Noen scenarier:
- Den ene disken ryker, og arrayet kjører videre på den andre. De to (eller flere) diskene er identiske, like gamle og har hatt samme driftsbetingelser. Før du rekker å bytte ut den første disken, krasjer den andre også.
- Kretskortet med RAID-kontrolleren ryker, og bestemmer seg for å gjøre ekle ting med datastrukturen på alle disker mens den er på vei ned.
- Lynnedslag eller andre spenningssjokk friterer hele boksen, med kontroller, disker og det hele.
- Fingertrøbbel hos bruker, som fører til utilsiktet reformattering av hele arrayet.
- Innbrudd, og gnomen synes det er fristende å røske med seg den interessante boksen som står på skrivebordet.
Jeg bruker en slik CyberPower som du linket til. Fungerer bra hos meg. Jeg prøvde å drive den stasjonære PCen også fra samme UPS, men oppdaget fort at den greide ikke å levere nok strøm. Så jeg kjøpte en UPS til, og har nå to sånne stående under skrivebordet. Jeg har "testet" ved å fortsette å jobbe med filer på NAS etter at strømmen har gått. Udramatisk, selv om det piper og står i. Men det er smartere å legge sammen antall watt på alt utstyret først, og så kjøpe en UPS som er dimensjonert riktig.
Som nevnt har jeg ikke lyst på å ta rippejobben en gang til, men etterhvert blir også en større og større andel av musikken kjøpt via nedlasting. Da har jeg ikke den fysiske CD'en som backup, og det er ikke sikkert at nedlastingslinkene fortsatt er aktive. Forsikringssak, men har man tatt vare på alle kvitteringene? Derfor litt sånn "belte & bukseseler" her.