Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• skranglefant

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Antall liker
    4.859
    Sted
    Bartistan
    Dette blir et anekdotisk sidespor, men føkk itt:

Jeg gikk på en DH, informatikk, og jeg hadde såvidt starta før Black Monday inntraff.
    2 års smågeeky utdanning unnagjort og NULL jobber å finne. Ikke engang irrelevante.
    A-Etat (som det het dengang) lo av meg og sa at her får du ikke jobb, kun litt penger.

Så hva gjør man?
    Joda, drar til Sverige og blir industriarbeider for lekepenger. Man skal klare seg sjøl etter beste evne.

Mange år seinere står jeg og henger i den gode, gamle baren i andre etg på Credo (RIP).
    Jeg kommer i snakk med en drithyggelig fyr som viser seg å være NAVer.
    Han hadde i voksen alder utdannet seg til arkeolog men sleit med å finne en passende jobb, pussig nok.
    Lokalt. Små barn, må vite...
    Å ha en Plan B så ikke ut til å ha falt ham inn.
    Her skulle værsgo' samfunnet stå for hans daglige drift inntil noe kvalifisert dukka opp.

Jeg er ikke mye til høyremann, men denslags er faen meg helt hinsides!
    Kan du så må du! Pangferdig :mad:

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    @Dong: Godt poeng, men snarere enn å være kritiker av «de svake» har jeg vel en annen oppfatning av hva som er best hjelp over noe tid enn hva Larson har. Det er tildels basert på personlig erfaring med opp- og nedturer, ja.
    De fleste av oss tar den!
    Men det er så ofte i slike diskusjoner at forskjellige meninger om den beste vei slår over i tilskrevne holdninger til de som skal gå veien. Det skjer nesten uunngåelig i så mange diskusjoner - flyktingesaken er et annet eksempel. Det er nok derfor at en avkrever mer enn solidariteten.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    @marve: Nja, selv har jeg fritidshus i Sverige og ser vel for meg å tilbringe store deler av alderdommen der. Ser ikke noe problem med det. Det er ingen ting som tyder på at det er noe verre enn i Norge, etter hva jeg kan se.

@Larson: Joda, men så drar folk med seg sine egne demoner også. Ditt eksempel fra twitter for litt siden, for eksempel, som selv skrev at han led av borderline personlighetsforstyrrelse. Resten av innlegget hans tyder på at det stemmer. Man kan selvsagt ha sympati,selv om det ofte er nokså vanskelig ovenfor en person med den tilstanden, men det er ikke mye som tyder på at han blir kurert av det ved å få forlenget AAP heller. https://www.hjelptilhjelp.no/Personlighetsforstyrrelser/hva-er-borderline-personlighetsforstyrrelse

@Dong: Godt poeng, men snarere enn å være kritiker av «de svake» har jeg vel en annen oppfatning av hva som er best hjelp over noe tid enn hva Larson har. Det er tildels basert på personlig erfaring med opp- og nedturer, ja.
    Uthevete må du gjerne få lov til å utdype, for det som står skrevet der svart på hvitt kan jeg tolke til følgende:

Du har ikke sympati med fyren. (alle har ansvar for seg selv, og han her gir tydeligvis faen)
    Andre må gjerne få lov til ha sympati.
    Å gi han AAP er bortkastete penger, fordi intet tyder på at han kommer tilbake til arbeid. Han får klare seg med sosialen, selv om det tar fra han det siste han har her i livet.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    Dette blir et anekdotisk sidespor, men føkk itt:

Jeg gikk på en DH, informatikk, og jeg hadde såvidt starta før Black Monday inntraff.
    2 års smågeeky utdanning unnagjort og NULL jobber å finne. Ikke engang irrelevante.
    A-Etat (som det het dengang) lo av meg og sa at her får du ikke jobb, kun litt penger.

Så hva gjør man?
    Joda, drar til Sverige og blir industriarbeider for lekepenger. Man skal klare seg sjøl etter beste evne.

Mange år seinere står jeg og henger i den gode, gamle baren i andre etg på Credo (RIP).
    Jeg kommer i snakk med en drithyggelig fyr som viser seg å være NAVer.
    Han hadde i voksen alder utdannet seg til arkeolog men sleit med å finne en passende jobb, pussig nok.
    Lokalt. Små barn, må vite...
    Å ha en Plan B så ikke ut til å ha falt ham inn.
    Her skulle værsgo' samfunnet stå for hans daglige drift inntil noe kvalifisert dukka opp.

Jeg er ikke mye til høyremann, men denslags er faen meg helt hinsides!
    Kan du så må du! Pangferdig :mad:
    Samme greia med de som har sittet på Stortinget og «ikke får seg jobb» og må ha etterlønn. «Ikke får seg spennende nok jobb» antar jeg er langt mer treffende. Norge har nesten ingen arbeidsledighet, likevel er det tydeligvis vanskelig å få seg en jobb for noen som vil jobbe.

#skurrer

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    @marve: Nja, selv har jeg fritidshus i Sverige og ser vel for meg å tilbringe store deler av alderdommen der. Ser ikke noe problem med det. Det er ingen ting som tyder på at det er noe verre enn i Norge, etter hva jeg kan se.

@Larson: Joda, men så drar folk med seg sine egne demoner også. Ditt eksempel fra twitter for litt siden, for eksempel, som selv skrev at han led av borderline personlighetsforstyrrelse. Resten av innlegget hans tyder på at det stemmer. Man kan selvsagt ha sympati,selv om det ofte er nokså vanskelig ovenfor en person med den tilstanden, men det er ikke mye som tyder på at han blir kurert av det ved å få forlenget AAP heller. https://www.hjelptilhjelp.no/Personlighetsforstyrrelser/hva-er-borderline-personlighetsforstyrrelse

Uthevete må du gjerne få lov til å utdype, for det som står skrevet der svart på hvitt kan jeg tolke til følgende:

Du har ikke sympati med fyren. (alle har ansvar for seg selv, og han her gir tydeligvis faen)
    Å gi han AAP er bortkastete penger, fordi intet tyder på at han kommer tilbake til arbeid. Han får klare seg med sosialen, selv om det tar fra han det siste han har her i livet.
    Synes du selv at du fremstår som en god leser her…

kjellbjarne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Antall liker
    3.649
    Torget vurderinger
    4
    Kan jeg være fus, Mrdong, du er på laget mitt, itt Asbjørn, men han er bittelitt Donald

Mvh

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215

"Man kan selvsagt ha sympati," -> man kan selvsagt ha = ikke jeg, men andre må gjerne.
    "selv om det ofte er nokså vanskelig ovenfor en person med den tilstanden" - sier rett ut at det er vanskelig å ha sympati. Hva peker den tilstanden tilbake på? Borderline som det linkes til nedenfor hvor "- Gjentatte selvmordsforsøk, demonstrasjoner, trusler, eller selvbeskadigende atferd." listes? Eller at han er innlagt på psykiatrisk etter selvmordsforsøk? At han nå har mistet AAP? At han valgte å prøve å ta livet av seg da han mistet AAP?

"men det er ikke mye som tyder på at han blir kurert" -> Om man blir kurert eller ei er ikke en forutsetning for å få AAP. så hvorfor ta det med i setningen om man mener det ikke skulle vært et premiss for å få AAP? Fyren har per i dag ikke AAP. -> hvis han er på vei til å bli frisk for arbeidslivet så må han gjerne få mer, hvis ikke, glem det.

Leser man hele tråden på navogjeg leser man at konsekvensen av bortgangen av hans inntekt at han mister sitt husrom og ikke kan ta vare på sine katter. Det siste han har. Man leser også at styret med å komme seg på sosialen koster mer krefter enn hva han har.

Sist redigert:
    C

cruiser

Gjest

"Man kan selvsagt ha sympati," -> man kan selvsagt ha = ikke jeg, men andre må gjerne.
    "selv om det ofte er nokså vanskelig ovenfor en person med den tilstanden" - sier rett ut at det er vanskelig å ha sympati. Hva peker den tilstanden tilbake på? Borderline som det linkes til nedenfor hvor "- Gjentatte selvmordsforsøk, demonstrasjoner, trusler, eller selvbeskadigende atferd." listes? Eller at han er innlagt på psykiatrisk etter selvmordsforsøk? At han nå har mistet AAP? At han valgte å prøve å ta livet av seg da han mistet AAP?

"men det er ikke mye som tyder på at han blir kurert" -> Om man blir kurert eller ei er ikke en forutsetning for å få AAP. så hvorfor ta det med i setningen om man mener det ikke skulle vært et premiss for å få AAP? Fyren har per i dag ikke AAP. -> hvis han er på vei til å bli frisk for arbeidslivet så må han gjerne få mer, hvis ikke, glem det.

Leser man hele tråden på navogjeg leser man at konsekvensen av bortgangen av hans inntekt at han mister sitt husrom og ikke kan ta vare på sine katter. Det siste han har. Man leser også at styret med å komme seg på sosialen koster mer krefter enn hva han har.
    Fyren har ikke hatt fast arbeid på 20 år, er vel lite som tyder på at et par år til på aap gjør susen.
    Men det er klart, nav har skylden for at han mistet sin forrige vikarstilling og Willoch har skylden for at han aldri fikk seg fast jobb. Da er det bare å utstede blankosjekken

C

cruiser

Gjest
    Be my guest, men det forandrer ikke det faktum at det ikke er mulig å lage systemer hvor alle lykkes. Slik er det nå en gang bare. Det er mulig å lage systemer hvor alle har muligheter og det har vi vært gode på i Norge, men å kontrollere utfallet er umulig.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.289
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Borderline er en temmelig tung psykiatrisk diagnose. Hvis vedkommende har hatt dette i 20 år, er jeg overrasket over at ikke vedkommende er uføretrygdet for lenge siden.

Johan-Kr

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.586
    Torget vurderinger
    2
    Man bør huske at man har rett på ny ferie dersom man blir syk på ferie. Videre bør man huske at dersom man planlegger godt i kommende kalenderår, får man to ekstra ferieuker pga hvordan helligdagene faller i forhold til virkedager i 2019. Men skynd dere, det er mange som kommer til å melde uttak av feriedager til arbeidsgiver, for å utnytte dette.

Videre er det verdt å grunne over det weld skriver her:

Hvorfor ikke bare ta den helt ut og gjøre det frivillig å jobbe? Det er da masser av dølle jobber med såder betalt, liten til ingen personlig utvikling og ingen opplagte karrieremuligheter. Ufint å mene at noen må ta en slik - kanskje endatil et annet sted i landet.
    Jeg møter mange som mener at "det eneste rette er å gi borgerlønn til alle". Jeg forsøker å utfritte dem om hvordan man har tenkt seg å betale for dette. "Landet er så rikt", får jeg høre. Oljefondet er så stort. Robotene vil produsere alt.

Frederik Pohl skrev en morsom historie på 1950-tallet, om et fremtidssamfunn der robotene produserte i slik overflod at de fattigste var pålagt å konsumere av denne, mens de rikeste holdt seg til en minimalistisk livsstil, siden dette var mer elegant og eksklusivt i et overflodssamfunn. Etterhvert som du konsumerte, kunne du gå gradene til en høyere livsstil, inntil du slapp å konsumere og kunne tre inn i de rikestes minimalistiske livsstil.

Pohl forsøkte nok å fortelle oss noe om hvor verden var på vei. Regnestykket som både politikere og velgere baserer sine fremtidsutsikter på går ikke opp ... Alle syns det må være lett for samfunnet å være gavmildt og det er ondt (eller et "angrep på de svake") å ikke fordele fra det overflødighetshornet man tydeligvis innbiller seg må være et sted, som man kan øse av.

In The Midas Plague, people were obligated to consume. By consuming more and more, you could graduate to higher levels of society, where you might actually have fewer things and more time to yourself.

Or, you could get robots to do your consumption for you.

There was the butler robot, hard at work, his copper face expressionless. Dressed in Morey's own sports knickers and golfing shoes, the robot solemnly hit a ball against the wall, picked it up and teed it, hit it again, over and again, with Morey's own clubs. Until the ball wore ragged and was replaced: and the shafts of the clubs leaned out of true; and the close-stitched seams of the clothing began to stretch and abrade.
    “My God!” said Morey hollowly.

There were the maid-robots, exquisitely dressed in Cherry’s best, walking up and down in the delicate, slim shoes, sitting and rising and bending and turning. The cook-robots and the serving-robots were preparing dionysian meals.

Morey swallowed. “You—you’ve been doing this right along,” he said to Henry. “That’s why the quotas have been filled.”

“Oh, yes, sir. Just as you told us.”

Morey had to sit down. One of the serving-robots politely scurried over with a chair, brought from upstairs for their new chores.

Waste.

Morey tasted the word between his lips.

Waste.

You never wasted things. You used them. If necessary, you drove yourself to the edge of breakdown to use them; you made every breath a burden and every hour a torment to use them, until through diligent consuming and/or occupational merit, you were promoted to the next higher class, and were allowed to consume less frantically. But you didn’t wantonly destroy or throw out. You consumed.

Morey thought fearfully: When the Board finds out about this…

Still, he reminded himself, the Board hadn’t found out. It might take some time before they did, for humans, after all, never entered robot quarters. There was no law against it, not even a sacrosanct custom. But there was no reason to. When breaks occurred, which was infrequently, maintenance robots or repair squads came in and put them back in order. Usually the humans involved didn’t even know it had happened, because the robots used their own TBR radio circuits and the process was next thing to automatic.

From The Midas Plague, by Frederik Pohl.
    Published by Galaxy in 1954
    Additional resources -
    For den som måtte ha lyst til å lese hele historien:

https://www.e-reading.club/bookreader.php/1010251/Pohl_-_The_Midas_Plague.html

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.191
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

Du har ikke sympati med fyren. (alle har ansvar for seg atselv, og han her gir tydeligvis faen)
    Å gi han AAP er bortkastete penger, fordi intet tyder på han kommer tilbake til arbeid. Han får klare seg med sosialen, selv om det tar fra han det siste han har her i livet.
    Nokså nøyaktig det du leser inn i det, ja. En person med borderline personlighetsforstyrrelse er gjerne en usympatisk og ustabil faen. Les beskrivelsen i linken ovenfor. Dette er den typen person som kommer i avisen som «gammel kjenning av politiet» for vold og hasardiøs bilkjøring i fylla. Alt er alltid noen annens feil, og hans destruktive raseriutbrudd hvor han smadrer alt eller iscenesetter et selvmordsforsøk er i hans verden bare uttrykk for berettiget harme mot politi og NAV som er «ute etter å ta ham». Det er ikke noen du vil ha som kollega eller vil ansette i noen jobb med et minimum av ansvar. Forkortelsen AAP står for «arbeidsavklaringspenger». Jeg ser ikke noe å «avklare».

Så kan man likevel tenke at det sikkert er noen grunner til at han har blitt slik, gjerne knyttet til både arv og oppvekstmiljø, og at samfunnet ikke kan la ham fryse og sulte heller. Dette er ikke en person som er lett å hjelpe. Om han fikk forlenget AAP et år eller to ville vi bare ha samme drama ved neste fornyelse. Sosialstønad er nok heller ikke svaret, siden den er ment som en midlertidig støtte for å få folk på bena igjen. Det logiske er noen kombinasjon av uførepensjon, bostøtte og oppfølging, men en person med disse diagnosene er fullt i stand til å gå til grunne i rus og vold selv da. Fengselsvesenet tar vare på mange slike.

Fjerndiagnoser er risikosport, men her har du kanskje en borderline-kandidat til: https://www.dagbladet.no/nyheter/be...r-og-forsokte-a-kjore-ned-politimenn/70609761
    Fikk vel ikke forlenget AAP, stakkars, så hva annet kunne han gjøre?

Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.715
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Når det gjelder en-dags fravær, hvorfor ikke peke på elefanten i rommet, nemlig alkohol.
    Rent anekdotisk opplever jeg at folk karrer seg på jobb nesten uansett. I min bransje er man ute med kunder / forbindelser innimellom på ukedager og det kan bli sent. Det skjer så godt som aldri at folk ikke dukker opp dagen etterpå. Og er det ikke mulig så har folk anstendighet nok til å ta en feriedag, ikke en sykedag.
    Samme i min jobb. Kunne fortsatt spist ute med vin på representasjon tre-fire kvelder i uken om jeg ville. Men det ble et ork. For det første fordi det fortsatt var jobb på egen fritid. For det andre har jeg aldri likt å spise middag etter åtte, og i alle fall ikke i ukedagene. Og det var alt før vi fikk barn og jeg mye heller vil bruke tiden med dem før de går til sengs. Nå blir det bare når jeg «må», et par ganger i måneden.

Uansett, jeg har aldri skoftet en dag på grunn av å ha drukket vin eller øl kvelden før. De mange kollegene som fortsatt synes det er stas å gå ut for middag eller et par drinker i jobbsammenheng er heller «aldri» borte fra jobben. Utover dette er det disse, som jeg før, dem som har det meste om ikke nesten alt av ubetalt over- og ubekvem (reisetid er ikke kompensert, enten det er helg eller utover normal arbeidstid). De fleste jobber også på kontrakter, uten noen garanti for fortsatt ansettelse utover kontraktstiden på to til fire år.

Med rundt 3000 ansatte i flere land har vi også en utfordring med høyt sykefravær. Våre undersøkelser, både interne og gjennom en ekstern evaluering, beviste vel stort sett mine egne observasjoner. Kvinner er borte tre til fire ganger så mye som sine mannlige kolleger. Kvinner over 50 er borte langt mer enn sine medsøstre i alder 25 til 40, med andre ord er det svært lite som forklares av omsorg for små barn. Med rimelig god kjønnsbalanse fra laveste nivå til toppledelse er både langtids og antall egenmeldingsdager størst blant kvinner i de mest rutinepregede stillinger som sekretærer og admin/finans/HR assistenter, ikke stillinger med høyt arbeidspress grunnet volum, uforutsigbarhet eller ansvar/konsekvens ved feil.

Konklusjonen fra vår audit var at over åtti prosent av egenmeldingsfraværet var korrelerer med lav motivasjon. Etter å ha studert data vil jeg si lav egenmotivasjon. Tror ikke det er tilfeldig at det aller meste er tatt ut av kvinner fra overgangsalder og opp, altså når jobbens betydning for deres umiddelbare omsorgsansvar for egne barn stort sett er over. Tror ikke det er tilfeldig at dette er kvinner som jobber på sekretær/assistentnivå som allerede har oppnådd maks tillegg og goder for deres lønnsnivå i det som er sikre stillinger, men har små muligheter til videre karriere og lønnstrinn. Tror heller ikke det er tilfeldig at dette fraværet har økt ettersom vi har fått like mange kvinner som menn også i mellomlederstillinger og opp. At andre kvinner har klart å kombinere utdanning og etablering av familie mens de klatret mot toppstillinger har åpenbart ikke resultert i at de som kvinnelige rollemodeller har bidratt til høyere motivasjon for kvinnene som jobbet for dem som assistenter. Om noe så er det våre avdelinger og kontor som er ledet av kvinner som har det største fraværet blant kvinner.

Summasummarum, våre erfaringer er ganske klare. Elefanten i vårt rom heter verken alkohol, arbeidspress, nedbemanning eller jobbsikkerhet. Elefanten er middelaldrende og hun har mistet det meste av den motivasjon hun før hadde: fordi jobben har forblitt den samme forutsigbare etter 25 år til tross for skifte av sjef hvert femte år; fordi egne barn har vokst opp og klarer seg selv uavhengig av mors inntekt; fordi man psykologisk såvel som fysiologisk føler man som 50-årig sekretær har passert de fleste middagshøyder, og det hjelper heller ikke på motivasjon og selvtillit når den 30-årige venninnen til datteren har blitt sjef for hele avdelingen.

PS var mye vanskeligere å finne noe klart mønster blant våre mannlige kolleger med høyt antall egen/sykemeldingsfravær. Selvom om også middelaldrende menn var høyere representert var ikke alder noen sterk faktor på samme måte. Men tilsynelatende frafall av (egen)motivasjon koblet til opplevd status og utsikt til videre karriere synes å være den viktigste også her.
    Løsningen er å innføre en pensjonsalder ved fylte 50 år.. Da kan de giddalause femtiåringene trekke seg tilbake å nyte en liten pensjon akkurat stor nok til at de greier seg. De som vil kan fortsette å jobbe til de er 70. Og få en god pensjon i sine siste år.

KjellR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Antall liker
    3.478
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Nokså nøyaktig det du leser inn i det, ja. En person med borderline personlighetsforstyrrelse er gjerne en usympatisk og ustabil faen. Les beskrivelsen i linken ovenfor. Dette er den typen person som kommer i avisen som «gammel kjenning av politiet» for vold og hasardiøs bilkjøring i fylla. Alt er alltid noen annens feil, og hans destruktive raseriutbrudd hvor han smadrer alt eller iscenesetter et selvmordsforsøk er i hans verden bare uttrykk for berettiget harme mot politi og NAV som er «ute etter å ta ham». Det er ikke noen du vil ha som kollega eller vil ansette i noen jobb med et minimum av ansvar. Forkortelsen AAP står for «arbeidsavklaringspenger». Jeg ser ikke noe å «avklare».

Så kan man likevel tenke at det sikkert er noen grunner til at han har blitt slik, gjerne knyttet til både arv og oppvekstmiljø, og at samfunnet ikke kan la ham fryse og sulte heller. Dette er ikke en person som er lett å hjelpe. Om han fikk forlenget AAP et år eller to ville vi bare ha samme drama ved neste fornyelse. Sosialstønad er nok heller ikke svaret, siden den er ment som en midlertidig støtte for å få folk på bena igjen. Det logiske er noen kombinasjon av uførepensjon, bostøtte og oppfølging, men en person med disse diagnosene er fullt i stand til å gå til grunne i rus og vold selv da. Fengselsvesenet tar vare på mange slike.

Fjerndiagnoser er risikosport, men her har du kanskje en borderline-kandidat til: https://www.dagbladet.no/nyheter/be...r-og-forsokte-a-kjore-ned-politimenn/70609761
    Fydda - tenk å skrive noe så nedlatende om "den vanlige mann" i gata! En som gjerne vil...

Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.715
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Samtidig tillate barnearbeid slik at det er tilstreklig arbeidskraft
    Varehandelen står overfor en apokalypse, selvbetjente kasser og mange konkurser meldes inn i disse dager. Tror ikke vi skal være så veldig bekymret hvis mitt forslag innebærer at trøtte femtiåringer med stort fravær blir borte. Gir plass til effektivisering, automatisering og sultne ungdommer.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Det har vært foreslått skattlegging av roboters arbeidskraft. Til kraftige lattersalver. Men kanskje ingen dum idé, rett og slett.

Med mindre robotene begynner å kreve lønn, så vil nok stadig flere jobber gå til dem. Da er vi kanskje på vei mot stadig stigende arbeidsledighet, stadig mer til de som eier produksjonsmidlene/robotene, stadig mindre til de som ikke eier annet enn sin stadig mindre verdifulle arbeidskraft. Det kunne bøte på og jevne ut, kanskje.

Men med det samme er jeg smått skeptisk til hva stadig mer lediggang og unytte kommer til å gjøre med oss.

6

65finger

Gjest
    Det er andre utfordringer enn roboter. Klimaendringer, overbefolkning med mulige følger som matmangel, krig og annet. Mulig det vil ha en viss invirkning på det vekstsamfunn fremtiden som teknologi inklusiv roboter er en del av

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.715
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det har vært foreslått skattlegging av roboters arbeidskraft. Til kraftige lattersalver. Men kanskje ingen dum idé, rett og slett.

Med mindre robotene begynner å kreve lønn, så vil nok stadig flere jobber gå til dem. Da er vi kanskje på vei mot stadig stigende arbeidsledighet, stadig mer til de som eier produksjonsmidlene/robotene, stadig mindre til de som ikke eier annet enn sin stadig mindre verdifulle arbeidskraft. Det kunne bøte på og jevne ut, kanskje.

Men med det samme er jeg smått skeptisk til hva stadig mer lediggang og unytte kommer til å gjøre med oss.
    At roboter skal betale skatt er slettes ikke dumt og det er foreslått av både Gates og Musk. Det vil sannsynligvis være nødvendig for å opprettholde velferdsstaten. Vi er vokst opp med at arbeidet adler mannen og at lediggang er fy-fy. Jeg vil snu litt på flisa, arbeid er oppskrytt og det er godt med mer fritid. Men det passer ikke alle, de som lett kjeder seg vil slite når de blir arbeidsledige eller pensjonister. Litt planlegging er fornuftig, det er mye man kan fylle livet med som ikke er jobbrelatert. :)

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.586
    Torget vurderinger
    2
    Men hvilken idiot legger robotdrevne fabrikker der produktene kan skattlegges? Vi henter det meste fra Asia nå, vi kan garantert hente det fra skattefrie Robotsoner i fremtiden.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.715
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Men hvilken idiot legger robotdrevne fabrikker der produktene kan skattlegges? Vi henter det meste fra Asia nå, vi kan garantert hente det fra skattefrie Robotsoner i fremtiden.
    Det spørs jo på hvor langt det er til markedet og hva transport koster. Prisen på energi spiller jo en betydelig rolle på transportkostnadene.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Samme idiotene som i dag legger menneskers arbeidsplasser der de kan skattlegges? Men litt mer alvorlig, er dette helt utenfor politikkens rekkevidde? Jeg tror ikke det.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    Vi har jo allerede i dag Dutch Sandwich, Double Irish og Single Malt så selv ikke innad i EU har de klart å lukke de mest populære mekanismene for å slippe å betale skatt (bruker bevisst ikke "unndra" siden det ikke gjøres noe ulovlig).

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215

Ja, det viste seg at jeg var spot on.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215

Du har ikke sympati med fyren. (alle har ansvar for seg atselv, og han her gir tydeligvis faen)
    Å gi han AAP er bortkastete penger, fordi intet tyder på han kommer tilbake til arbeid. Han får klare seg med sosialen, selv om det tar fra han det siste han har her i livet.

Jeg har vært i kontakt med folk med borderline og de oppførte seg ikke slik du beskriver, og var heller ikke voldelige. Kjennetegn ved borderline er sterke utfordringer med sosiale relasjoner, hvor de har store knytningsproblemer og enorm seperasjonsangst. Humøret svinger stort og raskt. Man kan vel si de er følelsesmennesker på overdrive, med svak impulskontroll. Det medfører gjerne en selvdestruktiv væremåte, være seg rus og risikohåndtering. Å slenge opp voldelig fyllekjører som generelt trekk blir totalt feil. Du linket jo til en beskrivelse og jeg siterer " Ofte tar de ut sinnet på seg selv og skader seg," noe som er helt annet enn å være voldelig mot andre. Enkelte er vodelige, på lik linje som enkelte "normale" er voldelige.

Begrep som "Iscenesetter selvmordsforsøk" er ord som provoserer meg. Som om selvmordsforsøk bare er teater. Skal jeg tolke deg dithen at det er ett fett om disse personene lever? Kanskje det var best om de sluttet å eksistere? Det er ikke så farlig med disse. Dette er noe de velger å gjøre, og de gjør det kun for å oppnå visse mål. Det er slikt "iscenesetter selvmordsforsøk" hinter om. Jeg er sterkt uenig, men i dine øyne blir jeg gjerne et svakt menneske som lar min sympati utnytte? Disse med borderline er altså noen dypt kalkulerende vesener som vet så innerlig godt hva de gjør i sine humørsvingninger?

At du ikke ser noe å avklare i denne saken er uvesentlig. Nav er lovpålagt å avklare. punktum. Det skal være hevet utover tvil at du ikke vil være i stand til å stå i arbeid i fremtiden. Slikt tar tid. punktum. Du mener at fyren er ferdig-avklart og dermed bare skal få avslag på Aap. Det er intet håp for han. Fyren vil aldri igjen bli klar for jobb, så da er videre AAP unødvendig. Vel, så innvilg uføretrygd til han da? Nav sier at det får han ikke, fordi han ikke er ferdig avklart. Så her er det noe med kart og terreng. Høyre peker på kartet. "Det fjellet skal ikke være der, så da eksisterer det ikke. Der borte er sosialkontoret!"

Resultatet var selvmordsforsøk, akkuttinnleggelse på med liggedøgn som raskt blir flere måneder på psykiatrisk. Antall sengeposter i psykiatrien har gått vesentlig ned de siste 5 årene også. Jeg har hørt at ett liggedøgn koster staten 11.000 kr. Så da er det vel like greit om han lykkes i sitt neste kalkulerende "iscenesatte selvmordsforsøk"?

Ja, det er riktig at mange innsatte lider av psykiske lidelser. Jeg ville valgt andre ord enn at fengselsvesenet tar vare på dem. De "tar vare" på dem i den forstand at de er innesperret. De er låst inne, ute av syn, ute av sinn for samfunnet. Sykdommen blir bare forverret.

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.191
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, vi kan vel være enige om at dette er en utsatt gruppe som lett faller gjennom i hjelpeapparatet. Hva som har skjedd i denne enkeltsaken aner jeg ikke, men jeg ser at advokaten mener at han bør klage. I såfall mener advokaten at vedkommende har fått feil behandling etter gjeldende regler. For meg virker det mye mer nærliggende å si at denne personen er varig arbeidsudyktig enn den 21-åringen du kom trekkende med som hadde brukt tre år på argumentere for at hun aldri ville være i stand til å jobbe i noe som helst yrke, stakkars.

Apropos «iscenesette», det er vel ikke helt klart hvor skillelinjene går mellom «demonstrasjon», «selvskading» og et «ekte» selvmordsforsøk, spesielt ikke for slike tilfeller som dette. Risikoadferden i denne gruppen får gjerne andre konsekvenser for dem selv og andre enn de selv så for seg. Jeg vet ikke hvilken intensjon som lå til grunn her, men jeg leser det som et raseriutbrudd av typen «Se hva du fikk meg til å gjøre! Alt er din feil!» ut fra måten vedkommende selv forteller om det på. Spesielt kalkulert er det neppe, men dette er heller ikke en bipolar lidelse med vekslende mani og depresjon. Det er tross alt lettere å håndtere. Her er selve personligheten selvdestruktiv, og da blir det vanskelig å hjelpe også. Dette går ikke mirakuløst over av seg selv uten annen behandling hvis han bare får forlenget AAP på ubestemt tid.

Sist redigert:

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Kan du slutte med stråmannen på ubestemt tid. Vi snakker om forlengelse til nav ferdigavklarer. Hvis du virkelig mener at alternativet er nav skal ha ubestemt tid på seg, så får du angripe nav og ikke personene som blir lidende.

Du har selv erfaring med depresjon og ser ikke for deg scenarioet der en deprimert person med lav inntekt, med en rekke diagnoser oppdager at han mister inntekten fører til at håpløshet som allerede er enorm vokser brått videre og trigger selvmordsforsøk. Du ser ikke for deg at hans følelse av håpløshet nå vokste seg langt over hva han er i stand til å takle, hvor han innser at det som han tolererer livet for, kattene, vil han miste. Livet blir så smertefullt at det er best å slippe.

Nei, det er ikke den tanken som slår deg. Det er tanken om at denne personen ble så sint at han skulle demonstrere for hele omverden ved å iscenesette et selvmord. Du kan ikke utelukke at det bare var enkel selvskading som ble rapportert som selvmordsforsøk, så inntil det kan utelukkes så skal det betraktes slik.

ME pasient som er sansesensativ at de må ligge i mørkt rom med hørselvern og med enhver berøring er et helvete... Slike blir alle friske igjen med kognotiv terapi, sier du. Forskning som er kritisert for sammenslåing av pasientgrupper, hvor ME likevel ikke får den utbytten.

Synes utsagnet mennesker, ikke milliarder er totalt gjennonskuet. Du bryr deg døyten om disse menneskene og sender dem helst på sosialen, fordi de ikke har evnen (viljen) til å bli god arbeidstaker.

Sist redigert:
    G

Gjestemedlem

Gjest
    ME-pasienter med brukket kne må ligge med gips på beine også. Det gjør vondt å ligge med brukket kne, og man kan ikke spille fotball heller, dessuten må ME-personer med nedsatt syn gjerne bruke briller, eller ta sikte på 6-7 mer utredning og tåkete syn i påvente av videre forskning.

6

65finger

Gjest
    Kan du slutte med stråmannen på ubestemt tid. Vi snakker om forlengelse til nav ferdigavklarer. Hvis du virkelig mener at alternativet er nav skal ha ubestemt tid på seg, så får du angripe nav og ikke personene som blir lidende.

Du har selv erfaring med depresjon og ser ikke for deg scenarioet der en deprimert person med lav inntekt, med en rekke diagnoser oppdager at han mister inntekten fører til at håpløshet som allerede er enorm vokser brått videre og trigger selvmordsforsøk. Du ser ikke for deg at hans følelse av håpløshet nå vokste seg langt over hva han er i stand til å takle, hvor han innser at det som han tolererer livet for, kattene, vil han miste. Livet blir så smertefullt at det er best å slippe.

Nei, det er ikke den tanken som slår deg. Det er tanken om at denne personen ble så sint at han skulle demonstrere for hele omverden ved å iscenesette et selvmord. Du kan ikke utelukke at det bare var enkel selvskading som ble rapportert som selvmordsforsøk, så inntil det kan utelukkes så skal det betraktes slik.

ME pasient som er sansesensativ at de må ligge i mørkt rom med hørselvern og med enhver berøring er et helvete... Slike blir alle friske igjen med kognotiv terapi, sier du. Forskning som er kritisert for sammenslåing av pasientgrupper, hvor ME likevel ikke får den utbytten.

Synes utsagnet mennesker, ikke milliarder er totalt gjennonskuet. Du bryr deg døyten om disse menneskene og sender dem helst på sosialen, fordi de ikke har evnen (viljen) til å bli god arbeidstaker.
    de tilfellende du beskriver, hvorfor skal de være på AAP? Hva med uføretrygd. Gjennomført jævlig å la mennesker med slike diagnoser stå i årevis på kirtsiktige ordninger. Nav er problemet med slurv og slarv.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Ikke meg imot om de skulle få ufør. Utfordringen er at nav sier de trenger mer tid/undersøkelser og da får de hverken ufør eller aap. Nav er problemet. Da kan man ikke straffe uskyldige med total ruin.

Du vet... Man skal undersøkes i n-te for å forhindre at 1 person som kunne blitt frisk får ufør. Sånn er det blitt.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    100 % inntektsskatt og 100 % formueskatt for roboter bør det minst være. Så får vi se om det faktisk er noen som kommer på den geniale ideen å begynne å gi dem lønn.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.191
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

Stråmann meg her og der. Du tillegger meg fortsatt synspunkter jeg ikke har og ikke har hevdet. Det er f eks ikke slik at alle blir friske av kognitiv terapi, men for flere av tilstandene i eksemplene dine anses det som virkningsfullt på en del pasienter. Det er også et behandlingskrav før man eventuelt får uførepensjon. Hvis man har brukt opp AAP-tiden (arbeidsavklaringspenger) uten engang å forsøke medisinsk relevant behandling er det naturlig at noen til slutt setter ned foten. Da er man ikke kvalifisert for uførepensjon heller, uansett hvor lenge man har gått på AAP.

Eksemplet ditt med borderline personlighetsforstyrrelse er ikke en slik tung og langvarig depresjon som du beskriver. Det er noe annet. Den personen kan selvsagt også bli deprimert og komme opp i livskriser, men det grunnleggende problemet er faktisk noe annet. Hvorfor vedkommende ikke er på uførepensjon for lenge siden er litt mystisk ut fra beskrivelsen. At han ikke engang «har overskudd til» å søke sosialhjelp for å kunne fø på kattene sine sier en hel del om personen. Selv det legges frem som noen annens feil. Han har åpenbart overskudd til å delta i en twittertråd med detaljert elendighetsbeskrivelse. Er det noe vi ikke har fått vite her? Hvem tok seg av kattene hans under alle sykehusinnleggelsene han forteller om? (Twitterlinken fungerer ikke, så jeg ser bare det du har sitert.)

Jeg ser fortsatt ikke hvilket poeng du tror du har når du maler opp skrekkscenariet «må gå på sosialen». Det heter økonomisk sosialhjelp og innvilges fortsatt av NAV til folk som ikke kan livberge seg selv. Alle de ulike støtteordningene vi diskuterer er «sosialen» i den forstand at det er fellesskapet som trår til med økonomisk hjelp til personer som av en eller annen grunn ikke kan greie seg selv i kortere eller lengre tid. Forskjellen er bare beløp og betingelser. I de fleste andre land ville «skrekkeksemplene» dine bodd i en pappkasse under en bro for lenge siden. (Nei, jeg vil ikke ha det slik i Norge, så spar deg det stråmannsargumentet.)

Edit: Det ene poenget jeg skal innrømme deg er at det kan se ut til at det ikke var satt av tilstrekkelige ressurser i NAV i forkant av endringen, slik at det ble en midlertidig opphopning og forsinkelser. Det er også Regjeringens ansvar, men selve endringen ser helt riktig ut fra min kant.

Sist redigert:
    C

cruiser

Gjest
    Skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig å ta inn over seg at mange ikke vil jobbe. Når man smører på med den ene diffuse lidelsen etter den andre så er det fordi man IKKE ønsker å bli avklart av NAV fordi det ikke er et reellt behov. Dette kan ikke lastes hverken NAV eller deres saksbehandlere.
    Tipper de fleste av oss kjenner noen av disse "naverne".

6

65finger

Gjest
    De store skurkene i dette spillet er de som ikke vil jobbe og surrer rundt på AAF. de er mange. De tar midler og ressurser fra syke

Sist redigert av en moderator:

Northman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2017
    Antall liker
    97
    Tall fra 2017 viser at det er rundt 18% av alle anmeldelser med Trygde juks (dvs ALLE ytelser som blir gitt til folk ) blir utført av folk på AAP eller Ufør.
    Dvs 82% av alt svindel, blir utført av friske mennesker.

16% av de på AAP
    0,7% av de på Uføretrygd

Ordninger for friske: barnetrygd + dagpenger + ensligforsørger + foreldrepenger
    Ordninger for syke: AAP + uføre

Ser ut som om det er friske som er problemet..

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn