Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.282
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Men dette er da ikke et spesifikt høyre problem. Det er i grunnen greit med Høyre - de er de rikes interesseparti. Det skjønner alle som tenker litt. Det helt legitimt. Vi lever da i et demokrati-
    Da er det værre med andre partier som seiler under falsk flagg - særlig på venstresiden.
    Tror ikke det er mange som seiler under falsk flagg på venstresiden, RV er åpne om sin hengivenhet for kommunismen og SV er trygt plassert i sosialismen. AP vingler som vanlig og det eneste de greier å prestere er å si "Arbeid til alle" hvem i all verden er uenig i det?
    Nærmer vi oss sentrum så dukker SP og MDG opp, jeg kan ikke se noe falsk flagg her heller.
     
    Sist redigert:

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.236
    1. Høgre-dogmet om at dersom ein rik person vert rikare, vil han skape nye arbeidsplassar, er nok årsaken til dette.
    2 Ein tenke-tank er å drive forskning ut frå metoden om å fyrst kaste pila, for deretter å teikne bilinken.
    3. Fri strandsone og almannarett er ting eg trudde var sjølvsagt, heilt til eg gjekk meg ein tur i fjøra i Sandefjord. Skulle tru at oppsittarane budde seg på invasjon...
    4. Mange kule hus i Sandefjord, ja.
    1. Dogmet som har gitt oss 2/3 av arbeidsplassene her i landet
    2. Skjønner at folk på venstresiden ønsker at folk på høyresiden ikke fikk rom for å tenke, og vice versa, men for landet som helhet håper jeg på mye god tenking i alle leire.
    3 og 4: Her er jeg helt enig i kritikken.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.282
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Man kunne med fordel også omtalt det som faktisk er realitetene i denne saken. Skal man gi et par unntak, og la Hurtigruten fortsatt seile under norsk flagg, eller skal man tvinge dem til å flagge ut, som så mange andre har måttet gjøre. Det er en avgrunn mellom norsk og internasjonal skipsfartsregelverk, og det er umulig å drive internasjonalt innenfor norske regler. Det er derfor så mange har flagget ut, og forholdene for filippinere og andre blir neppe bedre av utflagging, og skatteinntektene til Norge blir definitivt mindre. Så kanskje er det ikke ren ondskap som ligger bak disse unntakene, som noen her prøver å framstille det som.
    Ondskap er det selvfølgelig ikke, men jeg å tøye strikken og bevisst omgå reglene er ikke spesielt bra. Dessuten er produktiviteten svært høy i norsk næringsliv sett i forhold til antall ansatte. En stadig modernisering gir færre ansatte i alle bransjer, en konsekvens av dette burde være at lønnsutgiftenes andel av kostnadene går ned. Kanskje regjeringen og skipsfarten kunne gå sammen om å ha norske borgere på enda flere skip?
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Mht allemansretten og sandefjord har det vært en del saker der hvor grunneier har tapt. Jfr vedlegg. Meg bekjent er det flere sakene enn disse men de har vel blitt avgjort på lavere plan med høyesterettsdommene som mal.


     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.236
    Ondskap er det selvfølgelig ikke, men jeg å tøye strikken og bevisst omgå reglene er ikke spesielt bra. Dessuten er produktiviteten svært høy i norsk næringsliv sett i forhold til antall ansatte. En stadig modernisering gir færre ansatte i alle bransjer, en konsekvens av dette burde være at lønnsutgiftenes andel av kostnadene går ned. Kanskje regjeringen og skipsfarten kunne gå sammen om å ha norske borgere på enda flere skip?
    Men hva med fillippinerne, som er overlykkelig over å ha jobb til 26 kroner timen, eller hva det var? Det gir dem muligheten til å forsørge familien, og kanskje holde døtrene unna norske sexturister, og heller gå på skole? Nå mener jeg ikke på noen måte å forsvare den lave lønna, men mer å vise at det er en kompleks problemstilling.
     

    teddyh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Innlegg
    826
    Antall liker
    219
    Man kunne med fordel også omtalt det som faktisk er realitetene i denne saken. Skal man gi et par unntak, og la Hurtigruten fortsatt seile under norsk flagg, eller skal man tvinge dem til å flagge ut, som så mange andre har måttet gjøre. Det er en avgrunn mellom norsk og internasjonal skipsfartsregelverk, og det er umulig å drive internasjonalt innenfor norske regler. Det er derfor så mange har flagget ut, og forholdene for filippinere og andre blir neppe bedre av utflagging, og skatteinntektene til Norge blir definitivt mindre. Så kanskje er det ikke ren ondskap som ligger bak disse unntakene, som noen her prøver å framstille det som.
    Og hvor mye skatteinntekter sånn ca genererer de "expedisjonsturene" med lavtlønnet mannskap ?
    imo så begynner det å bli trangt om plassen for flere "puter under armene" til redere
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.236
    Og hvor mye skatteinntekter sånn ca genererer de "expedisjonsturene" med lavtlønnet mannskap ?
    imo så begynner det å bli trangt om plassen for flere "puter under armene" til redere
    Lite i prosent, mye i kroner. Mye mer enn ingenting, som er alternativet ved utflagging.

    Vi snakker mye om skatteparadiser, og innen skipping er Norge et skatteparadis, av den enkle grunn at det er bedre å ha en norsk flåte enn å ikke ha det.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Selvsagt vet Høyre at det ikke er stemmekveg blant de aller rikeste. Men av en rar grunn så er det de aller rikeste som hele tiden får godene. Hvert eneste veivalg, hvis de aller rikeste kan godtgjøres, så godtgjøres de rike.

    milliardærene har forlengst skjønt at hvis de gir gaver til selve Høyre så blir de gjennomskuet. Så de gir gaver til Civita i stedet. Det er bedre å hyre First House.

    Øvre middelklasse er ikke tjent med nedbygging av strandsonen. Likefullt så støtter regjeringen det ved ethvert veivalg. Høveltak for høveltak. De flytter målstengene 5 cm av gangen. Hadde de blitt flyttet 1 meter, så ville folk protestert heftig. men 5 cm om gang og folk ser det ikke. Og vips så er hele strandsonen borte. Øvre middelklasse kan drømme om en slik bolig.

    Øvre middelklasse må se på Høyre med mer skeptiske øyne.
    den merkelige årsaken du henviser til er at bedre tilrettelegging for næring og vekst nødvendigvis fører til at noen tjener mer penger. Det er ikke feil med mer vekst - men det er også viktig med riktig fordelingspolitikk.

    Når Lysbakken hele tiden snakker om de rike så er det egentlig en avsporing - fordi det han egentlig snakker om er mer makt til staten og nedbygging av næringslivet som en ideologi for SV. Det er ikke noe galt med å mene dette - mange tror på mye rart - men det er retorikken som er uærlig.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Men hva med fillippinerne, som er overlykkelig over å ha jobb til 26 kroner timen, eller hva det var? Det gir dem muligheten til å forsørge familien, og kanskje holde døtrene unna norske sexturister, og heller gå på skole? Nå mener jeg ikke på noen måte å forsvare den lave lønna, men mer å vise at det er en kompleks problemstilling.
    norske regler er vel til for å gjøre nordmenn lykkelige, ikke fillippinere…
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.236
    den merkelige årsaken du henviser til er at bedre tilrettelegging for næring og vekst nødvendigvis fører til at noen tjener mer penger. Det er ikke feil med mer vekst - men det er også viktig med riktig fordelingspolitikk.

    Når Lysbakken hele tiden snakker om de rike så er det egentlig en avsporing - fordi det han egentlig snakker om er mer makt til staten og nedbygging av næringslivet som en ideologi for SV. Det er ikke noe galt med å mene dette - mange tror på mye rart - men det er retorikken som er uærlig.
    Og så har du Rødt, som vil avskaffe privat sektor.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.236
    Og hvor mye skatteinntekter sånn ca genererer de "expedisjonsturene" med lavtlønnet mannskap ?
    imo så begynner det å bli trangt om plassen for flere "puter under armene" til redere
    Enig i det, men det er først og fremst det internasjonale regelverket som er utfordringen, og dette må vi forholde oss til, enten vi vil eller ikke.
     

    teddyh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Innlegg
    826
    Antall liker
    219
    Lite i prosent, mye i kroner. Mye mer enn ingenting, som er alternativet ved utflagging.

    Vi snakker mye om skatteparadiser, og innen skipping er Norge et skatteparadis, av den enkle grunn at det er bedre å ha en norsk flåte enn å ikke ha det.
    Nja, ikke helt enig med deg
     

    teddyh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Innlegg
    826
    Antall liker
    219
    Hva er du ikke enig i?
    Ble litt "rart" forrige innlegg, ja
    Tenkte da mest på denne : " Lite i prosent, mye i kroner. Mye mer enn ingenting, som er alternativet ved utflagging. "
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.236
    Det er jo bare en forklaring. Det er slett ikke bra at landene konkurrerer i lavest skatt for å lokke virksomhetene til seg. Det er heller ikke bra at Norge er med på dette. Det er historien som har ført oss dit vi er. Norge var historisk sett en svært stor sjøfartsnasjon, det var vår stolthet. Det har sittet langt inne å sendte hele greia til Kypros, eller andre steder. Ringvirkningene er ganske store.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    1. Dogmet som har gitt oss 2/3 av arbeidsplassene her i landet
    2. Skjønner at folk på venstresiden ønsker at folk på høyresiden ikke fikk rom for å tenke, og vice versa, men for landet som helhet håper jeg på mye god tenking i alle leire.
    3 og 4: Her er jeg helt enig i kritikken.
    Er 2/3 av arbeidsplassane skapte ut frå skattelette til storinvestorar? Det er eg ikkje sikker på.
    Tenke-tankane har ein agenda. Så startar dei forskning som skal understøtte denne. Det er ikkje berre den ferske undersøkinga i samband med skatt (her har faktisk Høgre vore flinke, og offentleggjort undersøkinga). Eg kjenner til forskning på skule som synte andre resultat enn ynskjeleg (høgre-statsråd den gongen også), som vart "gravlagt". Fenomenet er ikkje ukjent for andre parti heller, men det betingar å vere i posisjon for å ha råd til å bestille slike undersøkingar.
    Bestillingsforskning er til stor skade for tilliten til ekspertar, forskning og politikarar. Sjå filmen "Thank you for smoking".
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    Men hva med fillippinerne, som er overlykkelig over å ha jobb til 26 kroner timen, eller hva det var? Det gir dem muligheten til å forsørge familien, og kanskje holde døtrene unna norske sexturister, og heller gå på skole? Nå mener jeg ikke på noen måte å forsvare den lave lønna, men mer å vise at det er en kompleks problemstilling.

    Hvorfor ikke ansette filipinere til 26kr i timen i din jobb?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.954
    Antall liker
    11.358
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ikke at jeg har så mye til overs for SV, - de har nå noen lyse øyeblikk de og, men at de vil avskaffe næringslivet har jeg ikke fått med meg....
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ikke at jeg har så mye til overs for SV, - de har nå noen lyse øyeblikk de og, men at de vil avskaffe næringslivet har jeg ikke fått med meg....
    Nå er det vel kun nedbygging av- og ikke avskaffing av-... som i så måte er nevnt da.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.282
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Men hva med fillippinerne, som er overlykkelig over å ha jobb til 26 kroner timen, eller hva det var? Det gir dem muligheten til å forsørge familien, og kanskje holde døtrene unna norske sexturister, og heller gå på skole? Nå mener jeg ikke på noen måte å forsvare den lave lønna, men mer å vise at det er en kompleks problemstilling.
    Den er vel ikke mer kompleks enn at vi må tenke først og fremst på norske arbeidsplasser og ikke utenlandske. Blir litt som å forsvare høye avgifter på typiske varer som holder grensehandelen gående med begrunnelse om at vi må tenke på svenske arbeidsplasser.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.236
    Ikke at jeg har så mye til overs for SV, - de har nå noen lyse øyeblikk de og, men at de vil avskaffe næringslivet har jeg ikke fått med meg....
    Det er det Rødt som vil, SV går ikke fullt så langt, tror jeg.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Ikke at jeg har så mye til overs for SV, - de har nå noen lyse øyeblikk de og, men at de vil avskaffe næringslivet har jeg ikke fått med meg....
    Statlig eierskap og styring av all hjørnesteinindustri (det gjelder da å være "liten" nok og drive med low-tech ) og, om det skjer HREX noe, avskaffing av kongehuset. Gjør klar for hylekoret. Tradisjonelt alt til venstre for midten på AP.

    Whoopppssss - hvor ble alle milliardærene av....?....

    5-årig planøkonomi virker. Det er bevist......
     
    Sist redigert:

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.236
    Den er vel ikke mer kompleks enn at vi må tenke først og fremst på norske arbeidsplasser og ikke utenlandske. Blir litt som å forsvare høye avgifter på typiske varer som holder grensehandelen gående med begrunnelse om at vi må tenke på svenske arbeidsplasser.
    Om vi bare tenker på norske arbeidsplasser, eller litt videre er et valg vi har. Det viktigste er uansett av vi setter oss inn i saker og tenker igjennom dem og gjerne diskuterer dem, i stedet for å svelge Larson-propagandaen rått.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    Om vi bare tenker på norske arbeidsplasser, eller litt videre er et valg vi har. Det viktigste er uansett av vi setter oss inn i saker og tenker igjennom dem og gjerne diskuterer dem, i stedet for å svelge Larson-propagandaen rått.

    Ganske spesiell holdning i dagens situasjon. Synes imidlertid å deles av de fleste politikere. Den reelle arbeidsledigheten er ekstremt høy
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.236
    Ganske spesiell holdning i dagens situasjon. Synes imidlertid å deles av de fleste politikere. Den reelle arbeidsledigheten er ekstremt høy
    Spesiell holding? At vi bør sette oss inn i saker og tenke igjennom dem og diskutere dem, foramfor å høre på propaganda? Håper ikke det oppfattes som veldig spesielt....
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel spesielt at man ikke tenker på sysselsettingssituasjon her landet primært?
    Hva har propaganda med det å gjøre?
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Om vi bare tenker på norske arbeidsplasser, eller litt videre er et valg vi har. Det viktigste er uansett av vi setter oss inn i saker og tenker igjennom dem og gjerne diskuterer dem, i stedet for å svelge Larson-propagandaen rått.
    Nå er det vel ikke så mange meningsyttringer som er så gjennomtenkte som Larson sine, der har du også noe å strekke deg etter. At du ikke er enig i sak/politikk er ikke det samme som at det er propaganda.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.236
    Det er vel spesielt at man ikke tenker på sysselsettingssituasjon her landet primært?
    Hva har propaganda med det å gjøre?
    Jeg sa bare at det er et valg man har, ikke hva vi bør velge. Strengt tatt har jeg tatt stilling til lite i denne skaken, men for det meste bare beskrevet noen av problemstillingene rundt den. Det eneste jeg har ment noe om er at Norge ikke bør være et skatteparadis, selv om det er gode grunner til å være det.

    Setter man seg inn i innleggene til Larson vil man alltid se at de er helt annerledes enn det han skriver, siden de kun er konstruert for å få det til å virke som at alt høyresiden driver med er kritikkverdig, og når man gidder å ta seg bryet med å avdekke det kommer han bare med en ny ståmann, et helt annet sted. Derfor tar jeg meg sjeldent bryet med å gjøre det flere ganger, men gjorde et unntak her. Men nå overlater jeg arenaen til å hudflette statsbudsjettet.
     
    Sist redigert:
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Ikke at jeg har så mye til overs for SV, - de har nå noen lyse øyeblikk de og, men at de vil avskaffe næringslivet har jeg ikke fått med meg....
    Både rødt og SV sier at de vil beholde deler av næringslivet - men de har en klokketro på at staten i langt større grad skal kontrollere det meste og fjerne mest mulig konkurranse. Deres politikk i praksis legger opp til å avvikle eller i stor grad redusere næringslivet ift. hvordan vi kjenner det i dag.

    Dette er en ideologi som står i veien for å forstå hva som faktisk fungerer for å holde liv i og videreutvikle næringslivet. Deres verdiskapningspolitikk er svært dårlig for å si det pent. På samme tid vil jeg mene at de stiller en del riktige spørsmål på fordelingspolitikken. F.eks. tviler jeg på at staten sparer penger på å kutte i AAP og tvinger flere over til et liv utenfor jobb. Når det kommer til debatten om skatt er de like opptatt av de få superrike som en hund er av postmannen, framfor å se hvilken likevekt som gir mest til alle - samt se hvilken politikk som kan heve fastlandsnæringen til et alternativ til oljen.

    Når det gjelder fordeling av "kaken" så er ikke kakens størrelse uavhengig av hvordan den deles opp - noe de grunnleggende ikke forstår. Det er kanskje ikke så rart da SV har få medlemmer som har erfaring fra næringslivet selv.

    MDG er enda verre - da de ikke engang har en retning på politikken sin. De pakker alt inn i CO2 og miljø - med en sammensausing av enkeltsaker fra både venstre og høyresiden som ikke henger på greip. Mindre biler og sykkelfelt i Oslo er vel og bra - men det mest annet faller helt sammen. De kan nevnes i sammenheng med Rødt og SV ettersom de deler samme tankesett om at staten i stor grad skal kontrollere enkeltmennesket og næringslivet.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.236
    Nå er det vel ikke så mange meningsyttringer som er så gjennomtenkte som Larson sine, der har du også noe å strekke deg etter. At du ikke er enig i sak/politikk er ikke det samme som at det er propaganda.
    Det krever sikkert litt tankevirksomhet for å bygge stråmennene, men jeg antar han henter dem fra mørkerøde blogger på nett. Har i alle fall funnet igjen mange av dem der. Det er ikke de politiske standpunktene jeg er oppgitt over, det er den evinnelige forvregningen av sannheten, og at man hele tiden tilegner folk holdninger de ikke har.
     
    Sist redigert:

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.236
    Larson mener vi må se om det er ryggrad i partiet Høyre. Vel jeg vil ikke holde pusten mens vi venter.
    Men man kan selvsagt hevde at det er en form for ryggrad å gå i mot all anstendighet og det som folk flest vil oppleve som fornuft og moral!


    Har man blitt tatt med hånden i kakeboksen burde man ikke få som oppgave å vokte den etterpå, men det er kun min mening da!
    Perfekt ansettelse. Han har førstehands erfaring på hvordan man skal svindle, så da må jo han være perfekt kandidat til å stanse svindlere. /s


    Gutteklubben grei... null konsekvenser. Du får bare millionlønn et annet sted som straff når du blir ferska med hånda i honningkrukken, frem til noen mener at nå har det gått lang nok tid og nå er det på tide å glemme alt sammen.
    Her er et lite eksempel. Larson hudfletter en ansettelse han tror Høyre står bak. Når jeg leste saken og presiserte at det var en SV-politiker som sto bak ansettelsen, ble det plutselig helt stille. så fant han seg noe annet å hudflette i stedet:


    "NRK rapporterer nå at Traavik har fått en ettertaktet jobb som avdelingsdirektør i Norad, som er underlagt UD og som ledes av SV-politiker Bård Vegard Solhjell."

    Solhjell sier at Traavik var den beste kandidaten.

    – Jeg gleder meg til å få han til Norad, sier den tidligere SV-nestlederen.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    Setter man seg inn i innleggene til Larson vil man alltid se at de er helt annerledes enn det han skriver, siden de kun er konstruert for å få det til å virke som at alt høyresiden driver med er kritikkverdig, og når man gidder å ta seg bryet med å avdekke det kommer han bare med en ny ståmann, et helt annet sted. Derfor tar jeg meg sjeldent bryet med å gjøre det flere ganger, men gjorde et unntak her. Men nå overlater jeg arenaen til å hudflette statsbudsjettet.

    Har igrunnen aldri forstått dette fenomenet. Sjøl finner jeg fornuftige ting i hele spekteret fra FRP til Rødt. Andre synes å være mer opptatt av avsenders "adresse" enn innholdet i det som blir sagt. Man har definert en fiende....
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    Både rødt og SV sier at de vil beholde deler av næringslivet - men de har en klokketro på at staten i langt større grad skal kontrollere det meste og fjerne mest mulig konkurranse. Deres politikk i praksis legger opp til å avvikle eller i stor grad redusere næringslivet ift. hvordan vi kjenner det i dag.
    Dette er en forvregning. De er vel mer av den oppfatning at visse ting er et offentlig ansvar og bør forbli det......
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215

    Håper du synes dine ca 5000 kr i skattelette er verdt det weld.


    Syke mennesker skal tynes. De skal råtne på rot, for har de det bare ille nok så kan de vilje seg friske slik at de kan tjene bedre.

    Millioner av nordmenn skal tynes for at de på toppen skal få det litt bedre.

    Hvor er disse minstepensjonistene Høyre skyver foran seg i formue og eiendomsskatt nå?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    God høyrepolitikk.....
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Hva er det dramaet og "dønn usosialt" egentlig?

    Regjeringen anslår at de 188.000 nordmennene som i dag når begge tak, vil spare 1453 kroner på den nye ordningen.

    De som derimot når tak 1, men ikke tak 2, vil få en maksimal ekstrautgift på 723 kroner årlig. Dette omfatter 1,1 millioner nordmenn.

    De som i dag ikke når noen av takene, vil være uberørt av endringen. Ifølge regjeringen dreier dette seg om drøyt 2,2 millioner mennesker.

    ...

    – De som har de aller største helseutgiftene vil få lavere egenandeler med det forslaget vi har lagt frem. En del av oss andre må regne med å betale litt mer.

    – Vi får også på plass en egen skjermingsordning som skal ivareta de mest sårbare. Blant annet slik Oslo har innført, sa Sanner i Stortinget
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.282
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Både rødt og SV sier at de vil beholde deler av næringslivet - men de har en klokketro på at staten i langt større grad skal kontrollere det meste og fjerne mest mulig konkurranse. Deres politikk i praksis legger opp til å avvikle eller i stor grad redusere næringslivet ift. hvordan vi kjenner det i dag.

    Dette er en ideologi som står i veien for å forstå hva som faktisk fungerer for å holde liv i og videreutvikle næringslivet. Deres verdiskapningspolitikk er svært dårlig for å si det pent. På samme tid vil jeg mene at de stiller en del riktige spørsmål på fordelingspolitikken. F.eks. tviler jeg på at staten sparer penger på å kutte i AAP og tvinger flere over til et liv utenfor jobb. Når det kommer til debatten om skatt er de like opptatt av de få superrike som en hund er av postmannen, framfor å se hvilken likevekt som gir mest til alle - samt se hvilken politikk som kan heve fastlandsnæringen til et alternativ til oljen.

    Når det gjelder fordeling av "kaken" så er ikke kakens størrelse uavhengig av hvordan den deles opp - noe de grunnleggende ikke forstår. Det er kanskje ikke så rart da SV har få medlemmer som har erfaring fra næringslivet selv.

    MDG er enda verre - da de ikke engang har en retning på politikken sin. De pakker alt inn i CO2 og miljø - med en sammensausing av enkeltsaker fra både venstre og høyresiden som ikke henger på greip. Mindre biler og sykkelfelt i Oslo er vel og bra - men det mest annet faller helt sammen. De kan nevnes i sammenheng med Rødt og SV ettersom de deler samme tankesett om at staten i stor grad skal kontrollere enkeltmennesket og næringslivet.
    Hvis du leser partiprogrammet til MDG så vil du se at de har langt mer til felles med Høyre enn med SV/RV.
    Din irrasjonelle frykt for MDG er merkelig, du som til og med har kjøpt deg elbil :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.526
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er kanskje betimelig å minne om at etter valget i 2019 dannet Sebastian Kurz regjering i Østerrike bestående av de konservative (ÖVP) og de grønne. Høyrepopulistene (FPÖ) ble satt på sidelinjen. Det er mye rart som kan skje, og det er ikke opplagt for meg at MDG blir fort enige med statsministerkandidat Vedum om ulv.

    På mange måter er det en mer naturlig allianse enn mellom H og FrP. Noen berøringsangst er det ihvertfall ikke.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn