Terka skrev:
marsboer skrev:
Skal vise et bilde når den står ferdig sammensatt i racket igjen så blir du nok frelst du også!
Det er rett og slett vakkert!
Ingen kabler, ingen løse gjenstander, bare orden og ryddighet!
Faktisk bare en front med 16 stk blå LED (dvs diskene) som lyser opp rommet gjennom mønsteret i rackdøra ;D
Hvor mye tid og kronasje har du investert i serveren? Tror helt klart at det både er inspirerende og tilfredsstillende å få bygget en slik selv. Dog var målet her å få noe som "spilte rett ut av esken" og da er ikke det å bygge selv et alternativ. Det kabinettet dit er det nok ikke alle som kunne dradd i hus! (Har selv egen bod med reservert plass for denne type hardware.)
Det tar ca 20 minutter fra jeg starter med blank OS-harddisk til alle tjenester på serveren er installert og oppe og går slik det skal (selvfølgelig fordi jeg har backup av konfigurasjonsfiler) så tiden ting tar nå er et ikke-tema.
Dette går fordi jeg er knallhard på å ikke inkludere noe som ikke støttes i Debian GNU/Linux out-of-the-box slik at jeg må drive med kompilering av pakker/drivere, manuell installasjon og andre tilsvarende ikke-strømlinjeformede ting. Kan det ikke skaffes via aptitude blir det ikke installert for å si det slik.
Når det gjelder kostnad er det ikke noe særlig egentlig. Bruker billig standard desktop hardware. Det som koster er rackmontering, hotswap-bays og mange (dvs flere enn de integrerte 5-6) s-ata porter med høy ytelse.
Ingen av disse tingene trenger man egentlig og det er noe jeg har fordi jeg er nerd. Tilsvarende HW-som jeg har minus det ovennevnte koster omlag 4500,- (dvs HK, CPU, RAM, Intel NIC og et egnet chassis med PSU som ikke skal rackmonteres)
Disker holder jeg utenom siden det er noe man må ha på NAS også og er avhengig av behov.
Oppsummert:
Tiden det tar å sette opp ting er ca null når man har skjønt hvordan ting fungerer. Tiden det tar å lære seg det som trengs er imidlertid svært lang, men riktignok interessant, om man ikke har noen erfaring med tilsvarende fra før. I tillegg kreves evnen til å se helheten og planlegge smart for å unngå vanlige feller.
Kostnad: Alt i fra billig (3000,- før disker) til dyrt (20k+) avhengig av graden av "seriøsitet" når det gjelder spesielle serverfeatures (dvs rack, HW-raid, hot-swap, UPS, mange disker osv)
Konklusjon:
Overhodet ikke anbefalt om du i det hele tatt vurderer å kjøpe NAS med mindre du føler at du kommer til å bli spesielt interessert i nær fremtid.
Da er du rett og slett ikke rett person. Når man sitter med en del kunnskap/erfaring på området vil på en måte en NAS aldri være et reellt alternativ til server. Tenker du at en NAS faktisk er dette så er NAS det rette for deg.
Merk at dette gjelder Linux og ikke WHS som er et helt annet dyr når det kommer til læringskurve.