Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Jarll

Medlem
    Ble medlem
    22.09.2004
    Antall liker
    4
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    8
    Hei...

det er jo mine høytalere ;D Totem Model One Signature 8)

S

so

Gjest
    Nå har det seg sånn at jeg har cones og nettkabler liggende fra tidligere "prosjekter".
    Jeg synes det ville være dumt å forkaste/ selge dem uten å ha prøvd dem med Naim. Det ville vel samtidig være å underkaste seg en "sannhet" uten selv å verifisere(er på jobb igjen ser jeg...verifisere :) )

Costello. Var vel å ta i å si at bassen ble strammet opp. Mer at den ble tørrere, og noe av livet forsvant.

;)

S

so

Gjest
    Det sies å være rabatter på Naimutstyr hos Lyric. Ser ingen på nett.

K

Kaarelars

Gjest
    Kibsgard,

Er det store forskjeller mellom Flat og Hicap på 202? Hva skjedde lydmessig da du byttet fra Flat til HiCap?

Mhv

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Er det store forskjeller mellom Flat og Hicap på 202? Hva skjedde lydmessig da du byttet fra Flat til HiCap?
    Jeg var litt utålmodig når jeg gjorde dette byttet slik at jeg byttet både Flatcap med Hicap og Wireworld kabel med NACA5 samtidig. Dette medførte i alle fall en stor forskjell lydmessig, både at alt ble tightere, mere PRaT og faktisk også noe varmere. Jeg vil tro at det var Hicap'en som sto for størsteparten her, men noe må sikkert tilskrives NACA5. Hicap og NAPSC får jo det optimale ut av 202'en. Tror ikke du vil angre på en slik oppgradering. Har Lyric Hicap i butikken for tiden (slik at du evnt. kunne prøvd)? Har forstått det slik at en Supercap ikke har noen hensikt før du kommer opp på 252 (selv om det visstnok gir en viss forbedring over en Hicap på 282 også).

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Grubler fremdeles på nye høyttalere. ;)

Men det er ikke enkelt. Wilson Benesch Arc er en modell jeg er svært nysgjerrig etter å lytte på. Ellers virker det nesten slik at de mest aktuelle høyttalerne (f.eks. Neat Motive) ikke er å få tak i her til lands. :(

Totem er jo nevnt. Og for de som bor nær svenskegrensa er det bare å ta seg en tur til Sverige. Ser at Hifi Art i Stockholm har salg på Totem (og litt Naim) - http://www.hifiart.se/ :D

Hawk er nok en bra høyttaler, men tungdreven (?)

mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Costello (m.fl.); jeg skulle til å si, jeg er ikke enig med de på hfs som evt hevder at Monitor Audio ikke skulle være en suveren match med Naim (dette kan da umulig være hørt/opplevd).
    Dette er basert på to ting; for det første egne opplevelser ved bruk av mange slags konstellasjoner Naim/MA, som har fungert hel overordentlig bra; for det andre de stadig tilbakevendende anbefalinger i UK presse om slike høyttalere til Naim.

La meg bare ta et kort eksempel fra denne måneds HifiWorld, hvor en innskriver ber om råd for høyttalere til sin LP12/Ittok/Kontrapunkt, CD5/HiCap, NAC52/SuperCap/NAP250. Selv lister denne innskriver bl.a opp alternativer som B&W, Naim Allae, Spendor, Dynaudio, PMC..

HFW (David Price) svarer (klipt litt); "...with Naim Allae's your doing something right at least.... the Monitor Audio GR60 would be my other bet (simply because you've got a Naim system..that suggests what kind of sound you like). [The MA's] are genuinely distiguished wideband loudspeakers. Big, powerful, fast, sharp, punchy, they're at real treat [med Naim-system]. And they're also visceral in a way that the Naim [Allae's] can only dream of...."

MA høyttalere, især de større seriene, er utmerkede partnere for Naim, ja jeg vil si; noen av de aller beste! De trekker i samme retning ift både klang, rytme og timing; er lettdrevne og dynamiske selv med begrenset utgangseffekt, har en mellomtoneartikulasjon og nærvær som er temmelig bergtakende på sitt beste, og har i alle år vært suksessfullt brukt sammen med Naim elektronikk.

Ikke overse disse til Naim. PS kun velment tips om høyttalere som ER tilgjengelig i Norge, og det til et svært vettug pris.

Mvh Vidar P

S

so

Gjest
    Vidar P

Interessant innlegg. Er ingen god nettsøker. Hvem i Norge forhandler/ importerer MA?
    Best HiFi?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Vidar P

Interessant innlegg. Er ingen god nettsøker. Hvem i Norge forhandler/ importerer MA?
    Best HiFi?
    Se cpc's link til hifihuset; de er i utgangspunktet eneforhandler. Utover dette, se produsentens hjemmesider;

http://www.monitoraudio.co.uk/

Jeg har vært i nærkontakt med disse høyttalerne siden 80-tallet, så spør meg gjerne omkring disse høyttalerne om det er noe du lurer på; kan hende hende jeg kan svare på noen av tingene.

Mvh Vidar P

S

so

Gjest
    MA Gold ser spennende ut.
    Er skeptisk til aluminiumselementer, Xenon har det.

Ser tester beskriver gold med "lack of harshness despite alu." osv. og det virker jo lovende, i tillegg til den relative drivevennligheten.

Lite å lese om MA på Naim-Forum, annet enn studioserien.

Begynner å bygge seg opp et se/ lytte behov i Osloområdet nå.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    S

so

Gjest
    Antakelig ca 1990 (?), har en tidlig metalldome diskant (lagd av Seas).

Mvh Vidar P
    Grøøssss....Seas alu i Xenon og merker at her er en hårfin balansegang.

Spesifikasjoner kan en lese. Tester gir en viss magefølelse, men det er først når en lytter at magefølelsen er til å stole på.

Av det jeg har lest og blitt fortalt frem til nå, er Allae spenstig med mye krutt og bang(kanskje for mye for meg og litt slitsom i lengden)?

ProAc mer i min gate, men holder kanskje igjen på de dynamiske og rytmiske egenskapene til Naim?

MA, ny idag.
    Linn....spennende! B&WN (kjenner ambivalens).
    Om man liker ProAc tåles kanskje Sonus Faber også?

cpc: Hvordan fungerer dine SF?

Smog: Spiller du på MA GR20?
    Edit: javisst, det gjør du. Noe du kan dele av erfaringer?

S

smog

Gjest
    Var på jakt etter nye høyttalere og fikk en anbefaling av Vidar her på forumet. Dro til Hifihuset og der hadde de et par stående, noe brukt. Fikk låne de med hjem og jeg var solgt. Betalte vel 13000,- om jeg ikke husker feil. Oppløst, bra bass, ikke noe slitsom diskant. Hadde da en Holfi integra 88 som de spilte sammen med. Trangen til å bytte ble stor og jeg byttet den med en Naim nait5. Den låt veldig bra sammen med høyttalerne, men jeg savnet noe av råskapen til Holfien, så den ble solgt, men i etterkant er nok naimen det som har fått meg til å sitte å lytte til musikk lengs utover natta, selv om den i første omgang ikke virker så imponerende. Nå har jeg noe arcam som også lyder ok, men mulig jeg kjøper en holfi eller noe annet igjen. Men MA bør prøves. Jeg hørte på proac D15 og B&W 703/4 men valgte MA.

Mvh :eek:

K

Kaarelars

Gjest
    Jeg var litt utålmodig når jeg gjorde dette byttet slik at jeg byttet både Flatcap med Hicap og Wireworld kabel med NACA5 samtidig. Dette medførte i alle fall en stor forskjell lydmessig, både at alt ble tightere, mere PRaT og faktisk også noe varmere. Jeg vil tro at det var Hicap'en som sto for  størsteparten her, men noe må sikkert tilskrives NACA5. Hicap og NAPSC får jo det optimale ut av 202'en. Tror ikke du vil angre på en slik oppgradering. Har Lyric Hicap i butikken for tiden (slik at du evnt. kunne prøvd)? Har forstått det slik at en Supercap ikke har noen hensikt før du kommer opp på 252 (selv om det visstnok gir en viss forbedring over en Hicap på 282 også).
    Hei,
    Jeg tenkte på en Avondale SPX1 og denne skal gi tilsvarende forbedringer.
    Mange mener Supercap er et av Naim's aller beste produkter. Den sies å være en voldsom oppgradering på en 202 og da er jo alt klart for en 252 som neste skritt. Ikke at jeg har slike planer akkurat nå ;)

Mvh

K

Kaarelars

Gjest
    Søkte på Naimforumet på Monitor Audio og klarte ikke å finne noen direkte anbefalinger av dette merket. Det samme på PFM-forumet. MA er lett tigjengelig i UK og det er sikkert gode høyttalere. Hvorfor er det slik?

Mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Søkte på Naimforumet på Monitor Audio og klarte ikke å finne noen direkte anbefalinger av dette merket.  Det samme på PFM-forumet.  MA er lett tigjengelig i UK og det er sikkert gode høyttalere.  Hvorfor er det slik?

Mvh  
    Du har jo nevnt dette før Svein; jeg har ikke noe godt svar til hvorfor du ikke finner det på Naim-forumet.
    Men det er i beste fall indisier på aktualitet; jeg har fulgt med i UK hifipresse (abonnerer på alle UK blader) i mange år, og har ofte sett kombinasjonen Naim/MA. Noen av mine tidligere hifibuddies (Linnies og Naimees) var reisende, pleide å handle sitt brukte utstyr hos UK forhandlere, og gav alltid tilbakemld om det utstyr forhandlerne hadde i sine demorom.
    Videre har jeg solgt et antall Naim/MA-systemer selv (og hørt langt flere), og de kunder jeg fortsatt har kontakt med er himmelfalne..

Jeg sier ikke at MA's lydtype vil passe alle Naim-brukere; men kun at det er en utmerket match, og bør høres.

So; disse R452MD med metalldomer låter ikke hardt eller slitsomt i toppen. De har veldig effektive Chebychev filtre, og til tross for at MA var pionerer med metalldomer så var disse kjent for å være eksepsjonelt "smooth" og ørevennlig.

Smog; du skulle ha prøvd 282/250 på dine GR20  ;)
    De er forresten gode nok til å forsvare hvilken som helst Naim elektronikk imho..

Mvh Vidar P

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Jeg har funnet noen innlegg på Naim-forumet hvor MR Reference Gold høyttalere har blitt brukt, og de har tydeligvis vært godt fornøyd med matchen med Naim. Det eneste jeg ser er at flere skriver at de ikke synes MA-høyttalerene passer godt med NACA5-kabelen til Naim.

Kode:
    When I auditioned the Naim amplification with the Naca 5 the problems you describe above were exactly what I felt about the cable.

I ended up buying the Chord Odyssey (just recently upgraded to the Chord Signature yet another level ) which was a huge improvement over the Naca 5 everything came back to life fantastic detail, depth, soundstage and bass!!
    Jeg har fått et inntrykk av at det er enkelte høyttalere som ikke er noen god match med NACA5 og mulig Monitor Audio er blant dem?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har brukt både Naim kabel og Linn LK400 med Naim/MA, men jeg foretrekker (som de på forumet) Chord Odyssey.. har dessverre ikke prøvd Chord Signature selv enda.
    Har ikke noe problem hverken med Naim eller Linn-kablene. Forresten så er vel begge laget av Chord Co any-old-how... ;)

Fint å få bekreftet den gode match Naim/MA fra flere her; det ble nevnt Studio-serien også, det er den jeg selv har brukt og bruker, med den er dessverre utgått og erstattet av den rimeligere Gold Reference-serien.

Det var ikke meningen å gjøre en storsak av dette; kun bare tipse om at mange (meg inkl) lovpriser gode Naim/MA-kombinasjoner.

Mvh Vidar P

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    ;)

Vidar P: Takk for et godt tips. Jeg har jo lagt merke til at du har skrytt av Monitor i tidligere tråd(er) på forumet.

GR 60 virker som et bra valg og den må absolutt sjekkes ut. Testene er jo bra, men jeg har også observert at de er lite utbredt av brukere på Naim-forumet. Og så skal vi ikke være så skeptiske til Alu-elementer. Xenon låter da virkelig bra, selv om jeg ikke har hørt dem med Naim.

Egentlig hadde jeg tenkt å gjøre dette på Naim-måten: "Source First", men nå begynner jeg å få litt andre tanker, allikevel. CDX2 står høyt på ønskelista og nå nye høyttalere.....og HiCaps.....hvor skal dette ende? :-/

Noen som vet hva GR60 koster?

mvh

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Sitter akkurat  å surfer på nettet og på http://audioreview.com kom jeg over en mengde gode anmeldelser av GR60.  Folk som hadde hørt B&W, Triangle, Tannoy, Revel osv. var stort sett over seg av begeistring.......men man skal kanskje ta disse forbrukertestene med en klype salt?

Sender en mail til hifi huset og hører om de har et godt tilbud.  ;)

(Ser forresten ut som de prioritere JM Lab, og de har ikke e-post adresse engang!)

mvh

S

so

Gjest
    Det var ikke meningen å gjøre en storsak av dette; kun bare tipse om at mange (meg inkl) lovpriser gode Naim/MA-kombinasjoner.

Mvh Vidar P
    Fint at du tok tak i denne saken. Veldig spennende. :)

Som nevnt ser jeg ingen kommentar i de testene jeg har lest av GR20, at aluminium er noe problem. Ord som "not harsh" og "smooth" går igjen.

Costello. Denne gangen var det ikke meg som satte igang kabeldebatt! ;)

Etter å ha satset på Naim kjenner jeg at alt annet hifi er uten interesse :)
    Blar liksom bare forbi. Naim gir uante muligheter av endringer og oppgradering, selv på kabelsiden.

Et annet sjakktrekk var å bestille Quadraspire med 140mm hyller, kun plass til Naim. ;)

Eneste dragning mot annet, må være ønsket om et anl. 2. Selv der spøker en Naim (Nait) i bakgrunnen.

Måtte det bare forbli så.

S

so

Gjest
    Du utelukker jo da NAP 500 ;).
    Nettopp ! ;)

Etter å ha oppgradert med hicap og xps, må det en hylle til. Da finnes lengre hyllerør. ;D

Det var nære på å slå til på et innbytte cd5x/FC2 mot hc og xps. Fornuften kom meg til unnsetning. :)
    Ett steg av gangen.

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Et annet sjakktrekk var å bestille Quadraspire med 140mm hyller, kun plass til Naim. ;)

Terje Nilsen/Audioaktøren sa igår at Q4 blir sendt fra England neste uke.

Akkurat nå er det ikke optimalt hos meg. Står på et Spider Rack med PSU'en oppå NAC202. Og NAPSC på gulvet. Allikevel så bra lyd! ;D

Etterhvert som det øker med PSU'er er det bare å kjøpe et nytt Q4 og plassere dem der, adskilt fra annen elektronikk.

mvh

K

Kaarelars

Gjest
    Jeg har funnet noen innlegg på Naim-forumet hvor MR Reference Gold høyttalere har blitt brukt, og de har tydeligvis vært godt fornøyd med matchen med Naim. Det eneste jeg ser er at flere skriver at de ikke synes MA-høyttalerene passer godt med NACA5-kabelen til Naim.

Kode:
    When I auditioned the Naim amplification with the Naca 5 the problems you describe above were exactly what I felt about the cable.

I ended up buying the Chord Odyssey (just recently upgraded to the Chord Signature yet another level  ) which was a huge improvement over the Naca 5 everything came back to life fantastic detail, depth, soundstage and bass!!
    Jeg har fått et inntrykk av at det er enkelte høyttalere som ikke er noen god match med NACA5 og mulig Monitor Audio er blant dem?
    Kanskje er det derfor MA sjelden er anbefalt? Få vil ta sjansen på å risikere garantien ved å bruke annen kabel enn Naca5 som er en del av utgangskretsløpet på effektforsterkerne.
    Jeg har absolutt ingenting mot Monitor Audio som høyttalermerke, er bare litt skeptisk.

Mvh

S

smog

Gjest
    Det er vel bare et svar på om MA spiller bra med Naim!
    Lån med dere fra Hifi huset! Andre er en grei kar. Tror nesten ikke dere får kjøpt noe uten å prøve det først.

;)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje er det derfor MA sjelden er anbefalt?  Få vil ta sjansen på å risikere garantien ved å bruke annen kabel enn Naca5 som er en del av utgangskretsløpet på effektforsterkerne.
    Nå er det ikke slik at man MÅ bruke noen andre kabler med disse høyttalerne vs andre høyttalere, som sagt så har naca5 fungert bra hos meg mellom Naim power og MA høyttalere..

Mvh Vidar P

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.759
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    er det ikke bare en myte at naimforsterkere MÅ brukes med naimkabler?
    jeg har alltid sjonglert frem og tilbake med både naca5 og alskens mulig rart, uten at det har oppstått noe trøbbel.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    er det ikke bare en myte at naimforsterkere MÅ brukes med naimkabler?
    jeg har alltid sjonglert frem og tilbake med både naca5 og alskens mulig rart, uten at det har oppstått noe trøbbel.
    Ikke KUN en myte; uten å ha greie på LCR relativt til utganger på forsterkere, så har jeg da fått med meg at her er ting som elektrisk sett må klaffe.. fordi disse forsterkerne pleide å bli bygd slik (mye mer stabile nå).. og at Naim har vært tilbakeholdne på det mest insisterende med sikringskretsløp i så måte; og sågar nevnt bruk av slike kabler i garantibetingelser som et resultat av dette..
    Men det utelukker ikke at andre kabler kan ha tilfredsstillende egenskaper, og attpåtil låte bra..

Mvh Vidar P

K

Kaarelars

Gjest
    Har brukt flere forskjellige kabler på Nait3 og har ikke opplevd noen problemer, men synes Naca5 med Naimpluggene låter bedre. Bedre bass og mer direkte lyd synes jeg, men er jo Naimhjernevasket.

Hva JV skrev om Naca5 + litt til:

Date: December 01, 1999 08:03 AM
    Author: julian vereker
    Subject: a bass note

It is possible to fix most systems to tell you more and more about
    less and less, that is not what Naim is about.
    Get a set of NACA5 cables made by your dealer and enjoy all the other
    notes on all the other CDs you have. :)
    After this it gets more expensive (XPS, Active etc), but I truly don't
    think you will make your system do what your friends does by fiddling
    with speaker cables.
    There is yet another issue, the speakers probably have completely
    different bass reponse.
    For example the SBL has a practically immeasurable bass resonance and
    a sub-critical Q - both of which are uniquely defined by the PAR and
    the volumes in the two cabinets.

Other speakers have obvious bass resonances and Qs of varying values
    and magnitudes - these are defined by the DCR of the voice coil and
    the amount of copper in the gap - and here is the rub - as soon as one
    tries to reproduce a note, the coil get hot (DCR increases) and it
    moves, changing the amount of copper in the gap. So there you have a
    system which changes both bass resonance and Q as you play music - a
    recipe for a lack of fidelity.

julian

TopShow ThreadPreviousNext

Date: November 27, 1999 06:23 AM
    Subject: vaults again

Date: 25-Nov-99 02:49
    Subject: culled and edited from the vaults

In the manual, we advise that you should use Naim loudspeaker cable
    with our amps. It is part of the amplifier output circuit which
    expects a certain inductance and a very low capacitance (see below).

If your Naim amp is destroyed by using unsuitable cables, it is a
    clear failure mode and is not normally covered by warranty.

julian

PS pulled from the past:

Date: 26-Aug-98 02:07
    Subject: Cables Again

Please can I draw your attention to the following notes:

****Ed's Note: MANY CABLES WILL 'WORK' IN PARTICULAR SYSTEMS, BUT IF
    THE SPECS ARE VERY DIFFERENT FROM NACA5, THEN PROBLEMS MAY OCCUR WITH
    CERTAIN SPEAKERS****

FOR INFO THE RELEVANT SPECS ARE:

1.3 - 1.5microHenries per metre (Loop)

MAX 20picoFarads per metre

About 25milliOhms per meter (loop)

MIN Length 3 metres

**ED**

and: refering to Litz type high capacitance cables.

*****ED's Note: DO NOT USE THESE TYPES OF CABLES WITH NAIM POWER AMPS
    IF YOU WISH TO HAVE NAIM'S WARRANTY - PLEASE SEE YOUR OWNERS
    MANUAL*****

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    ;)

Har lagt merke til at CD5X er kodet for avspilling av HDCD plater.  Legger merke til at disse CD'ene har en litt annen lydsignatur en "normale" CD'er. Litt mere luft, naturligere stemmer, muligens, bassen er kanskje litt mere avrundet, mykere.  Det samme går stort sett igjen enten CD'ene er remastret eller nyinnspillinger.

Men disse CD'ene synes jeg også hadde den samme "lydsignatur" avspilt på vanlig CD-spiller også. Så jeg forstår ikke helt vitsen....

Og et paradoks er det at plater på Naims eget platemerke ikke er HDCD-kodet.

Noen som har forklaring på dette?

mvh

S

so

Gjest
    ;)

Og et paradoks er det at plater på Naims eget platemerke ikke er HDCD-kodet.

Noen som har forklaring på dette?

mvh
    Samme spørsmål?

I'm a bit surprised that Naim doesn't record using HDCD when they seem so hot on it for their CD players. I understand that Naim likes the PM chip for sonic reasons other than HDCD, but, as long as it's there, why not? Not that Naim recordings are lacking - they are among the best recordings i've heard.

Kanskje svaret?

Chayro is right, we think that our way of recording CDs produces really good results, and we're happy with that!

Synes sjøl det låter luftigere og åpnere, men er absolutt ikke avhengig. ;)

S

so

Gjest
    Da jeg koblet inn FC2 til 202 merket jeg en umiddelbar positiv endring. Den noe mer kroppslige eller analoge klangen, samt at stemmer hadde en mer naturlig gjengivelse av ssss. Ble s.

Tenker videre på hicap og at den vil være spennende å prøve når FC2 var såpass positiv og definitivt hørbar. Selv om andre høyttalere står øverst på lista........ :)

Blir da FC2 overflødig?
    Nei, verdien er såpass lav ved salg, at å fore en headline eller bare det å ha enda en Naimboks i racket er heller å foretrekke. :D

Ser frem til å komme hjem til jul for nye rolige lytteseanser.... Kanskje kona rekker å få Quadraspiren før jul? ;) :D

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    sinnsyk tråd

;D ;D ;D

Hei igjen!

Var i kontakt med Terje Nilsen, Audioaktøren, og Q4 ble visstnok sendt fra England i dag. Han skulle prøve å sende det så snart som mulig, slik at det kom fram til jul..............blir spennende å prøve med Naim..... ;)

mvh

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn