Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Z

Zomby_Woof

Gjest
    Med all verdens forbehold om presisjon. Vi hadde (har?, litt usikker) en timebetalt vikar hos oss. Nyutdannet politi, var tilsatt i et tremåneders vikariat/engasjement som politi, men tilsettingen ble trukket tilbake fordi avdelingen ble nedlagt. Tør ikke si fra i frykt for å bli den uoppdragne og storforlangende 'ungdommen i dag'. Ut på arbeidsmarkedet med seg.

Ryktene sier at arrestforvarerstillinger forbeholdes arbeidsløse nyutdannede politifolk, ganske enkelt fordi det er så mange av dem.

Nederlandsprosjektet er avsluttet, køen er avviklet, men tilgangen på nye innsatte bærer preg av at politiet holder stillinger vakante for å spare penger. Vi har altså for øyeblikket overkapasitet, ikke fordi det er mindre kriminalitet, men fordi det er mindre politi til å gjøre noe med den. Overkapasiteten fører til midlertidig nedlagte avdelinger hos oss. Gjøvik, var det vel, stengt i sommer.

Folk sitter gjerne og ofte over et år i varetekt for det jeg vil kalle alvorlige, men ukompliserte saker. Kø på etterforskning gjør at sakene ikke etterforskes fortere.

Justis til lov og orden-partiet? Var det egentlig en god plan?
    Lov & Orden-partier? Denne regjeringen har skåret ned på budsjettene til domstolene så radikalt at de egentlig ikke klarer å gjøre jobben sin. Køene inn til domstolene blir bare lenger og lenger selv om det er sagt tydelig fra at dette går ikke. Hvorfor skjer dette? Selvsagt fordi skattelettene må finansieres, tjue tusen millioner merkes selv om det tas litt her og litt der. Og så skader det ikke at den store stygge Staten vingeklippes litt sånn generelt. Og litt minuspoeng til det offentlige gjør seg godt uansett. Går den offentlige delen av AS Norge trått gir jo det plusspoeng til alle som vil ha økt privatisering og det bereder også grunnen for norsk medlemskap i EU ved neste korsvei.

Strategi skal ingen lære disse folka.

https://agendamagasin.no/kommentarer/lappeteppe-politikk-domstolene/
    Frykter du har mer enn litt rett. Ille er det nok andre steder enn i justissektoren også, men nå er det nå en gang den jeg kjenner på kroppen hver dag. Jeg mistenker dessuten at ting har vært hakket mer inkompetent utarmet rundt meg enn de fleste andre steder....

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.666
    Er det ikke litt rart...når de er i opposisjon kan de liksom si alt mulig rart, men når de er i posisjon, så stemmer det ikke helt lenger:
    https://www.nrk.no/norge/freiberg-a...liter-han-med-a-forklare-uttrykket-1.14189099

Er det rart noen får politikerforakt?
    Akkurat det poenget tror jeg ikke en gang politikerne selv har fått med seg; fra høyre til venstre er majoriteten svært så opptatte med å legge skylda på, samt rakke ned på meningsmotstandere. Dermed får de også samme type respons fra opinionen, med jevnt økende forakt, både for politikere og meningsmotstandere generelt.
    Veldig få politikere som debatterer rakrygget og pragmatisk, uten å gå på autopilot der skylda legges på forrige regjering (gitt at den var av "feil farge"), samt skremsel omkring hva som skjer dersom noen med divergerende oppfatning havner i maktposisjoner. En lite farbar vei over tid, har det vist seg. Det store problemet er at om politikerne kaster en snøball, får de en million tilbake, hvorav flere av dem er fylt med dritt.

Disqutabel

G

Gjestemedlem

Gjest
    Er det ikke litt rart...når de er i opposisjon kan de liksom si alt mulig rart, men når de er i posisjon, så stemmer det ikke helt lenger:
    https://www.nrk.no/norge/freiberg-a...liter-han-med-a-forklare-uttrykket-1.14189099

Er det rart noen får politikerforakt?
    Tja, det aller mest åndssvake inne politikken må vel være APs pølse Hansen, som fikk panikk og tydde til telefonkontakt med Snåsamannen da krapylet fikke et snev av kolikk.

Og den gjøken var APs beste som helseminister...

Takke meg til våre blågrønne og Høie.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.593
    ^ blir forhåpentligvis voksen til slutt. De pleier stort sett å bli det, heldigvis.

J

Jim I Hendriksen 2nd Edt.

Gjest
    Bortsett fra det med kulturen så er det ikke mange av kjernevelgerne til FrP som støtter noe slikt, snarere tvert imot...De roper på staten de også når det strammer seg til.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.449
    Torget vurderinger
    2
    Bortsett fra det med kulturen så er det ikke mange av kjernevelgerne til FrP som støtter noe slikt, snarere tvert imot...De roper på staten de også når det strammer seg til.

Frps kjernevelgere er tydeligvis for dumme til å forstå at de "vart lurt no".

Partiet arbeider ikke for dem

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.593
    Personlig tror jeg den største faren for det offentlige helse- og velferdssystemet befinner seg på stikk motsatt ende av den politiske skalaen. Da i form av at staten skal ta ansvar for stadig mer og så mye at det til slutt ikke går lengre samtidig som det blir en lavere andel av befolkningen som står i jobb og finansierer morroa. Ser allerede tegn til det i NAV-systemet, for eksempel.

Det er vel snart 20 år siden Kåre Valebrokk skrev i en kronikk i DN at han venter på den første politiker som sier "Nå er det nok velferd i Norge".

Jeg baserer meg i stor grad på at jeg må finansiere min egen alderdom. Alt utover det tar jeg som ren bonus.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.449
    Torget vurderinger
    2
    ^ Sosialøkonomen Stoltenberg sørget da for en pensjonsreform som kanskje forklarer mer av APs velgerflukt enn andre forklaringsforsøk. Joda, de finnes som tror staten har uendelig med penger å ta av, men de får kjapt en omgang hurtiglæring om de kommer i posisjon til å fordele midler (bare å se hva Frp har gått med på, i forhold til sine løfter, selv om det er enklere for dem da de ikke hadde tenkt å innfri løftene).

Problemet er vel snarere utflating av skatte- og avgiftsinntekter til staten, som vi er så heldige å klare å dekke over med oljeinntekter, slik at tjenestetilbudet har holdt tritt med forventningene blant velgerne.

J

Gjest
    Hardingfele;2781696Problemet er vel snarere utflating av skatte- og avgiftsinntekter til staten skrev:
    Og midt i disse forventningene, så har man "hatet" mot disse sosialistene, asylmuslimer, femitanter, barnehage sosialister, bompenger, nekte for menneskapte klimaendringer etc., og da går tiden. Studere partiprogrammet er det liten tid til.

Det er også veldig lett å glemme at hovedgrunnen til at man faktisk har disse tjenestetilbudene, tid, flott PC til å "hate" på, det fine huset, den store og flotte hytta med den nye bilen utenfor har en direkte link til han her.....

standard_Jens_Evensen.jpg

Sist redigert:

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.449
    Torget vurderinger
    2
    Dette er hva vi ler av i dag. Listhaug skal ta et oppgjør med "elitene". Kihl i Bergens Tidende undrer. Listhaugs "ghostwriter" undrer også.

Vi kan le godt.

Skjermbilde 2018-09-06 kl. 11.09.16.jpg

Skjermbilde 2018-09-06 kl. 11.09.29.jpg

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.449
    Torget vurderinger
    2

Er du typen som velger parti ut i fra hva som gagner deg selv best?
    Er du typen som aldri klarer å se saken, og som må gå etter mannen fremfor ballen?

Frp er et populistisk parti som frir til velgerne gjennom "liberale" løfter, velgerne reagerer på disse. Dette er velgere som vil ha det de mener "gagner dem best", selv om det er en lapskaus av løfter og mange av dem er selvmotsigende. I tillegg har Frp en krise nå, siden flere år i regjering har vist at løftene var tomme.

Men det har ingenting med meg å gjøre.

rooney-brazil.jpg

Sist redigert:

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873

Er du typen som aldri klarer å se saken, og som må gå etter mannen fremfor ballen?

Frp er et populistisk parti som frir til velgerne gjennom løfter, velgerne reagerer på disse. Dette er velgere som vil ha det de mener "gagner dem best", selv om det er en lapskaus av løfter og mange av dem er selvmotsigende. I tillegg har Frp en krise nå, siden flere år i regjering har vist at løftene var tomme.

Men det har ingenting med meg å gjøre.

Vis vedlegget 507718
    Det er ikke jeg som pakker en stor del av landets befolkning i en bås og kaller dem idioter, og blir sur når jeg får et spørsmål om jeg velger parti ut i fra kriteriet jeg påstår at de gjør.

S

Slubbert

Gjest
    Dette er hva vi ler av i dag. Listhaug skal ta et oppgjør med "elitene"
    Le i vei. De som ikke skjønner at dette er en kulturkrig kommer bare til å fortsette å famle i blinde. Mens Listhaug og hennes åndsfrender stormer frem, i Norge og i Europa forøvrig.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.050
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Stort sett alle stemmer ut fra hva som gagner seg selv og sine interesser. Noen i mer direkte grad enn andre.
    Jeg synes derfor det er litt rart å beskylde enkeltpersoner for å stemme i tråd med egne interesser da dette er normalen, og resultat av et helt naturlig overlevelsesinstinkt.

Å stemme MOT sine egne interesser er mer spesielt. Men noen gjør dette også, ofte av idealisme.
    Det virkelig paradoksale kommer når noen stemmer direkte i konflikt med egen vinning, mens de selv tror at de stemmer ut fra hva som tjener dem selv mest.

Da føler jeg det må være lov til å anta at de har blitt lurt.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.449
    Torget vurderinger
    2
    Le i vei. De som ikke skjønner at dette er en kulturkrig kommer bare til å fortsette å famle i blinde. Mens Listhaug og hennes åndsfrender stormer frem, i Norge og i Europa forøvrig.
    Jeg er fullstendig klar over at det foregår en kulturkrig i Europa og i USA. Har selv startet tråder om samme og bidratt til diskusjoner om samme.
    Årsaken til latter, og du må gjerne le med siden det er veldig morsomt, er at 1ste nestleder i Frp, tidligere i flere ministerposter i Ernas regjering, ledende i sitt parti, med gode forbindelser til tidligere arbeidsgiver First House og fortid som byråd i Oslo med ansvar for eldrepolitikken, og mildt sagt hyppig i media, forsøker å stille seg utenfor eliten.

Det er faktisk morsomt. Og hennes ghostwriters spørsmål til Kihl er enda morsommere.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.666
    Stort sett alle stemmer ut fra hva som gagner seg selv og sine interesser. Noen i mer direkte grad enn andre.
    Jeg synes derfor det er litt rart å beskylde enkeltpersoner for å stemme i tråd med egne interesser da dette er normalen, og resultat av et helt naturlig overlevelsesinstinkt.

Å stemme MOT sine egne interesser er mer spesielt. Men noen gjør dette også, ofte av idealisme.
    Det virkelig paradoksale kommer når noen stemmer direkte i konflikt med egen vinning, mens de selv tror at de stemmer ut fra hva som tjener dem selv mest.

Tror det kommer litt an på hva som er ens interesser, dvs. på kort eller lang sikt. Dersom jeg skulle tenke kortsiktig, og bare ønske meg mer penger til meg selv, FrP, til nød Høyre, det er jo enkelt for en som opplever å tjene fornuftige summer. På lang sikt, derimot, er interessene annerledes. Jeg har latt meg forstå at en rimelig flat lønns- og samfunsstruktur viser seg å være mest holdbar, og skape minst konflikter. Studiefinansiering for mine barn. Mulighetene mine barn får i fremtidig verden. Ytringsfrihet. Måtehold og en viss balanse i samfunnsgodene.
    Det kan faktisk være sånn at enkelte stemmer ut fra kortsiktige mål, mens andre stemmer med et perspektiv og en interesse som strekker seg ut over eget liv, både i utstrekning og i tid.

Disqutabel

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.152
    Sted
    Liten by
    Et godt bevis på at FRP og regjeringen ikke jobber for "den vanlige mannen i gata" eller?
    Fallittærklæring?
    https://www.nrk.no/finnmark/vil-sta...tiet-ikke-rykker-ut-til-distriktet-1.14196895
    En av innbyggerne i bygda, Ingolf Kvivesen, varslet politiet, men måtte selv ta grep da nødetatene ikke rykket ut. Nå vurderer beboere i bygda å opprette et borgervern.
    – Det begynner å bli farlig å bo her i bygda. Jeg sa til at ordføreren var at vi må få til å opprette et borgervern her, sier Kvivesen.

Og dette er bare et tilfelle av mange.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.666
    Jeg er fullstendig klar over at det foregår en kulturkrig i Europa og i USA. Har selv startet tråder om samme og bidratt til diskusjoner om samme.
    Årsaken til latter, og du må gjerne le med siden det er veldig morsomt, er at 1ste nestleder i Frp, tidligere i flere ministerposter i Ernas regjering, ledende i sitt parti, med gode forbindelser til tidligere arbeidsgiver First House og fortid som byråd i Oslo med ansvar for eldrepolitikken, og mildt sagt hyppig i media, forsøker å stille seg utenfor eliten.

Det er faktisk morsomt. Og hennes ghostwriters spørsmål til Kihl er enda morsommere.
    Tragikomisk, kanskje.
    Mener du virkelig at statsministeren er en meningsbærer, liksom.

Nei, det er bare de jeg ikke tror på, som er meningsbærere. Og de styrer verden. Den slemme pressen, AP, og da spesielt Jonas Gahr Støre. Og noe stort og svart og slemt som ingen helt vet hva er, men det er der. Hele tiden. Og Støre har noe med det å gjøre.

Disqutabel

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.050
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Tror det kommer litt an på hva som er ens interesser, dvs. på kort eller lang sikt.
    Dersom man har langsiktige interesser, stemmer man for å kunne oppnå disse.
    Har man ønske om kortsiktig gevinst, så stemmer man for dette.

Så alle stemmer stort sett etter egne interesser. Det betyr ikke at alle stemmer egoistisk.

Og det er altså her det paradoksale med folk som tror de stemmer etter egne interesser, men som slett ikke gjør det. Og som ikke klarer å se det selv.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873

Jeg stemmer ikke ut i fra hva som gagner meg selv, men hva jeg mener gagner helheten.

Jeg beskyldte ingen for noe her, det var bare et spørsmål.

Man kan naturligvis si at FrP-velgerne ble lurt, men vi har et demokrati her i landet, og FrP har ikke flertall, så da får de ikke gjennomført mer av sine hjertesaker enn hva oppslutningen tilsier, sånn omtrendt. Av samme grunn er vi fortsatt NATO-land etter at SV satt i regjering. Man kan ikke si at SV-velgerne ble lurt av den grunn.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.050
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg stemmer ikke ut i fra hva som gagner meg selv, men hva jeg mener gagner helheten.
    Da stemmer du fremdeles etter dine interesser. Siden det som er din interesse er hva som gagner helheten. Om du med disse interessene hadde stemt for et parti som bare hadde gitt deg personlig gevinst, på grov bekostning av helheten, så ville du ha stemt imot dine egne interesser.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.787
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er klart at alle stemmer ut fra hva som gagner dm selv. Problemet er bare at noen er interessert i å komme til byen uten bompenger, mens andre ser at det har virkninger som ikke gagner dem selv i et noe videre perspektiv og på lenger sikt (selv om de også synes bompenger er noe herk). Så kan man jo fundere på hvilken overvekt av personligheter det finnes i de ulike partienes velgergrupper, og hva som definerer en idiot.

S

Slubbert

Gjest

Listhaug har kommet i posisjon på grunn av et gryende opprør mot det som har vært en kulturell, sosiopolitisk og akademisk konsensus i samfunnsspørsmål siden 1970-tallet. Det har ingenting med økonomi å gjøre, ingenting med skatter, avgifter og velferdstilbud å gjøre, men alt med verdisyn og sosiale holdninger å gjøre. Den liberale, akademiske og velutdannede verdensborgeren er definisjonen av "eliten".

J

Gjest

Jeg beskyldte ingen for noe her, det var bare et spørsmål.

Man kan naturligvis si at FrP-velgerne ble lurt, men vi har et demokrati her i landet, og FrP har ikke flertall, så da får de ikke gjennomført mer av sine hjertesaker enn hva oppslutningen tilsier, sånn omtrendt. Av samme grunn er vi fortsatt NATO-land etter at SV satt i regjering. Man kan ikke si at SV-velgerne ble lurt av den grunn.
    Uten at jeg vet så vil jeg tippe at SV velgerne VISSTE at vi ikke kom til å gå ut av NATO mens de andre TRODDE nok noe helt annet enn hva de har fått.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Litt motsomt at de som er milevis unna FrP er opptatt av at FrP-velgerne ble lurt, samtidig som de som faktisk har stemt FrP klager lite eller ingenting på dette. De fleste er kanskje mer opptatt av innvandring enn av bompenger, og er fornøyd med hvilke saker de har fått gjennomslag på.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.050
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Litt morsomt at de som er milevis unna FrP er opptatt av at FrP-velgerne ble lurt, samtidig som de som faktisk har stemt FrP klager lite eller ingenting på dette.
    Litt som i kabeltrådene med andre ord, der de som aldri ville kjøpt kabler til enorme summer allikevel er veldig opptatt av at de som faktisk bruker enorme summer på kabler blir lurt.
    Og de som faktisk har kjøpt kabler til absurde summer klager lite eller ingenting på dette.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.152
    Sted
    Liten by
    Da gjenstår bare spørsmålet, hvorfor klager hverken kabel kjøpere og FRP velgere?

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.699
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Et godt bevis på at FRP og regjeringen ikke jobber for "den vanlige mannen i gata" eller?
    Fallittærklæring?
    https://www.nrk.no/finnmark/vil-sta...tiet-ikke-rykker-ut-til-distriktet-1.14196895
    En av innbyggerne i bygda, Ingolf Kvivesen, varslet politiet, men måtte selv ta grep da nødetatene ikke rykket ut. Nå vurderer beboere i bygda å opprette et borgervern.
    – Det begynner å bli farlig å bo her i bygda. Jeg sa til at ordføreren var at vi må få til å opprette et borgervern her, sier Kvivesen.

Dett har da vært slik i mange, mange år, lenge før Erna kom til makten..

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.152
    Sted
    Liten by
    Fallittærklæring?

Nei, det har det ikke!
    Det er ikke så mange år siden lensmenn og politi eksisterte i kommunene. Det er den siste reformen som har gjort dette til en by reform, ikke bygde reform. Om du ikke tror meg må du gjerne snakke med poltiet selv og lese litt hva de skriver.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.699
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Fallittærklæring?

Nei, det har det ikke!
    Det er ikke så mange år siden lensmenn og politi eksisterte i kommunene. Det er den siste reformen som har gjort dette til en by reform, ikke bygde reform. Om du ikke tror meg må du gjerne snakke med poltiet selv og lese litt hva de skriver.
    Jeg forsvarer ikke politireformen, men det har alltid vært lite med politi i Norge. Altfor lite! Lang reaksjonstid og få på vakt har vi da hørt om i evigheter. I et land har politikerne noen viktige primæroppgaver; innbyggernes sikkerhet er en av de.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.152
    Sted
    Liten by
    Fallittærklæring?

Nei, det har det ikke!
    Jeg forsvarer ikke politireformen, men det har alltid vært lite med politi i Norge. Altfor lite! Lang reaksjonstid og få på vakt har vi da hørt om i evigheter. I et land har politikerne noen viktige primæroppgaver; innbyggernes sikkerhet er en av de.
    At det alltid har vært for lite er sant, men det har alltid vært politi i disktriktene. Det er det ikke lenger. Her omkring hører jeg om en reaksjonstid på flere timer i verste tilfelle. Hvor mange liv må gå tapt før man reagerer?

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.666
    Fallittærklæring?

Nei, det har det ikke!
    Ser man det i det perspektiv at vi har en av de laveste kriminalratene i verden, og at den som % av capita ikke har steget de siste 30 år, heller, så har vi vel ikke akkurat hatt for lite politi.

Disqutabel

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.152
    Sted
    Liten by
    Nei, det har det ikke!
    Ser man det i det perspektiv at vi har en av de laveste kriminalratene i verden, og at den som % av capita ikke har steget de siste 30 år, heller, så har vi vel ikke akkurat hatt for lite politi.

Disqutabel
    Det skal jeg hsuke på å si til mine foreldre neste gang de ringer og politiet ikke rekker frem... :rolleyes:

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Litt morsomt at de som er milevis unna FrP er opptatt av at FrP-velgerne ble lurt, samtidig som de som faktisk har stemt FrP klager lite eller ingenting på dette.
    Litt som i kabeltrådene med andre ord, der de som aldri ville kjøpt kabler til enorme summer allikevel er veldig opptatt av at de som faktisk bruker enorme summer på kabler blir lurt.
    Og de som faktisk har kjøpt kabler til absurde summer klager lite eller ingenting på dette.
    Ganske likt. Lite fruktbare diskusjoner begge deler.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn