Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Nå var det flere som advarte mot dette før det ble vedtatt.

"Om Siv Jensen og Erna Solberg trur dei har redusert skatte*børa gjennom arveavgifta, veit vi ikkje, men trur dei det, er det vanskeleg å konkludera med noko anna enn at dei har vorte lurde av byråkratane i Finans*departementet."

G

Gjestemedlem

Gjest
    De BlåBlå gjør da så mye underlig at det blir tåpelig å skulle kommentere alt, og siden jeg mener hva jeg mener om dem kan det også være uinteressant å skulle bli minnet om det hele tiden.

Men Hustad er da meget konservativ selv, Høyrevelger og anerkjent konservativ analytiker og debattant. Hva han mener bør være av interesse. (Unnskyldning til Gjestemedlem, som vil få hjertelidelser av det som følger.)

Hustad har meget lite til overs for hva de BlåBlå har gjort med arveavgiften. Slik jeg leser ham, kan man mistenke at folk i både H og Frp ikke har visst hva de gjorde, da de fjernet den. Dyrt blir det.

Og det gleder selvsagt meg.

Arveskatten aukar med Frp og Høgre - Dag og Tid
    Det som er dyrt er å være uinformert. De som ville bli rammet av bortfall av arveavgiftsgrunnlaget som inngangsverdi hadde all mulig anledning til å få overført eiendommer, aksjer og andre verdipapirer som har hatt en verdiøkning siden de ble originalt ervervet. Man hadde full anledning til å gjøre dette etter de gamle reglene inntil nyttår. Når det gjelder boliger, som er det de aller fleste kommer bort i, er det jo ingen skatt som blir pålagt ved salg så lange det er en noe du selv har bodd i før du skifter bolig. Så for det aller aller fleste er dette en glimrende endring.

Så de aller fleste kom svært godt ut av endringen. For dem som arver f.eks. børsnoterte aksjer nå og fremover overtar de den originale inngangsverdien, og må skatte for verdiøkningen når den blir realisert.

Ser ikke at det skal være så forferdelig urimelig heller. Skatt på kapitalinntekter og investeringer er ikke mer urimelig enn skatt på arbeid, og mye mye mindre urimelig enn kanskje hundretusener i skatt for vanlige mennesker om man overtar barndomshjemmet sitt f.eks.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ser ut til å være en aldri så liten ryddeaksjon på gang i Frp.

Ideologene og de som har våget å mene noe uten Jensens forhåndsgodkjenning skal ut. Inn skal de lydige og profilløse realpolitikerne som gjør det de får beskjed om, ikke er for opptatt av politikk og slikt. Ut med Gjedde og inn med Søviknes f.eks.

Ikke at jeg kommer til å savne dem mye, men det de blir jo mer grå og kjedelige når de nå skal slutte med politikk i partiet.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/frp/frp-topper-holder-seg-borte-fra-landsmoetet/a/10139613/

V

vredensgnag

Gjest
    Siden Monica Mæland i sin tid kalte kongehuset en absurd institusjon, og hun nå er statsråd; siden Per Sandberg i går gikk ut mot det venstrevridde kronprinsparet; og siden Alstadheim i DN virkelig tar tyren ved hornene og legger det avlegs og latterlige kongehuset vårt i bakken -- så øyner jeg håp.

Her er noe de blåblå kan gjøre for landet. Alstadheim fortjener å leses:

Konge? I 2014? - Ytring

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ynkelig.

Greit nok at fredsprisen som sådan nå har blitt en vits, men da kan man heller avvikle det hele, eller omorganisere det hele til en tannløs internasjonal komité bestående av fredsforskere og menneskevenner.

Skal ikke vår regjering våge å gratulere vinnerne, samme hvem det er, så får vi bare gi dette fra oss. Det er alltid noen som misliker enhver utnevnelse, og med folk som Jagland som bestemmer det hele som vil neppe fremtidige vinnere blir mindre kontroversielle enn hva han har kokt i hop de siste årene.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Storbøndene er vinnerne i Listhaugs tilbud - Solberg-regjeringen - VG

Her er i det minste et valgløfte FrP holder; dette er vel et tydelig signal om at de ønsker å snu opp ned på det vi kjenner som norsk landbruk. Til stor glede for enkelte (hei Gjestemedlem!), og stor fortvilelse for andre. Får regjeringen det slik de vil, får vi en situasjon der det lille som blir igjen, vil være industrialisert landbruk på linje med resten av Europa.

Honkey

V

vredensgnag

Gjest
    Vi får passe på å vise kineserne den nødvendige respekt, bøye nakken og gi dem fortrinnsretter der vi kan.

S

Slubbert

Gjest
    Spørs om de som tror alt blir så meget bedre hvis/når Pax Americana erstattes av Pax Eurasia burde revurdere litt. Kina og Russland er ikke kjent for å ha så stor politisk takhøyde.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Nok en stråmann.

Ingen som påstår at alt blir bedre om østen skulle ta over verdenspolitirollen som USA har inntatt.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Oslo
    Lurer på hvilken forskjell Erna Solberg ser på Petter Northug og Erik Skutle i sin verden?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Lurer på hvilken forskjell Erna Solberg ser på Petter Northug og Erik Skutle i sin verden?
    Tja, i konservative kretser er det sett på som mye mer alvorlig å sitte i sin egen stue å røyke en tjall enn det er å fyllekjøre og utsette andre mennesker for livsfare.

Men Northug viser jo gledelig mye av de egenskapene Erna Solberg setter aller høyest her i livet (hos seg selv og sine undersåtter), krypende underdanighet, anger og lydighet. Og da blir mye tilgitt.

V

vredensgnag

Gjest
    Det forunderlige med moderne partier på høyresiden, er at de på et tidspunkt kom til å forveksle konservatisme med kommersialisme. Det første, konservatismen, er godt fundert med mange filosofiske betraktninger, ideologiske beskrivelser og omfattende praksis. Det andre, kommersialismen, kan enkelt sammenfattes med at alt er til salgs, også integritet. Noe en konservativ filosof ville fnyst av.

Torbjørn Røe Isaksen og Henrik Syse redigerte en bok de kalte "Konservatisme," der man finner 21 tekster med betraktninger. Disse forveksler ikke konservatisme med kommersialisme. Og mener ikke at alt er til salgs.

Solberg derimot, og hennes "viktigste støttespiller" i henhold til artikkelen:

Hagen om Dalai Lama-striden: - Gi Kina fredsprisen - Solberg-regjeringen - VG

Skjermbilde 2014-05-07 kl. 08.34.43.jpg

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.761
    Har det rablet for Hagen? Merkelig at en såpass enkelt møbelert mann kan tjene seg søkkrik.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Tja, i konservative kretser er det sett på som mye mer alvorlig å sitte i sin egen stue å røyke en tjall enn det er å fyllekjøre og utsette andre mennesker for livsfare.

Men Northug viser jo gledelig mye av de egenskapene Erna Solberg setter aller høyest her i livet (hos seg selv og sine undersåtter), krypende underdanighet, anger og lydighet. Og da blir mye tilgitt.
    Underlig skrue, du, Gjestemedlem.

1. Når har du sett en eneste konservativ politiker si det er farligere / mer kriminelt å fyre seg en rev enn å grisekjøre i fylla?
    2. Skal man ikke vise anger eller ruelse når man har utsatt sine medmennesker for livsfare bare for et øyeblikks moro?
    3. Fremstår Northug for deg til daglig som et typisk eksempel på en underdanig, konform, krypende gjøk?

Honkey

G

Gjestemedlem

Gjest
    1. Når har du sett en eneste konservativ politiker si det er farligere / mer kriminelt å fyre seg en rev enn å grisekjøre i fylla?
    Svært ofte. Det har vært mer eller mindre standard hos Frp-politikere å bagatellisere fyllkjøring. Så til de grader at deres talsmenn har kommet med utspill om å gjøre veiene trygge for fyllakjøring. Men mer enn noe avspeiles dette gjennom straffelovgivningen, og ikke minst det konservative presset om å stadig straffe narkotikakriminalitet hardere og mer nådeløst.

Hvis du ikke har fått med deg noe av dette, kan jeg sikkert søke på nettet. Men regnet egentlig med at dette var allmenn kunnskap etterhvert for dem som i det minste leser avisen en gang i blant.

Spør du en gjengs konservativ politiker, i alle fall av den eldre garde, om hva de ser på som mest alvorlig av fyllakjøring og hasjrøyking ville jeg blitt svært forbauset om ikke resultatet helte sterkt mot det siste. Samme om du spurte hva de helst ikke ville at deres sønn skulle bli tatt for.

2. Skal man ikke vise anger eller ruelse når man har utsatt sine medmennesker for livsfare bare for et øyeblikks moro?
    Anger .. jojo, men for hva. Anger for at man har knust bilen sin, anger fordi man står i fare for å tape millioner, anger fordi heltestatusen som kjendis er truet... bu huuuu.... Hvor mye anger tror du det hadde vært om han ikke hadde krasjet og blitt tatt da? Anger når man må betale konsekvensene gir liten sympati.

En annen "angrende synder" i media for øyeblikket er jo den kanadiske borgermesteren som har oppdaget at han lever i en mediatidsalder. Han lover bot og bedring og har funnet Jesus til og med. Tror han lå og sov rett ved siden av en av crackpipene i kjelleren.

Nei, jeg gir ikke fem øre for slike krokodilletårer eller selvfølgeligheter som at noen som blir tatt for noe eller ødelegger for store verdier skulle ønske at de heller var hjemme og spilte ludo.

3. Fremstår Northug for deg til daglig som et typisk eksempel på en underdanig, konform, krypende gjøk?
    Neida. Han gjør det han må for å redde noen millioner i sponsorinntekter. Slike avtaler forplikter og da får man bare krype litt rundt til sponsorene er fornøyde.

Det folk bør lære av dette er at slike sportsekstremister er dårlige forbilder, og at når deres egotripp er litt på retur og de skal leve som alminnelige mennesker så mangler de ofte evnen og treningen til sosialt avslappet liv. De er så ødelagt av pietistisk idrettsmoral at de overkompenserer ofte med overdreven rus og utagerende oppførsel. De har mistet så mange år av sitt liv at de har for mye de skal ta igjen på en gang.

Folk flest bør ikke aspirere til slik spartansk askese. Det ender bare i tristesse. Lev heller et normalt usunt liv og bli et godt velintegrert menneske.

Sist redigert av en moderator:

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    ..... Lev heller et normalt usunt liv og bli et godt velintegrert menneske.
    Joda, så langt er vi vel enige.
    Men resten av innlegget ditt vitner vel om real bergensk selvopphøyelse og minimal menneskeforståelse. Vi får ta good ol' "Biri'n" som eksempel, da, eller George Best, for den del. De ble ikke alkiser fordi de er/var egotrippere eller idrettsfolk, det er et mye lengre sakskompleks, er jeg redd.

Du har like liten peiling som meg på hva enkeltpersoner angrer på og hvorfor. Det finnes saker jeg angrer jævelig på, selv om jeg aldri ble tatt, og selv om det kanskje ikke egentlig var noe å angre på, engang. :) Og sånn er nok flere av oss. Fullt mulig Northug angrer av genuine årsaker, skjønner du.

Honkey

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    nå nå! ikke sammenlikn bergensere med Gjestemedlem, er du snill.

Sist redigert:
    G

Gjestemedlem

Gjest
    ..... Lev heller et normalt usunt liv og bli et godt velintegrert menneske.
    Joda, så langt er vi vel enige.
    Men resten av innlegget ditt vitner vel om real bergensk selvopphøyelse og minimal menneskeforståelse. Vi får ta good ol' "Biri'n" som eksempel, da, eller George Best, for den del. De ble ikke alkiser fordi de er/var egotrippere eller idrettsfolk, det er et mye lengre sakskompleks, er jeg redd.

Du har like liten peiling som meg på hva enkeltpersoner angrer på og hvorfor. Det finnes saker jeg angrer jævelig på, selv om jeg aldri ble tatt, og selv om det kanskje ikke egentlig var noe å angre på, engang. :) Og sånn er nok flere av oss. Fullt mulig Northug angrer av genuine årsaker, skjønner du.

Honkey
    Jeg under på om det finnes et eneste menneske i Norge som ikke ville angret etter å ha totalvraket en dyr bil i fylla, ser ut til å få fengsel og bøter samt kan miste millioner i inntekter og tape anseelse.

Fortell ... for jeg er veldig spent hvis du finner denne reaksjonen spesiell og tåredryppende.

..

Hvis mannen hadde stått frem som fyllakjører helt på egenhånd uten at noen viste det, fordi han angret og alt det der... ja så var det plutselig noe annet.

Dette her nå er platte selvfølgeligheter og reaksjon på autopilot for ethvert normalt menneske.

Har virkelig noen problemer med å se det?

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.761
    Vi var høyt oppe når Northug tok VM-gull for oss. Presterte han ikke så hadde han skylden. Nå har han tabbet seg skikkelig ut og vi er i harnisk. Enda værre er det visst at han angrer på det han har gjort. Hvor er vi nå?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hvorfor er folk så betatt av denne angringen? Gir det et ekstra kick å se folk ydmyke seg selv? Legge seg på kne for dem og gi dem jesusfølelse når man med dådyrøyne spør om tilgivelse og syndens forlatelse? Hvordan kan det ha seg at folk i det hele tatt prøver å opphøye seg til en posisjon der andre mennesker som de ikke en gang kjenner skal måtte be dem om tilgivelse for noe som helst. Og alt dette fordi de har blitt en underholdningsfigur i deres fjernsynsbaserte verden som en nasjonalromantisk tittenteidukke.

Nei, jeg finner det hele ganske så smakløst og absurd.

Mannen, og andre i samme situasjon, får stå for sine handlinger, ta sin straff og innse at det aldri blir glemt. Folk skal få leve videre etter en straff, for all del, men denne mannen har ikke engang blitt formelt tiltalt ennå, ikke straffet og har ikke begynt å sone noe som helst. Men klar står de, de på den andre siden av fjernsynet, og tenker at siden han nå tross alt har gitt dem gode nasjonalromantiske sofafølelser så er det ikke så farlig at man begår livsfarlige kriminelle handlinger på fritiden.

De har jo makten til å kunne tilgi, disse tv-titterne, og de fryser litt på ryggen over tanken over at de egentlig er ganske så uvesentlige om denne selsomme praksisen kommer under søkelys.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Mener å ha lest at flertallet av nordmenn vil tilgi; og at fallet bare er positivt, for det gir ham mulighet til å reise seg igjen etc.

Om ikke lenge bør vi klassifisere det å være nordmann som en sykdom!

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.761
    Hvorfor er folk så betatt av denne angringen? Gir det et ekstra kick å se folk ydmyke seg selv? Legge seg på kne for dem og gi dem jesusfølelse når man med dådyrøyne spør om tilgivelse og syndens forlatelse? Hvordan kan det ha seg at folk i det hele tatt prøver å opphøye seg til en posisjon der andre mennesker som de ikke en gang kjenner skal måtte be dem om tilgivelse for noe som helst. Og alt dette fordi de har blitt en underholdningsfigur i deres fjernsynsbaserte verden som en nasjonalromantisk tittenteidukke.

Mannen, og andre i samme situasjon, får stå for sine handlinger, ta sin straff og innse at det aldri blir glemt. Folk skal få leve videre etter en straff, for all del, men denne mannen har ikke engang blitt formelt tiltalt ennå, ikke straffet og har ikke begynt å sone noe som helst. Men klar står de, de på den andre siden av fjernsynet, og tenker at siden han nå tross alt har gitt dem gode nasjonalromantiske sofafølelser så er det ikke så farlig at man begår livsfarlige kriminelle handlinger på fritiden.

De har jo makten til å kunne tilgi, disse tv-titterne, og de fryser litt på ryggen over tanken over at de egentlig er ganske så uvesentlige om denne selsomme praksisen kommer under søkelys.
    repeat.jpg

V

vredensgnag

Gjest
    "Vi har vendt ryggen til oss selv og våre verdier," skrives det på lederplass i Aftenposten.
    Men det er ikke riktig - regjeringen har gjort det. Tusener av mennesker var i Oslos gater i går, for å ta imot Dalai Lama. Og på fredag vil han møte mange Stortingspolitikere.

Alt er til salgs, også landets integritet. "Her sviktet motet da landet ble satt på prøve, og Norge sitter igjen med tapt ansikt. For det spørres ikke lenger etter hva som er rett eller galt, bare hva som er lurt eller dumt. Vi har vendt ryggen til oss selv. Og våre ledere har nå vist at ordene og prinsippene ikke var så mye verdt når det ville koste noe å stå opp for dem."

Dalai Lama møter Nederlands utenriksminister i neste uke.

DN hadde en fotograf på plass:

Skjermbilde 2014-05-08 kl. 05.47.55.jpg

Sist redigert:

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388

Jeg er enig med deg i at dette selsomme skuespillet er rimelig absurd. Det er da ingen enkeltperson som skylder TV-titterne noe som helst, og vi/de (TV-titterne) har nada med hva folk angrer på eller hvor dypt de angrer. Personen som her er i fokus kommer sikkert til å møte rettsapparatet og ta det som kommer til ham. For min del har jeg intet behov for verken å dømme eller tilgi ham, på generelt grunnlag er det vel å si at han forhåpentligvis er glad for at ødeleggelsene han skapte stort sett er av materiell karakter.

På den annen side tror jeg ikke heller vi har noe med å sette oss til doms over hvorvidt / hvor mye enkeltpersoner vi ikke kjenner, føler ekte anger, eller om de bare er opptatt av selvbildet sitt. Akkurat det temaet engasjerer meg like lite som botsøvelsene deler av befolkningen mener de har krav på. Mannen har gjort det han har gjort, vi har systemer for å ivareta slike situasjoner, det er bare å la systemet jobbe.

Honkey

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    ^ synes dette kan bli litt feil vinklet. Hadde fyllekjøreren vært en profilert høyre-politiker, hadde han nok ikke blitt minister, for å si det sånn (Ref. Skutle). Men jeg tror sikkert at dersom Skutle vil gå på ski, vil Erna gjerne ha ham i norske skispor. Det er forskjell på å være skiløper og politiker, heldigvis. Det sagt, så har jeg faktisk null problem med å ha en moderat hasjrøyker som minister. De aller fleste ministre ruser seg sikkert dann og vann, de også, Erna inkludert. Så hva dette hasj-hysteriet dreier seg om, skjønner jeg ikke helt. Ja, jeg ser poenget med lovbrudd og sånt, men noen kjører sikkert for fort innimellom, også, uten at de mister sine politiske verv av den grunn. Toleransenivået for folks menneskelighet er på vei ned. Trist.

Honkey

oyvjorge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Antall liker
    621
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Jeg skal flagge med kinesisk flagg på 17. Vi har visst fått en ny regjering.......

"Vi har vendt ryggen til oss selv og våre verdier," skrives det på lederplass i Aftenposten.
    Men det er ikke riktig - regjeringen har gjort det. Tusener av mennesker var i Oslos gater i går, for å ta imot Dalai Lama. Og på fredag vil han møte mange Stortingspolitikere.

Alt er til salgs, også landets integritet. "Her sviktet motet da landet ble satt på prøve, og Norge sitter igjen med tapt ansikt. For det spørres ikke lenger etter hva som er rett eller galt, bare hva som er lurt eller dumt. Vi har vendt ryggen til oss selv. Og våre ledere har nå vist at ordene og prinsippene ikke var så mye verdt når det ville koste noe å stå opp for dem."

Dalai Lama møter Nederlands utenriksminister i neste uke.

DN hadde en fotograf på plass:

Vis vedlegget 258824

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg skal flagge med kinesisk flagg på 17. Vi har visst fått en ny regjering.......
    Jepps. Og i givakten når du heiser flagget bør du avspille finansministerens favorittsang:

Nesten så man får en tåre i øyekroken.

kina.jpg

download (1).jpg

images.jpg

I don't wanna talk
    If it makes you feel sad
    And I understand
    You've come to shake my hand
    I apologize
    If it makes you feel bad
    Seeing me so tense
    No self-confidence
    But you see
    The winner takes it all
    The winner takes it all...

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.308
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Sånne fabrikker som på bildet må man nesten ha sett for å kunne fatte. Hundrevis av mennesker på rekke som jobber til en felles rytme på f eks 15 sekunder, hvor mobiltelefonen (eller hva det nå er) overleveres fra en hånd til den neste på slaget hvert 15. sekund langs hele rekken. Med arbeidsledere som vaker rundt bak ryggen på arbeiderne, gjerne en teamleder for hver tiende arbeider eller så. De ansatte er gjerne tilreisende på korttidskontrakt som bor på hybelhus/kaserne ved fabrikken.

Det er sånt norsk industri konkurrerer mot.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Oslo
    ^ Sånne fabrikker som på bildet må man nesten ha sett for å kunne fatte. Hundrevis av mennesker på rekke som jobber til en felles rytme på f eks 15 sekunder, hvor mobiltelefonen (eller hva det nå er) overleveres fra en hånd til den neste på slaget hvert 15. sekund langs hele rekken. Med arbeidsledere som vaker rundt bak ryggen på arbeiderne, gjerne en teamleder for hver tiende arbeider eller så. De ansatte er gjerne tilreisende på korttidskontrakt som bor på hybelhus/kaserne ved fabrikken.

Det er sånt norsk industri konkurrerer mot.
    nesten til å få ereksjon av.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.308
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kun for spesielt interesserte. :)

Men jeg var med på å prøve å holde liv i REC-fabrikkene på Herøya og i Glomfjord, og vet litt om hva som skjer når norsk industri skal konkurrere head on med kinesisk. Det går sjelden bra, ihvertfall ikke hvis man somler i to-tre år og tenker "det går nok over". Det gjør ikke det. Det gikk rett til helsike, faktisk.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.163
    Torget vurderinger
    0
    Det er det jo faktisk en stor mulighet for at du vil komme til å gjøre uansett! Sjekk hvor flagget ditt er produsert du! :rolleyes:

V

vredensgnag

Gjest
    Litt underholdende.

Sylvi Listhaug skryter på Frps sider av at hennes departement allerede har fornyet/forenklet/forbedret vekk 15 forskrifter, av 98 på hennes virkeområde.

På direkte spørsmål svarer departementet at det nok er snakk om 9, og ikke 15, men at man ser på om ytterligere 6 kan fjernes.

Javel, ni? Hvilke ni.

Det er ni forskrifter vedrørende Statens Veterinærhøyskole.

Men den eksisterer da ikke lenger, de forskriftene må det ha vært lett å fjerne?

Anklager Listhaug for skryteliste-bløff - Aftenposten

G

Gjestemedlem

Gjest
    En god plan:

H�yre vurderer � bytte ut Jagland - nyheter - Dagbladet.no

Tre personer nevnes som aktuelle til å overta etter Jagland: Tidligere utenriksminister Jan Petersen, tidligere generalsekretær i FN Kofi Annan og sittende utenriksminister i Sverige, Carl Bildt fra Høyres søsterparti Moderaterna.

Tidligere statsminister Kåre Willoch gir sin fulle støtte til Annans kandidatur.

- Han er en meget verdifull personlighet. Jeg må si at jeg synes dette forslaget har mye for seg. Det er veldig mye som taler for at det bør velges en leder som ikke er en tidligere norsk politiker, sier Willoch til VG.

---

Dette kan være med på å gjenreise prisens relevans etter Jaglands mange underlige valg, og også gi den nødvendige distansen til norske myndigheter til at prisen ikke oppfattes som at den er gitt av dem.

Kofi Annan høres ut som en ideell kandidat.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn