LESSisdox@
Overivrig entusiast
Hei EinarVi kan være enige om 2 ting, i dette tilfellet:Det er muligt at mit Norske ikke rækker her, men jeg forstår dig sådan at du mener at lydsignaturen er system afhængig , og at et kabel vil lyde forskelligt i forskellige sammenhænge.Det er nettopp det at signal og -høyttalerkabler utgjør en induktiv, kapasitiv/dielektrisk og resitiv variabel, også teoretisk (elektrisk), som må gjøre dem systemavhengige. Dette burde merkes best på hhv. passiv utstyr, rør, transistor -men også her varierende e./konstruksjon.
Ideellt skulle både induktans og kapasitans vært "0", da hadde alle vært glade Begge demper (svært-) høye frekvenser, verst er her kapasitans. Dermed burde lederene ligge "forholdsvis" tett, det skal ihvertfall mine -Vil ikke ha en kapasitiv "kortslutning" haha Dertil kommer også ressonans som ihvertfall er uaktuell for audio, mer typisk 1-2 MHz! (-hvis jeg husker rett..)
Så kan det diskuteres i det ueeendelige hvor hørbart dette er
Her håper jeg alle har utelatt strømkabelen!!
-Dermed er dette en avsporing i tråden..sorry
Jeg siger nøjagtigt det modsatte, at der er en lydsignatur som gå igen uanset udstyr, impedanser ,interfase osv, og det er den lydsignatur som slår igennem, det man hører.
Der vil være påvirkninger som afhænger af interface, kablets data, kapacitet, spole, impedans osv , men hvis det slå igennem som en lydsignatur, så er det meget lidt, og ikke det som man oplever som hoved-lydsignaturen for et kabel.
Og det er jo nok årsagen til at man laver hi-fi kabler på så mange forskellige måder , og med så mange forskellige materialer, og årsagen til at hi-fi kabel "principperne" stritter i alle retninger , og ikke som ved eksempelvis HF Rg kabler osv. hvor alt er mere eller mindre standardiseret og laves på nogenlunde den samme måde.
Og man kan jo undre sig over at et kabel som kan overfører frekvenser på flere MHz , ikke skulle kunne bruges til audio/hi-fi, det burde jo være en smal sag for sådan et kabel at overføre 20KHz, men generelt lyder disse Rg HF kabler ad helvede til, og jeg kender ikke umiddelbart årsagen.
Jeg ville bestemt også gene have at lydsignaturen var bestemt af sammensætningen af de data vi kan måle på kablet kombineret med interface. Og så kan vi lave nogle fine kurver og sige at de små afvigelser kan ikke være hørbare. Men sådan hænger det desværre ikke sammen. Og det gør det for den sags skyld heller når vi taler om kondensatorer og modstande.
At hovedparten af et kabels lydsignatur ikke er systemafhængig er årsagen til at mange uafhængige hi-fi entusiaster og anmelderer uafhængigt af hinanden på vidt forskellige anlæg kan give den samme beskrivelse af lydsignaturen for et bestemt kabel.
Og det er netop dette som for mig til at sige at der er noget mystik her, noget som den almindelige elektroteori ikke dækker 100% , og årsagen er nok at det ikke er et måleinstrument som afgør lydsignaturen, og om denne lydsignatur er god eller dårlig, det er derimod et menneske eller flere mennesker som afgør dette.
At din Norsk strekker til -og at vi nyter hifi & musikk
Jeg tror ikke på at kabelen "lyder" eller har lydsignatur som du beskriver. Jeg tror altså ikke at kabelen tilfører noe som helst.
Den kan, som godt/dårlig kompromiss, muligens påvirke hørbar lyd negativt i en svært liten og varierende grad.
Varierende, gr. variabel sensitivitet for en slik liten "kabelkomponent".
Kanskje vi er enige om å være uenige også
Vel, klokken er nå passert 6 og halv tress, nyt kvelden og all verdens musikk-signaturer
Kom Bort til meg å høre forskjell på Strøm å andre kabler vist du tør
Mvh