Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• G

Gjestemedlem

Gjest
    Hvis V og FrP VIL at regjeringssamarbeidet skal funke, så kommer det til å funke. Men folk som Abid Raja i ene enden og Chr Tybring Gjedde i andre enden vil visst ikke det.
    Presis, og det er det som gjør dem begge uskikket som partiledere. Lik det eller ikke så er det ikke noe flertall på den borgerlige siden uten Frp, så da er man avhengig av at alle de borgerlige partiene kan samarbeide om de viktige sakene, og da er det direkte skadelig med folk som Raja som driver å nazifiserer regjeringsmedlemmer fra et annet parti. I likhet med Gjedde er han en løs kanon på dekk og ikke noen man kan tiltro viktige verv. Det betyr ikke at alt de sier og driver med er feil, men at det ville være ødeleggende for partiet om de skulle få mer makt.

Vi må huske på hva alternativet er på den røde siden. Et historisk svakt AP uten egen politikk som bøyer seg ydmykt for alt og alle, identitetspolitiske sosialister i SV, gammelkommunister i Rødt, ultranasjonalister og isolasjonister i SP og virkelighetsfjerne miljøfanatikere i MDG.

Da er det i alle fall viktig at det er et styringsdyktig alternativ på den borgerlige siden, så får folk velge om de vi ha en borgerlig eller en rød regjering. Grande og Raja har kjørt Venstre i grøften og partiet står i alvorlig fare for havne under sperregrensen etter neste valg, deter derfor vesentlig at de blir skiftet ut. Jeg vil gjerne at Grande skal fortsette som minister for et eller annet, men så lenge hun er partileder så kommer partiet seg aldri opp av hengemyren igjen.

Sist redigert av en moderator:
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Stortinget har akkurat stemt imot å hente barna, tror det var 7stk. De voksne har meldt overgang til fanatikerne så det har jeg lite problemer med, men barna er den skam å ikke få ut av det helvete de har havnet i.
    Dette er direkte feil. Det stortinget vedtok var at man ikke skulle hjelpe de voksne medlemmene av Islamstaten til Norge, selv om de har barn.

---

Stortinget sier nei til å hente hjem syk fireåring og IS-kvinne
    IS-kvinnen og hennes alvorlig syke sønn sitter internert i al-Hol leiren i Syria. Et overveldende flertall i Stortinget sier nei til å hente dem hjem sammen.

Det var MDG som hadde fremmet forslag om at regjeringen rasket mulig burde hente den norske fireåringen i al-Hol. Men ikke alene. De presiserte at også hans tre år gamle søster og den IS-tilknyttede moren burde hentes til Norge.

Det fikk ikke flertall i Stortinget. Faktisk var det bare 9 som stemte for, representantene fra SV, Rødt og MDG. Hele 92 stemte imot – Sp, KrF, Ap, Høyre, Frp og Venstre.

U

Utgatt24668

Gjest
    Stortinget har akkurat stemt imot å hente barna, tror det var 7stk. De voksne har meldt overgang til fanatikerne så det har jeg lite problemer med, men barna er den skam å ikke få ut av det helvete de har havnet i.
    Dette er direkte feil. Det stortinget vedtok var at man ikke skulle hjelpe de voksne medlemmene av Islamstaten til Norge, selv om de har barn.

---

Stortinget sier nei til å hente hjem syk fireåring og IS-kvinne
    IS-kvinnen og hennes alvorlig syke sønn sitter internert i al-Hol leiren i Syria. Et overveldende flertall i Stortinget sier nei til å hente dem hjem sammen.

Det var MDG som hadde fremmet forslag om at regjeringen rasket mulig burde hente den norske fireåringen i al-Hol. Men ikke alene. De presiserte at også hans tre år gamle søster og den IS-tilknyttede moren burde hentes til Norge.

Det fikk ikke flertall i Stortinget. Faktisk var det bare 9 som stemte for, representantene fra SV, Rødt og MDG. Hele 92 stemte imot – Sp, KrF, Ap, Høyre, Frp og Venstre.
    Gitt at vi har begrenset med ressurser til å yte bistand til de som trenger det mest så virker fokuset på IS-kvinner og deres barn som en feilprioritering. Det er populistisk på mange måter å fremme et slikt forslag framfor å bruke tid på å fordele ressursene der de monner mest. Så har vi noe som heter sikkerhet i tillegg. MDG har lagt seg på en linje der de vil sjokkere og provosere som skaper mer polarisering. Ikke helt ulikt FrP på noen områder.

U

Utgatt24668

Gjest
    Trøsten for de av oss som stemmer borgerlig er at vi blir kvitt KrF i regjering om 2 år. Jeg mener bestemt at det er skadelig å ha fundamentalister i regjering. Da er det bedre med vaktbikkja Rødt som i det minste kriger for de fattige og vanskeligstilte. Så blir MDG og SP litt av et festspill og god underholding.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Anniken haugli er tatt med buksa nede der hun nok en gang gjør livet for jævli for trygdemottakere. Det skrives til og med at folk har blitt bura inne på feil grunnlag. Det er for jævlig. Kan vi bli kvitt henne snart? Hun regelrett skader så mange mennesker.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.726
    Denne saken er ikke bra. 36 mennesker fengslet på feil grunnlag og 2400 saker hvorav mange mrd krav pm tilbakebetaling.
    Stasministeren bør finne på noe annet enn et overbærende smil og "Jeg ville ikke ha sagt det akkurat slik"

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Stasministeren kommer ikke til å si et døyt på over ei uke.

C

cruiser

Gjest
    Det mest graverende her er jo at dette ikke er blitt fanget opp i rettssystemet.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.715
    Det mest graverende her er jo at dette ikke er blitt fanget opp i rettssystemet.
    Ja det er vel strengt tatt der den egentlige feilen ligger. Det er ikke statsråden eller nav som dømmer noen til fengsel I Norge. Nav har tatt det til retten på feil grunnlag, men det er til sist domstolen som dømmer.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.893
    Torget vurderinger
    2
    Bernt mener saken er spesielt alvorlig for påtalemyndigheten og domstolene, som burde oppdaget feilen i vedtakene fra Nav når vedtakene ble overprøvd i domstolene.
    – Vi må huske på at her er det ikke bare Nav som har gjort feil, det er også påtalemyndigheten og domstolene. Jeg finner det tross alt mindre opprørende at et forvaltningsorgan som Nav gjør feil, enn at domstolene straffedømmer på uholdbart juridisk grunnlag, sier han, og fortsetter:
    – Det er påtalemyndighetens og domstolens oppgave å oppdage når forvaltningsorganene gjør feil. Her har de åpenbart ikke tatt sin oppgave som garanti for enkeltmenneskers rettssikkerhet tilstrekkelig alvorlig. Det er oppsiktsvekkende at ingen i påtalemyndigheten eller domstolene har oppdaget de åpenbare feilene ved hvordan Nav har forstått reglene.
    «Har forsømt seg grovt»
    – At en rekke personer er straffedømt uten at det juridiske fotarbeidet er godt nok, er ikke mindre enn en skandale for det norske rettsvesen. Den viser hvor svak rettssikkerheten kan være for borgere i en sårbar situasjon, sier Bernt.
    https://www.dn.no/jus/jan-fridtjof-...or-jan-fridthjof-bernt-en-skandale/2-1-695865

cox

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Antall liker
    325
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Dette ble vedtatt under forrige regjering. Er strengt tatt NAV som har gjort feil. Pauseklovnen Lysbakken som brøler om mistillit er et supepopulistisk utspill.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.414
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er vanskelig å helt skjønne hva denne saken dreier seg om.

Men det er vel om man har lov til å reise til EØS land og fremdeles få ytelser fra NAV. Om dette er øst-Europeree som har fått barnetrygd/kontantstøtte etter at de har flyttet hjem, arbeidsledige som får dagpenger mens de er i Spania og søker jobber eller arbeidsledige øst-europeere som har reis hjem vet vi vel ikke helt.

Jeg greier fortsatt ikke helt å se det store justismordet her. Så vidt jeg kan skjønne så var dette forbudt frem til 2012. Så har et EU regulativ gjort det lovlig/endret reglene - så vidt jeg kan forstå - slik at særnorske krav ikke er lovlige - men dette har ikke norske myndigheter fått med seg. Det betyr jo også at alle informasjon om dette, all tekst i blanketter, alle varselbrev, informasjon på nettet osv og slikt har gitt den tolkningen som nå viser seg å være gal. Det er altså ikke person som har handlet i beste mening og helt uvitende har blitt straffet for noe.

Viser den nye tolkningen at regler for norske trygdeytelser i utlandet blir urimelig, så vil vel dette smutthullet igjen bli tettet ved en lovendring.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.482
    Torget vurderinger
    2
    Dette skjønte jeg ikke. Er ikke SSB's funn i praksis en suksesshistorie?
    Når 58% av de som har vokst opp i et hjem hvor begge foreldrene er utenfor arbeidslivet og derfor har lav inntekt, klarer å komme seg ut av mønsteret deres etter bare en generasjon, er ikke det imponerende?
    Og der hvor begge foreldrene jobbet, men hvor de allikevel hadde lav inntekt, så er det 83% av barna deres som ikke følger i deres fotspor, siden det bare er 17% av dem som nå har lav inntekt.

Er ikke dette kjempebra?
    Sånn tenkte jeg også først inntil det slo meg at nær halvparten av de med dobbeltNAVende foreldre aldri kommer i ordentlig jobb. Med en velfungerende skole og hode burde suksessrate være 90% da det bare er 3-5% av befolkningen som er reelt for syke til å jobbe.
    PS årsaken til fattigdom er stort satt at man er på NAV og ikke på jobb

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.726
    Dette ble vedtatt under forrige regjering. Er strengt tatt NAV som har gjort feil. Pauseklovnen Lysbakken som brøler om mistillit er et supepopulistisk utspill.
    Selvfølgelig er det forrige regjering som har skylden, regelendringen kom jo i 2012. Sikkert ingen av sakene som har blitt behandlet etter 2013.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.788
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det alvorligste ser ut til å være at NAV har tapt flere saker i Trygderetten om dette i minst to år allerede, latt være å anke sakene inn for Lagmannsretten, men likevel gitt faen i å rette seg etter kjennelsene. Det er en forakt for retten som ville fått en privatperson fengslet i lange tider, f eks om dette gjaldt en byggesak. Man kan ikke velge selv om man skal rette seg etter en dom eller ikke.

At endringen ikke ble fanget opp i 2012 er ubegripelig, men at NAV bare fortsatte som før lenge etter at det ble påpekt er snarere utilgivelig. Her sitter nok NAV-direktøren løst i stolen.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/b565Kv/trygderetten-varslet-om-feil-i-2017-nav-tok-ikke-grep
    Mellom juni 2017 og mars 2018 sendte Trygderetten hele ni saker tilbake til NAV. Begrunnelsen til Trygderetten var at NAV hadde brukt loven feil.

Det kommer frem i et brev som Trygderettens leder Trine Fernsjø sendte til Arbeidsdepartementet mandag.

Trygderetten anslår at de har hatt om lag 80 ankesaker om retten til kontantytelser i EØS-området siden 2012.

«Trygderettens avgjørelser i disse sakene førte ikke til at NAV la om sin praksis», skriver Fernsjø i redegjørelsen.

NAV anket ikke sakene inn for lagmannsretten, og korrigerte heller ikke rundskrivet til folketrygdloven i henhold til Trygderettens nye praksis.

Sist redigert:

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.240
    Torget vurderinger
    1
    Fallskjerm og ny stilling venter, skal du se. Ingen grunn til å avlyse studieturen til Thailand.

skranglefant

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Antall liker
    4.954
    Sted
    Bartistan
    Har trygderettens leder da stilltiende sett på at NAV ikke har endret sin praksis eller er det bare tunge systemers generelle treghet vi ser her?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.003
    Sted
    Trondheim
    NAV-direktøren får nok en gylden fallskjerm og etter en kort stund er hun nok tilbake i en toppstilling i en annen etat. Er du udugelig i staten, sparkes du oppover til en høyere stilling.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.715
    NAV-direktøren får nok en gylden fallskjerm og etter en kort stund er hun nok tilbake i en toppstilling i en annen etat. Er du udugelig i staten, sparkes du oppover til en høyere stilling.
    Sannsynligvis, men hva er det reelle handlingsrommet til en leder i det offentlige? Det meste er gitt av regler, politiske vedtak og langsiktige forpliktelser. det er ikke en gang sikkert vedkommende har visst om dette - det er ikke akkurat en veldig stor sak som angår veldig mange av NAVs brukere og er fort godt utenfor en toppledere oppmerksomhet.

Det sagt - om ikke det å være sjef i en offentlig etat medfører noe reelt ansvar for noe så bør de slutte å ta seg betalt som om de har det. Har du oppsiden skal du også ha nedsiden og den bør være reell.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.003
    Sted
    Trondheim
    Noen har vel ansvaret for at reglene blir fulgt. I siste instans er det øverste leder.

I avisa leste jeg nå om en som hadde sittet inne i 2 mnd. Han hadde fått utbetalt 300 000 feil, og da NAV varslet om dette betalte han hele beløpet tilbale med 10% rente. Et år senere blir så saken anmeldt (feilaktig) som trygdesvindel. Han har ikke råd til advokat og får beskjed fra politiet at han bør erklære seg skyldig fordi han har "ingen mulighet til å nå fram".

Da det blir påvist i en sak at lovanvendelsen har vært feil svarer direktøren for NAV at de ville vente litt for å se om det var flere saker som gikk mot dem før de foretok seg noe. Hun blir altså gjort oppmerksom på feilen, men sier at de vil vente for å se om noen andre oppdager det før de gjør noe med det!!!
    Et slikt menneske burde ikke ha en lederstilling!

C

cruiser

Gjest
    Hvorfor er dette nødvendigvis feilaktig? Han har i lengre perioder oppholdt seg i Spania, men har krysset av i meldekortet at han ikke har vært på ferie eller hatt annet fravær. https://www.vg.no/nyheter/innenriks...aumatisk?utm_source=vgfront&utm_content=row-1

Vet ikke om poenget med denne nye tolkningen at man kan oppholde seg i EØS området mens man mottar f.eks aap uten avtale, hvis så er tilfelle bør dette endres snarest.

Sist redigert av en moderator:
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.003
    Sted
    Trondheim
    Det er et EU-direktiv som Norge har skrevet under på. Så lenge man oppholder seg innen EØS teller det som om man er i Norge. Dette ble gjort gjeldende fra 2012. Den saken jeg viser til er fra 2013.
    Det er vel ikke en ny tolkning av en gammel regel, men en endring av regelen i henhold til Norges forpliktelser i forhold til EØS-medlemskap. Denne er ikke blitt fulgt av NAV.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.894
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Eh. Etter hva jeg har forstått, jobber du i Nav-systemet. Korriger meg om jeg tar feil her.
    Er det slik, burde det nok gåes stillere i dørene, da Nav gjentatte ganger fra 2017 er varslet om at deres vurderinger er feil.

Men, som cruiser også nevner, den største skandalen her ligger hos domstolene. De kan umulig ha satt seg inn i lovverket de har dømt ut i fra.

C

cruiser

Gjest
    Man juger fortsatt på meldekortet om hva man foretar seg mens man mottar ytelsen. Men det er klart, kan man sitte i egen kåk på Costa Blanca mens man mottar AAP fra Norge i 3 år er det ikke rart Larson ivrer etter å få denne ytelsen forlenget på ubestemt tid.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.003
    Sted
    Trondheim
    Hvorfor spør meldekortet om noe som ikke har betydning? Her har vel NAV fortsatt å bruke et gammelt skjema som ikke er oppdatert etter at de nye reglene ble vedtatt. De kunne jo like gjerne spurt om hvor mange ganger du har tenkt å gå på do mens du mottar ytelsen. Det er akkurat like irrelevant.

C

cruiser

Gjest
    Spørsmålet lyder.. "Har du hatt ferie eller fravær slik at du ikke har kunnet ta arbeid eller gjennomføre avtalt aktivitet?"

For meg virker det ganske logisk, ved noen av ytelsene medfølger en del plikter, da må man være tilgjengelig for nav, arbeid, behandling, oppfølging osv. Det er litt vanskelig hvis man er sør i spania

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.003
    Sted
    Trondheim
    Uansett er det irrelevant så lenge du oppholder deg innen EØS-området.
    Spørsmålet kan for så vidt stå der da det er relevant hvis du har tenkt deg til Thailand eller USA eller et annet sted utenfor EØS, så det kan omformes til: "Skal du reise utenfor EØS-området slik at du ikke kan ta arbeid eller gjennomføre avtalt aktivitet?".

En avtalt aktivitet vil jo normalt være lagt inn i en kalender så det er jo ikke vanskelig å oppfylle hvis du befinner deg innen EØS-området. Det er vel heller ikke slik at hvis du får tilbud om arbeid du kan utføre så begynner du på timen. Har du en til to dager på deg skal du befinne deg langt uti hutiheita i Europa hvis du ikke klarer å komme deg tilbake til Norge på en dag.

C

cruiser

Gjest
    Ja det er jo åpenbart med denne EØS regelen som strider mot vår egen folketrygdlov at det ikke lenger er relevant, men det er ikke like åpenbart for meg at det bør forbli slik

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.003
    Sted
    Trondheim
    Det er en annen sak. Man må forholde seg til de reglene som gjelder. Jeg vet ikke i hvor stor grad man har mulighet til å la være å følge EU/EØS direktiv? Dette har Norge imidlertid skrevet under på.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.715
    Spørsmålet lyder.. "Har du hatt ferie eller fravær slik at du ikke har kunnet ta arbeid eller gjennomføre avtalt aktivitet?"

For meg virker det ganske logisk, ved noen av ytelsene medfølger en del plikter, da må man være tilgjengelig for nav, arbeid, behandling, oppfølging osv. Det er litt vanskelig hvis man er sør i spania
    Dette momentet vil nok komme frem etter hvert.

Om jeg kunne heve en ytelse på 66% av 6G ville det dekket alle mine løpende utgifter - spesielt om jeg var i et land som var mye billigere å leve i enn Norge. Mine incentiver for å være tilgjengelig for jobber, kurs, aktiviteter og ymse tiltak ville være høyst begrenset. Spesielt om man, som inntil nylig, kunne anta at disse ytelsene kunne forlenges i det nær uendelige. Da ville det å prøve å få seg en jobb fremstå som høyst sekundært.

Jeg har full forståelse for NAVs eller den norske stats ønske om sin praksis. Skandalen er strengt tatt at det strider mot EØS-reglene. Som plutselig har blitt en hellig ku for Rødt og SV, som i seg selv er litt søtt. Moxnes for EU!

C

cruiser

Gjest
    Det er en annen sak. Man må forholde seg til de reglene som gjelder. Jeg vet ikke i hvor stor grad man har mulighet til å la være å følge EU/EØS direktiv? Dette har Norge imidlertid skrevet under på.
    Tja, man har jo brukt reservasjonsretten i enkelte tillfeller

U

Utgatt24668

Gjest
    Denne endringen vil jo i praksis føre til at flere tar med seg penger til utlandet og vil bli mindre tilgjengelige for å komme tilbake i jobb i Norge. Man kommer hit, jobber seg opp rettigheter over 3-5 År og lever på AAP i et øst-europeisk lavkostland de neste 3 årene. Dette har vi ikke råd til. Det er signeringen av forordningen som er feil her. De som er straffet har jo prøvd å lure seg unna selv om de teknisk sett var innenfor regelverket. Men, det er så klart sløvt å ikke fange dette opp.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.003
    Sted
    Trondheim
    De som er straffet har jo prøvd å lure seg unna selv om de teknisk sett var innenfor regelverket. Men, det er så klart sløvt å ikke fange dette opp.
    Nei, de som er straffet har fulgt regelverket. Det er NAV som ikke har fulgt regelverket. Om Norge burde skrevet under på det er egentlig en litt annen diskusjon.

C

cruiser

Gjest
    Et regelverk de ikke har vært klar over og i tillegg jugd på meldekortet :) Snakk om flaks. Regelverket kommunisert fra det offentlige har vært at slike utenlandsturer er søknadspliktige. Det har man gitt f i, i tillegg jugd om det i etterkant.

• Liker
    Reaksjoner: OMF

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.715
    Nei, de som er straffet har fulgt regelverket. Det er NAV som ikke har fulgt regelverket. Om Norge burde skrevet under på det er egentlig en litt annen diskusjon.
    Det er vanskelig å se at noe tilgjengelig informasjon i Norge har tilsagt at dette er innenfor regelverket (som da i ettertid har vist seg feil). Jeg tipper de fleste tilfellene er bevisst juks ift regelverket i Norge (som var galt) og så har det nå ordnet seg i ettertid. Å fremstille dette som stakkarer som har blitt rævkjørt av staten er veldig rart. Det impliserer at all informasjon i Norge har vært i strid med lovfortolkningen til NAV og andre som er veldig rart å ha som base case. Mer presist er vel å anta at man har gitt faen og så har man i ettertid blitt reddet av at staten har funnet ut at tolkningen er i strid med EØS-reglene.

Om all info i Norge tilsier at du kan kjøre i 80 men du kjører i 90, får fartsbot, så årevis etterpå viser det seg at en EØS-regel tilsier at det faktisk var 90-grense alikevel så er det rart å si at du har handlet i god tro og gjort det du trodde var korrekt.

• Liker
    Reaksjoner: MML

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.003
    Sted
    Trondheim
    Så da har ikke staten ved NAV oppfyllt sin informasjonsplikt, feilinformert sine brukere og benyttet et feilaktig skjema.

Det som er relevant er at NAV er blitt informert om det, men har likevel fulgt den gamle regelen og håpet at ingen skulle oppdage det (min tolkning av NAV-direktørens utsagn). Det er jo forøvrig ikke så mange det gjelder, så det er nok ikke så vanlig å jukse som noen her antyder. Det er visst 48 som er omfattet av dette og 36 som er blitt feilaktig dømt for trygdesvindel.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.715
    Så da har ikke staten ved NAV oppfyllt sin informasjonsplikt, feilinformert sine brukere og benyttet et feilaktig skjema.

Det som er relevant er at NAV er blitt informert om det, men har likevel fulgt den gamle regelen og håpet at ingen skulle oppdage det (min tolkning av NAV-direktørens utsagn). Det er jo forøvrig ikke så mange det gjelder, så det er nok ikke så vanlig å jukse som noen her antyder. Det er visst 48 som er omfattet av dette og 36 som er blitt feilaktig dømt for trygdesvindel.
    De ble vel informert ca 5 år etterpå. Endring skjedde faktisk i 2012, trygderetten sa fra i 2017 og utover.

Det er mange flere som er omfattet men få som er dømt i rettssystemet. Det er veldig mange som har mottatt slike ytelser de siste 7-8 årene.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn