Nok en gang: Operaaaaa!

B

Back_Door

Gjest
Vi blir et fattig folk når vi kun relaterer verdier til penger.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
omholt skrev:
Dette burde eliten i samfunnet ha betalt. Det er vel stort sett de som gidder å gå på operakonserter for å vise fram sine dyre smykker, klesdrakter og late som de er seriøst interessert i musikken.
Du er ikke i operaen så ofte skjønner jeg.

Ta deg en tur og se hvem som går der. Så kan du uttale deg.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
14.105
Antall liker
10.019
Sted
Trondheim
Hvorfor tror nordmenn at opera er for "fiffen"?
I resten av Europa er opera noe for folk flest. På de store operahusene som f.eks. Covent Garden og La Scala, gjør jo prisene at det bare er de "bedre stilte" som får muligheten til å gå, men ellers er jo opera absolutt noe for almuen. Ta dere en tur i operaen neste gang dere er i Praha så får dere se hvem som går dit.
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.258
Antall liker
425
Sted
Friedrichstadt
Operaen behøver slett ikke være elitistisk, nei. Dessverre alt for lenge siden jeg var i operaen. Opera er jo et slags musikk-teater. Repertoiret er ganske variert med ofte lett tilgjengelig musikk. Kanskje litt uvant i begynnelsen med sangen, men etterhvert setter man stor pris på stemmene. Ikke sjelden er jeg blitt sterkt beveget av totalopplevelsen, og har fått mange gode minner. Mange tar på seg finstasen, og mange liker nok å vise seg frem, ja. Ganske mange går kledd veldig dagligdags. Selv liker jeg å pynte meg litt med pen skjorte og blazer, og gjøre en smule ut av kvelden som "happening" og signalisere dette tilbake til musikerne og sangerne. Opera anbefales :)
 
O

omholt

Gjest
oddgeir skrev:
omholt skrev:
Dette burde eliten i samfunnet ha betalt. Det er vel stort sett de som gidder å gå på operakonserter for å vise fram sine dyre smykker, klesdrakter og late som de er seriøst interessert i musikken.
Du er ikke i operaen så ofte skjønner jeg.

Ta deg en tur og se hvem som går der. Så kan du uttale deg.
Tatt på sengen. Nei, ikke der jeg ferdes mest kan man trygt si. Det var nå ment mest humoristisk.
Poenget var at det er veldig få som har interesse for opera.

Det vesentlige er uansett at i min øyne er dette feil priotering av offentlige midler når så mye annet av mye viktigere hensikt er skadelidende. havar sitt innlegg om at dette kan sammenlignes med priotering i hjemmet synes jeg var glimrende.
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
omholt skrev:
Poenget var at det er veldig få som har interesse for opera
Jeg har litt vanskelig for å se på hvilket grunnlag folk slenger ut dette som en gitt sannhet. Ikke ser jeg at en behøver en overveldende interesse for opera for å gå i operaen heller. Jeg eier ikke en eneste operaplate, vet tilnærmet ingenting om opera, men har alikevel gått i operaen 5-6 ganger og kost meg glugg ihjæl hver gang. Det samme gjelder ganske sikkert flere enn meg.

Om flere hadde tilgang til opera ville flere ha gått i operaen - er min påstand.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Still følgende spørsmål til dere selv:
Hadde pengene som nå er brukt på bygging av opera blitt brukt til helse om operaen ikke var blitt bygget?
 
K

KindOfBlue

Gjest
Jeg syns operaen burde vært elliptisk, den er altfor firkantet i dag.
I tillegg er det feil folk i salen.
Og så spiller de bare gammeldags på en nymotens måte.

Mye uinformert kritikk av hva opera (og ballett) er, hvem som går og ser slikt og hva det måtte medføre for statskasse og helsevesen at man har en opera (og ballett) og bruker penger på slikt.

Jeg gjentar hva jeg skrev i en annen opera (og ballett) tråd: dagens internasjonale opera byr på de mest spennende visuelle opplevelsene man kan komme over, inkl. film. Simpelthen utrolig hva jeg har opplevd i ulike operahus - fra klassiske til moderne fortolkninger.
Jeg var så heldig at jeg fikk sett Nixon in China da den først ble oppført. Skrudde faen meg sjelen min rundt inne i meg. Helt sinnsykt utrolig. Vurderte sterkt å reise til Chicago og se den igjen da den ble satt opp i 2006, ene og alene med det formål.
Hør på musikken som kommer ut av pc'en din når du klikker denne linken, og fortell meg at du ikke har lyst til å høre mer:
http://www.earbox.com/W-nixoninchina.html

Ta en youtube på Tan Dun og se hva hans musikk har fått av oppføringer rundt omkring.

I København har operaen vært utsolgt etter at den ble åpnet, og salen er fylt med folk fra vilt forskjellige samfunnslag, som er kommet for å nyte hva som er mulig på en moderne scene.

Lille juleaften for noen år siden var jeg i Riga og så Den flyvende hollender. Der har man tradisjon for å samles til opera 23. desember. Fullsatt sal, genuint engasjerte mennesker og slett ikke gull og glitter - bare en utrolig fin opplevelse.

Men i Norge skal operaen være en styggedom, og noe vi aldri skulle funnet på å bygge, siden det er så mye annet vi kan bruke penger på ... Siden januar har oljefondet tapt 130 milliarder kroner, hvilket sier litt om hva som faktisk står på den kontoen. Opera hadde vi fint råd til.

Vi har også råd til ganske omfattende støtte til annen form for musikk:

http://www-bib.hive.no/tekster/hveskrift/rapport/1998-6/rapp1998-06-04.html#TopOfPage
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Zomby_Woof skrev:
I går vedtok kommunestyret i Kristiansand med knapt flertall å redde Quart fra konkurs. Festivalen fikk slettet all sin gjeld, og unngikk dermed skifteretten. Men nå er det siste gang kommunen trer støttende til, meldes det fra Sør. Samtidig brettes Quarts begredelige regnskap ut i offentligheten.
http://www.mic.no/nmi.nsf/doc/art2007120614373825500572

Hvor i all verden kommer 200.000 rock/pop-kroner til hele landet fra??
Jeg refererte til tall fra ca 1990, og det var snakk om støtte fra staten. Det er vel staten som har smekket opp operaen også, og ikke Kristiansand kommune? For øvrig er det som skjer i Kristiansand i regionens egen interesse. De ønsker festivalen på grunn av de kommersielle ringvirkningene.

Noe mer..? :)

PS: Tallene kom frem i en lengre artikkel i VG, hvor bl.a lederen i Norsk Rockeforbund (?) var intervjuet.
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
KindOfBlue skrev:
Som den våkne leser vil se, går "rockepengene" til et bestemt prosjekt i Trondheim, og restbeløpet fordeles mellom mange forskjellige aktører. Når dette er ferdigstilt, er nok støtten også kraftig redusert. Tenke seg til å sette kostnader til et museum, opp som støtte til rock... ::)

For øvrig mener jeg at de tallene som er oppgitt for operaen, må dreie seg om ekstra tilskudd, og ikke hele beløpet. Eventuelt at andre kostnader ved operadriften dekkes via andre budsjett.

Det nærmeste jeg kommer (etter fem min søk på nett) reelle tall, finnes her:
http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2004022411555716645456

Der fremkommer dette: "Operaens totale driftskostnader i 2003 utgjorde 255 mill.kr., hvorav Statens samlede driftstilskudd beløp seg til 212 mill.kr."

Jeg tviler på at den nye operaen drives rimeligere...
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.444
Antall liker
2.678
Torget vurderinger
1
oddgeir skrev:
omholt skrev:
Dette burde eliten i samfunnet ha betalt. Det er vel stort sett de som gidder å gå på operakonserter for å vise fram sine dyre smykker, klesdrakter og late som de er seriøst interessert i musikken.
Du er ikke i operaen så ofte skjønner jeg.

Ta deg en tur og se hvem som går der. Så kan du uttale deg.



Ikke alle som var fornøyd med utvalget av gjester på åpningen... :-X

http://www.nettavisen.no/innenriks/ioslo/article1755731.ece

Mulig de stemmer Frp, sutring kommer jo som kjent bare fra det dumme stemmekveget deres

Mvh Roald
 
K

KindOfBlue

Gjest
havar skrev:
KindOfBlue skrev:
Som den våkne leser vil se, går "rockepengene" til et bestemt prosjekt i Trondheim, og restbeløpet fordeles mellom mange forskjellige aktører. Når dette er ferdigstilt, er nok støtten også kraftig redusert. Tenke seg til å sette kostnader til et museum, opp som støtte til rock... ::)
Som den våkne leser vil ha fått med seg, er dette tilleggsbevilgningen til Rock, over gjeldende støtte til musikktiltak, som er omfattende.

Her har du reaksjonene fra 2006-budsjettet, når det gjelder Rock, fra musikk.no
Og merk at det er ØKNINGENE som kommenteres.

I 2008 fikk Rock enda mer, utover det som gikk til muséet.

Jubelen i taket hos Norsk Rockforbund!

I Norsk Rockforbund sto jubelen i taket i dag. I Statsbudsjettet som ble lagt frem av den nye kulturministeren var rocken en av vinnerne. Ikke siden rockemillionene på 90-tallet har det vært større enkeltbevilgninger til rock og arrangører enn i Statsbudsjettet for 2006. En fantastisk seier for de norske konsertarrangørene!





Norsk Rockforbund trengte 1 million kroner i økning fra 2006 for å opprettholde organisasjonen på dagens nivå, slippe flere permitteringer, og for å beholde kurs og opplæringstilbudet til de frivillige konsertarrangørene. I Statsbudsjettet ble 1 million kroner innvilget, og Norsk Rockforbund kan nå videreføre sitt kompetansehevende arbeid for de norske konsertarrangørene.

- Dette vil føre til flere og bedre konserter i hele landet! sier en fornøyd daglig leder Monica Larsson.

8,5 millioner i økning til arrangører og festivaler

I tillegg til den ene millionen direkte til Norsk Rockforbund, har det kommet flere påplusninger som kommer medlemmene våre til gode. TARP (Turné- og arrangørstøtte for Rock og Populærmusikk) får 2 nye millioner, og blir dermed på 6,5 million neste år. Festivalstøtteordningen får en formidabel økning på 3,5 millioner. Norgesnettet går opp med 1 million. Sist, men ikke minst: Musikkverkstedordningen styrkes med 2 millioner. Det betyr en samlet økning på 8,5 millioner til arrangørfeltet.

- Dagen i dag viser at vi står ved et veiskille i norsk kulturpolitikk hvor rock og arrangører får sin rettmessige del av kaka. Dette er en merkedag for Norsk Rockforbund og våre medlemmer, sier Styreleder Kjartan Aa Berge.

Samstemt glede

Norsk Rockforbund har stått sammen med 6 andre organisasjoner innen rock, pop, jazz og folkemusikk (Samstemt) i arbeidet for økte bevilgninger til musikk. Vi registrerer med glede at hele 17,7 millioner av en total økning på 22,2 millioner til musikk kommer innenfor Samstemt.

Kontaktinformasjon:

Daglig leder Monica Larsson: 97 02 24 20

Styreleder Kjartan Aa Berge: 41 44 64 39

Afsoun Sabzian
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Roald skrev:
oddgeir skrev:
omholt skrev:
Dette burde eliten i samfunnet ha betalt. Det er vel stort sett de som gidder å gå på operakonserter for å vise fram sine dyre smykker, klesdrakter og late som de er seriøst interessert i musikken.
Du er ikke i operaen så ofte skjønner jeg.

Ta deg en tur og se hvem som går der. Så kan du uttale deg.



Ikke alle som var fornøyd med utvalget av gjester på åpningen... :-X

http://www.nettavisen.no/innenriks/ioslo/article1755731.ece

Mulig de stemmer Frp, sutring kommer jo som kjent bare fra det dumme stemmekveget deres

Mvh Roald
Ja det måtte jo komme. De som går i Operaen er rasister hele gjengen.
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
KindOfBlue skrev:
havar skrev:
KindOfBlue skrev:
Som den våkne leser vil se, går "rockepengene" til et bestemt prosjekt i Trondheim, og restbeløpet fordeles mellom mange forskjellige aktører. Når dette er ferdigstilt, er nok støtten også kraftig redusert. Tenke seg til å sette kostnader til et museum, opp som støtte til rock... ::)
Som den våkne leser vil ha fått med seg, er dette tilleggsbevilgningen til Rock, over gjeldende støtte til musikktiltak, som er omfattende.

Her har du reaksjonene fra 2006-budsjettet, når det gjelder Rock, fra musikk.no
Og merk at det er ØKNINGENE som kommenteres.

I 2008 fikk Rock enda mer, utover det som gikk til muséet.

Jubelen i taket hos Norsk Rockforbund!

I Norsk Rockforbund sto jubelen i taket i dag. I Statsbudsjettet som ble lagt frem av den nye kulturministeren var rocken en av vinnerne. Ikke siden rockemillionene på 90-tallet har det vært større enkeltbevilgninger til rock og arrangører enn i Statsbudsjettet for 2006. En fantastisk seier for de norske konsertarrangørene!...



Jau, det viser i alle fall at det ikke er enkelt å få fram konkrete tall... Hvorfor er det slik mon tro..?

Uanz; sett summene du måtte finne, opp mot hverandre, så vil nok snart et enkelt prosjekt toppe det hele, og det temmelig kraftig. Selvsagt er det operaen jeg sikter til. Alt for mye penger til en såvidt smalt område. "Rockemillionene" skal finansiere mye mer enn de fleste tror, og står slett ikke i forhold til hvor mange rockeinteresserte vi har i landet.

Merk også at det innimellom finnes snodige formuleringer, hvor det sies at norsk rocke får x antall millioner. Når man finleser, kommer det fram at alt mulig rart skal dekkes med disse pengene, og slett ikke bare rock-relaterte ting.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.138
Antall liker
8.168
Torget vurderinger
12
Velkommen til tabloidsamfunnet! Skjerpings.
Eller mente du kunstnerisk? Da er alt i orden
 
K

kbwh

Gjest
Hva hadde Munch vært uten Stenersens hjelp til å holde seg på beina?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.805
Antall liker
8.118
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
havar skrev:
KindOfBlue skrev:
havar skrev:
KindOfBlue skrev:
Som den våkne leser vil se, går "rockepengene" til et bestemt prosjekt i Trondheim, og restbeløpet fordeles mellom mange forskjellige aktører. Når dette er ferdigstilt, er nok støtten også kraftig redusert. Tenke seg til å sette kostnader til et museum, opp som støtte til rock... ::)
Som den våkne leser vil ha fått med seg, er dette tilleggsbevilgningen til Rock, over gjeldende støtte til musikktiltak, som er omfattende.

Her har du reaksjonene fra 2006-budsjettet, når det gjelder Rock, fra musikk.no
Og merk at det er ØKNINGENE som kommenteres.

I 2008 fikk Rock enda mer, utover det som gikk til muséet.

Jubelen i taket hos Norsk Rockforbund!

I Norsk Rockforbund sto jubelen i taket i dag. I Statsbudsjettet som ble lagt frem av den nye kulturministeren var rocken en av vinnerne. Ikke siden rockemillionene på 90-tallet har det vært større enkeltbevilgninger til rock og arrangører enn i Statsbudsjettet for 2006. En fantastisk seier for de norske konsertarrangørene!...



Jau, det viser i alle fall at det ikke er enkelt å få fram konkrete tall... Hvorfor er det slik mon tro..?

Uanz; sett summene du måtte finne, opp mot hverandre, så vil nok snart et enkelt prosjekt toppe det hele, og det temmelig kraftig. Selvsagt er det operaen jeg sikter til. Alt for mye penger til en såvidt smalt område. "Rockemillionene" skal finansiere mye mer enn de fleste tror, og står slett ikke i forhold til hvor mange rockeinteresserte vi har i landet.

Merk også at det innimellom finnes snodige formuleringer, hvor det sies at norsk rocke får x antall millioner. Når man finleser, kommer det fram at alt mulig rart skal dekkes med disse pengene, og slett ikke bare rock-relaterte ting.


Nei, det beste er vel å bruke dei til meir raudvin på eldretuna rundtom...
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
havar skrev:
KindOfBlue skrev:
havar skrev:
KindOfBlue skrev:
Som den våkne leser vil se, går "rockepengene" til et bestemt prosjekt i Trondheim, og restbeløpet fordeles mellom mange forskjellige aktører. Når dette er ferdigstilt, er nok støtten også kraftig redusert. Tenke seg til å sette kostnader til et museum, opp som støtte til rock... ::)
Som den våkne leser vil ha fått med seg, er dette tilleggsbevilgningen til Rock, over gjeldende støtte til musikktiltak, som er omfattende.

Her har du reaksjonene fra 2006-budsjettet, når det gjelder Rock, fra musikk.no
Og merk at det er ØKNINGENE som kommenteres.

I 2008 fikk Rock enda mer, utover det som gikk til muséet.

Jubelen i taket hos Norsk Rockforbund!

I Norsk Rockforbund sto jubelen i taket i dag. I Statsbudsjettet som ble lagt frem av den nye kulturministeren var rocken en av vinnerne. Ikke siden rockemillionene på 90-tallet har det vært større enkeltbevilgninger til rock og arrangører enn i Statsbudsjettet for 2006. En fantastisk seier for de norske konsertarrangørene!...



Jau, det viser i alle fall at det ikke er enkelt å få fram konkrete tall... Hvorfor er det slik mon tro..?

Uanz; sett summene du måtte finne, opp mot hverandre, så vil nok snart et enkelt prosjekt toppe det hele, og det temmelig kraftig. Selvsagt er det operaen jeg sikter til. Alt for mye penger til en såvidt smalt område. "Rockemillionene" skal finansiere mye mer enn de fleste tror, og står slett ikke i forhold til hvor mange rockeinteresserte vi har i landet.

Merk også at det innimellom finnes snodige formuleringer, hvor det sies at norsk rocke får x antall millioner. Når man finleser, kommer det fram at alt mulig rart skal dekkes med disse pengene, og slett ikke bare rock-relaterte ting.

[/quoteNå er det slik at Operan er bygget og åpnet. Det er og vil bli en opera. hvorfor sutre over sneen som falt i fjor og alle de tapte mulighetene for Rockestuer. Det er så vidt jeg vet store muligheter over hele landet til å nyte rock og pop i egnede anlegg. De mulighetene blir stadig bedre (Det bygges stadion anlegg over hele landet) vordende musikanter av alle slag nyter godt av opplæring i offentlige finansierte musikkskoler og korps. Er dette sløseri med penger? Skal vi legge ned biblotekene siden de er offentlige finansierte.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
65finger skrev:
Skal vi legge ned biblotekene siden de er offentlige finansierte.
Våre venner i partiet der kultur er et skjellsord har ofte tatt til orde for å kreve avgifter av alle som vil låne en bok på biblioteket eller benytte seg av fasilitetene. Når for mange driver å leser bøker annet slikt venstreintellektuelt snobberi, så vil det vel erodere velgergrunnlaget deres for mye til at de stille kan sitte å se på en slik samfunnsutvikling.

Pussig nok er det også de samme politikerne som også er operamotstandere. Eller kanskje egentlig ikke så pussig likevel.
 
K

KindOfBlue

Gjest
"Wenn ich das Wort Kultur höre, entsichere ich meinen Revolver."
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
65finger skrev:
havar skrev:
KindOfBlue skrev:
havar skrev:
KindOfBlue skrev:
Som den våkne leser vil se, går "rockepengene" til et bestemt prosjekt i Trondheim, og restbeløpet fordeles mellom mange forskjellige aktører. Når dette er ferdigstilt, er nok støtten også kraftig redusert. Tenke seg til å sette kostnader til et museum, opp som støtte til rock... ::)
Som den våkne leser vil ha fått med seg, er dette tilleggsbevilgningen til Rock, over gjeldende støtte til musikktiltak, som er omfattende.

Her har du reaksjonene fra 2006-budsjettet, når det gjelder Rock, fra musikk.no
Og merk at det er ØKNINGENE som kommenteres.

I 2008 fikk Rock enda mer, utover det som gikk til muséet.

Jubelen i taket hos Norsk Rockforbund!

I Norsk Rockforbund sto jubelen i taket i dag. I Statsbudsjettet som ble lagt frem av den nye kulturministeren var rocken en av vinnerne. Ikke siden rockemillionene på 90-tallet har det vært større enkeltbevilgninger til rock og arrangører enn i Statsbudsjettet for 2006. En fantastisk seier for de norske konsertarrangørene!...



Jau, det viser i alle fall at det ikke er enkelt å få fram konkrete tall... Hvorfor er det slik mon tro..?

Uanz; sett summene du måtte finne, opp mot hverandre, så vil nok snart et enkelt prosjekt toppe det hele, og det temmelig kraftig. Selvsagt er det operaen jeg sikter til. Alt for mye penger til en såvidt smalt område. "Rockemillionene" skal finansiere mye mer enn de fleste tror, og står slett ikke i forhold til hvor mange rockeinteresserte vi har i landet.

Merk også at det innimellom finnes snodige formuleringer, hvor det sies at norsk rocke får x antall millioner. Når man finleser, kommer det fram at alt mulig rart skal dekkes med disse pengene, og slett ikke bare rock-relaterte ting.

Nå er det slik at Operan er bygget og åpnet. Det er og vil bli en opera. hvorfor sutre over sneen som falt i fjor og alle de tapte mulighetene for Rockestuer. Det er så vidt jeg vet store muligheter over hele landet til å nyte rock og pop i egnede anlegg. De mulighetene blir stadig bedre (Det bygges stadion anlegg over hele landet) vordende musikanter av alle slag nyter godt av opplæring i offentlige finansierte musikkskoler og korps. Er dette sløseri med penger? Skal vi legge ned biblotekene siden de er offentlige finansierte.


Operaen er bygget, det vet jeg like godt som alle andre, men jeg er likevel såpass ærlig at jeg kan si: "Denne operaen, snakk om pengesluk." Det er et faktum. At så mange i tildels snodige ordelag forsøker å dekke over dette faktum, ved å dra inn andre ting som også koster penger, er faktisk ganske morsomt. Hvorfor ikke bare si: "Ja, fy så dyr den ble."

Jeg vet ikke hvilke egnede anlegg du snakker om, men faktum er at de fleste konserter arrangeres i idrettsanlegg, og disse er faktisk ikke godt egnet. Kanskje operafolket også kunne klart seg med Spektrum?

Når det kommer til musikkskoler og korps, er vel disse åpne for fremtidige operastjerner også? Kanskje det hadde blit skralt med rekrutteringen til opera og større orkester, uten disse skolene? Om det er sløseri med penger? Det kan jeg ikke ta stilling til, men det bra at disse ungdommene har noe å gjøre på fritiden sin. Det hadde definitivt vært sløseri om alle pengene hadde blitt brukt på et sted, på en skole, på et bygg...

Bibliotekene.., jeg kan ikke se hva de har med opera og musikk å gjøre, men selvsagt skal ingenting stenges. Bibliotek finnes over hele landet, og de brukes daglig av private og skoler. Man kan finne bøker om alt man vil (nesten), og disse kan man låne gratis. Hvorfor skulle noen ha et ønske om å stenge disse..? Hadde det derimot eksistert kun et bibliotek, et usannsynlig dyrt og flott et, da tror jeg misnøyen hadde kommet snikende...
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
omholt skrev:
Kultur bør hovedsakelig kunne stå på egne bein.
Kunne du satt av et kvarter til å tenke gjennom et fremtidsscenario hvor ting fungerte etter dette prinsippet, og dele en beskrivelse med oss. Her er noen punkt jeg vil be deg ta med inn i den diktningen:
- Hva ville et slikt prinsipp betydd for mangfoldet av utgivelser og konserter? Hvor mange festivaler står f.eks. på egne ben? Hva ville skjedd om disse ble borte?
- Hvordan kunne store talenter fått mulighet til å bli store utøvere? En studieplass ved våre kunstutdannelser mottar ca. 125.000 i statlig støtte om jeg ikke husker helt feil og har oppfattet ting riktig. Oj en krykke der! HVa skjer når denne rykkes bort?
- Kunst og kultur er avhengig av arenaer. Beskriv en modell for slike institusjoner som står på egne ben. Hva skal de tilby? Hvor kommer inntektene fra.
- Store deler av vår kulturelle arv krever en viss dannelse/kompetanse for å orientere seg i, fortolke og forholde seg kritisk til. Hvordan sikre en slik dannelse av våre barn uten virkemidler som f.eks. kulturskolen. Viss ditt svar er "Skolen", hvor går grensen mellom faglig dannelse og kulturell dannelse? Er det uproblematisk at kulturelfostring skal være noe for barn av foreldre med ekstra penger, kunnskap og initiativ?
- Til sist. Hvis kultur er en luksusartikkel folk må betale etter forbruk, på samme vis som smør, brie og porno, på hvilket vis ville vi blitt et rikere samfunn viss vi slapp disse enorme kulturutgiftene?

Lykke til, mvh
Sniff
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Sniff skrev:
omholt skrev:
Kultur bør hovedsakelig kunne stå på egne bein.
Kunne du satt av et kvarter til å tenke gjennom et fremtidsscenario hvor ting fungerte etter dette prinsippet, og dele en beskrivelse med oss. Her er noen punkt jeg vil be deg ta med inn i den diktningen:
- Hva ville et slikt prinsipp betydd for mangfoldet av utgivelser og konserter? Hvor mange festivaler står f.eks. på egne ben? Hva ville skjedd om disse ble borte?
- Hvordan kunne store talenter fått mulighet til å bli store utøvere? En studieplass ved våre kunstutdannelser mottar ca. 125.000 i statlig støtte om jeg ikke husker helt feil og har oppfattet ting riktig. Oj en krykke der! HVa skjer når denne rykkes bort?
- Kunst og kultur er avhengig av arenaer. Beskriv en modell for slike institusjoner som står på egne ben. Hva skal de tilby? Hvor kommer inntektene fra.
- Store deler av vår kulturelle arv krever en viss dannelse/kompetanse for å orientere seg i, fortolke og forholde seg kritisk til. Hvordan sikre en slik dannelse av våre barn uten virkemidler som f.eks. kulturskolen. Viss ditt svar er "Skolen", hvor går grensen mellom faglig dannelse og kulturell dannelse? Er det uproblematisk at kulturelfostring skal være noe for barn av foreldre med ekstra penger, kunnskap og initiativ?
- Til sist. Hvis kultur er en luksusartikkel folk må betale etter forbruk, på samme vis som smør, brie og porno, på hvilket vis ville vi blitt et rikere samfunn viss vi slapp disse enorme kulturutgiftene?

Lykke til, mvh
Sniff
Personlig er jeg litt usikker på om det omholt sier, er ment ordrett, eller om han er en smule sarkastisk... ;)

Kulturstøtte: Jeg tror mange har et bilde av kulturstøtte, som sammenfaller med det som kom fram i nyhetene for noen uker siden. En viss kunstner hadde fått millionstøtte for å gjøre ingen verdens ting... Helt berettiget kanskje..? Jeg vet ikke, men man blir jo skeptisk.

PS: Kanskje man ved mindre kulturstøtte ville fått bedre plateutgivelser? Slik det er nå kommer det ut mye søppel. Om det hadde vært litt vanskeligere å finansiere en utgivelse, ville kanskje den gjennomsnittelige kvaliteten på utgivelsene økt? ;)
 
S

Slubbert

Gjest
Sniff skrev:
Hvorfor skal eller må noe av overstående implementeres med tvang? Hvis folk har et behov for og en vilje til å organisere et rikt kulturliv så betinges ingen tvang for å få det gjennomført, da kan det fint skje under frivillighet. Hvis folk derimot ikke har et behov for og en vilje til å organisere et rikt kulturliv, hvilket rett har du da til å stjele deres penger og bruke dem på det? Hvilken berettigelse har lovgivende myndighet som en selvopphøyd Nostradamus til å kontrollere folks kulturliv og oppdragelse? At Staten skal oppdra ("danne") folk er svært orwellsk av natur.
 

Tufs

Medlem
Ble medlem
22.11.2007
Innlegg
20
Antall liker
0
Jeg er sikker på at Bilbao angrer bittert på milliardene som ble brukt på Guggenheim-museet. Snakk om å kaste penger ut av vinduet!

Middelmådighet er veien å gå.
 
S

Slubbert

Gjest
Guggenheim-muséet blir vel drevet av the Guggenheim Foundation og ikke av Staten. Både det i New York og det i Bilbao.
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
Det stemmer vel ikke helt. De baskiske myndighetene skaffet til veie 85 millioner Euro til byggingen, som ble gitt som lån til Guggenheim Foundation. Lånet ble forøvrig betalt tilbake i løpet av 3 år.

Edit: som respons på det som opprinnelig sto skrevet over.
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Slubbert skrev:
Sniff skrev:
Hvorfor skal eller må noe av overstående implementeres med tvang? Hvis folk har et behov for og en vilje til å organisere et rikt kulturliv så betinges ingen tvang for å få det gjennomført, da kan det fint skje under frivillighet. Hvis folk derimot ikke har et behov for og en vilje til å organisere et rikt kulturliv, hvilket rett har du da til å stjele deres penger og bruke dem på det? Hvilken berettigelse har lovgivende myndighet som en selvopphøyd Nostradamus til å kontrollere folks kulturliv og oppdragelse? At Staten skal oppdra ("danne") folk er svært orwellsk av natur.
Staten kan ikke unngå å oppdra folket. Lover, skole- og helsevesen osv kan aldri bli verdinøytralt. I et demokrati er man avhengig av en befolkning med en viss dannelse. Det er et grunnleggende premiss for det moderne demokratiet.

Mvh
Sniff
 
K

kbwh

Gjest
Jada.

(Det er Beverly Sills som synger "vannviddarien" fra Tryllefløyten av Mozart.)
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
14.105
Antall liker
10.019
Sted
Trondheim
Kjente henne faktisk igjen. Så ikke at navnet stod til slutt nederst i videoen. :D
 
S

Slubbert

Gjest
Lille_Adam skrev:
Det stemmer vel ikke helt. De baskiske myndighetene skaffet til veie 85 millioner Euro til byggingen, som ble gitt som lån til Guggenheim Foundation. Lånet ble forøvrig betalt tilbake i løpet av 3 år.
Kurant nok det, å være i utlånsbransjen er god butikk selv om det ikke bør være lovgivende myndighets rolle.
 

Tufs

Medlem
Ble medlem
22.11.2007
Innlegg
20
Antall liker
0
"All of it revolves around Bilbao's Guggenheim, a project that was launched in 1991 when Basque regional government representatives approached Thomas Krens, director of the New York City-based Solomon R. Guggenheim Foundation, operator of Guggenheim's two modern art museums in New York as well as Peggy Guggenheim's extensive collection in Venice. Aware that Krens was in search of a site to expand internationally, the Basques offered Bilbao. "I was a little skeptical at first," Krens told Maclean's, "but it did not take long to convince me, particularly after the Basque authorities agreed to pay the $150 million [U.S.] construction costs, $50 million for new acquisitions and $20 million for the use of Guggenheim's name and administration."

http://www.thecanadianencyclopedia.com/index.cfm?PgNm=TCE&Params=M1ARTM0011434
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Sniff skrev:
Slubbert skrev:
Sniff skrev:
Hvorfor skal eller må noe av overstående implementeres med tvang? Hvis folk har et behov for og en vilje til å organisere et rikt kulturliv så betinges ingen tvang for å få det gjennomført, da kan det fint skje under frivillighet. Hvis folk derimot ikke har et behov for og en vilje til å organisere et rikt kulturliv, hvilket rett har du da til å stjele deres penger og bruke dem på det? Hvilken berettigelse har lovgivende myndighet som en selvopphøyd Nostradamus til å kontrollere folks kulturliv og oppdragelse? At Staten skal oppdra ("danne") folk er svært orwellsk av natur.
Staten kan ikke unngå å oppdra folket. Lover, skole- og helsevesen osv kan aldri bli verdinøytralt. I et demokrati er man avhengig av en befolkning med en viss dannelse. Det er et grunnleggende premiss for det moderne demokratiet.

Mvh
Sniff
Er det underforstått at man mangler dannelse, om man ikke er forblindet av operaens fortreffelighet..? :eek:

Personlig synes jeg det er udannet å ikke høre på flertallet, så lenge vi utgir oss for å være et demokratisk land. Videre mener jeg at operaen bare er et forsøk på å vise andre land at vi også er kulturelle, liker opera, og ellers er "dannede" mennesker. Hvem bryr seg om hva andre tenker, så lange man har dannelse?

Tør jeg foreslå at vi plusser på med en tyrefekterarena, da det også er en typisk sydeuropeisk kulturarv? Eventuelt kunne vi vurdert et tårn? Det rette tårn på Frogner? Det tipper jeg ville tatt pusten fra de snørrhovne, dannede kulturelle i utlandet. ;)

Alt med måte Sniff, alt med måte... ::)
Operaen koster utrolig mye mer enn den smaker, sånn rent demokratisk sett.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
havar skrev:
Sniff skrev:
Slubbert skrev:
Sniff skrev:
Hvorfor skal eller må noe av overstående implementeres med tvang? Hvis folk har et behov for og en vilje til å organisere et rikt kulturliv så betinges ingen tvang for å få det gjennomført, da kan det fint skje under frivillighet. Hvis folk derimot ikke har et behov for og en vilje til å organisere et rikt kulturliv, hvilket rett har du da til å stjele deres penger og bruke dem på det? Hvilken berettigelse har lovgivende myndighet som en selvopphøyd Nostradamus til å kontrollere folks kulturliv og oppdragelse? At Staten skal oppdra ("danne") folk er svært orwellsk av natur.
Staten kan ikke unngå å oppdra folket. Lover, skole- og helsevesen osv kan aldri bli verdinøytralt. I et demokrati er man avhengig av en befolkning med en viss dannelse. Det er et grunnleggende premiss for det moderne demokratiet.

Mvh
Sniff
Er det underforstått at man mangler dannelse, om man ikke er forblindet av operaens fortreffelighet..? :eek:

Personlig synes jeg det er udannet å ikke høre på flertallet, så lenge vi utgir oss for å være et demokratisk land. Videre mener jeg at operaen bare er et forsøk på å vise andre land at vi også er kulturelle, liker opera, og ellers er "dannede" mennesker. Hvem bryr seg om hva andre tenker, så lange man har dannelse?

Tør jeg foreslå at vi plusser på med en tyrefekterarena, da det også er en typisk sydeuropeisk kulturarv? Eventuelt kunne vi vurdert et tårn? Det rette tårn på Frogner? Det tipper jeg ville tatt pusten fra de snørrhovne, dannede kulturelle i utlandet. ;)

Alt med måte Sniff, alt med måte... ::)
Operaen koster utrolig mye mer enn den smaker, sånn rent demokratisk sett.
Man mangler ikke nødvendigvis dannelse selv om man ikke er opptatt av opera, selv begynte jeg høre opera etter at jeg ble medlem av dette forum (2 mnd siden) og jeg er da dannet :D Hvem er det som ikke har hørt på flertallet? Ble oppføring av ny opera tvunget igjennom av et mindretall på stortinget? Hva er galt med å vise turister og andre at vi også er opptatt av kultur og dannelse? tyrefekterarena: Jepp! liker tanken :D alltid en opplevelse i Sevilla, hvorfor ikke i Stavanger. Bor på Frogner så et skjevt tårn.... ja takk!! Hvor mye burde forresten operan ha kostet?
 
Topp Bunn