Et bilde at et anlegg og rommet kan si veldig mye.
Det vi ser her er en høyttalerkonstruksjon med ganske mye lobing. Og et lytterom som ikke holder spesielt bra nivå verken i forhold til øvre frekvensområdet eller bassen. Akkurat som forventet. Tror kanskje det er en smuuuule mer å gå på med bedre høyttaler system og akustiske tiltak enn tweaking av elektronikk og kabler.
Vis vedlegget 196842
Jeg mener bestemt også, at et billede siger meget om rummet, når man har arbejdet meget med forskellige akustiske tiltag. Jeg kan fortælle som medlem af klubben, at det er et godt rum. Ikke optimalt, men et rum man har arbejdet med at give en god akustik. Beregnet til øvelokale for musikudfoldelse. Er lidt for dæmpet.
Det er det bedste rum vi har haft i klubbens historie. I min periode som formand af klubben, oplevede vi at have tre forskellige rum. Da vi fik det viste rum i Avedøre, måtte vi skifte navn til Storkøbenhavns hi-fi klub. Før hed vi Herlev hi-fi klub og var bosat i Herlev...
Rummet er forholdsvis stort og man ser bagvæggen på billedet, er skrå.
Personligt ville jeg gerne have nogle diffusere i rummet. Men som sagt en del dæmpet. Nok lige nået for dig Orso. Rummet er beregnet til mange mennesker og alle kan ikke sidde perfekt. Faktisk er der kun en plads i ethvert lytterum der er perfekt.
Højtalerne, rummet, forstærkere er så afslørende, at det ikke er muligt for ting at gemme sig. Fejl bliver nådeløst afsløret. Vi skiftede digitalkabel for kort tid siden fra Belden til Nordost, og der var stor forskel. Belden var så dårligt i den sammenhæng. Forbløffende dårligt. Jeg kender kablet. Jeg har det selv, men i det opsæt, var det noget skod kabel. Nordost kabler er alt for dyrt og jeg vil ikke give så meget for et kabel.
Jeg ved at det er en god højtaler.
Den 22. marts var vi en lille gruppe der lyttede til forskellige ting. Lyden var aldeles pragtfuld. Meget dynamisk og levende med god dybde i lydbilledet. Dyb fysisk basgengivelse. Musikken var meget virkelighedstro. Virkelig fremragende.
Højtalerne er rigtig gode og jeg mener oprigtig, at man kan stille op med mange forskellige højtalere i det rum, og de vil ikke nå højtaleren til sokkeholderne. Hvis man ved hvad det er. B&W vil på ingen måde kunne følge med her. Aldeles ikke. Hvis man skal have en bedre højtaler, skal man forfra med at bygge en ny 4-vejs.
Vi havde engang en lytteseance med Krell udstyr, og det levede ikke op til hvad det skulle kunne. Jeg foreslog at skifte det ekstremt dyre højtalerkabel til et Duelund 2,1 kvt. Så faldt musikken på plads og det lød fremragende.
Jeg undrer mig ofte over, at folk ikke kan høre forskel på netkabler. Jeg har i mit rum meget nemt ved det. De lyder alle forskelligt. Jeg har trukket kabler direkte fra sikringsboksen med 5 kvt. Nogle kabler mister man dynamik med. Nogle netkabler som Quaide Tunami giveren en dyb bas og lyden er meget klar uden at miste små fine detaljer i musikken. Et norsk kabel, 2,5 kvt. ledere og 4 kvt. jord manglede dynamik hos mig. Men måske er det det bedst til mindre krævende apparater strømsmæssigt. Som f.eks. drev, forforstærker mm.
Jeg kender flere, der har jord på det hele. Det fungere helt fint. Ellers siger man, at kun et apparat skal have jord på. Men der er forskel på norsk jord og dansk jord.
Jeg oplever en klar forbedring med jord. En klar forbedring med fordeler boks fra Furutech. Strøm betyder så meget for det samlede anlægs betydning.
Strømmen i klubbe kunne være bedre, men da det er et rum vi låner er det bare sådan.
Tweaking af kabler, apparater og andre ting udelukker jo ikke hinanden. Hvis man arbejder meget med rummets akustik, betyder det stadig noget med gode net-, signal- og højtalerkabler.
Hvor man placerer sine apparater har meget at sige osse. På billedet er apparaterne placeret uheldigt. Man kan blive ved. Stort set betyder alt ting noget.