Vil kunne koste Norske forbrukere 20-30 milliarder skal alle radioer erstattes med DAB utstyr. Bare kostnaden til DAB i bilparken på 2 millioner uten DAB kan komme opp i 15 milliarder.
Kostnaden til vedlikehold av FM nettet var estimert til 200 millioner i året. I 2016 brukte NRK alene 165 millioner på utbygging av DAB og propaganda.
Så, ser en bort fra propagandaen til NRK og annen misvisende informasjon så er det vanskelig å se noen som helst grunn til å innføre DAB og slukke FM nettet....
Og bare for å illustrere at tallene er riktig, og sannsynligvis alt for lave, så kan jeg ta meg som eksempel. Installere DAB i min bil vil koste ca. 7000.- + montering og erstatte Tivoli radio på kjøkkenet 2500.- Dette er kostnader på de to mest brukte radioene for å få samme kvalitet/funksjonalitet som før....
Helsikes dyre DAB-radioer du refererer til. Om hver og en nordmann, store og små, kjøper denne DAB-radioen din til kr 6000,- pr stk. ville det jo vært galskap. Det vil si at nordmenn ville jo være gale. Om de kjøpte en DAB-radio til kr 6000,- til hvert av sine familiemedlemmer. Store som små.
Jeg kan anbefale en Roberts reiseradio for de som vil legge litt penger i en reiseradio. Jeg fikk min for kr 1700,-. Den har også internettradio. FM. Og gode gammeldagse batterier!;D
Mellombølgen med Radio Lux, fiskeribølgen og kortbølgen har den imidlertid ikke.
Heller ikke langbølgen...
Å i en periode investere 165 mill i året for å bli kvitt en driftskostnad på 200 mill. i året høres jo unektelig ut som sunn økonomi.
Jeg får en utmerket Kenwood radio til min bil for et par lapper:
Caravan- Camping- og Bobilutstyr rett hjem -oss iCaravan
At du har bommet på bilkjøp/bilradio er neppe et argument mot DAB.
Det er jo ingen overraskelse at FM-nettet slukkes og parkeres i 2017?
Det eneste triste med DAB er at jeg må pensjonere min QUAD FM3. Og at NRK sender jazz på kipe 64k AAC.