nait$ DIY anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    nå begynner det å bli episk, nait$.

trestjerners er interessant. hvordan synes du den flyter? brukte du svamprulle og dro over med penselen etterpå, eller hva?

gidder du å ta et nærbilde av strukturen i malingen nå mens den tørker og så igjen når den er tørr?

nait$

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Takk for det hutsefruts :)

Flyter helt greit. Benyttet rull i mikrofiber og dro over med pensel etterpå ja.

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    takk for bildet på mail. så bra ut. prøver trestjerner ved neste korsvei, muligens med sprøyte i sømmelig partytelt. ;D

nait$

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Bare hyggelig, ble litt "jallabilde" tatt med tlf men du så vel sånn høvelig hvordan det ble med et tynt strøk.
    Veldig spent på når du får i gang sprøyte opplegget ditt. Blir nok mye finere resultat ift rulle og pensel :)

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Bare hyggelig, ble litt "jallabilde" tatt med tlf men du så vel sånn høvelig hvordan det ble med et tynt strøk.
    Veldig spent på når du får i gang sprøyte opplegget ditt. Blir nok mye finere resultat ift rulle og pensel :)
    det holdt for formålet.

nuvel, vi får se. sprøyte svartfarge blir gøy, men kommer vel ut av teltet seende ut som en solbrent neger.

har brukt mer tid på å researche sprøyte enn det ville tatt meg å male 20 høyttalere med rulle.

nait$

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    det holdt for formålet.

nuvel, vi får se. sprøyte svartfarge blir gøy, men kommer vel ut av teltet seende ut som en solbrent neger.

har brukt mer tid på å researche sprøyte enn det ville tatt meg å male 20 høyttalere med rulle.
    Godt å høre!

Haha sørg for å bli tatt bilde av etter en av seansene så vi får se ;)

Det forstår jeg godt, det er nok endel ting å sette seg inn i både mht utstyr og prosessen i seg selv.

nait$

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Mannet meg opp i dag og startet å pusse ned sparkelen.

Etter å ha blitt god og svett etter pussingen så var det bare å finne frem malingen.

Og her er 1 strøket gjort ferdig på noen av sidene på et par kasser.
    Utrolig fint og utført arbeid :) Dette blir nok heftig :)

Imagine
    Takk for det Imagine, håper du får rett i det! ;)

nait$

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Da har malingen fått herde så da er tiden inne for å få montert de siste tingene.

Her er speakon terminalen montert og i og med at hullet er 0,5mm for stor rundt terminalen har jeg brukt litt Tec7 for å tette igjen fra innsiden av kassa.

speakonFuge.jpg

Her har jeg funnet frem Klotz høyttaler kabler og noen flatstifthylser.

forbHTkabler.jpg

I og med at HST driverne er 2 ohms Dual Voice Coil og at jeg ønsker å kjøre med 4 ohms last kapper jeg til en superkort ledning som blir benyttet mellom spolene for en serie kobling.

DVCkabel.jpg

Her den koblet og det er rimelig tight fit slik at den ikke henger og slenger.

kobleDVCkabel.jpg

Neste er kablene som går fra speakon terminalen til selve driveren. Her er jeg i gang med å krympe rød strømpe på den ene kabelen slik at jeg ser forskjell på hva som er + og -.

htKabelKrymp.jpg

Her er kablene ferdig. I og med at speakon terminalen har 4 kontakter benytter jeg dem alle for dobbel tverrsnitt, altså 2x4mm pr pol på driveren.

HTkablerFerdig.jpg

Her er ledningene koblet til terminalen.

HTkablerKoblet.jpg

Så er det tid for å fylle kassa med putefyll fra Ikea.

ikeaPuter.jpg

Her er kassa fyllt opp.

fylltKasse.jpg

For at fyllet ikke skal komme inn i selve driveren har jeg tidligere slått noen kramper inn på baksiden som jeg kan feste en netting til.

forbNetting.jpg

Her skal jeg stramme til og knyte bungee cord'en.

festeNetting.jpg

Så kobles ledningene til driveren og den senkes ned i kassa.

kobleHTKabler.jpg

Voilà og 1 stk sub er ferdig.

1HSTferdig.jpg

Da er det bare å gjøre samme jobben igjen med den andre før jeg starter på nytt med sparkling og maling osv av de sub'ene jeg har i drift i dag ;)

nait$

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    På tide med en oppdatering her og den siste tiden har gått med til sparkling, pussing og maling som viser seg å være en tidkrevende prosess.
    Siste strøket på de 2 siste sub'ene ble lagt på i går og de står nå og herder og koser seg.

Hva skal man finne på da mon tro når man har et par minutter ledig?......Snekre kabler! :)
    Har funnet frem til diverse ting her slik at det er bare å sette i gang.

forbKabler.jpg

Benytter meg av Klotz LSCF440SW til bass og Mogami W3103 fra mellomtone elementer og oppover. Signal kabler kommer også fra Mogami og da er det W2549 som benyttes. Kontakter er fra Neutrik, Speakon og XLR i tillegg til banan plugger fra PE som takler 8.0 mm² kabler.

Her har jeg fått ferdig noen kabler og mange fler skal det bli etter hvert med totalt 18 aktive drivere i front. :)

noenKblFerdig.jpg

nait$

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Da får vi vel si at malingen er tørket og herdet nok vel. Det drypper litt enda men shit la gå ;)
    Så da ser det slik ut pr nå.

4subDone.jpg

Initielt var tanken å bygge Hypex Ncore eller Anaview moduler men ettersom NAD har kommet med amp som er bygget med Ncore teknologien og at det i tillegg ville ha blitt mer kostbart om jeg skulle ha bygd det selv så var saken grei mht å teste ut NAD.
    Har hatt 1 stk NAD M27 i hus i en periode og den får tommelen opp fra meg for å være det mest nøytrale og transparente jeg har hørt og passer meg utmerket. Så har nylig fått inn enda en M27 til slik at jeg har 14 forsterker kanaler. Da er jeg dekket en god stund fremover ettersom ting blir ferdig. Planen er å kjøpe sub amp'er til slutt.

NADM27-2.jpg

I helgen får jeg prøve få litt tid til å kjøre litt romkorreksjon osv og danne meg et inntrykk med alle 4 rabagastene i drift :)

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    gratulerer så mye med enda en nad. det ser veldig bra ut, og gull å ha så mange kanaler til rådighet i så pen innpakning. :) du gjorde en veldig fin jobb med subbene også, skikkelig pent og gjennomtenkt med kabler og greier. :)

nå blir det vel å skifte gir og gå på mellomtonen, vil jeg anta & håpe?

nait$

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Takk for det hutsefruts. Ja definitivt nå trenger jeg ikke tenke på amp på en god stund. Det blir ikke før jeg skal opp med "senter høyttaleren" at jeg må tenke mer på det, og det blir helt til slutt tenker jeg. Tusen takk det ble absolutt helt kurant og hu mor syntes også at det ikke ble så ille heller (selv om det ikke ble hennes fargevalg) så da er vi fornøyde ;)

Stemmer satser på å høre med mine venner hos Thauglands om å gjøre klar litt kryssfiner nå til uka slik at jeg får startet opp med snekringen igjen så fort jeg får anledning.
    Ser for meg å bygge et par mellomtoner også et par midbass etter det. Da må oppsettet endres litt på og den midlertidig IKEA Bestå hyllen under TV'en med elektronikk må bort for å frigjøre plass og sub'ene må stables i høyden i midten.

Sist redigert:

nait$

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Ser jeg har glemt å laste opp et bilde her tidligere og slik kan vi ikke ha det! Så her kommer den. :)

Det blir en vanvittig kabelsalat med så mange drivere og kanaler etter hvert og for å ha litt kontroll på rotet så merker jeg alle kablene med Dymo LabelMaker PnP. Bruker en fleksibel nylontape slik at det går an å bøye kablene litt. Tenker at det er bedre å ta denne lille ekstra jobben enn å koble feil og eventuelt "blåse" en driver i stykker om man er riktig uheldig.

merkeKabler.jpg

LeGranDuc

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.07.2015
    Antall liker
    213
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    4
    Ser virkelig bra ut dette her. Er ganske så misunnelig.
    Jeg prøvde Dymo på HDMI kablene mine for en tid tilbake. Fungerte heller dårlig. Løsnet etter noen dager, men jeg hadde etiketten på andre veien. (Slik at den klistret på seg selv.)
    Endte opp med og bruke maskeringstape.

nait$

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Ser virkelig bra ut dette her. Er ganske så misunnelig.
    Jeg prøvde Dymo på HDMI kablene mine for en tid tilbake. Fungerte heller dårlig. Løsnet etter noen dager, men jeg hadde etiketten på andre veien. (Slik at den klistret på seg selv.)
    Endte opp med og bruke maskeringstape.
    Takk for det LeGranDuc :)
    Åja sier du det. Benyttet du deg av standard tape eller brukte du også den fleksible varianten som jeg har brukt? Faller det av hos meg også så tror jeg at jeg prøver med transparent krympeslange utenpå kanskje. Takk for tips ang maskeringstape, det er jo et alternativ det også.

LeGranDuc

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.07.2015
    Antall liker
    213
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    4
    Var nok standard tape jeg brukte. Krympeslange utpå er jo genialt. Må prøves når oppgraderingene mine kommer i hus.

nait$

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Har hatt de 4 sub'ene i drift nå i et par dager og har ikke rukket å kjøre noen målinger og slikt men tatt en kjapp runde med romkorreksjon og dratt litt i spakene etter øret i etterkant. At det skal være såååå stor forskjell å gå fra 2 til 4 hadde jeg virkelig ikke trodd. Det er helt vanvittig!
    I starten før jeg fikk nivåjustert og slikt så ble det meste mørkt og veldig basstungt. Sopran stemmer hørtes ut som bass, og pil og bue som gigantisk kanon ;)
    Det er mer av alt jeg hadde og enda litt til og vet rett og slett ikke hvordan jeg skal greie å beskrive det. Sitter og ler og rister på hodet på hvor dypt og massivt ting høres ut nå i forhold til før. Uhyre moro og nok en gang får man betalt for alle timene med blod og svette som er lagt ned. Veldig spent på fortsettelsen for å si det mildt :)

nait$

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Var nok standard tape jeg brukte. Krympeslange utpå er jo genialt. Må prøves når oppgraderingene mine kommer i hus.
    Oppgraderinger på gang?! Ja nå er jeg spent på hva slags moro det er :)

nait$

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Da er det snart på tide å brette opp skjorteermene og fyre opp sagen igjen ;)

platerTD12TD18.jpg

Her skal det være nok materialer til å få bygget et par mellomtoner med AE TD12m og et par midbass med AE TD18H+.

nait$

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    I dag var det endelig en åpning til å få kikket litt på mellomtonen.

Har tidligere vært på Biltema og fått tak i highend støperør som etter reklamen skal bidra til mindre stående bølger i kassa ;)
    Bruker en bungee cord slik at det blir lettere å markere med blyant etterpå. Deretter sages det med en Japansk sag.

markereStoperor.jpg

Her er røret delt i 2 passende lengder for mitt bruk.

stoperorDelt.jpg

Her freser jeg spor i både front og bakplata. I sporet fyller jeg opp med litt lim før jeg monterer røret.

freseSpor.jpg

Tørrtreningsrunde før jeg kjører på med lim.

testStoperor2.jpg

2 stk rør limt på front og bakplate.

stoperorLimtFrontBak.jpg

Det neste som skal gjøres er å lime på sideplatene og før den siste plata limes på skal kassene fylles med sand.

nait$

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Desember og snart jul så da må man starte å bake kaker til høytiden slik at det ikke blir superstress rett før. Først ut er sandkaker! ;)
    Sanden som skal i kassene til mellomtonen får seg en god runde i ovnen for å sikre at den er helt tørr :)

stekeSand.jpg

I og med at dette tar litt tid så får man finne på noe annet i mellomtiden og har da fått kappet plater til et par midbass kasser (AE TD18H+ driverne).

midbassFerdigKapp.jpg

Så en liten sjekk at ting henger sammen med planen.

midbassTest.jpg

Neste blir å lage lommehullene også sette ting sammen.

Shit lukter brent her...må løpe og sjekke ovnen... :p

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.972
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    He he, forskjellen fra 2 til 4 er stor.
    Har jo gått helle veien selv med dobblinger 2 til 4 og så til 8.
    bassen blir bare enda mer kontrollert hvor flere de blir.

Steinar.

nait$

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    He he, forskjellen fra 2 til 4 er stor.
    Har jo gått helle veien selv med dobblinger 2 til 4 og så til 8.
    bassen blir bare enda mer kontrollert hvor flere de blir.

Steinar.
    Visst var det det og jeg var veldig overrasket over hvor mye bedre det ble. Hadde ikke regnet med en sånn overgang i og med at jeg allerede var veldig fornøyd.
    Hvordan var det å gå fra 4 til 8, var det like stor forbedring da som fra 2 til 4?
    Uhyre spent på når alt er på plass det er helt sikkert :)

nait$

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    1 stk kasse neeeesten full, noen få gram til nå så er vi der og kassen kan lukkes. Ny batch med "sandkaker" er allerede lagt i ovnen :)

TD12kasseNestenFull.jpg

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.972
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Klarer nesten ikke å huske hvordan det var før og etter.
    Eneste jeg husker var att jeg gliste noe ille, det sier vell det meste:)
    Blir kassene veldig døde med sand? Går noen kg til dette ser jeg.

Steinar.

nait$

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Klarer nesten ikke å huske hvordan det var før og etter.
    Eneste jeg husker var att jeg gliste noe ille, det sier vell det meste:)
    Blir kassene veldig døde med sand? Går noen kg til dette ser jeg.

Steinar.
    Akkurat jeg skjønner.
    Hehe det er godt å høre og sier det meste, jeg gliser konstant allerede nå så det blir moro når jeg får på plass enda litt mer kapasitet :)

Ja de blir veldig døde når jeg fyller med sand. På de småtassene der og det lille hulrommet som er igjen etter at støperøret er montert inn så tipper jeg at jeg ligger på ca 20 Kg sand pr kasse.

nait$

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Ikke mye spennende som har skjedd siden sist. Har limt på plate for plate og nå står kassene å godgjør seg med siste front og bakplate som ble limt på i dag.

Dobbelt opp med kryssfiner også for mellomtone kassene og med drøye 20 Kg sand er kassene rimelig døde ved "knoketest" og ikke minst tunge! :)

TD12dobbelXfiner.jpg

Hadde en minor setback i dag da planen var å drille lommehullene til TD18H+ kassene men i prosessen brakk selvsagt tuppen på boret og ny må bestilles på mandag så jeg får startet opp igjen ASAP. Litt synd da jeg hadde et lite håp om å bli ferdig med disse før jul.

nait$

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Dagens arbeid har bestått i å flush trimme front og bakplatene som ble limt på i går og har også fått frest ut hullet til driverne. Neste som skal gjøres er å frese ut nedsenkning til Neutrik Speakon terminalene på baksiden.

TD12frestutdriverhull.jpg

nait$

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Etter å ha fått hodet opp av sanden og kikket litt på kalenderen enda litt mer og gjort et nytt forsøk på å estimere/planlegge litt så er nok slaget tapt med å kunne ha både mellomtonene og midbass kassene helt ferdig før jul. Så da er avgjørelsen tatt med at jeg kaster dem ut i drift så fort de er bygd fortløpende. Så får jeg heller ta å bygge og male de siste helt ferdig og sjonglere litt slik jeg gjorde det med rabagastene.

Ny Monacor DSP ble bestilt i forrige uke og tipper den er her om et par dager så da har jeg snekret sammen et par nye høyttaler og signalkabler og gjort ting klart.
    Så da ser det slik ut pr nå.

TD12mTest.jpg

Super spent på hvordan dette vil låte når jeg avlaster JBL 2446'ene i bånn med en oktav og tilsvarende for de øvre frekvensene til HST18 driverne som står under :)

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    oioioi! må du ha monacoren for å få inn td12m?

nait$

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    oioioi! må du ha monacoren for å få inn td12m?
    Ja må det om jeg ikke kobler ut 2 av sub'ene og det har jeg litt "problemer" med nå ;) Alternativet er om jeg hadde hatt et par XLR Y-ledd. Nå ser det ut til at Monacoren faktisk ankommer postkontoret i morgen så da blir det ikke så altfor lang ventetid :)

BTW når jeg tenker meg om så vil det ikke funke med Y-ledd heller da sub'ene er delt forskjellig.

Sist redigert:

nait$

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Da er Monacor nummer 2 på plass også. :)

MonacorX2.jpg

Så kommer vi til det spennende om programvaren takler å håndtere begge samtidig.

MonacorDSP1.jpg

Yessssda veldig bra, her kan man tweake begge samtidig :)

MonacorDSP2.jpg

nait$

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    jaaaa?!?!?!?

full krise eller stort glis?
    ;););) Hehehe
    Uten tvil en veldig stor forbedring nok en gang! Mye mer uanstrengt og enda mer smekk enn hva det var før. Sprøtt hvor mye de faktisk bidrar med ved å "bare" avlaste driverene over og under med ca en oktav slik de er satt opp akkurat nå. :)

nait$

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    I dag kom stegboret i posten og det var like mye begeistring som på julaften for de små ;)

Td18Bracing.jpg

I og med at midbassen spiller høyere opp i frekvensene ift sub'ene så legger jeg enda litt mer arbeid i avstivning av kassene. Selv om jeg også her benytter meg av dobbelt opp med kryssfiner så tar hifinevrosene overhånd og tenker at det er bedre å ta i litt for mye enn litt for lite. Sidene og topp/bunn skal også få ekstra avstivning og håper at jeg får gjort det ferdig i løpet av helgen.

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    dette blir episk, er ikke noe mer å si om det.

hvor stort blir arbeidsvolumet til td18h+? en ting som blir spennende, er å se hvordan du synes td18 vil prestere mot hst18 nedover. du er nødt til å sammenlikne disse mot hverandre. :)

nait$

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    dette blir episk, er ikke noe mer å si om det.

hvor stort blir arbeidsvolumet til td18h+? en ting som blir spennende, er å se hvordan du synes td18 vil prestere mot hst18 nedover. du er nødt til å sammenlikne disse mot hverandre. :)
    Takk for det! :)

TD18H+ får 85 liter å boltre seg på mot 113 liter som HST'ene har i sine kasser.
    Yes skal få gjort en sammenligning av dem i dypet. Er mulig jeg lar TD18H+ gå enda dypere enn hva jeg egentlig hadde planlagt også når jeg har fått hørt dem. Deilig med fleksibilitet og muligheter. :p

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.624
    Torget vurderinger
    10
    Hei.
    Hvordan er setupen din med 2 x M27. Du har altså 7 kanaler pr side. Man kan vel ikke brokoble kanaler i M27?
    :)

nait$

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Hei.
    Hvordan er setupen din med 2 x M27. Du har altså 7 kanaler pr side. Man kan vel ikke brokoble kanaler i M27?
    :)
    Heisann :)

Ja stemmer bra det 1 stk M27 pr side. Er midt i byggeprosessen så etterhvert skal 2 av kanalene pr M27 også ta seg av senterhøyttaler og jeg vil da drive sub'ene med noen andre forsterkere. Riktig, det går ikke an å brokoble kanalene.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn