Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • U

    Utgatt24668

    Gjest
    Når Spiralis, med sin bakgrunn, meiner det er grunn til å velja SAS vil eg tru det er noko i det...
    Vet ikke om du var ironisk nå - men vi alle har personlige preferanser. Det er ingen rasjonell grunn til å velge SAS over NAS hvis man legger punktlighet og regularitet til grunn - det var poenget. Så er det litt søtt med middelalderende menn som rømmer fra kona på SAS loungen og er høy på pæra med sitt diamond kort 🥳
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Vel, det er mulighet for å legge andre ting til grunn uten å være høy på pæra, spesielt hvis man har mange reisedøgn I forbindelse med jobb. Du burde kanskje se på din egen pære i speilet..
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.581
    Antall liker
    10.840
    Sted
    Trondheim
    Her nordfra spiller det liten rolle, når man må betale ekstra for kofferten, så da blir det SAS. JEg har også noen furtne opplevelser med Norwegian, - særlig mhp plass,- med mine 186 er jeg ikke blant de minste. En tur fra Munchen til Oslo for et par år siden var ekstra ille.... Legg også til kundebehandling på OSL ved et par tilfeller med sent innkommende fly fra utlandet... De unge damer i Norwegianskranken var stort sett bare ikke interessert.....så da ble det ombooking til SAS...
    Jeg har motsatt opplevelse. Opplever å få bedre service hos Norwegian enn SAS. I tillegg er de billigere. Jeg får en gratis innsjekket bagasje hos Norwegian, men den må jo være litt lettere (20 vs. 23 kg). Jeg unngår SAS hvis jeg kan.
    BTW: Jeg er 191 og har sjelden problem med benplassen på Norwegians fly.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.527
    Antall liker
    3.478
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Charter har jeg vært med på 1 gang for ca. mange år siden (det glade 80 tallet). "Fornøyelig"

    De siste 30 år en haug med businessreiser hvert år (med en rolig periode underveis). Og når man er "innkjørt" vet man hva man hvilket selskap man skal / bør velge... ;)

    Og sitter gjerne i SAS loungen - slapper av og er "høy på pæra". ;)

    Nåh. Hva har dette med de blå blå å gjøre?
     
    Sist redigert:
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Vel, det er mulighet for å legge andre ting til grunn uten å være høy på pæra, spesielt hvis man har mange reisedøgn I forbindelse med jobb. Du burde kanskje se på din egen pære i speilet..
    Enig i det 😉 my bad!
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Her nordfra spiller det liten rolle, når man må betale ekstra for kofferten, så da blir det SAS. JEg har også noen furtne opplevelser med Norwegian, - særlig mhp plass,- med mine 186 er jeg ikke blant de minste. En tur fra Munchen til Oslo for et par år siden var ekstra ille.... Legg også til kundebehandling på OSL ved et par tilfeller med sent innkommende fly fra utlandet... De unge damer i Norwegianskranken var stort sett bare ikke interessert.....så da ble det ombooking til SAS...
    Jeg har motsatt opplevelse. Opplever å få bedre service hos Norwegian enn SAS. I tillegg er de billigere. Jeg får en gratis innsjekket bagasje hos Norwegian, men den må jo være litt lettere (20 vs. 23 kg). Jeg unngår SAS hvis jeg kan.
    BTW: Jeg er 191 og har sjelden problem med benplassen på Norwegians fly.
    Jeg har samme opplevelse med unntak av at SAS har bedre backup ved kanselleringer ettersom de er i star alliance- spesielt på litt vanskelige reiseruter.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    På jobben hos oss er det mange som reiser mye, og spesielt langdistanse(amerikansk selskap). Da var SAS eneste alternativ å gjøre avtale med, godt med innenriksdekning samt business på langdistanse, noe Norwegian ikke har.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.153
    Antall liker
    10.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke et stort mål i seg selv for et selskap å gå med overskudd i en tidlig fase. Men at Norwegian sliter burde være åpenbart - aksjekursen er rundt 20% av hva den har vært de siste årene og de solgte eierandelen sin i Bank Norwegian på billigsalg for å få inn cash. Det siste hadde de aldri gjort om de ikke måtte.
    Og så hjelper det selvsagt at forbrukslånsbankene er under sterkt press og aldri (hurra!) vil nå gamle høyder.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Det er ikke et stort mål i seg selv for et selskap å gå med overskudd i en tidlig fase. Men at Norwegian sliter burde være åpenbart - aksjekursen er rundt 20% av hva den har vært de siste årene og de solgte eierandelen sin i Bank Norwegian på billigsalg for å få inn cash. Det siste hadde de aldri gjort om de ikke måtte.
    Og så hjelper det selvsagt at forbrukslånsbankene er under sterkt press og aldri (hurra!) vil nå gamle høyder.
    Ja, nettopp!
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Så hva har Norwegian med ambulansekrisen å gjøre? Foruten at det er gøy å diskutere NAS i julen så er det et godt eksempel på hvor en privat aktør evner å levere et godt produkt mht punktlighet, regularitet og kvalitet for å levere fra punkt A til B. Dette med konkurransedyktige lønninger og adminkostnader; Ingen vil vel hevde at en overtakelse fra staten ville ha gjort NAS bedre - bare se på kompetansen til regjeringen i dag - under Stoltenberg - eller ikke minst Oslo med Lan og Raymond i dag. Eller Rita Otter(s)vik i Trondheim.

    Det våre politikere og styresmakter har et behov for er bestillerkompetanse og internkontroll. Noen tjenester må forbli offentlige av forskjellige årsaker (f eks Forsvaret) mens andre blir bedre med profesjonelle aktører. At noen piloter sykmelder seg taktisk for å beholde en kunstig høy lønn i nord er ikke et argument for å ansette dem i staten og overbetalte dem med våre skattepenger.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/foreslar-islamkritikere-til-une-1.768182

    Ja, de blå-blå vet å bygge ned tilliten til de norske institutisjonene.

    UNE fylles opp av representanter foreslått av statssponsete rasister i HRS.



    Er det virkelig noen som tror på at disse personene vil gi en nøytral og rettferdig saksbehandling? Deres agenda er å få så få som mulig "muslimer" inn til Norge. Om de dør, blir torturert eller blir dømt til 17 års fengsel i Tyrkia spiller ingen rolle.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.701
    Antall liker
    8.099
    Torget vurderinger
    0
    Med all erfaring man har hatt med politiske ansettelser og nepotisme i offentlig virksomhet så burde man kanskje ha lært at "Staten" er den siste som bør drive med luftfart. Politikk og luftfart er en dårlig kombinasjon. Derimot må man ha et sterkt og politisk uavhengig Luftfartstilsyn som ledes av folk med "baller" som tør stå opp mot statsråder et al uten risiko for umiddelbar avsettelse!

    Avinor, min gamle arbeidsgiver, har også mistet gangsynet i forhold til hva som skulle vært PRI 1 i forhold til hvordan driften legges opp. Jeg sier ikke at alt var rosenrødt tidligere, det var det så langt i fra, men etter at Avinor fikk på pelsen av Riksrevisjonen for tåpelig pengebruk har de helt mistet gangsynet. Det spares og spinkes på det mest utrolige.

    Eksempel:

    Alle lufthavner har en "Brann og Rednings kategori". Det er en tabell som sier at med et snitt av så og så lange/brede fly som trafikerer flyplassen så skal brann/redningsberedskap holde et minimum av slukkekapaistet ( Liter pr minutt og totalt antall liter ) og mannskaper som kan hjelpe passasjerer ut av brennende fly. Denne minimums kategorien fastettes med et tall. Nå skal ingen gå rundt å tro at Avinor har et eneste hode på brannstasjonene mere enn enn det som er absolutt minimum i forhold til dette tallet.

    Så ved sykdom må (bør!) vikarer kalles ut på overtid. Dette koster penger og det gjør vondt i sjela! ( lommeboka ) Avinor har derfor funnet en pasus som de tolket dithen at de kunne operere flyplassen med for liten kategori i 72 timer hvis det var "uforutsette hendelser" som lå bak. Nå er ikke dette mitt fagfelt, men jeg kan tenke meg at man da man laget denne regelen tenkte på at en brannbil hadde feil og at det kunne ta litt tid før man var 100% "oppe og gikk" igjen. Eksempelvis hvis det man kunne få tak i av reservebrannbil var litt for liten etc. Men her tenkte økonomene at: "Hei vi behøver ikke sette inn folk på overtid"! Stor jubel! Fagforeningene var selvsagt forbannet. Det gikk så langt at en flykaptein ( Norwegian! Bless his soul! ) ga beskjed til flyplassen på Evenes at hvis de ikke hostet opp en vikar før han landet ville han gå tilbake til Oslo. En maskin som skulle til Bergen landet på Haugesund av samme årsak. Grunnen til at disse pilotene reagerte slik er at landing med "for lav" kategori kun kan skje om piloten aksepterer det. Ansvaret for konsekvenser hvis det skulle skje noe og for lav kategori førte til materielle tap eller tap av liv så er det pilot og flyselskapet som har ansvaret og ikke Avinor! ( Det er store penger involvert her om noe skjer! )

    Etter langvarig krangel mellom ansatte og Avinor gikk fagforeningene til Luftfartstilsynet med med spørsmål om Avinors praksis var i henhold til felles Europeiske regler. Det Norske OG det Europeiske Luftfartstilsynet var enstemmige. Avinor tolker reglene på trynet feil og hadde med øyeblikkelig virkning å tilkalle vikarer hvis det var for få personer på jobb i Brann og Redning. Tidligere har Avinor ofte gått til Samferselsdepartementet og klaget hvis Tilsynet ikke var enig med Avinor. Departementet som var Tilsynets overordnede "instruerte" da Tilsynet til å ombestemme seg. Nå står Tilsynet mye friere og også sammen med EASA så da har ikke lenger politikerne i Norge den samme muligheten til å påvirke faglige spørsmål. Det få vet er at når det kommer til sivil luftfart er ikke Norge EØS medlem, på dette feltet er vi fullt og helt 100% EU medlem!

    Når det gjelder min skepsis til Norwegian skyldes dette to ting. Kjos er en bedriten arbeidsgiver som stadig har forsøkt å undergrave sine ansattes retttigheter. Han er i likhet med RyanAirs, Michael Kevin O'Leary en "fagforeningsknuser" og derfor ( i min bok ) "the lowest form of life on this planet"! Et personlig og prinsippielt standpunkt fra min side. ( Jeg handler heller ikke hos XXL, Power, Zalando og slike som har bedritne vilkår for sine ansatte ) .

    I tillegg har jeg i kraft av tidligere yrke sett eksempler på hvordan piloter hos Norwegian har "driti på draget" og med hvilken nonsjalanse selskapet har forholdt seg til disse hendelsene. Rett nok ikke ofte og ikke veldig alvorlige saker, men selskapets manglende holdning til å "ta tak" gjør meg en smule urolig. I mange alvolige hendelser har det blitt avslørt at slike holdninger har eksistert i mange år før det skjer noe. Jeg akter ikke sitte ombord den dagen dette blir dratt fram i lyset! Men jeg sitter ALLTID ved nødutgang eller maksimalt 4 seterader fra nærmeste nødutgang hvis jeg reiser på pluss/business/first class. Det er et spørsmål om statistikk! Men det er selvsagt mulig at jeg bare er feig!

    Når det kommer til preferanse for SAS, er det bedre erfaringer der Norwegian "faller igjennom". og ikke minst det at SAS er et "fullservice" selskap som er bedre enn lavpris selskapene hvis det skjer uregelmessigheter i reisen. Forsikelser etc. De har tapt seg noe de siste årene men er fortsatt best der jeg flyr. Når man forlater Norge har de jo hyggelieg samarbeidspartnere som er greie å fly med. Her før jul var i Budapest ( Dit bør dere dra folkens !! ) og vi fløy både Bruxelles Air og Lufthansa. Meget gode selskap.

    Og så kan jeg til slutt gå innom Luftambulansen en gang til. Mange påstår at det vi så her i juletiden var "aksjoner". Det er det rene sludder! Folk har jobbet og stått på så mye som de hadde lov til for å holde det hele i gang. En kompis av meg sa det slik: "Her har vi jobbet ræva av oss bare for å bli beskyllt for å aksjonere! Æ blir sur!" Pilotene i Babcock har ingen grunn til å aksjonere. De er inne på en 4 årig tariffavtale som gir dem den lønna de hadde hos Luftransport. ingen grunn til aksjoner! Men har du en pasient eller en kollega med begynnende influensa eller norovirus i en liten flykabin er du nesten garantert å bli smittet! Forøvrig var det ikke mange syke piloter i Kirkenes, her var det sykepleierne som lå til sengs. Men fakta er at de som var borte fra jobb på grunn av sykdom faktisk var syke!
     
    Sist redigert:

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.298
    Antall liker
    1.833
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror de fleste kjenner seg igjen i dette at en lovpålagt "minimumsstandard" egentlig blir regnet som den normale bemanningen. Hva har du jobbet med som virker å ha så god innsikt?
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.756
    Antall liker
    1.278
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror de fleste kjenner seg igjen i dette at en lovpålagt "minimumsstandard" egentlig blir regnet som den normale bemanningen. Hva har du jobbet med som virker å ha så god innsikt?
    Flygeleiar om eg ikkje tek feil?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Det står jo sort på hvitt "Avinor, min gamle arbeidsgiver" i innlegget til Spiralis.

    Selv om jeg deler Spiralis sin bekymring ang arbeidslivsregler og den slags (dette er en generell utvikling i Norge og ikke spesifikk for luftfart) så er jeg ikke redd for å fly med noen av de nevnte selskapene. Det er simpel matemaikk - ulykkesstatistikken tilsier at å sitte på med flyene deres er noe av det minst risikable man kan gjøre her i livet. Jeg har aldri flydd Ryanair og har ingen umiddelbare planer om det, men det er ikke fordi jeg er redd for at de skal falle ned, men mer fordi de stort sett ikke flyr dit jeg vil, samt at jeg ser på det som et bedritent selskap med masse rare regler (angivelig går det ganske smooth om man antar at alle disse reglene vil bli tolket helt bokstavlig og innordner seg deretter, dog).

    Det største problemet med generelle bedriftsprinsipper i offentlig forvaltning (NPM osv) er først og fremst at staten driver med og har ansvaret for veldig mye som vanskelig kan kvantifiseres og da blir det litt rart når man later som om det kan. Jeg vedder mye på at minister, helseforetakene osv gladelig hadde bladd opp en hundremillionerlapp eller tre ekstra nå sett i ettertid med fasiten i hånd. Om ikke annet enn for å slippe alt bråket som har vært. Jeg tviler på at de har hanket inn spesielt mange ekstra mandater i Nord-Norge det siste året for å si det slik.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    På jobben hos oss er det mange som reiser mye, og spesielt langdistanse(amerikansk selskap). Da var SAS eneste alternativ å gjøre avtale med, godt med innenriksdekning samt business på langdistanse, noe Norwegian ikke har.
    Det er da fullt mulig å inngå bedriftsavtale med Delta(KLM/AirFrance) og United (Lufthansa).......
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.210
    Antall liker
    12.834
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    ^^ Statsministeren, helseministeren, forsvarsministeren, kommunalministeren, dvs stort sett hele regjeringen gjør som best de kan for å sørge for at oppslutningen i distriktene, og særlig i nord, skal bli minst mulig, - egentlig som samtlige regjeringspartier....
     
    C

    cruiser

    Gjest
    På jobben hos oss er det mange som reiser mye, og spesielt langdistanse(amerikansk selskap). Da var SAS eneste alternativ å gjøre avtale med, godt med innenriksdekning samt business på langdistanse, noe Norwegian ikke har.
    Det er da fullt mulig å inngå bedriftsavtale med Delta(KLM/AirFrance) og United (Lufthansa).......
    Det er det helt sikkert, poenget var uansett at det kan være mange andre ting som spiller inn enn punktlighet og regularitet når man velger flyselskap.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.060
    Antall liker
    10.590
    Erna Solberg i nyttårstalen: – Regjeringen vil kartlegge årsakene til selvmord
    Statsministeren vil at Regjeringen skal ta et initiativ for å kartlegge årsakene til psykiske helseutfordringer og selvmord.
    NRK

    Ca. 600 selvmord årlig, ca. 600 forskjellige årsaker.
    Patetisk forsøk på stemmefiske, Erna.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Erna Solberg i nyttårstalen: – Regjeringen vil kartlegge årsakene til selvmord
    Statsministeren vil at Regjeringen skal ta et initiativ for å kartlegge årsakene til psykiske helseutfordringer og selvmord.
    NRK

    Ca. 600 selvmord årlig, ca. 600 forskjellige årsaker.
    Patetisk forsøk på stemmefiske, Erna.
    Og mange av dem gjør velger å avslutte det hele når de mister sin siste lille økonomiske trygghet. Noe Erna gir totalt blanke i gjennom sine knallharde innstramminger i AAP. Folk har dødd som en direkte følge av den. Så når Erna sier at hun vil gjøre noe med selvmord, så bør hun reversere AAP-endringen asap, slik at folk som ikke er ferdig avklart fortsatt har til livsopphold til de blir avklart til a) arbeid eller b) ufør.

    Erna velger å ikke gjøre dette. Hun sier dermed én ting og gjør det stikk motsatte.

    Imens blir sengeposter på psykiatrisk færre og færre, og Erna går ut i media og sier at flere pasienter bør behandles hjemme. Når vi ser hvor mange som sterkt trenger en pause fra hverdagen som blir avvist, så forteller det at hun tenker på kroner og ører, og ikke på mennesket.

    Så når Erna snakker om å kartlegge årsakene til selvmord... kanskje hun heller skal gjøre noe med det vi allerede vet. Kartlegging er ingen handling.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Et under at det bare er 600 egentlig, burde hvertfall vært noen tusen etter så mange år med de blåblå.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Et under at det bare er 600 egentlig, burde hvertfall vært noen tusen etter så mange år med de blåblå.
    Det er 5000 mennesker som hvert år prøver å ta livet av seg, cruiser. Mange av disse blir dyttet over grensen grunnet økonomisk håp- og hjelpesløshet. De mister sin siste rest av økonomisk trygghet og tvinges til å finne en jobb når deres helse gjør at de ikke er i stand til å jobbe. Personen blir intet annet enn en byrde på sin familie, for den jobben makter 90 % av dem ikke. Det er da ikke lange veien til å føle at det beste er å bare la sine nærmeste slippe det presset. De har det jo bedre uten dem, tenker de. Og de selv har det jo bedre med å bare slippe den fysiske og/eller mentale smerten.

    Nei, jeg regner absolutt ikke med at du forstår dette, for du har uttrykt gang på gang at disse menneskene er uforståelige for deg. De skal bare finne seg en jobb. 3 år på AAP er jo mer enn lenge nok for å utrede, behandle, rehabilitere og omskolere fra enhver skade og sykdom, sier du uvitende.

    De får bare finne seg en jobb.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Det er da gjort ganske omfattende forskning på selvmord, globalt og over lang tid. Hvis Erna klarer å finne løsningen på problemet før neste valg, så skal jeg rett og slett stemme på henne neste gang.

    Men det er vel en viss grunn til å anta at det ikke blir sånn.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Et under at det bare er 600 egentlig, burde hvertfall vært noen tusen etter så mange år med de blåblå.
    Det er 5000 mennesker som hvert år prøver å ta livet av seg, cruiser. Mange av disse blir dyttet over grensen grunnet økonomisk håp- og hjelpesløshet. De mister sin siste rest av økonomisk trygghet og tvinges til å finne en jobb når deres helse gjør at de ikke er i stand til å jobbe. Personen blir intet annet enn en byrde på sin familie, for den jobben makter 90 % av dem ikke. Det er da ikke lange veien til å føle at det beste er å bare la sine nærmeste slippe det presset. De har det jo bedre uten dem, tenker de. Og de selv har det jo bedre med å bare slippe den fysiske og/eller mentale smerten.

    Nei, jeg regner absolutt ikke med at du forstår dette, for du har uttrykt gang på gang at disse menneskene er uforståelige for deg. De skal bare finne seg en jobb. 3 år på AAP er jo mer enn lenge nok for å utrede, behandle, rehabilitere og omskolere fra enhver skade og sykdom, sier du uvitende.

    De får bare finne seg en jobb.
    har du noen kilder til en økning av selvmord grunnet lengden på aap?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.695
    Antall liker
    11.729
    Det ville ikke gjort noe vesentlig fra eller til om staten hadde solgt konsesjonsrettighetene til oljeutvinningen. Det staten tjener på olja kommer fra petroleumsskatten på 78%, som de kunne innført uavhengig av om det var Statoil eller noen andre som stod for driften av plattformene.
    Jeg er virkelig ikke overbevist.
    Skatteplanlegging og utflagging, utenlandsk arbeidskraft, your name it, dersom det utelukkende var en normalt forretnings / markedsmodell som skulle drevet prosessene, anser jeg det som svært lite sannsynlig at AS Norge i dag hadde hatt 10 000 føkkings milliarder NOK på bok.

    Det er antakelig ikke helt tilfeldig at Norge er den eneste nasjon i verden som har fått til dette her.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.456
    Antall liker
    6.873
    Veldig viktig og riktig av Erna å ta tak i selvmordsutfordringene.
    Så får det bare være at enkelte her reagerer som de pleier.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Et under at det bare er 600 egentlig, burde hvertfall vært noen tusen etter så mange år med de blåblå.
    Det er 5000 mennesker som hvert år prøver å ta livet av seg, cruiser. Mange av disse blir dyttet over grensen grunnet økonomisk håp- og hjelpesløshet. De mister sin siste rest av økonomisk trygghet og tvinges til å finne en jobb når deres helse gjør at de ikke er i stand til å jobbe. Personen blir intet annet enn en byrde på sin familie, for den jobben makter 90 % av dem ikke. Det er da ikke lange veien til å føle at det beste er å bare la sine nærmeste slippe det presset. De har det jo bedre uten dem, tenker de. Og de selv har det jo bedre med å bare slippe den fysiske og/eller mentale smerten.

    Nei, jeg regner absolutt ikke med at du forstår dette, for du har uttrykt gang på gang at disse menneskene er uforståelige for deg. De skal bare finne seg en jobb. 3 år på AAP er jo mer enn lenge nok for å utrede, behandle, rehabilitere og omskolere fra enhver skade og sykdom, sier du uvitende.

    De får bare finne seg en jobb.
    har du noen kilder til en økning av selvmord grunnet lengden på aap?
    Du kan lese denne artikkelen først
    https://aap-aksjonen.no/trygderettsadvokat-slar-alarm/

    Den erfarne trygderettsadvokaten måtte bare konstatere at klienten hadde tatt sitt eget liv akkurat slik alle leger og spesialister hadde advart om. NAV ignorerte samtlige lege- og spesialistuttalelser. Hennes erfaring er at det gjør NAV hele tiden.
    (...)
    Kjernlie forteller at hun i etterkant har hatt flere klienter som har sagt fra om at de ikke lenger ønsker å leve. Dette er syke og arbeidsuføre mennesker, som ikke får noen som helst hjelp fra NAV – de står helt uten inntekt. Flere av dem har fått opphør i sine AAP etter oppnådd makstid på fire eller tre år på grunn av 52 ukers karens, som ble innført fra 1. januar 2018.
    Folk tar livet av seg i kontakt med NAV. Så hvorfor skal vi gjøre det mye tøffere for dem?

    Videre har vi også de som ikke tar livet av seg, men bare har dødelig sykdom(kreft) og blir bedt om å skaffe seg en jobb, fordi AAP har utløpt. Hvor mange måneder med mor og bestemor er det barn og barnebarn mister der? For å sitere Cruiser, penger spart er penger tjent.

    https://aap-aksjonen.no/noen-ender-opp-med-a-ta-sitt-eget-liv/

    Her har du direkte selvmord som følge av AAP-reduksjonen til de blåblå.

    Og vi har data:
    AAP-undersøkelsen 2019 som har klare tall på dette. Der svarer åtte av ti som mottar arbeidsavklaringspenger at økonomisk usikkerhet og prosessen med NAV i stor grad eller i svært stor grad er sykdomsforsterkende, mens ni av ti som har mistet ytelsen sier det samme.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Vi må huske på at Larson ser på AAP som en førtidspensjon som alle som vil kan hoppe på om de ikke vil eller gidder arbeide for eget livsopphold, og ikke hva det opprinnelig var ment som, en høyst midlertidig stønad.

    Det hele kan jo bare finansieres ved å stjele mer penger fra folk/"de rike".

    Hele folket på trygd!
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Her har vi formålene til folketrygdsloven. Read it and weep, Gjestemedlem.

    Folketrygdens formål er å gi økonomisk trygghet ved å sikre inntekt og kompensere for særlige utgifter ved arbeidsløshet, svangerskap og fødsel, aleneomsorg for barn, sykdom og skade, uførhet, alderdom og dødsfall.

    Folketrygden skal bidra til utjevning av inntekt og levekår over den enkeltes livsløp og mellom grupper av personer.

    Folketrygden skal bidra til hjelp til selvhjelp med sikte på at den enkelte skal kunne forsørge seg selv og klare seg selv best mulig til daglig.
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    Ok, men hvis man havner under sosialtjenestelova så er det rett i løkka?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Ok, men hvis man havner under sosialtjenestelova så er det rett i løkka?
    formålene til sosialtjenesteloven:
    Formålet med loven er å bedre levekårene for vanskeligstilte, bidra til sosial og økonomisk trygghet, herunder at den enkelte får mulighet til å leve og bo selvstendig, og fremme overgang til arbeid, sosial inkludering og aktiv deltakelse i samfunnet.

    Loven skal bidra til at utsatte barn og unge og deres familier får et helhetlig og samordnet tjenestetilbud.

    Loven skal bidra til likeverd og likestilling og forebygge sosiale problemer.
    kan ikke se noe om at sykdom skal løses av den loven, cruiser.


    Penger spart er penger tjent. At folk får kraftig forverring av sykdomsbildet er underordnet. Jeg skjønner hva du mener, cruiser, for du har har sagt det rett ut.
     
    Sist redigert:

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.298
    Antall liker
    1.833
    Torget vurderinger
    1
    Veldig viktig og riktig av Erna å ta tak i selvmordsutfordringene.
    Så får det bare være at enkelte her reagerer som de pleier.
    Det er vel ikke Erna som verken utreder eller implementerer dette. I den virkelige verden har det vært så stor fokus på selvmord og forebygging de seneste år at det er vanskelig å se for seg at økt fokus er ønskelig eller nyttig. De fleste fagfolk i psykiatrien er enige om at den store oppmerksomheten (som selvfølgelig har medført en lang rekke meningsløse skjemaer, standardspørsmål som skal dokumenters osv.) ikke har medført siginifikant endringer av gjennomført selvmord. Det har heller tatt fokus vekk fra andre deler av behandlingen. Alle er mest opptatt av å dekke sin egen rygg og forholder seg slavisk til "nasjonale veiledere i selvmordforebygging" og glemmer helt pasienten oppi dette.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.456
    Antall liker
    6.873
    Problemet med AAP er først og fremst at det ikke gjøres nok for å få de på AAP i arbeid. Generelt er viljen til å gi jobb til folk med diverse utfordringer for liten. Dette igjen fører til at for få er i arbeid etter tre år. I tillegg gis det for ofte avslag til de som trenger lengre tid, av ymse årsaker.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Det ville ikke gjort noe vesentlig fra eller til om staten hadde solgt konsesjonsrettighetene til oljeutvinningen. Det staten tjener på olja kommer fra petroleumsskatten på 78%, som de kunne innført uavhengig av om det var Statoil eller noen andre som stod for driften av plattformene.
    Jeg er virkelig ikke overbevist.
    Skatteplanlegging og utflagging, utenlandsk arbeidskraft, your name it, dersom det utelukkende var en normalt forretnings / markedsmodell som skulle drevet prosessene, anser jeg det som svært lite sannsynlig at AS Norge i dag hadde hatt 10 000 føkkings milliarder NOK på bok.

    Det er antakelig ikke helt tilfeldig at Norge er den eneste nasjon i verden som har fått til dette her.
    Equinor er et børsnotert aksjeselskap som drives etter "normal forretnings / markedsmodell" (uten at jeg er helt sikker på hva du egentlig legger i det). Og det er langt fra kun Equinor som driver oljeutvinning på norsk sokkel, det er i dag over 40 både norske og utenlandske selskaper som er aktive på kontinentalsokkelen. Ellers er Libya det landet i verden med høyest beskatning av oljeinntekter, med 92% mot 76% i Norge.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn