Netgear ReadyNAS-klanens ultrahemmelige konspirasjonstråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Nolfi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4
    Mulig dette er off topic, men jeg har denne ReadyNAS Duo og tenker å prøve meg på streaming av flac til anlegget.
    Jeg har overveiet Squeezecenter / SqueezeBox Server kjørende direkte på NAS'en og kjøpe meg en SqueezeBox Duet/Classic. Et annet alternativ er en htpc, f.eks. en Asus EEEBox, Mac Mini eller en annen liten maskin som kan fungerer som server, kjøre iTunes / SqueezeBox Server / annet og streame musikk fra NAS til anlegg (Evt. via DAC). Noen bruker Airport Extreme, men man kan ikke streame musikk til en AE direkte fra en applikasjon installert på NAS'en, kan man det? Kan man styre f.eks. iTunes / SqueezeBox Center med en iPhone / iPad app? Hvilken serversoftware skal man kjøre på disse htpc/mini'er? XBMC? Windows 7 med noe annet smart? Er i tvil, så jeg blir glad om noen kan linke meg til en fet tråd som svarer meg på alle spørsmålene :)
    -Nolfi
     

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Takk Asbjørn for utførlig svar! Begynner å få trua :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.459
    Antall liker
    37.460
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Bare hyggelig. Det jeg anser som største problemet med den ReadyNAS'en er forresten viftestøyen. Den bør stå i et annet rom enn stereoanlegget for ikke å skape for mye bakgrunnsstøy. Den lager lett hørbare 46 dB på en meters avstand.
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Jeg tror det kan være greit å skille mellom DUO og NV+ versus NVX/PRO/ULTRA, samlet er det vel disse som er mest omtalt her inne
    Asbjørn, om jeg leser innleggene dine riktig så har du NVX, og Sting har hatt NV+ til vurdering. Disse har to helt forskjellige prosessorer som gir helt forskjellig ytelse mtp å kjøre programmer Første gruppe av NAS'er har Netgear's IT3107 "storage processor", mens andre gruppe har 1.8GHz Intel E2160 dual-core prosessor.

    Jeg skal ikke "grave ned" ytelsen til førstnevnte gruppe, det er mange som er fornøyde DUO og NV+ også når de kjører SqueezeServer på dem, og det gikk noenlunde greit rundt også hos meg. Men det var en helt annen opplevelse å gå over til den andre gruppen NAS med Intel x86 prosessor..

    Som en siste sammenligning så brukte NV+'en så brukte SqueezeCenter flere timer for å kjøre full scan, mens dette tok 1 min og 18 sek på PRO'en første gang når jeg hadde kopiert samme mengde musikk over fra NV+ til PRO.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.459
    Antall liker
    37.460
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Yep, jeg har NVX med Intel-prosessor. Kjapp rakker.
    Operating system: Netgear RAIDiator - EN - utf8
    Platform Architecture: i686-linux
    Perl Version: 5.8.8 - i486-linux-gnu-thread-multi
    MySQL Version: 5.0.32-Debian_7etch5
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.419
    Antall liker
    11.282
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Nettopp mottatt 1 stk NAS Ultra 6 og 6 stk. 2TB disker. Montert og skrudd på.
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Får rapportere litt jeg også ;D

    Har nettopp utfør CPU fan - fix på min gamle PRO: http://www.readynas.com/?p=1912. Viftehastigheten droppet nå fra 4400 RPM til 2812 RPM, ganske hørbar endring i støy når man oppholder seg i nærheten av NAS'en! (Ikke at tidligere "støy"  har betydd noe for min del siden NAS'en står i en egen bod i kjelleren, men det er greit å få ting på stell.)

    Edit: Hastigheten er nå nede i 1534 RPM på CPU vifta.

    Si ifra hvordan du opplever Ultra'en med tanke på brukervennlighet, støy, hastihet, etc.!
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.419
    Antall liker
    11.282
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Vurderer hvilket raid oppsett jeg skal ha. Leser meg litt opp nå. Er snakk om 8TB om jeg har "2 spare" i x-raid2. 8TB bør holde rimelig lenge. Så har jeg mulighet å redde om 2 disker ryker.

    EDIT: Kjørte den. Er da mulighet ved en evt. senere anledning å bytte til større disker uten at det gjør noe.
    Har ikke lest meg skikkelig opp på x-raid patenten/funksjonaliteten
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.419
    Antall liker
    11.282
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Er igang og overfører musikk. Ligger på omlag 62MB/s. Er vel ok det?. Patchet til siste firmware etc. Enkelt og greit å sette opp. Kun koblet til ett nettverkskort, men tror ikke det vil nødvendigvis gå så mye fortere med 2.

    Kjøpte også et par 2TB usb3.0 disker for annet backup. Vel pc er ikke USB 3.0. kompatibel men det blir den asus eeebox som er i bestilling og skal stå til anlegget.
    Uansett er oppe i 10MB/s med denne disken. Så NAS er jo rimelig mye kjappere...
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.419
    Antall liker
    11.282
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Og da er vi mer eller mindre igang. Har laget en sync schedule fra arbeidsstasjon (fram og tilbake)
    Virker veldig bra og rask respons synes jeg.
    Sjekker endrede filer og syncer til og fra NAS.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.467
    Torget vurderinger
    13
    bambadoo skrev:
    Og da er vi mer eller mindre igang. Har laget en sync schedule fra arbeidsstasjon (fram og tilbake)
    Virker veldig bra og rask respons synes jeg.
    Sjekker endrede filer og syncer til og fra NAS.
    Selv har jeg koplet på en ekstern usb disk til NVX`en, denne taes det backup til kl 0100 på natten fra min Lossless mappe som ligger på selve Nasen. Den tar alt av endrede filer så jeg har en identisk kopi til enhver tid.
    Fungerer upåklagelig.
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Betyr det at du har din NVX påslått hele døgnet?
    Det tørr i hvert fall ikke jeg gjøre lenger. Dette som følge av at jeg en morgen opplevde at min gamle nv hadde brent strømforsyning. Det luktet ikke godt, og brannfaren har nok vært reell. Nå har sikkert NVX en bedre psu, men dog..
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.703
    Sted
    Phobos
    ...så dersom noen filer skulle slettes eller bli ødelagt uten at du får det med deg så er backupen verdiløs ca klokken 01.00..

    Jeg anbefaler heller en løsning basert på Apple timecapsule eller ekvivalenten rsync --link-dest.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.419
    Antall liker
    11.282
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Jeg brukte et 3. parts programvare for jobben. Bare for synking mellom mapper. Laget et batch script og la det inn i task schedule

    Har ikke satt meg inn i de innebygde mulighetene i readynas'et..
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.467
    Torget vurderinger
    13
    marsboer skrev:
    ...så dersom noen filer skulle slettes eller bli ødelagt uten at du får det med deg så er backupen verdiløs ca klokken 01.00..

    Jeg anbefaler heller en løsning basert på Apple timecapsule eller ekvivalenten rsync --link-dest.
    Du har helt rett og det er slik jeg vil ha det.. Time Capsule suger prøv den selv.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.467
    Torget vurderinger
    13
    Karma skrev:
    Betyr det at du har din NVX påslått hele døgnet?
    Det tørr i hvert fall ikke jeg gjøre lenger. Dette som følge av at jeg en morgen opplevde at min gamle nv hadde brent strømforsyning. Det luktet ikke godt, og brannfaren har nok vært reell. Nå har sikkert NVX en bedre psu, men dog..
    Diskene settes i sleep mode når de har vært inaktive i 5 minutter, ellers bruker jeg Power on/off instillingene men stort sett så står den og går iett. Det er vel noe av meninga med slike servere og dette mener jeg de bør tåle.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.703
    Sted
    Phobos
    johnnygrandis skrev:
    marsboer skrev:
    ...så dersom noen filer skulle slettes eller bli ødelagt uten at du får det med deg så er backupen verdiløs ca klokken 01.00..

    Jeg anbefaler heller en løsning basert på Apple timecapsule eller ekvivalenten rsync --link-dest.
    Du har helt rett og det er slik jeg vil ha det.. Time Capsule suger prøv den selv.
    Har ingen intensjon om å prøve Time Capsule siden jeg har en svært robust løsning på plass allerede og ikke akkurat tilhører Apple-mobben, men den baserer seg på samme lure konsept som rsync --link-dest. Dvs utnytte hard linking av filer. Dette gir bare fordeler og ingen ulemper og man får backup så langt bakover i tid man gidder uten å nødvendigvis bruke mer plass.

    Å IKKE bruke en løsning som baserer seg på hard linking virker helt merkelig når det ikke finnes noen ulemper. Det fremstår mer som en unnskyldning for å bruke en dårlig løsning.
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Da ligger det 2 x 2Gb rambrikker og 3 x 2 Tb disker og venter på posten, får se om jeg får hentet dem i kveld. Da blir det snart remote backup av backup fra pc'er + backup av musikk, digitale bilder, digitale filmer osv. Ble mye backup dette her, men det digtale "livet" blir ihverfall godt sikret mot eventuell inbrudd eller brann ;D Det skal også tas remote backup motsatt vei av filene som benytes av ReadyNAS-bruker på den andre lokasjonen slik at begge lokasjoner har en ekstern backup.

    Har forresten 2stk 1Gb rambrikker som passer til ReadyNAS pro og 1 stk 256Mb rambrikke som passer til NV+ til overs, ubrukte. Noe disse kan brukes til?
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Jeg har en utfordring med den ReadyNAS PRO som jeg satte opp remote. Han den står hos får ikke tilgang til å legge ut filer på media-share. Det ikke gjort noen justeringer på tilgangskontroll osv på dette share't. Hans pc'er kjører med Windows XP, SP3. Noen som har tips til hva dette kan være som gjør at han ikke får tilgang/har rettigheter til å skrive?
     

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Bestemte meg for å gå for en NV+ og bestilte fra Amentio for et par uker siden men nå utsatte de leveranse 2 uker til :mad: Da ble det avbestilling fra Amentio og ny bestilling fra Dustin så nå er den på vei- endelig.. Blir spennende å se om den holder
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.453
    Antall liker
    2.681
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Noen som har fått kloa i en Ultra 4? Ifl det jeg har lest på web/hørt på youtube er dette en "fornyelse" av NX og Pro. En del kraftigere enn NV+ som jeg vurderer og støtte for flere tjenester bl.a.

    mvh Kai
     

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Skryt til Dustin! I løpet av 2 dager var NV+ hos meg. Nå er den oppe og går, lett å innstallere og ser ut til å være kjapp nok for meg. Et spørsmål: er det mulig å sette den til å scanne biblioteket hver natt feks uten å bruke squeezesenter? Finner bare en scan bibliotek knapp under Readydnla.
     

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Merkelig, etter jeg flyttet biblioteket til Nas så nekter SB3 å spille 24 bit 96kHz. Er det i tillegg noe å gjøre med oppløsningen på cover?
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.703
    Sted
    Phobos
    Grunnen til at den nekter er at SB3 er avhengig av at serveren resampler lyden siden den ikke støtter 24bit 96khz. Du må med andre ord få aktivert resampling på NASen din. Jeg mener å huske at SBS bruker SoX til dette.
     

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Vil egentlig ikke resample, får spillt filene via upnp server (plugplayer, chorus ds). Da får jeg spillt 192 kHz og. Bruker sbox slavet til Akurate med Skweezy Ds sammen med iPeng. Men Akurate får stoppkommando av Sbox fordi den sier den ikke kan spille fila. Aktiverer jeg Sox i squeezecenter?
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.703
    Sted
    Phobos
    SoX aktiveres vanligvis automatisk forutsatt at det er lagt inn. Dette skjer vanligvis automatisk (på 64-bit linux må man gjøre noen grep først). Hvordan det er på NAS-løsningen din vet jeg ikke.
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    890
    Torget vurderinger
    1
    Hadde et ønske om å indeksere raskere mellom SB Touch og biblioteket som ligger på DUO. Oppgraderte RAM i NAS fra 256M til 1G. Vellykket utskifting, men ingen vesentlig raskere indeksering.

    Det var ikke helt forventet. Var det ikke riktig av meg å anta at søkingen skulle ta kortere tid? Mulig det er en liten forbedring, men det er ikke mye å skrive hjem om.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.459
    Antall liker
    37.460
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    En interessant observasjon: Jeg fikk drop-outs i lyden med 24/96-filer når kidsa hang på YouTube eller bedrev multiplayer gaming. Det kan vi ikke ha noe av. 24/96 x 2 kanaler er "bare" noe sånt som 5 Mbit/s, og Transporteren kan svelge unna inntil 54 Mbit/s (801.11g), mens routeren D-Link DIR-655 kan levere ti ganger så mye som det igjen (801.11n). Selve NVX'en burde greie å skyfle frem 70 MB/s, noe som burde bli 560 Mbits/s ut fra kraftpakken, og derfra frem til routeren er det kablet ethernet med tilnærmet fri fart ("gigabit"). Ingen grunn til at Transporteren skulle gå sulten her, ettersom alle andre ledd i kjeden har minst ti ganger så mye kapasitet som den kan svelge unna.

    Det viser seg at denne routeren har QoS-innstillinger som kan gi forskjellig prioritet for trafikk til og fra bestemte IP-adresser. Og vips, så har far satt faste IP-adresser på ReadyNAS og Transporter, og satt opp en QoS-regel som gir all trafikk mellom disse to absolutt høyeste prioritet på nettet. Har ikke fått testet så mye ennå, men har ennå ikke opplevd en eneste dropout etterpå. Verdt å sjekke for andre som opplever kø på vei fra NAS til høyttalere, men ikke si det til kidsa. ;)
     

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Det hørtes jo lett ut :p Dropouts kan vi definitivt ikke ha noe av. Trådløst har jeg også fått mye dårligere rekkevidde med DIR 655, tror jeg graver fram airport extremen igjen..
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.459
    Antall liker
    37.460
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er lett, sammenlignet med alle de mystiske besvergelsene man må innom for å finne analoge signalkabler som "matcher" i anlegget. :)
     

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Okay, får se om jeg finner ut hvordan :D
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.459
    Antall liker
    37.460
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Logg på som admin, åpne tab "Advanced", velg "QoS engine", slå på "Enable QoS engine" og komponer "QoS engine rules" etter smak og behag. 1 er høyeste prioritet, 255 laveste. Hjelpefilen og kanskje et google-søk eller to hjelper deg videre.

    Du setter faste IP-adresser i tab "Setup", velg "Wireless setup" og klikk "Reserve" på de du ønsker å låse fast. Husk å trykke "Save" i ruten for "Add DHCP reservation" litt høyere oppe på siden. Da dukker de faste IP-adressene opp i listen "DCHP reservations list". Jeg satte NVX og Transporter med adresser rett etter hverandre, slik at jeg kunne dekke disse to (og bare disse to) med en QoS-regel.
     

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Enestående Asbjørn! Takker og bukker, rapporterer når jeg får prøvd!

    mvh Tom
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.703
    Sted
    Phobos
    Baard skrev:
    Hadde et ønske om å indeksere raskere mellom SB Touch og biblioteket som ligger på DUO. Oppgraderte RAM i NAS fra 256M til 1G. Vellykket utskifting, men ingen vesentlig raskere indeksering.

    Det var ikke helt forventet. Var det ikke riktig av meg å anta at søkingen skulle ta kortere tid? Mulig det er en liten forbedring, men det er ikke mye å skrive hjem om.
    Gjennomsøkning av library er hovedsaklig CPU limited. Et raskt disksystem hjelper sikkert på det også. Kompakt-NAS løsninger for hjemmebruk er ikke veien å gå om et raskt SBS library er målet.
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    marsboer skrev:
    Gjennomsøkning av library er hovedsaklig CPU limited. Et raskt disksystem hjelper sikkert på det også.
    Nåja, jeg byttet ut systemdisken i Linux serveren min med en SSD og nå er (også) søk i SBS databasen brutalt mye raskere.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.703
    Sted
    Phobos
    Sjekka nå og når den scanner brukes omlag 96% av den ene coren på min E8400 Intel Core 2 Duo (2x3Ghz).
    Men så gikk jeg den nærmere i sømmene og ser at 92% er %wa, dvs waiting for I/O. Dvs at det er et eller annet med disksystemet/RAM caching som virkelig er en flaskehals. Jeg skal gå dette nærmere i sømmene for her aner jeg at det er stort rom for optimalisering med litt enkel manipulering av RAM og cache. Fant en tråd på dette også: http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=70371

    Siden RAM caching er så ekstremt konservativt satt opp out of the box på SBS er det ikke rart du fikk en stor boost ved å gå over til SSD. Databasen ligger nemlig på systemdisken. Jeg lurer på hva som skjer om jeg får cachet hele greia i RAM? Jeg har 8GB av det så har jo en del tilovers.

    EDIT: Det har visst kommet en option i nåværende betaversjoner som gir deg mulighet til å gi databasen langt mer RAM å boltre seg på uten å tweake config-filer selv. Kommer sikkert i neste release.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.703
    Sted
    Phobos
    Da har jeg testet litt selv med utgangspunkt i et eksempelforslag som fulgte med MySQL for en InnoDB database med få brukere og en god del RAM tilgjengelig (dvs SBS på min server) og det er kjempeforskjell!

    EDIT: Flyttet infoen til Squeezeboxtråden der den hører hjemme.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn