Ting er ikke "ikke forbudt", de er "tillatt". Det er viktig å beherske den underdaniges sjargong; alt som ikke er forbudt er ting som politikerne "tillater", som de i sin raushet gir oss lov til å gjøre uten å bli bøtelagt eller kastet i fengsel.
Og det må svært tungtveiende argumenter til for at noe kan "tillates" må vite.
(...)
Så har altså nåværende regjering satt mer fart på kverna, da, i denne for dem ekstremt viktige saken.
Jeg ser at du har forstått de underdaniges sjargong bedre, ja. Saken er mer viktig for de som vil "tillate" enn de som forbød, fordi det er det "å tillate" som er en aktiv handling og ikke det å forby. Naturtilstanden er forbud, men våre herskere kan i sin raushet gå til det radikale skritt "å tillate" noe, gitt at det er ekstremt viktig for dem.
Kom igjen, Slubbert, dette holder vel ikke. Mitt innlegg var tross alt en nøytral saksopplysning, i og med at nåværende regjering åpenbart ønsker å øke farten på harmonisering av lovverket i henhold til EU's direktiver. Så hvem som "underdanig" her, kan man jo selv få velge. Undertegnede føler seg i det minste ikke særlig truffet. Jeg føler forsåvidt en fristelse i å kontre underdanig-karakteristikken med en tilsvarende paranoia-karakteristikk, me nfor husfredens skyld skal jeg la det ligge!
Honkey
EDIT / PS: Problemstillingen er ellers snudd litt på hodet fra din side. Sett deg inn i hva klassifisering og harmonisering i henhold til EU's direktiver handler om, så vil du se det selv. Det foreligger en masse rigide EU-krav til forskjellige produkter, og faller disse utenfor, eventuelt støter mot nasjonal lovgiving
som allerede finnes, må man enten harmonisere lovverket, eller så er det gjeldende lovverk som styrer bruk og lovlighet. Da må vi også på et tidspunkt rent faktisk også gå igjennom den prosessen det er å nekte implementering av heler eller deler av aktuelt direktiv.
Dersom alle nye produkter er å anse som lovlige inntil man har funnet ut hva det er, og hvor det hører hjemme i samfunnet, åpner det for en lang rekke potensielt livsfarlige situasjoner. Da er det bare å bygge seg en bil som kan fly, og begynne å fly til jobben i hvilken høyde man vil, værsågod, dette høres jo intelligent ut. Jeg er ikke spesielt glad i EU's byråkrati, men prinsippene ligger der, og så lenge vil velger å forholde oss til EU som vi gjør i dag, må vi innrette oss deretter. Dette har lite med underdanighet i den norske befolkning å gjøre, i hvert fall.
DS