Nettkabler, jeg går meg vill.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Der var så stor forskel på lyden af disse to netledninger at alle som var med til eksperimentet bare sad måbende og uforstående overfor at der kunne være så stor en forskel, men det var der.
    Burde jo være enkelt å teste ut i en blindtest da eller kanskje dere ble påvirket av hverandre hva vet jeg, du skriver såvidt jeg ser ikke hvordan forskjeller oppleves bare at det var forskjeller; Positivt negativt ? Jeg blir alltid skeptisk til de STORE forskjeller når det kommer til kabler, selv ikke når jeg var kabelentusiast opplevde jeg disse enorme forskjeller ved kabelbytter.

Asbjørn postet dette i tråden om Audiofile Ethernet kabler, jeg syntes det passer godt inn som svar her også:

Mest nærliggende forklaring er at det ikke var en reell blindtest, men at det kom noen små hint om hva du skulle lytte etter. Eller at volumkontrollen "tilfeldigvis" ble justert litt, som andre også har vært inne på. Eller at lydsporet som ble brukt ble påbegynt og avsluttet på litt forskjellige steder i musikkstykket, slik at inntrykkene fra starten og slutten (som tillegges større vekt psykologisk) ble ulike mellom de to forsøkene.

Det er også velkjent at hvis man tester to ting, vil gjerne "ting to" låte bedre enn "ting én", selv om de er identisk like. På samme måten vil "B" oftere bli valgt i en ABX-test. Derfor er det viktig å gå frem og tilbake flere ganger. Helst bør man gjøre det i tilfeldig (blind) rekkefølge, notere lytteinntrykk underveis, og så sjekke til slutt om det er noen sammenheng mellom lytteinntrykkene og hva som var koblet til ved hvert forsøk.

Hvis vi går ut fra at Kontrapunkt ikke fusket med å skru opp volumkontrollen mellom forsøkene, er det egentlig bare forskjellige former for placebo og forventningsbias som står igjen som mulig forklaring
    Kanskje til ettertanke ?

Sist redigert:

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.763
    Sted
    Phobos
    Akademisk standard?

Hvis dette skal være kriterier for å kunne poste her inne, så blir det ikke mange debatanter.
    Det er på ingen måte nødvendig for å poste her inne. Men du må vel si deg enig i at det er er rimelig å kreve en høy akademisk standard, og stor grad av etterrettelighet for at man skal kunne motsi eksisterende fagpraksis med flere tiårs empirisk og teoretisk grunnlag, og forvente å bli tatt seriøst?

D

DL

Gjest
    Nå skal det sies at endel av disse kablene som har vært testet også er testet på anlegg uten jord.
    Opplever samme forskjellene der.
    Om dette skulle være ett problem forårsaket av feil med ett produkt og/eller strøm nettet, så må dette i så fall være ett ganske utbredt problem, da iaf vi her i distriktet, opplever disse forskjellene hos svært mange.
    Nye hus med nytt elektrisk system, eller 40 år gammelt el system, ser ikke ut til å ha noe å si.
    Hva slags produkter vi tester, om disse er nye eller gamle, enkle eller kompliserte, dyre eller "billige", ser heller ikke ut til å ha noen betydning. Dog er det ikke testet på svært billige anlegg, billig i setningen over er en cd til 25000,-

Skal også ta med at dette er ikke utelukkene positive endringer, noen får lydforbedringer, andre får forverring og i enkellte anlegg så er endringene så små at det ikke er verdt prisen å skifte.

Jeg har heller ikke noen formening om at dyrt er det samme som bedre, kablene jeg kjører i dag koster ca 7000,- for stykket, har testet mye dyrere kabler enn dette, som ikke var bedre, for min smak.

Det som dog ser ut til å være en gjenganger er at det oppleves forskjeller i stort sett i alle anlegg vi har testet.
    Dette kan da umulig være tilfeldig, ikke er det meg heller, da mange andre opplever det samme.

Når man da blir forelest for, at dette må være innbilning, så er dette provoserende.

DL

D

DL

Gjest
    Akademisk standard?

Hvis dette skal være kriterier for å kunne poste her inne, så blir det ikke mange debatanter.
    Det er på ingen måte nødvendig for å poste her inne. Men du må vel si deg enig i at det er er rimelig å kreve en høy akademisk standard, og stor grad av etterrettelighet for at man skal kunne motsi eksisterende fagpraksis med flere tiårs empirisk og teoretisk grunnlag, og forvente å bli tatt seriøst?
    Igjen nei, så lenge min ører sier hva de gjør så kan du og andre med deg si akkurat hva dere vil.
    Det som er helt sikkert er at hverken du eller noen andre her inne kan debatere på en måte som endrer hva jeg hører.

Uten relevans for dine uttalelser så finns det mange som mener at det ikke finns forskjell på kabler i det hele tatt, kansje med untak av tversnitt for forsterkere, mange av dem har gode argumenter også, og jeg har ingen bakgrunn for å motsi dem med noen akademisk standard. Men igjen så hører jeg forskjeller, og da virker det noe snodig for meg hvor bastante enkellte kan være.
    Jeg mistenker at noen med slike syn, rett å slett har anlegg som ikke er oppløst nok, for å kunne høre forskjeller på noe som helst.

DL

S

Sommerand

Gjest
    Det har ingen ting med lydideal eller smak og behag å gjøre. Vi prøver alle å vri ting i den retningen vi selv liker. Selv jeg har et dusin søte små trafoer på de balanserte utgangene fra DEQX'ene. Det var derfor jeg absolutt ville ha det ene eksemplaret av en HDP4 som hadde vært hos G-nøkkel - trafobalanserte XLR-utganger var bare tilgjengelig en kort tid etter lansering av HDP4 og ble deretter erstattet av en oppgradert elektronisk løsning. Jeg ville ha trafoer, både for å ha et skuddsikkert galvanisk skille mellom boksene (jfr trådens tema) og for å tilføre et lite snev av ørevennlig andreordens forvrengning for å skape litt ekstra "kropp" og "varme" i anlegget.
    Interessant at en af fortaleren for ufarvet og neutral lyd bruger en af de komponenter som har den største lyd degeneration og den mest farvede lyd som stort set kan opdrives, men jeg er enig i at umidbart kan sådan trafo give en rar/dejlig sound, specielt hvis man har en masse lydproblemer som skal skjules, en grammofon kan noget af det samme. Men ufarvet og neutralt nej nej nej.

Har du ændret stil så du nu laver lyd efter din egen smag, smag som iøvrigt er det stik modsatte af hi-fi/ ufarvet, neutral, ind lig ud osv. Som sagt smag og Hi-fi har absolut intet med hinanden at gøre.

Ved du selv hvad du vil og faktisk mener, og hvor du vil hen?

Sist redigert:

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.763
    Sted
    Phobos
    Med tanke på hvordan placebo fungerer så ville det vært overraskende om du ikke hadde hørt forskjeller i nær sagt alle tilfeller. Jeg selv synes jeg hører forskjeller ved ethvert kabelbytte, til og med digitalkabler. Av og til så store forskjeller at jeg rablende gal har gått sterkt ut på forum og proklamert at himmelen har ankommet. Jeg har til og med hørt forskjeller på disse magiske små "metallkrukkene" på en 3-4 cm i diameter når en hi-fi bekjent testet dette på meg i hans anlegg. Han satte et par av dem på gulvet bak anlegget hvis jeg ikke husker feil. Det verste var at dette var en langt bedre test enn mange av de tingene som fremstilles her. Jeg visste ikke en gang hva det var han ville at jeg skulle høre forskjell på (jeg så aldri krukkene før testen), bare at det var en endring. I tillegg var det samme volum og samme låt.

Det som imidlertid har vært fellesnevner i alle tilfeller hvor jeg selv har eid produktene over tid, er faktisk at forskjellene på mystisk vis forsvinner helt etter et halvår i anlegget dersom jeg går grundig til verks når all glede over produktet har forduftet og det mentale bildet har satt seg ("krukkene er strengt tatt ikke avkreftet siden jeg ikke har hatt dem over tid, så her får fornuften regjere..).
    Ikke bare kabler, men også tradisjonelle aktive komponenter går vanligvis fra å være "klart bedre" når de er nye, til kun "så vidt detekterbart forskjellig". Etter å ha innsett at min hjerne og mitt sanseapparat helt tydelig er offer for en rekke impulser som jeg åpenbart ikke evner å ha full kontroll på, til tross for meget høy skepsis til alt som ikke henger helt på greip, har jeg inntatt en langt mer pragmatisk og nøktern tilnærming til hi-fi, og alt av audiofil kabling er kastet ut, både analogkabling, digitalkabling og strømkabling.
    Det beste med dette er at dette har gjort lyden bedre, prioriteringene enklere og penger brukt gir mer effekt.

Dette medfører at..

Det som dog ser ut til å være en gjenganger er at det oppleves forskjeller i stort sett i alle anlegg vi har testet.
    Dette kan da umulig være tilfeldig, ikke er det meg heller, da mange andre opplever det samme.

Når man da blir forelest for, at dette må være innbilning, så er dette provoserende.
    ...jo, min erfaring er at dette er mest sannsynlig innbildning. At du finner det provoserende kan ikke jeg gjøre noe med. Men jeg vil anbefale deg å prøve å gå ekstremt nøye til verks med en stor dose skepsis noen runder, også når år har gått og ingen komponent skal ut eller inn. Hvis du fremdeles får eksakt identiske resultater hver gang så er i hvertfall du et supermenneske i forhold til meg selv.

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.135
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ved du selv hvad du vil og faktisk mener, og hvor du vil hen?
    Ja, det mener jeg da.

Hvis du har fulgt med på hva jeg skriver, er jeg ganske tydelig på at det er bare i preamp jeg vil endre lyden. Der er også eq-profilene med en target-kurve (som ikke er flat hos meg). Alt annet, i særdeleshet kabler og effektforsterkere, skal ikke tilføre noen farging hvis jeg kan unngå det. På den måten unngår jeg den evige runddansen med at alt må matche med alt.

Nå skal det også sies at de Jensen-trafoene mine ikke tilfører spesielt mye forvrengning, men den lille andreordens forvrengningen de leverer drar ikke nødvendigvis i feil retning, gitt forvrengningsspektrumet i høyttalerne og andre komponenter.

Den ultimate referansen er fortsatt akustiske instrumenter, håndspilt av levende musikere i min egen stue. Ikke andre stereoanlegg, men ekte klarinetter og akustiske gitarer i den samme akustikken som stereoanlegget står i. Hvis det låter likt fra anlegg og live, er jeg formodentlig i nærheten av noe.

Sist redigert:

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.763
    Sted
    Phobos
    Igjen nei, så lenge min ører sier hva de gjør så kan du og andre med deg si akkurat hva dere vil.
    Det som er helt sikkert er at hverken du eller noen andre her inne kan debatere på en måte som endrer hva jeg hører.
    Det er her jeg mener du har skylapper på. I et offentlig forum poster du ikke for deg selv. Du poster for å si noe til alle andre. At du personlig ikke trenger noen faktisk verifikasjon for din egen del, er helt OK. Men prøv nå å tenk på at dette skal leses av tusenvis av andre personer med helt ulik bakgrunn og helt ulik tilnærming til hi-fi. Dette stiller større krav. Det er ikke du som bestemmer om disse skal ta dine utsagn seriøst. Det er din jobb å legge innlegget til rette slik at det er mulig for de som leser å få noe fornuftig ut av innholdet ditt uten at de må dele din personlige overbevisning. Gjør du dette, blir dine utsagn tatt seriøst og respektert blant majoriteten, uavhengig av tilnærming. Så enkelt er det.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Minner om at det eneste som virkelig betyr noe i denne hobbyen er subjektiv lydoppfattelse.
    Det betyr veldig lite dersom det vitenskapelige faktum strider mot den subjektive oppfattelsen.
    Hifibransjen har samfunnets spisskompetanse på subjektiv oppfattelse av reprodusert musikk.

Klart man skal være skeptisk frem til man har prøvd grundig selv og unngått de største placebofellene. Det er forresten ikke så veldig vanskelig.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.135
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er også en interessant læring i å ha lyttet til de store forskjellene mellom komponenter, ledninger eller eq-profiler, nikket gjenkjennede til det man hører, for så å oppdage at man hadde glemt å koble om eller at det var helt andre eq-profiler inne enn hva man trodde. To-tre egne opplevelser som det, og man blir litt lutret også med hensyn til gjenfortalte natt-og-dag-opplevelser. Den som ikke aksepterer betydningen av forventningsbias i subjektive sensoriske opplevelser er enten nybegynner eller fjols.

D

DL

Gjest
    Med tanke på hvordan placebo fungerer så ville det vært overraskende om du ikke hadde hørt forskjeller i nær sagt alle tilfeller. Jeg selv synes jeg hører forskjeller ved ethvert kabelbyttet den kvelden jeg gjør byttet, til og med digitalkabler. Av og til så store forskjeller at jeg rablende gal har gått sterkt ut på forum og proklamert at himmelen har ankommet. Jeg har til og med hørt forskjeller på disse magiske små "metallkrukkene" på et 3-4 cm i diameter når en hi-fi bekjent testet dette på meg i hans anlegg. Han satte et par av dem på gulvet bak anlegget hvis jeg ikke hørte feil. Det verste var at dette var en langt bedre test enn mange av de tingene som fremstilles her. Jeg visste ikke en gang hva det var han ville at jeg skulle høre forskjell på (jeg så aldri krukkene før testen), bare at det var en endring. I tillegg var det samme volum og samme låt.

Det som imidlertid har vært fellesnevner i alle tilfeller hvor jeg selv har eid produktene over tid faktisk at forskjellene på mystisk vis forsvinner helt etter et halvår i anlegget dersom jeg går grundig til verks når all glede over produktet har forduftet og det mentale bildet har satt seg ("krukkene er strengt tatt ikke avkreftet siden jeg ikke har hatt dem over tid, så her får fornuften regjere..).
    Dette gjelder ikke bare kabler, men også tradisjonelle aktive komponenter går vanligvis fra å være "klart bedre" når de er nye, til kun "så vidt detekterbart forskjellig". Etter å ha innsett at min hjerne og mitt sanseapparat helt tydelig er offer for en rekke impulser som jeg åpenbart ikke evner å ha full kontroll på, til tross for min meget høy skepsis til alt som ikke henger helt på greip, har jeg inntatt en langt mer pragmatisk og nøktern tilnærming til hi-fi, og alt av audiofil kabling er kastet ut, både analogkabling, digitalkabling og strømkabling.
    Det beste med dette er at dette har gjort lyden bedre, prioriteringene enklere og penger brukt gir mer effekt.

Dette medfører at..

...jo, min erfaring er at dette er mest sannsynlig innbildning. At du finner det provoserende kan ikke jeg gjøre noe med. Men jeg vil anbefale deg å prøve å gå ekstremt nøye til verks med en stor dose skepsis noen runder. Hvis du fremdeles får eksakt identiske resultater hver gang så er i hvertfall du et supermenneske i forhold til meg selv.

Kjøpte min første oppgraderte strømkabel i 1996, hører den samme forskjellen på denne enda jeg. Dog er de jeg bruker i dag langt bedre i forhold til min smak. Det jeg har her hjemme er testet både når de ble satt inn og ved å fjerne dem etter en stund. Det er den beste måten å teste på etter min mening.

Skeptisk tør jeg påstå at jeg er, er jo langt dyrere utstyr som er prøvd uten at jeg likte det.
    Som nevnt tidligere så koster mine kabler ca 7000,- og det finns jo kabler på markedet til 100.000,- , uten at jeg hverken har noe tro på at de er bedre eller har noe behov for å teste dem engang.

I ett av oppsettene vi testet disse i, så hadde han problemer med bass. Så store problemer at det brummet alvorlig i rommet, da han spillte med sine kabler. Med disse så ble bass så strammet opp at de åpenbare resonansproblemene i rommet forsvannt.

Skulle ønske jeg hadde utstyr til det og kunnskap til å bruke det, så en kunne dokumentert slikt.
    Kansje placebo kan tilskrives ørene, men ikke risting i hele rommet.

DL

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    @Asbjørn: Tror de aller fleste er kjent med denne effekten. Har gjort det samme mange ganger selv. Den er ikke så vanskelig å gardere seg mot.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.135
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I ett av oppsettene vi testet disse i, så hadde han problemer med bass. Så store problemer at det brummet alvorlig i rommet, da han spillte med sine kabler. Med disse så ble bass så strammet opp at de åpenbare resonansproblemene i rommet forsvannt.

Skulle ønske jeg hadde utstyr til det og kunnskap til å bruke det, så en kunne dokumentert slikt.
    Kansje placebo kan tilskrives ørene, men ikke risting i hele rommet.
    Enkleste forklaring på det er at lytteposisjonen ble flyttet noen centimeter mellom de to forsøkene, slik at ørene beveget seg ut av en node ved en eller annen resonansfrekvens. Du hørte det du hørte, men jeg tror ikke på at det skyldtes bytte av strømledning før du viser at alle andre og mer nærliggende årsaker er systematisk utelukket.

Placeboeffekter har forresten lite med ørene å gjøre, men desto mer med hjernen. Det er hele poenget med en blindtest, å finne ut hva vi egentlig hører, i motsetning til hva vi tror vi hører.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.763
    Sted
    Phobos
    Skeptisk tør jeg påstå at jeg er, er jo langt dyrere utstyr som er prøvd uten at jeg likte det.
    Som nevnt tidligere så koster mine kabler ca 7000,- og det finns jo kabler på markedet til 100.000,- , uten at jeg hverken har noe tro på at de er bedre eller har noe behov for å teste dem engang.
    Ehh, prøv igjen? En frisk konklusjon å trekke, og et godt eksempel på det som skjer når testmetodikken er helt uegnet.

D

DL

Gjest
    Det er her jeg mener du har skylapper på. I et offentlig forum poster du ikke for deg selv. Du poster for å si noe til alle andre. At du personlig ikke trenger noen faktisk verifikasjon for din egen del, er helt OK. Men prøv nå å tenk på at dette skal leses av tusenvis av andre personer med helt ulik bakgrunn og helt ulik tilnærming til hi-fi. Dette stiller større krav. Det er ikke du som bestemmer om disse skal ta dine utsagn seriøst. Det er din jobb å legge innlegget til rette slik at det er mulig for de som leser å få noe fornuftig ut av innholdet ditt uten at de må dele din personlige overbevisning. Gjør du dette, blir dine utsagn tatt seriøst og respektert blant majoriteten, uavhengig av tilnærming. Så enkelt er det.
    Er vel ikke enkellt å føre en debatt uten personlig overbevisning, normalt vil argumenter man bruker nettopp være basert på sin personlige overbevisning.

Men uansett, hvis det kreves retorikk som din for å kunne poste her inne, så blir det få av dere.

DL

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.763
    Sted
    Phobos
    "Alle" er forøvrig skeptiske i den forstand at man "ikke vil la seg lure". Jeg har full tro på de som mener å høre betydelige kvalitetsforskjeller faktisk er overbevist om dette, og således vil si de er skeptiske når de vurderer f.eks en annen kabel lydmessig.

Skepsis vil derfor snarere si "stille spørsmål ved alle variable faktorer, inklusive en seg selv". I tillegg kommer litt grunnleggende kompetanse godt med for å filtrere bort det mest magiske.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.763
    Sted
    Phobos
    Er vel ikke enkellt å føre en debatt uten personlig overbevisning, normalt vil argumenter man bruker nettopp være basert på sin personlige overbevisning.

Men uansett, hvis det kreves retorikk som din for å kunne poste her inne, så blir det få av dere.
    Personlig overbevisning vil nødvendigvis styre hvilke argumenter man legger mest vekt på, det er helt korrekt. Men personlig overbevisning har ingenting å si når det gjelder selve kvaliteten på argumentet. Et korrekt argument er et korrekt argument, uavhengig av personlig overbevisning.

Problemet i mange hi-fi diskusjoner er at mange av argumentene kun blir fornuftige dersom man deler overbevisningen til den som fremlegger argumentet.

Dette er en indikasjon på et dårlig eller ugyldig argument. Jeg personlig hadde helst sett at denne typen argumenter hadde blitt luket bort som ugress, men jeg ser også argumentet ditt om at det sannsynligvis ville blitt svært få folk her inne om dette hadde vært tilfelle. Sannsynligvis er en gylden middelvei det beste, hvor de fleste trives og ytterfløyene er delvis uenige om det meste :)

D

DL

Gjest
    "Alle" er forøvrig skeptiske i den forstand at man "ikke vil la seg lure". Jeg har full tro på de som mener å høre betydelige kvalitetsforskjeller faktisk er overbevist om dette, og således vil si de er skeptiske når de vurderer f.eks en annen kabel lydmessig.

Skepsis vil derfor snarere si "stille spørsmål ved alle variable faktorer, inklusive en seg selv". I tillegg kommer litt grunnleggende kompetanse godt med for å filtrere bort det mest magiske.
    Dette har du rett i.

Forsøker ikke å lure noen heller, men syns igrunn det er morsomt hvor mye remedier man kan endre eller legge til, som gir forskjeller i ett anlegg. Om dette gir bedre eller dårligere lyd for folk, det spiller liten rolle for meg, jeg skal ikke leve med anlegget.
    Men jeg syns folk skal teste selv jeg, og danne sine egne oppfatninger.
    Ta noen råd hva man burde prøve, fra de som har prøvd ting, og test det selv.

DL

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.763
    Sted
    Phobos
    Det er også en interessant læring i å ha lyttet til de store forskjellene mellom komponenter, ledninger eller eq-profiler, nikket gjenkjennede til det man hører, for så å oppdage at man hadde glemt å koble om eller at det var helt andre eq-profiler inne enn hva man trodde. To-tre egne opplevelser som det, og man blir litt lutret også med hensyn til gjenfortalte natt-og-dag-opplevelser. Den som ikke aksepterer betydningen av forventningsbias i subjektive sensoriske opplevelser er enten nybegynner eller fjols.
    Jeg presterte å ikke merke at EC AW400-monoblokkene på begge frontene var av før rulleteksten kom på en film. Det var med andre ord kun center-høyttaleren og bakhøyttalerne som spilte hele filmen.

Så en advarsel til alle HFS-medlemmer: ta mine lytteutsagn med en stor klype salt :)

Dette var en fin måte å implementere litt ydmykhet ovenfor egen fortreffelighet for min del i hvertfall, heldigvis skjedde dette mens jeg var noenlunde ung og fremdeles hadde hi-fi karrieren foran ​meg.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Kan vi ikke holde oss til Nettkabler som er tema for tråden??

Takk.

L

larkus

Gjest
    Ta en Nordost Odin strømkabel og skjul identiteten med å kle den i en fjong pyntestrømpe. Kall deretter sammen et lyttepanel av kabeltroende, og fortell entusiastisk at her er en nyutviklet strømkabel med en utsalgspris på ca. 3000,- kroner som overgår det meste lydmessigt. Kjør så en seende lyttetest der denne kabelen sammenlignes med en Odin uten forkledning.

Jeg hadde ikke blitt overrasket om deltakerene hadde dømt den kamuflerte Odin-kabelen nord og ned i forhold til den uten kamuflasje.

mvh
    larkuz

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: KW

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.989
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Kan vi ikke holde oss til Nettkabler som er tema for tråden??

Takk.
    Rigtig god ide. Det er altid underligt, at der skal være så meget dårlig skriverier, når det drejer sig om netkabler.
    Jeg syntes at der er stor forskel på forskellige og jeg ved, hvormeget det kan betyde med forskellige kabler. Nogle dæmper dynamikken. Nogle gir hul igennem. Kvadrat er godt. 1,5 kvt . er for tyndt.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.763
    Sted
    Phobos
    Jeg syntes at der er stor forskel på forskellige og jeg ved, hvormeget det kan betyde med forskellige kabler. Nogle dæmper dynamikken. Nogle gir hul igennem. Kvadrat er godt. 1,5 kvt . er for tyndt.
    Jeg vet imidlertid at det ikke er noen reell forskjell med ulike nettkabler. Det har jeg hørt med egne ører.
    Hvor står vi da?

Å diskutere fag på denne måten er tullball på barnehagenivå. En 6-åring har en mer fornuftig tilnærming.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.135
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vet imidlertid at det ikke er noen reell forskjell med ulike nettkabler. Det har jeg hørt med egne ører.
    Samme her. Har forsøkt, både med dyre kjøpegreier og omfattende DIY-greier. Gjorde ikke et spøtt forskjell. Da blir det jo ganske interessant å diskutere hvorfor vi har så ulike erfaringer, enten enkelte synes det er off-topic eller ikke.

For meg er det da nødvendig å tenke gjennom om det kan være noe forskjell i apparatene. Jeg har balanserte signalkabler for å få eventuelle jordstrømmer ut av all signaloverføring, og tilogmed trafoer i avsenderenden for å skape galvanisk skille før de lengste kabelstrekkene fra prosessor til monoblokker. Dessuten har jeg "ground lift"-brytere i monoblokkene for å kutte jordforbindelsen på XLR-skjermene derfra om nødvendig, men de bryterne står som regel i stillingen som kobler skjerm direkte til chassis på monoblokkene. Og jeg hører ikke et dugg forskjell på strømkabler i mitt anlegg. Interessant sammentreff.

Det kan også være interessant å tenke gjennom om de mest naturstridige lytteopplevelsene er troverdige, bare fordi en anonym person på et internettforum påstår det. Kan det tenkes at en overivrig selger sto bøyd over lytteren og sa noe sånt som "legg merke til at..." Og så legger man merke til at...

Dette er særdeles relevant i en diskusjon om hørbare forskjeller mellom strømkabler, synes nå jeg.

Sist redigert:
    L

larkus

Gjest
    De som ikke hører forskjell på strømkabler har kanskje for dårlige anlegg?

mvh
    larkuz zarkazmus

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.135
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det må det være! At jeg ikke tenkte på det før!

facepalm_implied.jpg

Med en viss sans for ironi, må det sies.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.989
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    J

Samme her. Har forsøkt, både med dyre kjøpegreier og omfattende DIY-greier. Gjorde ikke et spøtt forskjell. Da blir det jo ganske interessant å diskutere hvorfor vi har så ulike erfaringer, enten enkelte synes det er off-topic eller ikke.

For meg er det da nødvendig å tenke gjennom om det kan være noe forskjell i apparatene. Jeg har balanserte signalkabler for å få eventuelle jordstrømmer ut av all signaloverføring, og tilogmed trafoer i avsenderenden for å skape galvanisk skille før de lengste kabelstrekkene fra prosessor til monoblokker. Dessuten har jeg "ground lift"-brytere i monoblokkene for å kutte jordforbindelsen på XLR-skjermene derfra om nødvendig, men de bryterne står som regel i stillingen som kobler skjerm direkte til chassis på monoblokkene. Og jeg hører ikke et dugg forskjell på strømkabler i mitt anlegg. Interessant sammentreff.

Det kan også være interessant å tenke gjennom om de mest naturstridige lytteopplevelsene er troverdige, bare fordi en anonym person på et internettforum påstår det. Kan det tenkes at en overivrig selger sto bøyd over lytteren og sa noe sånt som "legg merke til at..." Og så legger man merke til at...

Dette er særdeles relevant i en diskusjon om hørbare forskjeller mellom strømkabler, synes nå jeg.
    Jeg tror der er en forskel grundet apparaterne og det der er min erfaring er, at jeg tidligere brugte Duelund strømspoler med rigtig godt resultat. De gjorde lyden sådan mere analog specielt fra cd apparatet, som hos mig var en Marantz cd 17 K.I. Sign. Jeg brugte Duelund strømspole med et styk på hver apparatet, men de enkelte apparater er blevet udbygget hen over årene med kraftigere strømforsyning.
    En Duelund strømspole består af en bred kobberbane, der ikke sådan skulle reducere strømmen nævneværdigt, men min hjemmebyggte Dac, der netop har en kraftig strømforsyning, der bruges der ikke mere Duelund strømspole. Men tidligere var det en fordel med strømspole derpå.
    Det jeg mener er, at en kraftigere strømforsyning har andre krav end et apparat med en mindre forsyning. Kan bedre stå på egne ben så at sige.
    Hvis man ikke kan høre forskel på netkabler, kan det skyldes mange ting. Der vil også være fabrikater, hvor der ikke er forskel, da de stort set kan være ens dem man lytter på.
    En skærm kunne godt tænkes, at den begrænser dynamikken. Fordi strømpulsen er l lederen, i isoleringen og uden for kablet. Skærmen vil holde pulsen inde for grundet skærmen. Derfor er det nok især vigtigt med kraftige dimensioner på lederne, når kablerne er skærmede. Jeg har så valgt Oyida Tunami med 5,5 kvadrat, og jeg har oplevet ekstra renhed i lyden og stadig med fin dynamik. Kablet har en såkaldt sort baggrund. En sort baggrund kan skyldes at kablet fjernet små detaljer i niveau, der ligger langt ned i styrke. Men det gør kablet ikke. Der er mange stille passager, de nok ikke er klar over, dem der sidder bag mikseren, hvor der dukker ting op. Et nodestativ der flyttes osv.
    Asbjørn, skulle du engang komme til Danmark demostrerer jeg gerne, hvor forskellige de er.
    Er der nogle der har erfaringer med netkabel til cd drevet? Jeg tænker her på kvadratet.

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.656
    Torget vurderinger
    49
    Det snakkes mye om feilkonstruert elektronikk som årsak til at folk hører forskjell på strømkabler .
    Jeg har et par høyttalere (Harbeth) ,der konstruktøren mener du ikke kan høre forskjell på forsterkere. Han gir faktisk bort et nytt par med valgfrie Harbeth høyttalere til den som kan høre forskjell på forsterkere ved bruk av Harbeth høyttalere .
    Da må jo konklusjonen være at alle andre høyttalere er feilkonstruerte .

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.763
    Sted
    Phobos
    En høyttaler er alltid et kompromiss. I dette tilfellet har Harbeth-kontstruktøren valgt et kompromiss der han velger å gjøre konstruksjonen svært lett å drive for en forsterker (uten at jeg har sett dette bekreftet). Dette medfører garantert kompromiss på andre områder i konstruksjonen.

Så på en måte så er alle høyttalere bevisst feilkonstruerte ja, men jeg vil heller si "kompromissløsninger" i stedet for feilkonstruksjoner.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8

Vis jeg har skjønt deg riktig..?

Jeg tok en liten useriøs kabeltest et par ganger med de strømkablene jeg hadde, en vanlig sort en, en Kinakabel (bestod av van del hul 2.5mm og skikkelige kontakter) og rimeligste til Nordost.

Forskjell på cd spiller, så da er de spillerne ikke ok laget (Hegel og Burmester)?

IKKE forskjell på forsterkerne, så de er ok laget? (Music Angel KT88, Krell og Burmester)

Viss så er, kan de forklares enkelt hvorfor forskjellene oppstår på cd-spiller og ikke på forsterker? HAr det noe med strømforsyningen å gjøre?

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.763
    Sted
    Phobos
    Jeg tok en liten useriøs kabeltest et par ganger med de strømkablene jeg hadde, en vanlig sort en, en Kinakabel (bestod av van del hul 2.5mm og skikkelige kontakter) og rimeligste til Nordost.

Forskjell på cd spiller, så da er de spillerne ikke ok laget (Hegel og Burmester)?

IKKE forskjell på forsterkerne, så de er ok laget? (Music Angel KT88, Krell og Burmester)

Viss så er, kan de forklares enkelt hvorfor forskjellene oppstår på cd-spiller og ikke på forsterker? HAr det noe med strømforsyningen å gjøre?
    Du kan ikke stille spørsmålet om det har noe med strømforsyningen å gjøre før du har gjennomført noe langt mer konkluderende enn en "liten useriøs kabeltest". Du må først påvise forskjell før det gir mening å undersøke hvorfor.

• Liker
    Reaksjoner: KW

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.656
    Torget vurderinger
    49
    En høyttaler er alltid et kompromiss. I dette tilfellet har Harbeth-kontstruktøren valgt et kompromiss der han velger å gjøre konstruksjonen svært lett å drive for en forsterker (uten at jeg har sett dette bekreftet). Dette medfører garantert kompromiss på andre områder i konstruksjonen.

Så på en måte så er alle høyttalere bevisst feilkonstruerte ja, men jeg vil heller si "kompromissløsninger" i stedet for feilkonstruksjoner.
    Du er i slaget i dag :D

JohnnyH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    RMAF12: System Set Up

RMAF12: System Set Up - YouTube I denne youtube videoen gjennomgås bortimot komplett system settup inklusive kabler, nettfilter, rack og avkobling.

Det er jo ikke mulig å bedømme hva som skjer ved hjelp av youtube lyd, men å følge med på folk gir en peke pin.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det snakkes mye om feilkonstruert elektronikk som årsak til at folk hører forskjell på strømkabler.
    Jeg er vel blant de som mener at dette er sterkt overdrevet og kanskje dratt litt for langt av Asbjørn.
    I de aller aller fleste tilfeller hvor folk hører forskjell er det snakk om placebo IMO. En blindtest er det beste for å gi et svar.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.135
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det snakkes mye om feilkonstruert elektronikk som årsak til at folk hører forskjell på strømkabler .
    Jeg har et par høyttalere (Harbeth) ,der konstruktøren mener du ikke kan høre forskjell på forsterkere. Han gir faktisk bort et nytt par med valgfrie Harbeth høyttalere til den som kan høre forskjell på forsterkere ved bruk av Harbeth høyttalere .
    Nei, men jeg har en annen teori også. :)

Eller hypotese, for å være mer nøyaktig. At det er mulig å lage høyttalere slik at alle "tilstrekkelig gode" forsterkere vil låte likt gjennom dem, i det minste opp til et visst lyttevolum. Da opererer forsterkeren godt innenfor det lineære arbeidsområdet og produserer ikke hørbar forvrengning, så flat frekvensgang er tilstrekkelig for at det skal høres riktig ut. Det forutsetter høy effektivitet (lite effektbehov), høy og flat impedanskurve (lite strømtrekk uten store variasjoner med frekvens) og små fasevinkler (ikke for reaktiv last). Det er vel ingen bombe at Harbeth-høyttalere stemmer med den beskrivelsen. B&W 802, derimot, eller Martin Logan ...

Akkurat den hypotesen har jeg tenkt å teste litt. De nye høyttalerne mine får 16-ohms elementer i mellomtone og mellombass med følsomheter på 96-99 dB@ 1 W. Med de planlagte delefrekvensene kommer de nesten til å se ut som en konstant 12-ohms resistor for forsterkerne. Diskantelementet ser ut som en 5-ohms resistor. Det vil vise seg om det blir mulig å "avsløre forsterkerforskjeller" med de høyttalerne. Jeg har gjort et seriøst forsøk på å gjøre det umulig.

Det betyr ikke at alle andre høyttalere er feilkonstruert, men at de høyttalerkonstruktørene ikke har brydd seg om å gjøre høyttalerne lettdrevne. Strømkabler er litt annerledes. Der går det spenninger og strømmer som er i stand til å drepe folk og starte branner, så jeg ser litt mer skeptisk på ting som tyder på tull i den enden. OK, kanskje jeg overspiller det poenget litt, men jeg mener helt seriøst at "avslører forskjeller mellom strømkabler" ikke er noen god egenskap ved en hifi-komponent. Hvis det er tilfelle, på orntli' med helt ekte forskjeller, så er noe feil i anlegget.

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.135
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke. Det er en hel krets involvert. Se diagrammet Hedde la ut. Hvis det blir hørbare forskjeller (og det går jeg ut fra at det blir når du sier det), så betyr det sannsynligvis bare at et jordpotensiale endrer seg og at jordstrømmen gjennom RCA-kablene endrer seg. Uten måleutstyr er det vanskelig å vite hvor de strømmene oppstår. Hvis anlegget derimot ikke er jordet, er nok nærmeste strømforsyning til den byttede lederen hovedmistenkt, ja.

Sist redigert:

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.989
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Nei, men jeg har en annen teori også. :)

Eller hypotese, for å være mer nøyaktig. At det er mulig å lage høyttalere slik at alle "tilstrekkelig gode" forsterkere vil låte likt gjennom dem, i det minste opp til et visst lyttevolum. Da opererer forsterkeren godt innenfor det lineære arbeidsområdet og produserer ikke hørbar forvrengning, så flat frekvensgang er tilstrekkelig for at det skal høres riktig ut. Det forutsetter høy effektivitet (lite effektbehov), høy og flat impedanskurve (lite strømtrekk uten store variasjoner med frekvens) og små fasevinkler (ikke for reaktiv last). Det er vel ingen bombe at Harbeth-høyttalere stemmer med den beskrivelsen. B&W 802, derimot, eller Martin Logan ...

Akkurat den hypotesen har jeg tenkt å teste litt. De nye høyttalerne mine får 16-ohms elementer i mellomtone og mellombass med følsomheter på 96-99 dB@ 1 W. Med de planlagte delefrekvensene kommer de nesten til å se ut som en konstant 12-ohms resistor for forsterkerne. Diskantelementet ser ut som en 5-ohms resistor. Det vil vise seg om det blir mulig å "avsløre forsterkerforskjeller" med de høyttalerne. Jeg har gjort et seriøst forsøk på å gjøre det umulig.
    Mine højtalere har en imperidans kurve begyndende ved 3,5 ohm og ender med 4,5 ohm. To linier der er forskubbet et sted.
    Fasegangen er ensartet stigende. Noget Duelund lagde mest vægt på. "Det vigtigste er fasegangen Sven" Så perfekt fasegang.
    Frekvensgang målt på enhederne viste de var pænt flade.
    Følsomheden er jeg ikke sikker på mere. Men de er meget nemme at trække for en forstærker. Den får nemme arbejdsforhold og yder sit bedste.

Men:
    Kan jeg høre forskel på en forstærker? JA
    Kan jeg høre forskel på netkabler? JA
    Kan jeg høre forskel på digitalkabel? JA

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Vet ikke. Se diagrammet Hedde la ut. Hvis det blir hørbare forskjeller (og det går jeg ut fra at det blir når du sier det), så betyr det sannsynligvis bare at et jordpotensiale endrer seg og at jordstrømmen gjennom RCA-kablene endrer seg. Uten måleutstyr er det vanskelig å vite hvor de strømmene oppstår. Hvis anlegget derimot ikke er jordet, er nok nærmeste strømforsyning til den byttede lederen hovedmistenkt, ja.
    Okai.. takk for svar. Var ugjordet den gang.
    Kjører no med 16A jordet, men ikkje giddet å teste ut.. er ikkje så voldsom på dette med kabler egentlig. :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn