Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• mrLax

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.03.2004
    Antall liker
    0
    Vidar P skrev:
    Man bør være litt varsom med ProAc Response, iallefall modellene som er pre-D. De hkan ha en egen evne til ikke å swinge med Naim-utstyr, de er ikke veldig gode på PR&T (selv om de er gode på mye annet), og da faller litt av poenget med Naim-utstyr bort for noen lyttere. Så disse bør du ikke kjøpe uhørt (det skal man jo egentlig ikke med noen høyttalere), eller hvis du verdsetter Naim-pr&t høyt. I mitt syn iallefall.

Det fins mange høyttalere som er "tryggere" i den forstand at de har egenskaper som normalt og allmennt passer Naim-elektronikk godt.
    MaHa skrev:
    Har ingen erfaring med Response Two, kun Two S. De spilte kjempebra med naim, samtidig som det utvilsomt skjedde mer når jeg fikk på mer typiske naim-vennlige høyttalere. Det man sier i dag, er vel forenklet at moderne ProAc passer bedre til naim enn klassisk ProAc. Skulle jeg først satt i gang med et høyttalerbytte, ville jeg nok like så gjerne snust på mer opptrådde stier, og litt freskere høyttalere enn nevnte modell, selv om denne er en kjempegod høyttaler isolert sett, og helt sikkert noen steg bedre enn Daliene.

Høyttalerbytter kan være et sant strev, og da kan man like så godt tenke langt frem og gjøre det skikkelig. Ved å bytte til noe som halvveis viser hva elektronikken har i seg, får man vel bare blod på tann og ett nytt bytte rundt hjørnet?

edit: Så Vidar P kom meg i forkjøpet der, ja. Man sier vel på mange måter akkurat det samme om eldre Spendor?
    Takker. Da sparte jeg meg iallefall 5k og sannsynligvis mye frustrasjon. Men når vi er inne på det, hva regnes som den beste matchen mot eldre Naim CB? Ifølge selgeren så er det visst ditt gamle anlegg jeg spiller på Vidar P, så jeg antar du har en anbefaling der ;)

Noen som har prøvd Kudos Cardea med Naim forresten?

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Jeg synes kanskje naim-høyttalere er en god match med cb-naim, jeg ;)

mrLax

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.03.2004
    Antall liker
    0
    MaHa skrev:
    Jeg synes kanskje naim-høyttalere er en god match med cb-naim, jeg ;)
    Det kan nok stemme ja ;D Glemte å si at jeg må holde meg til stativhøyttalere, og da er isåfall bare n-sat aktuell.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    mrLax skrev:
    ... Men når vi er inne på det, hva regnes som den beste matchen mot eldre Naim CB? Ifølge selgeren så er det visst ditt gamle anlegg jeg spiller på Vidar P, så jeg antar du har en anbefaling der ;)
    Kan vanskelig tenke meg at det er mitt gamle, jeg har aldri eid hverken 42 eller 110 som jeg kan huske. Skjønt husken 15 år tilbake er vel ikke hundre prosent.

Rundt 5k? Hva med Epos, Spendor eller sliktnoe da? Liker du de? Litt rundere i kantene og mer tilgivende for CB elektronikkens "personligheter" ift de mest insisterende av de nyere høyttalerdesignene fra noen av de andre.Du bør vel sikkert få hørt forskjellige høyttalere så du får et bilde av de... et lydbilde så og si :)

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    hvordan går det med superline og hicap vidar ?

don´t know what to say, but my newly second hand bought dv 17 d3 is maybe broken ?...everything went fine until really high frequencies interrupted the listening . i then tested the pickup with a test lp and all the frequencies. this test lp has 4 tracks with different bias settings and a 300 Hz pilot tone. a tone arm pickup combination should at least replays the first 2 - 3 tracks. all my other pick ups do..but the d17 3 already distorts heavily on the second track.my preowned DV TE KAITORA replayed almost the 4th track without any problems. could the d17 be broken? the seller ( i think he is really serious guy ) claimed still 700 hours to go and was played in a SME 4 arm.

is the d17 3 so different ( i know it has a gemstone very short cantilever ) from other pickups, that it might be problems with a rega 250 arm ?

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    mrLax skrev:
    ... Men når vi er inne på det, hva regnes som den beste matchen mot eldre Naim CB? Ifølge selgeren så er det visst ditt gamle anlegg jeg spiller på Vidar P, så jeg antar du har en anbefaling der ;)
    Kan vanskelig tenke meg at det er mitt gamle, jeg har aldri eid hverken 42 eller 110 som jeg kan huske. Skjønt husken 15 år tilbake er vel ikke hundre prosent.

Rundt 5k? Hva med Epos, Spendor eller sliktnoe da? Liker du de? Litt rundere i kantene og mer tilgivende for CB elektronikkens "personligheter" ift de mest insisterende av de nyere høyttalerdesignene fra noen av de andre.Du bør vel sikkert få hørt forskjellige høyttalere så du får et bilde av de... et lydbilde så og si :)
    Ex'n sitter igjen med våre gamle Epos M12 og det var magi på mitt gamle naimsett cd3/62/hc/90

K

Kaarelars

Gjest
    mrLax,

Har eid dette settet, kjøpte alt fra England, og vet om to andre som har hatt det etter meg. Sikkert opptil flere tips å få. Jeg brukte det med Ariva, SBL og Rega Xel. Sistnevnte passet best etter min mening og i mitt rom. Dette settet er av den gamle Naimskolen med stor vekt på hastighet og rytme. Har du mulighet kan rega R1 være verdt å prøve hjemme. Da har du igjen så du kan oppgradere til en Nac 32-5.

Anfield

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Antall liker
    42
    mrLax skrev:
    Noen som har prøvd Kudos Cardea med Naim forresten?
    Jepp. Kanonmatch på alle måter. Ikke helt uten grunn at jeg har et par med dem i vente... :)

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    g-h skrev:
    Spiller uten HiLine og Powerline akkurat nå, de skal plugges inn etterhvert.

Mer kommer :)
    ja?

kjøpte grahams hydra uten at jeg hørte all verden forsjell, så jeg er spent på hva du synes om powerline g-h.
    mulig med en liten rapport?

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    Jeg har kjøpt en brukt Argon hodetelefonforsterker som jeg skal koble til tapeutgangene på NAC122X.
    Flashback selger denne kabelen til formålet:
    http://www.flashbacksales.co.uk/acatalog/headphone-amp-naim-5-Pin-din-phono-rca-Cables.html

Men så ser jeg at Ljudia selger en overgangskabel som muligens kan gjøre jobben? Er det et problem at Naim bruker DIN med låsemekanisme eller kan dette gå greit? Den dingsen som henger løst på RCA-delen vil jeg tro er jord? Problem hvis denne forblir utilkoblet? Er klar over at dette ikke er det siste ordet i kabelkvalitet, men mitt spørsmål er om det i det hele tatt kan brukes?
    http://ljudia.no/kabel-kontakter-s8...131/adapters-c79149/din-5p-hann-2-rca-p79160/

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Man kan godt bruke RCA uten låsing, f.eks så gjør HiLine det. Så det burde gå bra, dersom den ellers passer geometrien da (det aner jeg ikke).

S

Stereo_Mono

Gjest
    Da er en 2006 model CDX2 kjøpt :) Plukker den opp på en Englands tur om en drøy uke.

Høyttalere har jeg ikke peiling på enda. Skulle så gjerne fått Usherene jeg har kjøpt nylig til å fungere, men det virker håpløst gitt.
    Koblet de opp igjen i går og måtte gi opp etter 3 min med Sultans of Swing. Gitaren til Knopfler skjærer langt inn skallen på meg :-\
    Disse Usherene er nok fantastiske på kraftige rør utstyr tenker jeg.

Hadde Epos M12i her hjemme på en snar visit og synes at det var en fin match, men føler at det kunne vært litt mere trøkk her hjemme en det de presterte, men at Epos svinger pent med Naim er det ingen tvil om.
    Mulig at de litt større modellene kan være noe å se på? Noen erfaringer her? Regner med at Tor på Lyric er grei på å få testet de hjemme om han har inne?

Ellers går jeg fortsatt med planer om å få testet ut Kef 201/2 her hjemme. Har litt troa på de, men kjøper ikke uten å prøve hjemme lenger.

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    SOEDAL skrev:
    Jeg har kjøpt en brukt Argon hodetelefonforsterker som jeg skal koble til tapeutgangene på NAC122X.
    Flashback selger denne kabelen til formålet:
    http://www.flashbacksales.co.uk/acatalog/headphone-amp-naim-5-Pin-din-phono-rca-Cables.html

Men så ser jeg at Ljudia selger en overgangskabel som muligens kan gjøre jobben? Er det et problem at Naim bruker DIN med låsemekanisme eller kan dette gå greit? Den dingsen som henger løst på RCA-delen vil jeg tro er jord? Problem hvis denne forblir utilkoblet? Er klar over at dette ikke er det siste ordet i kabelkvalitet, men mitt spørsmål er om det i det hele tatt kan brukes?
    http://ljudia.no/kabel-kontakter-s8...131/adapters-c79149/din-5p-hann-2-rca-p79160/

Den overgangen burde funke, jordingen er om den skal benyttes til platespiller.... ;)

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.150
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Mener bestemt at det er en egen Din kobling til Tape out utgangen. Kjøpte en fra Flashback for en tid tilbake. Har ikke fått bruk for den da jeg bruker Beresford dacen til det formålet.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    et dumt spørsmål. håper dere bærer over med det. Er det NAC som er effektforsterker eller NAP?

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    Griffenfeldt skrev:
    Mener bestemt at det er en egen Din kobling til Tape out utgangen. Kjøpte en fra Flashback for en tid tilbake. Har ikke fått bruk for den da jeg bruker Beresford dacen til det formålet.
    Ser ikke helt hva du mener her? Det er DIN på tapeutgangen, men hva mener du med "en egen"?
    Om du har en slik kabel fra flashback som du ikke bruker så kan du kanskje selge den til meg? :)

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Det finnes jo både 180 og 240graders din, men på linjenivå er det vel 180 eller?

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    187
    Sted
    Trondheim
    digiman skrev:
    Da er en 2006 model CDX2 kjøpt :) Plukker den opp på en Englands tur om en drøy uke.
    Grattis! Cdx2 vil passe glimrende med 202/napsc200.
    Cdx2 er nok en av de beste oppgraderingene jeg har gjort mitt system.

K

Kaarelars

Gjest
    Griffenfeldt skrev:
    Riktig, DIN pluggen må være kablet "den andre veien".

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.150
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17

jeg kjøpte min i "gull" finish slik at jeg kan se forskjell på de. Jeg har nemlig en vanlig Din-rca kabel som jeg kjøpte til Beresford dacen min.
    Har ikke lyst til å selge deg min Soedal. Synes det er "kjekt å ha" :)

mrLax

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.03.2004
    Antall liker
    0
    Svein skrev:
    mrLax,

Har eid dette settet, kjøpte alt fra England, og vet om to andre som har hatt det etter meg. Sikkert opptil flere tips å få. Jeg brukte det med Ariva, SBL og Rega Xel. Sistnevnte passet best etter min mening og i mitt rom. Dette settet er av den gamle Naimskolen med stor vekt på hastighet og rytme. Har du mulighet kan rega R1 være verdt å prøve hjemme. Da har du igjen så du kan oppgradere til en Nac 32-5.
    Aha, en liten feilkobling hos meg tenker jeg. Rega tas med i vurderingen.

Vidar P skrev:

Rundt 5k? Hva med Epos, Spendor eller sliktnoe da? Liker du de? Litt rundere i kantene og mer tilgivende for CB elektronikkens "personligheter" ift de mest insisterende av de nyere høyttalerdesignene fra noen av de andre. Du bør vel sikkert få hørt forskjellige høyttalere så du får et bilde av de... et lydbilde så og si Glad
    For å være helt ærlig så er jeg ikke så bevandret i forskjellige høyttalere, har aldri hørt Epos eller Spendor feks. Så vidt jeg vet får jeg ikke prøvelyttet disse merkene i Trondheim. Men muligens Rega hos TonArt. Epos M12 går jo billig både på ebay og audiogon, så er jo en mulighet å kjøpe de. Og hvis det ikke skulle passe min smak så kan de jo selges igjen, det er en risk jeg er villig til å ta.

S

Steinar O

Gjest
    Bach_Man skrev:
    Vil tro at Disk koblet direkte til Mac Mini er mye raskere enn en NAS. Macen har jo en bedre "hjerne" enn NASen. Jeg ville faktisk vurdert en ekte server i stedet for NAS.

Du kan jo også se på Apple Time Capsule. Det er en trådløs harddisk med 1 eller 2Tb kapasitet.

Siden du fremdeles har masse musikk som ikke er rippet bør du skumme gjennom følgende dokument så rippingen kan gjøres riktig heretter. (Men husk at flac og Apple ikke gir de mest strømlinjeformede resultatene)

http://www.computeraudiophile.com/content/Computer-Audiophile-CD-Ripping-Strategy-and-Methodology
    Angående HD avspilling, full intern harddisk og lagring.
    Har fått anbefalt å benytte den eksterne harddisken som hoveddisk for musikk og heller benytte den interne til annet, bilder etc. Årsaken er at det er enklest å forholde seg til ett bibliotek.
    Har også fått anbefalt å benytte Firewire 800 disk (Mini har FW 800). Teoretisk mer enn dobbelt så rask som USB 2.0.

Alternativt bytte interndisk til 1T (ca 2500,-), men kan kanskje komme oppi samme problematikk igjen?

2,5" disker blir ikke store nok synes jeg, ønsker minimum 1T størrelse. LaCie har noen fine, vifteløse disker på 1T og større.
    Disse slår seg av når Mini`en slåes av. I tillegg er de altså støyfrie, tiltross for 3,5".

Nå må jeg finne ut av hvilken størrelse og pris jeg skal gå for.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    mrLax skrev:
    .. Epos M12 går jo billig både på ebay og audiogon, så er jo en mulighet å kjøpe de. Og hvis det ikke skulle passe min smak så kan de jo selges igjen, det er en risk jeg er villig til å ta.
    Ville ha vurdert en senere generasjon i samme slengen, de ble endel bedre fra M12.2 uten særlig stor prisforskjell. Originale stativer er virkelig et godt poeng til disse forresten.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    668
    Steinar O skrev:
    Har fått anbefalt å benytte den eksterne harddisken som hoveddisk for musikk og heller benytte den interne til annet, bilder etc. Årsaken er at det er enklest å forholde seg til ett bibliotek.
    Har også fått anbefalt å benytte Firewire 800 disk (Mini har FW 800). Teoretisk mer enn dobbelt så rask som USB 2.0.

Alternativt bytte interndisk til 1T (ca 2500,-), men kan kanskje komme oppi samme problematikk igjen?

2,5" disker blir ikke store nok synes jeg, ønsker minimum 1T størrelse. LaCie har noen fine, vifteløse disker på 1T og større.
    Disse slår seg av når Mini`en slåes av. I tillegg er de altså støyfrie, tiltross for 3,5".

Husk for all del å ta backup av musikkbiblioteket da; dette bør være på to forskjellige (fysiske) disker, så da vil du trenge to eksterne disker, eventuelt et harddiskabinett med plass til fler disker (mindre ledninger og annet dill). Firewire 800 er bortkastede penger til en disk du skal spille musikk fra, USB er billigst og har best kompatibilitet med alt mulig.

Helt lydløse er eksterne disker aldri, men hva som er støy er jo en subjektiv sak.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Vidar P skrev:
    mrLax skrev:
    .. Epos M12 går jo billig både på ebay og audiogon, så er jo en mulighet å kjøpe de. Og hvis det ikke skulle passe min smak så kan de jo selges igjen, det er en risk jeg er villig til å ta.
    Ville ha vurdert en senere generasjon i samme slengen, de ble endel bedre fra M12.2 uten særlig stor prisforskjell. Originale stativer er virkelig et godt poeng til disse forresten.
    Enig! Synes M12i låt veldig bra her hjemme nylig med 202/NAPSC/200 som drivkraften.
    M12i har skikkelig driv, men samtidig er de ikke for slitsome i øvre mellomtone, som noen høyttalere kan bli i mitt rom.
    På grunnlag av M12i kunne jeg godt tenkt meg å hørt M22i her hjemme.
    Lånte de forresten med originale stativer og det er som Vidar sier omtrent et must på disse. På 60cm Atacama sandfylte stativer jeg har liggende låter de mørkere.

S

Steinar O

Gjest
    Fidelio skrev:
    Steinar O skrev:

Husk for all del å ta backup av musikkbiblioteket da; dette bør være på to forskjellige (fysiske) disker, så da vil du trenge to eksterne disker, eventuelt et harddiskabinett med plass til fler disker (mindre ledninger og annet dill). Firewire 800 er bortkastede penger til en disk du skal spille musikk fra, USB er billigst og har best kompatibilitet med alt mulig.

Helt lydløse er eksterne disker aldri, men hva som er støy er jo en subjektiv sak.
    Takk for innspill Fidelio.
    Så du mener FW800 er overkill i tilfellet musikkavspilling?
    Har du noen formening om jeg bør satse 2,5" eller 3,5" ved valg av USB 2.0 disk?
    Den uten power gir mindre støy, men begrenses litt mht størrelse. Før Lacie diskene så jeg på WD, my disc, som slår seg av når Mac slåes av.
    Mottar flere innspill med takk.

Har foreløpig kjørt backup til en 160G WD 2,5" disk så det skal være i trygg forvaring.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Steinar O
    Hvis ikke prisen er avgjørende så kjøp gjerne FW800. Vesentlig raskere en USB. Selv FW400 er ganske så mye raskere en USB2 på Mac.
    Til ren avspilling betyr det jo ikke stort hvilken du velger, men den dagen du skal ta backup av disker med musikk går ting vesentlig rakere med FW800. Er jo selvfølgelig en luksusproblem da ;D

S

Steinar O

Gjest
    digiman skrev:
    Steinar O
    Hvis ikke prisen er avgjørende så kjøp gjerne FW800. Vesentlig raskere en USB. Selv FW400 er ganske så mye raskere en USB2 på Mac.
    Til ren avspilling betyr det jo ikke stort hvilken du velger, men den dagen du skal ta backup av disker med musikk går ting vesentlig rakere med FW800. Er jo selvfølgelig en luksusproblem da ;D
    Takk for tipset. Et godt poeng.
    Jeg ser at prisen på en LaCie FW800 ikke er særlig høyere enn f. eks WD USB. Jeg sparer ikke på hundrelappene her nei, men ønsker heller ikke å kaste dem ut av vindu. Innhente mest mulig info. før valg.

Får besøk av kyndig Mac person i ettermiddag/ kveld
    Får avgjøre da.

Kjøpte 10 cd`er på platekomp. igår "under 50 lappen" :)

S

Stereo_Mono

Gjest
    Kilder er viktig i Naim verden gitt....
    Ble en liten impuls kjøp idag. Roksan er ute av gamet. Klarte ikke helt å få Jubilee til å bli fortrolig med Nima armen.
    Prisen var riktig så jeg slo til og angrer ikke 1 sek etter 4 plate her nå ;D.
    Beste platespiller jeg har hørt til relative fornuftige penger og sannsynligvis en av de få platespilleren i mellomklassen som har en arm som takler det meste av PU uansett prisklasse. Ortofon Jubilee i RB700 er i hvertfall suverent her. Behagelig med TT-PSU også.
    Blir mye vinyl i helgen ;D
    Her er noen bilder fra lommekamera mitt:

Vedlegg

• 189.7 KB Visninger: 96
    • 121.8 KB Visninger: 106

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    668
    Kom nettopp hjem, og Naiten min har fått en skikkelig trafo-dur. Den har alltid hatt en meget vag dur, men denne lyden er mye høyere. Ingenting rundt den er forandret, alt annet koblet til samme kurs er som det alltid har vært. Jeg spilte Queens j¤%&vlig høyt før jeg dro ut i dag tidlig, men det har jeg da vitterlig gjort før også. Kan heftig spilling ha noe med saken å gjøre?

Musikk spiller den like bra om alltid, kan ikke høre noen ulyder.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Nettspenningen kan iallefall variere, det kan gjøre til at trafodur kommer og går. Det er neppe noe feil med den. Du kan jo også forsøke å slå den av, vente litt, og slå den på igjen.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    668
    Vidar P skrev:
    Nettspenningen kan iallefall variere, det kan gjøre til at trafodur kommer og går. Det er neppe noe feil med den. Du kan jo også forsøke å slå den av, vente litt, og slå den på igjen.
    Oki; fikk litt noia fordi den aldri har laget en eneste lyd før. Jeg sitter én meter unna Naiten, til alle døgnets tider, så synes det var litt merkelig. Får se om den forsvinner, irriterende er den i alle fall - kan høre tydelig den i stille partier i musikken.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Trafodur er en klassiker med Naim-apparater, eneste AC-forsynte apparatene jeg ikke har hørt det i er 500PS, 552PS, 555PS og NAT 05 hos meg. Helt uskyldig. Debattert opp og i mente på moderforumet av bekymrede eiere, som til stadighet blir anmodet om ikke å bekymre seg.

Trafodur nytes best med volumet helt ned og kloss inntil apparatet, og helst der og da, fordi den forsvinner kjapt når nettspenning eller andre utløsende årsaker normaliserer seg.

g-h

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.11.2005
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    2
    Har du bilde av IBL plasseringen din leon?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn