svart-hvitt
Hi-Fi freak
OlavE,Takk Midas, veldig interessant å lese. Hvis kan jeg bry hjernen din et sek til: Har du noe forslag på hvordan man evt. kan implementere dette på rimeligst mulig måte i systemet sitt? Selv bruker jeg feks minidsp 2x4 HD som dac per i dag, med toslink inn fra sonos connect. Hvis det skulle finnes noe klokke-problematikk her, hvordan kunne jeg hypotetisk sett løst det?Den største utfordringen med digitale grensesnitt er ikke overføringen av korrekte data, det er relativt enkelt. Men utfordringen ligger i klokkedistribusjon og varians rundt dette. Ultimat sett så må DAC styres av en klokke som blir diktert fra en kilde, og det er i overføringen av denne klokken at man tidvis blir kreativ (på bekostning av lydkvaliteten). Noen DACer klarer tydeligvis dette fint, mens andre åpenbart er mer følsomme, siden man rapporterer lydforskjeller mellom avspillerutyr -- da under forutsetning at avspiller leverer bitperfekt identisk data ut.
Det teknisk beste er å ha en separat og dedikert klokkedistribusjon fra kilde til DAC, men dette er absolutt ikke vanlig i konsumentutstyr dessverre.
tyskerne er jo veldig interessert i digitalproblematikken. Sjekk produktene fra f.eks. Mutec og Artistic Fidelitys AFIS-USB. Mutec bedriver bl.a. reklokking. Det gjør også AFIS, men her legges også vekt på elektromagnetisk stråling mm.
Brukerne hevder de hører forskjell om disse boksene er koplet inn eller ei. Det er meningen at boksene fôrer DACen med signaler.
Selv har jeg AFIS - som trengs for å fôre digitale aktive høyttalere med AES-EBU - men valget skyldtes vel så mye brukervennligheten (penere å se på, enklere i bruk) og tilpasningsmulighetene; og så skadet det ikke å føle seg på den trygge siden i og med at de tyske nettforumene ser ut til å foretrekke AFIS fremfor Mutec... Jeg har ikke bedrevet blindtesting!
På digitalfronten kan tenkes at minst tre dokumenterbare forhold kan påvirke lyden:
1) Reklokking.
2) Opp- og nedsampling.
3) Formatkonvertering (Mutec takler DSD).
Sist redigert: