Netgear ReadyNAS-klanens ultrahemmelige konspirasjonstråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Ja, jeg hadde en stor RAM disk en stund (la vel hele /var der bl.a.) og det virket fint men lot være etter å ha byttet oppsett noen ganger av forskjellige grunner.

    Beklager litt OT, skal holde kjeft nå :)
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.454
    Antall liker
    2.681
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Konkret spm til "kjennere" :)

    Vurderer å enten gå for NV+ eller Ultra4.. (2.279,- vs. 3995,-)

    Spec-sammenlikning
    http://www.komplett.no/k/kcp.aspx?sku=340171&sku=602464

    Vet at de fleste fordømmer bruken av WD green disker, men prisdiff opp til de som anbefales er ganske høy (750,- vs 1500,- pr stk ca), så tror det blir å starte med to slike (da er budsjette sprent, 2 x 2tb WD + Ultra4)

    mvh Kai
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.704
    Sted
    Phobos
    Du kan da bruke f.eks Seagate 2TB Low power til 750,-. Bare ikke WD Green.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.506
    Antall liker
    11.468
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Bruker de Seagate TB diskene (6 stk) selv i mitt. Kjørte over et par filmer idag morges til laptopen og lå på 110MB/s i snitt.
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    bambadoo skrev:
    Bruker de Seagate TB diskene (6 stk) selv i mitt. Kjørte over et par filmer idag morges til laptopen og lå på 110MB/s i snitt.
    Heftig. Det er tett opp mot max teoretisk gbit hastighet. Hva slags disk har du i laptopen som skriver 110MBps?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.506
    Antall liker
    11.468
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Intel SSD gen2. 80 GB.
    Fra "server" som jeg har stående (Hitachi 2TB) til (og fra) NAS klarer jeg maks 80MB opp og ned. Har ikke testet direkte til SSDen der. (Har ssd som systemdisk for server også)
    Laptop er en Lenovo W500.

    Så normal filoverføring som jeg har testet har vært mellom 60-80MBs, men idag virket det som om alt var i kjempeform og jaggu gikk det unna.

    Skrudde av endel tjenester i går på nas'et som jeg ikke bruker. Om det har noe å si aner jeg ikke.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.506
    Antall liker
    11.468
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Sitter på et hotell og tok en rdp til "server". Tok en kjapp test mot system disken der også.



    Så får de hastighetene. Men om jeg får det gjennom store filer som feks., 8-10 GB vet jeg ikke. De jeg overførte idag morges lå på omlag 2GB

    Så brukes også Win7 sin (hastighetsmåler) om den er 100% nøyaktig aner jeg ikke.
     

    Vedlegg

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.704
    Sted
    Phobos
    Så lenge følgende forutsetninger er til stede vil man lett makse en gigabitlink:

    1. Systemet det leses fra leser raskere enn gigabit (6 disker i RAID gjør dette enkelt på noenlunde sekvensiell data. 2-3 disker holder vanligvis, avhengig av RAID-type)
    2. Filen(e) som kopieres ikke er større enn mengden tilgjengelig RAM på maskinen det skrives til. Både Windows og Linux bruker ledig RAM som skrivecache. En god regel for å "benchmarke" overføring er derfor å minimum overføre filer på minimum 2 x RAM på den mottagende maskin i størrelse og se på overføringshastigheten mot slutten.
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Merk at jeg skrev max teoretisk hastighet. Det er ikke lett, om man ikke har skrudd sammen en protokoll uten overhead.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.704
    Sted
    Phobos
    Med CIFS protokollen (dvs moderne Windows fildeling eller Samba) så oppnår jeg i praksis rundt 110-114MB/s her hjemme. Maksimal trafikkmengde uten protokolloverhead er 125MB/s. Dersom protokollen TCP benyttes (som vel er tilfelle på CIFS slik som her) så kan man oppnå rundt 944 Mb/s eller 118 MB/s. Eventuell CIFS overhead kommer da som reduksjon på 118MB/s. 110MB/s er derfor veldig korrekt.

    Om man har nettverkskort og nettverkutstyr som støtter det kan man aktivere jumboframes og øke throughput enda mer. TCP throughputen øker da til 960-et eller annet Mb/s om jeg ikke husker feil. Da kjørte jeg ethernet frames på 9000 bytes i stedet for 1500 bytes som er vanlig og anbefalt i de fleste nett.
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    bambadoo skrev:
    Intel SSD gen2. 80 GB.
    Rask den der, imponerende.

    Ligger OS på disse NAS boksene i en BIOS eller på SD kort eller lignende som kan byttes ut?
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.704
    Sted
    Phobos
    Som et lite innslag til 110 MB/s biten her så kan dere sjekke postene i filservertråden min:
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,52564.msg1003164.html#msg1003164

    Nå venter vi bare på 10 gb/s. 110 MB/s er så kjedelig. Filserverne klarer minst et par hundre MB/s til kontinuerlig begge veier!
    Dette er med software RAID på disker av rimeligste sort så det er ikke akkurat noen stor sak å makse gigabiten i dag.
    Det er selvfølgelig litt verre ut til enkeltdiskmaskiner av typen laptop. Men da kommer jo SSD inn i bildet!
     

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Hei
    Er litt grønn her, har en NV+ som musikken nå ligger på. Skal ikke nas dukke opp som en stasjonsbokstav som man bare kan gå inn på? Mac-ene ser den med en gang men på pc så må jeg gå inn og velge browse først. Skal bruke nas med en mac mini, hvordan er det smart å sette dette opp? Slå på itunes server og adde til library den veien eller koble mac til folderen det ligger i og legge til den veien?
    Skal det ikke være mulig å bruke feks db poweramp og konvertere filer som ligger på nas? Prøver men db poweramp ser ikke nas.
    Takknemlig for hjelp guruer!
     

    Solo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    2
    Hei, jeg har gjentatte problemer med dropouts fra DUO'en, innimellom kommer den tilbake av seg selv og innimellom så kreves en omstart av DUO'en for å få den på nett igjen. Dette er logen for en typisk time (uten at koblingen forsvant permanent). Noen tips for løsning?

    Network Errors [Ethernet 1]

    Auto-negotiation 4
    Bad packets 0
    Disconnect 4
    False carrier 7
    Idle errors 0
    Link failures 0
    Receive errors 0
    Symbol errors 0
    VLAN tags 0
    TCP Retransmits 161
    Unrecovered TCP Retransmits 2


    en time senere:
    Network Errors [Ethernet 1]

    Auto-negotiation 76
    Bad packets 0
    Disconnect 76
    False carrier 4077
    Idle errors 0
    Link failures 0
    Receive errors 0
    Symbol errors 0
    VLAN tags 0
    TCP Retransmits 380
    Unrecovered TCP Retransmits 8
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.868
    Antall liker
    38.314
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sting skrev:
    Hei
    Er litt grønn her, har en NV+ som musikken nå ligger på. Skal ikke nas dukke opp som en stasjonsbokstav som man bare kan gå inn på? Mac-ene ser den med en gang men på pc så må jeg gå inn og velge browse først. Skal bruke nas med en mac mini, hvordan er det smart å sette dette opp? Slå på itunes server og adde til library den veien eller koble mac til folderen det ligger i og legge til den veien?
    Skal det ikke være mulig å bruke feks db poweramp og konvertere filer som ligger på nas? Prøver men db poweramp ser ikke nas.
    Takknemlig for hjelp guruer!
    Siden ingen andre har svart, gjør jeg et forsøk. Hos meg dukker NVX'en opp under "Mine nettverkssteder". Den blir ikke automatisk mounted med en tilordnet stasjonsbokstav. Det er ikke spesielt vanskelig å sette opp det, men jeg har sett noe stort behov for å gjøre det ennå. Da må jeg også browse via Mine nettverkssteder når jeg åpner filer i dBpoweramp converter. Det tar såpass mye lenger tid å kjøre en slik jobb over nettverket, så jeg prøver å gjøre filene helt ferdige på harddisk før jeg flytter dem til NVX'en.

    Mac vet jeg ingen ting om, tyvärr.

    http://www.ehow.com/how_2184193_drive-letter-network-computer-folder.html
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.251
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    På Mac er det enkelt å automounte `Shares` på Windows har jeg vært nødt til å gå inn med brukernavn og passord for hver oppkopling. Jeg lagde meg noen batch filer som jeg kjørte under oppstart av maskinene men dette var heller ikke en fullgod løsning.Windows maskiner og oppkopling mot Nas er ett velkjent tema, om du går inn på f.a.q guiden hos ReadyNas finner du en løsning på å lage deg batch filer for oppkopling og innlogging mot shares i Windows.

    ------

    Slå på itunes server og adde til library den ...
    Du lagrer bare Itunes mappen (musikken) på Nas disken og angir stien hvor musikken ligger fra settings i Itunes, jeg ville ikke brukt noe form for Itunes server på Nas disken om du ikke skal dele bibloteket med andre enn Mac Minien. Og om du skal dele ville jeg gjort det lokalt fra Minien.
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Fikk en ReadyNAS Ultra 4 Plus i hus like før jul. Betryggende kvalitetsfølelse! Bruker foreløpig 4 stk. Seagate 5900.12 LP 1TB disker. Litt støy gjorde at jeg prioriterte å strekke CAT5e fra svitsjen og bredbåndsruteren på kjøkkenet inn til et kott der jeg kan lukke døra.

    Den kjører p.t. ikke stort annet enn SqueezeServer 7.5.1 og konvertering fra FLAC til PCM. Tilsynelatende uten å mukke. :)

    Mvh
     

    Thomas_A

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.07.2002
    Innlegg
    407
    Antall liker
    2
    Kjører en DUO som torrent klient og har gjort det en stund. La nå merke til at indikatoren for brukt plass viste urimelig mye brukt kontra filmengden jeg mente å ha på DUO`en. Det viser seg at torrent klienten noen ganger legger torrenten inn to ganger, men at den kun vises en gang i share`en. Om andre opplever det samme, så er løsningen å logge seg på som admin og sjekke mappen "c". I denne mappen finnes "bit-torrent" mappen. Her mellomlagrer klienten uferdige torrents før de legges inn i share`en. Rydd her for å frigjøre plass.

    Hos meg dreide dette seg om nesten 140GB. Man må aktivere valg for å vise skjulte filer i browser/finder for å se "c" mappen.

    På Mac gjør man følgende:
    Åpne Terminal vinduet. (Programmer, Verktøy, Terminal)
    Skriv komandoen: defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles TRUE (Bytt TRUE med FALSE for å skjule filene igjen)
    Skriv komandoen: killall Finder (for å restarte Finder for å vise/skjule filer avhengig av TRUE/FALSE i forrige komando)
     

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Hjelp!
    Hvordan tvinger jeg Nas til å bruke en IP adresse? min kommer opp med 192.168.0.113 men Airport extremen deler bare ut 10 serie og dermed kommer jeg ikke inn på Nas lenger. (byttet fra dlink ruter tilbake til airport extreme)
     

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Merkelig, virker nå etter andre fullstendige reset av Nas boxen..
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Sting skrev:
    Hjelp!
    Hvordan tvinger jeg Nas til å bruke en IP adresse? min kommer opp med 192.168.0.113 men Airport extremen deler bare ut 10 serie og dermed kommer jeg ikke inn på Nas lenger. (byttet fra dlink ruter tilbake til airport extreme)
    Du kan endre antallet som extreme deler ut. Sett det så høyt at det alltid vil dekke alt som kan logge på.
     

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Smart! Virker som det er et internminne i kortet på nas som sier den skal lete på det den hadde sist?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Jeg har latt være å gi min ReadyNAS en fast ip-adresse, samme med Mac Mini. Det er mulig, men så lenge du har flere mulige ip-adresser enn enheter som skal logges på så får de samme ip-adresse. Ved langvarig strømbrudd osv kan det være du må inn igjen.

    Har du færre adresser enn antall enheter vil disse bli vilkårlig fordelt og da får du den konflikten du opplevde.

    Du kan også fordele faste adresser til bestemte enheter, slik at disse alltid har samme. Det kan være praktisk.
     

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Noen som har noen tips om hvorfor time machine disken bare dukker opp av og til når jeg bruker Dlink ruter men hver gang når jeg bruker en Airport Extreme? Har altså enablet time machine på min NV+, AFP og bonjour er på, ip adresser er riktige og som sagt så vises ReadyNas disken hvis jeg bruker Airport extreme, bare av og til med Dlink ruter. Kan ikke bruke AE mere da den er defekt men skulle ønske jeg kunne bruke time machine med Dlink..
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.684
    Antall liker
    2.884
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Vet ikke hva som sitter i, men du bør kunne finne ut hvilke disker som er "kompatible" for montering, dersom du besøker hjemmesiden til Readynas. Vet at det fantes en slik "liste" mht kompatible disker for min Duo....

    Ellers er det vel bare å ringe/maile en av datakjedene og spørre...

    mvh
    Proffen
     

    Groove

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2007
    Innlegg
    388
    Antall liker
    190
    Hej,

    Har læst hele tråden, men ikke fundet det jeg gerne vil vide noget om: Back-up.

    Hvordan gør i?
    Hvad er godt og hvorfor?

    Har selv i mere end et år nu kørt Netgear ReadyNAS duo. De først måneder med 500GB disk (RAID0?), senere opgraderede jeg til 2x500GB diske i RAID1 for at sikre data lidt. Men det er så gået op for mig at RAID ikke sikre data på den måde jeg vil, RAID sikre imod downtid/utilgængelighed, men ikke imod tab af data.

    Derfor har jeg nu skaffet en ekstra Netgear ReadyNAS duo som jeg vil installere en 1TB disk i og anvende som back-up. Den skal så kun være tilsluttet en gang imellem (4-6 gange om året) og kun for at lave en opdatreret back-up. Derefter skal den ligge strømløs på mit job.

    Når jeg nu ikke vil anvende RAID1 på den ene maskine, kan jeg så omkonfigurere den til RAID0 og bruge de 2x500GB til samlet 1TB kapacitet?
    Og hvis, hvordan gør jeg så bedst det?
    Jeg kan jo fjerne den ene (spejlede) disk fra NAS1 og montere denne i NAS2 så har jeg to ens systemer? Og den ekstra 1TB disk kan jeg så montere i NAS1, lade denne spejle og afmontere den gamle 500GB, så har jeg RAID0 med 1TB?
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Backup tar jeg på en ekstern server. Abonnerer på ubegrenset kapasitet hos Jotta til 490 kr pr år.
    For meg er dette en genial løsning. Da er nemlig filene beskyttet mot både tekniske feil og brann. Samtidig slipper jeg å investere i flere harddisker, samt at det er arbeidsbesparende.
    Jotta ligger som et program på pc-en og tar automatisk backup hver gang det registreres en forandring på de foldere som man har valgt skal overvåkes. I motsetning til noen konkurrenter, godtar Jotta at en nettverksharddisk som ReadyNas er med i systemet.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.704
    Sted
    Phobos
    Var det ikke du som fikk problemer med datamengdende versus båndbredde opp til backupoperatøren din? Hvordan løste du dette? Tok du rett og slett tiden til hjelp?
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    marsboer skrev:
    Var det ikke du som fikk problemer med datamengdende versus båndbredde opp til backupoperatøren din? Hvordan løste du dette? Tok du rett og slett tiden til hjelp?
    Problemet skyldtes delvis at Jotta ble overrumplet av mange nye abonnenter, etter en anbefaling på Din Side.
    De har siden skaffet seg større båndbredde, og garanterer at dette problemet skal være løst.
    Samtidig har jeg selv skiftet bredbåndleverandør. Jeg går da opp fra 0,4 mbs til 5 mbs i opplasting.( Må legge opp en kabel fra det nye modem før dette er på plass. Da først vil jeg starte opplasting av mine musikkfiler.)
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.472
    Antall liker
    34.431
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Et spørsmål til dere ReadyNas-eksperter:

    Er disse NAS-ene enkle å få på nett et sted selv om de først har vært inne på et annet lokalt nettverk?

    Vurderer innkjøp av en Ultra 2+, med 2 x 2TB for Raid0, for en relativt data-ukyndig kamerat av meg.
    NAS-en skal jeg fylle med musikk fra min server. Til bruk med squeezebox. Min kamerat bor et annet sted i landet.

    Frykter altså at han, selv om det muligens blir enkelt første gangen å få den opp på nett, få oppdatert squeezeboxserver og overført filene, kan støte på problemer når den skal inn i hans nettverk.

    Vil dere anbefale Ultra+, forresten, eller fins det noe bedre til denne bruken?
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Har Ultra 4+ selv. Den kjører SqueezeServer uten tilsynelatende pustebesvær. Oppsettet er meget enkelt og brukervennlig etter min mening. Det gikk glatt og smertefritt å få den på nett. I mitt oppsett bruker jeg 10.0.0.x adresser for lokale ressurser og da kan jeg enkelt velge om jeg bruker DHCP eller fast adresse - p.t. har jeg fast adresse på ReadyNAS-en. Når dette er sagt skal jeg ikke uttale meg om kameraten din vil synes det er vanskelig. Men om du tipser ham om hifisentralen.no kan han sikkert få god hjelp om det dukker opp problemer.

    Mvh
     

    bevisfrond

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2005
    Innlegg
    639
    Antall liker
    515
    Torget vurderinger
    23
    Hei
    Har en NV+, som jeg vurderer å bytte ut med en nyere og raskere ReadyNas.
    Hvilken anbefales?
    Min nåværende er satt opp i RAID 5
    Er det i så fall bare å sette inn de gamle HD'ene (750gb/stk), for så å bytte de ut en etter en?
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Tja, det kommer an på behovet. De nye Ultra+ modellene sies å være vesentlig kjappere enn de gamle. Så er det momentet med støy da. Min Ultra 4+ bråker for litt for mye til å stå i vanlige oppholdsrom. Så jeg måtte strekke CAT 5e inn på et kott (men der trives den utmerket.) Folk hevder dog at Ultra 6+ (med 120 mm vifter versus 92 mm på Ultra 4+) er grei å ha i oppholdsrom.

    Så lenge diskene dine står på "compatibility list" hos ReadyNAS er det som du sier, du bare dytter inn de gamle diskene og lar systemet konfigurere dem. Ved diskfeil skifter du ut den disken som tryna og systemet re-konfigurerer seg selv.

    RAID-5 får du også først utbytte av med tre eller flere disker. Da må du opp på Ultra 4+.

    Mvh
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.472
    Antall liker
    34.431
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    toref skrev:
    Har Ultra 4+ selv. Den kjører SqueezeServer uten tilsynelatende pustebesvær. Oppsettet er meget enkelt og brukervennlig etter min mening. Det gikk glatt og smertefritt å få den på nett. I mitt oppsett bruker jeg 10.0.0.x adresser for lokale ressurser og da kan jeg enkelt velge om jeg bruker DHCP eller fast adresse - p.t. har jeg fast adresse på ReadyNAS-en. Når dette er sagt skal jeg ikke uttale meg om kameraten din vil synes det er vanskelig. Men om du tipser ham om hifisentralen.no kan han sikkert få god hjelp om det dukker opp problemer. Mvh
    Takk for svar, går nok for en Ultra2+ da. (Hvis jeg da ikke - for sikkerhets skyld - heller skaffer en windows-home-server til ham)

    Det jeg altså først jeg fremst lurer på, er om det vil forvanskeliggjøre å få den på nett det at den først har vært på nett et annet sted.
    Om det er en Wizard som kun går første gangen, ol.l.
    Men skjønner at det er en litt sær problemstilling.
     

    Fenris

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2008
    Innlegg
    107
    Antall liker
    31
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    bevisfrond skrev:
    Hei
    Har en NV+, som jeg vurderer å bytte ut med en nyere og raskere ReadyNas.
    Hvilken anbefales?
    Min nåværende er satt opp i RAID 5
    Er det i så fall bare å sette inn de gamle HD'ene (750gb/stk), for så å bytte de ut en etter en?
    Vær obs på at ved en overgang fra NV+ til en av de nyere typer Readynas vil diskene bli formatert når de blir satt inn. Dvs at du mister det du har lagret på de. Dette skyldes forskjellige operativsystem på gamle og nye Readynas. Så backup av data er et nødvendig onde ;)
     

    Fenris

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2008
    Innlegg
    107
    Antall liker
    31
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    united59 skrev:
    toref skrev:
    Har Ultra 4+ selv. Den kjører SqueezeServer uten tilsynelatende pustebesvær. Oppsettet er meget enkelt og brukervennlig etter min mening. Det gikk glatt og smertefritt å få den på nett. I mitt oppsett bruker jeg 10.0.0.x adresser for lokale ressurser og da kan jeg enkelt velge om jeg bruker DHCP eller fast adresse - p.t. har jeg fast adresse på ReadyNAS-en. Når dette er sagt skal jeg ikke uttale meg om kameraten din vil synes det er vanskelig. Men om du tipser ham om hifisentralen.no kan han sikkert få god hjelp om det dukker opp problemer. Mvh
    Takk for svar, går nok for en Ultra2+ da. (Hvis jeg da ikke - for sikkerhets skyld - heller skaffer en windows-home-server til ham)

    Det jeg altså først jeg fremst lurer på, er om det vil forvanskeliggjøre å få den på nett det at den først har vært på nett et annet sted.
    Om det er en Wizard som kun går første gangen, ol.l.
    Men skjønner at det er en litt sær problemstilling.
    Det enkleste er at du setter den opp med en fast ip adresse som er innenfor rangen han bruker(antakelig 10.0.x.x eller 192.168.x.x) innen du sender den til ham. Da skal den komme på nett uten problemer.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn