weld77
Æresmedlem
- Ble medlem
- 19.09.2014
- Antall liker
- 14.592
De rare stillingsbrøkene i helsevesen er et stykke på vei en konsekvens av ymse hestehandler mellom arbeidsgiver- og arbeidstakersiden. Med alle de tilleggskravene som finnes ang helger, høytider osvosvosv er det visstnok en matematisk umulighet å få turnusen til å gå opp med heltidsstillinger. En annen sak er det angivelig er en overraskende stor andel som faktisk ikke ønsker heltidsstillinger - helse Midtnorge eller hvem det var tilbydde for noen år siden heltidsstillinger til et stort antall ansatte, men det var bare en liten andel (10% om jeg husker korrekt) som takket ja. Hva grunnene er vet jeg ikke / husker jeg ikke. Rent anekdotisk jobber min samboer 93.7% stilling (sommertid hele året i offentlig sektor). Det er etter hennes egen vilje og mot arbeidsgivers, forsåvidt. Ganske vanlig for foreldre med småbarn for å forenkle den daglige logistikken.https://www.nrk.no/norge/solberg-adv...uke-1.14165405
Nå må den kjærringa ta seg en bolle og krype ut av sitt trygge skall og se hva som foregår i den virkelige verden. Brøkstillinger, uforholdsmessig store krav til kompetanse, feilaktige lovnader til de som skal velge studieretning...
Min sønn tok fagbrev IKT, altså en fire års utdannelse. Da han valgte denne veien så ble det påstått at det kom til å bli et skrikende behov for denne kompetansen. Yeah right. Når han søkte jobb fikk han tilbakemelding om at IKT var stein dødt dersom han ikke hadde en mastergrad i faget.
Min kone jobber i det kommunale helsevesenet, prøv å få en heltidsstilling der.
Ellers burde det ligge i sakens natur at en lovnad om hva det er skrikende behov for om 4-5 år i beste fall er en kvalifisert gjetning. De som startet på ymse oljerelaterte studier i årene før oljeprisen trynet ble nok også forespeilet gull og grønne skoger, men plutselig var det slutt på det også.
Poenget til Erna er forsåvidt ganske greit - om en stadig lavere andel av befolkningen står i jobb må man enten kutte ganske drastisk i offentlige tjenester eller øke timene disse faktisk jobber. Jeg antar at de som er så skrikende uenige mener at man heller burde redsuser arbeidsuken og øke velferden samtidig. Samt at regningen skal tas av noen andre (les: de rikeste). For øvrig antar jeg at regnestykket ang potensiell fremtidig arbeidsuke kommer fra Finansdepartemantet eller SSB, tviler på at Høyres stortingsgruppe har kompetanse til å beregne noe slikt selv.
Lysebakken på sin side klinket til med et forslag om 78% marginalskatt på inntekter over 1.5 millioner. Antar bidraget til folketrygden kommer oppå det igjen. Eneste konsekvens av noe slikt vil bli at svært få, om noen , gidder å jobbe noe utover den tiden/mengden som genererer en slik inntekt. Så de pengene kommer han ikke til å se noe særlig av.
Sist redigert: