Burde jo være enkelt å teste ut i en blindtest da eller kanskje dere ble påvirket av hverandre hva vet jeg, du skriver såvidt jeg ser ikke hvordan forskjeller oppleves bare at det var forskjeller; Positivt negativt ? Jeg blir alltid skeptisk til de STORE forskjeller når det kommer til kabler, selv ikke når jeg var kabelentusiast opplevde jeg disse enorme forskjeller ved kabelbytter.Der var så stor forskel på lyden af disse to netledninger at alle som var med til eksperimentet bare sad måbende og uforstående overfor at der kunne være så stor en forskel, men det var der.
Asbjørn postet dette i tråden om Audiofile Ethernet kabler, jeg syntes det passer godt inn som svar her også:
Kanskje til ettertanke ?Mest nærliggende forklaring er at det ikke var en reell blindtest, men at det kom noen små hint om hva du skulle lytte etter. Eller at volumkontrollen "tilfeldigvis" ble justert litt, som andre også har vært inne på. Eller at lydsporet som ble brukt ble påbegynt og avsluttet på litt forskjellige steder i musikkstykket, slik at inntrykkene fra starten og slutten (som tillegges større vekt psykologisk) ble ulike mellom de to forsøkene.
Det er også velkjent at hvis man tester to ting, vil gjerne "ting to" låte bedre enn "ting én", selv om de er identisk like. På samme måten vil "B" oftere bli valgt i en ABX-test. Derfor er det viktig å gå frem og tilbake flere ganger. Helst bør man gjøre det i tilfeldig (blind) rekkefølge, notere lytteinntrykk underveis, og så sjekke til slutt om det er noen sammenheng mellom lytteinntrykkene og hva som var koblet til ved hvert forsøk.
Hvis vi går ut fra at Kontrapunkt ikke fusket med å skru opp volumkontrollen mellom forsøkene, er det egentlig bare forskjellige former for placebo og forventningsbias som står igjen som mulig forklaring
Sist redigert: