Netgear ReadyNAS-klanens ultrahemmelige konspirasjonstråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• _RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.717
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Class skrev:
    RoDa skrev:
    Nope, det er ikke laget share's for disse brukerne.
    Jeg laget dem da jeg satte opp NAS.
    Æh..?

RoDa skrev:
    Men det jeg gjorde nå var å fjerne share med navnene dere og da funker det!
    Jeg har en aldri så liten mistanke om at vi snakker rundt hverandre, derfor trekker jeg meg unna og hvisker RTFM ;D

Forstår at jeg må lese meg opp på dette greiene ....
    Ser når jeg er inne som admin at det er home-shares for brukerne.
    Det jeg mente var at jeg satte opp en share som heter konasnavn og et som heter jentungensnavn da jeg kjørte igang NAS.
    Det må ha vært de som skapte konflikt for da de ble fjernet så funker det.

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Trenger du UPS?

Jeg ville iallfall kjøpt noe fra en kjent produsent som APC om ikke annet.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.717
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Trenger og trenger...
    Jeg trenger vel egentlig heller ikke en ekstra 2tb disk ved siden av NAS når jeg har 2x2tb med speiling inni NAS... Men så var det dette med føre var og sånn da...

Bare fordi jeg ikke er paranoid, så betyr ikke det at de ikke er ute etter meg .... :-X

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.278
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    RoDa skrev:
    Jeg trenger vel egentlig heller ikke en ekstra 2tb disk ved siden av NAS når jeg har 2x2tb med speiling inni NAS... Men så var det dette med føre var og sånn da...
    Raid er ikke backup. Klart det er sikrere enn enkeltdisker, men det er mange scenarier der et helt raid kan krasje også.

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Beklager, det var ikke meningen å blande fornuft inn i det hele ;D

APC, MGE Metric er kjente merker. Les deg opp på line interactive versus online kanskje før du handler.

NAS-en din trenger ingen stor UPS om hensikten bare er å stenge ned kontrollert.

Se dokumentasjonen til din NAS etter hvilke som er kompatible.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.717
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Dazed skrev:
    RoDa skrev:
    Raid er ikke backup. Klart det er sikrere enn enkeltdisker, men det er mange scenarier der et helt raid kan krasje også.
    Joda, men med RAID-1 (mirror) så er vel sjansen mindre for å miste alt enn ved RAID som innebærer paritet?

Skal du miste data ved RAID-1 så må både NAS-boksen og begge diskene ryke samtidig?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    38.911
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Noen scenarier:
    - Den ene disken ryker, og arrayet kjører videre på den andre. De to (eller flere) diskene er identiske, like gamle og har hatt samme driftsbetingelser. Før du rekker å bytte ut den første disken, krasjer den andre også.
    - Kretskortet med RAID-kontrolleren ryker, og bestemmer seg for å gjøre ekle ting med datastrukturen på alle disker mens den er på vei ned.
    - Lynnedslag eller andre spenningssjokk friterer hele boksen, med kontroller, disker og det hele.
    - Fingertrøbbel hos bruker, som fører til utilsiktet reformattering av hele arrayet.
    - Innbrudd, og gnomen synes det er fristende å røske med seg den interessante boksen som står på skrivebordet.

Jeg bruker en slik CyberPower som du linket til. Fungerer bra hos meg. Jeg prøvde å drive den stasjonære PCen også fra samme UPS, men oppdaget fort at den greide ikke å levere nok strøm. Så jeg kjøpte en UPS til, og har nå to sånne stående under skrivebordet. Jeg har "testet" ved å fortsette å jobbe med filer på NAS etter at strømmen har gått. Udramatisk, selv om det piper og står i. Men det er smartere å legge sammen antall watt på alt utstyret først, og så kjøpe en UPS som er dimensjonert riktig.

Som nevnt har jeg ikke lyst på å ta rippejobben en gang til, men etterhvert blir også en større og større andel av musikken kjøpt via nedlasting. Da har jeg ikke den fysiske CD'en som backup, og det er ikke sikkert at nedlastingslinkene fortsatt er aktive. Forsikringssak, men har man tatt vare på alle kvitteringene? Derfor litt sånn "belte & bukseseler" her.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.717
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Asbjørn skrev:
    - Kretskortet med RAID-kontrolleren ryker, og bestemmer seg for å gjøre ekle ting med datastrukturen på alle disker mens den er på vei ned.
    Hehe, og det kommer fra en mann som ikke hører forskjell på digitalkabler?
    Hva om den sure BJC kabelen bestemmer seg for å ikke sende alle nullene videre... ;D ;D ;D

Derfor litt sånn "belte & bukseseler" her.
    Tenker det samme selv. RAID-1 + ekstern USB på samme hylle.

Funker det bra å koble den UPS-en til NAS og de "snakker sammen"?
    Så også denne, men det ser ikke ut som den har usb-tilkobling til NAS

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=575386

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    631
    Scenario: Lynet slår ned. Raid og speiling hjelper ikke. Løsning: Live speiling i et annet hus, eller passiv backup i bankboksen eller skuffen på jobb.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.717
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Barbaresco skrev:
    Scenario: Lynet slår ned. Raid og speiling hjelper ikke. Løsning: Live speiling i et annet hus, eller passiv backup i bankboksen eller skuffen på jobb.
    Tar lynet også usb-disken som ligger på hylla ved siden av NAS?
    Siden jeg har overspenningsvern på alle kurser så er jeg ikke så redd for lynet...
    Kan strømbrudd knekke NAS?

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.717
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Dazed skrev:
    RoDa skrev:
    Siden jeg har overspenningsvern på alle kurser så er jeg ikke så redd for lynet...
    Famous last words. ;)
    ;D ;D ;D

Men seriøst, RAID-1 på NAS og en usb-disk på hylla som det tas backup til hver natt...
    Burde være nok til å roe nattesøvnen det?

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.717
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Barbaresco skrev:
    Jeg har erfaring, har du?
    Med NAS? Nei.
    Med lynnedslag? Nei.
    Med UPS? Nei.
    Med utstyr som bare krasjer? Ja, en laptop og en usb-disk.

Tror jeg det rekker med NAS i RAID-1 + en usb-disk med backup i tillegg? Ja.
    Tror du jeg har fått litt noia og tenker på enda en usb-disk som skal legges et lurt sted og få ukentlig backup grunnet alt paranoide pratet her i tråden? Ja..... ;D

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Barbaresco skrev:
    Hvorfor ikke den beste og enkleste løsning?

https://www.jotta.no/

Jeg trenger ikke lenger bekymre meg for back-up. Det tar Jotta seg av kontinuerlig og helt automatisk.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Karma skrev:
    Barbaresco skrev:

Jeg trenger ikke lenger bekymre meg for back-up. Det tar Jotta seg av kontinuerlig og helt automatisk.
    Tipper de fleste for seg en overraskelse når de finner ut hvilken kapasitet de har på opplastningslinja hos bredbåndsleverandøren.

Hos meg tok det ca 3 måneder (eller no sånt) å skulle laste opp 3Tb.

Med Fiber.... derimot.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    johnnygrandis skrev:
    Karma skrev:
    Barbaresco skrev:

Tipper de fleste for seg en overraskelse når de finner ut hvilken kapasitet de har på opplastningslinja hos bredbåndsleverandøren.

Hos meg tok det ca 3 måneder (eller no sånt) å skulle laste opp 3Tb.

Med Fiber.... derimot.
    Det har du rett i.

Skal dette funke, må man ha en leverandør med anstendig opplastingskapasitet. Det finnes heldigvis noen der ute.

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Ja, med mindre man sitter på fiber eller en voksen SDSL er backup til skyen bare en fin tanke, dessverre.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.704
    Sted
    Phobos
    Online backup er fint det, men ikke stol blindt på at de faktisk bryr seg om dine data. Det er flere store og seriøse backupleverandører som har vist seg å ikke være fullt så seriøse når det blir bruk for dataene. Den verste skrekkhistorien kommer vel fra Carbonite som hadde en mildt sagt tvilsom holdning til backup og redundans når ting gradvis gikk på trynet, men det er også mange som har hatt problemer med Mozy og som har endt opp med ingenting når de faktisk trengte dataene sine.

Jotta er sikkert seriøst og fint og selv anbefaler jeg alltid CrashPlan, spesielt på grunn av de gratis "kompistjenestene" enten du er din egen kompis off site eller slår deg sammen med andre.

Uansett ville jeg hatt f.eks en ekstern disk med egen backup kun i filkopi-form som kanskje ikke er 100% oppdatert til enhver tid, men som kun er der "just in case". Nå som 2TB disker koster under 600,- er det vanskelig å forsvare det at man ikke hadde backupen på plass om man står der med skjegget i postkassa.

"Just in case" kan være tull fra backupleverandør, du har glemt kryptopassordet på kontoen din, gjenoppretting viser seg å ta eeeevig lang tid, du trenger dataene hurtig osv.

Selv kjører jeg en egenkomponert automatisk online backup løsning med en frakoblet og manuelt synket ekstern disk som backup av backupen om det helt usannsynlige skulle skje. Opprinnelig lagde jeg løsningen selv fordi jeg hadde så liten båndbredde at jeg måtte ha muligheten til å ta første backup og restore større datamengder lokalt, men nå mest fordi jeg synes det er morsomt å gjøre løsningen bedre og bedre samtidig som den fungerer kjempebra slik den står nå. Jeg liker også tanken på at jeg selv har full kontroll på mine data uten ekstern involvering.

Nå har jeg faktisk også 50 mbit/s fiber (opp og ned) selv om jeg bor langt uti skogen med luftstrekk av all kabling, men det endrer ikke så mye for min del.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    38.911
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    RoDa skrev:
    Asbjørn skrev:
    Hehe, og det kommer fra en mann som ikke hører forskjell på digitalkabler?
    Hva om den sure BJC kabelen bestemmer seg for å ikke sende alle nullene videre... ;D ;D ;D

Derfor litt sånn "belte & bukseseler" her.
    Tenker det samme selv. RAID-1 + ekstern USB på samme hylle.

Funker det bra å koble den UPS-en til NAS og de "snakker sammen"?
    Så også denne, men det ser ikke ut som den har usb-tilkobling til NAS

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=575386
    Jeg hører jo forskjell om all den magiske røyken slipper ut av boksen sin, og en PC med blå skjerm og meldingen "C: not found" er ikke bare stas...

Mine UPSer er altså 2x CyberPower DX400E, og de leker pent sammen med henholdsvis ReadyNAS NVX og PC. I følge NAS'en har UPS'en akkurat nå strøm for 17 minutter ombord (100 % batteri), og NAS er satt til "auto" shutdown hvis UPS'en begynner å gå ned. Funker uten problem.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.717
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takker

Nå har vi kun laptop-er her i huset så UPS til dem er ikke så viktig.
    Men det høres ut som en smart sak med en sånn UPS, takk for info om at den funker sammen med ReadyNAS.
    (Har sett noen kommentarer på andre forum at det ble feillest batterstatus med sånn UPS på ReadyNAS)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.717
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Dæven så brukervennlig dette greiene er!
    Kobla til en 2tb usb-disk (WD, 495,- på Lefdal og gratis frakt).
    Inn på frontview og la til backupjob hver natt + la den samme backupjobben på frontknappen.
    Trykket på frontknappen og vi backer up 8)

Nå begynner jeg å føle meg trygg ;D

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.187
    Torget vurderinger
    4
    Er det jeg som er helt svimmel eller har prisene på harddiker gått helt bananas ?

Har kikket og fundert litt i det siste og endelig bestemt meg for å bestille en Readynas Ultra 4 med 2x2T disker. Mener da bestemt at den har ligget på ca 4000, men nå ser prisene jevnt over 6000+.....det var da som f....!!

Eller har jeg blingset fullstendig på prisene ?

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    34.731
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Ja flommene i Thailand har ført til mer enn dobling av prisene.

Jeg kjøpte 4 x 2 TB a kr 500 for to uker siden, i forrige uke kostet de 1000 kr, og nå ser jeg at de koster 1600 kroner!
    Flaks for meg. Prisene vil nok gå ned etterhvert.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.187
    Torget vurderinger
    4
    Ser at fx Seagate Barracudad Green 2t, som jeg tror var med i pakken, koster 1596,- hos Komplett....det er vel omtrent en dobling allerede.

Edit: Eller en tripling som united59 skriver.

Om jeg finner slike disker til fx 895,- andre steder så kan jeg like gjerne kjøpe en Ultra 4 Pluss til ca 4000,- hos Komplett og 2 disker hos Digital Inputs og likevel ende på omtrent samme totalprisen....eller vente til vannet synker....

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.717
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hvordan setter ReadyNAS-klanen opp backup til ekstern disk?
    Jeg har gjort det enkelt med nattjobb hver ukedag, sånn:

Men det jeg har sett er at dersom jeg gjør visse endringer i musikkmappa på NAS, så blir ikke det overført til ekstern disk.
    Eksempel:
    Hadde to mapper og litt tag-rot med Stevie Ray Vaughan (& Double Trouble) og ryddet opp i det og la musikken over på en felles mappe som heter Stevie Ray Vaughan.

På eksterndisken ligger fortsatt mappa som heter Stevie Ray Vaughan & Double Trouble, og noe av musikken er da plassert på begge steder. (Edit: I begge mappene på eksterndisken, altså)
    Tror det finnes en option for å slette alt på ekstern disk og så ta backup?

Vedlegg

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    529
    Torget vurderinger
    1
    Schedule full backup...every time. Så tar du og velger first time etter du er ferdig. Men du kan jo formatere den eksterne disken fra PCen din. Og du kan også formatere den fra inni Frontview (Da blir den formatert som EXT3)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.717
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Man skrev:
    Schedule full backup...every time. Så tar du og velger first time etter du er ferdig. Men du kan jo formatere den eksterne disken fra PCen din. Og du kan også formatere den fra inni Frontview (Da blir den formatert som EXT3)
    Kan evt sette opp full backup 'every week' eller noe sånn?
    Hva vil jeg oppnå med å formatere den eksterne disken som EXT3, har det relasjon til hvordan backup blir?

http://en.wikipedia.org/wiki/Ext3

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    34.731
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    RoDa skrev:
    Man skrev:
    Kan evt sette opp full backup 'every week' eller noe sånn?
    Hva vil jeg oppnå med å formatere den eksterne disken som EXT3, har det relasjon til hvordan backup blir?
    http://en.wikipedia.org/wiki/Ext3
    Ad du ikke uten videre kan koble disken til en Windows-maskin?

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    529
    Torget vurderinger
    1
    Readynas har en gammel bug (hårreisende at dette ikke har blitt rettet på) som gjør at du mest sannsynlig får errormelding på at den ikke klarer å sette riktige rettigheter på noen av filene når den tar backup til NTFS eller FAT32 (men du bruker selfølgelig NTFS). Dette fordi NTFS ikke støtter dette, men Readynas prøver likevel å sette disse rettighetene. Er du heldig så får du ikke disse meldingene. Har du f.eks satt opp en emailaddresse den sender feilmelding til, vil du få en feilmelding i innboksen din hver gang den prøver å ta backup, samt når du logger deg på frontview. Filene er helt intakte, så det er ikke farlig, kun irriterende. Er du heldig så unngår du disse feilmeldingene, men sannsynligvis vil du få slike feilmeldinger før eller siden.

Uansett unngår du dette hvis du bruker EXT3 men da får du ikke avlest disken i Windows sånn uten videre. Men mest sannsynlig kan du lese av EXT3 i Windows hvis du installerer denne driveren: http://www.fs-driver.org/download.html

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.717
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Aha!
    Nå er det slik at dette funker som bare det hver natt og jeg får hyggelige e-mail om at alt er vel.
    Det var bare logikken i backupen jeg ville prøve å forstå, og at det skal virke sånn at fjerner jeg en mappe i backuo source så skal det også skje i backup destination.

Kan hende ordner jeg det med full backup, eller så må jeg hake i "remove the content ..." for å få det til.

gwh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Antall liker
    679
    Sted
    Oslo
    Akkurat kjøpt meg en ultra2 med 2*2tb, og sliter litt med frontview og step 1, bestemme hvor den skal hente dataene fra. Får det f.... ikke til, og har googlet litt, men blir ikke klokere.
    Har satt i gang Win7Pro's backup funksjon, men vil gjerne ja det direkte fra frontview, hvis mulig.
    Ligger på f: disken og network path ser slik ut:
    \\PC\Foto
    Men når jeg skal starte en ny backupjobb og legger inn host:pc og path:foto får jeg bare melding om at den ikke finner den.
    Hva gjør jeg feil?

eDIT; løst etter en telefon til Netgear support, burkerfeil.

Nolfi

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har en Readynas NV+ og leker litt med FTP-serveren der.
    Jeg syns ikke den er spesielt bra. Veldig lite konfigurerbar.
    Finnes det noen alternativer som er mulig å installere på boksen?

Mvh.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    38.911
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det fungerer ihvertfall greit på en ReadyNAS NVX. Litt tungvint med all opplasting og rebooting, igjen og igjen, men det er bare å følge oppskriften.

Lars™

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.10.2004
    Antall liker
    478
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    4

Aubi

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2007
    Antall liker
    1
    Regner med at jeg får "bryte" meg på det, men dette burde Netgear ordne for meg. Å ha en tilårskommen versjon liggende på egen platform er ikke hva jeg hadde forventet meg. Er stoor tilhenger av "plug and play"!

Aubi

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2007
    Antall liker
    1
    Fikk det til 8), men synes fortsatt det var en bortkastet time i livet mitt!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn