Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • K

    Kaarelars

    Gjest
    Preampen går seg til den.  202 er så mye bedre enn 112x at det nesten ikke er til å tro.  

    XPS eller HiCap.  Det virker som et luksusproblem ;)
    Kibsgard har 202/Hicap, og hadde vel Flatcap2 før Hicapen.

    Høyttalere er vanskelige saker.  Vet ikke om ProAc er den beste matchen til Naim, men det er selvsagt en smakssak.  Kanskje Lyric har noen av Naim's modeller på demo.  Generelt vektlegger disse timing, drive, struktur og arkitektur framfor  tonalitet og skjønnhet.  

    Mvh  
     

    kibsgard

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1
    Spørsmålet blir da. Med utgangspunkt i tanken om "Source first", hvilken psu gir mest valuta for pengene. xps til cdx2 eller hicap til 202? Eller begge kanskje
    Hvis du ikke har en platespiller bør du definitivt gå for en XPS.2. Du får max ut av CD-spilleren din med denne på plass. Har du en platespiller som du bruker mye kan du jo forsåvidt vurdere en Hicap da da dette gagner begge kildene. Begge deler er jo alltid det beste ;).

    Lyric har vel flere høyttalere som fungerer bra med Naim. Både ProAc, ATC og Naim's egne skulle fungere bra med Naim, selv om kanskje ProAc er noe tilbakelent. Dette er jo alltid en smakssak, og personlig føler jeg at det blir et kompromiss mellom hurtigheten til høyttalerene (hvor Naim's egne er uovertrufne) og hvor oppløst/pen diskanten er (hvor kanskje Naim's høyttalere kan være noe kalde/analytiske hvis de ikke har en god plassering i rommet).

    Andre aktuelle høyttalere er jo Wilson Benesch Arc som visstnok skal være bortimot nesten like hurtig som Naims høyttalere (jeg har dessverre bare hørt noen som var rimelig uinnspilte så de kan jeg nesten ikke vurdere), Dynaudio, JM Lab, Tannoy, Living Voice og for så vidt også Sonus Faber avhengig av hvilken type musikk du spiller. Dessverre er det en del aktuelle merker som ikke blir importert til Norge som skal være gode matcher til Naim som f.eks. Shahinian, ART, Totem, Spendor og Neat. B&W fungerer også meget godt med Naim, men som kjent må man ha mye strøm for å drive disse skikkelig slik at det i alle fall kan være vanskelig med en Nait.
     

    glory

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    116
    Antall liker
    0
    Tror ikke Lyric har noen Naim høyttalere inne, men de får snart inn Ariva, samt en dyrere modell(husker ikke navet). De kommer i samme sending som mine Ariva ;D De blir forhåpentligvis sendt fra Naim denne uken..
     
    C

    cpc

    Gjest
    Hei!

    Jeg har bestillt meg en Nait 5i hos Lyric, som jeg venter spent på!
    (Dessuten har jeg ganske lyst på en cd5x SO ;))

    Er det noen som har prøvd von Schweikert høytalere på Naim-elektronikk, eller hørt om dette er en god kombinasjon?

    Frisk og naturlig spillestil, kombinert med noenlunde høy følsomhet burde vel fungere bra med Naim?!
     

    Medeski

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Innlegg
    498
    Antall liker
    77
    Rega er også et merke som er ansett som en god match med Naim. Jeg har selv Rega R5 som jeg er veldig fornøyd med. De sitter i enden av CD5/nac112/FC2/nap150/stageline/Project RPM6. Denne kombinasjonen spiller forrykende musikalsk og engasjerende. Du burde klare å forhandle fram en god pris på disse eller andre Rega høyttalere.

    Mvh
     
    C

    cpc

    Gjest
    Har også tenkt på Rega ja. Ser at det kun er R1 og R9 som står på Mono sine sider, men regner med de skaffer andre modeller og?

    Hvordan vil du beskrive lyden med Regaene da? Går for det meste i jazz, vise, folk og lett populærmusikk (!) her i gården..
     

    Medeski

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Innlegg
    498
    Antall liker
    77
    Har også tenkt på Rega ja. Ser at det kun er R1 og R9 som står på Mono sine sider, men regner med de skaffer andre modeller og?

    Hvordan vil du beskrive lyden med Regaene da? Går for det meste i jazz, vise, folk og lett populærmusikk (!) her i gården..
    Mono er sikkert i stand til å få tak i flere R3, R5 og R7 også ja. Aner ikke hvorfor de er tatt bort fra hjemmesiden deres, men ser de fortsatt står på hjemmesiden til kontrapunkt. Stereofil har kanskje noen stående også. Rega R-serie har jo alle (utenom R5 som ikke er testet enda...) blitt kåret til "Best buy" av HFC.

    Jeg vil karakterisere lyden fra Rega som åpen, rytmisk, drivende og engasjerende, med en kontant og utstrakt bass. I tillegg takler de alle typer musikk, noe som var ankepunktet mot mine tidligere høyttalere. I prisklassen (8000,- veiledende) tror jeg ikke du finner en bedre høyttaler til forsterkeren din. Ellers ville jeg slått til på Naim CD5x / Flatcap2 som SO selger. Veldig bra spiller til en ok pris. Relativt sett selvsagt ;)

    Mvh
     
    S

    so

    Gjest
    Først takk for svar og en totalt sett spennende tråd.

    xps eller hicap? Ja, et voldsomt luksusproblem ;D

    kibsgard bekrefter det flere sier, xps er helt rå.
    Vel, må passe på at dette ikke tar helt av....ett steg av gangen. Alle muligheter skal imidlertid være vurdert når en har salg eller innbytte som options.

    Kan f.eks være at FlatCap2 vil være en oppgradering til 202/200.

    Har hørt Proac høyttaler en gang. Det låt utrolig engasjerende dog uten særlig dypbass. Kan ha vært andre komp. i kjeden som bremset opp.

    Etter å ha fått prøve et komplett Naimoppsett......ikke noe særlig annet på sentralen er av interesse. Akkurat nå er det Naim for "alle penga". :D

    Hva cd5x angår. Sammenlignet med cdx2 er det forskjell. cd5x spiller med mindre PRaT og autoritet. Skulle bare mangle prisforskjellen tatt i betraktning.

    Synd at denne perlen ikke har samme status som noen av gjengangerne på bruktbørsen. Faren med å kjøpe en Naim cdp er at suget etter å prøve mer Naim dukker opp. Styrt av DIN og "synergi". Jeg ble aldri kvitt det.
     

    Medeski

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Innlegg
    498
    Antall liker
    77
    so: har du NACA5 eller bruker du wireworld med Naim oppsettet ditt?
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    Tror ikke Lyric har noen Naim høyttalere inne, men de får snart inn Ariva, samt en dyrere modell(husker ikke navet). De kommer i samme sending som mine Ariva ;D De blir forhåpentligvis sendt fra Naim denne uken..
    Mener det er et par Allæ som er på sammen med Arivaene dine. Gratulerer forresten!
     

    glory

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    116
    Antall liker
    0
    Takker! Selv om de ennå ikke er i hus..men gleder meg til å få testet dem. Kommer med erfaringer etterhvert ;)
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    ;D ;D ;D ;D

    Ja, nå blir snart jeg også "naimist".......

    Før helga blir det muligens:

    - CD5X evt. CDX2
    - Flatcap 2X
    - NAC 202
    - NAP 200
    - NAPSC

    Dette tror jeg kommer til å sparke liv i Proac'ene!

    Et nytt rack er også under oppseiling (dog ikke FRAME!)

    Blir vel en laaang kjøretur på fredag...  :D :D :D

    mvh
    :D  Hei.

    12 dager siden jeg koblet opp dette oppsettet. Vel, nå ble det bare 5X-spilleren på meg i første omgang...

    Har hatt det travelt den siste tida, så det er bare denne uka jeg har hatt tid til å lytte.  Max 25timer er det vel blitt. Men, rett ut av eskene, hørte jeg hurtigheten og timingen Naim er i besittelse av.  Må vel også nevne at jeg foreløpig har stablet to av komponentene oppå hverandre og at NAPSC og NACA5 var utsolgt hos Lyric, men det dukker vel snart opp.  Jeg bruker kabler fra WW.

    Ellers må jeg bare være enig med so, det er liksom bare Naim som teller, alt annet er uinteressant!  ;D ;D

    Første oppgradering blir et nytt "naim-godkjent" rack. Deretter, så fort som mulig, CDX2. Og så klabber det vel på seg med Hi-Caps ;D

    Ellers syns jeg Lyric (Tor og Andrè) har ypperlig service og t.o.m. bryr seg ETTER at handelen er gjort! :D

    ......og så er jeg glad for at jeg ikke har kvittet meg med D15, nå sprudler dem mer enn tidligere... ;)

    .....og enda er det lenge til dette anlegget yter max. Det skal spilles mange uker til før alt løsner (og jeg gleder meg til NAPSC og NACA5 er på plass) ;D ;D ;D

    mvh
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    ..........en annen ting som bare er herlig med Naim....kablene som følger med SKAL brukes.....og NACA5 er den eneste høyttalerkabelen som anbefales!

    Det er så befriende å slippe å tenke på andre kabler!

    ........nei, nå må jeg bare sette på en ny CD....vanskelig å stoppe.......... :D
     
    S

    so

    Gjest
    Spennende å høre at du har fått Naim på plass.

    Det er ikke noe å "skamme" seg over, at det er cd5x. :D Spiller som en kule den....

    Enig i at Lyric yter service. Odd Andrè har fin serviceinnstilling og tar seg tid selv ved kun løst prat. De er fæle til å pushe kostbare saker...en må bare stå imot. Hvis ikke hicapper det seg fort, og for ikke å snakke om xps`er seg. :) (stammespråket til Naim). ;)

    Kun Naim, men må si jeg har vanskelig for å selge Doxa 140s tiltross for et greit bud.

    Lykke til med videre innspilling.
     
    S

    so

    Gjest
    Tenkte å bestille en NAPSC, men så ser jeg på PFM at Avondale Audio har en tilsvarende PSU til 10% av prisen.  AA har også diverse PSU's til langt lavere pris enn Naim.  Er det noen som har testet eller hørt produktene fra Avondale?

    http://www.users.zetnet.co.uk/avondale/aapowerSupplys.htm
    SPX1 = ca 5200,- inkl. N moms
    APX2 = ca 8000,-

    Om jeg forstår det rett er begge ment som erstatning for Hicap og med kun èn forbruker tilkoblet. Må leses mer grundig. Ser ut til at begge kan benyttes med preamp. og cdspillere.

    Interessant!
     
    S

    so

    Gjest
    Min tidligere elktronikk er solgt, med unntak av FlatCap2.
    Elektronikken bestod av Naim cd5x, EAR/Yoshino 864 og Doxa 140s.

    Når dette var innspilt låt det bare så nydelig. Med god kropp eller substans, aldri hardt eller pågående.
    At EAR ikke hadde fjernkontroll gjorde meg ingenting. Slå av/-på komponenter derimot var ingen særlig løsning i mitt hjem. I tillegg ble jeg aldri kvitt tanken rundt Naim og det etter sigende positive ved synergieffekten. Måtte prøves.

    Kjøpte nåværende oppsett komplett og brukt fra Sverige.
    Gjorde noen sammenligninger - cd5x/FC2 vs cdx2. Cdx2 har mer PRaT. Større autoritet, substans og fart/ timing. En voksen mot ungdom, dog ikke enorm forskjell, men hørbar direkte.

    Videre test foregikk fra cdx2, din og rca. Gammelt oppsett fra rca. Låt som vanlig flott, mykt og deilig.

    Deretter fra Din utgangen til Naim. Lydbildet ligger mer fremme mellom h.t. Mer substans, fart, kropp, dypere og fastere/ mer kontrollert bass.
    I tillegg var det "noe" der som jeg ikke fikk tid til å utforske videre da.

    Er nå oppkoblet med tilhørende powerkabler, dog ikke i rett rekkefølge i stikket (antakeligvis) enda. Naim kabler hele veien og med Black Magic jumpere.

    Det "noe" som jeg tidligere registererte kan beskrives som, musikken inn i rommet, tilstedeværelse, naturtrohet.
    Soundstage hos Naim cdp som Vidar P beskriver i en annen tråd (mener kanskje en annen serie?), er minst like bra som med EC up. Tidligere EC anlegg var ikke i nærheten av denne naturlige og tilstedeværende opplevelsen. Ikke bassen heller for den saks skyld.

    En annen ting som er gjennomgående i Naim oppsettet er at hvert instrument høres, selv ved komplekse spor. Det vokser ikke sammen, kan tydelig høre hvor ting skjer.

    Mitt killerspor for musikalitet er Bjarne Brøndbo`s "Blott en dag" på Frelsesarmeen`s juleplate. Reiser ikke nakkehåra seg da, kan det bare glemmes. ;D

    Sitter med en følelse av at Naim trives best med Naim!!

    Koblet deretter inn FlatCap2 til 202, benyttet 24V utgangen. Høres direkte at dette er positivt. Særlig fra øvre mellomtone og oppover. Som om skuldrene senkes noe. Betoningen på stemmer bedres og blir mykere. Roligere lydbilde.

    Stikkord fra lytteopplevelsen.
    -Dynamikk og fart i hele registeret. Ikke bare i bunnen.
    -Spiller på lavere volum. Allikevel all info. og følelse av autoritet og kontroll.
    -Naturlig størrelse.
    -Fart, rytme og snert.
    -Dypbass
    -Reint
    -Klinger ut.
    -Nærere virkeligheten og mer inn i stua.

    Med Flatcap.
    -Klarere, mer transparent.
    - Mer kontroll og ro oppover, mykere.

    Mitt lytterom er en vanlig stue, med vinduer og et piano. Sånn er det bare. Klangen bærer preg av dette og transienter kan bli hengende i rommet, lenger enn jeg setter pris på. Planlegger enkle dempeanordninger alà mer gardinstoff etc.

    Min opplevelse er at matching er vanskelig. Hvorfor ikke la Naim eller andre leverandører gjøre jobben. Dette er jo et av Naims varemerker. Har nå opplevd at det ikke bare er en salgsfremmende bløff.

    I tillegg synes kona dette ser flott og ryddig ut.
    Akkurat nå er det bare Naim FOR MEG. ;) :) 8)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Soundstage hos Naim cdp som Vidar P beskriver i en annen tråd (mener kanskje en annen serie?), er minst like bra som med EC up.
    Mente CD5.. hvor jeg har følt at soundstage-biten ikke var blant de sterkeste sider..  :D ikke minst i systemer med forsterkeri/høyttalere fra andre produsenter..

    Forresten så er dette soundstage-greiene noe helt nytt for Naim; de har tidligere blåst av denne hangen til å høre utenom-musikklige ting fra platene..

    PS: ikke misforstå meg, jeg mener til dags dato at Naim antakelig er verdens fremste hifiprodusent.. og liker deres produkter svært godt; mener kun at "ingenting er perfekt" og det er greit, ja sågar viktig, å definere svakere punkter i utstyret, dvs ens fiende i jakten på bedre lyd, slik at man lettere kan løse problemer og få bedre lyd..

    Mvh Vidar P
     
    S

    so

    Gjest
    mener kun at "ingenting er perfekt" og det er greit, ja sågar viktig, å definere svakere punkter i utstyret, dvs ens fiende i jakten på bedre lyd, slik at man lettere kan løse problemer og få bedre lyd..

    Mvh Vidar P
    Selvfølgelig enig. Mitt oppsett er ikke perfekt det heller...men til sammenligning ! ;)

    Får jobbe videre med saken.
     
    S

    so

    Gjest
    Soundstage hos Naim cdp som Vidar P beskriver i en annen tråd (mener kanskje en annen serie?), er minst like bra som med EC up. Tidligere EC anlegg var ikke i nærheten av denne naturlige og tilstedeværende opplevelsen. Ikke bassen heller for den saks skyld.
    Skal korrigere meg sjøl litt her. Det jeg her kaller soundstage for Naim kan ikke sammenlignes med f.eks EC. Det er kanskje ikke soundstage jeg forsøker å beskrive heller.

    Naim har ikke denne bredden som EC har. Legger ikke merke til den på den måten. Den er bare tilstede med en dybde og naturlighet og som gir denne musikaliteten.

    Autoritet, substans og spilleglede er stikkord.

    Takk igjen !
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Har spilt enda flere timer på den nye elektronikken. Igår var faktisk lyden temmelig mørk, men idag mere nøytral igjen. Selv om dette fremdeles ikke er helt optimalt satt opp (glemte forresten at O.Andrè fortalte at høyre/venstre høyttalerkontakt bak på NAP'en skulle byttes om!).

    Men det er som lyden uansett åpner seg og det blir større kontraster i musikken. Spiller jeg riktig høyt (f.eks. volum på kl.10) høres det ut som om det blir litt anstrengthet (forvrengning?). Men da er det skikkelig høyt!! Og mannsstemmer som N.Cave, L.Cohen eller R.Thompson for den del er nokså krevende. Tror IKKE dette skyldes ProAc, da disse har vært ute i hardt vær tidligere. Men, som sagt, dette er ikke skikkelig innspilt og jeg venter fremdeles på NACA5+NAPSC fra Lyric...

    Ellers er et rack på beddingen, men vet ikke helt hva jeg skal satse på.
    Quadraspire Q4 er blitt nevnt på Naim-forumet, men har ikke fått så veldig mye ros i tester rundt omkring på nettet. Solid Tech Radius Solo virker også fristende.

    Hva slags rack bruker dere andre Naim-eiere her inne??

    mvh
     
    S

    so

    Gjest
    Hadde samme opplevelsen med høyre/ venstre side fra forsterker idag.....og merket det først da jeg satte på Richard Thompson.......og ja, jeg merket også at ved å spille høyt, klokka 10 eller 11 så vrenger stemmen til Richard Thompson eller Solveig Slettahjell for den skyld.

    Naim forum sier til siste sak, at jeg presser 200 for hardt og ja, det gjorde jeg.

    Forøvrig befinner jeg meg i Naimrusen fremdeles. Dette låter så herlig. Bare å nyte.

    Bruker et rack jeg kjøpte for endel år siden...Audio Magic, billigste dengang..
    kr 3 000,- MDF og 3 tjukke alurør. Soundcarespikes.

    Skal prøve ut BD Racingcones og nettkablene før jeg evnt. arkiverer dem.
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Naim forum sier til siste sak, at jeg presser 200 for hardt og ja, det gjorde jeg.

    .
    Har fundert litt på dette. NAP200 har tydeligvis så mye slam, særlig nedover i bassområdet, at man antageligvis spiller endel høyere enn det man gjorde før med dårligere utstyr. Det hele er jo så bra at man blir fristet til å skru opp.

    Ellers er lydbildet atskillig mer frampå enn det jeg er vant med. På noen opptak er som om utøverne står plassert på en strek mellom høyttalerene. Men, allikevel gjengis hvert instrument på en besnærende, naturtro måte, med mye rom imellom seg....... ;D

    mvh
     
    S

    so

    Gjest
    Har fundert litt på dette.  NAP200 har tydeligvis så mye slam, særlig nedover i bassområdet, at man antageligvis spiller endel høyere enn det man gjorde før med dårligere utstyr.  Det hele er jo så bra at man blir fristet til å skru opp.

    Ellers er lydbildet atskillig mer frampå enn det jeg er vant med.  På noen opptak er som om utøverne står plassert på en strek mellom høyttalerene. Men, allikevel gjengis hvert instrument på en besnærende, naturtro måte, med mye rom imellom seg....... ;D

    mvh
    Har den samme opplevelsen av frempå og tilstedeværende i stua. Har vel funnet ut at når det forvrenger på stemmer, spiller jeg høyt, men har aldri lagt merke til dette med Xenon og andre forsterkere.

    Uansett, det er høyt nok med kl. 10. Bassen slurver aldri og det låter ikke presset eller stresset heller. Kun når det er høyt og vokalen tar i litt ekstra.

    Det er kanskje for tidlig for din del å kunne si noe om hvordan D15 matcher Naim?
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Syns D15 låter bra med Naim, jeg. De har en presis og kontant bass, men det er viktig å prøve seg fram med plasseringen i rommet for å få den beste bassen.

    At vi hører forvrengningen ulikt kommer vel av at Xenon har et basselement som tar seg av alt under ca 150Hz, mens Proac'ens 6,5 tommer samtidig skal behandle mellomtonen. Men mellomtonen til Proac er nå helt uimotståelig, syns jeg.

    Hadde ikke tenkt å bytte høyttalere nå (source first), men Tor/Lyric har allerede begynt å pushe D25.

    Lyric har forresten Naim Allae inne. "Det låter lovende" sa Tor idag. Men det virker nesten som de er mer interssert i å selge Proac. (Men det kan ha andre årsaker, også, stort lager f.eks.). ::)

    mvh
     
    S

    so

    Gjest
    Fikk tips fra Hallgeir på Naim-Forum igår angående Allae. Prøver meg en tur innom Lyric imorra.

    Bekymrer meg ikke mht forvrengning. Så høyt spiller jeg normalt ikke.
    Hørte som nevnt en Proac engang og i det oppsettet var det mellombassen og det utrolig musikalske drivet jeg beit meg merke i.

    Må passe seg for pusherne....min største pusher er nok......MEG SELV ;D
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    ;).......kom endelig tilbake med en rapport fra lyttetesten hos Lyric........... ;)

    mvh
     

    glory

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    116
    Antall liker
    0
    Jeg var innom lyric på lørdag, for å hente Arivaene. Hørte også litt på Allae, virket meget lovende rett fra esken... Skal nok ta meg en tur å høre på de når de er innspillt.... Men nå får jeg konsentrere meg om å spille inn Ariva. Kommer med tilbakemelding etterhvert
    :D
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    Har Mirror Blue av RT. Har ingen problemer med vokalen når jeg guffer opp. På dette albumet vrenger gitarene på enkelte låter, vokalen er laidback.
     

    sushi

    Medlem
    Ble medlem
    11.06.2003
    Innlegg
    33
    Antall liker
    2
    Jeg var innom Lyric idag for å høre på ProAc D15, Naim Arriva og Naim Allae. Jeg synes at Naim Arriva var litt skuffende med alt for mye mellombass. Det låt veldig grøtete. Det skal nevnes at Arrivaen var helt nye og uinnspilte. Naim Allae låt derimot helt glimrende nesten rett ut av esken. Den hadde en vanvittig rytmisk driv og snert. Utrolig engasjerende å lytte på. ProAc var noe mer laidback og hadde en dypere bass men Allae var strammere. ProAc mellomtonen var også sedvanlig flott.

    Etter å ha hørt på ProAc 1SC, Audiovector M1 Avantgarde, BW 805S, ProAc D15, Naim Arriva og Allae falt valget på enten D15 eller Allae.

    Jeg hadde noe fordommer mot Allae da jeg synes de var veldig lette og at mellomtone/bass elementet må være en av verdens styggeste. Jeg gadd nesten ikke å høre på dem i begynnelsen, men jeg er så glad for at jeg gjorde det. Det passet min lyd-ideal perfekt. Jeg endte faktisk til slutt med å kjøpe Naim Allae. :D Det var den som fikk meg til å trampe i takt med musikken og det er jo det det handler om, å få fram følelser i lytteren!

    Bare så synd at Lyric ikke hadde noen på lager. Jeg fikk ikke kjøpe demo paret så jeg må vente. Det kommer til å bli lange dager framover.... Fikk heldigvis lånt et par Epos M12.2. Får kose meg med dem i mellomtiden.
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    Jeg var innom Lyric idag for å høre på ProAc D15, Naim Arriva og Naim Allae. Jeg synes at Naim Arriva var litt skuffende med alt for mye mellombass. Det låt veldig grøtete. Det skal nevnes at Arrivaen var helt nye og uinnspilte. Naim Allae låt derimot helt glimrende nesten rett ut av esken. Den hadde en vanvittig rytmisk driv og snert. Utrolig engasjerende å lytte på. ProAc var noe mer laidback og hadde en dypere bass men Allae var strammere. ProAc mellomtonen var også sedvanlig flott.

    Etter å ha hørt på ProAc 1SC, Audiovector M1 Avantgarde, BW 805S, ProAc D15, Naim Arriva og Allae falt valget på enten D15 eller Allae.

    Jeg hadde noe fordommer mot Allae da jeg synes de var veldig lette og at mellomtone/bass elementet må være en av verdens styggeste. Jeg gadd nesten ikke å høre på dem i begynnelsen, men jeg er så glad for at jeg gjorde det. Det passet min lyd-ideal perfekt. Jeg endte faktisk til slutt med å kjøpe Naim Allae. :D Det var den som fikk meg til å trampe i takt med musikken og det er jo det det handler om, å få fram følelser i lytteren!

    Bare så synd at Lyric ikke hadde noen på lager. Jeg fikk ikke kjøpe demo paret så jeg må vente. Det kommer til å bli lange dager framover.... Fikk heldigvis lånt et par Epos M12.2. Får kose meg med dem i mellomtiden.
    Har Ariva for mye mellombass? Her må jeg si meg uenig. Den er nok ikke like ryddig som i de større modellene (har kun hørt sbl) men slett ikke feit.

    Mvh
     

    glory

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    116
    Antall liker
    0
    Arriva var litt skuffende med alt for mye mellombass. Det låt veldig grøtete. Det skal nevnes at Arrivaen var helt nye og uinnspilte.
    Noe av det jeg også opplever :-/ Dette er jo ganske motsatt av de testene jeg har lest av Ariva, men når det er sagt har heller ikke mine gått mere en noen timer. Håper de kommer seg.... Svein, har ikke du Ariva?
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    Noe av det jeg også opplever :-/  Dette er jo ganske motsatt av de testene jeg har lest av Ariva, men når det er sagt har heller ikke mine gått mere en noen timer.  Håper de kommer seg.... Svein, har ikke du Ariva?
    Joda og jeg opplever slett ikke slik. ganske motsatt, tighte og ganske slanke. De trenger litt avstand fra bak og sidevegg. Plinten må også settes opp slik bruksanvisningen forteller.

    Mvh
     

    glory

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    116
    Antall liker
    0
    Vet ikke helt hva du mener med litt avstand, men hos meg har jeg plassert de 50 cm fra bakvegg og 65 cm fra sidevegg. Vet ikke om dette er nok, men ser ingen hensikt i å teste forskjellige plasseringer før de er innspillt. Var din innspillte da du kjøpte dem(demo?), eller opplevde du forandringer etter flere timer...
     

    sushi

    Medlem
    Ble medlem
    11.06.2003
    Innlegg
    33
    Antall liker
    2
    Har Ariva for mye mellombass?  Her må jeg si meg uenig.  Den er nok ikke like ryddig som i de større modellene (har kun hørt sbl) men slett ikke feit.

    Mvh
    Det Arriva-paret jeg hørte på hadde betraktelig mye mer mellombass enn f.eks Allae som jeg hørte på. De var også plassert på nøyaktig samme plass så jeg fikk kjørt en A/B test. Som sagt kan det være andre faktorer som spiller inn som f.eks at de var helt nye. Jeg er dog ikke i tvil på det jeg hørte.
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    Hei,
    mine var innspilt da jeg fikk dem. Det er viktig at spiksene ikke stikker langt ut av plinten og ht. skal ikke vinkles inn mot lytteposisjonen. Du kan jo flytte de litt frem og tilbake selv om de ikke er innspilt. Arivaene har en rask og stram bass.
    Jeg aner ikke hvordan ht er plassert hos Lyric, men Allæ skal stå tett inntil bakvegg. Ariva skal godt ut fra bakvegg.

    Mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn