Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Ja, Finland har jagerfly som kan lande på veier i distriktet på "improviserte" flystriper.

    Norge bestemmer seg for å legge ned vår nordlige base i en prosess som ikke ikke helt var etterrettelig. Tull med tall, på lik linje som de tullet med tall da de sa at Gripen ble dyrere enn F35.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Tull. Har ikke mange penger eller makt, men jeg stemmer likevel Høyre. Det er det eneste partiet som står opp for enkeltmennesket og liberale verdier, men som likevel har et blikk for helheten.
    Du er truleg ein av dei som har funne dei spiselege delane av høgre. Liberale parti har vi elles fleire av, seier dei...heilskapstenking er mangelvare alle stadar, så den trur eg ikkje på.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, Finland har jagerfly som kan lande på veier i distriktet på "improviserte" flystriper.

    Norge bestemmer seg for å legge ned vår nordlige base i en prosess som ikke ikke helt var etterrettelig. Tull med tall, på lik linje som de tullet med tall da de sa at Gripen ble dyrere enn F35.
    Det er ikke veldig mange motorveistrekninger i Norge som er egnet som improvisert flystripe, men vi kunne jo kjøpt kortbaneversjonen F-35B om det skulle være ønskelig. Riktignok ofrer det en god del rekkevidde, så jeg er ikke sikker på om det er så lurt.

    Hva med å kjøpe et par skvadroner JAS Gripen i tillegg til F-35 og utstyre dem med Meteor-missiler? Burde gi en ganske bra risikospredning med F-35 i første linje og Gripen for det som eventuelt slipper forbi dem, og kan sikkert ta av fra Billingstadsletta om nødvendig hvis du tror på et scenarie hvor både Rygge, Gardermoen og Kjeller har blitt bombet og vi fortsatt har fly i luften.
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Og der er du inne på hvorfor F35 er så svindyr. Det var 3 fly som skulle bli ett, noe som viste seg å være umulig, så det ble 3 flytyper allikevel.

    her er et bilde av finsk veiflystripe.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ligner veldig på de svenske. Omtrent hvor hemmelige tror du plasseringen av de der er, og hva er sannsynligheten for et scenarie hvor rullebanene på «offisielle» baser er bombet til ugjenkjennelighet uten at en motstander har tenkt på å sette en 15-20 presisjonsstyrte missiler i alle slike også med det samme man er i gang? Og hvor tror du kapasiteten til å reparere en bombet rullebane er størst, på en fullt utstyrt base eller på en motorveistrekning i dalstroka innafor (hvor vi ikke har så veldig mange rettstrekninger, forresten)? Scenarier, scenarier.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Når fienden må bombe flere titalls landingsområder så langt forbedrer det forsvarsevnen enn når man plasserer alt på én base.

    For ikke å nevne de ikke-offisielle. Denne her ser ikke veldig offisiell ut.


    prøv å gjør det samme med kalkunen F35
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Når det gjelder operasjoner i nordområdene vil jegpå det sterkeste anbefale boka «Request Tango»... den omhandler nettopp dillemaet rundt norske og utenlandske operasjoner i nord...
    Kan også lånes på bibliotek, da det er stor og dyr bok.....
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Legg forresten merke til at Norge har spesifisert bremseskjermer (drag chutes) på våre F-35, på samme måte som på F-16. Noen har muligens tenkt litt.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.913
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Siden du følte du måtte kverulere på fiskebåt.

    Her et et bilde av Norges største linebåt.


    Verdens største tråler er knappe 150 meter lang.

    Spionfartøy... unnskyld, forskningsfartøyet til Norge er ikke så mye større enn en fiskebåt. Faktisk mindre enn bildet over.
    Nå er Marjata nesten like lang som Fridtjof Nansen-klassen (126 m kontra 134m), men den er vesentlig bredere 23,5 kontra 16,8, så det er ikke en robåt.

    Johan-Kr
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kan du utdype den litt mer? På hvilken måte er Russland en trussel mot Norge?
    Utover ren maktbruk er det også en langvarig russisk trussel i å foreslå og argumentere for standpunkter som kanskje låter bra, men som vil lede til alvorlig innskrenkning i norsk handlingsrom. Det er en linje fra forslagene om felles bilateral administrasjon av Svalbard til stadige protester ved alliert øvingsaktivitet i Norge og denne tåkeleggingen av økonomisk sone vs internasjonalt farvann og territorialgrense. Mye av det er nok ment for den såkalte sikkerhetspolitiske opposisjon.

    Det er en helt grunnleggende realitet at stormakten Russland har en av sine største marinebaser for strategiske atomubåter like ved norskegrensen. Det er like grunnleggende at Barentshavet er grunt, og at den samme kontinentalsokkelen fortsetter ut i Norskehavet. Der blir ubåter plutselig langt mindre synlige når de kan gå dypere. Norge kontrollerer landområdene på begge sider av den passasjen og sjøområdene mellom. Russland har et konsept om bastionforsvar og interesse av å sikre ut- og innseiling for sine atomubåter. Det er en åpenbar motsetning mellom russiske ønsker om å kunne opptre ubemerket og norske ønsker om å opprettholde territoriell integritet, inkludert på Svalbard ihht traktaten. Man kan kalle det en trussel eller et strategisk motsetningsforhold, men realiteten er den samme. Det kan man håndtere på forskjellige måter, men ettergivenhet for russisk tøying av grenser for norsk handlingsrom er ikke en av dem.

    Det sier også noe om hvilke scenarier som kan være aktuelle i en eventuell konflikt, og hvordan vi best kan ta vare på egne interesser med begrensede ressurser i et enormt areal. Gjentagelse av 9 april 1940 er nok ikke det mest aktuelle scenariet.

     
    Sist redigert:

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.094
    Antall liker
    285
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Du er truleg ein av dei som har funne dei spiselege delane av høgre. Liberale parti har vi elles fleire av, seier dei...heilskapstenking er mangelvare alle stadar, så den trur eg ikkje på.
    At helhetstenkning er mangelvare i alle parti er jeg enig i, spesielt gjelder dette parti på venstresiden i politikken. De glemmer som regel begrepet verdiskaping og at fellesverdiene må komme fra et sted. Populistisk svada som velferdsprofitører og skattelette til de rikeste +++ gjør meg ille til mote. Et samfunn og økonomi må drives balansert med et passene forhold mellom velferd og å la en andel tilflyte verdiskapingen.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Er vel ikke balanse når forskjellene øker? Det er et tegn på ubalanse. Det samme er skattelette til de som trenger det minst, samt avgiftsøkninger som rammer de som har minst mest.
    Det er kanskje helhetstenkning, men da får de partiene som går inn for dette si det som det er i stedet for å fraskrive seg ansvaret for følgene av egen politikk.
    At helhetstenkning er mangelvare på venstresida har du rett i, med SV som godt eksempel. Klager på økning av fattigdom samtidig som de heier på økt import av fattigdom fra den tredje verden. Bare for å nevne noe...
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Etter å ha sett litt på URIX i kveld, håper jeg av hele mitt hjerte at KRF forsvinner ut av stortinget.. når KRF framstår som Trump-tilhengere fordi han snakker med velgerne om Gud......... den gudstrua er faen ikke verdt en lort på et papir....
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Etter å ha sett litt på URIX i kveld, håper jeg av hele mitt hjerte at KRF forsvinner ut av stortinget.. når KRF framstår som Trump-tilhengere fordi han snakker med velgerne om Gud......... den gudstrua er faen ikke verdt en lort på et papir....
    Slik som NRK har utviklet seg de siste månedene, så har de nok gravd frem det verste tilfellet de kunne finne bare for å lage spennende TV.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Siden du følte du måtte kverulere på fiskebåt.

    Her et et bilde av Norges største linebåt.


    Verdens største tråler er knappe 150 meter lang.

    Spionfartøy... unnskyld, forskningsfartøyet til Norge er ikke så mye større enn en fiskebåt. Faktisk mindre enn bildet over.
    Er dette den største norske? Eg trudde det var Frøyanes....?
     

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.094
    Antall liker
    285
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Sitat fra nyhetssaken:
    Forskerne kan imidlertid ikke utelukke at enkelte majoritetseiere må ta penger ut av virksomheten for å betale formuesskatt, hvis de har svak personlig likviditet.

    Dette er mer vanlig enn en del tror. Å skattlegge arbeidende kapital er direkte dumt, det er noen politikere som ikke greier å forholde seg til virkeligheten
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Dette er mer vanlig enn en del tror. Å skattlegge arbeidende kapital er direkte dumt, det er noen politikere som ikke greier å forholde seg til virkeligheten
    Når begynner kapitalen å arbeide? Når tar den seg kun en liten hvil? Når er den sovende?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Interessant rapport. Jeg har ikke lest hele ennå, men det skal jeg definitivt gjøre. Det ser ut til at måten folk tilpasser seg formuesskatt på også kommer an på et par andre ting. Slik det beskrives her er det en tendens til at eierne av små og mellomstore bedrifter lar penger bli stående i bedriften heller enn å ta den ut. Det er jo bra, men det forutsetter at den skattemessige verdsettelsen av verdiene i bedriften ikke synliggjør den samme verdien som penger i banken. Det må bety at det er noe annet der som i praksis oppveier formuesskatten av eierandelene. Eksempelvis en kunstig lav verdisetting av aksjer i unoterte selskaper.

    Det jeg savner etter å ha skummet gjennom sammendraget er en diskusjon av hvordan dette påvirker norsk vs utenlandsk eierskap. Så lenge bedriften eies av en norsk gründer er det kanskje OK å la bedriften holde på "humankapital" ved å ha flere ansatte og mindre overskudd, siden incentivene til effektivisering ikke er like sterke, men det skaper et betydelig incentiv til å selge bedriften ut av landet til eiere som ikke behøver å bekymre seg for formuesskatten og som har et litt annet forhold til å hente ut verdipotensialet. Eksempelvis ved et generasjonsskifte. Mulig det er nevnt, men jeg har ikke sett det i sammendraget. Kanskje de har fokusert på så små bedrifter at det ikke er en like aktuell mulighet.
     
    Sist redigert:

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.094
    Antall liker
    285
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Når begynner kapitalen å arbeide? Når tar den seg kun en liten hvil? Når er den sovende?
    Overskudd som pløyes tilbake til bedriften. Dette er et velkjent begrep og utdanning på videregående nivå burde ha opplyst om dette.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Overskudd som pløyes tilbake til bedriften. Dette er et velkjent begrep og utdanning på videregående nivå burde ha opplyst om dette.
    Det var en høyst original definisjon på arbeidende kapital i alle fall. Det er jo ikke overskuddet som genererer formueskatt men selve formuesverdien og den er jo (nesten) invariant for resultatet.

    Dersom jeg kjøper en aksje i et Norsk selskap på Oslo Børs, hvilken status har da den kapitalen? Arbeider den? Hviler den? Sover den? Hva som jeg kjøper er norsk indeksfond - endrer der statusen? Eller hva om jeg starter et eget selskap der jeg eier alle aksjene selv. Er kapitalen da mer våken da? Eller hva om jeg kjøper fire leiligheter på spekk eller oppretter er AS som eier fire leiligheter, har det noe å si?

    arbeidende kapital er et temmelig ullent begrep.
     
    Sist redigert:

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.094
    Antall liker
    285
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det var en høyst original definisjon på arbeidende kapital i alle fall. Det er jo ikke overskuddet som genererer formueskatt men selve formuesverdien og den er jo (nesten) invariant for resultatet.

    Dersom jeg kjøper en aksje i et Norsk selskap på Oslo Børs, hvilken status har da den kapitalen? Arbeider den? Hviler den? Sover den? Hva som jeg kjøper er norsk indeksfond - endrer der statusen? Eller hva om jeg starter et eget selskap der jeg eier alle aksjene selv. Er kapitalen da mer våken da? Eller hva om jeg kjøper fire leiligheter på spekk eller oppretter er AS som eier fire leiligheter, har det noe å si?

    arbeidende kapital er et temmelig ullent begrep.
    Når man ikke vil forstå og prøver å harselere er det ikke håp lenger.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ullent er ordet. Slik det forsøksvis ble definert her med bare tilbakeholdte overskudd som «arbeidende kapital» utelukkes den andre kilden til bedriftenes egenkapital, dvs aksjonærenes innskutte kapital. Dessuten utelukkes hele resten av balanseregnskapets høyre side, dvs alle former for lånekapital. (Jeg antar obligasjonseiere sover like godt som kapitalen sin.) Summen av alle de finansieringskildene skal helst balansere med summen av alle bedriftens eiendeler, som maskiner, bygninger, råvarelager, kassabeholdning etc. (Med mindre man er Enron og regner med imaginære tall.) Det er ikke mulig å spore hver enkelt eiendel i regnskapet og si at «den maskinen er kjøpt for opptjent egenkapital, men den der borte er kjøpt for lånte penger». Det er ikke slik bedriftsregnskapet fungerer.

    Det har vist seg djevelsk vanskelig å konstruere en formuesskatt som favoriserer «arbeidende» kapital på noen treffsikker måte. Det er veldig enkelt å opprette et aksjeselskap med investering i aksjer eller eiendom som formål og skyte inn pengene fra den private bankkontoen som aksjekapital der hvis formuesskatten på egen hånd blir plagsom. Deretter kan man jo selge noen av de aksjene og holde tilbake overskuddet på bankkonto i investeringsselskapet, og vips, det er «arbeidende» penger. Eventuelt kan man ansette seg selv i selskapet for å signere regnskapet, så har man skapt en arbeidsplass også om det er det som kreves. Det er slik man blir nullskatteyter, hvis man bare har penger nok.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Når man ikke vil forstå og prøver å harselere er det ikke håp lenger.
    Poenget mitt er at du helt har misforstått hva det er (hva det nå er). Din definisjon er milevis fra NHO sin bruk av begreper for eksempel.

    din originale definisjon, som visstnok var elementær kunnskap, gir virkelig ingen mening. Ref f.eks hva Asbjørn sier. Arbeidende kapital er et politisk begrep ganske tomt for konkret innhold. Nærmest man kommer er «noe annet enn boliginvesteringer» som er hva deg gjerne sammenlignes med.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I prinsippet kan alle kapitalplasseringer på en eller annen måte sies å bidra til verdiskapning og arbeidsplasser. Arbeidende kapital er derfor en upresis betegnelse som hovedsakelig brukes i det politiske ordskiftet, særlig i debatten om eiendomsskatt der enkelte tar til orde for at arbeidende kapital ikke skal beregnes i skattegrunnlaget.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Formueskatt er en norsk særskatt som i verste fall gjør at norske bedrifter taper i konkurranse med utenlanske aktører som konkurrerer i Norge.

    Inntektene fra formueskatten er begrenset og opprettholdes av idealistiske årsaker mht prinsippet om rettferdig fordeling.

    Å skatte utbytte og lønn og penger man har tatt ut av bedriften privat er en ting - men å skatte utstyr og eiendeler som ofte er uavhengig av inntekter i bedriften er ikke en god måte å sikre verdiskapning på. Det er ikke alltid antall ansatte som er løsningen på vekst og derfor blir rapporten muligens litt for enkel mht. de problemstillingene der ute.

    Om vi ønsker mer verdiskapning på fastlandsnorge så er det nok en fordel å modernisere formueskatten.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Mitt spørsmål om når kapital sover, når den våkner, når den arbeider eller når den bare tar seg en hvil var helt seriøst ment. Der har jo mye å si for hvordan den beskattes om der skal være fritak for «arbeidende kapital». Da er det viktig at kapitalen ikke tar seg en liten lur rundt nyttår for eksempel. Hva den gjør resten av året har forsåvidt ingen betydning.
     
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    nå sitter jeg med 3 mill i kapital som resultat av at jeg hostet opp 2 mill i lån på den boligen. hvilke kroner jobber her?
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Mitt spørsmål om når kapital sover, når den våkner, når den arbeider eller når den bare tar seg en hvil var helt seriøst ment. Der har jo mye å si for hvordan den beskattes om der skal være fritak for «arbeidende kapital». Da er det viktig at kapitalen ikke tar seg en liten lur rundt nyttår for eksempel. Hva den gjør resten av året har forsåvidt ingen betydning.
    Har man fabrikkutstyr eller eiendom som står brakk som eks. så tjener ikke selskapet på dette. Men, man må betale formueskatt uavhengig av inntekter. Det er en bedre løsning å ta skatt når man tar ut gevinst i form av utbytte eller lønn. På den måten så kan man oppleve tørketider uten å selge unna eller å redusere kapasitet - som er en god løsning der vi streber etter å finne gode alternativer til olje.

    Man kan argumentere for at en eiendom som står brakk går opp i verdi - men når denne en dag selges som eks. og eiere ønsker å ta ut utbytte - så kommer skatten her. På den måten skatter man der hvor det er overskudd, men bevarer selskaper som sliter i perioder - eller at man kan bruke overskuddet på vekst i bedriften vs. skatt.

    Formueskatten fører også til at mange investerer i en leilighet nr.2 for å slippe å betale formue på bankinnskudd - slik at den har også andre uheldige effekter.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Bolig nr 2 og penger i banken er forholdsvist likt behandlet skattemessig nå - i alle fall i teorien. Uansett er forskjellen i formueskatt såpass liten at det neppe er det avgjørende. Spesielt siden transaksjonskost ved å kjøpe og selge en leilighet langt overstiger spart formueskatt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    nå sitter jeg med 3 mill i kapital som resultat av at jeg hostet opp 2 mill i lån på den boligen. hvilke kroner jobber her?
    Regnes ikke som "arbeidende" så lenge det er dine private penger, uansett hvor mange håndverkere som snekrer og maler på huset ditt, men hvis du skyter inn de pengene i et aksjeselskap som har til formål å eie boligen er de visst "arbeidende". Hvis du i tillegg registrerer selskapet på Jersey slipper du å tenke på hele formueskatten.

    Problemet er at en skatt man kan organisere seg rundt som man vil er en lite treffsikker greie. Det blir nokså frivillig om man vil betale den eller ikke, alt etter hvilke alternative plasseringer man gidder å bale med og hvor mye skrupler man har med å utnytte unntaksbestemmelsene.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    ^ de første 2 av de påvirker uansett ikke formuen siden der er ny gjeld for 2 mill på andre siden av balansen
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    aksjer skattes 80% (burde kun vært gjeldende for børsnoterte aksjer, da ikke-noterte er latterlig underpriset)
    Som sagt er det nok eksakt der du finner forklaringen på hvorfor eiere av småbedrifter tydeligvis tilpasser seg formuesskatt ved å la penger bli stående i bedriften.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    ^^Ja derav i teorien. Jeg er imidlertid rimelig sikker på at hovedmotivasjonen for bolig nr to eller tre er avkastning, ikke å spare formueskatt siden boligprisutvikling og direkte avkastning ved utleie fullstendig dominerer regnestykket.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn