Tror nok at luftambulanse stiller i en annen klasse enn busskift. Men mange ser ikke poenget her, etter uker med saken.
Vet hva jeg ville gjort om jeg fikk beskjed om at lønnen skulle ned 25% om jeg ville fortsette i jobben neste år: finne ny jobb med betingelsene jeg har nå. Hvilket er hva som er skjedd i denne elendig gjennomførte virksomhetsoverdragelsen og er årsaken til bemanningsproblemene.
Poenget er vel heller at du ikke beholder jobben fordi selskapet du er ansatt i har gjort seg selv så dyre og lite konkurransedyktige at de ikke lenger har livets rett. Det fører til at de tidligere ansatte må se seg om etter jobb andre steder. En av plassene kan være det selskapet som vant anbudet, men da har man naturligvis ikke garantier for nøyaktig de samme betingelsene som i tidligere jobber.
-
Tvungen virksomhetsoverdragelse er noen av det mest korkede av forslag som er på bordet. La oss si at man har et dårlig drevet selskap, men høye kostnader, dårlig materiell, inkompetent ledelse og interne konflikter ... eller alt annet som gjør at de taper anbudet til et bedre firma, så skal de som vinner anbudet være nødt til å overta selskapet og drive det videre.. som om nye eiere er det eneste man kan endre på. Stokk stupid og meningsløst, og noe som vil ødelegge hele poenget med å lyse ut konsesjoner.
Mister bedriften en konsesjon, taper en anbudsrunde, ikke får kontrakten på å bygge det skipet eller plattformen, mister tillatelser eller bevillinger etc. etc. og noen andre får det ja så blir det kanskje endringer i bemanningen i det gamle selskapet, og nye muligheter skapes i det nye. Det er slik det må og skal fungere med mindre man ønsker et dysfunksjonelt semi-kommunistisk samfunn.
Samme f.eks. om et busselskap vinner en runde over et gammelt. Det skjer stadig vekk det og er sundt og godt, forhindrer vannskjødsel, sløsing og korrupsjon som lett kan oppstår hvis det offentlige skal ved penger eller krav holde sin hånd over en bedrift så fort de har vunnet et annbud en gang.
Så disse fantasiene om tvungen virksomhetsoverdragelse er ikke bare tåpelige og uønsket, men direkte skadelig for hele samfunnet.