Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er litt forvirret her. om det ikke var snakk om virksomhetsoverdragelse, hvorfor skulle de da ha innsyn i lønnsutgiftene til lt?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.104
    Antall liker
    14.656
    Mitt poeng ang staten som selvassurandør var at det for staten neppe er rasjonelt å dytte absolutt all risk over på utførende (uansett hvem den er). Valget er da essensielt å ta hele eller deler av regningen når noe skjærer seg - vel vitende om at det forventes i befolkningen at staten uansett mobiliserer for å løse akutte problemer så å la være å gjøre noe er uansett ikke på listen over realistiske alternativer. Alternativet til dette er høyst sannsynlig å måtte betale mye mer for tjenesten for at den som skal tilby den må ta høyde for og prise inn alle eventualiteter som kan oppstå. Jeg vet selvsagt ingen ting om hva som er tenkt rundt dette, men i min verden er det rimelig om det er slik. På ett eller annet nivå av manglende levering, som bør være en del av kontrakten, må og skal utførende ha et (økonomisk) ansvar for manglende levering. Når dette skal slå inn vet jeg ingen ting om, men at ikke kreves 100% leveranse av flyvninger til enhver tid burde være åpenbart da det neppe er mulig å levere. Det var, også før Babcocks tid, relativt normalt at et fly ikke var tilgjengelig pga ett eller annet innimellom, men ikke at fire-fem fly stod på bakken samtidig.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.104
    Antall liker
    14.656
    Jeg er litt forvirret her. om det ikke var snakk om virksomhetsoverdragelse, hvorfor skulle de da ha innsyn i lønnsutgiftene til lt?
    Jeg har forstått det dithen at det kunne/kan bli krav om det i ettertid med hjemmel i Arbeidsmiljøloven, noe som visstnok ikke er kjent på anbudstidspunktet. Så vidt jeg har forsått kunne dette heller ikke være avklart før i ettertid, så de som skulle legge inn anbud måtte ha innsyn for å evt ta høyde for dette. Lufttransport AS fikk for øvrig det samme fra konkurrentene i en lignende helikoptersak for en tid tilbake - det ble en stund fremstilt som at opplysningene var lekket til Babcock, men prosessen er at helseforetaket henter inn opplsyninger på aggregert nivå og de som gir de fra seg signerer på at de kan videreformidle informasjonen til konkurrentene.

    Det er vel dette rettsaken som skal opp om nå snart faktisk handler om - virksomhetsoverdragelse med hjemmel i Arbeidsmiljøloven. Vinner pilotene skyter Babcocks lønnskostnader opp en god del regner jeg med.

    Se f.eks her
    https://www.dagbladet.no/nyheter/kjempesoksmal-mot-egen-arbeidsgiver/71129775
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.104
    Antall liker
    14.656
    Da har staten som ventet fremmet et krav mot Babcock.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Da har staten som ventet fremmet et krav mot Babcock.
    10.000 kr i avkortning per døgn per hendelse....

    flyet de har leid inn koster 100.000 i døgnet....

    ikke rare kravet da altså.

    De skriver at det kan bli vesentlig høyere hvis om og men. Snakker vi 10 gangeren for å dekke inn utgiftene? tviler.

    Juell er ute med skivebom igjen. Ikke bare unnlot han virksomhetsoverdragelse for han fikk en fiks ide om å spare penger. Han glemte å ta med baseleie i anbudene. Det var jo tidligere dekket i avtalen.

    Kanskje Juell bør ta sin hatt og gå snart?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.104
    Antall liker
    14.656
    Dagbøter / betaling for avvik / hva du nå måtte kalle det er regulert av kontrakten mellom partene. Ikke hva noen på internett synest er rimelig betaling for avvik. Igjen så vet nok staten inderlig godt at samma faen hva som skjer så må de selv trå til når det brenner på dass. Det er en del av å være en stat og ha velgere. Det er neppe noen som mener at staten skulle sittet på hendene og se på at Babcock eller noen andre stekte i eget fett. Det er det neppe noen andre enn Larson som hadde vært tjent med. Men alt for saka osv.

    Jeg ser frem til neste gang det skal allokeres budsjett til flyvende ambulanse i Nord-Norge og hvor mange politikere som da vil stå for "koste hva det koste må" som er hva de sier nå. Når noe går galt så sier politikere hvasomehelst for å markere revier og det har generelt dannet seg en helt bisarr forestilling om at når det gjelder liv og helse så er kostnader intet tema. Selvsagt er det et tema. A/S Norge har i alle år brukt mer penger på operaen i Oslo enn på luftambulanse i Nord-Norge i tilfelle noen skulle svirre rundt i den villfarelse at helse er et område hvor ting bare for koste hva det koste og er den helligste kuen i Norges offentlige budsjetter og alt annet må vike. Over 5 år er kontraktsverdien på ambulanseflyvninger 2.6 milliarder, eller 520 millioner / år som for øvrig var 100 mill / år mer enn før. Operaen i Oslo mottar årlig ca 600 millioner i offentlig støtte for at i alle hovedsak folk i Oslo skal kunne se på en antikk sentraleuropeisk kunstform av høyst middelmådig kunstnerisk kvalitet i et fint bygg. Så uavnhengig av farge på regjering er opera i Oslo viktigere enn luftambualse i Nord-Norge. Det kan man lese direkte utfra busjettene.

    Min personlige favoritt: Politikere som mener at Stortinget må instruere regjeringen om at de må si opp kontrakten med Babcock og gi den tilbake til Lufttransport AS. Det må de gjerne mene, rent bortsett fra at det er en myndighet Stortinget ikke har. Stortinger vedtar lover. Intet mer, intet mindre. Stortinget kan vedta å nasjonalisere hele skiten, men ikke å gi kontrakten til en annen.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    when it is not broken, don't fix it. Juell ødela en tjeneste som fungerte godt.

    Da drar han også nasjonens oppmerksomhet til seg. Han sa at det kom til å gå så fint. Han sa at han ble tvunget til å droppe virksomhetsoverdragelse grunnet juss (løgn for å dekke sitt eget skinn). Så nasjonen lot han få tvilen til gode. Det kunne jo fortsatt gå bra.

    fasiten nå er at det gått alt annet enn bra. Det har vært 2 år med kaos og nå er usikkerheten fullstendig. Ingen god situasjon å bo i. Du er ikke trygg på at du eller dine kjæreste vil få nødvendig hjelp skulle det verste skje. Det er ingen god situasjon å stå i.

    Så ja, når folk risikerer å dø så må man sette inn ressurser, koste hva det koster vil.


    Babcock tok kontrakten,vel vitende om den økonomiske risikoen. Staten skal selvfølgelig la babcock betale for at de ikke er i stand til å levere. Har ikke staten sikret seg kontraksmessig, må staten avsette de som skrev kontrakten. Og deretter ta konsekvensene av at de ikke er i stand til å skrive kontrakter, kutte ned på privatisering av oppgaver staten fint kan gjøre selv.

    Skjønner ikke helt kritikken(?) av pengebruken på kultur. Folk skal ikke bare overleve sykdom, de må ha innhold i livet sitt. Penger brukt på kultur er penger godt brukt. Kan ikke bare ha øl, fotball og fjellturer.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Litt vanskelig å se hvor du vil, denne tjenesten var allerede privat, det var ingen privatisering i dette tilfelle. Juell fulgte vel bare anskaffelsesloven ved å holde anbudsrunde?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    ja, denne var/er privat og Juell fucka det opp. Et tegn på at den ikke lenger bør være privat. Resultatet tilsier jo at risikoen er altfor stor for det er ikke mulig å ha et smidig skifte av leverandør uten at det går utover beredskapen. Juell ønsket et skifte og endte opp med tulle til anbudsprosessen. Burde koste han jobben, men han ville bare fått en spesialrådgiverjobb.

    Juell har demonstrert for hele Norge at han er udugelig til å holde en anbudsrunde. Så da må vi forhindre at slikt skjer igjen. Beste er å gjøre som med den vanlige ambulansetjenesten og gjøre det et statlig anliggende.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Dette er hva Erna, Skei Grande og Ropstad gir statsstøtte til. Hun trenger hjelp og da snakker vi ikke statsstøtte, men for sine vrangforestillinger og paranoia.

    ELpxy4FWkAEauOy.jpg
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.976
    Antall liker
    10.435
    Torget vurderinger
    2
    Hva består vrangforestillingen i , at man inkluderer hijab ? Nok er eksempler på tilpasning og ettergivenhet for religiøse fundamentalist koder. Religion og sosial-kulturell kontroll skal ikke gjenspeiles i noen uniformer offentlige eller bedrifters .
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Jeg trodde faktisk ikke at jeg måtte forklare den der. Det er så åpenbart. Siden du ikke ser det absolutt åpenbare, kanskje du også bør reflektere litt.

    Hijab-våset hennes er ikke det mest skrullete her. Det er hennes rabling om grønnfargen.

    Hvorfor tror du Vy har valgt fargen grønn? Er det slik som paranoide Storhaug forestiller seg?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.233
    Antall liker
    12.860
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Så heretter kan ingenting offentlig være grønt?? Gud hjelpe, Jofes og Marja og hele resten av gjengen......hvor skrudd i huet går det egentlig an å bli? Eller er det rett og slett bevist provokasjon??
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    ja, denne var/er privat og Juell fucka det opp. Et tegn på at den ikke lenger bør være privat. Resultatet tilsier jo at risikoen er altfor stor for det er ikke mulig å ha et smidig skifte av leverandør uten at det går utover beredskapen. Juell ønsket et skifte og endte opp med tulle til anbudsprosessen. Burde koste han jobben, men han ville bare fått en spesialrådgiverjobb.

    Juell har demonstrert for hele Norge at han er udugelig til å holde en anbudsrunde. Så da må vi forhindre at slikt skjer igjen. Beste er å gjøre som med den vanlige ambulansetjenesten og gjøre det et statlig anliggende.
    Nå er det ingen selvfølge at ting går bedre med at det blir statlig/offentlig, men med færre syndebukker å ansvarliggjøre så får det en annen mediadekning. Det betyr ikke at tjenesten blir bedre for brukerne.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    https://www.vg.no/nyheter/innenriks...oppdaget?utm_source=vgfront&utm_content=row-1

    "«Det vurderes raskt at det er vanskelig å kontakte politidistrikt og påtalemyndighetene uten at saken vil komme ut i media», står det i rapporten."

    Kan Anniken Hauglie og nav-direktøren gå av asap?

    Det var viktigere for dem at saken ikke skulle ut i media enn å gjøre det rette. Slik skal det ikke være.


    Og det blir bare styggere:

    Saken ble aldri stoppet, men det ble sendt et brev til lederen for det lokale NAV-kontoret hvor det sto at saksbehandler, som var innkalt som vitne i saken, måtte være ærlig om at det var uklarheter rundt EØS-regelverket.

    «Vi får opplyst om at meldingen aldri kom frem til rette leder,» skriver NAV i rapporten, som ble lagt frem på en pressekonferanse torsdag.

    Ikke bare nekter de å rydde opp, men de klarer ikke en gang å snakke sammen.
    Vi snakker justismord, fordi dårlige kommunikasjonslinjer. NAV-direktøren må gå av. Hun er alldeles ikke rette person til å rydde opp her. Skulle vært fjernet fra jobben "i går".

    Jeg fatter ikke at Erna kan sitte stille og godta dette. Makan til arrogant og svak leder.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.110
    Antall liker
    3.204
    Torget vurderinger
    1
    https://www.vg.no/nyheter/innenriks...oppdaget?utm_source=vgfront&utm_content=row-1

    "«Det vurderes raskt at det er vanskelig å kontakte politidistrikt og påtalemyndighetene uten at saken vil komme ut i media», står det i rapporten."

    Kan Anniken Hauglie og nav-direktøren gå av asap?

    Det var viktigere for dem at saken ikke skulle ut i media enn å gjøre det rette. Slik skal det ikke være.


    Og det blir bare styggere:

    Saken ble aldri stoppet, men det ble sendt et brev til lederen for det lokale NAV-kontoret hvor det sto at saksbehandler, som var innkalt som vitne i saken, måtte være ærlig om at det var uklarheter rundt EØS-regelverket.

    «Vi får opplyst om at meldingen aldri kom frem til rette leder,» skriver NAV i rapporten, som ble lagt frem på en pressekonferanse torsdag.

    Ikke bare nekter de å rydde opp, men de klarer ikke en gang å snakke sammen.
    Vi snakker justismord, fordi dårlige kommunikasjonslinjer. NAV-direktøren må gå av. Hun er alldeles ikke rette person til å rydde opp her. Skulle vært fjernet fra jobben "i går".

    Jeg fatter ikke at Erna kan sitte stille og godta dette. Makan til arrogant og svak leder.
    At det ble lagt lokk på saken fra sommeren av skyldes vel ene og alene at man ikke ønsket at den skulle eksplodere før valget? Den er da ganske opplagt synes jeg.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.732
    Antall liker
    3.022
    Torget vurderinger
    1
    Jeg trodde faktisk ikke at jeg måtte forklare den der. Det er så åpenbart. Siden du ikke ser det absolutt åpenbare, kanskje du også bør reflektere litt.

    Hijab-våset hennes er ikke det mest skrullete her. Det er hennes rabling om grønnfargen.

    Hvorfor tror du Vy har valgt fargen grønn? Er det slik som paranoide Storhaug forestiller seg?
    Det er galgen humor fra ei som gang på gang har vist at hun er mer informert om utfordringene og forandringene som pågår enn hvilken som helst bejublende ignorant :)
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.264
    Antall liker
    18.607
    Torget vurderinger
    2
    Selskapet danket i fjor ut Vy i anbudsrunden og sikret seg retten til å kjøre tog på Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen fram til 2027. Go-Ahead ble dermed også første selskap ut i regjeringens jernbanereform, som blant annet innebærer å konkurranseutsette togtrafikken i Norge. Til sommeren følger svenske SJ etter når de overtar trafikken i nord, mens Vy nylig klarte å beholde trafikken på Bergensbanen. Enda flere togstrekninger vil legges ut på anbud til neste år og årene fremover.

    https://www.aftenposten.no/norge/po...eform-dale-lover-bedre-togtilbud#&gid=1&pid=1
    7e7ee372-79c1-4aba-b312-6ecea6aeb7e6.jpg
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    396
    Kanskje like greit at andre tar over?

    Toginnstillinger på Østfoldbanen: På grunn av en planleggingsfeil hos Vy er 104 togavganger innstilt på Østfoldbanen søndag.
    Ifølge VG gjelder det linjene på L2 (Stabekk- Ski) og L22 (Oslo S- Mysen -Rakkestad).
    Til avisen sier kommunikasjonssjef Nina Schage i Vy at innstillingene skyldes for lite personell.
    - Det har vært en endring i turnusordningen slik at vi dessverre har for lite personell i dag.
    Det er derfor satt opp buss for tog på de berørte linjene.
    Fra og med søndag har Vy satt opp flere nye avganger på Østlandet, men det styrkede togtilbudet har med innstillingene på Østfoldbanen fått en dårlig start.
    - Vi beklager veldig sterkt til de berørte. Det var jo i dag vi skulle sette i gang forbedringer i rutetilbudet. Vi beklager at det ble en så dårlig start, men gleder oss til tilbudet vi skal gi etter hvert på Østfoldbanen, sier Schage til
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    ^works as intended.

    Senk kvaliteten på den statlige tjenesten såpass mye at de private bare må overta.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Ja, du mener det er helt bevisst?
    at det er en lang strategi med å strupe pengene til det offentlige slik at tjenestene blir dårligere er en helt klart bevisst strategi fra Høyre-siden ja.
    og når tjenestene er dårlige nok så må vi jo bare privatisere, for de private leverer jo bedre tjenester til lavere priser.

    Høyresidne har en ideologi om at staten skal gjøre minst mulig, og da må de selge det til velgerne. Hvordan selger de det best? jo, ved å svekke kvaliteten gjennom å strupe midlene (gjennom unnskyldningen av vi må jobbe mer effektivt).

    Også kan man jo legge alt ut på anbud, der staten skal konkurrere mot de private og neglesjere at for at dette skal lykkes må man ha tipp-topp bestiller-kompetanse, noe staten beviselig over flere 10-år har demonstrert at de ikke har.


    Det er vinn-vinn fra høyre sitt ståsted. Enten så får man faktisk det litt billigere (mens man glemmer at man gjerne får hva man betaler for), eller blir tjenesten så dårlig at private _bare må_ overta.
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    Vi har gitt for lite penger til NSB/Vy ja.. Hehe
    Universalløsningen din er alltid mer penger
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    selvsagt ikke, for når vi først har privatisert så blir det ofte _dyrere_ og dårligere.

    Så vi sparer masse penger på å _la være_ å privatisere.

    For ikke å nevne uttrykket å spare seg til fant.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Nei, det du sier er at Vy ikke fikk til denne planleggingen pga for lite penger, inneforstått at de hadde fått dette til med mer penger.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Jeg sa at kvaliteten ble senket. Det ble utført gjennom å splitte opp selskapet i 40 forskjellige med 40 forskjellige direktører og bestiller / utfører. NSB var et jernbaneselskap. Vy er nå kun et topptungt bemanningsselskap.

    I tillegg til den nye spinville organinseringen så skal selskapene underby seg selv for å ha noe å gjøre. Det går utover kvaliteten, noe vi har et bevis på allerede.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Skulle tro de kunne planlegge bemanning da, all den tid det er eneste oppgave. Kan ikke se hvordan det å beholde f.eks eiendomsmasse skulle endret på det.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Skulle tro de kunne planlegge bemanning da, all den tid det er eneste oppgave. Kan ikke se hvordan det å beholde f.eks eiendomsmasse skulle endret på det.
    Ja, det er bare å legge ned Vy og la SJ eller britene overta. mission accomplished.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Er ikke overbevist om at det heller løser noe, det eneste som er sikkert er at departementet ikke har klart å drive et vellykket jernbaneselskap på veeeldig lang tid
     
    6

    65finger

    Gjest
    jassågitt,de blåblå har forsømt vedlikeholdet. for 6 år siden var alt topp
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.968
    Antall liker
    8.385
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Jeg sa at kvaliteten ble senket. Det ble utført gjennom å splitte opp selskapet i 40 forskjellige med 40 forskjellige direktører og bestiller / utfører. NSB var et jernbaneselskap. Vy er nå kun et topptungt bemanningsselskap.

    I tillegg til den nye spinville organinseringen så skal selskapene underby seg selv for å ha noe å gjøre. Det går utover kvaliteten, noe vi har et bevis på allerede.
    Du vet ikke hva du snakker om her. Forvaltningen av jernbanen har i mange år vært utført av jernbaneVerket (nå bane nor) og NSB / vy. De har over flere år klart å presse infrastrukturen til å øke kapasiteten - men nå er grensen nådd uten å innføre ny teknologi. Dagens selskapsstruktur er nødvendig til å sikre at dette lar seg gjennomføre da kompetanse og spesialister blir brukt på tvers av EU / EØS for å tilby disse teknologiene. Det er bare tull at den blå regjeringen har presset fram dette ved å knipe igjen pengepungen - de har økt den en god del etter de tok over for sosialistene.Dessuten ble strukturendringene bestemt under den sosialistiske regjeringen - med unntak av innføring av togselskaper som kom de siste årene.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn