Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    hifiguru skrev:
    balthar skrev:
    hifiguru skrev:
    balthar skrev:
    hifiguru skrev:
    Funker Naim med Quad esl eller blir det bare røyk? ::)

ja da er det flere leker quad ting for salg ut akurat :)..jeg hørte, at det spiller også bra sammen med naim , men hørt aldri selv...problem med quad hyttaler er , at dem må står ganske frit i rom...
    Ja, de krever litt plass, tror jeg skal få til det om ting går bare litt min vei nå... ;)

du ha en teddycap xps ikke sant ?..hvordan fungere den ?..hva koster teddy xps for os nordmen ?
    Teddyxps koster 1190 usd inkl burndykabel. Mitt inntrykk er at min gamle cdx har fått en ny ungdom, glemmer fullstendig Squeezebox selv om den også har fått et løft i form av Teddypower. Enormt større lyttevindu og mer liv i alt. Neste step er 6 opamper som skal føre cdx til stadig nye høyder. (op42 erstattes med opa627bp)

http://www.pinkfishmedia.net/forum/showthread.php?t=23281
    skjønner..har du sammenlignet teddy med en naim xps før du kjøpte ?...fin med så små bokser...

takk for linken...det blir ja stor ingrep i cdx :O

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Nei, har ikke det desverre, synes orginalen er dyr og ifølge teddy (selvsagt) er den ikke bedre men en sammenligning hadde jo vært gøy uten at jeg graver dypere i lommeboken

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Sikkert mange som har lest dette allerede, men pytt:

tomtom audio kommer etterhvert på banen med en erstatning for Sbl-deksler. De er vel ikke helt av tegnebordet ennå, men det oppfordres til å følge med på sidene hans. Ibl-trekk er også planlagt etterhvert.

De originale Sbl-trekkene var visstnok helsefarlige, slik at de må lages annerledes. Uansett: gode nyheter for mange, dette.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    187
    Sted
    Trondheim
    MaHa skrev:
    Sikkert mange som har lest dette allerede, men pytt:

tomtom audio kommer etterhvert på banen med en erstatning for Sbl-deksler. De er vel ikke helt av tegnebordet ennå, men det oppfordres til å følge med på sidene hans. Ibl-trekk er også planlagt etterhvert.

De originale Sbl-trekkene var visstnok helsefarlige, slik at de må lages annerledes. Uansett: gode nyheter for mange, dette.
    Ibl trekk også.. det var gode nyheter. De orginale trekkene til mine ibl ht drysser noe :)
    Maha; Er Ibl på lån ennå eller har det blitt en permanent løsning ?
    Event. bruker du sub sammen med Ibl ?

mandag

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    2
    Hei.

Det er ikke bare sblfrontene som er helsefarlige - jeg er helt sikker på at samtlige komponenter er laget av noe som trigger oppgraderingsønsker - men er det asbest i tillegg er det virkelig ille.

Erik

S

Stereo_Mono

Gjest
    leon skrev:
    Digiman; Hvordan går det med 202/napsc/200 ?
    Her går det fint takk :).
    Ingen tvil om at det låter anderledes en det jeg er vant til tidligere. Har stor forståelse for at Naim tilhengere velger å beskrive opplevelsen av utstyret med at musikken er viktigere en hvordan det låter hele tiden. Nå setter jeg på en skive og den spiller fra start til slutt uten at jeg henger meg for mye oppi hi-fi detaljer. Er det ikke herlig?

Men at dette også låter veldig bra er det ingen tvil om. Piano f.eks har en naturlighet over seg som jeg ikke har opplevd her i huset før. Naim virker å treffe dønn presist på notene og rytmen. Det spiller også veldig bra på lav volum. Noe naboen setter stor pris på :)

Men jeg ser absolutt at jeg må få på plass kildene så raskt som mulig da jeg hører at den holder igjen mye. Gode SACD innspillinger via Arcamen er superb, men redbook gjengivelse er heller middels på denne spilleren. Hadde dette vært endestasjonen for meg hadde jeg nok heller gått for source first filosofien med en Nait XS i mellom f.eks. Men det skal jo handles mere Naim i løpet av våren. Denne rekkefølgen virker vel å være fornuftig: Naim Dac (evt CDX2), Superline og Hi-cap?

Jeg er mye i England fremover med jobb og har lagt merke til at det er mange CDX2 på markedet om dagen. Er dette en mere fornuftig match eller er det DACen som gjelder om dagen tro? Blir ikke helt på klok på svarene på UK forumet. Kontrapunkt skal visst få inn DACen snart, så skal bli artig å høre den. Jeg skal jo innrømme at mere og mere musikk går via Macen i alskens mulige formater, så pluss for DACen der.
    Apogee Dacen jeg har nå er god til prisen, men sannsynligvis er Naim sin DAC i et helt annen liga og match.

g-h

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.11.2005
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    2
    Sitter i dag og lytter til NaimDAC med både HiLine og Powerline. Veldig kald ennå, men herlig at ventetiden endelig er omme :)

Det følgte med en Headline i pakken også, så mye spennende.

g-h

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.11.2005
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hørte en del på den i england nylig, men DAC'ene som har kommet til Norge har akkurat fått nyeste software innpå (de ble en uke forsinket pga dette), og det har hatt litt å si for lyden merker jeg.

Er mye mer åpen enn hva jeg følte i england, og det er i kald tilstand.

Affiniti

Medlem
    Ble medlem
    17.03.2009
    Antall liker
    0
    g-h skrev:
    Sitter i dag og lytter til NaimDAC med både HiLine og Powerline. Veldig kald ennå, men herlig at ventetiden endelig er omme :)

Spennende, Hvilken butikk er det som har fått den inn i Norge?

g-h

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.11.2005
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    2
    Det vet jeg dessverre ikke. Men tipper Kontrapunkt er en av de som får den først.

Jeg tror bare det kom 8 på første lasset.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    g-h skrev:
    Det vet jeg dessverre ikke. Men tipper Kontrapunkt er en av de som får den først.

Jeg tror bare det kom 8 på første lasset.

så spennede og så kostbart ;)

gleder os til det hva du kommer å forteller.

GRATIS...

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Naim DAC med HiLine og Powerline er jo likevel langt billigere enn en plain vanilla CDX2. Hva som gir best lyd kan jeg ikke kommentere.

K

Kaarelars

Gjest
    Erik B skrev:
    Hei.

Det er ikke bare sblfrontene som er helsefarlige - jeg er helt sikker på at samtlige komponenter er laget av noe som trigger oppgraderingsønsker - men er det asbest i tillegg er det virkelig ille.

Erik
    ;D Du er inne på noe vesentlig her.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Liten oppdatering etter lengre lytting i går kveld. Jeg søker videre råd her :)

Jeg sliter litt med at Naim + Usher og resten av kildene i kombinasjon er en noe krass i øvre mellomtone på for mange av mine album. Gode klassiske innspillinger svinger fint, men litt eldre rock og de heller middelmådig innspillinger, som muligens er noe overrepresentert i min samling blir noe slitsomt føler jeg. Vinyl har nok blitt den verste synderen nå. Dette kan muligens henge sammen med ASR + Naim = ikke vellykket kombinasjonen?
    Ser muligens for meg at ASR ryker ut på bruktbørsen her nå og jeg kjøper en Flat-Cap XS og Stageline S, som en løsning før regningsbunken er nede på et nivå hvor Superline kan handles på et senere tidspunkt.

Synes dog at det er litt underlig at jeg ikke har slitet med dette problemet de dagene lilleputt Cyrusen gjorde tjeneste i påvente av Naim utstyret. Jeg skal prøve meg litt med plassering i kveld.
    Men ser uansett helt klart potensialene i dette, så her skal jeg ikke gi meg før det sitter 100% :)

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    På Audio Notene funger gamle innspillinger dritbra sammen med Nait'en. Tror Naim er i stand til å få feel-good ut av det meste faktisk. I går gikk det i Pharcyde, Jan Hammer, Was (Not Was), Soft Cell, The Dead Boys, Os Mutantes og andre "middelmådige" innspillinger.

Hadde besøk av en kompis her om dagen og la på den gamle Deep Purple A & B-singles plata - det blei mye fot. Litt lavt volum ift. forrige forsterker, men det er mulig forrige eier har tukla med gain-innstillingen.
    Skal prøve å stramme opp bassen bittelitt, vil tro det bare er å trekke høyttaler litt fra vegg.

So far so great. Dette går seg til, Digiman.
    (Ser at dette svaret ikke er mye til hjelp ;D)

mandag

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    2
    Hei.

Ang. htt valg - tror nok det er mye å vinne på å følge oppgåtte stier.
    Mye unødvendig slit kan nok avverges.
    Er kanskje selv litt klokere av skade.

Erik

S

Stereo_Mono

Gjest
    Har også troen på at dette ender gått Brasse. Føler at forholdet til Naim er i ferd med å bli sånn at jeg selger heller badekaret først om alt skulle gått nedenom ;D

Holder dog en liten knapp på at kildene er hele greia her. Source first slår muligens fullt til.
    Selv om jeg synes dog at Vinyl oppsettet mitt har prestert meget bra i mitt tidligere anlegg.

Har muligens kanskje vært litt for eksperimentell med å kjøpe Usher til Naim, men har hørt så mye god lyd fra samme serie før og gamblet litt på at dette vil fønke. Hadde vært så mye enklere om alt kunne lånes med hjem gitt :)

Worstcase er det ut med Usher og inn med noen britiske høyttalere.
    Kudos ser unektlig spennede ut i et Naim anlegg ::)

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Jeg gamblet selv på at Audio Note kom til å fungere på Naim. De innleggene på nforum som godkjente dette måtte jeg lete lenge etter ;)

Da jeg hadde demo på Naim på Kontrapunkt hørte jeg de på et par Linn-høyttalere til rundt tjuetusen. De var ganske harde i lyden, blottet for sjel, hiv, tramp og klapp. Det låt svært uengasjerende. Rart at de demonstrerer med Linn imo.. Eller, kanskje det er sånn Naim-folket liker lyden?

S

Stereo_Mono

Gjest
    Har hørt samme det samme selv Brasse og 100% enig.
    Hørte en annen Naim demo i London for endel år siden, som var langt bedre. Det var med Sonus Faber.
    Jeg skal kurses i London i 2 uker i februar og har klart å få til at jeg får en helg med fredagen fri der borte, så da har jeg planer om å avlegge noen besøk til Naim forhandlere.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    668
    digiman, du har vel ikke hatt forsterkersettet mange dagene? Min boks brukte en god stund på innspilling; om dette kommer av elektronikken eller det som sitter mellom øra er uvisst, men bedre lød den med tiden.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Fidelio skrev:
    digiman, du har vel ikke hatt forsterkersettet mange dagene? Min boks brukte en god stund på innspilling; om dette kommer av elektronikken eller det som sitter mellom øra er uvisst, men bedre lød den med tiden.
    Sant det. Må jo kjøre inn ørene også. Men boksene er noen år gamle, så burde være innkjørt. Men leser jo i noen forum at oppvarming tiden på Naim er usedvanlig lang og at det bare kommer seg mere og mere etterhvert.
    Har stilt noen spørsmål om samme tema på Naim UK forum, men det ser det bare ut til å ende oppi krangel om Beryllium diskantene som sitter i Usherene :-\

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Det du opplever med hardhet osv. tror jeg ikke blir så mye bedre over tid. Det er ikke SÅ mye som endrer seg i karakter etter det har mer enn et par dager. Prøv med plassering først, vinkelrett på bakvegg, ingen toe-in. Avstand til bakvegg skal være der du opplever passe mengde bass uten at det blir tynt el. Når det svinger, da er du mer eller mindre i mål. Du kan gjerne prøve mange flere kombinasjoner, men sving-faktoren er erfaringsvis den største pekepinnen på riktig plassering. Innbyrdes avstand osv tar man etter førstnevnte. Ikke sikkert dette er oppskriften hos deg, men muligens verdt å prøve.

digiman skrev:
    Fidelio skrev:
    Sant det. Må jo kjøre inn ørene også. Men boksene er noen år gamle, så burde være innkjørt. Men leser jo i noen forum at oppvarming tiden på Naim er usedvanlig lang og at det bare kommer seg mere og mere etterhvert.
    Har stilt noen spørsmål om samme tema på Naim UK forum, men det ser det bare ut til å ende oppi krangel om Beryllium diskantene som sitter i Usherene :-\

Anfield

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Antall liker
    42
    digiman skrev:
    Uavhengig av at jeg selv sitter og venter på et par med C30, så vil jeg definitivt anbefale deg å ta en lytt til Kudos på Naim. Det er synergi over den komboen. Siden du nevner du skal til London snart, så er det vel minst et par steder det går an å lytte til denne kombinasjonen når du skal dit?

Usher er pene høyttalere, men jeg har aldri fått dem til å låte optimalt i forhold til mine egne preferanser, da de gjerne har vært litt harde og spisse i kantene for min smak.

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Anfield skrev:
    digiman skrev:

Usher er pene høyttalere, men jeg har aldri fått dem til å låte optimalt i forhold til mine egne preferanser, da de gjerne har vært litt harde og spisse i kantene for min smak.
    Tanken har streifet meg også, innbiller meg det kan bli litt "tøft"

S

Stereo_Mono

Gjest
    Det er nok den konklusjonen jeg er i ferd til å komme med. Usherene er sikkert helt fantastiske på kraftige (Dyre) rør forsterkere. Men gir ikke helt opp enda. Men går det ikke så blir det bruktbørsen neste. Stakkarene har ikke funnet ro enda. Kjøpte de fra Soedal og han klarte ikke å temme bassen på de i rommet sitt.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    digiman...hva har du plassert din naim set på ( underlagg ) ? står 202 på 200 ? kanskje et bildet av din set ?

asr mot flatcapxs med stage line...kanskje bedre med en hicap med en gang og drive stagelien fra 202. vis du få lånt en, kann du prøve å drive stagelien ret fra 202 med en gang .

S

Stereo_Mono

Gjest
    Koblet opp mine små Kef iQ10 fra soverommet og borte er hardheten. Utrolig hva som kommer ut av disse småtassene med et spark fra Naim settet :)
    Så Usher ryker dessverre ut på bruktbørsen. Litt synd egentlig. Mange andre veldig gode egenskaper med de.
    De fungerer nok fantastisk på litt varmere og rundere utstyr, men med Naim blir det overdrevent frempå. Særlig i mellomtonen og da går det inn i slitsom modus her hjemme.

Naim settet står i en bred ganske ny Soundstyle rack Balthar. God plass mellom komponentene her.
    Har ingen planer om å gjøre endringer der foreløpig.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Noen som aner om disse står ustilt hos noen forhandler noe sted på østlandet?
    Kef Reference 201/2

Vedlegg

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    digiman skrev:
    Kef Reference 201/2
    ta kontakt med importøren Akustikk ved herr Akselsen, fins ikke maken til god service! ;)

kef ref spiller überbra hjemme i stua mi.

ellers er spendor, kudos og neat temmlig sikre kort med Naim. kjøp brukt el. demobrukt.

og kilden din kan du med fordel oppgradere, og som balthar nevner er naim litt kresne på underlaget.

mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Skal man ha KEF så kontakt Akustikk for headup med demo. Toppen av service. En fryd å handle nytt via de. Om man skal ha 200-serie Reference så er det mk2 som gjelder.

S

Stereo_Mono

Gjest
    nilsen64 skrev:
    digiman skrev:
    Kef Reference 201/2
    ta kontakt med importøren Akustikk ved herr Akselsen, fins ikke maken til god service! ;)

kef ref spiller überbra hjemme i stua mi.

ellers er spendor, kudos og neat temmlig sikre kort med Naim. kjøp brukt el. demobrukt.

og kilden din kan du med fordel oppgradere, og som balthar nevner er naim litt kresne på underlaget.

mvh
    Har tidligere hatt Ref 4 her hjemme. Veldig fornøyd, men de ble alt for store for min nye leilighet. Disse 201/2 ser veldige snasene ut gitt. Skal ta en tlf til Akustikk på mandag. Har tidligere handlet fra de i jobb sammenheng, så kan jo håpe på at dealer kan gjøres her :)
    Jeg ante ikke at de hadde demo muligheter.

Siter her å koser meg med bitte små Q serie her i kveld. Sett bort i fra at de ikke leverer noe under 60-70hz er det fryktelig mye VFM i disse rimelige tassene. Særlig når 202/NAPSC/200 blåser liv i de :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ingen som har sagt at de har demo vel? Men de kan sikkert formidle kontakt.

S

Steinar O

Gjest
    g-h skrev:

Vel, har Dac gått seg varm og gitt et førsteinntrykk?
    Hvordan er det med brukervennlighet?

Lurer fælt på hvordan du opplever powerline også, på de ulike produktene.

Kunne fått min Dac på tirsdag, men reiser bort 3 ukers tid da, så den står litt, i påvente av DC-1 kabel.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Steinar O skrev:
    g-h skrev:

Vel, har Dac gått seg varm og gitt et førsteinntrykk?
    Hvordan er det med brukervennlighet?

Lurer fælt på hvordan du opplever powerline også, på de ulike produktene.

Kunne fått min Dac på tirsdag, men reiser bort 3 ukers tid da, så den står litt, i påvente av DC-1 kabel.
    Jaaaa! g-h kom med en rapport nå. Dette er et produkt som gjør bankkortet glo heit gitt :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn