
    Velger man høyttaler med høy effektivitet, er min forståelse at også det spiser bass.
    4.
    Alt dette i tillegg til at den må ha egenskaper som tilsvarer eller gir PRaT.

Ikke enkelt dette. Tannoy som kibsgard nevner er jo veldig kostbar, dog ikke dyrere enn hans kilde.

Ser en ivrig farer på Naim-Forum benytter B&W 804 til sin 250. 804 har jeg sjøl lyst til å prøve. Likte veldig godt klangen i Matrix, men kan nok ikke sammenlignes?? Matrix var ikke særlig dynamisk eller hurtig. Det er imidlertid min Xenon.....
    Linn, f.eks Ninka er ikke nevnt?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Likte veldig godt klangen i Matrix, men kan nok ikke sammenlignes?? Matrix var ikke særlig dynamisk eller hurtig. Det er imidlertid min Xenon.....
    Linn, f.eks Ninka er ikke nevnt?
    Bare sånn fra sidelinjen; B&W gikk for en mer "klinisk", skarp og ren gjengivelse med overgangen til Nautilus, imho oppfattes Matrix som kroppsligere og litt mer "tilgivende"..

Du nevner Linn høyttalere; det er jo en klassisk match fra gammelt av. Det var ikke mange Naim-forsterkere som ikke var hektet på etpar Linn Sara'er, Kan'er, Isobariker etc... I min mening er enkelte av Linn's modeller fortsatt noen av de beste høyttalerne jeg vet om, og de matcher suverent med Naim's klang.

En annen morsom opplevelse fra min "fusking" i faget (jeg forhandlet Naim en periode) noen år tilbake, var et system med Naim elektronikk og Mission 752F høyttalere; det var bergtagende godt, og disse Mission'ene (som var veldig veldig gode) var en perfekt match med elektronikken.

Mvh Vidar P

K

Kaarelars

Gjest
    Du nevner Linn høyttalere; det er jo en klassisk match fra gammelt av. Det var ikke mange Naim-forsterkere som ikke var hektet på etpar Linn Sara'er, Kan'er, Isobariker etc... I min mening er enkelte av Linn's modeller fortsatt noen av de beste høyttalerne jeg vet om, og de matcher suverent med Naim's klang.

Mvh Vidar P
    Her går jeg ut av tråden et øyeblikk, men blir minnet om The Flat Response/HifiAnswer eller de tidlige Naim og Mana-forumene ;). Her var det jo Naim-Linn-Mana for alle penga. Beklagelig at disse ikke ligger på nettet for her var det ofte slagsmållignende debatter og mye morsom lesning. Flere i Isobarik-kulten har gått over til store aktive ATC-ht forresten.
    The Flat Response blir kanskje lagt ut på nettet igjen i scannet form:

http://www.flatresponse.net/

Synes denne delen av hifihistorien er meget interessant og gleder meg til siden eventuelt blir komplett.

Sakset fra Mana-forumet, skrevet av John Watson om denne tiden hvor det kunne ser ut til at det kunne gå på helsa løs:

Ahh yes those were the days when IMHO Hi-Fi magazines meant something and the people who wrote for them seemed to know what they were talking about and had a genuine love for MUSIC and not just Hi-Fi.

Chis Frankland wrote for Hi-Fi Answers until he got the boot for speaking his mind and in turn upset one of the biggest Hi-Fi manufacturers at the time who happened to spend a serious amount of money on adverstising.
    This company then put pressure on the publishers threatening to withdraw all advertising revenue if they didn't sack CF.

Chris was duly summoned and given his marching orders. As if this wasn't enough Chris was then beaten up when he arrived home on his motorcycle. He had just pulled up and was approached by a guy who asked him if he was Chris Frankland. When he said that he was the guy hit him and knocked him to the ground. Chris was totally taken by surprise and quite badly hurt, he never was a fighter in the physical sense I might add.

As to whether this was down to the HiFi company or not I cannot say, but I have my own views on that knowing the company/people concerned.

For the record that company is no longer in existence.

Chris then went on to start The Flat Response which featured things like the Curse Of The Claw which in turn poked fun at the industry in general as well as exposed a few untruths. This is also when Malcolm Steward came on the scene and joined up and started writing for CF.

Once Chris got that off his chest he then set about putting together a proper Hi-Fi magazine which he named Hi-Fi Review.
    He made Malcolm the editor and took over the role of publisher.

S

so

Gjest
    Endelig hjemme igjen.

Prøvd ut Black Diamond racing cones som jeg har liggende. Først under cd. Positivt, men må forskes mer her.

Deretter under pre. Samme resultat som sist. Bassen forsvant, gløden, gnisten og noe av det levende forsvant. Samme opplevelsen som da jeg erstattet NACA5 med WW Equinox 5, sistnevnte riktignok ikke helt innspilt
    Fysj...bort med dem.

Virket som om forvrengningsproblemene ved stemmer på høyt volum forsvant etter at h.t ble flyttet enda lenger ut på gulvet. 1m fra vegg til h.t rygg/bakside.

Nettkablene (Jorma) skal under lupen ved neste anledning.
    Dette spiller fremdeles musikk :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Vidar P,

Fant et bilde på Naimforumet.  Var det slike anlegg du solgte da du forhandlet Naim?
    Tøffe bilder. Dette var nok før min olivengrønne tid ja, men det var tøft å se igjen en slik aktiv sixpack; disse anleggene låt skikkelig tøft!

Mvh Vidar P

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    :)

Vidar P. og Joaquin antydet mismatch med Proac og det er nok ting som tyder på at de kan ha litt rett og det spørs om jeg kanskje må revurdere oppgraderingsplanene mine. D15 kan nok være litt for høflige og kjedelige sammen med Naim.

Men det er ikke lett å velge nye høyttalere! JM Lab har en ny serie (Profile) som skal være lovende, men mangler visstnok dypbass (iflg en test jeg leste). Totem skal få ny norsk importør har jeg hørt, men disse er tungdrevne. Rega har jo noen fine gulvmodeller, R7 og R9, men har lest at disse er litt laid-back og høflige i spillestil. Har slått fra meg tanken om stativ-høyttalere, da jeg vil/må ha dyp bass.

So: Likte du ikke Allæ da du lyttet på Lyric? Eller var dem ikke ferdig innspilt?

Interessant tråd dette - og det skal bli spennende å se hva dere andre "naimister" velger av høyttalere... ;)

mvh

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn