Synes jeg så ett spørsmål om hvordan Ibl spiller her, men det må ha vært en mirage
Svarer litt uansett jeg, nå som jeg har fått de litt under huden. De er jo som så mange har sagt litt "elsk eller hat" disse. Det er nok mye fordi de er sjeldent gjennomsiktige og ærlige, og mangler ved første ørekast en god del egenskaper. De gjør jo egentlig ikke det, det er bare så mye grums som er vekk. De er i utgangspunktet kresne på plassering, vatring, stødighet osv. Den ene har en spike som har kjørt seg fast i tillegg, så jeg må justere alle de andre lik som den, noe som er uheldig. Skulle satt i nye, men har ikke kommet så langt, ettersom de heller ikke er mine. De har attpåtil bittelitt ulik avstand til bakvegg fordi det står en dør til et kneloft bak den ene. Men, til tross for alt dette, så spiller det som ei kule her! Mulig de har mer å by på sammenheng og gjennomsiktighet hvis alt gjøres riktig, men utover det passer de finfint til 250 med sin voksne og fyldige spillemåte. De skjærer rett til beinet og spiller det som er vesentlig å få med seg i musikken, og har en artig "fortellerevne", for å finne noe beskrivende.
Jeg kjører uten sub, noe de helt klart trenger i mine øyne. Uten blir det til tider noe tynt, noe som fører til at enkelte plater blir litt masete, harde og uengasjerende å høre på, altså noe litt annet enn det vi kjenner som fordelen med naim, eller hva? Dette fører derfor også til at allroundegenskapene lider litt, her har jeg de samme erfaringene som Alshus. Sbl er nok bedre på akkurat det, men er samtidig ikke like gode på resten, tror jeg kanskje jeg synes , etter relativt kort erfaring med begge modeller. Ibl har en magi jeg ikke helt klarer å sette fingeren på, men dette noe er ganske forførende.
Sammenlignet med mine egne MA'er, mangler det naturligvis en del. Men, vi snakker om ganske så forskjellige prisklasser, og ikke minst at MA'ene er mer fulltone i forhold. Når det er sagt, er ikke 250 og MA'ene verdens aller beste match, tyngden og fylden til 250 gjør at MA'ene ikke er fullt så lynraske som de kan være, så det blir noe uforløst i det hele. Mistenker at dette er litt av det samme fenomenet som Vidar P erfarte med Spendor S9 og 250.2. Ibl'ene med sine små elementer har nok mer å gå på før de kan oppleves som trege.
Hadde vært og hørt de med en sub, jeg tror det meste hadde falt på plass da. For sett bort ifra ett par småting, er de utvilsomt noe av det beste jeg har vært borte i selv. Det er en høyttaler for livet hvis du får den til, og den har ett passe stort rom å spille i. For den gjør virkelig det meste helt, helt riktig.
Når denne platen nå snurrer i naborommet, er det vel egentlig fint lite jeg savner, bass inkludert. Men, MA'ene blir nok uansett, de er også høyttalere for livet , gitt at man får de til. De gjør heller ikke noe feil hvis elektronikken er god nok og balansert.