Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Du er klar over at når en person er ferdigstudert med bachelorgrad eller mastergrad så har vedkommende ikke krav på ei krone i stønad fra staten når hun søker arbeid? Vedkommende må søke sosialstønad.
    Av ren nysjerrighet - synest du vedkommende burde ha krav på noe mer?
    Å søke arbeid er en fulltidsjobb, så det burde vært en ordning der vedkommende får en minstesats for en kort periode. Gjelder kun for de som har fullført en grad og de må levere dokumentasjon på at de er aktiv jobbsøker. Meldekort må sendes. Folk som kommer ut av militæret har rett på dagpenger, så hvorfor ikke en liknende ordning for personer som fullfører høyere utdanning? De har ikke lenger krav på studiepenger. Skal vi tvinge folk til å søke post-bachelor og lempe kostnadene over på studiesystemet / lånekassen?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.603
    De tjener jo så fett at de gjerne jobber mindre enn 100 %. Langhelger fra torsdag er ikke uvanlig.
    Det er en tradeoff mellom penger og fritid. Jo høyere inntekt man har blir også marginalverdien av hver ekstra krone tjent lavere, delvis fordi man etter egen definisjon av "nok" har "nok" penger og delvis fordi staten tar nesten 50% av hver ekstra kroner man tjener. Jeg tipper at svært mye av denne deltiden er uønsket fra arbeidsgivers side, men at det blir godtatt for å holde på kompetente folk osv. Min samboer har 91.7% eller hva det nå er i det offentlige (sommertid hele året) - arbeidsgiver var ikke overvettes begeistret for det, men det ble innvilget.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Vi har 40% høyere lønnskostnader enn svenskene log er dobbelt så syke. Hvis noen (for eksempel Larsson) tror at dette kan fortsette i det uendelige, så velkommen til virkeligheten.
    Og hvordan er det med produktiviteten? Er den høyere i Norge eller ikke? Hvis ikke så er det lønna som er problemet, og da kan de høytlønnede begynne med lønnskutt. (De som overlevde oljekrisa sitter fortsatt på millionlønna si, mens de som mista jobben befinner seg nå langt lavere. De kunne løst det med at alle ansatte kutta 20-25% i lønn, men den gang ei. Her er det potensial til kutt.)

Disse skal selvsagt ikke røres. De syke skal tas. Karensdager! Som bare vil senke produktiviteten. Syke går på jobb og smitter andre. Innsparingen er så som så, for det er langtidssykdommen som er problematisk. Derfor sier høyresiden at man må senke ytelsen på sykepenger til 80 % av lønn, fordi man fortjener ikke full lønn ved sykdom. Vel, per i dag får man ikke 100% lønn ved sykdom. Man får 100% inntil 6 G i ett år, deretter _kanskje_ 66% av lønn(snitt siste 3 år) til maks 4 G i inntil 3 år, før man får ingenting, niks, nada nothing. Er sykdommen av en viss art kan du kvalifisere til uføretrygd.

Begrensningen på inntil 6G har dessuten de fleste forhandlet seg rundt. Firmaet betaler det overskytendes. En tariffavtale som fortsatt vil gjelde hvis staten går inn og senker beløpet til 80%. Øvre middelklasse vil ha avtalt seg til 100 % lønn uansett. Det var slik sykelønna kom til i utgangspunktet. Funksjonærene hadde avtalen, mens arbeidsfolk ikke. Folk syntes det var urettferdig.

Løsningsforslag. Er du syk dekkes inntil 6G. Det er ikke lov å forhandle seg til noe annet.

Men et slikt forslag er uhørt fra de som roper om innskrenkninger. vi skjønner hvorfor.

Sist redigert:

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    De tjener jo så fett at de gjerne jobber mindre enn 100 %. Langhelger fra torsdag er ikke uvanlig.
    Det er en tradeoff mellom penger og fritid. Jo høyere inntekt man har blir også marginalverdien av hver ekstra krone tjent lavere, delvis fordi man etter egen definisjon av "nok" har "nok" penger og delvis fordi staten tar nesten 50% av hver ekstra kroner man tjener. Jeg tipper at svært mye av denne deltiden er uønsket fra arbeidsgivers side, men at det blir godtatt for å holde på kompetente folk osv. Min samboer har 91.7% eller hva det nå er i det offentlige (sommertid hele året) - arbeidsgiver var ikke overvettes begeistret for det, men det ble innvilget.
    Ja, og mange av de som ender opp uføre har høy kompetanse. Det er kompetanse de kan få tilgang på rimelig billig også. Du er aldri lønnsledende når du er 50-80% ufør.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    Da jeg finansierte min studietid, reiser og annen ekstrakurikulær moro ved å jobbe ymse kveld og nattevakt var det ikke de private arbeidsgiverne som var problemet. Snarere var det de fagorganiserte 9 til 5erne som prøvde å begrense arbeidsgivers mulighet til å tilby deltid og ekstravakter til satser de var misunnelige på men til tider de selv ville ha seg frabedt.

Så det er langt fra bare den store stygge kapitalen som har lagt pinner i veien for et mer fleksibelt arbeidsmarked, inklusive muligheten til å jobbe deltid.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.603
    Husk på at i Larsons verden er det å være student på et norsk universitet en fulltidsjobb i seg selv.

S

Slubbert

Gjest
    Da jeg finansierte min studietid, reiser og annen ekstrakurikulær moro ved å jobbe ymse kveld og nattevakt var det ikke de private arbeidsgiverne som var problemet. Snarere var det de fagorganiserte 9 til 5erne som prøvde å begrense arbeidsgivers mulighet til å tilby deltid og ekstravakter til satser de var misunnelige på men til tider de selv ville ha seg frabedt.

Så det er langt fra bare den store stygge kapitalen som har lagt pinner i veien for et mer fleksibelt arbeidsmarked, inklusive muligheten til å jobbe deltid.
    Og, som så ofte ellers, jævla KrF. Det er mengder av studenter som vil jobbe på søndager, så slipp dem ut av de klaustrofobiske Brustadbuene og inn vanlige, åpne butikker.

6

65finger

Gjest
    husk at brorparten av norges arbeidsføre er utslitte lutfattige arbeidere som trenger fri på søndag.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Den er god, BT. Å argumentere for at det vanskeligstilte skal få råd til tak over hodet, mat på bordet, et par leker til barnet og mulighet til å gå på kino er det samme som å kreve at direktørene skal ned på samme minstenivå. Den er god, BT. Er det flere stråmenn du ønsker å diskutere?

Du har rett. Det skal være en viss sammenheng, nemlig at er du ikke i stand til å arbeide så skal du fortsatt få lov til å eksistere.
    Prøvde bare å være på samme nivå som "tar fra de fattige og gir til de rike". Alle her i landet har råd til tak over hodet og mat på bordet, med mindre de bruker pengene på rusmidler, gamling eller lignende, og likevel snakker du om at andre bruker stråmenn.
    At det i dag føres en politikk som gjør at ressurser overføres fra de fattige til de rike er objektivt fakta.

At alle her i landet har råd til tak over hodet og mat på bordet.... statistikken om sosialhjelp og nødpenger motsier din påstand.

Et annet eksempel:
    Du er klar over at når en person er ferdigstudert med bachelorgrad eller mastergrad så har vedkommende ikke krav på ei krone i stønad fra staten når hun søker arbeid? Vedkommende må søke sosialstønad.
    Det er jeg klar over. Ellers kunne de endt opp uten tak over hodet og mat på bordet.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Vi har 40% høyere lønnskostnader enn svenskene log er dobbelt så syke. Hvis noen (for eksempel Larsson) tror at dette kan fortsette i det uendelige, så velkommen til virkeligheten.
    Tror ikke han har tenkt seg dit...

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215

Verden har beveget seg de siste 40 årene.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.770
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Her påstås det mye rart....
    -Lærlinger, - har ikke tall, men det er enklere å få lærlingeplass i offentlig sektor enn i privat, da bl.a. overskuddsjaget og effektiviteskravet i privat ekstor er såpass stort at man ikke har tid til å ta seg av lærlinger. Det tar faktsik svært mye tid o admin istrere en lærlingeplass....
    -Offentlig sektor har et stadig krav om økt innsparing in absurdum, med det resultat at feks helsearbeidere svært ofte har et svært dårlig arbeidsmiljø. Kankje det heller burde vært flere offentlige arbeidsplasser og færre av disse på NAV-ordninger. Da hadde kanskje også sykefraværet gått ned...
    -Tidligere offentlige tjenester, som Telenor, Posten osv osv driver en profittmaksimering som snart har bortrasjonalisert vekk selve tjenestene... hvor mange arbeodsplasser burde vært igjen, slik at det også fantes noe som tidligere kaltes service - et snart utdødd begrep.....
    - Banktjenester kjører samme løypa - profitt og overskudmaskimering som snart har utradert all service. Statsstøttede DNB leder dette racet med stor margin, - egentlig et selskap man burde avsky.....
    Osv-osv-osv

Hilsen en ex Høire-velger....

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215

Og, som så ofte ellers, jævla KrF. Det er mengder av studenter som vil jobbe på søndager, så slipp dem ut av de klaustrofobiske Brustadbuene og inn vanlige, åpne butikker.
    Og til de andre butikkene som ikke er matbutikk som også må holde åpent. Er det studenter til å ta over vaktene der også? Urmakeren, optikeren, gullsmeden, frisøren, farmasøyt? Hva med den familiebedriften som ikke har råd til å lønne noen ansatte, men som likefullt må holde åpent? skal eierne tvinges til å jobbe hver helg? Du tror vel ikke at utvidede åpningstider fører til økte inntekter, gjør du? At folk plutselig shopper enda mer, bare fordi de kan handle kl 23 på søndag også?

Det er så lettvint å si at det er flust av studenter til å ta alle disse stillingene. Det er det ikke.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Her påstås det mye rart....
    -Lærlinger, - har ikke tall, men det er enklere å få lærlingeplass i offentlig sektor enn i privat, da bl.a. overskuddsjaget og effektiviteskravet i privat ekstor er såpass stort at man ikke har tid til å ta seg av lærlinger. Det tar faktsik svært mye tid o admin istrere en lærlingeplass....
    -Offentlig sektor har et stadig krav om økt innsparing in absurdum, med det resultat at feks helsearbeidere svært ofte har et svært dårlig arbeidsmiljø. Kankje det heller burde vært flere offentlige arbeidsplasser og færre av disse på NAV-ordninger. Da hadde kanskje også sykefraværet gått ned...
    -Tidligere offentlige tjenester, som Telenor, Posten osv osv driver en profittmaksimering som snart har bortrasjonalisert vekk selve tjenestene... hvor mange arbeodsplasser burde vært igjen, slik at det også fantes noe som tidligere kaltes service - et snart utdødd begrep.....
    - Banktjenester kjører samme løypa - profitt og overskudmaskimering som snart har utradert all service. Statsstøttede DNB leder dette racet med stor margin, - egentlig et selskap man burde avsky.....
    Osv-osv-osv

Hilsen en ex Høire-velger....
    Det burde egentlig vært forbudt for private bedrifter å gå med overskudd.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    i 2017 hadde 15.622 lærlingeplass i privat sektor, 1.339 i staten og 4.409 i kommunene.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.770
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg kjenner tallene - men du velger tydelig å ikke lese det som står....
    "Forbudt for private bedriftet å gå med overskudd....".... for noe pisspreik- du velger helt tydelig å ikke forstå hva jeg egentlig skriver...
    Synes du feks det er bedre at noen ( nokså mange, faktisk) betales av NAV, i stedet for å jobbe - Post, Bank, Helse osv.
    Har du forsøkt å snakke med helsearbeidere om deres arbeidsdag? Har du besøkt et aldershjem, sykehjem osv og sett hvordan det funker?
    Maktpartiene skal oppfylle sine partidogmer - og NAV-køene øker... ingen sammenheng her??

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.603

Og til de andre butikkene som ikke er matbutikk som også må holde åpent. Er det studenter til å ta over vaktene der også? Urmakeren, optikeren, gullsmeden, frisøren, farmasøyt? Hva med den familiebedriften som ikke har råd til å lønne noen ansatte, men som likefullt må holde åpent? skal eierne tvinges til å jobbe hver helg? Du tror vel ikke at utvidede åpningstider fører til økte inntekter, gjør du? At folk plutselig shopper enda mer, bare fordi de kan handle kl 23 på søndag også?

Det er så lettvint å si at det er flust av studenter til å ta alle disse stillingene. Det er det ikke.
    De langt fleste butikker vil neppe ønske å ha åpent på søndager, da med unntak i høysesong som før jul. Da har de forsåvidt også åpent, i alle fall i Oslo. Det er ikke slik at jeg kjøper mer mat eller andre ting bare fordi jeg også kan handle på søndager. Jeg tipper at dersom det var frislipp av søndagsåpent i Norge så ville realtivt få faktisk ha åpent da og det ville være et byfenomen fremfor alt. Det er lett å se at kostnadene vil gå opp siden åpningstiden blir lengre, men langtfra like enkelt å se at inntektene vil øke tilsvarende. Et mer sannsynlig utfall er å ha stengt en annen dag i uka slik at totaluka er uendret. Det er jo slik restauranter gjør det ofte, de er ofte stengt på mandager.

At Brustadbu er et idiotisk konsept er forsåvidt en annen diskusjon. Men det er ikke fullt så teit som at spesifikt hagesentere har lov til å ha søndagsåpent (er eksplisitt nevnt i lovteksten). En særregel for hagesentere tror jeg kanskje er det dummeste jeg vet om når det gjelder særregulering av norske bedrifter.

G

Gjestemedlem

Gjest

Ingen butikker so må holde åpnet bare fordi de har lov. Det må jo bli opp til bedriften å regne på hva som svarer seg eller ikke. For de ansatte er det ofte også et gode. Jeg har selv jobbet i butikk og på søndager var det stille og rolige dager, og man fikk batalt 50% mer enn på ukedager. Så kunne man ta fri på en ukedag mens alt annet var åpent slik at om man skulle noe spesielt så ble det enkelt og greit.

Ingen grunn til å påtvinge jesusdyrkingsritualer på normale mennesker.

Men for all del.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215

Ingen butikker so må holde åpnet bare fordi de har lov. Det må jo bli opp til bedriften å regne på hva som svarer seg eller ikke. For de ansatte er det ofte også et gode. Jeg har selv jobbet i butikk og på søndager var det stille og rolige dager, og man fikk batalt 50% mer enn på ukedager. Så kunne man ta fri på en ukedag mens alt annet var åpent slik at om man skulle noe spesielt så ble det enkelt og greit.

Ingen grunn til å påtvinge jesusdyrkingsritualer på normale mennesker.

Men for all del.
    Høres kjekt ut for folk som ikke har familie, deph.

At eieren selv bestemmer er ikke helt sant. De er avhengige av konkurrentene. Holder konkurrentene åpent, så må de selv også holde åpent. Og er butikken på et kjøpesenter, så er det senterledelsen som bestemmer åpningstidene. Og senterne blir det bare fler av.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.468
    Torget vurderinger
    2
    Listhaug reiser rundt omkring. I inn og utland. i dag er hun sør i Spania og møter innvandrere som nekter å snakke spansk).

Runde.jpg

Listhaug er også på turné i Norge, angivelig for å vurdere hvordan eldre har det. Da viser hun også sine evner som matdommer og sjekker hva landets pensjonerte slitere får å spise. Det viser seg at denne maten er veldig god der det er Frp-ordfører, mens den smaker vondt der det er Ap-ordfører.

Selv om det er Matvarehuset som leverer samme mat begge steder.

En slags blindtest.

listhaugmat.jpg

G

Gjestemedlem

Gjest
    Dett våset har jo blitt populært i venstrevridde kretser. Jeg tror man kan si med rimelig sikkerhet at om migrantene fra den tredje verden hadde kjøpt seg hus i Norge for egne penger, hatt med seg lønn eller pensjon fra hjemlandet som de hadde levd av samt bidratt positivt til en lokale økonomien gjennom å legge igjeb store mengder penger så hadde de vært svært populære her hjemme.

I stedet for så sammenlignes de med opportunistiske snyltere som tenger seg inn i Europa, lever på og snylter av sin sitt nye land og borgere, stort sett går arbeidsledig og har ikke mye annet å by på en kriminalitet, vold og Islam. Man skal være godt rød til sinns om man greie å sammenligne disse grupperingene.

--

Når det gjelder mat på sykehjem og slikt, så handler det ofte om mangelfull opplæring av sykehjemspersonalet slik at maten blir feil tilberedt før den blir servert brukerne og pasienter. Kjenner noen som sitter i rådet i kommunen som har vært med å velge leverandør for mat til slike steder, og følger med at kvaliteten er bra nok.At en eller annen kjendis spiser to tilfeldige måltider og bedømmer det må man egentlig være ganske desperat for å få lage sak på.

Det sagt er ikke jeg så sikker på om jeg hadde spist dette heller:

sss.jpg

Dette er jo mer symptomatisk for den utbredte listhaugfobien som har bredd seg i identitetspolitiske krefter på venstresiden. De voldsomme komplekser når det kommer til henne. Hun er jo selve djevlekvinnen og Voldemort til sammen, selv om hun ikke skiller seg noe fra andre politikere når det kommer til politikk.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.468
    Torget vurderinger
    2
    Vel, jeg syns vi har både fordom og placebo her, Gjestemedlem, definitivt av interesse i forumet. I Os var maten veldig god, i Bergen "minnet den om oppkast". Samme mat, fra samme leverandør. Forskjellen lå i politisk farge på kommunen, visstnok. Maten blir sikkert bra i Bergen om man får en blå ordfører!

G

Gjestemedlem

Gjest
    Vel, jeg syns vi har både fordom og placebo her, Gjestemedlem, definitivt av interesse i forumet. I Os var maten veldig god, i Bergen "minnet den om oppkast". Samme mat, fra samme leverandør. Forskjellen lå i politisk farge på kommunen, visstnok. Maten blir sikkert bra i Bergen om man får en blå ordfører!
    Det er jo en like gjøkskallet konklusjon som at det i det helle tatt blir laget en "sak" av sammenligning mellom to tilfeldige måltider. Det kan jo rett og sett bare vært at den ene smakte godt og den andre ikke, uten at man skal sette i gang hele propagandamaskineriet og listhaugmanien av den grunn.

Maten på det bildet over er jeg som sagt ikke sikker på at jeg hadde spist, og ja... den ser ut som om den allerede har blitt spist minst en gang.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    deph. hele greia er at måltidene ikke var tilfeldige.

Hva er mest plausibelt. Storkjøkkenet som leverer mat dag ut og dag inn plutselig leverer annen kvalitet enten til Os eller Bergen, eller en politiker (tatt i løgn i årevis) skryter opp sin kommune og snakker ned motstanderen?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.794
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har selv jobbet i butikk og på søndager var det stille og rolige dager, og man fikk batalt 50% mer enn på ukedager. Så kunne man ta fri på en ukedag mens alt annet var åpent slik at om man skulle noe spesielt så ble det enkelt og greit.
    Konkurransesituasjonen vil tvinge de fleste til å holde åpent, og kostnadene for at noen skal ha rolige dager med bedre lønn må bæres av de av oss som klarer å planlegge våre innkjøp sånn noenlunde....

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.468
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har selv jobbet i butikk og på søndager var det stille og rolige dager, og man fikk batalt 50% mer enn på ukedager. Så kunne man ta fri på en ukedag mens alt annet var åpent slik at om man skulle noe spesielt så ble det enkelt og greit.
    Konkurransesituasjonen vil tvinge de fleste til å holde åpent, og kostnadene for at noen skal ha rolige dager med bedre lønn må bæres av de av oss som klarer å planlegge våre innkjøp sånn noenlunde....
    Et mareritt for butikkene om de skal til å holde søndagsåpent. Det er ille nok at de nå åpner grytidlig og holder åpent til langt på kveld på hverdager. Der har åpningstidene blitt utvidet etterhvert som de ulike har lagt til en time og dermed tvunget andre butikker i området til å gjøre det samme. Dette er en av grunnene til at flere butikkjeder innfører selvbetjent betaling, siden man vil ha lavest mulige personalkostnader. Den utviklingen vil bli akselerert om de skal til å holde åpent på søndager. Og dermed blir det ikke så mye jobb å få for studenter på søndager som Gjestemedlem innbiller seg.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Når jeg reiser rundt merker jeg alltid godt på maten hvilket parti den lokale ordføreren kommer fra.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Bergen har vel i likhet med Askøy og sikkert også Os et system der man velger leverandør utifra bla.a. kvaliteten på maten som serveres. Jeg kjenner folk som sitter i et slikt panel (bestående av eldre) for å teste maten og finne dem som det beste å tilby. På Askøy ble 5 forskjellige leverandører vurdert. Det er vel forøvrig de samme som ble valgt i Os og på Askøy.

Dette er et godt og velfungerende system, og det er også oppfølgning underveis for å sikre at maten som leveres har samme kvalitet som den som ble levert i testene når man skulle velge leverandør.

https://www.nhosh.no/bransjer/forva...ysiolog-roser-matleveringen-fra-matvarehuset/

G

Gjestemedlem

Gjest
    Et mareritt for butikkene om de skal til å holde søndagsåpent. Det er ille nok at de nå åpner grytidlig og holder åpent til langt på kveld på hverdager. Der har åpningstidene blitt utvidet etterhvert som de ulike har lagt til en time og dermed tvunget andre butikker i området til å gjøre det samme. Dette er en av grunnene til at flere butikkjeder innfører selvbetjent betaling, siden man vil ha lavest mulige personalkostnader. Den utviklingen vil bli akselerert om de skal til å holde åpent på søndager. Og dermed blir det ikke så mye jobb å få for studenter på søndager som Gjestemedlem innbiller seg.
    Det er ingen som tvinger butikker til å holde åpent selv om det er tillatt. Det vil jo selvfølgelig måtte vurderes i hvert enkelt tilfelle og hva det er kundegrunnlag for. Hadde vært greit med et par åpne butikker om ikke her, slik at vi ble kvitt disse åndssvake brustadbuene.

Så om det er så "mareritt" så får man jo bare fortsette å ha lukket. Det er jo ikke verre enn som så. De som vil spare her i forhold til konkurrentene vil jo tjene på det, og kan dermed tilby bedre betingelser for kundene resten av uken. De kan jo også stenge ned onsdag og mandag også hvis det også er "marerittdager" eller holde stengt i "marerittimene" fra 8-10 eller noe.

S

Slubbert

Gjest
    Dette er jo sånt som markedskreftene er idéelt skapt for å løse. Hvis butikkene taper penger på å ha åpent på søndag, så vil de enten slutte å ha åpent på søndag eller så vil det dukke opp andre butikker som ikke har åpent på søndag, og dermed ha lavere utgifter og bedre bunnlinje. Og hvis det lønner seg å ha åpent på søndag, så betyr det at folk i tilstrekkelig antall ønsker å handle på søndag. Dette er en idiotisk ting å ha lover og regler for. Lover og regler skal beskytte oss og sikre rettighetene våre, ikke diktere hvordan vi velger å disponere vår tid, eller ønsker å leve våre liv. Det er et erkeeksempel på meningsløst overformynderi.

• Liker
    Reaksjoner: MML

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Til å ha slik blind tro på markedskreftene så overser du noe vesentlig, slubbert. Konkurransevridning. Har konkurrentene åpent på søndag og du ikke, vil du miste salg. Butikkene som åpner på søndag får større markedseiendeler helt til konkurrentene også åpner opp. Det totale markedet har ikke vokst og alle ender opp med mindre overskudd. Så det at du får bedre bunnlinje ved å nekte å holde åpent er med respekt å melde oksemøkk.

Loven er ikke til å beskytte deg, Slubbert. Lovene er til for å beskytte arbeideren som må jobbe til helsefarlige tider på døgnet, bare fordi du og enkelte andre ikke er i stand til å planlegge uken sin. Du har fått med deg at skiftarbeid er helseskadelig? Hjerte- og karsykdommer er signifikant høyere når du går skift.

Men som vi skjønner så er ikke andres hverdag, helse og liv så viktig. Det viktigste er at du kan kjøpe brødet ditt 24/7. Lover og regler skal sikre _deg_.

Hvis du synes 24/7-butikker er flott, så bør du vurdere å flytte til Russland. Der er det gjengs.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.794
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jepp, og når vi fikk flere drosjer på markedet så sank drosjeprisene. Samtidig som drosjesjåførene fikk bedre lønn- og arbeidsvilkår. /(fior sikkerhets skyld; dette var ironi). Som siviløkonom er min tro på markedets evne til å løse alle problemer på en gang ganske begrenset. Det gjelds å finne ut av hvilke problemer det er viktigst å få løst. For eksempel om tullebukkers behov for å kunne kjøpe søndagssteika i kirketida på søndag er viktigst. Blir man enig om dette, så er markedet ganske effektivt.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jepp, og når vi fikk flere drosjer på markedet så sank drosjeprisene. Samtidig som drosjesjåførene fikk bedre lønn- og arbeidsvilkår. /(fior sikkerhets skyld; dette var ironi). Som siviløkonom er min tro på markedets evne til å løse alle problemer på en gang ganske begrenset. Det gjelds å finne ut av hvilke problemer det er viktigst å få løst. For eksempel om tullebukkers behov for å kunne kjøpe søndagssteika i kirketida på søndag er viktigst. Blir man enig om dette, så er markedet ganske effektivt.
    Hva med idiotenes hang til å kjøpe fredagssmelken midt under detektimen da? Vi må jo få en slutt på alt slikt og gi folk kuponger etter behov og avtaler hos kolonialhandleren slik at de kan få det som er viktig, likt og rett og ikke henfalle til høyrevridd markedsideologi.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.794
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, noen ting er det faktisk samfunnets rett og plikt til å bestemme.

S

Slubbert

Gjest
    Ja, noen ting er det faktisk samfunnets rett og plikt til å bestemme.
    Etter klokka 17:00 skal alle være hjemme og se på TV og krangle på internett. Og på søndager skal vi i kirka. For et flott samfunn vi vil få, med statssanksjonerte leggetider og portforbud. A4 er tingen, alle skal med (enten de vil eller ei).

Denne sykelige trangen etter å detaljstyre folks liv er (den «moderate») venstresidas desidert mest usympatiske egenskap.

Sist redigert:
    S

Slubbert

Gjest
    Anarkistiske raddiser kan jeg respektere, har flere av dem i min omgangskrets, men formyndermennesker er de verste. Tar en revolusjonær kommunist foran er formyndersk moralist hvilken dag som helst.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Anarkistiske raddiser kan jeg respektere, har flere av dem i min omgangskrets, men formyndermennesker er de verste. Tar en revolusjonær kommunist foran er formyndersk moralist hvilken dag som helst.
    Oh yes. Jeg har gått rundt på cafeer i hine hårde for å selge Gateavisa. Jeg er fremdeles litt anarkist i hjertet, litt oppdatert med innslag av liberalisme og libertarianisme.

¨fb.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn