Netgear ReadyNAS-klanens ultrahemmelige konspirasjonstråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• _RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.987
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    toref skrev:
    RoDa skrev:
    Takk for innspill, toref :)

Har gått opp til Ultra 4 for å ha utvidelsesmuligheter.
    Ultra 6 synes jeg blir for dyr, da kunne jeg istedet valgt en Linux-server eller noe sånt.
    Bråk blir ikke noe stort problem, den må da evt settes på en bod og utfordringen blir evt å terminere RJ45 plugger ....

Gleder meg litt nå, blir spennende dette!
    Bare hyggelig RoDa!

Bestemte meg ganske fort for å flytte boksen inn på et kott. Ikke bare på grunn av støy egentlig heller, jeg liker ikke å ha for mye datastæsj stående i oppholdsrommene.

Jeg strakk ferdig terminert Cat5e igjennom kjøkkeninnredning og igjennom veggen til en bod tilknyttet kjøkkenet ved hjelp av litt lirking og et 12 mm trebor. Fant noen veldig kjekke "deksler" på Claser'n som tetting mot ca5e igjennom veggen. ;)

Laget bare et pent snitt i dem med tapetkniv og skar vekk litt materiale slik at kabelen satt sentrert. Så var det bare å dytte dekslet inn i hullet i veggen. Noenlunde bra Waf og veldig rimelig.

Mvh

Aha! Det er også en mulighet :)

Har flere grunner til å forsøke den under trappa her i kåken, og håper det funker mtp støy.

- Der står routeren
    - Der står printeren som kan være greit å koble opp mot ReadyNAS
    - Der har jeg hull i gulvet som kan benyttes til å strekke kabel til Squeezeboxen i stua om jeg sliter med dropouts på trådløs overføring

Time will show, ReadyNAS sendes fra Dustin i dag 8)

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    652
    Ludo skrev:
    Barbaresco skrev:
    noruego skrev:
    Dazed skrev:
    johnnygrandis skrev:
    Pass bare på at samtlige ReadyNaser jeg har satt opp eller har hatt kjennskap til bråker såpass mye at de ikke kan/burde stå i oppholdsrom !
    Dette skjønner jeg ikke. Enten har dere hypersensitive ører, eller så har jeg vært utrolig heldig med min readyNAS Duo.
    Da er vi flere som har vært heldige.
    Kom med målinger! Gi oss desibel! Ikke bare synsing. Så kan vi andre ha noe å referere til når vi skal klage til LefdalElkjøpExpert. 46 dB hos Johnnygrandis er det eneste tallet jeg har sett til nå, og det er helt ubrukelig til stueplassering. Dere som har vært heldige (eller hører dårlig ;D ) , kan dere kvantifisere deres hell?
    Eventuellt kan dere gå inn i kabelhjørnet og legge inn dette med hørsel ;D ;D ;D
    Ja, der er det mer verdsatt! Og målinger uglesett ;D

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.287
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Barbaresco skrev:
    Jeg har dessverre bare en Radio Shack som bare måler ned til 60 dB, så den har jeg ikke prøvd til formålet. Men den er gjerne over det ved oppstart, skal se om det er batteri i den.

10-15 dB er ekstremt lite, tror ikke noe på det.

Petter Brækken, link:

http://home.broadpark.no/~pbrakken/hoyttalerteknologi/utdelt/innforing_om_lyd_v2.pdf

oppgir 40 dB som stille rom, 20 dB som rasling av løv.
    De eksemplene, og de på Wikipedia, er ikke akkurat noen nøyaktig sammenlikning, da. Jeg har ingen nøyaktig lydtrykksmåler, jeg heller.

Til sammenlikning skal f.eks. cpu-vifta i PC-en som står under skrivebordet der readyNAS-en står, avgi 35 dBA på max turtall (oppgitt av produsent, for hva det er verdt), og jeg kan i alle fall si at det er et mye, MYE høyere støynivå enn det NAS-en presterer. Den hører jeg som sagt ikke når jeg er et par meter unna eller mer, mens CPU-vifta hører jeg langt unna lytterommet når den går for fullt. (Noe den har gjort en del i det siste. Ny vifte med fungerende temperatursensor er på vei) ;)

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    Har heller ikke noen mulighet for hånden til å måle støy på min Duo, men for hva det er verdt, så kan jeg lett høre MBPen som jeg skriver dette innlegget med på fem meters avstand, mens jeg ikke er i stand til å høre Duoen på to meter, med mindre den er under oppstart.

Fenris

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2008
    Antall liker
    33
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Duo er etter min erfaring vesentlig mere stillegående end NV+ og NVX. NV+ og NVX er for meg uaktuelt å ha i stuen pga støy nivået.
    Ultra modellene har jeg ingen erfaring med.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.724
    Sted
    Phobos
    Duoen har ikke en tradisjonell datamaskin-CPU så denne utvikler sannsynligvis mindre varme og er dermed mer stillegående enn Ultra med sin Intel Atom-prosessor. Ytelsen er imidlertid også meget svak, selv i forhold til Atom. Man får med andre ord ikke i pose og sekk, noe Duo-eiere sikkert merker.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.287
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    marsboer skrev:
    Man får med andre ord ikke i pose og sekk, noe Duo-eiere sikkert merker.
    Å streame over WiFi til én Squeezebox og filoverføring til og fra et par PC-er, samt å kjøre printerserver og Squeezebox Server, går helt fint, men web-grensesnittet til Squeezebox Server går treeegt.

Ludo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    897
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Dazed skrev:
    marsboer skrev:
    Å streame over WiFi til én Squeezebox og filoverføring til og fra et par PC-er, samt å kjøre printerserver og Squeezebox Server, går helt fint, men web-grensesnittet til Squeezebox Server går treeegt.
    Det er noe av grunnen til at jeg valgte bort en slik løsning - dårlig ytelse kombinert med at maskinvaren takler få simultane oppgaver...

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.287
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ludo skrev:
    Det er noe av grunnen til at jeg valgte bort en slik løsning - dårlig ytelse kombinert med at maskinvaren takler få simultane oppgaver...
    Nå var det ikke det jeg sa. Jeg sa at den klarer de tingene (som er det jeg bruker den til) helt fint. Webgrensesnittet er tregt, dog, men jeg bruker bare fjernkontrollen.

Det sies at oppgradering til Squeezebox Server v7.6 skal gjøre bl.a. GUI-et litt raskere. Skal prøve etter hvert.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Ludo skrev:
    Dazed skrev:
    marsboer skrev:
    Til mine oppgaver kjører den alt problemfritt og navigere rundt på serveren og Squeezeserveren går like raskt som jeg er vant til ellers, ingen delay altså. Meget fornøyd med NVX `en bortsett fra støynivået.

ELJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Antall liker
    2.638
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    26
    Hei! Har en DUO som jeg sliter litt med::
    Hva gjør jeg feil når musikkbilblioteket organiserer seg selv og deler musikken opp i 2 mapper(media/music - media/music/itunes)?
    Utrolig frustrerende og må bruke lang tid på treg flytting av filene til media/music/itunes. Har 3 stk pc i nettverket hvor itunes er linket opp mot biblioteket i NAS
    PFT
    Espen

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    ELJ skrev:
    Hva gjør jeg feil når musikkbilblioteket organiserer seg selv og deler musikken opp i 2 mapper(media/music - media/music/itunes)?
    Utrolig frustrerende og må bruke lang tid på treg flytting av filene til media/music/itunes. Har 3 stk pc i nettverket hvor itunes er linket opp mot biblioteket i NAS
    PFT
    Espen
    Om du bruker flere pc`er på nettverket som ripper til Musikkmappen så sjekk at stien er angitt nøyaktig angitt fra alle maskiner. Jeg har felre Macer men bruker kun 1 som ripper/organiserer musikkmappen som ligger på min NVX.

Sjekk avansert valg på alle maskiner:

Vedlegg

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.987
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Da har denne landet i heimen....
    Jeg er mildt sagt spent på om jeg får den opp og gå :-\

http://www.dustinhome.no/netgear-readynas-ultra-4-4tb-(2x2tb-omonterade)-dual-gigabit-lan/product/5010596463

Tror jeg starter en tråd som dengang med vinylen, det gikk jo bra (til slutt) så kanskje det ordner seg dette og... ;D ;D

ELJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Antall liker
    2.638
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    26
    johnnygrandis skrev:
    ELJ skrev:
    PFT
    Espen
    Om du bruker flere pc`er på nettverket som ripper til Musikkmappen så sjekk at stien er angitt nøyaktig angitt fra alle maskiner. Jeg har felre Macer men bruker kun 1 som ripper/organiserer musikkmappen som ligger på min NVX.

Sjekk avansert valg på alle maskiner:
    Hei og takk for svar!
    Det viste seg at den ene pc´n hadde en litt annen innstilling enn de andre 2 og dette sansynligvis førte til ufrivillig omorganisering av musikkmappen.
    Nå ser det ut til å være stabilt i mappestrukturen.
    Mvh E

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.987
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Det blå lyset i powerknappen har slukket ... Bør jeg være bekymret? ::)
    Alt funker som det skal, jeg bare så at lyset ikke var der lengre.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.987
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Flyttet NAS på loftet og har det atter stille i føset.. 8)
    LED foran er fortsatt slukket, må vel kontakte Dustin / NetGear og sjekke det ut.

Noen spørsmål angående hvordan NAS er satt opp.

Er det noen som har aktivert "spin down" på diskene?
    Kan tenke meg at dette kanskje er smart om natten når serveren ikke benyttes.
    Eventuelt midt på dagen når det heller ikke er aktivitet.
    Hva med å slå av serveren, eventuelt restart. Bør dette gjøres og evt hvor ofte?

Videre sliter jeg veldig med å få kontakt med NAS fra maskinene til kona og jentungen.
    De er henholdsvis Vista og Win7.
    På min XP får jeg bare opp command prompt og skrive \\servernavn og det spretter opp.
    Men på deres vil ikke dette gi kontakt med serveren....

Jeg har forsøkt å aktivere http og få da kontakt, men det grensesnittet er jo natta i forhold..

Noen ideer?

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    RoDa skrev:
    Er det noen som har aktivert "spin down" på diskene?
    Kan tenke meg at dette kanskje er smart om natten når serveren ikke benyttes.
    Eventuelt midt på dagen når det heller ikke er aktivitet.
    Hva med å slå av serveren, eventuelt restart. Bør dette gjøres og evt hvor ofte?
    En slik server er vel ment for å stå på 24/7 så det eneste jeg har brydd meg om å gjøre er å enable spin down.
    Tar noen ekstra sekunder å få kontakt om diskene om de er falt i dvale men ingen nevneverdig irritasjon, sparer sikkert diskene innbiller jeg meg.

Vedlegg

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.014
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Min er satt opp med spin down etter 15 min og automatisk shutdown i ett-tiden hver natt. Dessuten kjører den en backup til separat USB-disk hver natt før shutdown, sjekker for konsistens i filsystemet hver uke, og kjører automatisk skrubbing av disker med "auto parity fix" hver fjerde uke. Og så får den strøm via en UPS som kommuniserer med NAS'en, sånn at i tilfelle strømbrudd sier UPS'en fra litt før den slipper opp for batteristrøm, og så stenger NAS'en ned i ordnede former før den mister strømmen helt. Only the paranoid survive, som Andy Grove sa.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Asbjørn skrev:
    Dessuten kjører den en backup til separat USB-disk hver natt før shutdownsurvive,
    Jepp det gjør jeg med, autobackup klokken 0100 til en ekstern USB disk som er hektet på,- viktig å ta vare på Lossless filene sine ;D

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.987
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Dæken gutter, må se over innstillingene mine da....

Så dere kjører RAID + ekstern backup for å være sikker-sikker?

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Det finnes jo ettpar typiske eksempler her på sentralen der hele arrayet har plutselig bestemt seg for å ta kvelden. For å si det sånn; jeg tar ikke rippejobben om igjen ;D Du kan sette opp hele backupen i OS`et til ReadyNasen og glemme den, det har jeg gjort. Eneste påminnelsen jeg for for er når jeg en sjelden gang kopler meg opp til serveren der jeg for en melding om at backupen er korrekt utført.

Og om huset brenner ned har jeg ekstern backup hos en hemmelig kompis ;D

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.014
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    RoDa skrev:
    Dæken gutter, må se over innstillingene mine da....

Så dere kjører RAID + ekstern backup for å være sikker-sikker?
    Jajamennsann, og i tillegg har jeg en ekstra USB-disk med backupkopi i bankboksen. Bytter om på den på skrivebordet og den i bankboksen hver gang madammen er der for å hente bunadssølvet sitt. Alt det andre går jo automatisk.

Jeg har heller ikke spesielt lyst på å ta hele rippe-og-tagge-jobben om i gjen. Det tok jo et halvt år, minst.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.987
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hmm... avsted å kjøpe en USBdisk eller to da...
    Den ene tar tatt kvelden virker det som :(

Nå sliter jeg aller mest med dette at jeg ikke får tilkoblet kona sin og jentungen sin PC til NAS.
    Fra min var det plankekjøring, men fra deres Vista / Win7 er det helt natta.
    Selvsagt mye grunnet at jeg er natta på PC og nettverk men... ;D

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Vista er ett Helv...#$.... men har aldri opplevd noen problemer med Windows 7 bortsett fra at autologin aldri fungerer ordentlig over Windows...

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.987
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    johnnygrandis skrev:
    Vista er ett Helv...#$.... men har aldri opplevd noen problemer med Windows 7 bortsett fra at autologin aldri fungerer ordentlig over Windows...
    På tide å oppgradere kona sin til Win 7 da ... CDen ligger her...

Men det funker ikke fra jentungens heller :(

Prøver å kjøre \\servernavn og får opp feilmelding.

Hva slags login er det som skal kreves, og hvorfor kreves ikke det fra min pc med XP?
    Der kjører jeg \\servernavn eller \\ipadresse og da spretter NAS opp med alle shares

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    RoDa skrev:
    Nå sliter jeg aller mest med dette at jeg ikke får tilkoblet kona sin og jentungen sin PC til NAS.
    Kan du prøve å skrive \\NAS-IP i adressefeltet i (Windows) explorer? Det er ofte problemer med navneoppslag om ting ikke er satt opp rett. Er maskinene i samme arbeidsgruppe?
    Har brukerene kona og datteren logger inn med rettigheter på NAS-en?

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    RoDa skrev:
    Hva slags login er det som skal kreves, og hvorfor kreves ikke det fra min pc med XP?
    Der kjører jeg \\servernavn eller \\ipadresse og da spretter NAS opp med alle shares
    Du har vel samme passord og login på PC-en din som på NAS-en?
    Sett opp brukerkontoer med samme L/P på NAS-en som de har på sine maskiner.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Kan være at du ikke har lagt inn passord på Sharesene eller kjører med default "public shares" som lagring da trengs det neppe pasord innlogging. Jeg har passord og rangert brukere og satt restriksjoner over hele linja, sånn er det når en drar huset fulle av leietakere ;D Sjekk hvilken "access control" du har satt opp om du har gjort det. Kopler du opp med en bruker eller har du fler ?

Jeg har ingen god løsning hvorfor du ikke for koplet opp disse maskinenene men jeg ville opprettet nye brukere og en annen shares og prøvd på nytt. Ellers har jeg vært mye og snoket rundt på ReadyNas sitt eksemplariske forum. FAQ`en kan kanskje dytte deg i riktig retning.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.987
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Bare public shares og ingen pålogging.
    Ser NAS men kan ikke koble til det ....
    Har prøvd både servernavn og serverip

Tanken var å først få til å åpne mappene fra PCene og deretter sette opp forskjellige shares med tilgang eller ikke.

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    RoDa skrev:

Tanken var å først få til å åpne mappene fra PCene og deretter sette opp forskjellige shares med tilgang eller ikke.
    Om kone og datter logger seg på sine maskiner med L/P vil Windows bruke disse ved tilkobling som standard etter det jeg husker og når NAS-en ikke finner disse brukerene lokalt vil innlogging feile.
    Prøv koble til som... eller hva det nå heter i Windows men det er en veldig god idé å sette opp en konto for hver person på NAS-en først som sist.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.987
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Class skrev:
    RoDa skrev:

Om kone og datter logger seg på sine maskiner med L/P vil Windows bruke disse ved tilkobling som standard etter det jeg husker og når NAS-en ikke finner disse brukerene lokalt vil innlogging feile.
    Prøv koble til som... eller hva det nå heter i Windows men det er en veldig god idé å sette opp en konto for hver person på NAS-en først som sist.

Takk.
    Du har nok rett i dette, for da jeg prøver å legge inn jentungen som bruker på NAS med sitt påloggingsnavn i Windows....
    Så får jeg beskjed om at den brukeren allerede finnes! Det gjør den ikke ... ::)

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Legg gjerne ut skjermbilder om du gidder, det kan gjøre det lettere å hjelpe.

RoDa skrev:
    Du har nok rett i dette, for da jeg prøver å legge inn jentungen som bruker på NAS med sitt påloggingsnavn i Windows....
    Så får jeg beskjed om at den brukeren allerede finnes! Det gjør den ikke ... ::)
    Du prøver å opprett bruker på NAS-en via web-grensesnitt eller hva det nå er og får denne meldingen?

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.987
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    DER løsnet det!!!

Det jeg hadde gjort i oppstarten av NAS var å lage et share for kona og et for jentungen.
    De var på navnene deres og det er også samme som de har som brukernavn på sine PCer som logisk er...

Det virker som om NAS på en eller annen måten likestiller brukernavn med sharenavn... ikke vet jeg.

Men det jeg gjorde nå var å fjerne share med navnene dere og da funker det!

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Det er vanlig at det blir laget et share Olga når brukeren Olga opprettes, dette er normalt home (hjemmeområdet) til denne brukeren.

Det du ikke hadde gjort (vil jeg tro) var å sette passordet til Olga-brukeren på NAS-en til det samme som bruker har på Windows PC-en.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.987
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Nope, det er ikke laget share's for disse brukerne.
    Jeg laget dem da jeg satte opp NAS.

Det som jeg synes er no dritt nå, er at disse brukerne ikke synes noe sted...
    Kanskje er de listet som "guests" og konflikten oppstår kun dersom det er en gjesteprofil og share som deler navn?

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    RoDa skrev:
    Nope, det er ikke laget share's for disse brukerne.
    Jeg laget dem da jeg satte opp NAS.
    Æh..?

RoDa skrev:
    Men det jeg gjorde nå var å fjerne share med navnene dere og da funker det!
    Jeg har en aldri så liten mistanke om at vi snakker rundt hverandre, derfor trekker jeg meg unna og hvisker RTFM ;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn