Min tidligere elktronikk er solgt, med unntak av FlatCap2.
Elektronikken bestod av Naim cd5x, EAR/Yoshino 864 og Doxa 140s.
Når dette var innspilt låt det bare så nydelig. Med god kropp eller substans, aldri hardt eller pågående.
At EAR ikke hadde fjernkontroll gjorde meg ingenting. Slå av/-på komponenter derimot var ingen særlig løsning i mitt hjem. I tillegg ble jeg aldri kvitt tanken rundt Naim og det etter sigende positive ved synergieffekten. Måtte prøves.
Kjøpte nåværende oppsett komplett og brukt fra Sverige.
Gjorde noen sammenligninger - cd5x/FC2 vs cdx2. Cdx2 har mer PRaT. Større autoritet, substans og fart/ timing. En voksen mot ungdom, dog ikke enorm forskjell, men hørbar direkte.
Videre test foregikk fra cdx2, din og rca. Gammelt oppsett fra rca. Låt som vanlig flott, mykt og deilig.
Deretter fra Din utgangen til Naim. Lydbildet ligger mer fremme mellom h.t. Mer substans, fart, kropp, dypere og fastere/ mer kontrollert bass.
I tillegg var det "noe" der som jeg ikke fikk tid til å utforske videre da.
Er nå oppkoblet med tilhørende powerkabler, dog ikke i rett rekkefølge i stikket (antakeligvis) enda. Naim kabler hele veien og med Black Magic jumpere.
Det "noe" som jeg tidligere registererte kan beskrives som, musikken inn i rommet, tilstedeværelse, naturtrohet.
Soundstage hos Naim cdp som Vidar P beskriver i en annen tråd (mener kanskje en annen serie?), er minst like bra som med EC up. Tidligere EC anlegg var ikke i nærheten av denne naturlige og tilstedeværende opplevelsen. Ikke bassen heller for den saks skyld.
En annen ting som er gjennomgående i Naim oppsettet er at hvert instrument høres, selv ved komplekse spor. Det vokser ikke sammen, kan tydelig høre hvor ting skjer.
Mitt killerspor for musikalitet er Bjarne Brøndbo`s "Blott en dag" på Frelsesarmeen`s juleplate. Reiser ikke nakkehåra seg da, kan det bare glemmes. ;D
Sitter med en følelse av at Naim trives best med Naim!!
Koblet deretter inn FlatCap2 til 202, benyttet 24V utgangen. Høres direkte at dette er positivt. Særlig fra øvre mellomtone og oppover. Som om skuldrene senkes noe. Betoningen på stemmer bedres og blir mykere. Roligere lydbilde.
Stikkord fra lytteopplevelsen.
-Dynamikk og fart i hele registeret. Ikke bare i bunnen.
-Spiller på lavere volum. Allikevel all info. og følelse av autoritet og kontroll.
-Naturlig størrelse.
-Fart, rytme og snert.
-Dypbass
-Reint
-Klinger ut.
-Nærere virkeligheten og mer inn i stua.
Med Flatcap.
-Klarere, mer transparent.
- Mer kontroll og ro oppover, mykere.
Mitt lytterom er en vanlig stue, med vinduer og et piano. Sånn er det bare. Klangen bærer preg av dette og transienter kan bli hengende i rommet, lenger enn jeg setter pris på. Planlegger enkle dempeanordninger alà mer gardinstoff etc.
Min opplevelse er at matching er vanskelig. Hvorfor ikke la Naim eller andre leverandører gjøre jobben. Dette er jo et av Naims varemerker. Har nå opplevd at det ikke bare er en salgsfremmende bløff.
I tillegg synes kona dette ser flott og ryddig ut.
Akkurat nå er det bare Naim FOR MEG.
8)