Birdman
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 29.01.2005
- Antall liker
- 10
Ja
Selv ønsker jeg å gi ett STOOOORT kudos til AR for at de driver som de gjør, bare det at de våger ta inn mye nytt for det Norske markedet og begynne nybrotts arbeidet med å etablere nye merker på ett noe snevert og stivnet Norsk hifi marked forteller noe om entusiasme og pågangsvilje.tore_v1 skrev:Det er svært kostbart å ha så ekstremt dyre varer på lager at å selge de ut for å kunne vise frem aktuelle varer er både økonomisk lurt og forretningsmessig viktig.
Jeg har selv _nesten_ kontakt AR for å sjekke litt rundt Marten Form som de viste frem på messen og som de ønsker å få ut til kunder, men så sitter jo i så fall jeg inne med høyttalere..
For aktører på denne størrelsen er det viktig å få produkter ut når det er relativt ukjente produkter. Word-of-mouth betyr for mange meget mye mer enn reklamespråk og anmeldelser i forskjellige media. Å få prøve hjemme burde være alfa-omega for de fleste, og å ta vare på denne biten er viktig.
Jeg holder meg til de små/mellomstore aktørene. Jeg ønsker et mangfold!
o.t.Parelius skrev:Ekte mannfolk drikker ikke Underberger!
Syns Underberger er godt jeg!Parelius skrev:Ekte mannfolk drikker ikke Underberger!
o.t.F.E. skrev:...
;D yes Og ikkje glem Jegern 8)
mvh Filip
trikko skrev:Slik jeg ser det er Audioryal brukt som ett eksempel. Jeg har holdt på med Hi-End noen år, men jeg har aldri opplevet en lignende prissetting. De av oss som bruker penger på hi-fi bør kunne stille kritiske spørsmål til de som tjener penger på hi-fi. Jeg forstår ikke at dette er langsiktig foretningsmessig bærekraftig, men utover dette så er det jo ikke noe mrsomt å ha kjøpt noe og kansje oppleve ett enda høyere verditap enn vanlig hvis du bare er så"dum" at du tror at veiledende priser er realistiske og tror du har gjort en god deal hvis du får 25% rabatt. Kan nevne som en tileggsopplysning: Lefdal, Elkjøp eller Expert må dokumentere ovenfor kon konkuransetilsynet at de har solgt minst 5 stk av ett enkelt produkt for å kunne kalle noe en førpris eller veiledende pris.Det er ikke direkte sammenlignbart med en liten hifi inportør uansett hvem det måtte være, men lovverket gjelder for der også.Hvis denne dokumentasjonen ikke foreligger kan du kun anonsere med tilbudspris, og dette er spessielt viktig når det selges dyre varer slik at markedsføringen ikke blir villedende. Jeg for min del har sansen for hi-fi klubben også med tanke på andrehåndsverien og de har ihvertfall eksistert i 20 år og det gir troverdighet. Dette provoserer meg fordi dene måten å gjøre det på rammer de som er uerfarende som er "nye". De fleste har ikke så mye penger på konto at de ikke må spinke og spare for å skaffe seg det de har lyst på.
joaquin skrev:det er et greit poeng du trekker frem, parelius.
en annen ting, er at den kunstig høye "utsalsgprisen" ofte ikke blir satt av forhandleren alene, men av produsenten.
sammenligner man prisene på de ulike merkene som f.eks. audioroyal fører, så ser man at nivået er relativ likt overalt i verden, sett bort ifra ulikt momsnivå i de ulike land.
sånn sett har jeg større forståelse for oppgitt "veiledende" pris på f.eks. acapella eller einstein her i norge, enn det jeg har når det gjelder krell.
men tross alt, det er vel opplest og vedtatt at ingen betaler full utsalgspris på tung hi-end uansett.
Er nok ikke bare Hi-Fi klubben som bruker det påslaget.Voff skrev:Hi-Fi Klubben har 100% fortjensete på en rekke profukter, og å ønske at alle gjør det samme er å be om at alt elektronisk utstyr i Norge blir omtrent dobbelt så dyrt!
el_mariachi skrev:Er nok ikke bare Hi-Fi klubben som bruker det påslaget.Voff skrev:Hi-Fi Klubben har 100% fortjensete på en rekke profukter, og å ønske at alle gjør det samme er å be om at alt elektronisk utstyr i Norge blir omtrent dobbelt så dyrt!
Nei.BT skrev:100 % fortjeneste? Får de produktene gratis fra leverandør?
Derfor ekstra moro når BT harselerer med oss i den måten han formulerte seg på. Knusktørr som vanlig ;DUlf-B skrev:Tyggis kjøpt inn til 10 kroner og solgt for 20 kroner gir en fortjeneste på 10 kroner - eller en resultatmargin på 50% (av omsetningen). Så BT har sitt på det tørre. Muligens ikke som matematiker - men som økonom.
Det er ingen grunn til at prisen på et slike produkter skal falle med 50% på et år eller to - utover at de eventuelt var priset altfor høyt i utgangspunktet. De er omtrent som nye, og det kommer ikke noe "siste skrik" som gjør at man må bytte eller at det er et problem at produktene er et par år gamle.fjellvåk skrev:Det er riktig det, men hvorfor er de "latterlig lave"? Kan hende noen møter seg selv i veggen etterhvert...
100% uenig!fjellvåk skrev:Veldig mange av disse 50(?) forhandlerene er noen som har en hjemmeside, en tlf., og en garasje eller kjellerstue der de har noen greier, passive forhandlere som har hifi som en bigesjeft. De gjør ikke noe annet enn å ødelegge brukt markedet, ødelegger for de som satser og vil leve av å selge hifi, de gjør ingenting godt for merkene de forhandler og jeg ønsker dem vekk fra markedet. Vi trenger flere seriøse men ferre forhandlere i bransjen.
For en gangs skyld er jeg 100% enig med deg.OMF skrev:100% uenig!fjellvåk skrev:Veldig mange av disse 50(?) forhandlerene er noen som har en hjemmeside, en tlf., og en garasje eller kjellerstue der de har noen greier, passive forhandlere som har hifi som en bigesjeft. De gjør ikke noe annet enn å ødelegge brukt markedet, ødelegger for de som satser og vil leve av å selge hifi, de gjør ingenting godt for merkene de forhandler og jeg ønsker dem vekk fra markedet. Vi trenger flere seriøse men ferre forhandlere i bransjen.
De bidrar med mangfold, entusiasme og ikke minst gode priser for oss forbrukere!
Mvh
OMF
veldig enig her - jeg holder meg unna merker som er solgt på denne måten. På bruktmarkedet kan man gå på en smell hvis man kjøper eks. parallell import.fjellvåk skrev:Veldig mange av disse 50(?) forhandlerene er noen som har en hjemmeside, en tlf., og en garasje eller kjellerstue der de har noen greier, passive forhandlere som har hifi som en bigesjeft. De gjør ikke noe annet enn å ødelegge brukt markedet, ødelegger for de som satser og vil leve av å selge hifi, de gjør ingenting godt for merkene de forhandler og jeg ønsker dem vekk fra markedet. Vi trenger flere seriøse men ferre forhandlere i bransjen.
Hvis en vare er over 5 år, hvilken rolle spiller det om produktet er kjøpt nytt gjennom importør eller parallellimportert?funbunny skrev:veldig enig her - jeg holder meg unna merker som er solgt på denne måten. På bruktmarkedet kan man gå på en smell hvis man kjøper eks. parallell import.fjellvåk skrev:Veldig mange av disse 50(?) forhandlerene er noen som har en hjemmeside, en tlf., og en garasje eller kjellerstue der de har noen greier, passive forhandlere som har hifi som en bigesjeft. De gjør ikke noe annet enn å ødelegge brukt markedet, ødelegger for de som satser og vil leve av å selge hifi, de gjør ingenting godt for merkene de forhandler og jeg ønsker dem vekk fra markedet. Vi trenger flere seriøse men ferre forhandlere i bransjen.
For det første så tror jeg i svært liten grad det er snakk om parallellimport. For det andre så tror jeg faktisk levetiden til disse butikken ikke er noe kortere enn de vanlige butikkene som gjerne er startet av folk med større hifiinteresse enn forretningstalent. Disse hjemmebutikkene du snakker om er jo feks Audiofreaks, Audioart, Audioaktøren og Motron.funbunny skrev:veldig enig her - jeg holder meg unna merker som er solgt på denne måten. På bruktmarkedet kan man gå på en smell hvis man kjøper eks. parallell import.fjellvåk skrev:Veldig mange av disse 50(?) forhandlerene er noen som har en hjemmeside, en tlf., og en garasje eller kjellerstue der de har noen greier, passive forhandlere som har hifi som en bigesjeft. De gjør ikke noe annet enn å ødelegge brukt markedet, ødelegger for de som satser og vil leve av å selge hifi, de gjør ingenting godt for merkene de forhandler og jeg ønsker dem vekk fra markedet. Vi trenger flere seriøse men ferre forhandlere i bransjen.
Jo, men jeg tror ikke dette er et (stort) problem inne high end audio...stort sett så har jo disse mindre butikkene merker som ingen andre har....Anonym skrev:Flere av de etablerte nettbutikkene som opererer i Norge selger tv'er som er EU-modeller, altså parallellimporterte. Bare som et eksempel på utbredelsen av parallellimport.
Helt enig med deg og jeg, selv om andre her tydeligvis erfarer det annerledes. Siden jeg handler det meste på bruktmarkedet i inn og utland, er jeg forsiktig med produkter som har en rotete og ustabil leverandør i Norge.HCS skrev:Avantgarde høytalere er vel et eksempel på parallel-import.. Som ikke faller heldig ut for importør i Norge dessverre... 8)
Det skal være sikkert og visst! Lyric var først ute av eksportkundene med bred Avantgarde markedsføring, tok store sjanser innledningsvis, kjøpte store partier av både Solo og Uno og tegnet seg for enda flere av de største modellene. Bl.a. ble det innkjøpt og solgt nærmere 10 par Trio i løpet av kort tid, og dette er nærmest uhørt i et land med snaut 5 mill. innbyggere. Ble deretter meget slett behandlet av voksesyk produsent og resten er historie. Skoleeksempel på dum håndtering og manglende forståelse for relasjonsbygging og langvarige langsiktige markedsstrategier.HCS skrev:Avantgarde høytalere er vel et eksempel på parallel-import.. Som ikke faller heldig ut for importør i Norge dessverre... 8)
Jo, det er de...Men AG tas inn via danmark og en nordmann på Vestlandet.. Tas inn som brukt og selges til langt lavere pris enn det Tor kan.. Hvis en spørr AG meningheten vil jeg tro at det er kanskje 2 av 10 som han handlet av Tor og da er det gjerne snakk om mindre modeller..OMF skrev:Hmmm - kjenner ikke til dette i det hele tatt....er ikke Lyric godkjent importør og forhandler av AG...?
Mvh
OMF