Nettkabler, jeg går meg vill.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• hifipuristen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Antall liker
    3.395
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor "låter det bedre" med superraske schotty dioder enn en gml. Likeretterbroer,hvis det blir mer
    overharmoniske med dioder?
    Altså dioder har værre swichingstøy enn likeretterbroer men "spiller" bedre?

Rintintin

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.09.2009
    Antall liker
    13
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    12
    Vel , vil du si det er forskjell ? vil jo si det er forskjell både på orginale og forskjellige . Kan selvfølgelig gå teknisk inn på dette , men velger enkel praktisk "Hearing is too belive " Teori stemmer ofte ikke i den audioverdenen jeg ferdes . Men fullt mulig du kan bevise noe annet .

Det er vel slik at høytalerk og signal ikke farger lyden men slipper igjennom, men mener at det er veldig forskjell på hva og hvordan signalene slipper igjennom , som igjen vil kunne merkes som farging . Uansett store forskjeller her .

Det er også stor forskjell på hyssing og tråd innvendig kabling avhengig av produsenter . Men sikkert sant i de fleste tilfeller i budsjett klasse. Subjektivt kunne man tro noen produsenter faktiskt Er døvhørte .Men så er jo smaken som ..... . så det blir jo hva man er på jakt etter når man forsker å bygger sammen anlegg for å oppnå den ultimate forvregning.

Når det gjelder trådløst, nevnet jeg dette da opplevelsen er at noen" les mange ikke hører forskjell på trådløst el ei .

I min verden er det forskjell , mer spørsmål om brukervennlighet og kompromiss . Skremmende hvor forskjell man hører da ? Om jeg forsto deg rett ;-)

Skremmende å høre audiofile ikke hører forskjell på strømkabler . Dette vil jo si at høytalerkabler/signal ikke gjør noe forskjell . hva tenker man om innvendig kabling ? er borkastet også

Trådløst ? like bra som som kabel
    Hvorfor vil det si at det ikke kan være plausible forskjeller på høyttaler/signal-kabler dersom det ikke er forskjeller på fungerende standard strømkabler? Disse tingene er ikke sammenlignbare i det hele tatt. Selv om man helt sikkert kan måle ulik forvrengningskarakteristikk mellom ulike strømkabler på strømsiden av strømforsyningen er den store forskjellen på disse to konseptene at strømmen som går gjennom strømkabelen faktisk likerettes før den regenereres i henhold til lydsignalet. Signal og høyttalerkabler transporterer imidlertid det faktiske signalet som tilslutt ender opp i høyttaleren.

Innvendig kabling er stort sett hyssing og tråd i forhold til "audiofile" kabler. Men produsentene tar selvsagt feil og er døvhørte.

Trådløst? Det var jo en ekstremt relevant sammenligning. Det eneste skremmende med dette er ikke at man ikke hører forskjell, men det omvendte. Enten skremmende fordi man ikke innser at dette i det minste KAN skyldes innbildning, eller skremmende fordi det er noe riv ruskende galt med strømopplegget i anlegget. Det står altså mellom mental sikkerhet eller fysisk sikkerhet. Du kan velge fritt hvilken forklaringsmodell du går for.

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.178
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor "låter det bedre" med superraske schotty dioder enn en gml. Likeretterbroer,hvis det blir mer
    En likeretterbro består av fire dioder som kan være montert på en felles brikke.
    Se her: http://en.wikipedia.org/wiki/Diode_bridge

Spørsmålet er om det kan tenkes å være hørbar forskjell på ulike typer dioder, og det kan det.

Fordelen med Schottky-dioder er at de switcher raskere og med mindre støy og effekttap enn andre diodetyper. ("Soft recovery") Hastigheten er vi egentlig ikke så interessert i, siden hvilken som helst diode er mer enn rask nok til å likerette 50 Hz vekselstrøm, men støyen og effekttapet i strømforsyningen er en annen historie.

Her en state-of-the-art Schottky likeretterbro på silisiumkarbid substrat, for den som måtte være interessert:
    http://pdf.directindustry.com/pdf/ixys/silicon-carbide-schottky-rectifier-bridge/11587-121299.html

Den teknologien er sammenlignbar med disse effekt-JFET'ene (SIT) som Nelson Pass holder på med.

Sist redigert:

Rintintin

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.09.2009
    Antall liker
    13
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    12
    Det kan jeg absolutt tenke meg at det er ..

"Sound of silence" er ikke så sound allikevel - ei heller silence

Newsflash: En likeretterbro består av fire dioder som kan være montert på en felles brikke.
    Se her: Diode bridge - Wikipedia, the free encyclopedia

Spørsmålet er om det kan tenkes å være hørbar forskjell på ulike typer dioder, og det kan det.

S

Sommerand

Gjest
    En likeretterbro består av fire dioder som kan være montert på en felles brikke.

Det er besynderligt (Ja det virker nærmest som en slags blokering) at du erkender at der kan være forskelle i lydgengivelsen fra div komponenter, jeg har også hørt dig nævne at der kan være lyd forskelle på modstande, et kabel er også en komponent hvor der kan måles forskelle og konsekvenser af dette, ganske vist måles der tit mindre fejl.

Men jeg mener ikke at hjerne og ører detekterer/måler som måleinstrumenter hvor mindst er bedst, ved hjerne og ører ser det mere ud til at sammensætningen stukturen af fejlen er vigtigere end mængden, fejlen kan godt kan være meget lille men alligevel have stor indvirkning på hvordan hjerne og ører opfatter lyden.
    Lidt fejl er stadigvæk fornuftigt at stræbe efter men ikke på bekostning af strukturen i fejlen, og sjovt nok efter min erfaring jo mere man stræber mod nul fejl (som naturligvis ikke kan lade sig gøre) med div. korrigeringer osv. , jo svære bliver det tit for hjerne og ører at accepterer lyden.

Men lige så snart dette her komme op, så ved vi jo at så trækkes kortet: fejlen er så lille at det er helt uden betydning.

Men det stemmer som sagt ikke med mine erfaringer, det er netop hvad den enkelte detalje(kabel osv.) bl.a. er lavet af og dets fejl struktur som giver den afgørende forskel mod hi-fi , som virkelig er hi-fi (instrumenter begynder at lyde som virkeligheden) og det ikke mere bare er en elektronisk gengivelse.

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.178
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Som du kanskje også har sett, er jeg enig i at det kan oppstå hørbare forskjeller mellom kabler, under enkelte forutsetninger om apparatene i hver ende av ledningen. Men mitt poeng er helt enkelt at 1) de forskjellene er vanligvis veldig små sammenlignet med nesten alt annet, 2) at folk lar seg lure til å bruke uforholdsmessig mye penger på noe som er nesten uten betydning, og 3) at et godt anlegg "avslører" ikke kabelforskjeller, tvert imot. Eventuelle hørbare "kabelforskjeller" avslører feil i anlegget.

Jeg kan også godt sette sammen et anlegg som låter helt forskjellig avhengig av hvilke ledninger som er plugget inn (stikkord: impedans), men ikke fanden om jeg ville hatt noe slikt i huset.

Y

ymir

Gjest
    et godt anlegg "avslører" ikke kabelforskjeller, tvert imot. Eventuelle hørbare "kabelforskjeller" avslører feil i anlegget.
    Da minker utvalget ganske så mye,og nesten alt av utstyr i den tyngre ende har således noe feil med seg.....

Det er jo da slik at det er omtrent ingen/svært få som kan konstruere dugande utstyr.Den meningen synes jeg er veldig drøy,mildt sagt.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Ser ut som Asbjørn prøver å plassere alle slike audiofile "fin- ord" (som brukes i anmeldelser i blader for eksempel) på en FREKVENSAKSE av alle ting.
    Og så skal man liksom "booste" enkelte frekvensbånd for å få "mer" av disse tingene?
    Hva i alle dager er "teorien/ logikken" bak dette?
    Ser ut som han også mener en rett frekvenskurve er å foretrekke (som jo ikke er kontroversielt å mene). Da kan han vel bare stille inn på en rett slik kurve og doble hovedvolumet, så får han jo dobbelt så mye av alle disse fine tingene? Eller?
    Hva om det er en innspilling med kun en bass og en symbal som spiller samtidig, og han virkelig slår på stortrommen og kutter alle frekvenser nedenfor symbalen slik at kun symbalen høres, vil da symbalen gjengis med så utrolig mye bedre "luft", "oppløsning", whatever enn dersom kurven er flat og man hører begge instrumentene?

Det må være den mest fjollete audio- teori som noensinne er lansert. Tror han skal lete lenge på internett for å finne noen som mener det samme (om man ser bort fra hans likesinnede her på forumet, som faktisk ikke er rent få). Han får vurdere å revurdere hele dette konseptet sitt.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.178
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Neimen, der var du tilbake, jo. :)

Du kan eventuelt notere deg hvilke "fjollete teorier" de som drar i spakene på miksepulten holder seg med når de bestemmer om de vil ha litt mer eller mindre nivå i forskjellige bånd:
    http://www.audiopioneers.net/forum/showthread.php?3220-Equalizing-for-dummies!
    http://audio.tutsplus.com/tutorials/production/how-to-recognize-frequencies/
    http://www.digitalprosound.com/2002/03_mar/tutorials/mixing_excerpt1.htm

Den andre linken har lydeksempler, og den tredje inneholder også synspunkter fra et antall opptaksteknikere.

Mon tro hva alle disse knottene er til?
    430px-SSL_SL9000J_(72ch)_@_The_Cutting_Room_Recording_Studios,_NYC.jpg

Mon tro hva som skjer hvis avspillingskjeden har en innebygget egenskap som tilsvarer at det er skrudd litt på de forskjellige knottene, uansett hvilken plate som spilles?

Sist redigert:
    Y

ymir

Gjest
    Hei

Ja der var han tilbake,han som er forsøkt latterliggjort for sine meninger og erfaringer,men kan taes til inntekt for for egne meninger
    når det passer inn i en meningsutveksling.

Sitat fra E.I.A.
    Accuphase er den forsterkeren jeg har lettest hørt forskjell på strømkabler , og de regnes jo som solide konstruksjoner .
    Med Supra Lorad ble lyden litt lys/tynn mens med Audience Powercord ble lyden mørk/varm .

Sitat Asbjørn
    "Vår gamle venn Kule-Trygve mente at det ikke var noen forskjell å høre ved å bytte strømkabler på de Accuphase-greiene hans. Der var det standard lakris som gjaldt, selv om han hadde brukt halvannen formue på de andre ledningene."

Vel er du flink med kalkulatoren og formler,men som lyttende audiophil? kan en nesten tro at en kan sette deg i motsatt ende av Kule-Trygve,uten at DET er ment negativt ovenfor Kule Trygve.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.914
    Torget vurderinger
    1
    et godt anlegg "avslører" ikke kabelforskjeller, tvert imot. Eventuelle hørbare "kabelforskjeller" avslører feil i anlegget.
    Da minker utvalget ganske så mye,og nesten alt av utstyr i den tyngre ende har således noe feil med seg.....

Det er jo da slik at det er omtrent ingen/svært få som kan konstruere dugande utstyr.Den meningen synes jeg er veldig drøy,mildt sagt.
    Du skal ikke se bort i fra at noen av oss også mener at lydlige vrikninger av boutiquekabler er grovt overvurdert og overrapportert ...

Da er det kanskje noen flere produsenter igjen på liste over utstyr som duger.

mvh
    KJ

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Selv om jeg ikke har postet på lang tid, så har jeg fulgt med på de sedvanlige trådene og har fått med meg insinuasjoner og beskyldninger om at jeg skulle muligens være en oppdiktet person. Rar påstand all den tid Kule Trygve jo er omtrent den eneste her som står frem med både navn og bilde.
    Fremstår kanskje Knoll og Tott (unnskyld "nb" og "totte") som mer virkelige for deg? Hva med "anonym" da? Bare for å nevne noen tilfeldige eksempler.
    Og som om Asbjørn kunne konstruere en "Kule-Trygve" for å argumentere mot seg selv og dermed styrke egne argumenter? Til det er det å si: Ja det sies at dersom man setter en tilfeldig person foran en skrivemaskin og trykker tilfeldig, vil han før eller siden skrive et verk av Shakespeare.

Men nok om det. Uavhengig av hva som står på noen platemiksing- sider, mener jeg og har erfart at lydforbedringer kommer ved å skifte til bedre komponenter/ signalførende kabler, eventuelt høyttalere. Det er ikke slik at transparens/ oppløsning (detaljer), imaging, alt sammen egentlig hører til i egne frekvensområder. Ved å oppgradere utstyr, får man jo bedret stort sett alle disse forskjellige tingene i en og samme smekk. Alle disse finordene er egentlig bare aspekter av det samme: Signalintegritet. Bedre signal gir forbedring på alle disse områdene. Har ingenting med EQ og tweaking å gjøre. Det er for eksempel neppe mye bedre frekvenstoleranse på en kjempedyr forsterker og en billig en. De mest ansette høyttalerne i verden har kanskje ikke særlig finere frekvenskurver enn de billige.

Y

ymir

Gjest

Du skal ikke se bort i fra at noen av oss også mener at lydlige vrikninger av boutiquekabler er grovt overvurdert og overrapportert ...

Da er det kanskje noen flere produsenter igjen på liste over utstyr som duger.

mvh
    KJ

Skal graden av virkningen taes opp blir dette HELT håpløst.Enten er det virkning eller så er det IKKE virkning.

Noen syntes Birgitte Bardot VAR vakker,noen synest muligens at hun er enda vakrere NÅ....eller at hun ALDRI har vært vakker,fordi hun aldri har eksistert.

Sist redigert:
    S

Sommerand

Gjest
    Kan vi for fanden ikke en gang for alle blive enige om at ingen hverken kabeltroende eller ikke kabeltroende bryder sig om at der mange gange drives plattenslageri grænsende til svindel på kabler, både hvad angår priser og reklame , det er ikke det vi diskuterer , for her er jeg sikker på at vi alle er temmelig enige.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Jeg prøvde noen dyre strømkabler en gang. Fikk en lignende opplevelse som det Musicus fortalte om. Altså at lakriskablene var bedre, etter det jeg kunne bedømme. Jeg hørte i hvert fall forskjell, i det minste. Prøvde for enkelhets skyld på Accuphase og Ayre samtidig, så vet ikke fra hvilket apparat utslaget kom.

Jeg vet ingenting om hvordan strømkabler eller strømforsyninger virker, bare så det er sagt. Tenkte jeg skulle prøve å lese noe grunnleggende om strømforsyninger (på Audioholics av alle steder), men kom aldri så langt. Uansett: Når kabler til 20-30 000 (totalt) ikke gir klar forbedring mot "gratiskabler", stiller jeg meg litt tvilende til hele konseptet. De dyre kablene jeg prøvde var visst nok skjermet. Det skulle være noen enda dyrere som ikke var skjermet. Har ikke helt lysten til å løpe og prøve dem. Er lakriskabler skjermet?

Y

ymir

Gjest
    @ymir: Det må vel være godt å se at Kule-Trygve og jeg er enige om én ting, i det minste.
    Nå må du ikke begynne å lute ryggen i litt motvind.Rett ryggen og kom med noe bedre en dette.Retoriske avsporinger nytter ikke.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.178
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Motvind? Jeg merker ingen motvind.

Jeg noterer meg at den som slipper opp for saklige argumenter ofte griper til personangrep, men du burde ha lagt merke til at det ikke gjør spesielt inntrykk på meg.

Sist redigert:

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Selv om jeg ikke har postet på lang tid, så har jeg fulgt med på de sedvanlige trådene og har fått med meg insinuasjoner og beskyldninger om at jeg skulle muligens være en oppdiktet person. Rar påstand all den tid Kule Trygve jo er omtrent den eneste her som står frem med både navn og bilde.
    Så du er faktisk døpt "Kule-Trygve" og du er ikke et menneske, men en hånddukke-ørn skapt av Jim Henson? Fascinerende, fortell oss mer!;)

Hilsen Tore Pedersen, som har bilde av seg selv på scenen med sin favoritt-bass som avatar.:p

Y

ymir

Gjest
    Hei

Et eks. fra MIN hverdag.

Stereoen har stått på med NRK P2 hele dagen.
    I ettermiddag har min Panasonic VT30 også stått på med lyd fra LG LG HX906SB | Lyd & Bilde

Hele dagen har sibilanter vært påtrengende på stereoen.

Når folket kommer hjem og setter på noe varme bedres dette,men øker vesentlig når nyhetene begynner.

Dette stemmer overens med MÅLT STIGENDE overharmoniske,MEN dette er heller ikke hele sannheten.
    Når F.eks. Asbjørn registrerer hva han beskriver som hardhet i lyden er dette noe jeg gjenkjenner.

Tiltagende hardhet i lyden og problemer med bl.a sibilanter bl.a. er også til tider TILSTEDE ved relativt lave verdier,min tanke er da at det også er andre komponenter mht. spenningskvaliteten som fremprovoserer dette.

Sibilanter og hardhet er noe som som til tider er HELT fraværende og ER til tider fraværende om elektronikken kommer fra Lauvland,Electrocompaniet,Consonance,Belles,LG,Meridian,Sugden eller Mark Levinson.

Min teori er at også strømkabler er med på å minske/øke dette.Elektronikken reagerer også forskjellig på dette,og det KAN virke som
    Kl D er mere følsomt for uønsket problemer mht. spenningskvaliteten.De som har klart seg best er Lauvlands 12w Kl A og ML.
    Begge låt i utgangspunktet "mørkt"......

Disse "andre" komponenter vil forhåpentligvis komme for dagen dersom det er som forespeilet fra NVE at SINTEF ved Helge Seljeseth
    kommer med sitt måleutstyr.

Både Isotek mini sub,Consonance nettfiltre ha hjulpet.PS Audio PPP takler ikke nettet og PurePower 2000i har hvert det beste hjelpemiddelet.

Ujordet stikk har også fungert bedre en jordet.

PPPen fungerer andre steder.

Jeg mener at det er for mange variabler angående lyd.Kabel forskjeller ble ikke helt tydelige før de akustiske forholdene ble bedre.

Både akustikken OG spenningskvaliteten er helt avgjørende for hva en opplever lydmessig.

"Fordelen" hos meg er den STORE variasjonen i spenningskvaliten.Dette gjør at jeg gjenkjenner lignende symptomer andre steder.

Sist redigert:
    Y

ymir

Gjest
    Motvind? Jeg merker ingen motvind.

Jeg noterer meg at den som slipper opp for saklige argumenter ofte griper til personangrep, men du burde ha lagt merke til at det ikke gjør spesielt inntrykk på meg.
    Beklager,var ikke ment som personangrep da du pleier å komme med en teknisk utgreing.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1

Fordelen med Schottky-dioder er at de switcher raskere og med mindre støy og effekttap enn andre diodetyper. ("Soft recovery") Hastigheten er vi egentlig ikke så interessert i, siden hvilken som helst diode er mer enn rask nok til å likerette 50 Hz vekselstrøm, men støyen og effekttapet i strømforsyningen er en annen historie.

Her en state-of-the-art Schottky likeretterbro på silisiumkarbid substrat, for den som måtte være interessert:
    Silicon Carbide Schottky Rectifier Bridge - IXYS - PDF Catalogue | Technical Documentation | Brochure

Den teknologien er sammenlignbar med disse effekt-JFET'ene (SIT) som Nelson Pass holder på med.
    Shottky likerettere er det godt med hos meg.
    I MF A 300 integrert, i Bel Canto eVo II, i Zhaulo dacen alle ettermontert av R.M. og i mitt Karan utstyr sitter det i originalt.
    I bildet til høyre (dacen) er det laget av 4 dioder til en bro, en stund sien nå men mener at BC også har Shottky.

Shottky.jpg

Mvh.KW

teddyh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Antall liker
    219

Betyr dette at du med sikkerhet vet at "nesten alt av utstyr i den tyngre ende" gir hørbare forskjeller på div kabler ?

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.656
    Torget vurderinger
    49
    For 5 år siden hadde vi den samme diskusjonen rundt interconnecter og ht kabler , nå hører alle forskjell .
    Tipper de fleste etterhvert vil høre forskjell på strømkabler .

Y

ymir

Gjest

Betyr dette at du med sikkerhet vet at "nesten alt av utstyr i den tyngre ende" gir hørbare forskjeller på div kabler ?

JA,og derfor NESTEN....jeg har da ikke hørt mye av det tyngre utstyret,men støtter meg til fagpressen,på same vis som mesteparten
    bruker fagpressen til å rettferdiggjøre sine valg av utstyr i en jungel av elektronikk.
    Hadde "ditt" produkt blitt SLAKTET i fagpressen hadde utstyret ikke hvert i lyterommet.

teddyh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Antall liker
    219

JA,og derfor NESTEN....jeg har da ikke hørt mye av det tyngre utstyret,men støtter meg til fagpressen,på same vis som mesteparten
    bruker fagpressen til å rettferdiggjøre sine valg av utstyr i en jungel av elektronikk.
    Hadde "ditt" produkt blitt SLAKTET i fagpressen hadde utstyret ikke hvert i lyterommet.
    Utstyr eg har i lytterommet i dag er hverken slaktet eller skrytt opp i skyene av den såkalte "fagpressen" og helt ærlig så tror eg ikke noen av de alternativene hadde spillt så stor rolle nå i dag, som eg har ett oppsett eg (og fruen) er godt fornøyd med.
    Det er heldigvis lenge siden eg sluttet med å vurdere komponenter p,g,a det de mener i den såkalte "fagpressen"

Det eg har i dag er ett resultat av prøving og feiling i mange år, og mer eller mindre gode råd fra medlemmer på div forum. Og sist men ikke minst : tørre å tenke "utenfor boksen" i mine valg :)

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.133
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hørte det hurtigt og alle kunne derefter høre det.

Det var altsammen placebo for samtlige fremmødte ?
    Nei, det var styrt påvirkning ved en autoritetsperson som de øvrige føler de ikke kan "modsige."
    Nope sådan er det næppe. Mange fortrak Nordost inden jeg sagde det. De plejer at syntes Canare er godt.

Jeg var også til den lytteaften i klubben. Der var stor forskel på de kabler. Der blev spillet musik på Nordost og det lød rigtig godt med de begrænsninger anlægget havde.
    Så blev der skiftet til Canare, (som iøvrigt er det samme som jeg har hjemme). Lyden blev desideret skrækkelig. Forbløffet over at et kabel kunne ødelægge så meget. Der skete forskellige ting; men grundet til at det lød skrækkeligt var, at diskanten blev så ubehagelig skarp og grim. Jeg fik tildels til hovedpine lige med det samme. Det var en pine at høre musikken til ende.
    ...
    Kan det tenkes at nettpolariteten ble snudd da kablene ble byttet på?

S

Sommerand

Gjest
    Det er også interessant at fagpressens lydkaratestik tit passer fint overens selv om der er brugt helt forskelligt udstyr til at teste med, det er også min egen erfaring at lydkaratestik af eksempelvis et kabel normalt følger med når der afprøves i andre sammenhænge, men jeg har da oplevet undtagelser.
    Der har både været afprøvet på lavimpedant udstyr og mere højimpedant udstyr uden afgørende sammenhænge.

Og jeg taler om kabler med almindelige data for kapacitet og induktion og modstand. Du kan iøvrigt heller ikke finde nogen entydig sammenhæng mellem kablets RLC data og lyd.

Og så er impedanser måske ikke så varierende som du måske antyder Asbjørn, men dog varierende det medgiver jeg, der er vil to lejre, transistor-teknik hvor udgangsimpedansen er fra 20-1000 ohm og indgangsimpedansen fra ca 20-47 Kohm, rør-teknik udgangsimpedanser fra 200-til flere Kohm og sjældent mindre end 100 Kohm og opefter for indgangsimpedansen.

Så har vi spdif overføringen hvor jeg også mener der er meget store lyd-forskelle ved kabelskift, her er impedansen helt fast, 75 ohm , det samme gælder for kablets impedans.
    Kan iøvrigt nævne at de komponenter som ligger omkring ind og udgang på spdif koblingen også har meget stor indflydelse på lyden afhængig hvilke typer som vælges, her lægger værdierne naturligvis fast.

Har selv ved flere lejligheder målt signaler og variationen i lyden kommer helt sikkert ikke kun fra signalforskelle.

Iøvrigt har jeg intet imod at indrømme at der er ting jeg ikke kan få til at hænge sammen, eller forklarer fuldstændigt, måske der skal kvantemekanik til, ved det ikke, men det betyder ikke at jeg ikke er interesseret i at kunne forstå dette til bunds, bestemt ikke.
    Men jeg finder ingen fyldestgørende forklaringer i det du kører frem med Asbjørn.
    jeg lavede selv de samme simulationer og beregninger for 10-20 år siden og ingen tvivl om at det kan give forklaringer på enkelte ekstremme tilfælde, men for mig er det langtfra hele forklaringen på lydforskelle , bare det var, så ville det hele jo være nemt og lige til.

Men der er stadigvæk en masse af logiske tekniske forklaringer tilbage som er godt gemt og vanskelige at gennemskue og som kræver meget måleudstyr at påvise, her er en garvet studiotekniker som forklarer lidt om dette fra ca 16:00

[video=youtube;QsVqCID029g]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=QsVqCID029g[/video]

Fra ca 27:50 kan man se et eksembel med en netledning.

Sist redigert:

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.764
    Sted
    Phobos
    Hvordan kan man benytte subjektive lytteopplevelser som et vektig argument for en strømkabels prestasjoner, når det finnes like mange eller flere subjektive erfaringer hvor konklusjonen er at man ikke kunne høre forskjell? Dette er et paradoks man ikke kan se bort fra om man forholder seg til en realitet med hovedvekt på rasjonelle og logiske tankerekker. Man kan ikke si at en subjektiv opplevelse er gyldig i ett tilfelle og ikke et annet om man først velger å benytte dette som argumentasjon.

Y

ymir

Gjest
    Som ung audiophil lurte jeg alltid på hvordan oppnå hva anmelderne beskrev.
    Med årene kom det....men målet vil aldri oppnåes.heldig vis.
    Målet er en utopi

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.764
    Sted
    Phobos
    Jeg sjekka den delen der, og jeg vet ikke helt om du fikk med deg hva han konkluderte med?

Short story:

Han viser måling av støy på et digitalt signal (jitter) som klarte å komme seg gjennom systemet etter å ha smittet over i kretsen via en strømkabel. Vi fikk ikke høre noe om de fysiske forutsetningene for at denne situasjonen skulle kunne oppstå (lå en uskjermet kabel inntil en støysender eller tilsvarende). Han konkluderer deretter med følgende når han drodler litt rundt dette med at kabelbytte i dette tilfellet ville kunnet forbedre lyden i form av å fjerne problemet:

"It's easy to assume that hey, this cable sounds really good" (etter å ha byttet til en kabel som ikke slipper inn støyen)

Hvorpå han umiddelbart fortsetter:
    "and... not so. The system should be fixed, and then it doesn't care what kind of power cable that is hooked up to it"

Det vil si at også denne "eksperten" bekrefter 100% nøyaktig det de fleste fornuftige i denne tråden har sagt.

Forøvrig synes jeg det er virkelig jovialt av flere her å kritisere Asbjørn for ikke å komme med en rasjonell teknisk forklaring på et fenomen som mest sannsynlig ikke eksisterer utover i hodene til overivrige audiofile og i feilkonstruerte systemer (som jo er nevnt 100 ganger tidligere i tråden).

Y

ymir

Gjest
    Hvordan kan man benytte subjektive lytteopplevelser som et vektig argument for en strømkabels prestasjoner, når det finnes like mange eller flere subjektive erfaringer hvor konklusjonen er at man ikke kunne høre forskjell? Dette er et paradoks man ikke kan se bort fra om man forholder seg til en realitet med hovedvekt på rasjonelle og logiske tankerekker. Man kan ikke si at en subjektiv opplevelse er gyldig i ett tilfelle og ikke et annet om man først velger å benytte dette som argumentasjon.
    Har du talt de?

S

Sommerand

Gjest
    Jeg sjekka den delen der, og jeg vet ikke helt om du fikk med deg hva han konkluderte med?

Short story:

Han viser måling av støy på et digitalt signal (jitter) som klarte å komme seg gjennom systemet etter å ha smittet over i kretsen via en strømkabel. Vi fikk ikke høre noe om de fysiske forutsetningene for at denne situasjonen skulle kunne oppstå (lå en uskjermet kabel inntil en støysender eller tilsvarende). Han konkluderer deretter med følgende når han drodler litt rundt dette med at kabelbytte i dette tilfellet ville kunnet forbedre lyden i form av å fjerne problemet:

"It's easy to assume that hey, this cable sounds really good" (etter å ha byttet til en kabel som ikke slipper inn støyen)

Hvorpå han umiddelbart fortsetter:
    "and... not so. The system should be fixed, and then it doesn't care what kind of power cable that is hooked up to it"

Det vil si at også denne "eksperten" bekrefter 100% nøyaktig det de fleste fornuftige i denne tråden har sagt.

Forøvrig synes jeg det er virkelig jovialt av flere her å kritisere Asbjørn for ikke å komme med en rasjonell teknisk forklaring på et fenomen som mest sannsynlig ikke eksisterer utover i hodene til overivrige audiofile og i feilkonstruerte systemer (som jo er nevnt 100 ganger tidligere i tråden).
    @ marsboer jeg ved udmærket hvad han siger. Forstår du ikke at jeg forsøger at nuancerer mit indlæg, fordi jeg er ligeså interesseret i tekniske logiske forklaringer som Asbjørn er, og mener heller ikke at alt hvad Asbjørn kommer med er uvæsentligt, slet ikke men det er langfra fyldestgørende og ikke den hele forklaring, men til forskel fra Asbjørn mener jeg ikke at jeg kan forklarer det hele , og det kan jeg kun mene og sige fordi jeg faktisk forstår det som Asbjørn simulerer.

Du forstå tilsyneladende heller ikke at Asbjørn og medløberer angribe modsat rettede synspunkter så det faktisk føles både ubehageligt, irriterende og nedværdigende og ikke mindst efter min mening ødelægende for debatten. Det mener jo langt hen ad vejen nærmest om den Spanske inkvisition.

Sist redigert:

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.764
    Sted
    Phobos
    @ marsboer jeg ved udmærket hvad han siger. Forstår du ikke at jeg forsøger at nuancerer mit indlæg, fordi jeg er ligeså interesseret i tekniske logiske forklaringer som Asbjørn er, og mener heller ikke at alt hvad Asbjørn kommer med er uvæsentligt, slet ikke,
    Du har rett. Jeg forstod ikke at dette hadde en nyanserende funksjon. Jeg leste sikkert innlegget ditt som fanden leser bibelen, for jeg følte at du slo beina under dine egne argumenter med dette videoklippet.

men til forskel fra Asbjørn mener jeg ikke jeg kan forklarer det hele, og det kan jeg kun mene og sige fordi jeg faktisk forstår det Asbjørn simulerer,
    Min teori avviker fra din. Jeg mener at noe faktisk må eksistere i den faktiske fysiske verden for å kunne forklares. Jeg er på ingen måte overbevist om at dette er tilfellet. Men for all del, jeg er 100% tilhenger av å finne faktiske forklaringer og årsakssammenhenger. Men det er på en måte bortkastet tid på å prøve å forklare noe man ikke vet sikkert om eksisterer, ei heller har plausible teorier på hvorfor skal kunne eksistere.

Du forstå tilsyneladende heller ikke at Asbjørn og medløberer angribe modsat rettede synspunkter så det faktisk føles både ubehageligt, irriterende og nedværdigende. Det mener jo langt hen ad vejen nærmest om den Spanske inkvisition.
    Jeg er helt enig i det du sier her. Til forskjell fra deg mener jeg imidlertid at udokumenterte, ikke-logiske synspunkter som fremstår som ren overbevisning og tro på grunn av sin ubeviselige natur, bør skytes i filler med kritiske spørsmål FORUTSATT at folk holder seg til sak og ikke personer.
    At folk tar seg personlig nær av å finne sine argumenter funnet utilstrekkelige er etter min mening bra, for da blir terskelen forhåpentligvis høyere for å komme med svakt underbyggede synspunkter og påstander i videre tråder og diskusjoner. Det vil si at den faglige kvaliteten på forumet øker på sikt, selv om det helt sikkert blir noe frafall fra de som har stor tillit til egne lytteferdigheter, lav selvinnsikt og et rent subjektivt forhold til hi-fi.

Kanskje like godt at jeg ikke har noen som helst styrerett siden mange nok har helt andre ambisjoner med å delta på et hi-fi forum :)

Y

ymir

Gjest

Det jeg vet er at til og med når EN generator begynte å levere dårlig vare kunne dette høres.
    Hver ENESTE gang sleperingen for magnetiseringen begynte å bli dårlig
    kunne jeg si til naboen at i dag har du jobbet med brynet på sleperingen.

Selv Seljeseth hos SINTEF hadde vansker med den påstanden.
    Har INGEN problem med bevis/alibi for dette.

Vil påstå at INGEN har den erfaring ang. lyd og spenningskvalitentens innvirkning
    på lyden som meg.

Og etter NVEs utsagn kommer SINTEF til å fortsette disse målingene med svært så avansert utstyr.

Dersom det er noen med lignende teoretisk erfaring og praktisk erfaring bes vedkommende
    ta kontakt for videre samtale om dette.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.764
    Sted
    Phobos
    Det jeg vet er til og med når EN generator begynte å levere dårlig vare.

Vil påstå at INGEN har den erfaring ang. lyd og spenningskvalitentens innvirkning
    på lyden som meg.

Og etter NVEs utsagn kommer SINTEF til å fortsette disse målingene med svært så avansert utstyr.

Dersom det er noen med lignende teoretisk erfaring og praktisk erfaring bes vedkommende
    Snakker du ikke her om selve strømleveransen din (dvs spenning/frekvens/THD)? Er det så unaturlig at dårlig strøm inn fra strømnettet skal kunne påvirke utstyret?
    Hvordan mener du dette er relevant for denne diskusjonen rundt en standard passiv strømkabel?

Selv jeg, som ikke erfarer noen forbedringer ved strømkabelbytte, og mener det er bortkastet å bruke så mye som en halv kalori på kabling i annlegget utover å kjøpe noe som har fornuftige specs (jeg har vært gjennom flere runder med audiofile kabler tidligere i mitt hifi liv), mener bestemt å oppleve at min PS Audio P5 Power Plant strømregenerator har en tildels markant betydning for lydkvaliteten på anlegget mitt. Jeg er imidlertid helt åpen for at dette kan være ren innbildning, siden boksen er pen og tanken på "ren" strøm, raskt tilgjengelig, med isolasjon mellom komponentene høres så flott ut (og ser flott ut på displayet på P5'en)

• Liker
    Reaksjoner: KW
    Y

ymir

Gjest
    Det jeg vet er til og med når EN generator begynte å levere dårlig vare.

på lyden som meg.

Snakker du ikke her om selve strømleveransen din (dvs spenning/frekvens)? Er det så unaturlig at dårlig strøm inn fra strømnettet skal kunne påvirke utstyret?
    Hvordan mener du dette er relevant for denne diskusjonen rundt en standard passiv strømkabel?

Selv jeg, som ikke erfarer noen forbedringer ved strømkabelbytte, og mener det er bortkastet å bruke så mye som en halv kalori på kabling i annlegget utover å kjøpe noe som har fornuftige specs (jeg har vært gjennom flere runder med audiofile kabler tidligere i mitt hifi liv), mener bestemt å oppleve at min PS Audio P5 Power Plant strømregenerator har en tildels markant betydning for lydkvaliteten på anlegget mitt. Jeg er imidlertid helt åpen for at dette kan være ren innbildning, siden boksen er pen og tanken på "ren" strøm høres så flott ut (og ser flott ut på displayet på P5'en)
    Poenget er yttergrensene.Dvs. Spenningskvalitet målt ekstremt dårlig og ekstremt bra.
    DA har en en referanse,til og med dokumentert.Hvor mange kan DOKUMENTERE målinger og
    lytting over ett år?

Med den erfaringen var det INGEN problem å høre samme symptomer jeg har og hva som ble servert
    hos f.eks Audiofoni og Soundgarden i Haugesund.Til og med registere STORE forskjeller hos nevnte forhandlere
    bare et steinkast unna.

Utstyret hos Audiofoni var bl.a Xindak og Dunlop ART 10 og hos Soundgarden JBL/Hegel

Hvor mange i dette landet har denne erfaring ang. spenningskvalitet og lydkvalitet?.
    Skal det læres noe på dette området er ALLE og en hver velkommen.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.764
    Sted
    Phobos
    Så det var til generell info med andre ord, men helt urelatert til diskusjonen rundt forskjeller på nettkabler? Det går tydeligvis tregt for meg i dag.. Var poenget at vi kan be deg om hjelp for å lære å lytte etter strømartefakter?

Jeg har forøvrig mer enn ett år med kontinuerlige timesbaserte grafer over Max min innspenning, frekvens og thd i anlegget, men hva skal dette bidra med i denne sammenheng, og det gjør meg definitivt ikke til noen autoritet innen subjektiv vurdering av nettkabler.

Sist redigert:

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hva krangles det om?

For ørtende gang vart det jo bevist med målinger at det er forskjell og kan være hørbart på signal og høyttalerledninger.
    Men nå er det nettkabler som gjelder..
    Tror ganske enkelt det er samme fysikken her også, og da kommer vi til punktet over her, det er forskjell.

Hæææ???

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.017
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Poenget er yttergrensene.Dvs. Spenningskvalitet målt ekstremt dårlig og ekstremt bra.
    DA har en en referanse,til og med dokumentert.Hvor mange kan DOKUMENTERE målinger og
    lytting over ett år?

Med den erfaringen var det INGEN problem å høre samme symptomer jeg har og hva som ble servert
    hos f.eks Audiofoni og Soundgarden i Haugesund.Til og med registere STORE forskjeller hos nevnte forhandlere
    bare et steinkast unna.

Utstyret hos Audiofoni var bl.a Xindak og Dunlop ART 10 og hos Soundgarden JBL/Hegel

Hvor mange i dette landet har denne erfaring ang. spenningskvalitet og lydkvalitet?.
    Skal det læres noe på dette området er ALLE og en hver velkommen.
    Forsto ikke helt dette. Hva var det hos Audiofoni? Jeg hjalp faktisk litt til i den butikken litt da den var aktiv og kjenner veldig godt de oppsettene som var plassert der. Store forskjeller bare steinkast unna? Hvilke symptomer refererer du til? Klarer liksom ikke helt å gripe tak i argumentene dine.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn