Lydstyrke (og balanse) ja, pluss at delefrekvensen vil bli trukket nedover ca. 25% og dette er jo uaktuelt. Gi heller Tor tid til å lete! Finner han ikke noe kan du tipse meg så skal jeg se om jeg kan assistere ham. Ellers kan man jo alltid legge inn et søk på på ebay.de så dukker de opp før eller senere. Lykke til!pstraums skrev:På hvilken måte vil man merke det dersom man bytter ut 6 med 8 ohm.. lydstyrke? om jeg setter inn to av de nyere keffene da (som er 8) må jeg gå inn å operere i delefilteret eller kan det låte fint uten noen ekstra justeringer tror du ?
ingmar skrev:TDL enhetene ble laget i både 6- og 8 ohm utgave, mens Kef's B139 meg bekjent bare finnes i 8 ohm. Så lenge impedansene stemmer overens er det greit å bytte bassenhet fra den ene leverandøren til den andre. Eiere av IMF høyttalere som f.eks. TLS80 morer seg av og til med å sammenligne TDL og Kef bassene. TDL går for å være noe bedre (raskere og mer oppløst), men selv hører jeg knapt noen forskjell, muligens fordi min forsterker ikke er egnet til å teste dypbassegenskaper.... Kef's enheter er enklere å få tak i og er gjerne rimeligere, så dersom du kan bruke Kef så er det vel verd å prøve. I så fall vær oppmerksom på at B139 ble laget i to ulike chassi - "ur-versjonen" hadde et jevnt ovalt chassis uten "hjørnene" som kom senere. Urversjonen vil ikke passe i kabinettet ditt.pstraums skrev:18Hz ?? Jeg har en fantastisk sub (, den går DYYPT, men ikke til 18Hz!) ... jeg MÅ få disse opp å spelle !! Originalene er nok ikke kef.. det står 3021/GT/03 og googler man det da dukker det opp litt tdl, og litt andre merker... Men disse GT`ene er 30x21 (=12"x9" ca??)
Er det bare å bytte dem med KEF eller er det verdt å leite etter originalelementene ??
Mvh: Perez
Ser også at Kef's B139 og B200 nevnes som om de blir brukt i kombinasjon i samme høyttaler. Det er mulig jeg misforstår hva som blir ment, men dette forkommer ikke meg bekjent. B139 brukes så godt som alltid sammen med B110. Et sidespor: TDL's og Focal's mer moderne B110-kloner heter henholdsvis 130NS og 5N302 og begge er morsomme i IMF.