Okidoki tid for en update fra helgens arbeid.
Startet med å oppgradere maskinen som skal være Plex serveren.
I og med at jeg gjenbruker PC kabinettet som jeg har hatt fra før og at vi nå slenger inn en god del flere disker i kabinettet så er det greit å ta hensyn til varmeutviklingen så her settes det inn en vifte til i fronten av kassen som blåser kald luft inn over diskene.
Vis vedlegget 396292
Og her er Noctua viften installert.
Vis vedlegget 396293
Plex har muligheten til å transcode eller konvertere filmene til et passende format dersom man streamer fra en enhet som ikke takler "rå ripp" av en bluray film eller at bånbredden man benytter ikke er stor nok. Så da trengs det en litt kraftigere CPU enn hva jeg hadde i maskinen så her gjøres det klart for det.
Vis vedlegget 396294
Hadde i utgangspunktet greit med RAM fra før men tar å dobler mengden like greit når jeg først er i gang.
Vis vedlegget 396296
CPU'en trenger litt kjøling også så her har jeg funnet frem Noctua CPU kjøler. Ja, jeg er Noctua Fanboy
Vis vedlegget 396297
Her er vifta installert og klar for action.
Vis vedlegget 396298
Disker må man ha og jeg installerer da en M.2 SSD disk og en "vanlig" tradisjonell SSD disk. Bakgrunnen for 2 disker er at den første benytter jeg til OS'et og den andre blir en såkaldt "scratch" disk som Plex kan benytte seg av når den transcoder/konverterer filmene, slik at ikke OS disken blir unødvendig belastet og "slites" raskere ut.
Vis vedlegget 396299
Her er M.2 disken installert.
Vis vedlegget 396300
Også scratch disken på baksiden av hovedkortet.
Vis vedlegget 396301
Så kommer vi til her hvor filmene og musikken osv skal ligge. I og med at dette blir såpass store mengder og mange disker så har de færreste hovedkortene nok SATA porter til å takle dette. Så da har jeg kjøpt meg
Areca ARC-1320ix-16, som er et såkaldt
Host Bus Adapter for SAS disker. Dette fungerer glimrende også med konsument SATA disker, man er bare nødt til å sørge for å få tak på riktige kabler som passer.
Dette kortet takler inntil 16 disker internt og totalt 128 disker med expandere osv så det bør holde for en bitteliten stund.
Vis vedlegget 396302
Kabler må man ha og her har jeg det ypperste av det som finnes av kabler og er svindyre highend kabler som skal sørge for at absolutt alle 1'ere og 0'er blir sendt videre. Skal ikke kimse av Y-ledd strømkablene heller som også er superhighend. Både lyd og bilde vil bli uhyre mye bedre med disse kablene. Uten dem så blir det ingenting
Vis vedlegget 396304
Disker må man også her og her er en liten samling som skal inn i maskinen.
Vis vedlegget 396305
Her er Areca HBA kortet installert i maskinen.
Vis vedlegget 396306
Her har vi strøm Y-leddene koblet på. Dette for å slippe å strekke flere kabler fra strømforysningen.
Vis vedlegget 396303
Blir et kabelkaos uten like her også, men får prøve å gjøre det beste ut av det med stripse litt osv når kassen skal lukkes.
Vis vedlegget 396307
Slik ser det ut fra fronten. Alle diskene er merket slik at man vet hvilken disk man har med å gjøre.
Vis vedlegget 396308
Av operativ system så kjører jeg CentOS som er gratisutgaven av Redhat Enterprise Linux.
Planen var å benytte versjon 7.2, men viste seg at driveren til Areca kortet ikke var helt god på 7.2, så det ble installert versjon 6.8 istedet.
Helt til slutt, så har jeg også fått snekret en god del. Så nå har jeg 3 kasser for TD18H+ hvor indre kassen er helt lukket. Neste blir å lime på ytre laget.
Har ikke tatt bilder og slikt fra hele prosessen da dere har sett dette før, og hvis ikke så er det bare å bla litt tilbake i tråden.
Vis vedlegget 396309