Netgear ReadyNAS-klanens ultrahemmelige konspirasjonstråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    Karma skrev:
    prnesse skrev:
    Jeg skiftet viften med en som var mer effektiv og bråkte mindre. Prøvde en stund med viften snudd men skiftet tilbake da jeg tror jeg fikk det samme tipset som du. Når det gjelder turtallet er jeg faktisk usikker på hva jeg endte opp med. Jeg har kun hatt den påskrudd når jeg har spillt musikk og den har vel da ikke blitt så varm. Vedr. støv så har jeg åpnet den flere ganger og tatt ut diskene for rengjøring. Har ikke brukt NAS'n på en tid pga. en ny ekstern WD disk som jeg holder på å flytte filer til, som så skal over til NAS'n etter hvert. Men nå må jeg få fingen ut og sjekke dette opp. Men en ting jeg lurer på, hva ligger temperaturen på diskene deres på sånn ca. i gjennomsnitt?
    Hva slags vifte var det? Etter hva jeg kan se, er det jo ikke plass til noen større vifte?
    Skal uansett ble spennende å se hva som skjer i morgen. OM det kommer en "servicemann", samt hva han event. finner ut. Jeg kjøpte boksen i okt. 2006. Dersom dette tidlig var et kjent problem, kan det vel likevel tenkes at det går på garanti?
    Jeg husker ikke nå hva temperaturen var sist jeg sjekket. Et problem er at boksen står i et alt for tett og varmt lite rom, sammen med en pc. Skal flytte den til et litt mer kjølig sted. En ting er å gjemme en slik bort, noe annet er det å sørge for optimalt miljø..
    Bortsett fra å holde arbeidstemperaturen på et noenlunde optimalt nivå, så kan en luftfukter i mange tilfeller være en fornuftig investering for å øke levetiden på elektronikk i ofte svært så tett isolerte norske boliger.

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    Hva er så ideell temperatur for disker/elektronikk i en ReadyNAS?
    Har tidligere lest at dette bør være en forholdsvis lav temperatur (romtemperatur), men har også lest studier/dokumentasjon som tilsier at den bør ligge noe høyere for å gi best ytelse. (Dette studiet omhandlet ytelse, ikke levetid..)

Mine fire disker ligger innenfor 38-41 Celsius, er dette for høyt? Dette er ut-fra-esken installasjon. Har ikke justert viftehastighet etc. men vurderer å gjøre det i dag da NAS'en flytter inn i egen kjølig bod (under bakkenivå) med annet server/datautstyr.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Karma skrev:
    prnesse skrev:
    Jeg skiftet viften med en som var mer effektiv og bråkte mindre. Prøvde en stund med viften snudd men skiftet tilbake da jeg tror jeg fikk det samme tipset som du. Når det gjelder turtallet er jeg faktisk usikker på hva jeg endte opp med. Jeg har kun hatt den påskrudd når jeg har spillt musikk og den har vel da ikke blitt så varm. Vedr. støv så har jeg åpnet den flere ganger og tatt ut diskene for rengjøring. Har ikke brukt NAS'n på en tid pga. en ny ekstern WD disk som jeg holder på å flytte filer til, som så skal over til NAS'n etter hvert. Men nå må jeg få fingen ut og sjekke dette opp. Men en ting jeg lurer på, hva ligger temperaturen på diskene deres på sånn ca. i gjennomsnitt?
    Hva slags vifte var det? Etter hva jeg kan se, er det jo ikke plass til noen større vifte?
    Skal uansett ble spennende å se hva som skjer i morgen. OM det kommer en "servicemann", samt hva han event. finner ut. Jeg kjøpte boksen i okt. 2006. Dersom dette tidlig var et kjent problem, kan det vel likevel tenkes at det går på garanti?
    Jeg husker ikke nå hva temperaturen var sist jeg sjekket. Et problem er at boksen står i et alt for tett og varmt lite rom, sammen med en pc. Skal flytte den til et litt mer kjølig sted. En ting er å gjemme en slik bort, noe annet er det å sørge for optimalt miljø..
    Løsningen på denne sak ble at jeg fikk en ny strømforsyning levert. Den kom med budbil på døren i går. Jeg fikk en instruksjon via e-mail på hvordan jeg skulle skifte til ny. Alt var såre enkelt, og nå fungerer den 100%!
    Ingen kostnad for meg i det hele tatt, og de krevde ikke den gamle strømforsyning i retur. Ikke verst service for et produkt kjøpt høsten 2006, fra en forhandler som ikke lenger selger produktet!
    Serienummer og kopi av faktura var det eneste som måtte fremskaffes.
    Den nye strømforsyning ser temmelig lik ut. Dvs det som jeg klarer å se. Den er nemlig mer innelukket i en metallboks. Den har også flere ventilasjonshull i bunnplaten.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.910
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ad. temperatur og slikt. Min Duo sier (SMART+ data):
    Disk 1 Seagate ST31500341AS 1397 GB , 47 C / 116 F , Write-cache ON OK
    Disk 2 Seagate ST31500341AS 1397 GB , 47 C / 116 F , Write-cache ON OK
    Fan 1         1666 RPM
    Seagate om operasjonstemperaturer på disse 1.5TB diskene:
    Ambient temperature is defined as the temperature of the environment immediately surrounding the drive.
    Actual drive case temperature should not exceed 69°C (156°F) within the operating ambient conditions.

Operating: 0° to 60°C (32° to 140°F)
    Nonoperating: –40° to 70°C (–40° to 158°F)
    Da er alt greit hos meg, altså.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Valentino skrev:
    Ad. temperatur og slikt. Min Duo sier (SMART+ data):
    Disk 1 Seagate ST31500341AS 1397 GB , 47 C / 116 F , Write-cache ON OK
    Disk 2 Seagate ST31500341AS 1397 GB , 47 C / 116 F , Write-cache ON OK
    Fan 1 1666 RPM
    Seagate om operasjonstemperaturer på disse 1.5TB diskene:
    Ambient temperature is defined as the temperature of the environment immediately surrounding the drive.
    Actual drive case temperature should not exceed 69°C (156°F) within the operating ambient conditions.

Operating: 0° to 60°C (32° to 140°F)
    Nonoperating: –40° to 70°C (–40° to 158°F)
    Da er alt greit hos meg, altså.
    Dette er vel temperaturmåling i området rundt selve diskene? Jeg har aldri registrert annet enn normal temperatur hos meg også i denne henseende.
    I mitt tilfelle var det selve PSU-en som fikk det for varmt. Dermed kan det tyde på at kjølingen kan bli for dårlig for PSU, selv om den er god nok for diskene.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.910
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Stemmer det, Karma. Max ambienttemp i rommet og aktuell temp i diskene, og egentlig ikke relatert til vifte/PSU-problemet i NV+

prnesse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Antall liker
    337
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Sjekket i dag viften som jeg satte inn i stedet for den originale viften. Og der må jeg legge meg langflat og innrømme at jeg ikke sjekket fakta etter et tips jeg fikk om denne viften. :-[
    Den ruslet og gikk på ca. 1200rpm 24,1cfm (41m3/h) 12db. ;D
    Ikke rart at jeg kunne ha den i racket.
    På det varmeste var diskene i gjennomsnitt ca.45c, System temp ca.34,5c
    og 1293rpm.

Satte så i den originale viften med ytelser på: 2800rpm 63,7cfm 37,5db
    Med min. 2100rpm lå da diskene i gjennomsnitt på:

Device Description Status
    Disk 1 Seagate ST3320620AS 298 GB , 38 C / 100 F , Write-cache ON OK
    Disk 2 Seagate ST3320620AS 298 GB , 37 C / 98 F , Write-cache ON OK
    Disk 4 Seagate ST3320620AS 298 GB , 37 C / 98 F , Write-cache ON OK

Fan 1 2857 RPM OK

Temp 1 32.0 C / 89 F [Normal 0-60 C / 32-140 F] OK

Viten regulerer seg opp og ned i turtall så verdiene varierer ca. 2c
    Men når viften begynner å nærme seg 2800rpm, vil jeg ikke tro at den havner i racket igjen. ;)
    Synes at all viftestøy som nærmer seg 18db er bråk.
    Men nå skal den i værtfall være riktig innstilt. :D

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    Hmmm.. er nå tilbake igjen og kjører squeezecenter på min ReadyNas NV+ da min stasjonære pc, igjen, er utstabil.
    Er dog ikke helt fornøyd med ytelsen når Squeezecenter kjøres på NV+, den finner radiokanaler/låter osv kjapt men det tar ca 10-12 sekunder før det begynner å spille første låt. Å bytte til neste låt går kjapt.

Kan det være dårlig kapasitet på nettverk, eller er det NV+ som ikke er kjapp nok? (Har lagt inn 1G RAM også.)
    Har vurdert å fornye den stasjonære pc'en som tidligere ble brukt til til streaming men kom så på tanken rundt en ReadyNAS Pro. Pro'en skal ha en god del bedre prosseseringskraft og mer minne. Vil denne gjøre jobben bedre?

Nettverket vårt er satt opp med 10/100 Mb Router + switch samt <200 Mb Powerline og g-WLAN, kan øke dette til Gigabit nettverk over kabel dersom det gir verdi.

Hovedspørsmål i denne tråden: Vil det gi forbedret ytelse å gå for en Readynas PRO, eller være lurere å legge kronene i en ny stasjonær pc?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.910
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vet ikke, noterer bare at en 5 år gammel laptop er langt raskere enn en standard Duo.
    Med SC på en PC han du sikkert også kjøre Inguz. EQ (og evt. romkorreksjon) kan være kjekt det.

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    Valentino skrev:
    Jeg vet ikke, noterer bare at en 5 år gammel laptop er langt raskere enn en standard Duo.
    Med SC på en PC han du sikkert også kjøre Inguz. EQ (og evt. romkorreksjon) kan være kjekt det.
    Veldig godt poeng!
    Ser f.eks. at om jeg leser fra filområdet på NAS'en der musikken ligger via PC så er den kjapp som f...

U

utgatt19288

Gjest
    Vel da har jeg også gått til anskaffelse av en Duo med 1.5TB disk fra Seagate. Snerten liten sak den NAS'en fra Netgear. Den er koplet opp mot router og ikke opp mot SB3 som opprinnelig tenkt.

Men nå som filoverføring fra diverse USB disker er gjort så er det nå spm melder seg. Hva nu jævlar - hvordan ser jeg denne i nettverket slik at andre PC kan nyttiggjøre seg av innholdet? Og hvordan kan jeg tilordne Foobar for å lese innhold fra serveren?

Mvh

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Morsom introduksjon......

http://www.youtube.com/watch?v=-1L_2G6rLI0&eurl=http://www.readynas.com/&feature=player_embedded

-.Nå har ikke jeg Netgear men er det ikke bare og installere "Air Radar" på maskinene som skal nyttigjøre seg Nas disken og når du har fått kontakt er det vel bare å logge på med brukernavn og passord og tilordne nettverksstasjon som legger seg under min datamaskin..?

http://www.readynas.com/?p=1112

På min Synology Nas har jeg satt statisk ip-adresse så slipper jeg stresset med å måtte konfigurere stasjonene på nytt ved tildeling av ny ip ved evntuelle strømbrudd eller restarter jeg måtte gjøre.

U

utgatt19288

Gjest
    Takk for linken Johnnyg. - det var dette jeg ikke hadde full kontroll på:

"Unlike USB drives where you would access the drive through a drive letter, accessing the contents on the ReadyNAS is slightly different. You still have an option to access your ReadyNAS content using a drive letter, but you will need to manually “map” a drive letter to your content. "

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    Baard skrev:
    Takk for linken Johnnyg. - det var dette jeg ikke hadde full kontroll på:

"Unlike USB drives where you would access the drive through a drive letter, accessing the contents on the ReadyNAS is slightly different. You still have an option to access your ReadyNAS content using a drive letter, but you will need to manually “map” a drive letter to your content. "
    Explorer (filkatalog (?) ) -->Tools --> Map New Network Drive.. --> Legg til \\"IP adresse for NAS"\share (navn på område som skal mappes opp. (Forutsetter at du har windows installert som OS på pc du forsøker å koble til ifra.)
    --> Trenger ikke å installere separat verktøy for å koble opp om man er i det samme domeneet.

U

utgatt19288

Gjest
    Fant ikke noe "map new network drive" under tools vel vel ....

La inn "hostname" i adresse/url i Explorer, fikk opp de pre-konfigurerte mappene på serveren. Høyreklikket på media mappa og fikk lagt denn inn som "z-drive"

indekserer nå Z-drive inn Foobar - men det tar vinter og våtter. Holder på 4 timen.

M

marsboer

Gjest
    Indeksering av over 200GB musikk tar bare noen minutter med foobar over nettverket her. Med andre ord er noe enten veldig tregt, eller så har du veldig mye musikk. Bruker du gigabit kablet når du gjør dette eller går det i *gisp* trådløst?

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Har inntrykk av at 90% kjører trådløst om dagen, selv om det skal sies det den dårligste løsningen for min del ihverfall.Kjøpte "shrimp" tang og 35 meter cat 6 kabel borret litt hull her og der og må si meg fornøyd med mitt Gigabit nettverk, bortsett fra min slappe Nas disk som ikke er med på leken.(-hvorfor er det Gigabit nettverksport på Nas disken når hastigheten er så begrenset av andre ting....??)

M

marsboer

Gjest
    Trådløst er greit nok når NASen skal brukes til musikkspilling det. Jeg bare tenkte på å bruke kablet akkurat ved indekseringen siden jeg vil tro dette korter ned tiden drastisk. Men nå var det jo forsåvidt første gang så da er det ikke så lett å vite sånt :)

U

utgatt19288

Gjest
    Stemmer - slang opp en midlertidig cat5 kabel og indekseringen gikk på et blunk. Kjørte trådløs på første forsøk av indeksering det gikk ikke i det hele tatt.

Er litt fristet til å prøve denne varianten av "kabling"

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.910
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Min far har satt opp et slikt nett. Han har riktignok ikke ReadyNAS, men det kommer musikk ut av Squeezeboxen.

U

utgatt19288

Gjest
    Etter noen dagers bruk av Duo er jeg sånn passe fornøyd. Første ankepunkt er

1) Støy - den bråker ikke like fullt som guttas xbox 360, men den har noen av de samme støy karakteristika. En noe høyfrekvent dur. Duo står nå plassert på gulvet i entreen tett på router og øvrig telefoni infrastruktur, NT boks etc..

Men for alle som går forbi et det en irriterende støy både på tomgang og når den er i bruk - tiltak er å bygge den inn i en "hush-box" hvis jeg ikke kan få satt ned vifte hastigheten. Synes duren er uavhengig om den er bestykket med 0 eller 2 HDD.

2) Det trådløse nettet i heimen må oppgraderes - når jeg streamer fra server/router (Thomsen TG585 v7) oppnår jeg kun en throughput for R(x) 800-1200Kbps kan komme så lavt som 20-40 og det hakker som bare det, naturlig nok. Radio er jo en delt ressurs for flere, mulig det ligger noe der.

Bruker dette kortet i PC:
    CNet Wireless-G PCI 54 Mbps 802.11g. Har fungert OK til surfing - men til streaming fra server er kanskje ikke dette billige kortet til 195 kr tingen.

Ser på nettløsningen som Marsboer har skissert tidligere, men før jeg får noe ordning på støyen er det ikke aktuelt å oppgradere nett eller overgang til Poweline adapter som anbefalt av Terka.

Edit:
    Litt enkel justering/plassering av antenna forbedret link kapasitet og throughput for R(x) til 36-48Mbps og 700-1200Kpbs. Det trådløse nettet er inntil videre friskmeldt gitt det ikke er flere brukere på.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    Baard skrev:
    Etter noen dagers bruk av Duo er jeg sånn passe fornøyd. Første ankepunkt er

1) Støy - den bråker ikke like fullt som guttas xbox 360, men den har noen av de samme støy karakteristika. En noe høyfrekvent dur. Duo står nå plassert på gulvet i entreen tett på router og øvrig telefoni infrastruktur, NT boks etc..

Men for alle som går forbi et det en irriterende støy både på tomgang og når den er i bruk - tiltak er å bygge den inn i en "hush-box" hvis jeg ikke kan få satt ned vifte hastigheten. Synes duren er uavhengig om den er bestykket med 0 eller 2 HDD.

2) Det trådløse nettet i heimen må oppgraderes - når jeg streamer fra server/router (Thomsen TG585 v7) oppnår jeg kun en throughput for R(x) 800-1200Kbps kan komme så lavt som 20-40 og det hakker som bare det, naturlig nok. Radio er jo en delt ressurs for flere, mulig det ligger noe der.

Bruker dette kortet i PC:
    CNet Wireless-G PCI 54 Mbps 802.11g. Har fungert OK til surfing - men til streaming fra server er kanskje ikke dette billige kortet til 195 kr tingen.

Ser på nettløsningen som Marsboer har skissert tidligere, men før jeg får noe ordning på støyen er det ikke aktuelt å oppgradere nett eller overgang til Poweline adapter som anbefalt av Terka.

Edit:
    Litt enkel justering/plassering av antenna forbedret link kapasitet og throughput for R(x) til 18-36Mbps og 700-1200Kpbs. Det trådløse nettet er inntil videre friskmeldt gitt det ikke er flere brukere på. Da er det bare støyen igjen......
    Mulig det er forskjeller på vifte/støy fra Duo til Duo, for jeg kan ikke si at jeg finner viftestøyen til Duoen min videre plagsom. Og jeg er særdeles sensitive til støy; selv fire meter unna høres feks PS3en ut som et jetfly som tar av fra et hangarship, i forhold til Duoen... Står din på et underlag i entreen som kan forsterke støyen fra vifte/vibrasjoner, mon tro?

U

utgatt19288

Gjest
    Det er nesten så jeg er fristet til å sende den tilbake til Komplett for å bytte med en annen Duo. Med tanke på at den er designet som en mulitiamedia server i et hjemme miljø: Stue, hjemmekontor etc så er dette eksemplaret noe ute å kjøre - eller?

Den ble først plasset på et bord i entreen v telefon etc...men ble senere flyttet på gulvet i håp for å få "duren" litt gjemt vekk. Men som en gammel hifi-buff får jeg vel plassere den på spikes eller dempeføtter....bilder og 40-50 sider på HFS i vente ;)

Skryt
    Må jo skryte litt da - ble kanskje litt negativt vinklet innlegget ovenfor. Men aktivering av SC på ReadyNas Duo og streaming til SB3 til stue anlegget fungerer glimrende. Det er trådløst til PC på hjemmekontoret som ikke er helt 100% og det skyldes ikke NAS'en

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.910
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er mer støy fra laptopen jeg skriver dette på enn fra Duoen min. Hmm...

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    Ja, syntes også dette hørtes litt merkelig ut, men Duoer produseres vel også på mandager, så jeg ville så definitivt vurdert å få den byttet.

U

utgatt19288

Gjest
    noruego skrev:
    Ja, syntes også dette hørtes litt merkelig ut, men Duoer produseres vel også på mandager, så jeg ville så definitivt vurdert å få den byttet.
    Kan kanskje være verdt et forsøk å sende den i retur - men fant en brukertest som deler mitt syn mht på støy:

The Ready Nas Duo is not particularly quiet, even if the noise level is not so high as that, the noise generated by the NAS is more painful it may sound. The fan noise is quite high and annoying, so even when the disks are in standby noise remains.

http://forums.techarena.in/reviews/1178322.htm

Når det gjelder wireless kommunikasjon som jeg har kommentert lenger opp er det flere på NAS forum som har lav throughput i kombinasjon med Vista PC og siste firmeware: 4.1.5 - og den kombinasjoen har man jo selvfølgelig.

Bedre lyd
    Dette er en vag observasjon - men flirer litt ved tanken. Men synes anlegget er bedre nå som jeg streamer SB3 rett fra ReadyNas m/SC enn SC fra Vista PC.

Tror jeg tar en pille eller i det minste en Jack Daniel's

DAChild

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2004
    Antall liker
    119
    Torget vurderinger
    2
    4 stk 1tb disker av type: Seagate Pipeline HD Pro er innkjøpt, forventet tid for oppgradering var 9 timer da jeg satte inn den første disken i Readynas NV+ :p. Noen som har prøvd disse?
    De 4 320gb Hitachi diskene skulle jo selvfølgelig holde evig når jeg monterte disse :-\

prnesse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Antall liker
    337
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Trodde Seagate bare var ræva jeg..? (men jeg har dog Seagate selv ;D)

DAChild

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2004
    Antall liker
    119
    Torget vurderinger
    2
    prnesse skrev:
    Trodde Seagate bare var ræva jeg..? (men jeg har dog Seagate selv ;D)
    Disse skal være ekstra stillegående, og viftehastigheten er satt til 1300 omdreininger.Diskene ligger på ca. 34 grader, det er vel akseptabelt? Håper sluttresultatet blir bra. Alle 4 diskene er montert, men nas'n driver fortsatt å ekspanderer volumet. Det har gått over et døgn nå, var litt mer tidkrevende enn først antatt :p

M

marsboer

Gjest
    Med ekspanderer volumet håper jeg det er snakk om RAID5 og ikke span?

DAChild

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2004
    Antall liker
    119
    Torget vurderinger
    2
    marsboer skrev:
    Med ekspanderer volumet håper jeg det er snakk om RAID5 og ikke span?
    X-Raid, still going.........
    Hva er span?

panfam

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    4
    Har selv en Duo som leverer varene til Transportern. Jeg syntes ikke Duoen støyer noe særlig. Hastigheten er OK, selv om den var raskere ved bruk av SC på den gamle stasjonære PC'n. Har oppdaget en snodighet. Duoen er satt opp med to foldere (backup og Media). Media har undermapper music, pictures osv.

Jeg la derfor inn all musikk i mappen Music (tok en backup jobb fra ekstern HD til denne mappen). Nå viser det seg at jeg har begrenset tilgang til denne mappen. Jeg fikk ikke rippet hverken med iTunes eller EAC til denne mappen. Jeg opprettet en ny mappe på samme nivå som "Media" og vips, jeg kunne rippe til denne mappen uten problemer (selv om rippingen tar uendelig lang tid).

Noen som har en forklaring på hvorfor jeg ikke har tilgang til å rippe i den ferdig oppsatte Music mappen? Er det fordi jeg la inn all musikken i denne mappen som en "backup job"?

Nå overfører jeg all musikk fra "Music" til den nye mappa. Det tar evigheter (vi snakker om flere døgn på ca 300 album :(

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.383
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Har nettopp kome heim frå ferie, og funne ut at eg er nøydd til å ha 24/192-lyd, i tillegg til at det hadde vore svært kjekt med digitalmusikken lagra på harddisk. Dessutan må det datamessige oppgraderast, så her vert det vel NAS i tillegg til ny kabling over heile huset (som er 18 m langt, og eg treng vel svært mykje kabel - 24/192 går vel neppe trådlaust)
    Nokon som har gode råd å gje?

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    Audiophile-Arve skrev:
    Har nettopp kome heim frå ferie, og funne ut at eg er nøydd til å ha 24/192-lyd, i tillegg til at det hadde vore svært kjekt med digitalmusikken lagra på harddisk. Dessutan må det datamessige oppgraderast, så her vert det vel NAS i tillegg til ny kabling over heile huset (som er 18 m langt, og eg treng vel svært mykje kabel - 24/192 går vel neppe trådlaust)
    Hvilken Wifi-standard har du på trådløs-router og mottaker? (Og hvordan er dekning der mottaker/avspiller står?)
    Jeg streamer ihvertfall 24/96 uten problemer via det trådløse nettet.

Har selv følgende 2 nettverksoppsett i bruk til musikkavspilling.
    1. NAS <- kabel -> switch <- kabel -> trådlaus router << luft >> Avspiller.
    2. NAS <- kabel -> switch <- kabel -> (trådlaus) router <- kabel->PowerLine Adapter <Strømnettet> Powerline Adapter <-kabel-> Avspiller.

Ved bruk av PowerLine Adaptere slipper jeg å legg LAN kabel rundt i huset der det er litt dårlig dekning.
    NAS'en er tilkoblet en switch da den står i en bod sammen med stasjonær pc (squeezecenter), printer, etc. og jeg bare har lagt en kabel fra router til boden.

donnerwetter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.02.2008
    Antall liker
    105
    Har ingen problemer her, med NAS kablet til trådløs n-router(Dlink DIR-635). Sklir som hakka møkk, bortsett fra filkopiering fra Vista. Fra XP funker alt som juling. Kjører også SC på NAS, og det går smertefritt.
    Husk at i de fleste tilfeller er det trådløsrouter'n som begrensern morroa ;)

Disclaimer ;D
    Nå bor jeg landlig til, og det er jeg som har satt opp samtlige trådløse nett hos de naboene som er innenfor radi-range, hehe. Det betyr at jeg har et rimelig kjapt trådløst nett.
    ;)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.383
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Terka skrev:
    Audiophile-Arve skrev:
    Hvilken Wifi-standard har du på trådløs-router og mottaker? (Og hvordan er dekning der mottaker/avspiller står?)
    Jeg streamer ihvertfall 24/96 uten problemer via det trådløse nettet.

Har selv følgende 2 nettverksoppsett i bruk til musikkavspilling.
    1. NAS <- kabel -> switch <- kabel -> trådlaus router << luft >> Avspiller.
    2. NAS <- kabel -> switch <- kabel -> (trådlaus) router <- kabel->PowerLine Adapter <Strømnettet> Powerline Adapter <-kabel-> Avspiller.

Ved bruk av PowerLine Adaptere slipper jeg å legg LAN kabel rundt i huset der det er litt dårlig dekning.
    NAS'en er tilkoblet en switch da den står i en bod sammen med stasjonær pc (squeezecenter), printer, etc. og jeg bare har lagt en kabel fra router til boden.
    Har kjøpt data rimeleg medvitslaust opp gjennom åra, og sit med ein gammal Dell som har faretruande full harddisk. Med musikk, foto, broderiprogramfilane til kona, og gudane veit kva etter kvart. Ein lausharddisk brukast til backup av det som er verdfullt, medan kone, tre ungar og mine to kne-pc-ar hektast på trådlaust. Og alle klagar over at ting går så seint. Problemet er at huset er 18 m langt, og at datarommet står i kjellaren i nord, medan tre av musikkavdelingane ligg i hovudetasjen i andre enden av huset. I tillegg er eg redd for infeksjonar og husbukk, sjølv om Norton køyrest.
    Eg satsar på ei full renovering, og vil kjøpe ein NAS som i tillegg til eiga musikkavdeling (på eigen dedikert musikkharddisk) også bør sikre meg skikkeleg backup av foto.

donnerwetter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.02.2008
    Antall liker
    105
    Arve, med en GOD trådløs router bør ikke huset være noe problem :)
    Send PM, da jeg jeg har hatt det slik i "gamle dage" (les: NAS/Squeezebox/DAC)

;)

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.910
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Bildet viser en Duo, og specs likeså. Men prisen er absolutt bra for en Duo uten disker.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn