Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S

Steinar O

Gjest
    digiman skrev:
    HJELP! Mute står bare blinker. Forslag?
    Har koblet etter manualen:

Slå av all power (alt dødt), la stå litt og forsøk å slå på igjen.

Jeg ser også på Naim forum at dette kan skyldes at preamp. ikke får sin power.
    Er begge linkpluggene i? Er NAP slått på? kan det være feil i kabelen/ Brudd?
    Ser at problemeier ikke leser alle innleggene ;)
    Lykke til

S

Stereo_Mono

Gjest
    :-[ Sorry!
    I frustrasjonen hoppet jeg over deres innlegg. Så nok bare ordet Superline i farta og raste videre.
    Heldigvis ser det ut som løsningen er en manglende Linkplugen.

S

Steinar O

Gjest
    Liotheles skrev:
    Steinar O skrev:
    ...
    Så langt er jeg kjempefornøyd. Synes Allae kompletterer 202-200 veldig fint og det hele har fokus på musikken synes jeg, dvs, det kan være meg som har fokus på musikken. Kjenner jeg er så ferdig med å "prøve ut".
    Funker det så funker det.......for meg. :)
    Høres ut som du er i mål Steinar, og at det er en bra match, ja det tror jeg gjerne :) Men jammen har du "prøvd ut" endel opp gjennom årene ;)
    Kan du si litt om hvordan du oppfatter lyden ift N-sats? Du brukte vel sub til disse? Bruker du den til Allae også?
    nsub er koblet ned da den føles overflødig. Allae aleine er mer enn nok for meg. Plain and simple.
    Samme med sats/ sub. I riktig rom, tunet sammen, er det en kjempekombinasjon. Jeg velger altså det sikre og enkle.

Et ankepunkt jeg kan ha til Naim ht (og mange andre) er at de krever litt volum for å "våkne"
    Denne må jeg korrigere. Det stemmer nok ikke, her har jeg lurt meg sjøl.

Har prøvd mye ja, en hvileløs vandring, men det meste har der og da vært bevisste valg og jeg har lært endel.
    Nå ønsker jeg et musikkanlegg som spiller musikken min og jeg er der akkurat nå.
    Håper ikke Naim Dac og XPS velter lasset igjen :)

digiman skrev:
    :-[ Sorry!
    I frustrasjonen hoppet jeg over deres innlegg. Så nok bare ordet Superline i farta og raste videre.
    Heldigvis ser det ut som løsningen er en manglende Linkplugen.
    Ikke noe problem det. Prøv Ljudtema på Bryn. Han har hatt slikt liggende. 22644506

EDIT!

Siden NApsc forsvant til 202 har jeg sendt bestilling på en ny til headline. Hadde jeg benyttet Hodetlf mye hadde det blitt HC.

I tillegg en kabel for cdp og Dac, DC-1 BNC til BNC.

For liksom å sluttføre skal Allae stå på Fraimchips.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.310
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Steinar O skrev:
    Nå ønsker jeg et musikkanlegg som spiller musikken min og jeg er der akkurat nå.

Jeg har på følelsen at du har sagt dette ved tiidligere anledninger også. ;)

S

Steinar O

Gjest
    C. Alshus skrev:
    Steinar O skrev:

Jeg har på følelsen at du har sagt dette ved tiidligere anledninger også. ;)
    Det har du jammen meg rett i. ;) Godt vi har sånne som deg som kan korrigere oss når vi andre dummer oss ut. :D

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Da er Nait'en prøvd på litt volum.
    Og jeg har frysninger ned til tærne. For en punch og hvilket driv! På de lettdrevne Audio Notene er jo dette et musikalsk fyrverkeri. SATI det trøkker! Og hvilken herlig stram bass.

Jeg er forelsket! For et kupp!

S

Stereo_Mono

Gjest
    Moro Brasse! Gleder meg virklig til å få noe musikk ut av Naim settet her hjemme også :)
    Er bare en liten plug unna før det svinger her :D

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    digiman skrev:
    Ser på bildet i bruksanvisning at det er plugger i portene som ikke er i bruk på 202en. De mangler jeg. Har det noe å si?
    her burde du kontakte selger og få ham til og hoste op en linkplugg raskere enn lynet!
    det er ikke mer ergerlig å få en musikkhelg ødelagt pga av slik rot.

Det er fristende å si kjør HiLine og Powerline, og ikke tenk mer på kabler, det er ikke derfor man driver med stereoanlegg
    absolut enig, det er jo nettopp dette som er Naims styrke.

noen som har prøvd powerline? den nye prisen er ikke så verst.

S

Stereo_Mono

Gjest
    nilsen64 skrev:
    digiman skrev:
    Ser på bildet i bruksanvisning at det er plugger i portene som ikke er i bruk på 202en. De mangler jeg. Har det noe å si?
    her burde du kontakte selger og få ham til og hoste op en linkplugg raskere enn lynet!

Det er fristende å si kjør HiLine og Powerline, og ikke tenk mer på kabler, det er ikke derfor man driver med stereoanlegg
    absolut enig, det er jo nettopp dette som er Naims styrke.

noen som har prøvd powerline? den nye prisen er ikke så verst.
    Ingen fare.
    Har bare hatt gode dialoger med selger av utstyret, så dette ordner seg raskt.
    Jeg kommer til å kjøre uten Hi-Cap i starten for å heller oppgradere senere i vår med Hi-Cap og en Naim Dac som digital «hub» for de ikke analoge kildene. Er moro å se hva de diverse komponenter tilfører i Naim universet.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Finnes det noen Hiline-versjon som erstatter Snaic, eller er det utelukkede en interconnect?

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    digiman skrev:
    Har bare hatt gode dialoger med selger av utstyret, så dette ordner seg raskt.
    Jeg kommer til å kjøre uten Hi-Cap i starten for å heller oppgradere senere i vår med Hi-Cap og en Naim Dac som digital «hub» for de ikke analoge kildene. Er moro å se hva de diverse komponenter tilfører i Naim universet.
    Det høres jo ut som om det blir et usedvanlig lekkert oppsett. Skulle ikke forundre meg om det er akkurat her Naims beste VFM ligger akkurat nå.

Har du vurdert Superline også?

S

Stereo_Mono

Gjest
    Superline er helt klart noe som jeg må se på også. Noe annet fra Naim til en Jubilee PU er vel ingen poeng?
    Har som nevnt tidligere i tråden ingen anelse hvordan ASR RIAA vil låte med Naim.
    Kunne jo vært artig å invitert noen med Superline på besøk for å sammenligne de.

Er jo veldig fornøyd med ASR sine RIAA i forhold til VFM, men skjønner jo at dette med synergi i Naim oppsett er viktig.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Har ikke hørt ASR, men vet at den er svært god til prisen. Men Superline er jo derimot en kompromissløs RIAA.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    193
    Sted
    Trondheim
    nilsen64 skrev:

Jaaa helt enig. Uff da. Er det mulig!!!!
    Triste greier det der....

S

Stereo_Mono

Gjest
    leon skrev:
    nilsen64 skrev:

Jaaa helt enig. Uff da. Er det mulig!!!!
    Triste greier det der....
    Null stress Leon :) Hadde sikkert ikke tenkt på det samme selv.
    Har fått testet at det er lyd i Usherene i kveld. Dog bare med en liten Cyrus 1 tass, som jeg har liggenede. Den klarer ikke blåse noe særlig liv i de, men det første som slår en er hvor er subwoofern gjemt ;D Berylium diskanten er også fantastisk silkemyk, men samtig detaljert.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    193
    Sted
    Trondheim
    Steinar O skrev:
    leon skrev:
    Steinar; Får du hiline i forskjellige antall pin`s ?
    Som f.eks 5 til 5 pin og 4 til 5 pin.
    Finnes 4-5 for bruk til Superline
    [quote ]

Jeg har ikke helt tatt stilling til om jeg skal gå for hiline eller ikke.
    Ser først frem til å høre på superline med hicap som direkte psu!
    Jeg er blitt fortalt at det ikke skal være så mye å hente på å mont.
    hiline mellom superline-hicap-til pre.
    Cdx2 ville nok likt en hiline, vi for se.
    Har skjedd mangen endringer i oppsettet mitt på relativ kort tid.
    så det for synke inn litt no.. Så for resten modne :)

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    det med hiline fra superline har jeg bare lest på engelsk forum leon. hvordan låter 282 sammen med cdx ?...tror alle naim cd player liker hiline. de eneste jeg kan tenker meg for deg er en xps en gang eller self. en 555ps...if money doesn´t matter...

Bowerman

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.12.2009
    Antall liker
    0
    Vidar P skrev:
    Helt enig; XPS før HiLine til CDX2.
    Men hiline'en gjør en forskjell etter at PSU er på plass????
    Kan jo uansett ikke sammenligne hiline helt mot en xps oppgradering, koster bl.a. 6 ganger så mye...

Jeg har vel stor grunn til å tro at jeg vil investere i en hiline, og 2 stk powerline for å fullføre anlegget helt, men skal nok forsøke å få lånt noe for test først. Hvor mye bedre kan det bli med disse 3 siste kabel byttene. 13.500,- er mye cash for evt. å ha kjøpt de kun for egen nysgjerrighet, om det ikke gir noe direkte lydmessig tilbake, men det skal vel godt gjøres når det er i et Naim oppgraderingssystem... ;)

S

Steinar O

Gjest
    Bowerman skrev:
    Vidar P skrev:
    Helt enig; XPS før HiLine til CDX2.
    Kan jo uansett ikke sammenligne hiline helt mot en xps oppgradering, koster bl.a. 6 ganger så mye...
    Enig. For noen vil xps av prishensyn aldri være et alternativ. Derfor er vel rådet mer basert på generellt grunnlag?

Angående powerkabel. Vi må få importøren til å kjøpe inn noen PL for utlån.

Kan noen tipse meg hvilken løsning som er best når HD i Mac Mini er full? Har masse musikk som ikke er rip`et. NAS eller ekstern Mac disk eller annet?
    Tips mottas med takk.

Avslutter en fortreffelig lørdagskveld med Willy Nelson "Stardust"...på Cd.......og min Naim Dac er rett rundt hjørnet.

K

Kaarelars

Gjest
    Det klassiske fotografiet av et Naimsystem med en Planar9 og en picturedisc med Samantha Fox ligger ute igjen på Pink Fish Media. Tror jeg så det for første gang på Manaforumet i 1999, lagt ut av Vuk. Det var tider det kibsgard, 11 år siden vi hang rundt på det forumet,- Tiden går fort.

http://qstatistic.com/mana/pics/mana-touchmenow3.jpg

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Tidløst system det der. Bortsett fra picturediscen da. Den er plantet i 80-talet.

Steinar O skrev:
    Kan noen tipse meg hvilken løsning som er best når HD i Mac Mini er full? Har masse musikk som ikke er rip`et. NAS eller ekstern Mac disk eller annet?
    Tips mottas med takk.
    Du har vel Mac Mini koblet direkte i dacen, så for dine behov er nok det enkleste og billigste en ekstern disk, eler aller best en ny større intern disk, men Mac mini bruker vel samme type miniharddisker som laptopene. Det er begrenset hvor store disse blir. En NAS har nok mest for seg hvis du har en nettverksspiller.

Husk at eksterne disker ikke er spesielt pålitelige, så backup er obligatorisk.

S

Steinar O

Gjest
    Bach_Man skrev:
    Tidløst system det der. Bortsett fra picturediscen da. Den er plantet i 80-talet.

Steinar O skrev:
    Tips mottas med takk.
    Du har vel Mac Mini koblet direkte i dacen, så for dine behov er nok det enkleste og billigste en ekstern disk, eler aller best en ny større intern disk, men Mac mini bruker vel samme type miniharddisker som laptopene. Det er begrenset hvor store disse blir. En NAS har nok mest for seg hvis du har en nettverksspiller.

Husk at eksterne disker ikke er spesielt pålitelige, så backup er obligatorisk.
    Takk for det B_M
    Må innrømme jeg postet det samme et annet sted, men rådene er egentlig sammenfallende.
    Mht fremtidig plass, støy, pålitelighet og kanskje hurtighet/ responstid er muligens NAS å foretrekke?

Skal prøve meg på Apple forumet også...og blandt Apple fokuserte venner.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Vil tro at Disk koblet direkte til Mac Mini er mye raskere enn en NAS. Macen har jo en bedre "hjerne" enn NASen. Jeg ville faktisk vurdert en ekte server i stedet for NAS.

Du kan jo også se på Apple Time Capsule. Det er en trådløs harddisk med 1 eller 2Tb kapasitet.

Siden du fremdeles har masse musikk som ikke er rippet bør du skumme gjennom følgende dokument så rippingen kan gjøres riktig heretter. (Men husk at flac og Apple ikke gir de mest strømlinjeformede resultatene)

http://www.computeraudiophile.com/content/Computer-Audiophile-CD-Ripping-Strategy-and-Methodology

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Svein skrev:
    Det klassiske fotografiet av et Naimsystem med en Planar9 og en picturedisc med Samantha Fox ligger ute igjen på Pink Fish Media. Tror jeg så det for første gang på Manaforumet i 1999, lagt ut av Vuk. Det var tider det kibsgard, 11 år siden vi hang rundt på det forumet,- Tiden går fort.

Vakkert og litt tacky ;D

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Svein skrev:

kult svein :)...oh yesssss samy ;D

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    jeg skulle faktisk fortrekker en av disse ripnas bokser www.ripnas.com....skal kjøpper en av de snart. rippinger er helt top og er gjørt automatisk på 3.5 minuter ( i wav eller flac )...så hoper vi snart for en naim streamer med trådløs overføring...

ingen kabler og beste rip kvalitet..men lit dyrt...

jegtror det kommer å skjer ganske mye i løpet av 2010 angående datamusikk. bare en ting er sikker : naim dac...
    jeg vet ikke vis jeg liker mac mini løsningen så godt ( ha hat den sel ) . litt upraktisk for hires filer og trenger kabler .er også ikke optimalt vis den deler strøm fra samme stikkekontakten som naim anlegg. jeg synst uniqute + dac er ganske fint løsning ( da få du også radio i alle varianter , men selfølgelig mange unødvendig ekstra ting også ( pre og forstyrker ). jaja verden er ikek så enkelt ;)

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    balthar skrev:
    litt upraktisk for hires filer og trenger kabler .er også ikke optimalt vis den deler strøm fra samme stikkekontakten som naim anlegg
    Hvis hirez er viktig ville jeg jammen kablet Qute også. Trådløs forbindelse er ikke pålitelig nok til så store bitrater. Det går jo også rykter om at Naim skal komme med en ren streamer, så kanskje er det best å vente.

Todd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Antall liker
    46
    Bach_Man skrev:
    balthar skrev:
    litt upraktisk for hires filer og trenger kabler .er også ikke optimalt vis den deler strøm fra samme stikkekontakten som naim anlegg
    Hvis hirez er viktig ville jeg jammen kablet Qute også. Trådløs forbindelse er ikke pålitelig nok til så store bitrater. Det går jo også rykter om at Naim skal komme med en ren streamer, så kanskje er det best å vente.
    Håper det stemmer dette at Naim skal komme med en ren streamer. Ønsket mitt er en streamer, dac evnt radio komboløsning, ingen amp altså. Er det noe mer facts rundt denne streameren?

Carter

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    De kommer visstnok med en streamer i 500-serien, som skal ta opp konkurransen med Klimax DS - med pris der etter.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Bach_Man skrev:
    balthar skrev:
    men uniqute kan streamer hi res fra en minepinne ?

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Carter skrev:
    De kommer visstnok med en streamer i 500-serien, som skal ta opp konkurransen med Klimax DS - med pris der etter.
    og det betyr heftig pris og minst 3 bokser :-\

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    balthar skrev:
    Da er det jo ikke teknisk sett streaming, og i tillegg fryktelig tungvindt. Slett ikke hva computerteknologien var ment for. Dessuten kan vel minnepinnen settes rett inn i NaimDAc også.

harhau

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.07.2007
    Antall liker
    1
    Bach_Man skrev:
    Dessuten kan vel minnepinnen settes rett inn i NaimDAc også.
    Det kan den, ihht. manualen. Men her er det en ting jeg lurer på. En minnepinne er jo bare en liten USB disk. Kunne man ikke koble til en hvilken som helst ekstern harddisk direkte, da?

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Bach_Man skrev:
    balthar skrev:
    Da er det jo ikke teknisk sett streaming, og i tillegg fryktelig tungvindt. Slett ikke hva computerteknologien var ment for. Dessuten kan vel minnepinnen settes rett inn i NaimDAc også.

da har du ret bachmann...ganske kjedelig. tja og hva gjøre vi med det nå ? er det stand av 2010 teknologi ?

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Det er jo bare å trekke en ethernetkabel, så kan UnitiQute streame 24/96 fra en NAS eller server. Ville ikke brydd meg om minnepinner, de er fra et brukervennlighetsståsted ikke bedre enn sølvskiver, faktisk mye verre siden det ikke følger med teksthefte. Men hvis det er alt man er ute etter kan NamDAC gjøre jobben.

harhau skrev:
    Det kan den, ihht. manualen. Men her er det en ting jeg lurer på. En minnepinne er jo bare en liten USB disk. Kunne man ikke koble til en hvilken som helst ekstern harddisk direkte, da?
    Det går visst dessverre ikke. Har vel med diskformat å gjøre. Og det går heller ikke an å koble til en computer via USB.

harhau

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.07.2007
    Antall liker
    1
    Bach_Man skrev:
    Det går visst dessverre ikke.
    Nei, jeg trodde vel egentlig ikke det. Men diskformatet kan ikke være forklaringen, minnepinner bruker gjerne vanlig FAT32 f.eks.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    so you think wireless will not function without compromises bachman ?,,regarding all the hires and flac and wav formats ? i remember, that naim has written on the uniqutesite, that it wouldn´t matter and wireless would manage...

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Nei det er ikke snakk om lydkvalitet, men om pålitelighet. Trådløse nettverk har ikke god nok overføringskapasitet. Dette skjer stundom hos meg: Man laster ned en fil fra internett, og plutselig stopper musikken. Bufferen i Uniti er tom. Vanvittig irriterende selvsagt.

Med hirez er jo musikkfilene gjerne fire ganger større, og belastningen på nettverket øker tilsvarende.

Jeg kommer straks til å trekke en Cat6-kabel. Denne går forøvrig i samme, kabel-list som antenne-ledningen som allerede er tilkoblet, så estetisk blir resultatet det samme.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn