Diplomatisk eller ikke, reaksjonene tyder på at jeg traff noen ømme tær ganske godt. Så mye rart som det har vært i denne tråden er det knapt nødvendig med noen "hersketeknikker". Det er slemt nok å bare sitere noen av innleggene slik at folk kan lese dem en gang til i dagslys. Tech-hjørnet er forøvrig reservert for vel underbygde tekniske resonnementer, så min lille teori om kabelentusiaster som wannabe DIY'ere passer nok ikke der heller, dessverre.
Jeg vet nå ikke hvilke ømme tær du tenker på men, mener du virkelig at det er din/deres plikt/misjon å i enhver tråd der det diskuteres opplevelser og erfaringbasert synsing, kuppe/spamme den med tech prat?
Som du sier, dere har jo tech hjørnet deres, hvor skal så den synse/opplevelses baserte delen av denne hobbien kunne diskuteres uhindret fra spammet, eller mener du bransjen/kabelselgerne er så infiseret at de/det må kveles i allerede kjent anti-kabelist ånd og at det ikke burde være lov/anledning å diskutere dette i fred uten teknisk underbyggelse?
Det jeg ennå ikke fatter er hvorfor subjektive opplevelser om at "halleluja, det er forskjell" tydeligvis er OK, mens subjektive opplevelser om "nah, bortkastede penger" burde stenges inne i et dertil egnet avlukke. Jeg har (så langt) motstått fristelsen til å dra inn "tech prat" som kapasitiv kobling fra trafo til chassis, ulike impedanser mellom chassis og nettjord, og derav følgende jordstøy i ubalanserte signalkabler, selv om dette egentlig er nokså relevant for om det er noen forskjell å oppleve eller ikke.
Kan du være så vennlig å forklare meg hvorfor mine erfaringer og subjektive opplevelser ikke skal kunne legges frem i den delen av forumet hvor vi diskuterer slikt, mens eksempelvis kabelselgere med åpenbare kommersielle interesser tydeligvis skal få boble fritt? Det sensurbehovet forstår jeg virkelig ikke.
Det afgørende er vil at der er en forskel på kabler, og som jeg læser dig Asbjørn så benægter du ikke dette, det ville også være at skyde sig selv i foden at sige at der overhovedet ingen forskel er.
Når nu både teori og måle-resulter viser at der er forskel, og hvis ikke netop dette skulle være en indikering på at der er også kan være en lydforskel, så ved jeg snart ikke hvor vi er henne.
Du kæder så den lydforskel sammen med hvad du kender af teori og hvad du kan simulerer og måle, og konkluderer ganske rigtig at det er ulogisk at der skulle være de kæmpe lydforskelle som nogle taler om.
Og teorien stemmer fint med dine egne erfaringer, dengang du ved en lyttetest oplevede at der var meget lidt eller ingen lydforskel på kabler.
Nu kunne jeg henvise til en del steder hvor du vil opleve noget helt andet , og måske endda vil udbryder, det var godt nok pokkers/mærkeligt.
Mange laver kabler på hver sin helt speciale måde, som sikkert i mange tilfælde er en blanding af tilfældigheder og egne ideer til hvordan et kabel bør være. Det i sig selv indikerer at der er forskelle, ellers ville et kabel nok være et kabel/en standardvarer. Og folk ville ikke bruge så meget krudt/energi på dette med kabler. Og som sagt også andre passive komponenter til audio.
Jeg er sikker på at mange af dem som laver kabler har haft nogle lydoplevelse som har ledt dem i en eller anden retning , lydforskelle som har gjort indtryk på dem.
Jeg tror heller ikke på at alle kabelsmede er svindler, nogle er sikkert, men langt de fleste tror jeg har en ambition og et oprigtigt ønske om at netop deres kabel kan gøre en forskel , og vil bringe lytteren tættere på optimal hi-fi.
En vigtig faktor i alt dette er som sagt mennesket som i dette tilfælde også agerer som et måleinstrument, og kabel-dommer.
Jeg tror heller ikke på at man kan for den almindelige lytter til igen og igen at betale enorme pengesummer for et kabel, hvis det de køber ikke gør en forskel.
Men der er sikkert også forskel på det menneskelige "måleinstrument".
Og rådet til dem som ingen forskel oplever må være , lad være med at købe.
Men lad være med at påstår med 100% sikkerhed at andre ikke kan have helt anderledes oplevelser med kabler som kan være ligeså rigtige som dine Asbjørn.
Dine oplevelse , som på mig virker som om at førstegang du fik det resultat som passede dig, og samtidig passede med den teori du støtter dig til, så var du glad og tilfreds, og kiggede dig ikke tilbage mere, og selv i dag kører du stadigvæk frem med historien om dengang du prøvede osv. ja du kender selv resten.
Vi er andre som har undersøgt denne sag med mange ører, mange forskellige anlæg , mange forskellige kabler, mange blindtest, mange eksperimenter og virkelig forsøgt at komme til bunds i det her, men nogen 100% videnskabelig forklaringen på de indiskutable oplevede lydforskelle er det ikke lykkes at komme frem til , var det lykkes så havde vi heller ikke denne nærmest uendelige diskussion.
At priserne nogen gange er helt ude i hampen kan vi ikke blive uenige om, men den prisstruktur som ses inden for kabler, den ses i alle brancher tasker ,parfume, biler, tøj , mad, cykler osv.