Tja, et av de synspunktene jeg gjentar igjen og igjen er at
eventuelle kabelforskjeller er systemavhengige. Derfor er det nokså meningsløst å påstå at en bestemt kabel er "best" uavhengig av anlegg, eller å tro at det som gjør en forskjell i ett anlegg nødvendigvis vil gjøre samme forskjell i et annet. Derfor mener jeg også at det er tull å holde på med en endeløs karusell av dyre kabler. Mye bedre og billigere å finne og løse de problemene i anlegget som gjør at det oppstår hørbare forskjeller. Kort oppsummert, for tusen-og-første gang hittil i dag.
Ser ikke helt hvor synspunktet "eventuelle kabelforskjeller er systemavhengige" blir til en almenn lov om at alle må ha samme erfaringer som meg. Nesten tvert imot, ville jeg heller si, og det er da også poenget.
Hyggelig at denne tråden buldrer til live igjen. Det så nesten ut til at den tørket opp etter at folk var ferdige med lørdagskvelden.
Kabler er jo netop ikke særlig systemafhængige , den samme lydkaratestik, lydsignatur for et kabel beskrives af masser af brugere og anmelder. Lydsignaturen gå igen i mange helt forskellige sammenhænge.
Nøjagtighed det samme er tilfældet ved kondensatorer og modstande, og hvorfor skulle det være anderledes , i alle tilfælde er der tale om passive komponenter som grundlæggen består af de samme delelementer , modstand,kondensator, og spoler enten som fejlkomponenter eller som den primære komponent.
Netop det er lydsignaturen gå igen er et vigtigt argument for mig til at sige at der er noget om dette her, at det virker underligt/mærkeligt og ikke umiddelbart giver mening rent elektrisk er jeg fuldstændig enig i.
Som jeg har fortalt flere gange , så bruger jeg modstande med forskellig lydsignatur til at genoprette lyd-balancen mit anlæg hver gang jeg har lavet en opgradering, og efterhånden ved jeg lige nøjagtigt hvad jeg skal bruge af forskellige modstande for at rette balancen op igen, men jeg kunne lige så godt have brugt kabler til dette formål.
Men du tror vil ikke at det giver nogen lydforskel, jeg render bare rundt og skifter en masse modstande for sjov skyld og for at få tiden til at gå.
Det er nettopp det at signal og -høyttalerkabler utgjør en induktiv, kapasitiv/dielektrisk og resitiv variabel, også teoretisk (elektrisk), som må gjøre dem systemavhengige. Dette burde merkes best på hhv. passiv utstyr, rør, transistor -men også her varierende e./konstruksjon.
Ideellt skulle både induktans og kapasitans vært "0", da hadde alle vært glade
Begge demper (svært-) høye frekvenser, verst er her kapasitans. Dermed burde lederene ligge "forholdsvis" tett, det skal ihvertfall mine
-Vil ikke ha en kapasitiv "kortslutning" haha
Dertil kommer også ressonans som ihvertfall er uaktuell for audio, mer typisk 1-2 MHz! (-hvis jeg husker rett..)
Så kan det diskuteres i det ueeendelige hvor hørbart dette er
Her håper jeg alle har utelatt strømkabelen!!
-Dermed er dette en avsporing i tråden..sorry
Det er muligt at mit Norske ikke rækker her, men jeg forstår dig sådan at du mener at lydsignaturen er system afhængig , og at et kabel vil lyde forskelligt i forskellige sammenhænge.
Jeg siger nøjagtigt det modsatte, at der er en lydsignatur som gå igen uanset udstyr, impedanser ,interfase osv, og det er den lydsignatur som slår igennem, det man hører.
Der vil være påvirkninger som afhænger af interface, kablets data, kapacitet, spole, impedans osv , men hvis det slå igennem som en lydsignatur, så er det meget lidt, og ikke det som man oplever som hoved-lydsignaturen for et kabel.
Og det er jo nok årsagen til at man laver hi-fi kabler på så mange forskellige måder , og med så mange forskellige materialer, og årsagen til at hi-fi kabel "principperne" stritter i alle retninger , og ikke som ved eksempelvis HF Rg kabler osv. hvor alt er mere eller mindre standardiseret og laves på nogenlunde den samme måde.
Og man kan jo undre sig over at et kabel som kan overfører frekvenser på flere MHz , ikke skulle kunne bruges til audio/hi-fi, det burde jo være en smal sag for sådan et kabel at overføre 20KHz, men generelt lyder disse Rg HF kabler ad helvede til, og jeg kender ikke umiddelbart årsagen.
Jeg ville bestemt også gene have at lydsignaturen var bestemt af sammensætningen af de data vi kan måle på kablet kombineret med interface. Og så kan vi lave nogle fine kurver og sige at de små afvigelser kan ikke være hørbare. Men sådan hænger det desværre ikke sammen. Og det gør det for den sags skyld heller når vi taler om kondensatorer og modstande.
At hovedparten af et kabels lydsignatur ikke er systemafhængig er årsagen til at mange uafhængige hi-fi entusiaster og anmelderer uafhængigt af hinanden på vidt forskellige anlæg kan give den samme beskrivelse af lydsignaturen for et bestemt kabel.
Og det er netop dette som for mig til at sige at der er noget mystik her, noget som den almindelige elektroteori ikke dækker 100% , og årsagen er nok at det ikke er et måleinstrument som afgør lydsignaturen, og om denne lydsignatur er god eller dårlig, det er derimod et menneske eller flere mennesker som afgør dette.