Nok en linjekilde fra Kolbuexpressen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    For å sitere meg selv:

    " Etter hvert som alderen siger på, så blir jeg egentlig bare mer og mer imponert over de fleste andre. 🤗 "

    Dette er på alle måter et utmerket eksempel på det.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Dersom denne Totningen hadde vært indianer for et par hundre år siden, ville han hatt kallenavnet "Tiendedelsmillimeter" eller noe sånt, slik indianerne gav hverandre navn etter den enkeltes særpreg og egenskaper.
    "Snikende overfres"
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    De der mangler bare sb acoustics shallow 10" bass i sidene og internt delefilter for å være helt perfekte. Kanskje en dugelig diskant også. :p
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.941
    Antall liker
    10.531
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    De der mangler bare sb acoustics shallow 10" bass i sidene og internt delefilter for å være helt perfekte. Kanskje en dugelig diskant også. :p
    Og plutselig har vi en kopi av Bendit 😄...
    Vil bare for en gang skyld teste linjekilde kun med bruk av fulltoner. Har litt trua😉
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.941
    Antall liker
    10.531
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Denne høyttaleren er og blir et kompromiss som så mye annet..
    Tanken bak dette bygget er å lage en pen høyttaler med optisk pene elementer (som har fått flere gode skussmål) til en relativt billig penge..
    Og det viktigste av alt å kunne dele denne morsomme prosessen med alle her inne😊🎶🎵
    Forhåpentligvis vil det klø litt i fingrene og så noen spirer hos flere av leserne...
     
    Sist redigert:

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.941
    Antall liker
    10.531
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Vil i ettermiddag demontere rygg og fot for å lettere komme til når det skal pusses og oljes.
    Går for Osmo sin hardvoksolje i silkematt utførelse 🌟
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Denne høyttaleren er og blir et kompromiss som så mye annet..
    Tanken bak dette bygget er å lage en pen høyttaler med optisk pene elementer (som har fått flere gode skussmål) til en relativt billig penge..
    Og det viktigste av alt å kunne dele denne morsomme prosessen med alle her inne😊🎶🎵
    Forhåpentligvis vil det klø litt i fingrene og så noen spirer hos flere av leserne...
    Dersom en "Hifisentralens gullmedalje" eksisterte burde hver eneste av de fire setningene du her skriver motta hver sin medalje! Respekt!!!

    Få produsenter av ferdighøyttalere tilbyr øvelsen god lyd til en fornuftig sum penger, kommer i farta ikke på mer enn et par kandidater (Pylon Audio og XZT), sånt sett rart ikke flere med evner som deg inselwind tilbyr hjemmelagede høyttalere til en fornuftig sum penger.
    For de som kun behersker det "elektriske" (høyttalerelementer/delefiltere), burde Trestokken Snekkerverksted (Kvinesdal) være et alternativ som kabinett leverandør. For en pinlig nøyaktig CNC fres spytter fort ut det man sliter seg halvt i hjel med å lage, tør mene ytterst få er i stand til det inselwind presterer.
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.941
    Antall liker
    10.531
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Ja, jeg tror det er det vi kalte for «feige lag» på fotballbanen da vi var små. Noen ligger rett og slett et par hakk foran andre når det gjelder finish...
    Nok skryt.... vil ikke bli for høy på pæra😜😅
     

    frode n

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Innlegg
    227
    Antall liker
    328
    Mulig det er nevnt her tidligere, uten at jeg har fått det med meg. Hva er filosofien bak denne designen ? Ser at elementene er vesentlig mer kvalitetsmessig utformet en de som jeg og flere her inne har brukt til våre linjekilder. Vi har ligget på 22- 25 elementer per side og du bruker 12 av disse. Du har sikkert studert dem litt før du besluttet å bygge disse, og hva var det som gjorde at du satset på denne løsningen ? Er det en løsning som opptimalt burde vært fra gulv til tak, men pga kostnader er litt nedskalert ? Eller er den sånn den er optimalt planlagt og skal være :)
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Mulig det er nevnt her tidligere, uten at jeg har fått det med meg. Hva er filosofien bak denne designen ? Ser at elementene er vesentlig mer kvalitetsmessig utformet en de som jeg og flere her inne har brukt til våre linjekilder. Vi har ligget på 22- 25 elementer per side og du bruker 12 av disse. Du har sikkert studert dem litt før du besluttet å bygge disse, og hva var det som gjorde at du satset på denne løsningen ? Er det en løsning som opptimalt burde vært fra gulv til tak, men pga kostnader er litt nedskalert ? Eller er den sånn den er optimalt planlagt og skal være :)
    Mange her har brukt Vifa/Peerless/Typhany elementer som begynner å rulle av ved 10khz. Dayton elementene skal strekke seg til nesten 20khz uten hjelp.

    for øvrig er det en del huller i «gulv til tak» logikken da de enkelte elementene fremdeles opptrer som separate elementer og lager interferens oppover i frekvens. Litt lavere i frekvens blir det "coherent" og fint. Ved å lage arrayen kortere blir det lettere å faktisk få den lineær opp mot 20kHz.
     
    Sist redigert:

    frode n

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Innlegg
    227
    Antall liker
    328
    Ok, betyr det at man i teorien har klart å integrere en mellomtone diskant løsning med en element type, og med mindre linjelengde kan få litt mer fokus / pinpointing ? Så istedenfor diskant , mellomtone og bass, kan man klare seg med disse linjene og eventuelt bass ?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Ok, betyr det at man i teorien har klart å integrere en mellomtone diskant løsning med en element type, og med mindre linjelengde kan få litt mer fokus / pinpointing ? Så istedenfor diskant , mellomtone og bass, kan man klare seg med disse linjene og eventuelt bass ?
    Det hele handler om hvilke kompromisser man aksepterer og hvilke man vil unngå. Hvis man er i «money-no-object» situasjoner så blir mange toppmodeller varianter av linjekilder som er 3-4 veis.
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.941
    Antall liker
    10.531
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Jeg tror at vekten per linjekilde inkl elementer kommer på ca 35 kilo
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Jeg slapp heldigvis jigg for skruehull når jeg lagde 48 åpninger sist, heldigvis har rammen til VifaTC9 firkantet form som gjør det akkurat det selvjusterende 😂

    For å være like stødig med fresen som insel fremviser må jeg ty til maskinhjelp o_O
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn