Jeg synes hele diskussionen mangler et mål og en hel grundlæggende mening, et udgangspunkt ,og det er endelig typisk for mange af diskussionerne her på forummet.
Hvad er det vi i den sidste ende vil , hvad er meningen med anlægget, siden vi bruger så meget tid på at diskuterer, og så mange penge på at opbygge anlægget, jeg gå ud fra at vi er interesseret i lidt mere end baggrundsstøj, og lidt mere end bare det at kunne hører musikken, det kan en ghettoblaster såmænd klarer.
Der er dem som mener at hi-fi er hvad den enkelte kan lide/smag , og derfor typisk mener at hi-fi har mange ansigter , mange løsninger, og der er mange veje at gå.
Den anden hovedgruppe som man har indtryk af er et mindretal, er dem som ønsker at lave hi-fi i ordrets oprindelige betydning, gengive kilden så naturtroet som muligt, og optimalt har dette intet med smag at gøre.
Det sjove er at de to gruppe inderst inde vil det samme når det kommer til stykket.
Typisk er der to grupper hvad angår vejen mod målet, dem som mener at alt kan måles og at det er målinger som bør bestemme udviklingen og valg 100%, (Også en diskussions udfald), den såkaldte målemafia.
Den anden gruppe er dem som lytter på resultatet og lade dette være den afgørende faktor for udviklingen og valg. Også selv om der ikke er videnskabeligt belæg for at det skulle lyde bedre.
Selv om det er lytteresultatet som er afgørende, betyder det ikke at man som diy mand kan undgår at måle efter min mening , det er vigtigt at måle for at sikre at elektronik og højtaler virker som den skal, så de rigtige valg kan træffes.
Igen inderst inde er jeg sikker på de to gruppe vil det samme, nemlig at musikken springer lyslevende frem i stuen, som var det live.
Meningen er vil ikke at observerer og diskuterer forskellene i sig selv, det er vil det eksakt modsatte, der bør vil være et mål med den eventuelle forskel, som kunne være at man til sidst når en lydkvalitet som har samme kvalitet og ensartethed og naturtrohed som billedgengivelse har.
Men der er tilsyneladende nogle afgørende forskelle i forhold til billedegengivelse.
Det ser ud til at de enkelte delelementer ved hi-fi/lydgengivelse har større betydning for det samlede resultat.
Delelementer som Højtaler, forstærker , passive komponenter, akustik har alle betydning for det i den sidste oplevede lydresultatet.
Det kan vi pardoksalt nok hører på lyden i den nye generation af flad-skærme, lyden har aldrig været dårligere i fjernsyn, samtidig med at billedgengivelsen aldrig har været bedre.
At lave hi-fi og samtidig opnå naturtro gengivelse kræver noget andet end at lave billedgengivelse, og føles vil mere som at skulle lave den perfekte bil , eller det perfekte måltid , eller det perfekte musikinstrument.
Men kan blive ved med at rykke/forbedre lydanlæggets gengivelse, til en gengivelse som er svær at forstille sig kvaliteten af før man faktisk har hørt det med egne ører.
Og som med alt andet optimering er intet uden betydning, man sætter ikke dårlige dæk på en super bil selv om man måske kan finde en chauffør som ikke kan mærker nogen forskel, der vil altid være en chauffør som kører stærkt nok og som faktisk kan mærker en tydelig forskel.
Jeg vil sige det på den måde at selvom jeg ikke kunne hører betydningen af at jeg optimerede et enkelt kabel (måske fordi jeg var blevet for gammel) så ville jeg gøre det alligevel fordi mit mål er bedst mulig fidelity/naturtro lyd.
Og jeg er sikker på at langt de fleste ville gøre nøjagtig det samme helt automatisk hvis de kun skulle betale de ca 200-300 Kr. meteren som jeg som selvbygger skal investerer for at få et fuldt optimeret kabel.
Men nu er det heldigvis sådan at det bestemt ikke er nytteløst at optimerer hver enkelt delelement selv om man måske ikke lige kan hører det i første omgang, det er derimod en vigtig del af en løbende proces mod den optimale gengivelse.
Som vil blive langt mere tydelig når man gå fra at ændre et enkelt delelement til at optimerer alle delelementer i et anlæg , altså optimerer alle net-kabler og kabler generelt.
Optimeringen kan så forsætte med alle de andre delelementer af anlægget, strømforsygninger , andre passive komponenter, den elektriske konstruktion, akustiken, højtaleren, optimering ned til den enkelte højtalerenhed , og selve kabinettet, og til de tilhørende passive komponenter som kabler osv, ja det har nærmest ingen ende.
Man bevæger sig stille og roligt fra "Elgigant" anlægget til super High-end lyd som er fuldstændig anderledes lydmæssigt, det er der vist ingen som kan være uenige i.
Men pilles alle de optimerede delelementer af super high-end anlægget og erstattes med den billigste standart løsning fra Biltema diagram/komponent/materialemæssigt , så havne man til sidst med 100% garanti igen stille og roligt på "Elgigant, Sony Philips" niveau.
En middel lydkvalitet hvor man ikke et sekund vil være i tvivl om at lyden kommer fra en gengivelse.
Jeg forstår godt at man er kritisk når man skal betale astronomiske summer, og samtidig skal løbe en risiko for også at blive snydt , og også tit måske for en ganske lille forbedring for sine mange penge, jeg har selv været i den situation, og stoppede til sidst og blev selvbygger.
Men man skal altså ikke påstår at de ting vi her diskuterer i den sidste ende ikke har en betydning for det samlede anlægs kvalitet.
Det er og bliver en del af anlæggets samlede kvalitet. Og her ser jeg helt bort fra den eventuelle pris som skal betales for at få andre til at udfører optimeringer/opgraderingen for en.
Det blev igen et langt "bla bla" indlæg, men jeg synes det er vigtigt at slå fast, at hele denne proces mod optimal gengivelse ikke bør sammenlignes med religion, og den mere mørke side af alternativ behandling. Som flere jo ynder at gøre.
Jeg og andre som gå samme vej er lige så teknisk orienteret som en hvilken som helst anden uddannet inden for elektronikbranchen.
Jeg har bare valgt at i den sidste ende skal udviklingen/mit samlede lydresultat bestemmes af ører, og ikke styres 100% af hvad måleinstrumenter og videnskab siger.
Men jeg søger bestemt også hele tiden mod at få de to ting til at smelte sammen.
Og håber på at det en dag blive muligt ud fra to datablade at vælge det bedste anlæg uden at skulle lytte til det overhovedet.