Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.661
    Antall liker
    10.143
    Ja det er vel sånn at skattetrykket har gått ned samtidig som skatteinntektene har økt, og for meg virker dét som et tegn på at høyresidens skattepolitikk virker. Skattekutt stimulerer til vekst.
    I dette tilfellet, vekst for hvem?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.243
    Antall liker
    11.116
    Ja det er vel sånn at skattetrykket har gått ned samtidig som skatteinntektene har økt, og for meg virker dét som et tegn på at høyresidens skattepolitikk virker. Skattekutt stimulerer til vekst.
    Velkjent dogme uten rot i noen kjent virkelighet, ingen empiri, ingen forskning som viser en slik sammenheng.

    Tvert om.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ja det er vel sånn at skattetrykket har gått ned samtidig som skatteinntektene har økt, og for meg virker dét som et tegn på at høyresidens skattepolitikk virker. Skattekutt stimulerer til vekst.
    Velkjent dogme uten rot i noen kjent virkelighet, ingen empiri, ingen forskning som viser en slik sammenheng.

    Tvert om.
    Det kommer vel an på hvor høyt skattetrykk man ha i utgangspunktet. Det sier jo seg selv at jo høyere skattene er jo mindre attraktivt er det å investere. Det sier jo selg selv. Har man oppunder 100% skatt så er det nok ingen som gidder å skape noe som helst, og jo lavere man kommer jo mer gunstik vil det være å skape noe og ta økonomiske risiko for å oppnå det.

    Men er man på et lavt nivå i utgangspunktet så er jo effekten av kutt mindre enn om man kutter fra et høyt trykk. En viss skatt er jo til og med gunstig, siden det er med på å finansiere fellesgoder (som også bedrifter nyter godt av) som utdanning, helse og infrastruktur. Men for mye skatt, når det hele glir ut i sosialistisk kleptomani og "omfordeling" er direkte skadelig både for bedrifter og of landets økonomi som helhet..
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.004
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Ikke sikkert at det bare er de blå som bør få på ræva her, men det skjer på deres vakt.

    Oppsplittingen og pulveriseringen av det gamle NSB.

    ««God kveld, dette er togets Lokomotivfører som ønsker deg velkommen om bord på toget til Moss. Dette toget opereres i dag av Vy gruppen as. Selve toget eies av Norske Tog As og vedlikeholdes av Mantena AS. Billetten din kommer fra Entur AS. Automatene om bord er fra Togservice og Vy trafikkservice har rengjort toget.

    Jernbanen vi kjører på eies av BaneNor AS. Den holdes ved like av blant annet; Spordrift AS og Baneservice AS. Skulle du ha noen spørsmål, ta kontakt med togets konduktør, hen går i NSB uniform.»»

    https://www.aftenposten.no/norge/i/...eldingen-i-sosiale-medier-havnet-i-Stortinget

    Tillegg:

    Glemte ut denne lille ubetydeligheten.

    «Det spesielle er at så godt som alle er eid av Samferdselsdepartementet.»
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.697
    Antall liker
    17.718
    Torget vurderinger
    2
    ^ Usedvanlig god implementering av høvdingstrategi. Maksimal økning i sjefsskikt og godtgjørelse til samme, med minimal økning i antallet «indianere».
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    ^ Usedvanlig god implementering av høvdingstrategi. Maksimal økning i sjefsskikt og godtgjørelse til samme, med minimal økning i antallet «indianere».
    Tror det gir politikerne rom for å skylde på 'nivået under' også.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.365
    Antall liker
    6.764
    «God kveld, dette er bilens sjåfør som ønsker deg velkommen om bord på bilen til Moss. Denne bilen kjøres i dag av meg. Selve bilen eies av DNB og vedlikeholdes av Snapdrive. Billetten din er gratis. Bommene vi kjører gjennom driftes av Vegamot og Ren Bil AS har rengjort bilen.

    Veien vi kjører på eies av den norske stat. Den holdes ved like av Vegvesenet. Skulle du ha noen spørsmål, ta kontakt med bilens sjåfør, han går i genser og jeans.»
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.697
    Antall liker
    17.718
    Torget vurderinger
    2
    Aha, nå forstår jeg planen til vår nye Eldre og folkehelseminister.

    Pensjonsforpliktelsene er et helvete, de gamle vil koste landet mer og mer. Ved å oppildne til usunn livsførsel blir dette vinn/vinn for statskassen.

    Tenk at Frp er så fremsynte!

    RøykeSylvi.jpg
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.365
    Antall liker
    6.764
    Aha, nå forstår jeg planen til vår nye Eldre og folkehelseminister.

    Pensjonsforpliktelsene er et helvete, de gamle vil koste landet mer og mer. Ved å oppildne til usunn livsførsel blir dette vinn/vinn for statskassen.

    Tenk at Frp er så fremsynte!

    Vis vedlegget 540532
    Ja, det er nok best at kommunen bestemmer hva de eldre skal spise og drikke, så de lever lenge. Men da burde kanskje kommenen bestemme hva vi alle skal spise?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Aha, nå forstår jeg planen til vår nye Eldre og folkehelseminister.

    Pensjonsforpliktelsene er et helvete, de gamle vil koste landet mer og mer. Ved å oppildne til usunn livsførsel blir dette vinn/vinn for statskassen.

    Tenk at Frp er så fremsynte!

    Vis vedlegget 540532

    Tja, det burde jo være en selvfølge, og det er det jo også, at mennesker selv tar valgene av hva de vil spise eller drikke. At det har blitt kontroversielt er et skummelt tegn på den antidemokratiske og formyndeiske radikalisering vi ser på venstresiden.

    For hva er egentlig alternativet til at folk selv velger hva de vil ha på brødskiven, om de Drikker Cola, Melk og vann eller velger fisk eller kylling fremfor biodynamisk blomkål til middag. Kanskje det ikke er "sunt" og i deres interesse, men det er for jævlig hvis alternativet skal bli et statlig matpoliti som skal holde folks matvarer under kontroll og har sanksjonsmuligheter overfor de som er så "usosiale" at de spiser lørdagsgotet på en onsdag, ikke overholder statspåbudet mot vegansk fredag eller drikker flere enn de tre boksene øl de Partiety har rasjonert dem kuponger til denne måneden.

    Folkehelse kan man oppnå ved å påvirke holdninger og kanskje bruke avgifter, som man gjør i dag. Alternativet med et tenkt rødgrønnt halalhevete, til fellesskapets beste, er som så mye annet fra den leiren dypt formynderisk, nedverdigende og rent rødt maktmisbruk.

    --

    Jeg er rimelig sikker på at om Listhaug hadde uttalt at det var greit for folk å se på fjernsyn at det ville blitt stor ståhei hos re radikalisrte med sinte innlegg om hvor skadelig fjensynstitting er for folkehelsen. At du skal springe i skogen i stedet og kanskje noen obligatoriske powerpointpresentasjoner om at barn tar skade av mer enn 17t daglig TV-titting.

    De rødgrønne aktivistene klikker i pissevinkel på kommando og ser ikke at Listahaug gjør narr av dem og at de gjør seg selv til latter i normale menneskers øyne.
     
    Sist redigert av en moderator:
    S

    Slubbert

    Gjest
    ^ Ja, du har mistet status som forumets fnysefråde eller hva det var for lenge siden. Listhaug "oppildnet" på ingen måte folk til å stappe i seg kjøtt og røyk, men påpekte at hennes oppdrag som helseminister ikke er å moralisere over folks lovlige livsvalg. Som bl.a. Per Fugelli sterkt har kritisert tidligere helseministre for å gjøre ref et tidligere innlegg i tråden.

    Men fnysefråse ser jo selvsagt ingen slike distinksjoner, for fnysefråde er det bare om å gjøre å score flest mulig billige retoriske poenger.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.158
    Antall liker
    3.935
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Kan noen beskrive forskjellen på en helseminister og en folkehelseminister? Vi vet jo allerede at helseministeren jobber for menneskers helse , altså folkets, og ikke for dyrehelse for eksempel. Så hva er egentlig forskjellen? Har vi hatt folkehelseminister tidligere? Jeg må tilstå at jeg ikke har fulgt med særlig i timen.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det hender jeg er hos legen, da får jeg av og til noen tips om ting jeg kan rette/endre på for å forbedre min helse. Er dette en form for moralisering eller fordømmelse av hvordan jeg lever, eller kan hensikten ganske enkelt bare være å forebygge noen fremtidige helseplager?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Kan noen beskrive forskjellen på en helseminister og en folkehelseminister? Vi vet jo allerede at helseministeren jobber for menneskers helse , altså folkets, og ikke for dyrehelse for eksempel. Så hva er egentlig forskjellen? Har vi hatt folkehelseminister tidligere? Jeg må tilstå at jeg ikke har fulgt med særlig i timen.
    Den ene er en faktisk minister med ansvar, budsjett og et departement. Den andre er en tulleminister uten noe av dette.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.365
    Antall liker
    6.764
    Eldre- og folkehelseministeren har ansvaret for politikken knyttet til kommunale pleie- og omsorgstjenester, folkehelseområdet som omfatter blant annet helsefremmende og forebyggende arbeid både innen fysisk og psykisk helse, sosial ulikhet i helse, ernæring og mattrygghet, alkohol-, narkotika- og tobakksforebygging og smittevern.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    1.071
    Torget vurderinger
    1
    Eldre- og folkehelseministeren har ansvaret for politikken knyttet til kommunale pleie- og omsorgstjenester, folkehelseområdet som omfatter blant annet helsefremmende og forebyggende arbeid både innen fysisk og psykisk helse, sosial ulikhet i helse, ernæring og mattrygghet, alkohol-, narkotika- og tobakksforebygging og smittevern.
    Ja, å ta hensyn til kva rolle ein har når ein uttaler seg er ein uting....
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Er det ikke kommunen som har ansvar for kommunale pleie og omsorgstjenester?
     

    vrøvl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Innlegg
    943
    Antall liker
    308
    Torget vurderinger
    1
    Frp mener jo at dette skal være statlig, og det er det i noen testkommuner. Dette er kanskje en del av det de vil med denne ministerposten.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det må de jo bare ønske så mye de vil, det er fortsatt kommunalt og ikke i nærheten av et flertall på tinget for å endre på det faktum. Men ja, denne ministerpost en er jo kun en pr post for å hente velgere til Frp. Noe som strengt tatt burde finansieres av partikassa
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.158
    Antall liker
    3.935
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    [....], folkehelseområdet som omfatter blant annet helsefremmende og forebyggende arbeid både innen fysisk og psykisk helse, sosial ulikhet i helse, ernæring og mattrygghet, alkohol-, narkotika- og tobakksforebygging og smittevern.
    Alt dette er oppgaver som "sist jeg sjekka" lå under Helseministeren (som de siste årene har vært Bent Høie fra Høyre)
    Eller har noen oppgaver blitt flyttet? Eller er Høie i ferd med å bli utkonkurrert?
     

    vrøvl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Innlegg
    943
    Antall liker
    308
    Torget vurderinger
    1
    Det er en ny ministerpost i helsedepartementet. På samme måte som at, da hun var innvandringsminister, var det under justisdepartementet.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Har nesten blitt tradisjon for disse tulleministerne. Andre regjeringer har også vært offer for dette. Mange kvoter, landsdeler, partier og div som skal tilfredsstilles.
     

    vrøvl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Innlegg
    943
    Antall liker
    308
    Torget vurderinger
    1
    Ja, jeg syns heller de burde legge prestisje i å sette sammen en liten, lettlabbet regjering. I avbyråkratiseringens navn. Men vanskelig når man har 4 partier som skal få vise seg fram.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Det er enda vanskeligere når man har fire partier som ikke skal annet enn å vise seg fram....
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.648
    Antall liker
    9.497
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Aha, nå forstår jeg planen til vår nye Eldre og folkehelseminister.

    Pensjonsforpliktelsene er et helvete, de gamle vil koste landet mer og mer. Ved å oppildne til usunn livsførsel blir dette vinn/vinn for statskassen.

    Tenk at Frp er så fremsynte!

    Vis vedlegget 540532
    Her er jeg helt enig med Listhaug. (Kryss i taket:)) Det er klart vi skal spise hva vi vil. Og gamlingene på sykehjem burde få det de de liker og ønsker seg. Har du blitt gammel så har du kommet i mål og kan spise akkurat hva du vil.
    Myndighetene bruker avgifter for å prøve å bestemme hva vi skal spise. Det får holde.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Hvordan skal det egentlig fungere i praksis på et gamle/sykehjem, at alle til enhver tid skal spise det de har lyst til?
    Jeg er enig at vi må bort fra det storkjøkkenhelvete, men sliter med å se hvordan man skal innføre a la carte på sykehjem.
     

    vrøvl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Innlegg
    943
    Antall liker
    308
    Torget vurderinger
    1
    Kan noen invitere Sylvi til hifisentralen så vi kan få svar på dette?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.648
    Antall liker
    9.497
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hvordan skal det egentlig fungere i praksis på et gamle/sykehjem, at alle til enhver tid skal spise det de har lyst til?
    Jeg er enig at vi må bort fra det storkjøkkenhelvete, men sliter med å se hvordan man skal innføre a la carte på sykehjem.
    Ser ikke for meg a la carte, men at de tar hensyn til beboernes ønsker slik at det blir god variert mat som de vil ha. Burde være mulig å ha f.eks. 2 forskjellige valg hver dag. Og de generasjonene som kommer på sykehjem i fremtiden vil helt sikkert ha taco istedenfor kokt torsk. Og hvis gamlingene vil ha en øl, whisky eller/og vin til maten og til kveldskosen skal de selvfølgelig få lov til det. Er du 83 år med kreft og annen dritt så burde man få lov å drikke med begge armene og spise rødt kjøtt til man stryker med.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.846
    Antall liker
    10.312
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Skatten øker for nesten alle "vanlige folk" - for å bruke FrPs egen retorikk. Skatte- og byråkratipartiet FrP slår til igjen:

    https://www.aftenposten.no/okonomi/i/LAW2Gp/Siv-Jensen-gir-tre-millioner-nordmenn-okt-skatt-pa-jobbforsikringer-Bransjen-mener-den-er-umulig-a-handheve

    – Dette er intet mindre enn en bombe for både arbeidstagerne og arbeidsgiverne. Det gir økt skatt for de ansatte og et håpløst og fordyrende byråkrati hos arbeidsgiver. Vilkårlighet og økte kostnader blir resultatet, sier administrerende direktør Per Hanstad i Revisorforforeningen.

    – Hvis man skal ta dette på ordet, synes jeg det er hårreisende, rett og slett, sier Rolf Lothe, fagsjef i Skattebetalerforeningen.

    Han sier at foreningen i sitt høringssvar tok opp utfordringene med å beregne fordelen.

    – Etter mitt syn er dette byråkrati på sitt verste, og det fra en regjering som har sagt at de skal gjøre det enklere for næringslivet. Når også departementet innser at det ikke lar seg gjøre å fastsette korrekte individuelle fordeler på en noenlunde rasjonell måte, bør de la saken ligge.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn