Netgear ReadyNAS-klanens ultrahemmelige konspirasjonstråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.911
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Du kjøper mao to disker. De vil inneholde akkurat de samme dataene. Hva heter redundancy på nynorsk?

breuer

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2006
    Antall liker
    596
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    8
    Valentino skrev:
    Bildet viser en Duo, og specs likeså. Men prisen er absolutt bra for en Duo uten disker.
    Hva er forskjellen på duo og Pro? Noe mer programvare/funksjonalitet?

dipoler

Medlem
    Ble medlem
    09.11.2004
    Antall liker
    0
    Hjelp er noen som kan hjelpe ?

Har gått til innkjøp av ReadyNAS duo som jeg ikke greier å instalere .
    Jeg har instalert softwaren RAIDAR og den finner Duoen og når jeg blir bedt om brukernavn og passord så virker det men når jeg trykker på install så blir jeg linket til en nettside som aldri åpner ?? :(
    Er det noen som har hatt samme problem og som kan hjelpe ?

MVH Dipoler

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    dipoler skrev:
    Hjelp er noen som kan hjelpe ?

Har gått til innkjøp av ReadyNAS duo som jeg ikke greier å instalere .
    Jeg har instalert softwaren RAIDAR og den finner Duoen og når jeg blir bedt om brukernavn og passord så virker det men når jeg trykker på install så blir jeg linket til en nettside som aldri åpner ?? :(
    Er det noen som har hatt samme problem og som kan hjelpe ?

MVH Dipoler
    Hvilken nettleser bruker du? Hadde i en periode samme type problem med Internet Explorer, mens Firefox og Safari funket bra. Også Internet Explorer har fungert smertefritt etter siste oppdatering.

prnesse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Antall liker
    337
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    "Trykker install" sier du, men hva er det du skal installere da? RAIDiator på duoen?

dipoler

Medlem
    Ble medlem
    09.11.2004
    Antall liker
    0
    Hei igjen .

Jeg bruker Explorer .
    Kanskje en ide å oppgradere til explorer 8 eller skifte nettleser ?

MVH Dipoler

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    dipoler skrev:
    Hei igjen .

Jeg bruker Explorer .
    Kanskje en ide å oppgradere til explorer 8 eller skifte nettleser ?

MVH Dipoler
    Ja, forsøk med å oppgradere IE og last også gjerne ned Firefox. Hvis det fortsatt ikke funker må problemet være med virusprogram eller brannmur, vil jeg tro.

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    Noen som har erfaringer med ReadyNas Pro og squeezecenter?
    Jeg har en ReadyNas NV+ med 1G minne, denne er tregere en min 6 år gamle stasjonære pc mtp menyvalg/søk osv i squeezecenter. Kjører derfor fortsatt squeececenter på den stasjonære pc'en. Desverre så holder den gamle pc'en på med vise sterke alderdomstegn og jeg må da enten investere i en ny pc' eller annet alternativ for å kjøre squeezecenter. Er ReadyNas Pro et alternativ som kommer opp på nivå med en ok/bra stasjonær pc mtp prosesseringshastighet? PC'en brukes ikke til annet en å kjøre squeezecenter så da er vel kanskje det litt overkill å gå for en ny pc dersom Pro gir det samme + en del andre fordeler?

//Terka

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    Da står det en ReadyNAS Pro og prøvekjører i boden. Virker enda mer solid en NV+, på godt og vondt. 3 vifter støyer en del mer.. Ytelsen med SC på Pro'en er upåklagelig, responstiden er "umiddelbart". Har satt inn 4 GB minne, men tror nok at dette er overkill.

Kjørte full scan av musikksamlingen på Pro'en:
    Directory Scan (25891 of 25891) Complete 00:32:51
    SqueezeCenter has finished scanning your music collection.
    Total Time: 00:36:09 (Tuesday, October 6, 2009 / 4:10 PM)

Spørs om ikke denne blir stående og NV+'en havner på bruktbørsen eller som gave til andre i famillien! :)

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    har et par idiotspørsmål. Mulig at svar ligger andre steder i tråden, men jeg drister meg frempå likevel.

Hva er den store praktiske forskjellen mellom Netgear ReadyNAS NVX og Pro? Rent bortsett fra en drøy tusenlapp i prisforskjell og antall slots.

Hvilke disker anbefaler dere å innstalere?

er totalt noldus på det her, men er det ekstra jeg må ha i bakhodet, hvis iMac evt macbook (pro/air) skal kobles på disse greiene.

Solo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    2
    ErosLoveking skrev:
    Hva er den store praktiske forskjellen mellom Netgear ReadyNAS NVX og Pro? Rent bortsett fra en drøy tusenlapp i prisforskjell og antall slots.
    hvilke priser er det på disse? finner så mange alterantiver når jeg leter på nett.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    Terka skrev:
    Da står det en ReadyNAS Pro og prøvekjører i boden. Virker enda mer solid en NV+, på godt og vondt. 3 vifter støyer en del mer.. Ytelsen med SC på Pro'en er upåklagelig, responstiden er "umiddelbart". Har satt inn 4 GB minne, men tror nok at dette er overkill.

Kjørte full scan av musikksamlingen på Pro'en:
    Directory Scan (25891 of 25891) Complete 00:32:51
    SqueezeCenter has finished scanning your music collection.
    Total Time: 00:36:09 (Tuesday, October 6, 2009 / 4:10 PM)

Spørs om ikke denne blir stående og NV+'en havner på bruktbørsen eller som gave til andre i famillien! :)
    Interessant, en halvtime på scanning av over 25K spor lar seg høre! Ser frem til videre tilbakemeldinger etterhvert som du får mer erfaring med Pro, da jeg vurderer sterkt å oppgradere fra min Duo, som begynner å nærme seg faretruende full...

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    Solo skrev:
    ErosLoveking skrev:
    hvilke priser er det på disse? finner så mange alterantiver når jeg leter på nett.
    "Måtte bare" slå til en sen kveld med litt frustrasjoner over eksisterende oppsett så da ble en Pro hamstret inn. Fant den til kr 7719,- (+ litt over hundre i frakt.) her: http://www.dustinhome.no/pd_5010198926.aspx Mulig du finner den billigere andre steder?

Jeg har lenge gått og fundert på PC med mye diskplass kontra en ReadyNas Pro og valgte da å teste ut Pro'en da denne er bygget spesifikt for å fungere som NAS. (Har heller ikke bruk for de ekstra funksjonene en pc kan tilby.)

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Var hos en kompis igår og satte opp en Duo, må si den imponerte meg stort på overføringshastighet igjennom det trådløse nettet.Vi greide faktisk å streame en 1,5Gb Mkv fil til siste generasjon Mac mini avspilt igjennom Plex.(VLC klarte ikke spille av uten lag)
    Han kjører riktignok på N-standaren Wireless nett med en D-Link 655 Router.
    Det som jeg syntes var bedre på min Synology Nas er at interfacen gjøres på Norsk og er bedre forklart.

Liten nedtur var at PS3 hans ikke vil dekode Mkv filer....

M

marsboer

Gjest
    Duoen har jo ikke noe med overføringshastigheten på det trådløse nettet å gjøre..

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    Hadde et strømbrudd i kveld som slo ut hele kommunen + nabo kommuner (Ut fra det vi ikke kunne se..)
    Strømmen gikk først, kom tilbake etter noen sekunder, deretter gikk den sakte bort. (Lysene ble svakere og svakere..) Ble usikker på hvor bra dette var for annlegget som stod og spillte samt NAS/data-oppsett.

Vil det hjelpe med en UPS for en ReadyNas Pro (Vil Pro'en kunne dektektere via UPS'en at strømmen er borte og ut fra det ta en kontrollert "shut down"??) I såfall, hvilken UPS vil passe til en ReadyNAS Pro?

M

marsboer

Gjest
    Så lenge følgende forutsetninger er til stede:
    - ikke skrudd på delayed allocation-features, dvs at ting caches lenge før det skrives til disk for å optimalisere ytelsen ved skriving
    - Du bruker et filsystem som støtter journaling på disken (ext3, ext4 eller f.eks NTFS)
    - Det kun er snakk om strømbrudd og ikke ustabilitet i form av peaks

så er det uproblematisk at strømmen kuttes.
    Punkt en er vanlig på RAID-kontrollere, men disse bruker da egen batteribackup på grunn av dette
    Punkt 2 håper jeg virkelig er tilfelle uansett.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    marsboer skrev:
    Duoen har jo ikke noe med overføringshastigheten på det trådløse nettet å gjøre..
    Er det teskjeen som mangler....

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    marsboer skrev:
    Så lenge følgende forutsetninger er til stede:
    - ikke skrudd på delayed allocation-features, dvs at ting caches lenge før det skrives til disk for å optimalisere ytelsen ved skriving
    - Du bruker et filsystem som støtter journaling på disken (ext3, ext4 eller f.eks NTFS)
    - Det kun er snakk om strømbrudd og ikke ustabilitet i form av peaks

så er det uproblematisk at strømmen kuttes.
    Punkt en er vanlig på RAID-kontrollere, men disse bruker da egen batteribackup på grunn av dette
    Punkt 2 håper jeg virkelig er tilfelle uansett.
    Takk! NASen er satt opp slik at ting cashes ja samt filsystemet støtter journaling. Den var oppe og gikk igjen med en gang når strømmen var tilbake. Bekymringen min var nok litt overvettes stor, men når strømmen gikk, kom til bake etter ett/få sekunder, for deretter å fade ut så ble jeg litt bekymret. Har dog overspenningsvern også i strømmuttaket til NASløsningen så den bør vel ta de største peaker.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    Terka skrev:
    Vil det hjelpe med en UPS for en ReadyNas Pro (Vil Pro'en kunne dektektere via UPS'en at strømmen er borte og ut fra det ta en kontrollert "shut down"??) I såfall, hvilken UPS vil passe til en ReadyNAS Pro?
    Ja, og vil anbefale APC sin Back-UPS serie.

M

marsboer

Gjest
    UPSer som ikke er online har ikke store funksjonen mener nå jeg. Dessverre koster online fort en 6000,- for en 1000VA fra APC.
    Sinusene som kommer ut av en Line-interactive UPS ser ofte verre ut enn den gjorde når den kom inn, men riktignok med mindre utslag på spenningsvariasjonene.

Men man får da i hvertfall litt batteribackup, så om eneste funksjon er kontrollert nedtagning så er en line-interactive grei. Men ønsker man de andre fordelene med UPS, dvs helt ren strøm, beskyttelse mot alskens ulumskheter og over/underspenning og lang holdbarhet både på UPS og utstyr, så er online dessverre eneste mulighet.

Men mulig APC sine line-interactive UPSer klarer å gi en finere sinus en det skrapet jeg målte på (den endte rett i containeren når jeg så hvor ille sinusen så ut etter å ha gått gjennom UPSen)

For ordens skyld så er forskjellen at online UPSer regenererer strømmen fullstendig og det er et helt separert skille mellom inkommende strøm og det som kommer ut. Med andre ord er sinusen alltid perfekt.
    Line-interactive justerer bare på den inkommende sinusen og batteriene tar over når det blir for store variasjoner (når dette skjer kommer det et lite hikk i strømmen som ikke alt utstyr er så glad i)
    Dette gjør at batterilevetiden og holdbarheten på line-interactive er vesentlig dårligere enn på online UPSer.
    (Stadig inn og utkobling av batterier sliter mer på batteriene enn den konstante ladingen som er tilfelle på online UPS. Der belastes ikke batteriene før strømmen blir helt borte)

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    Er det mulig å benytte Inguz romkorreksjon når squeezeCenter kjører på en readyNas Pro? Og kan man sette opp dette til å støtte forskjellige avspillere/rom samtidig?

(mulig spørsmålene passer bedre i andre tråder som SB & Transporter tråden?)

//Terka

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Vurderer å kjøpe denne, syntes det virker som ett godt tilbud.

Vurderte egentlig Pro`en men den er jo 3000Kr dyrere og selv om hastigheten bedre tror jeg denne holder i massevis for meg.
    Lurer egentlig bare på hvilke disker jeg skal velge, 2 Terra diskene syntes jeg blir for dyr så da blir neste på listen en 1,5Tb Barracuda noen som erfaringer med denne? -(Valentino noen innspill..?)

Spørsmålet er om 1 Gb Ram holder for meg, skal jo ikke kjøre noe særlige plug ins men endel HD streaming blir det igjennom kabel, gjerne til ettpar maskiner samtidlig..,-

Vedlegg

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Kanskje litt OT men hvorfor ikke en HP Media smart feks? Spør fordi jeg lurer på det samme selv...

Mvh Tom

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    johnnygrandis skrev:
    Men hva i...,-

Ser jo ikke ut som samme Id nummer på disse....
    Her er den du får opp hos komplett: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=495031
    Her er den "riktige" hos komplett i hht Netgears side over kompatible disker: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=376126
    (Ser dog ikke ut til at Komplett har den på lager/evt ikke selger den lenger siden de ikke oppgir pris/lagerstatus).

Har forøvrig x antal av den "riktige" selv og har aldri hatt problemer med dem.

Edit: Tror nok ikke du vil støte på så store problemer med den "andre" disken heller.. har sett på nettet at det er en del som bruker disk/ram som ikke står i listen til Netgear uten at det har skapt problemer.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Terka skrev:
    johnnygrandis skrev:
    Men hva i...,-

Ser jo ikke ut som samme Id nummer på disse....
    Her er den du får opp hos komplett: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=495031
    Her er den "riktige" hos komplett i hht Netgears side over kompatible disker: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=376126
    (Ser dog ikke ut til at Komplett har den på lager/evt ikke selger den lenger siden de ikke oppgir pris/lagerstatus).

Har forøvrig x antal av den "riktige" selv og har aldri hatt problemer med dem.

Edit: Tror nok ikke du vil støte på så store problemer med den "andre" disken heller.. har sett på nettet at det er en del som bruker disk/ram som ikke står i listen til Netgear uten at det har skapt problemer.
    Takk for linkene.

Sendte en mail til Support hos Komplett og de gikk god for at disken skulle være kompatibel mot NVX`en.En annen ting er om disse diskene støyer mer en f.eks Samsung sin 1 Tb disk som jo er kjent for å beholde ett lavt støynivå.Siden disken mest sannsynlig blir stående i stua ved ruteren hadde jo lavt støynivå vært en fordel.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Sting skrev:
    Kanskje litt OT men hvorfor ikke en HP Media smart feks? Spør fordi jeg lurer på det samme selv...

Mvh Tom
    Syntes støtten for Mac er noe begrenset, ikke rart med tanke på at den kjører Windoes home server.
    Støtter ikke AFP Fildeling.
    Ser på sidene at du bruke Windows maskin for å kjøre oppstartklienten.
    I tillegg syntes jeg det er fint med Raid konfigureringa som finnes i Netgear sine Nas disker,-(uten om at jeg klarte finne ut om Home serveren støttet noe lignende)
    Samt at jeg syntes Netgear sine produkter virker litt mer kvalitet en HP sin Server uten at jeg egentlig har grunnlag for å si det....
    Håper også for HP sine brukere at den Automatiske backup programmet den starter kjører av alle maskinene i nettverket går an å Disable... :p
    Har HP 1 års garanti ?, mens Netgear har 5 ?, husker jeg rett...-

Home serveren fra HP er nok verdt sine penger men i ett Mac miljø vil jeg tro Netgear sine Nas produkter passer meg noe bedre.

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    Jeg er ihvertfall veldig fornøyd med min PRO og hastighet, tjenester osv. Vurderte Windows Home Server før jeg kjøpte min første ReadyNAS, og har ikke tenkt mer på det siden. Når jeg fikk lagt inn Squeezecenter 7.4.1 på den "gamle" NV+'en og trimmet den litt så har den også fått bra responstid. Den er nå flyttet opp til mine foreldre som også er kjempefornøyd med den som musikkserver.

M

marsboer

Gjest
    WHS er nok en langt bedre løsning enn alle NAS du får kjøpt.
    Ikke det at en NAS ikke kan duge til dine behov, men WHS kan så utrolig mye mer samtidig som den også i likhet med mange NAS er tilrettelagt for mannen i gata som ikke skjønner en puck (en stor uting i mine øyne, men en fordel for veldig mange)

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    marsboer skrev:
    WHS er nok en langt bedre løsning enn alle NAS du får kjøpt.
    Ikke det at en NAS ikke kan duge til dine behov, men WHS kan så utrolig mye mer samtidig som den også i likhet med mange NAS er tilrettelagt for mannen i gata som ikke skjønner en puck (en stor uting i mine øyne, men en fordel for veldig mange)
    Hehe! Ser den. :) Har selv vært utvikler for arkitektur og programmvare til allt fra smartkortløsninger, web, klient/tjener løsninger osv., og ledet integrasjon av ERP løsninger for industrikonsern samt satt opp MS servere fra skratsj så jeg burde fint klare å få en WHS til å fungere her i hjemmet. Utfordringen min har vært tilgjengelig tid (pga små barn, jobb osv.), og da har jeg valgt å gå for et konsept jeg kjenner, som dekker det funksjonelle behovet jeg har, og som kjører rett ut av esken.

Det er mange veier som fører til samme målet.. ;)

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Takker for betraktningene! Har ikke helt bestemt meg for om jeg kommer til å prøve meg på Audiolense og isåfall må jeg vel bruke en WHS. I mellomtia "går nu dagan" uten at noe skjer ;D bruker pr i dag bare et par eksterne disker og det funker jo greit. Eneste ulempen synes jeg er at rescan tar så lang tid, hos meg ca 30-45 min-gjør det det på en NAS også (har vel ca 750Gb lossless)?

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    750Gb da prater vi... ;D Jeg er på 125Gb .- but still growing.

Har aldri skjønt SC og rescan, hvorfor må programmet gå igjennom hele bibloteket når en bar legger til ettpar album,- Eller er det noe jeg missforstår her..

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    SC har forskjelleige moduser for scan. F.eks full scan der SC sletter eksisterende oversikt/statistikk og oppretter denne på nytt, videre scan etter ny musikk hvor det legges til i eksisterende statistikk/oversikt. Utfordringen til SC er at programmet ikke vet hva eller hvor det er lagt til ny musikk på området der musikken er lagret (siden dette er gjort via annet program) og må da gå igjennom helle området der musikken er lagret uavhengig av type scan. Forskjellen ligger da på databasesiden hos SC hvor den oppretter oversikt/statistikk. (PS. Jeg er ikke sikker på om dette er helt riktig forklart, men ikke "skyt" meg om det skulle være feilaktig informasjon.. ;))

Her er min statistikk etter siste "full scan" med 604 GB musikk:
    Søk etter spilleliste (22 av 22) Fullført 00:00:01
    Slå sammen diverse artister (2948 av 2948) Fullført 00:00:38
    Databaseopprydding #1 (25455 av 25455) Fullført 00:00:16
    Databaseopprydding #2 Fullført 00:00:23
    Serveren har nå søkt gjennom musikksamlingen din.
    Samlet tid: 00:01:18 (Thursday, October 29, 2009 / 9:09 PM)

1 min og 18 sek.. for full scan ;D

M

marsboer

Gjest
    Innmari sært å se de meldingene på norsk. Ble liksom helt "feil".

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn