Skyter helsetoppenes beste argument i fillebiter.
Frode Myhre, ledende ekspert på offentlige anskaffelser, mener helsetoppene i Nord-Norge har misforstått loven.
https://www.dagbladet.no/nyheter/skyter-helsetoppenes-beste-argument-i-fillebiter/69851413
Forhåpentligvis kjennes det greit å oppleve verden som såpass enkel.Det var all grunn til å la være å legge virksomhetsoverdragelse inn i anbudsbetingelsene.
Det kan rett og slett ikke være slik at om et selskap vinner en kontrakt, et anbud eller en konsesjon så skal de måtte ta på seg alt ansvar for den tapende bedriftens, deres ansatte, deres gjeld, deres kanskje utrangerte materiell etc. etc.
Den eneste grunnen til at noen i det hele tatt kan argumentere for slik idioti er fordi de har et grunnleggende ønske om å ødelegge hele anbudssystemet og nasjonalisere mest mulig som man i dag leier inn private firma for å utføre. Da er det mye mer ærlig og redelig å bare flagge seg som en bokstavtro kommunist og ikke late som noe annet gjennom å ville sabotere og ødelegge offentlig innkjøpsrutine og anbudsutsettelse med tåpelige og destruktive krav, som det å måtte overta dårlige og uegnede konkurrenter som har for dårlige eller dyre tilbud til å kunne vinne en kontrakt.
Her blander du mye rart.Vi har en situasjon der fagforeningen har satt en bedrift i en posisjon der de har priset seg selv ut av markedet og dermed mister sitt eget eksistensgrunnlag. De prøver desperat å male et bilde om at det er noe galt med prosessen eller politikerne mes ansvaret ligger ene og alene hos dem. De har i tillegg laget et system der de ansatte ikke uten videre kan overføre ansiennitet til et nytt selskap, men har foretrukket kortsiktig vinning og håpet på at politikerne skulle gi dem et slags monopol på et transportoppdrag.
Her prøver man å få folk til å tro at det er et stort problem at et selskap vant over et annet selskap i en anbudsrunde. Det er det ikke, og hvis ikke LT klarer å levere det de skal få får man leie inn andre til jobben og sende regningen til LTs eiere og aksjonærer, eller saksøke dem for kontrakstbrudd om det går så langt. Det er absolutt ingen verdens ting som tyder på at ikke Babcock kommer til å levere det de skal, selv om de blir utsatt for sabotasje fra furtne fagforeningspamper og det det er mye drittslenging og svartmaling i pressen.
Du står da fritt til å gjøre det.Nå er jeg ikke så dyr i drift, men kan det bli billigere om jeg setter meg selv ut på anbud?? Hva om vi setter våre koner ut på anbud? Det må da vel bli billigere??? - Eller...???
Jeg kan ikke se grunnlaget for en slik påstand. Det er vel et år til Babcock tar over etter LT, så å anta at de ikke vil kunne levere blir het feil. Men vi har en situasjon nå der foreningspampene gjør alt de kan for at overgangen skal bli mest mulig problematisk, de ber folk ikke søke seg over og får medlemmene til å bli "syke" og alt mulig slikt fordi de er misfornøyde med at et nytt selskap får oppdraget de neste årene. Det er et spill, og det er en lønnkamp.. så alt for mye skal vi ikke legge i dette. Det blir nok en enighet til slutt.1. Nei, fagforeningen har ikke noe ansvar for at dette har endt som det har. Selvsagt kan dette med pris være tungtveiende nok til at anbudsgiver søker etter noen til å overta, slik fungerer et levende marked. Dermed vil det i en slik situasjon påligge anbudsgivere å sørge for å få samme tjeneste til en bedre pris, samtidig som samfunnsberedskapen opprettholdes underveis i prosessen. Dette har anbudsgiver ikke klart, og må gå i seg selv.
Jeg forventer at det skjer når kontrakten deres starter. Er det ikke et år frem i tid eller noe slikt?Babcock kommer sikkert til å levere en god nok tjeneste, men når?
Det eneste man trenger å gjøre er å sørge for at LT overholder kontrakten og forpliktelsene sine, og at man holder dem ansvarlige for alle ekstrautgifter som påløper dersom de ikke klarer å levere det de har forpliktet seg til. de får enten betale pilotene sine ekstra for å bli noen måneder til. Hyre inn andre fra våre naboland eller forhandle med anbudsvinner om tidligere overtakelse av kontrakten.Realiteten i dagens situasjon, er at ambulansetjenesten havarerer for våre øyne, samtidig som samfunnet må benytte store ressurser og økonomiske utlegg for å desperat forsøke å stable på bena en slags kortsiktig erstatning, hva er riktig i en slik situasjon? Kunne det vært unngått ved å legge inn visse rammer og overgangsordninger i anbudet?
Uansett hva fagforeningen eventuelt sier, kan en hver forstå at de ansatte i det tapende selskapet MÅ ut og finne seg en jobb. Skal nåværende leverandør betale for å beholde sine ansatte fram til kontraktens slutt, betyr det at de også må betale dem et visst antall måneder lengre, mens de er uten jobb, og i en søknadsprosess. Dette altså mens de ikke har inntekter fra tjenesten de betaler sine ansatte for å utføre. Selvsagt går ikke dette, og det er dessuten en for stor risiko for de ansatte; de må ut å finne seg jobb ASAP, alt annet er jo høl i huet. For å si det kort; da vi en hver eier heller slå seg konkurs, det er det eneste rasjonelle i en slik situasjon.Jeg kan ikke se grunnlaget for en slik påstand. Det er vel et år til Babcock tar over etter LT, så å anta at de ikke vil kunne levere blir het feil. Men vi har en situasjon nå der foreningspampene gjør alt de kan for at overgangen skal bli mest mulig problematisk, de ber folk ikke søke seg over og får medlemmene til å bli "syke" og alt mulig slikt fordi de er misfornøyde med at et nytt selskap får oppdraget de neste årene. Det er et spill, og det er en lønnkamp.. så alt for mye skal vi ikke legge i dette. Det blir nok en enighet til slutt.1. Nei, fagforeningen har ikke noe ansvar for at dette har endt som det har. Selvsagt kan dette med pris være tungtveiende nok til at anbudsgiver søker etter noen til å overta, slik fungerer et levende marked. Dermed vil det i en slik situasjon påligge anbudsgivere å sørge for å få samme tjeneste til en bedre pris, samtidig som samfunnsberedskapen opprettholdes underveis i prosessen. Dette har anbudsgiver ikke klart, og må gå i seg selv.
Jeg forventer at det skjer når kontrakten deres starter. Er det ikke et år frem i tid eller noe slikt?Babcock kommer sikkert til å levere en god nok tjeneste, men når?
Det eneste man trenger å gjøre er å sørge for at LT overholder kontrakten og forpliktelsene sine, og at man holder dem ansvarlige for alle ekstrautgifter som påløper dersom de ikke klarer å levere det de har forpliktet seg til. de får enten betale pilotene sine ekstra for å bli noen måneder til. Hyre inn andre fra våre naboland eller forhandle med anbudsvinner om tidligere overtakelse av kontrakten.Realiteten i dagens situasjon, er at ambulansetjenesten havarerer for våre øyne, samtidig som samfunnet må benytte store ressurser og økonomiske utlegg for å desperat forsøke å stable på bena en slags kortsiktig erstatning, hva er riktig i en slik situasjon? Kunne det vært unngått ved å legge inn visse rammer og overgangsordninger i anbudet?
Når et selskap inngår en kontrakt med det offentlige så forplikter de seg til å levere. Når det gjelder søppelsaken så forregnet selskapet seg og måtte kaste inn årene. Det mest kritikkverdige fra det offentlige var at de gav jobben til et selskap som ikke hadde økonomisk ryggrad nok til å ta litt tap om det viste seg at de hadde levert for lavt tilbud og ville tape penger.Det må være deilig å sitte og synse over at andres arbeidsplasser blir skuslet bort på en anbudsrunde det er grunn til å lure på om vil ivareta nødvendig beredskap i overskuelig fremtid. Når søppelkjørere på østlandet ikke greier å hente søppel så det er grunn til å tro at et nytt selskap trenger innkjøringstid for å fungere. Hva blir konsekvensen av det? Verden er ikke så enkel og ideell som du fremstiller det Gjestemedlem, det er ikke grunn til å tro at nye selskaper skal fungere boxfresh. Erfaring med selskapskifte tilsier heller innkjøringsproblemer man ikke nødvendigvis forutså. Men anbud av alt mulig er selvfølgelig løsningen på alt. Kanskje bare man ikke utsettes for det selv? .....
Nope, å vise seg som en konkursrytter vil ødelegge mulighetene for all fremtid til å vinne nye oppdrag. Husk på at LT har mange bein å stå på. Ambulanseflygingen er bare en av dem. De flyr gods, de har alminnelig passasjertransport og de chartrer ut flyene sine. Det er surt for dem å tape dette oppdraget, men er de seriøse så vinner de kanskje neste runde. I Norge, Sverige eller Finland eller i en annen del av markedet.Uansett hva fagforeningen eventuelt sier, kan en hver forstå at de ansatte i det tapende selskapet MÅ ut og finne seg en jobb. Skal nåværende leverandør betale for å beholde sine ansatte fram til kontraktens slutt, betyr det at de også må betale dem et visst antall måneder lengre, mens de er uten jobb, og i en søknadsprosess. Dette altså mens de ikke har inntekter fra tjenesten de betaler sine ansatte for å utføre. Selvsagt går ikke dette, og det er dessuten en for stor risiko for de ansatte; de må ut å finne seg jobb ASAP, alt annet er jo høl i huet. For å si det kort; da vi en hver eier heller slå seg konkurs, det er det eneste rasjonelle i en slik situasjon.
Det er ingen bommert å gi et oppdrag til noen som har et bedre tilbud. Det er sunn økonomi og det motsatte av å sløse med offentlige midler og fellesgoder.Det samme gjelder selvsagt et eventuelt erstatningskrav; det eneste naturlige å gjøre, er å slå seg konkurs, om noe sånt dukker opp. Alt koker ned til at det ikke er lagt rammer og økonomisk støtte rundt overgangen, noe som kunne sikret samfunnsberedskapen. Dette er og blir anbudsgivers bommert, det blir urimelig å hekte dette på de ansatte eller på markedet, som ganske enkelt gjør det som situasjonen forlanger av dem.
Det har ikke skjedd noen "skade". Dette er tullete propaganda fra fagbevegelsen som har spilt seg selv utover sidelinjen.Ja, om det finnes reservekapasitet noe sted, kan man selvsagt forsøke innleie, men det er ikke fullt så lett som det høres ut til, her ligger mye godkjenninger og sertifiseringer i fatet. Du forsøker å fremlegge dette som enkelt, men det er det ikke. Og skaden har allerede skjedd. Det samfunnet får igjen, er dårligere beredskap til en høyere pris, i minst ett år til.
Du har seriøst en annerledes måte å se verden på, det skal du ha.1. Nope, å vise seg som en konkursrytter vil ødelegge mulighetene for all fremtid til å vinne nye oppdrag. Husk på at LT har mange bein å stå på. Ambulanseflygingen er bare en av dem. De flyr gods, de har alminnelig passasjertransport og de chartrer ut flyene sine. Det er surt for dem å tape dette oppdraget, men er de seriøse så vinner de kanskje neste runde. I Norge, Sverige eller Finland eller i en annen del av markedet.Uansett hva fagforeningen eventuelt sier, kan en hver forstå at de ansatte i det tapende selskapet MÅ ut og finne seg en jobb. Skal nåværende leverandør betale for å beholde sine ansatte fram til kontraktens slutt, betyr det at de også må betale dem et visst antall måneder lengre, mens de er uten jobb, og i en søknadsprosess. Dette altså mens de ikke har inntekter fra tjenesten de betaler sine ansatte for å utføre. Selvsagt går ikke dette, og det er dessuten en for stor risiko for de ansatte; de må ut å finne seg jobb ASAP, alt annet er jo høl i huet. For å si det kort; da vi en hver eier heller slå seg konkurs, det er det eneste rasjonelle i en slik situasjon.
2. Vi må også huske på at alle flygerne har fått tilbud om jobb av Babcock, så de blir kun arbeidsledige om de velger det selv.
3. Det er ingen bommert å gi et oppdrag til noen som har et bedre tilbud. Det er sunn økonomi og det motsatte av å sløse med offentlige midler og fellesgoder.Det samme gjelder selvsagt et eventuelt erstatningskrav; det eneste naturlige å gjøre, er å slå seg konkurs, om noe sånt dukker opp. Alt koker ned til at det ikke er lagt rammer og økonomisk støtte rundt overgangen, noe som kunne sikret samfunnsberedskapen. Dette er og blir anbudsgivers bommert, det blir urimelig å hekte dette på de ansatte eller på markedet, som ganske enkelt gjør det som situasjonen forlanger av dem.
4. Det har ikke skjedd noen "skade". Dette er tullete propaganda fra fagbevegelsen som har spilt seg selv utover sidelinjen.Ja, om det finnes reservekapasitet noe sted, kan man selvsagt forsøke innleie, men det er ikke fullt så lett som det høres ut til, her ligger mye godkjenninger og sertifiseringer i fatet. Du forsøker å fremlegge dette som enkelt, men det er det ikke. Og skaden har allerede skjedd. Det samfunnet får igjen, er dårligere beredskap til en høyere pris, i minst ett år til.
Paller med takstein kan alltids vente på penere vær. Pasienter har gjerne ikke det privilegiet.
Den som tilbys anbudet skal være forpliktet til å levere i hele perioden. Mer komplisert er det ikke og om det ikke er klausuler i kontrakten som sikrer dette så er det klart noe oppdragsgiver må ta på sin egen kappe. Spark de ukyndige og lei inn kompetente konsulenter neste gang. Det er alt for mange ukyndige som har fått jobbe i det offentlige siden ingen andre vil ha noe med de å gjøre.Det er helt korrekt, og selvsagt har jeg aldri hevdet at feilen var å gi kontrakten til Babcock. Bommerten jeg beskriver, er at det ikke var lagt inn sikringsløsninger omkring overgangen mellom tidligere og kommende leverandør.
Beredskapen behøver da ikke gå ned. Og eventuell ekstra kostnad skal tas av LTs eiere og aksjonærer. Om de nekter og prøver å åle seg unna ansvaret så bør alle involverte bannlyses fra å kunne delta i offentlige anbudsrunder for all fremtid. Svarteliste.Da registrerer jeg at du ikke anser det som en skade at beredskapen går ned og prisen opp i en periode på minst et år.
Nah, det som vil ta livet av anbudssystemet er å forlange at at vinneren skal måtte bli ansvarlig for alt som gjorde at de andre tapte og var uegnede. AKA virksomhetsoverdragelse. Det at man skal måtte drasse med se alle ulempene og utgistene til den tapende parten. Slikt gir jo absolutt ingen mening og intet selskap vil vel påtas slike unødvendige forpliktelser og ansvar for andres inkompetanse og vanskjøtsel av en bedrift.^ Der tok du livet av anbudssystemet.
Lykke til . Dyre løsninger du skisserer. Hensikten med anbud er å spare penger, inkl indirekte kostnader som selve anbudinnhentingen, evaluering og kontrahering inkl advokatbistand, samt kostnader for oppfølging samt plunder og heft underveis. Enkle løsninger og forutsetninger tyder bare på en forenkling av virkeligheten som dessverre ikke er til stede. Tør jeg foreslå en forretningside som spesialkonsulent på en strålende fredag her i provinsen (Oslobyen).Den som tilbys anbudet skal være forpliktet til å levere i hele perioden. Mer komplisert er det ikke og om det ikke er klausuler i kontrakten som sikrer dette så er det klart noe oppdragsgiver må ta på sin egen kappe. Spark de ukyndige og lei inn kompetente konsulenter neste gang. Det er alt for mange ukyndige som har fått jobbe i det offentlige siden ingen andre vil ha noe med de å gjøre.Det er helt korrekt, og selvsagt har jeg aldri hevdet at feilen var å gi kontrakten til Babcock. Bommerten jeg beskriver, er at det ikke var lagt inn sikringsløsninger omkring overgangen mellom tidligere og kommende leverandør.
Beredskapen behøver da ikke gå ned. Og eventuell ekstra kostnad skal tas av LTs eiere og aksjonærer. Om de nekter og prøver å åle seg unna ansvaret så bør alle involverte bannlyses fra å kunne delta i offentlige anbudsrunder for all fremtid. Svarteliste.Da registrerer jeg at du ikke anser det som en skade at beredskapen går ned og prisen opp i en periode på minst et år.
Det er da ingen dyr løsning å forlange at den som har fått anbudet må levere i henhold til kontrakten eller holdes økonomisk ansvarlig om det blir mislighold. Det å holde kostnadene nede er en oppgave og en plikt for alle som forvalter offentlige ressurser. Overforbruk fører til at det går ut over andre oppgaver det offentlige har.Lykke til . Dyre løsninger du skisserer. Hensikten med anbud er å spare penger, inkl indirekte kostnader som selve anbudinnhentingen, evaluering og kontrahering inkl advokatbistand, samt kostnader for oppfølging samt plunder og heft underveis. Enkle løsninger og forutsetninger tyder bare på en forenkling av virkeligheten som dessverre ikke er til stede. Tør jeg foreslå en forretningside som spesialkonsulent på en strålende fredag her i provinsen (Oslobyen).Den som tilbys anbudet skal være forpliktet til å levere i hele perioden. Mer komplisert er det ikke og om det ikke er klausuler i kontrakten som sikrer dette så er det klart noe oppdragsgiver må ta på sin egen kappe. Spark de ukyndige og lei inn kompetente konsulenter neste gang. Det er alt for mange ukyndige som har fått jobbe i det offentlige siden ingen andre vil ha noe med de å gjøre.Det er helt korrekt, og selvsagt har jeg aldri hevdet at feilen var å gi kontrakten til Babcock. Bommerten jeg beskriver, er at det ikke var lagt inn sikringsløsninger omkring overgangen mellom tidligere og kommende leverandør.
Beredskapen behøver da ikke gå ned. Og eventuell ekstra kostnad skal tas av LTs eiere og aksjonærer. Om de nekter og prøver å åle seg unna ansvaret så bør alle involverte bannlyses fra å kunne delta i offentlige anbudsrunder for all fremtid. Svarteliste.Da registrerer jeg at du ikke anser det som en skade at beredskapen går ned og prisen opp i en periode på minst et år.
Aksjonærer er vanligvis ikke ansvarlig for mer enn innskutt egenkapital - som jo er formålet med aksjeselskap....
Beredskapen behøver da ikke gå ned. Og eventuell ekstra kostnad skal tas av LTs eiere og aksjonærer. Om de nekter og prøver å åle seg unna ansvaret så bør alle involverte bannlyses fra å kunne delta i offentlige anbudsrunder for all fremtid. Svarteliste.
At noen taper en anbudsrunde er da helt selvfølgelig i en anbudsrunde. At det kan skje med de som vant sist er jo hele poenget med slike. Hva ellers er poenget med slike enn å finne ut om noen andre tilbyr noe bedre?^ Aksjonærer er forøvrig vanligvis ikke ansvarlig for mer enn innskutt egenkapital - som jo er formålet med aksjeselskap.
I tilfelle luftanbulansen kan det se ut som Lufttransport AS kanskje kan påberopee seg at at oppdragsgiver har fratatt selskapet muligehtene for å sikre/opprettholde kontinuerlig drift igjennom måten nytt anbud og kontrakttildeling er skrudd sammen.
mvh
KJ
Her er vi i det minste enige om noe.Den som tilbys anbudet skal være forpliktet til å levere i hele perioden. Mer komplisert er det ikke og om det ikke er klausuler i kontrakten som sikrer dette så er det klart noe oppdragsgiver må ta på sin egen kappe. Spark de ukyndige og lei inn kompetente konsulenter neste gang. Det er alt for mange ukyndige som har fått jobbe i det offentlige siden ingen andre vil ha noe med de å gjøre.Det er helt korrekt, og selvsagt har jeg aldri hevdet at feilen var å gi kontrakten til Babcock. Bommerten jeg beskriver, er at det ikke var lagt inn sikringsløsninger omkring overgangen mellom tidligere og kommende leverandør.
Beredskapen behøver da ikke gå ned. Og eventuell ekstra kostnad skal tas av LTs eiere og aksjonærer. Om de nekter og prøver å åle seg unna ansvaret så bør alle involverte bannlyses fra å kunne delta i offentlige anbudsrunder for all fremtid. Svarteliste.Da registrerer jeg at du ikke anser det som en skade at beredskapen går ned og prisen opp i en periode på minst et år.
Om Lufttransport ikke klarer å levere i følge kontrakten skal de holdes ansvarlig for mislighold. Det er bare å betale folk nok så kommer nok pilotene springende. Beredskapen behøver ikke gå ned om man forlanger at kontrakten følges og at der vil få følger om den misligholdes. Da har jo LT skjemt seg ut for all fremtid og vist at de ikke var verdig oppdraget.Og beredskapen går naturlig nok ned når et antall fly ikke benyttes, og et antall ansatte er ute i ny jobb, uten å bli erstattet.
Disqutabel
Det kan du godt si, og du kan godt si det hvor mange ganger som helst, men det endrer ikke det faktum at det a) er de ansatte selv som velger når de skal si opp, og hvor de skal flytte, og b) finnes ikke inntekter til å dekke driften, og eierne ikke vil skyte inn nødvendige midler, så plikter styret å melde inn konkurs. Og om nå disse pilotene (og de andre ansatte som også må finne seg nye jobber) kommer løpende, når og hvor skal de søke seg ny jobb igjen om et år? Jada, jeg vet du sier "Babcock", men du lever i ei urealistisk boble i denne saken.Om Lufttransport ikke klarer å levere i følge kontrakten skal de holdes ansvarlig for mislighold. Det er bare å betale folk nok så kommer nok pilotene springende. Beredskapen behøver ikke gå ned om man forlanger at kontrakten følges og at der vil få følger om den misligholdes. Da har jo LT skjemt seg ut for all fremtid og vist at de ikke var verdig oppdraget.Og beredskapen går naturlig nok ned når et antall fly ikke benyttes, og et antall ansatte er ute i ny jobb, uten å bli erstattet.
Disqutabel
Gjestemedlems forslag til løsning sikrer at ingen kommer til å lever anbud på noe som helst ... hvilket vel også kan klassifiseres som en utilsiktet konsekvens av innspillet.
Se Hardingfeles svar. Se også mitt innlegg om avvist tilbud, da jeg valgte å sikre meg i mot å tape 1000 - 1500 NOK pr. salg til offentlig instans, ved å innføre "open book".Om LT ikke kan levere det de har lovet og eierne slår dem konkurs i stedet for å yte hva de har forpliktet seg til, så vil det bare vise at de aldri burde fått kontrakten de nå har og at det er høyst på tide at noen mer seriøse overtar oppdraget.
Problemet hans i akkurat denne saken, er jo at han bare diskuterer ut fra en tese, og ikke ut fra praktisk kunnskap i faget. Det er for han svart eller hvitt, og rettigheter kun for de han liker, og ikke ut fra hvordan lovverket og arbeidsrettighetene er opplagt.Dere diskuterer nå med en av de mer fundamentalistiske markedsliberalistene som finnes her inne, lykke til med det. Der i gården er Systemet hevet over enhver kritikk, da dette oppfattes som blasfemi. Det er ALLTID Store Røde Satan som har skylda herfra og til evigheten selv når det ser ut til at liberoene snubler i den utpissa blå bleien sin, helt på egen hånd. Alt vil uansett bli bokført Femikommunismen og dens våpendragere.
Dere høgg’ i stein.....