Netgear ReadyNAS-klanens ultrahemmelige konspirasjonstråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.551
    Antall liker
    7.271
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ultra [2,4,6] Plus er flott. (Ultra har Atom-prosessor, Ultra Plus har Atom Dual Core). Men pass på at diskene du kjøper for å putte i står på lista over støttede disker til ReadyNAS.

    Sånn sett er det enklere å kjøpe en med disker inkludert. Tror ikke det blir noe dyrere heller.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.209
    Antall liker
    15.367
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    ....og med en sånn kan jeg fortsatt bruke iPad eller Laptop for å styre SB-Ten min?
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.251
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    RoDa skrev:
    Den du linket til var med disker inkludert?
    Holy crap, bare å kjøpe da jo??

    http://www.dustinhome.no/netgear-readynas-ultra-2-4tb-(2x2tb)-dual-gigabit-lan/product/5010486138
    Denne ser jo meget bra ut om det bare er musikk du skal lagre....

    Jeg har eid både ReadyNas og Synology naser...

    Noen fordeler jeg syntes ReadyNas besitter:


    * Enkelt brukergrensesnitt

    * Rask (NVX) Scanner igjennom SC med 400Gb musikk iløpet av ettpar minutter

    * Squeezeserver kjører problemfritt med nåværende firmware.

    * Enkel å sette opp (førstegangsinstallsjon)

    * Lett å få hjelp her på sentralen, med egen vennetråd.

    * Hot swap

    * Enkelt Raid oppsett

    * Egen backup funksjon implementert

    * Egen support og brukerforum ved Netgear med mye info

    * Seriøst og holdbar bygget med enkel slot funksjon
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.251
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    RoDa skrev:
    ....og med en sånn kan jeg fortsatt bruke iPad eller Laptop for å styre SB-Ten min?
    iPad,iPeng og ReadyNas ruler hjemme hos meg... ;D
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.209
    Antall liker
    15.367
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    johnnygrandis skrev:
    Denne ser jo meget bra ut om det bare er musikk du skal lagre....
    Takk for svar.
    Hvorfor prikkene... ? Lite kapasitet med kun 2TB lagring?
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.251
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    RoDa skrev:
    johnnygrandis skrev:
    Denne ser jo meget bra ut om det bare er musikk du skal lagre....
    Takk for svar.
    Hvorfor prikkene... ? Lite kapasitet med kun 2TB lagring?
    Ofte blir det litt lite med 2 disker om du tenker film, backup av andre maskiner o.l .....prikk prikk ;D
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.209
    Antall liker
    15.367
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Skal ikke inn med filmer, så da tror jeg det holder i lange baner.
    Har vel ca 100g med bilder om jeg tar hardt i...
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.251
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    RoDa skrev:
    Skal ikke inn med filmer, så da tror jeg det holder i lange baner.
    Har vel ca 100g med bilder om jeg tar hardt i...
    Holder sikkert lenge da Roda, i tillegg er den Ultraen rimelig rask har jeg sett. Uansett blir jo den trådløse hastigheten begrensingen på filkopiering om du kjører trådløst fra klientmaskiner på nettverket.

    Pass bare på at samtlige ReadyNaser jeg har satt opp eller har hatt kjennskap til bråker såpass mye at de ikke kan/burde stå i oppholdsrom !
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.551
    Antall liker
    7.271
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    johnnygrandis skrev:
    Pass bare på at samtlige ReadyNaser jeg har satt opp eller har hatt kjennskap til bråker såpass mye at de ikke kan/burde stå i oppholdsrom !
    Dette skjønner jeg ikke. Enten har dere hypersensitive ører, eller så har jeg vært utrolig heldig med min readyNAS Duo.
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Om ReadyNAS støyer er den uaktuell for meg. Er det bare Johnnygrandis som har hatt problemer med støy på sin Netgear?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.209
    Antall liker
    15.367
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Er klar over dette med støy, som noen nevner.
    Skal forsøke under trappa i gangen først, og om jeg sliter med det så blir det kabel opp på boden i 2-etg. ;)

    Lurer på denne, kanskje enda mer fremtidsrettet med plass til flere disker?
    http://www.dustinhome.no/netgear-readynas-ultra-4-4tb-(2x2tb-omonterade)-dual-gigabit-lan/product/5010596463
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.251
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Dazed skrev:
    johnnygrandis skrev:
    Pass bare på at samtlige ReadyNaser jeg har satt opp eller har hatt kjennskap til bråker såpass mye at de ikke kan/burde stå i oppholdsrom !
    Dette skjønner jeg ikke. Enten har dere hypersensitive ører, eller så har jeg vært utrolig heldig med min readyNAS Duo.
    Rart du ikke skjønner det når flesteparten klager over vesentlig støynivå ved sine ReadyNaser. Kanskje bare du er heldig men Duoen jeg satt opp til en kompis av meg for litt over ett år siden støyer også altfor mye til å ha i en stue.

    Jeg har db måler og skal sannelig sjekke hvor min NVX ligger på skalaen.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.251
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    RoDa skrev:
    Er klar over dette med støy, som noen nevner.
    Skal forsøke under trappa i gangen først, og om jeg sliter med det så blir det kabel opp på boden i 2-etg. ;)

    Lurer på denne, kanskje enda mer fremtidsrettet med plass til flere disker?
    http://www.dustinhome.no/netgear-readynas-ultra-4-4tb-(2x2tb-omonterade)-dual-gigabit-lan/product/5010596463
    Jepp - ... men dyrere såklart.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.209
    Antall liker
    15.367
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    johnnygrandis skrev:
    RoDa skrev:
    Er klar over dette med støy, som noen nevner.
    Skal forsøke under trappa i gangen først, og om jeg sliter med det så blir det kabel opp på boden i 2-etg. ;)

    Lurer på denne, kanskje enda mer fremtidsrettet med plass til flere disker?
    http://www.dustinhome.no/netgear-readynas-ultra-4-4tb-(2x2tb-omonterade)-dual-gigabit-lan/product/5010596463
    Jepp - ... men dyrere såklart.

    Pølse i slaktetida! Skal jeg peise på?
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Jeg ville definitivt ikke kjøpt en NAS med færre enn 4 diskplasser, det blir mer fleksibelt med flere.
    En ting er at det kan bli mer støy med flere disker, en annen ting er at da NAS-en fysisk er større så kan de også ha større vifter som er mer saktegående og støysvake.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.551
    Antall liker
    7.271
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    johnnygrandis skrev:
    Jeg har db måler og skal sannelig sjekke hvor min NVX ligger på skalaen.
    Jeg skal prøve å finne en dB-måler til android, og se hva den sier.

    Hva er vanlig nivå på bakgrunsstøy i et bolighus, forresten?
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.948
    Antall liker
    627
    tore_v1 skrev:
    Om ReadyNAS støyer er den uaktuell for meg. Er det bare Johnnygrandis som har hatt problemer med støy på sin Netgear?
    Den bråker, ja !
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.551
    Antall liker
    7.271
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    RoDa skrev:
    Dazed skrev:
    Hva er vanlig nivå på bakgrunsstøy i et bolighus, forresten?

    HÆÆÆÆÆÆÆÆ??
    Hvis du står i huset ditt og det er helt "stille"; hva sier dB-måleren da. La oss si at den viser ca. 15dB. Det er litt viktig å vite hvis du har tenkt å måle hvor mye noe som befinner seg i det huset støyer i tillegg.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.251
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    RoDa skrev:
    johnnygrandis skrev:
    RoDa skrev:
    Er klar over dette med støy, som noen nevner.
    Skal forsøke under trappa i gangen først, og om jeg sliter med det så blir det kabel opp på boden i 2-etg. ;)

    Lurer på denne, kanskje enda mer fremtidsrettet med plass til flere disker?
    http://www.dustinhome.no/netgear-readynas-ultra-4-4tb-(2x2tb-omonterade)-dual-gigabit-lan/product/5010596463
    Jepp - ... men dyrere såklart.

    Pølse i slaktetida! Skal jeg peise på?
    Ser vel ingen grunn for at du skal vente, er ikke dette ett tilbud de kjører i en begrenset periode ? Jeg tør ikke tenke på hva jeg betalte for min NVX Nas for halvannet år siden til sammeligning.



    Legg til kapasitet på farten med X-RAID2™-teknologi for automatisk volumutvidelse
    Er ReadyNas alene om dette ? du er ikke lengre begrenset til den minste disken i Arrayet...: http://www.readynas.com/?p=656
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.948
    Antall liker
    627
    Karakteren på den uønskede lyden betyr også mye. Lyder fra roterende deler så som vifter og harddisker har jeg mye mindre toleranse for enn vindsus, bølgeskvulp, peisknitring (om det så kom fra vinylplater) og sangfugler.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.251
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Barbaresco skrev:
    Karakteren på den uønskede lyden betyr også mye. Lyder fra roterende deler så som vifter og harddisker har jeg mye mindre toleranse for enn vindsus, bølgeskvulp, peisknitring (om det så kom fra vinylplater) og sangfugler.
    Diskene mine går i dvale men det hjelper lite når viften høres ut som en halv jetmotor og den fortsetter å gå sålenge enheten er påskrudd.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.551
    Antall liker
    7.271
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    johnnygrandis skrev:
    Barbaresco skrev:
    Karakteren på den uønskede lyden betyr også mye. Lyder fra roterende deler så som vifter og harddisker har jeg mye mindre toleranse for enn vindsus, bølgeskvulp, peisknitring (om det så kom fra vinylplater) og sangfugler.
    Diskene mine går i dvale men det hjelper lite når viften høres ut som en halv jetmotor og den fortsetter å gå sålenge enheten er påskrudd.
    Hvis viften går med det turtallet den har et par sekunder når den booter, er det forståelig at det er uutholdelig. Det gjør ikke min. Den høres såvidt når jeg står en meter eller halvannen unna og det er stille i rommet. Ikke ellers.

    Hvis vifta går med det turtallet konstant, tipper jeg det er noe muffens. Kanskje den er full av støv?
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.251
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Dazed skrev:
    johnnygrandis skrev:
    Barbaresco skrev:
    Karakteren på den uønskede lyden betyr også mye. Lyder fra roterende deler så som vifter og harddisker har jeg mye mindre toleranse for enn vindsus, bølgeskvulp, peisknitring (om det så kom fra vinylplater) og sangfugler.
    Diskene mine går i dvale men det hjelper lite når viften høres ut som en halv jetmotor og den fortsetter å gå sålenge enheten er påskrudd.
    Hvis viften går med det turtallet den har et par sekunder når den booter, er det forståelig at det er uutholdelig. Det gjør ikke min. Den høres såvidt når jeg står en meter eller halvannen unna og det er stille i rommet. Ikke ellers.

    Hvis vifta går med det turtallet konstant, tipper jeg det er noe muffens. Kanskje den er full av støv?
    Kan jeg ikke tenke meg når svigemor har ansvaret for støvtørking, nei den har vært som fra begynnelsen. Har sjekket med Netgear og det skal være slik. Det skal sies at den fyrer seg enda mer opp under oppstart.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.948
    Antall liker
    627
    Viften bråker noe så helt usannsynlig under oppstart (mye lenger enn to sekunder, Dazed), deretter går den nokså mye ned, men LANGT fra det nivået jeg vil tåle i en møblert stue. Den må ut og stå i et annet rom.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.209
    Antall liker
    15.367
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Vi får se om Ultra'n bråker så den må inn på boden da..... ;)
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Om budsjettet holder ville jeg valgt 6-disker versjonen. Den har 120 mm. vifter som går vesentlig mer stille enn Ultra 2 og Ultra 4. Jeg har Ultra 4 med 80 mm. vifter og den bråker for _litt for mye_ til å stå i vanlige oppholdsrom. Det skal sies at jeg er allergisk for støy. :) Med 6-disker versjonen har du også mulighet til å bruke mer fleksible raid-løsninger samt at du kan benytte billigere disker for den samme lagringskapasiteten. Jeg ville valgt Ultra 6 plus om jeg skulle valgt i dag.

    Mvh
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.209
    Antall liker
    15.367
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takk for innspill, toref :)

    Har gått opp til Ultra 4 for å ha utvidelsesmuligheter.
    Ultra 6 synes jeg blir for dyr, da kunne jeg istedet valgt en Linux-server eller noe sånt.
    Bråk blir ikke noe stort problem, den må da evt settes på en bod og utfordringen blir evt å terminere RJ45 plugger ....

    Gleder meg litt nå, blir spennende dette!
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.551
    Antall liker
    7.271
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    RoDa skrev:
    utfordringen blir evt å terminere RJ45 plugger ....
    Har tang, og kanskje plugger. Gi lyd. (Eller kjøp selv på Biltema.) ;)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.251
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    RoDa skrev:
    Takk for innspill, toref :)

    Har gått opp til Ultra 4 for å ha utvidelsesmuligheter.
    Ultra 6 synes jeg blir for dyr, da kunne jeg istedet valgt en Linux-server eller noe sånt.
    Bråk blir ikke noe stort problem, den må da evt settes på en bod og utfordringen blir evt å terminere RJ45 plugger ....

    Gleder meg litt nå, blir spennende dette!
    Jeg ville brukt cat5e kabler da cat6 er ett helvete å manøvrere inn i pluggene..

    Litt såre fingertupper og mye banning så er det gjort ;D
     

    Vedlegg

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.251
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Har målt min NVX ReadyNas og den ligger og hopper mellom 46-47dB målt fra 1 meters avstand, uten bakgrunnslyder.
    Med andre ord altfor høyt.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.811
    Antall liker
    7.851
    Dazed skrev:
    johnnygrandis skrev:
    Pass bare på at samtlige ReadyNaser jeg har satt opp eller har hatt kjennskap til bråker såpass mye at de ikke kan/burde stå i oppholdsrom !
    Dette skjønner jeg ikke. Enten har dere hypersensitive ører, eller så har jeg vært utrolig heldig med min readyNAS Duo.
    Da er vi flere som har vært heldige.
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    RoDa skrev:
    Takk for innspill, toref :)

    Har gått opp til Ultra 4 for å ha utvidelsesmuligheter.
    Ultra 6 synes jeg blir for dyr, da kunne jeg istedet valgt en Linux-server eller noe sånt.
    Bråk blir ikke noe stort problem, den må da evt settes på en bod og utfordringen blir evt å terminere RJ45 plugger ....

    Gleder meg litt nå, blir spennende dette!
    Bare hyggelig RoDa!

    Bestemte meg ganske fort for å flytte boksen inn på et kott. Ikke bare på grunn av støy egentlig heller, jeg liker ikke å ha for mye datastæsj stående i oppholdsrommene.

    Jeg strakk ferdig terminert Cat5e igjennom kjøkkeninnredning og igjennom veggen til en bod tilknyttet kjøkkenet ved hjelp av litt lirking og et 12 mm trebor. Fant noen veldig kjekke "deksler" på Claser'n som tetting mot ca5e igjennom veggen. ;)



    Laget bare et pent snitt i dem med tapetkniv og skar vekk litt materiale slik at kabelen satt sentrert. Så var det bare å dytte dekslet inn i hullet i veggen. Noenlunde bra Waf og veldig rimelig.

    Mvh
     

    Vedlegg

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.948
    Antall liker
    627
    noruego skrev:
    Dazed skrev:
    johnnygrandis skrev:
    Pass bare på at samtlige ReadyNaser jeg har satt opp eller har hatt kjennskap til bråker såpass mye at de ikke kan/burde stå i oppholdsrom !
    Dette skjønner jeg ikke. Enten har dere hypersensitive ører, eller så har jeg vært utrolig heldig med min readyNAS Duo.
    Da er vi flere som har vært heldige.
    Kom med målinger! Gi oss desibel! Ikke bare synsing. Så kan vi andre ha noe å referere til når vi skal klage til LefdalElkjøpExpert. 46 dB hos Johnnygrandis er det eneste tallet jeg har sett til nå, og det er helt ubrukelig til stueplassering. Dere som har vært heldige (eller hører dårlig ;D ) , kan dere kvantifisere deres hell?
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.160
    Antall liker
    777
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Barbaresco skrev:
    noruego skrev:
    Dazed skrev:
    johnnygrandis skrev:
    Pass bare på at samtlige ReadyNaser jeg har satt opp eller har hatt kjennskap til bråker såpass mye at de ikke kan/burde stå i oppholdsrom !
    Dette skjønner jeg ikke. Enten har dere hypersensitive ører, eller så har jeg vært utrolig heldig med min readyNAS Duo.
    Da er vi flere som har vært heldige.
    Kom med målinger! Gi oss desibel! Ikke bare synsing. Så kan vi andre ha noe å referere til når vi skal klage til LefdalElkjøpExpert. 46 dB hos Johnnygrandis er det eneste tallet jeg har sett til nå, og det er helt ubrukelig til stueplassering. Dere som har vært heldige (eller hører dårlig ;D ) , kan dere kvantifisere deres hell?
    Eventuellt kan dere gå inn i kabelhjørnet og legge inn dette med hørsel ;D ;D ;D
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.551
    Antall liker
    7.271
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Barbaresco skrev:
    noruego skrev:
    Dazed skrev:
    johnnygrandis skrev:
    Pass bare på at samtlige ReadyNaser jeg har satt opp eller har hatt kjennskap til bråker såpass mye at de ikke kan/burde stå i oppholdsrom !
    Dette skjønner jeg ikke. Enten har dere hypersensitive ører, eller så har jeg vært utrolig heldig med min readyNAS Duo.
    Da er vi flere som har vært heldige.
    Kom med målinger! Gi oss desibel! Ikke bare synsing. Så kan vi andre ha noe å referere til når vi skal klage til LefdalElkjøpExpert. 46 dB hos Johnnygrandis er det eneste tallet jeg har sett til nå, og det er helt ubrukelig til stueplassering. Dere som har vært heldige (eller hører dårlig ;D ) , kan dere kvantifisere deres hell?
    Jeg lastet ned en app til android-telefonen, men det utgjorde tydeligvis ikke særlig sensitivt måleutstyr. Den gjør ikke utslag engang. Helt inntil boksen tikker den opp på 5-6 dB

    Ikke noe hjelp i det heller, altså. :)

    Ref. dette, vil jeg gjette på at den lager et lydnivå på mellom 10 og 15 dB på én meters avstand.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn