C
cruiser
Gjest
Hold deg til de faktiske forhold da
Bedrives det flisespikkeri eller debatt Larson?Gjør igjen???
Må jeg ta en ny voksenopplæring her? "bli erstattet med personer fra skolebenken" betyr _ikke_ at samtlige kommer fra skolebenken.
Tror du virkelig at erfarne folk står i kø for å starte opp hos Babcock etter at de offentlig har pisset på betingelsene til de ansatte hos Lufttransport? Gjør du?
Babcock vant jo anbudet med å underby tariffavtalen til Lufttransport. Tror du virkelig at babcock er lønnsledende slik at godt erfarne folk søker? Eller tror du at folk strømmer til babcock fordi jobben er så spennende? Eller fordi jobben er så trygg, eller fordi babcock har et så godt rykte? Hvorfor skal erfarne piloter velge babcock fremfor andre konkurrenter? minst 13 personer stakk så fort de fikk muligheten i lufttransport, fordi de hadde gode alternativer.
Ja, skulle de ansatte tape, så antar jeg en rekke av de 90 vil slutte. Fortell meg hvorfor dette er feil? argumenter hvorfor samtlige skal bli.
De har per i dag en potensiell fet lønnsslipp å se frem til. Skulle den fete lønnsslippen glippe så er det innenfor menneskelig natur å igjen vurdere alternativer. Hopper de av i dag så kan de bare glemme den etterbetalingen. Det er ikke snakk om småbeløp i lønn dette her. Og hvem vet hvor mange av dem det er som sonderer markedet i dag. I fjor hadde 20 personer tilbud de vurderte før en rekke av de valgte babcock. Hvor mange ble med over i håp om at de skulle vinne rettssaken. Tror du virkelig at det antallet er 0?
Tja.. Hagen, Sveaas, Røkke og gjengen trenger vel litt mer skattelette........Man må beundre Høyres vedvarende innsats for å sikre nulloppslutning utenfor bomringer, landet over. Siden SSB har meldt at sentraliseringen ikke er til å stanse og vi allerede har 80% av befolkningen i byer og tettsteder, kan dette vise seg å være en klok strategi. Hvorfor drive valgkamp blant naustgubber og surpomper i tynt befolkede områder?
Å ta kraftinntektene fra kommuner er seneste sjakktrekk!
https://www.nrk.no/trondelag/200-va...-milliardtap_-_-uholdbar-situasjon-1.14806441
Hvor lang hadde du giddi å flytte for 100k hvis du hadde tjent en mill? Hvis du jobber som pilot med base i Alta og kunne tenke deg å fortsette med det, er det ikke akkurat flust å velge mellom. I tillegg har de blitt enige om en tariffavtale og tegnet arbeidskontrakter.Gjør igjen???
Må jeg ta en ny voksenopplæring her? "bli erstattet med personer fra skolebenken" betyr _ikke_ at samtlige kommer fra skolebenken.
Tror du virkelig at erfarne folk står i kø for å starte opp hos Babcock etter at de offentlig har pisset på betingelsene til de ansatte hos Lufttransport? Gjør du?
Babcock vant jo anbudet med å underby tariffavtalen til Lufttransport. Tror du virkelig at babcock er lønnsledende slik at godt erfarne folk søker? Eller tror du at folk strømmer til babcock fordi jobben er så spennende? Eller fordi jobben er så trygg, eller fordi babcock har et så godt rykte? Hvorfor skal erfarne piloter velge babcock fremfor andre konkurrenter? minst 13 personer stakk så fort de fikk muligheten i lufttransport, fordi de hadde gode alternativer.
Ja, skulle de ansatte tape, så antar jeg en rekke av de 90 vil slutte. Fortell meg hvorfor dette er feil? argumenter hvorfor samtlige skal bli.
De har per i dag en potensiell fet lønnsslipp å se frem til. Skulle den fete lønnsslippen glippe så er det innenfor menneskelig natur å igjen vurdere alternativer. Hopper de av i dag så kan de bare glemme den etterbetalingen. Det er ikke snakk om småbeløp i lønn dette her. Og hvem vet hvor mange av dem det er som sonderer markedet i dag. I fjor hadde 20 personer tilbud de vurderte før en rekke av de valgte babcock. Hvor mange ble med over i håp om at de skulle vinne rettssaken. Tror du virkelig at det antallet er 0?
Dette er jeg veldig enig i, og det ser ut til at dette nærmest er i ferd med å bli en religion i flere og flere partier. Jeg lurer på hvor mange millioner skattekroner vi må ut med for å opprettholde togtrafikken mellom Bergen og Oslo når Vy kaster inn kortene om 3-4 år.....Denne outsourcungen og anbudsrundene har en merkelig logikk jeg ikke skjønner er helt lovlig eller formålstjenlig .Det typiske bildet er slik: Tibyder A har hverken folk eller materiell , men underbyr på pris og dilletantende som kjøper inn lar seg blende av lav pris og fagre ord.( Kvalitet og ordnede forhold lar seg ikke måle før det evt er for sent)
Tapende kontraktør B må si opp mannskap og materiell, mens vinnende kontraktør A tilbyr de blivende arbeidsløse å bytte selskap og beholde jobb mot x% dårligere lønn pensjon og andre goder. Masse kaos ved overtagelse og sviktende tjeneste de neste 2 år mens «De Ansvarlige» uttaler at alt er i orden alle regler er fulgt og at forutsetningen for alle beslutninger var og er at ingen som skal motta tjenestene skal lide og at servicen er upåklagelig .
Og så begynner en ny runde om 2år igjen , og da er tjenesten splittet opp i 4 nye deler med 2nye nivå av underkontraktører og dobling av overbetalte halvoffentlige etatssjefer uten faglig ballast og som har fått jobben pga politiske venner og kjente.
Konspiratorisk ? Neida
Dettte spillet fortsetter inntil man når nivået til Renovasjonen i Oslo. Men det er sikkert lønnsomt på et vis , men ett sted må den nedadgående spiralen stoppes.
Men hva skjer hvis Vy ikke greier å betale for å kjøre ?
Vy/NSB har da kjørt den strekningen såpass lenge at man skulle tro at de var i stand til å drive den slik de lover. Men om de ikke oppfyller sine forpliktelser så blir noen andre valgt neste gang, og kanskje ikke bare denne strekningen for det er flere interessante som de kan by på snart. Det sentrale østlandsområdet står for mye av trafikken i Norge og her er det også flere interessenter. Om Vy skulle vise seg udugelige, noe jeg tviler sterkt på, så vil man måtte velge en av de andre aktørene. På Bergensbanen var det to andre sterke aktører i tillegg til Vy som sikkert kunne drevet godt de også. Eierne her er henholdsvis SJ og Deutsche Bahn, begge med lang og solid erfaring fra drift av jernbane.Men hva skjer hvis Vy ikke greier å betale for å kjøre ?
det er flere operatører per togstrekning i Sverige. I Norge er det stort sett enkeltspor som reduserer kapasiteten til et nivå hvor det ikke er grunnlag for mer enn 1 operatør.Og for å fortsette resonnementet; å gi private monopol på en tjeneste etter en anbudsrunde er en risikosport. Hvorfor kan ikke flere få muligheter til å f.eks.kjøre tog? Jeg ser ingen problemer med at f.eks. SAS kjører et togsett eller to mellom Oslo og Bergen samtidig som Vy gjør det samme. På samme måte kunne ambulansetjenesten hvert delt i nord. Dette ville skapt mer robuste tjenester.
De har fått 300 millioner årlig i subsidier for å kjøre denne strekningen, nå skal de betale samme sum. Det er en differanse på 600 millioner årlig. Hvis de greier det uten særlig problemer så beviser jo det at det har vært en udyktighet i NSB, nå Vy uten sidestykke i historien. Spennende å se.Vy/NSB har da kjørt den strekningen såpass lenge at man skulle tro at de var i stand til å drive den slik de lover. Men om de ikke oppfyller sine forpliktelser så blir noen andre valgt neste gang, og kanskje ikke bare denne strekningen for det er flere interessante som de kan by på snart. Det sentrale østlandsområdet står for mye av trafikken i Norge og her er det også flere interessenter. Om Vy skulle vise seg udugelige, noe jeg tviler sterkt på, så vil man måtte velge en av de andre aktørene. På Bergensbanen var det to andre sterke aktører i tillegg til Vy som sikkert kunne drevet godt de også. Eierne her er henholdsvis SJ og Deutsche Bahn, begge med lang og solid erfaring fra drift av jernbane.Men hva skjer hvis Vy ikke greier å betale for å kjøre ?
Man gjør seg jo også erfaringer med hvordan selskapene skikker seg i andre land, og om de er seriøse nok eller ikke. Vy kan godt vokse og komme godt ut av dette og vinne kontrakter i våre naboland i årene som kommer om de gjør ting riktig. Jeg har ikke noen grunn til å tro at de ikke skal være mulig for selskapet som tross alt har mye erfaring fra togdrift i Norge.
Ja det blir det.De har fått 300 millioner årlig i subsidier for å kjøre denne strekningen, nå skal de betale samme sum. Det er en differanse på 600 millioner årlig. Hvis de greier det uten særlig problemer så beviser jo det at det har vært en udyktighet i NSB, nå Vy uten sidestykke i historien. Spennende å se.Vy/NSB har da kjørt den strekningen såpass lenge at man skulle tro at de var i stand til å drive den slik de lover. Men om de ikke oppfyller sine forpliktelser så blir noen andre valgt neste gang, og kanskje ikke bare denne strekningen for det er flere interessante som de kan by på snart. Det sentrale østlandsområdet står for mye av trafikken i Norge og her er det også flere interessenter. Om Vy skulle vise seg udugelige, noe jeg tviler sterkt på, så vil man måtte velge en av de andre aktørene. På Bergensbanen var det to andre sterke aktører i tillegg til Vy som sikkert kunne drevet godt de også. Eierne her er henholdsvis SJ og Deutsche Bahn, begge med lang og solid erfaring fra drift av jernbane.Men hva skjer hvis Vy ikke greier å betale for å kjøre ?
Man gjør seg jo også erfaringer med hvordan selskapene skikker seg i andre land, og om de er seriøse nok eller ikke. Vy kan godt vokse og komme godt ut av dette og vinne kontrakter i våre naboland i årene som kommer om de gjør ting riktig. Jeg har ikke noen grunn til å tro at de ikke skal være mulig for selskapet som tross alt har mye erfaring fra togdrift i Norge.
Og hvor de angrer som hunder på privatiseringen, som har vært ekstremt mislykket. Nå ønsker de å gjøre om på det, på begge politiske fløyer.Rent bortsett fra at alle landene med de mest velfungerende jernbanetilbudene i Europa har det i statlig regi. Med hippe og kule navn som Deutsche Bahn, Sweitzische Bundesbahn, Societe National Chemins de Fer og så burtetter. Skrekkeksempelet er UK som meg bekjent er de som har privatisert mest og stykket ting mest opp.
Ja det er jo derfor det er glimrende for Norge at disse aktørene får anledning til å etablere seg i Norge også om de er interessert i det. Store solide europeiske selskaper bør vi ønske velkommen. Det samme går jo andre veien slik at Vy/NSB får anledning til å kjøre strekninger i andre land der de representerer det beste tilbudet. Det er slik et sunt marked bør fungere. At de har gjort endel feil i UK er jo noen man kan lære av, men en av tingene er ikke at statsmonopoler nødvendigvis fører til et bedre tilbud.Rent bortsett fra at alle landene med de mest velfungerende jernbanetilbudene i Europa har det i statlig regi. Med hippe og kule navn som Deutsche Bahn, Sweitzische Bundesbahn, Societe National Chemins de Fer og så burtetter. Skrekkeksempelet er UK som meg bekjent er de som har privatisert mest og stykket ting mest opp.
Hvor har du det fra at VY er privatisert?Det spennende blir om de greier å levere gode tjenester og gå med overskudd nok til å betale for løyvet. Jeg synes det ville vært gledelig om et tidligere statsselskap som nå har blitt privatisert vil klare seg i konkurranse, og kanskje til og med så bra at det kan vinne anbud i våre naboland. (Både på buss og tog). Det er en modell som burde vært mye mer brukt i andre sektorer også.
Ta barnehager og eldromsorg f.eks. Det mangler ikke på påstander om hvor mye mindre "profitt" et offentlig drevet selskap kan klare seg med. Det burde jo bety at de skulle være godt rustet til å vinne kampen mot private tilbydere i fri konkurranse om de gjorde om selskapene til offentlig eide AS i stedet for å drive dem direkte. Det viktigste er jo et best mulig produkt for pengene, siden det offentlige tross alt forvalter folkets penger.
Neida, udyktighet er helt normalt, det er derfor firmaer stadig vekk går konkurs. Problemene oppstår når udyktighet forsøkes løses med mer av det samme, og man bare kaster mer og mer penger inn i en driftsmodell som ikke fungerer.De har fått 300 millioner årlig i subsidier for å kjøre denne strekningen, nå skal de betale samme sum. Det er en differanse på 600 millioner årlig. Hvis de greier det uten særlig problemer så beviser jo det at det har vært en udyktighet i NSB, nå Vy uten sidestykke i historien.
hvordan ser disse regnestykkene ut?Det er ikke privatisering, det er konkurranseutsetting.
Avtalen med Vy om Bergensbanen gjør at staten sparer over 4 000 000 000 kroner på 10 år. Dette kommer i tillegg til de 7 000 000 000 kroner som allerede er spart på andre strekninger .
Betalingsmur før avsløringen.Neida, udyktighet er helt normalt, det er derfor firmaer stadig vekk går konkurs. Problemene oppstår når udyktighet forsøkes løses med mer av det samme, og man bare kaster mer og mer penger inn i en driftsmodell som ikke fungerer.De har fått 300 millioner årlig i subsidier for å kjøre denne strekningen, nå skal de betale samme sum. Det er en differanse på 600 millioner årlig. Hvis de greier det uten særlig problemer så beviser jo det at det har vært en udyktighet i NSB, nå Vy uten sidestykke i historien.
Da ordet «konkurranse» dukket opp, kuttet Vy prisen fra 716 til 151 millioner. Slik var det mulig.
abs(Besparelse) = (Driftskostnad/år i dag - driftskostnad/år anbud)*10 århvordan ser disse regnestykkene ut?Det er ikke privatisering, det er konkurranseutsetting.
Avtalen med Vy om Bergensbanen gjør at staten sparer over 4 000 000 000 kroner på 10 år. Dette kommer i tillegg til de 7 000 000 000 kroner som allerede er spart på andre strekninger .
Hvordan er det mulig?Betalingsmur før avsløringen.
Skal ikke se vekk fra at årsaken ligger i at vy nå kun er et bemanningsbyrå, mens nsb var så mye mer. eller kanskje litt kreativ økning av inntektene, slik det britiske møkkaselskapet vant sørlandsbanen på.Betalingsmur før avsløringen.Neida, udyktighet er helt normalt, det er derfor firmaer stadig vekk går konkurs. Problemene oppstår når udyktighet forsøkes løses med mer av det samme, og man bare kaster mer og mer penger inn i en driftsmodell som ikke fungerer.De har fått 300 millioner årlig i subsidier for å kjøre denne strekningen, nå skal de betale samme sum. Det er en differanse på 600 millioner årlig. Hvis de greier det uten særlig problemer så beviser jo det at det har vært en udyktighet i NSB, nå Vy uten sidestykke i historien.
Da ordet «konkurranse» dukket opp, kuttet Vy prisen fra 716 til 151 millioner. Slik var det mulig.
Står om her også: https://www.tv2.no/a/10678894/Betalingsmur før avsløringen.Neida, udyktighet er helt normalt, det er derfor firmaer stadig vekk går konkurs. Problemene oppstår når udyktighet forsøkes løses med mer av det samme, og man bare kaster mer og mer penger inn i en driftsmodell som ikke fungerer.
Da ordet «konkurranse» dukket opp, kuttet Vy prisen fra 716 til 151 millioner. Slik var det mulig.